eitaa logo
مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
12هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
671 ویدیو
4 فایل
مرجع رسمی پاسخگوئی به سؤالات و شبهات دینی ⭕️ارسال سؤال: 1️⃣اپلیکیشن پاسخگو 📱mmps.ir/app 2️⃣وب پاسخگو 🌐 mmps.ir/my.pasokhgoo 3️⃣پاسخگویی تلفنی: ☎️ 096400 🔵 ایتا🔻بله🔻سروش 🆔 @pasokhgoo 💠ارتباط با ادمین : @pasokhgoo8
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹امیرالمؤمنین عليه السلام: 🍃زبان از دل نيرو مى گيرد، و دل به غذا برپاست. پس بنگر كه دل و جسمت را با چه تغذيه مى كنى، كه اگر غذا حلال نباشد، خداوند، نه تسبيح گويى تو را مى پذيرد و نه سپاس گزارى ات را 📚تحف العقول، صفحه 175 🔷 @pasokhgoo1 👈 #حدیث
♨سوال: 🔰ایام محسنیه چه زمانی است؟ آیا ترویج آن نوعی بدعت محسوب نمی شود؟ ✍پاسخ: ✅ایام محسنیه عنوانی است كه در سال های اخیر در خصوص ایام جسارت به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها و سقط نوزاد ایشان در پایان ماه صفر و آغاز ربیع اطلاق می شود و تلاش می شود مجالس سوگواری در این رابطه برقرار گردد. فارغ از درستی یا نادرستی اضافه نمودن ایام خاص برای عزاداری اولیاء الهی به ایام مشهور و مرسوم از منظر اجتماعی و عرفی باید دانست كه این قبیل كارها را نمی توان تحت عنوان بدعت دانست و حرام معرفی نمود؛ زیرا بدعت هرچند در لغت به هر امر بدیع و جدید اطلاق می شود، اما در اصطلاح به نوعی ایجاد امری دینی و عملی دارای استناد به دین اطلاق می گردد. در واقع بدعت حرام زمانی است كه كسی چیزی را كه در دین نیست، و دلیلی از كتاب و سنت - هر چند به نحو عموم - بر آن وجود ندارد، به عنوان بخشی از تعالیم دین معرفی نماید و یا به جای آورد. پس بدعت مصطلح و حرام چنان كه اهل لغت گفته اند یعنی ایجاد امر تازه ای در دین كه در قرآن و سنت ریشه ندارد. (۱) مثلا عملی را كه از نظر قرآن و روایات واجب یا مستحب نیست، به عنوان مستحب دینی انجام گیرد، یا چیزی كه حرام است، به عنوان مباح انجام شود. بر این اساس انجام كارهایی نظیر عزاداری در اوقات غیر مرسوم اگر به نوعی استناد به دین و یا متون دینی داده نشود و تنها به عنوان عرض ارادت به ساحت بزرگان دین انجام شود هیچ منعی ندارد و بدعت محسوب نمی شود؛ هرچند به لحاظ عرفی جا دارد كه توده شیعیان در جوامع شیعی نسبت به ایجاد سنت های جدید و مناسبت های بی پیشینه در مورد برگزاری مراسم دینی با بزرگان و مراجع همفكری و مشورت داشته باشند تا مشكلات ثانوی و برخی پیامدهای حاشیه ای گریبان گیر این امور ارزشمند نگردد. به خصوص كه به دلیل تنوع و تعدد مناسبت های عزاداری در ایام مختلف سال اضافه نمودن یك مناسبت جدید آن هم در آغاز ماه ربیع كه ماه سرور و میلاد پیامبر اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) و در انتهای عزاداری طولانی محرم و صفر محسوب می شود چندان مناسب به نظر نمی رسد. پی نوشت: ۱. مجمع البحرین، طریحى فخر الدین، كتابفروشى مرتضوى، تهران، ۱۳۷۵ ش، ج ۴، ص ۲۹۹. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
✅پرسش: آياچشم زخم واقعيت داردبراي مقابله باآن چه بايد کرد؟ 🌺پاسخ: ظاهرا اصل چشم زخم یک امر واقعی ست ولی اینطور هم نیست که هر اتفاقی را ناشی از چشم زخم بدانیم؛ گرفتار خرافات شده و نسبت به دیگران دچار منفی نگری و بدبینی شویم. 🖊در حدیث آمده که چشم زخم حق است و واقعیت را دارد. هرگاه کسی از شما انسان یا چیز زیبایی را دید و از آن خوشش آمد بگوید:آمنت بالله و صلی الله علی محمد و آله. در این صورت چشم او تأثیر منفی نخواهد داشت(بحار الانوار، ج60 ، ص18) 🍀 امام صادق علیه السلام می فرمایند : چشم زخم حق است. اثر آن ممکن است گاهی باعث مرگ شود. بسیاری از مردگان به خاطر چشم زخم شور چشم ها به دیار قبر رفتند. بعد فرمود: هر گاه کسی مسلمانی را دید و از قیافه یا مال ویا هر چیزی که به او تعلق دارد، خوشش آمد، فورا ذکر خدا (مثل الله اکبر، سبحان الله، بسم الله، لا حول و لا قوة الابالله العلی العظیم ) بگوید تا اثر شور چشمی آن بر طرف شود. (همان، ص25) 🔹همچنین در حدیث دیگری می فرمایند :چشم زخم واقعیت دارد. پس خود را با خواندن سوره ناس و فلق هنگام خارج شدن از خانه و خواندن سه مرتبه ما شاء الله لا حول و لا قوّة الا بالله العلیّ العظیم هنگام مشاهده کسی یا چیزی خود و دیگران را از شر آن حفظ کنید. (همان، ص26) 🔷حاج شیخ عباس قمی در مفاتیح ذکر کرده که برای در امان ماندن از چشم زخم این دعا خوانده شود :اللهم ربّ مطر حابس و حجر یابس و لیل دامس و رطب و یابس ردّ عین العاین علیه فی کبده و نحره و ماله فارجع البصر هل تری من فطور ثمّ ارجع البصر کرّتین ینقلب الیک البصر خاسئا و هو حسیر. همچنین در مفاتیح الجنان آمده خواندن آیه آخر سوره قلم (و ان یکاد الذین کفرو ا. . . ) برای دفع چشم زخم مفید است. 👈با تمام اینها، خیلی مراقب باشید که گرفتار خرافات نشوید و بدون اینکه نسبت به کسی حس منفی پیدا کنید، دعاهای دفع چشم زخم را بخوانید. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آیا اعتراف و یا بازگو کردن گناهان نزد دیگران اشکال دارد؟ ✍️پاسخ: ✅از نظر اسلام انسان اجازه ندارد گناهان (کوچک یا بزرگ) خود را در مقابل دیگران بازگو کند و اسرار خود را فاش نماید. چون اولا: آبروی و ارزش انسان ها آنقدر زیاد است که اعتراف به گناه تنها باید در پیش گاه پروردگار متعال آنهم به جهت توبه و درخواست بخشش باشد. انسان با اعتراف به گناه نزد خداوند کسب ارزش و آبرو می کند. و این ویژگی مخصوص خداوند است اما غیر خداوند هر چند رازدار باشد توانایی برگشت دادن ارزش و آبروی از دست رفته انسان (در اثر اعتراف نزد آنان) را ندارند تا چه رسد به زیاد نمودن آن. ثانیا: از نظر اسلام و براساس بینش توحیدی تنها موثر حقیقی در جهان هستی خداوند است، غیر خداوند بدون اذن و اجازه خداوند، نمی توانند تأثیری داشته باشند و در منابع دینی اسلام به شخص یا شخصیتی مقام بخشش گناهان داده نشده است. در این رابطه توجه به چند نکته حائز اهمیت است: ۱-اعتراف در مقابل بنده ی خدا گناه نیست مگر آنکه سبب تحقیر و ذلت فرد گردد، مثلا انسانی مرتکب گناهی شده است به اشتباه خود پی برده است و به این اشتباه خود در نزد دیگران اعتراف می کند. ۲-حقوق در منظر تربیت دینی بر دو قسم است: ۱-یا حق الله است ۲-یا حق الناس، این قضایا هم حق الله است در صورتی که حقوق بندگان در آن دخیل نباشد در این صورت رضایت صاحب حق باید در نظر گرفته شود. ۳-اینکه خداوند سبحان به یک طریقی می خواهد انسان را رها نکند و با او در ارتباط باشد و بنده اش به این نتیجه برسد که همه چیزش خداست. ۴-اینکه این کار یک سری آثار پسندیده دارد و یک سری آثار غیر پسندیده. آثار پسندیده آن این است که انسان به خطای خودش اعتراف می کند و از دیگران کمک میگیرد ودر صد جبران و رضایت بر می آید البته به شرط آنکه آن بنده که در نزد او اعتراف به خطا می کنیم راز دار باشد و راهنمائی خوب، آثار غیر پسندیده آن این است که در آینده ممکن است برای معترف در دسر ساز باشد واینکه بهترین راز دار خدا است و فقط حرف دلت را با او مطرح نما که ستار العیوب و بینا به حال بندگانش است. ۵-اعتراف کردن به گناهان در نزد بنده خدا روشی است مرسوم در بین کنیسه ها و این روش صحیحی نیست. البته اعتراف به گناه در واقع نوعی پشیمانی است و پشیمانی از گناه توبه است وبه فرموده امام باقر (ع) پشیمانی خود توبه است[۱] وشخص ممکن است با اقرار به کار خود ندامت خود رانشان بدهد. و حرفش را میخواهد برای کسی بگوید که او را سرزنش نکند ودر واقع او را در راه رسیدن به هدفش یاری نماید. پی نوشت: [۱] خصال ترجمه مدرس گیلانی ج۱ص / ۱۴ 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی: 👇👇👇 ♨️ سوال: 🔰 فاتحه خواندن چه سودي براي امامان یا فرد شهيد دارد؟ ✍️پاسخ: ✅خواندن سوره فاتحه برای امامان و شهدا باعث ترفیع درجه آنها خواهد شد. همان گونه که در تشهد نماز می خوانیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و تقبل شفاعته و ارفع درجته. از طرفی در روایات داریم که خواندن سوره حمد ثواب دو سوم قران را دارد و سوره توحید ثواب یک سوم قرآن را دارد. بنابراین یک حمد و یک سوره ، ثواب کل قرآن را دارد و هدیه کردن آن به روح امامان و شهدا علاوه بر فایده ای که در بالا گفته شد، باعث می شود که مشمول دعا و الطاف آنها نیز قرار بگیریم ؛ چرا که آنها در برزخ دستشان در اعطا به زمینیان باز است و کسی که به سوی آنها هدیه ای بفرستد، آنها نیز برای او دعا خواهند کرد و مورد الطاف آنها قرار می گیرند.. و به تعبیر دیگر فایده ای که این خیرات برای ما دارد از فایده ای که برای آنها دارد بیشتر است. 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
🔹 پيامبر صلي الله عليه و آله : 🍃الدُّنيا دارُ بَلاءٍ وَ مَنزِلُ بُلغَةٍ وَ عَناءٍ قَد نَزَعَتْ عَنها نُفُوسُ السُّعَداءِ وَانتَزَعَت بالْكُرهِ مِن أيدِى الأْشْقياءِ فَأَسعَدُ النّاسِ بِها أرغَبُهُم عَنها و أشقاهُم بِهاأرغَبُهُم فيها؛ 🍃دنيا سراى بلا و گرفتارى و محل گذران زندگى و زحمت است خوشبختان از آن دلكنده اند و از دست بدبختان به زور گرفته مى شود پس خوشبخت ترين مردم،بى ميل ترين آنان به دنيا و بدبخت ترين مردم، مايل ترين آنان به دنياست. 📚[اعلام الدّين، ص ۳۴۲]
👇👇👇 ♨سوال: 🔰آيا ياران امام زمان همه شيعه هستند؟ ✍پاسخ: ✅ياران حضرت را سه گروه تشکيل مي دهند: 🍃 313 نفر که ياران خاص هستند؛ 🍃 ده هزار نفر؛ 🍃 عموم شيعيان و محبان. در روايتي از امام جواد عليه السلام آمده است: «پس هنگامي که اين تعداد (313 نفر) از اهل اخلاص گرد او (در مکه و به اذن خدا) جمع شدند، خدا امر او را ظاهر کند. پس هنگامي که براي او عقد (ده هزار نفر مرد) کامل شد، به اذن خداي عزوجل خروج مي کند». کمال الدين، ج2، ب36، 2. ياران گروه اول و دوم، کساني هستند که ولايت و امامت امام مهدي عجل اللّه تعالي فرجه الشريف را پذيرفته و لياقت سربازي را در خود ايجاد کرده اند. اما گروه سوم (شايد برخي از افراد گروه دوم)، هم مي توانند از افرادي باشند که قبل از ظهور شيعه بوده و لياقت ياري امام را پيدا کرده اند و هم مي توانند از افراد غير شيعه باشند که با درک ظهور و شنيدن پيام دعوت امام - با توجه به فطرت الهي و عدالت خواهي و حق طلبي خود - حضرت را بپذيرند و با همه وجود سر به اطاعت ايشان بگذارند. 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی: 👇👇👇 ♨️سوال: 🔰خوشبختی یا بدبختی ما دست خودمان است یا خدا؟ ✍️ پاسخ: ✅ مثال شما ربطی به مسله خوشبختی یا بدبختی ندارد، لذا باید مسله مفهوم شناسی شود که مراد از خوش بختی چیست: سعادتمند وخوش بخت کسی است که علل و اسباب به کمک و معاونت او آمده باشد، اما به حسب عرف، معنی سرور و خوشی وآسایش را می‌دهد.(۱) اسلام بشر را از جنبه جسم و جان و ازجهت معنوی و مادی مورد توجه قرار داده است و سعادت وخوش بختی انسان را در برخورداری از کمالات روحی و استفاده صحیح از تمایلات مادی می‌داند و لذت واقعی و سرور و آسایش نیز در همین است؛ از این رو عوامل مادی و معنوی را در تحصیل سعادت مؤثر می‌داند. برخی از مهم ترین عوامل به دست آوردن سعادت عبارتند از: ۱- ایمان به خدا؛ قرآن مجید در سوره عصر، افرادی را از خسران مستثنی کرده است و آن افراد مؤمن و نیکوکارند. آن‌ها به فلاح و رستگاری نائل می‌شوند. ۲- تقوا و خودسازی؛ قرآن مجید پس از یازده سوگند به صراحت می‌فرماید: سعادت و رستگاری برای کسی است که جان خود را از پلیدی تطهیر کند و بدبخت کسی است که به ناپاکی بگراید.(۲) استاد مطهری می‌گوید: پیغمبران الهی آمده اند که به ما راه زندگی و درِ ورودی زندگی و خوشبختی را نشان دهند. آمده‌اند به بشر بفهمانند بدی، بدکاری، هوس بازی، دروغ، خیانت، منفعت پرستی، کینه توزی و خودپرستی، راه رسیدن به سعادت و آرامش و رضایت خاطر نیست. درِ ورودی به زندگی درست و خوشبختی، نیکی و نیکوکاری، راستی و درستی و استحکام اخلاقی و خیرخواهی و مهربانی است. تنها ایمان و اعتقاد به معنویات و سپس نیکوکاری بر اساس آن اعتقادات مقدس است که قلب را آرام و رضایت خاطر را تأمین می‌کند و سعادت را میسر می‌سازد.(۳) ۳- یاد خدا؛ قرآن مجید مهم‌ترین عامل و وسیله برای خوشی و آرامش روح را یاد خدا می‌داند و می‌فرماید: دل آرام گیرد به یاد خدا،(۴) و روی گرداندن از یاد خدا را عامل سیه روزی می‌داند و می‌فرماید: هر کس از یاد من روی گرداند، زندگی‌اش تنگ می‌شود.(۵) ۴ -عمل صالح؛ قرآن کریم اموری همانند جهاد در راه خدا، امر به معروف، نهی از منکر، شکر نعمت‌های الهی و توبه را مایه حیات و سعادت انسان می‌شناسد. ۵- همنشینی با بزرگان؛ پیامبراکرم (ص)می فرماید: اسعد الناس من خالط کرام الناس؛ سعادت‌مندترین مردم کسی است که با افراد بزرگوار و کریم هم نشین باشد.(۶) ۶- همسر، فرزند و منزل شایسته؛در روایتی رسول خد (ص) می‌فرماید: «من سعادة المرء المسلم الزوجة الصالحة والمسکن الواسع و المرکب البهیء و الولد الصالح؛ از سعادت مرد مسلمان است که همسر شایسته، خانة وسیع، مرکب راهوار و فرزند شایسته داشته باشد».(۷) ۷- پند پذیری؛امام علی (ع)می فرماید:. السعید من وعظ بغیره؛ سعادت‌مند کسی است که از سرنوشت دیگران پند گیرد.(۸) ۸- عاقبت به خیری؛امام صادق (ع) از امام علی (ع)نقل می‌کند: اِنّ حَقیقَةَ السّعادَةِ أن یَختِمَ لِلمَرءِ عَمَلُه بِالسّعادَة و اِنّ حَقیقَةَ الشّقاءِ أن یَختِمَ لِلمَرءِ عَمَلُه بِالشّقاءِ؛ حقیقت سعادت این است که آخرین مرحله زندگی انسان با عمل سعادت‌مندانه‌ای پایان پذیرد و حقیقت شقاوت این است که آخرین مرحله عمر با عمل شقاوت‌مندانه‌ای خاتمه یابد.(۹) موفق باشید. پی‌نوشتها: ۱.استاد مطهری، مقالات فلسفی، ج ۲، ص ۶۰. ۲.شمس (۹۱) آیه ۹. ۳.حکمت‌ها و اندرزها، ص ۴۰ـ ۴۱ با تلخیص. ۴.رعد(۱۳) آیه ۲۸. ۵. طه (۲۰) آیه ۱۲۴. ۶.بحارالانوار، ج ۷۴، ص ۱۸۵. ۷.بحارالانوار، ج ۱۰۴، ص ۹۸. ۸.نهج البلاغه، فیض الاسلام، خطبه ۸۵. ۹.تفسیر نمونه، ج ۹ ص ۲۵۰ به نقل از معانی‌الاخبار، ص۳۴۵. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
🔷 خوشبختی ما در تصور ماست 🔷 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨سوال: 🔰آیا شیطان میتواند در خواب ما، خودش را به جای اهل بیت عليهم السلام و... نشان دهد؟ ✍پاسخ: ✅اخبار فراواني بر عدم حجيت خواب در مسائل شرعي و احكام الهي از طرف ائمه اطهار عليهم السلام به ما رسيده است از جمله آنها : 🔻در روایت حسنه ابراهیم بن هاشم وارد شده که امام صادق علیه السلام در جواب سائلی که از افسانه خوابِ ابیّبن کعب سئوال نموده فرمود: « ان دین اللَّه أَعزّ أن یری فی النوم.(1) امر دین عزیزتر و والاتر از این است که بخواهیم با خواب آن را سامان دهیم.» 🔸همينطور رسول گرامى اسلام(ص) مىفرمايد: «الرؤيا ثلاثة: بشرى من الله، و تحزين من الشيطان، والذين يحدث به الانسان نفسه فيراه فى منامه؛ (2)خواب و رؤيا سه گونه است. گاهى بشارتى از ناحيه خداوند است، گاه وسيله غم و اندوه از سوى شيطان و گاه مسائلى است كه انسان در فكر خود مىپروراند و آن را در خواب مىبيند؛ 🖊 وقتی امر خواب بر این مبنا استوار است، چگونه خواب رحمانی را از رویای شیطانی میتوان جدا کرد؟ ✔️امّا برخي براي حجيت بخشيدن به خواب در احكام به روایتی استدلال کرده اند که از پیامبر صلي الله عليه و آله و سلم به ما رسیده است كه حضرت فرموده است: « من رآني في منامه فقد رآني فإن الشيطان لا يتمثل في صورتي ولا في صورة أحد من أوصيائي»" هر کس مرا در خواب ببیند ، حتما مرا دیده است؛ زیرا شیطان در خواب هم به صورت من یا به صورت یکی از اولیایم ، در نمی آید."(3) 🍃 ولي در پاسخ بايد بگوئيم كه دیدار معصوم در خواب فرع آن است که او را در بیداری دیده باشیم، و گر نه چگونه میتوان گفت: آنکه را در خواب دیده معصوم است. 🔹يعني اين روايت مي فرمايد كه شيطان در قالب و شكل پيامبر و ديگر معصومين نمي تواند ظاهر شود ولي از كجا معلوم كه آني كه در خواب بر ما به اسم پيامبر يا ديگر امامان ظاهر شده است و اين ادعا را دارد ، واقعا در ادعاي خود صادق است؟ تشخيص اين امر براي ما كه پيامبر و ديگر ائمه را نديده ايم غير ممكن است ، چرا كه هيچ تصور صحيحي از حضرات معصومين عليهم السلام در ذهن خود نداريم تا آن را با آنچه در خواب ديده ايم تطبيق دهيم. ________________ 1. علامه مجلسي ، بحارالانوار ، ج 18 ، ص 354. 2. محمدي ري شهري ،‌ميزان الحكمه ،‌ ج 4،‌ ص 16. 3. مازندرانی مولی صالح ، شرح اصول کافی ، ج 7 ، ص 377 . 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
🔹 پیامبر اکرم (ص) فرمودند: 🍃 دختری که خوب تربيت شده باشد، سپر و پوشش پدر در برابر آتش دوزخ خواهد بود. 📚 میزان الحکمة ج1 ص 107حدیث 403 🔹 @pasokhgoo1 👈
✅پرسش: منظور از عقیق رواياتي که در مورد دست کردن انگشتر عقيق هست ، چه عقيقي است؟ عقيق يمن؟ مشهد يا ..؟ و دست کردن انگشتر عقیق چه آثاری دارد؟ 🌺پاسخ: آنچه در مورد عقیق امده عموما عقیق است بدون قید اینکه از کجا باشد برخی روایاتی که در مورد عقیق است برگرفته از حلیه المتقین فضیلت انواع انگشتر و عطر برگرفته از کتاب حلیه المتقین: امام صادق (ع): انگشتر عقیق در دست کنید که مبارک است و صاحب آن عاقبتش به خیر و نیکی باشد. پیامبر (ص) : هر که انگشتر عقیق در دست داشته باشد حاجتش بر آورده می شود. امام صادق (ع) : انگشتر عقیق باعث ایمنی در سفر است . امام صادق(ع): هر که انگشتر عقیق در دست داشته باشد پریشان نشود و عاقبت کارش ا لبته نیکو باشد . پیامبر اکرم (ص): انگشتر عقیق در دست کنید مادامی که آدم آن را با خود داشته باشد اندوهی به او نمی رسد. امام علی (ع): دو رکعت نماز با انگشتر عقیق بهتر است از هزار رکعت که با آن نباشد . علی بن موسی رضا (ع): انگشتر یاقوت در دست کنید که پریشانی را برطرف می کند. منقولست که امام علی (ع) چها رانگشتر در دست می کردند . انگشتر یاقوت برای شرافت و زینتش . فیروزه برای نصرت و یاریش . حدید برای قوتش و عقیق برای حرز و دفع دشمنان و بلا ها. ـ مستحب است نگین آن از عقیق باشد، همچنین یاقوت و زبرجد و درّ، زمرّد و فیروزه نیز داراى فضیلت است. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
🔹امیرالمؤمنین عليه السلام: 🍃برترين ادب، آن است كه انسان در حدّ خود بايستد و از اندازه خويش فراتر نرود 📚غررالحكم حدیث3241 🔹 @pasokhgoo1 👈
✅پرسش: چگونه می شود کارهای دنیایی،ما را از اهداف آخرت و اصلی دور نکند؟ 🌺پاسخ: پرداختن به کارهای آخرتی فقط به معنای عبادت ظاهری و نماز و دعا نیست. هر چیزی در جای خود و به اندازه خود باید انجام شود. اما می توانید در هر حال به یاد خدا باشید و تمام کارها و امور دنیوی تان را با معیار دینی محک بزنید. 🍀توجه کنید که آیا این کاری که الان انجام می دهید، مورد رضایت خداوند هست یا نه. اگر مورد رضای او بود، با قصد تقرب انجام دهید و مطمئن باشید که در پرونده اعمالتان عبادت ثبت می شود. 🌱مثلا یکی از امور مهمی که انسان در دنیا مجبور به انجام آن است، کسب روزی حلال است. در اسلام به شدت به کار و تلاش برای معاش توصیه شده و در روایات آمده که کسی که در حال کار برای روزی حلال است، گویی در حال عبادت است. یا نشستن و صحبت کردن با همسر و فرزندان نیز اگر با نیت رضای خدا انجام شود، عبادت محسوب می شود. 🖊به همین صورت تمام کارهایتان را با این معیار تطبیق دهید . 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
✅پرسش: چه کنم افکار مزاحمی که خیلی اذیتم می کند، رهایم کند؟ 🌺پاسخ: برخی توصیه هایی که برای کنترل افکار مزاحم یا خطورات نفسانی است را برایتان می گوییم. سعی کنید در همان حدی که می توانید عمل کنید و از لطف و مدد الهی، ناامید نشوید . 1⃣ خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «وَ إِمَّا یَنْزَغَنَّکَ مِنَ الشَّیْطانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّه هوَ السَّمیع الْعَلیم»؛ «و هر گاه وسوسه هایى از شیطان متوجّه تو گردد، از خدا پناه بخواه که او شنوده و داناست!»فصلت، آیه 36 در همان لحظه ای که این افکار به ذهنتان خطور می کند،‌ به پروردگار متوجه شوید و از او کمک بخواهید. 2⃣ راه های ورود را طاهر کنید. مثلا اگر چیزی را خوانده و دیده اید،‌ راه ورود چشم بوده. با خواندن قرآن به صورت روخوانی و نه از حفظ، راه ورود این خطورات را پاک کنید. 3⃣ در لحظاتی که خطورات مزاحم دارید، حواس ظاهری خودتان را به شدت درگیر و مشغول کار خاصی که به آن علاقمندهستید بکنید. اینکار را با نام خدا و با نیت رضای او انجام دهید که خودش برایتان عبادت محسوب می شود. 4⃣ تغییر وضعیت و قرار گرفتن در جمع و صحبت کردن و 5⃣شستن دست و صورت و وضو گرفتن، هم باعث پرت شدن حواس از این قبیل افکار مزاحم می شوند. 6⃣از توسل و کمک خواستن از اهل بیت هم غافل نشوید که خیلی اوقات گره کار فقط به دست توانای این بزرگواران باز می شود. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
🔹امام باقر علیه السلام: 🍃نیکی کردن به پدر و مادر و صله رحم، عمر را طولانی می کند. 📚 بحارالانوار، ج74 ص8 🔷 @pasokhgoo1 👈 #حدیث
👇👇👇 ♨سوال: 🔰آيا ياران امام زمان همه شيعه هستند؟ ✍پاسخ: ✅ياران حضرت را سه گروه تشکيل مي دهند: 🍃 313 نفر که ياران خاص هستند؛ 🍃 ده هزار نفر؛ 🍃 عموم شيعيان و محبان. در روايتي از امام جواد عليه السلام آمده است: «پس هنگامي که اين تعداد (313 نفر) از اهل اخلاص گرد او (در مکه و به اذن خدا) جمع شدند، خدا امر او را ظاهر کند. پس هنگامي که براي او عقد (ده هزار نفر مرد) کامل شد، به اذن خداي عزوجل خروج مي کند». کمال الدين، ج2، ب36، 2. ياران گروه اول و دوم، کساني هستند که ولايت و امامت امام مهدي عجل اللّه تعالي فرجه الشريف را پذيرفته و لياقت سربازي را در خود ايجاد کرده اند. اما گروه سوم (شايد برخي از افراد گروه دوم)، هم مي توانند از افرادي باشند که قبل از ظهور شيعه بوده و لياقت ياري امام را پيدا کرده اند و هم مي توانند از افراد غير شيعه باشند که با درک ظهور و شنيدن پيام دعوت امام - با توجه به فطرت الهي و عدالت خواهي و حق طلبي خود - حضرت را بپذيرند و با همه وجود سر به اطاعت ايشان بگذارند. 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
✅پرسش: آیا کمک گرفتن در کارهای خانه از همسر و دیگران، مصداق این است که بار خود را بر دوش دیگران انداخته ایم؟ 🌺پاسخ: اینکه انسان طبعا به دیگران نیاز دارد و چاره ای نیست که برای کارهای خود محتاج دیگران می شود و این اصل برای همگان هست. منظور از اینکه نباید کلّ بر دیگران بود(باری بر دوش دیگران بود) این است که انسان خود می تواند کاری را انجام دهد و بیکار می نشیند و زحمت خود را بر دوش دیگران می اندازد . این است که مذموم است 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰اگر کسی حق الناسی به گردنش باشد، یا گناه کبیره ای انجام داده باشد، صرف توبه کافیست؟ به جزتوبه بایدچکارکرد؟ ✍پاسخ: ✅در مورد حق الناس غیر از توبه، باید جبران حق کنید. یعنی از کسی که حقی به گردنتان دارد، حلالیت بگیرید یا حقش را جبران کنید. حق الناس می تواند شرعی و مالی باشد و می تواند معنوی واخلاقی باشد. 🔷حق الناس اخلاقی جائی ست که حق معنوی از کسی را ضایع کرده باشید. مثلا آبروی ایشان با غیبت یا تهمت ضایع شده باشد، یا با رفتارتان او را رنجانده باشید و امثال اینها. در این مورداگر می توانید بدون اینکه به گناهتان اعتراف کنید حلالیت بطلبید، که بسیار خوبست. در غیر اینصورت برای جبران حقش، اعمال صالح انجام داده و به ایشان هدیه کنید. برایش دعا کرده و طلب خیر و استغفار کنید. 👈 سعی کنید هر عمل صالحی که انجام می دهید ایشان را هم در آن شریک کنید. با این کار چیزی از ثواب خود شما کم نمی شود و به همان اندازه به ایشان هم عطا می شود. با این کارها حقی که به گردن شما دارند، کم کم جبران شده و حق الناس برطرف می شود. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨سوال: 🔰آیا آب ریختن روی قبر فایده ای برای میت دارد؟ ✍پاسخ: ✅بسياري ازاين آداب عرفي ومحلي است که بعضي به حالت افراط وگاهي اسراف درآمده است مثلا خريدن گل چند صد هزار توماني غير ازاسراف چيز ديگري نيست.البته در بعض روايا ت امده مستحب است روي قبر اب بريزند( نه اين که اورا بشويند ) زيرا تا زماني که تري ان باقي است اگر فرضا ان ميت اهل عذاب باشد عذاب از او بر داشته مي شود مانند اين روايت که مرحوم علامه مجلسي در کتاب «بحار الانوار، ج 82، ص 23، باب 12، روايت 10» نقل کرده است: عن احمد بن موسى بن المتوکل عن على بن الحسين اسعد آبادى عن احمد بن ابى عبداللّه برقى عن ابيه عن ابن ابى عمير عن بعض اصحابه قال سألت ابا عبداللّه (ع) عن رش الماء على القبر قال يتجافى عند العذاب مادام الندى فى التراب؛ در روايت ياد شده، راوى از امام صادق(ع) پيرامون فلسفه آب ريختن بر قبر سؤال مىکند و حضرت پاسخ مى دهند: «تا زمانى که رطوبت آب در خاک قبر باقى است، عذاب از آن رخت برمىبندد.چنين چيزي اعتبارشرعي نداردو يک موضوع عرفي و سنتي است، شايد با زدن سنگ روي قبر، ميت را متوجه خود مي کنند و با گذاشتن دست به روي سنگ قبر سعي در برقراري ارتباط با او دارند. هم چنين با شستن سنگ قبر به وسيله آب يا گلاب، سنگ قبر تميز مي شود و هويت خاک گرفته متوفي عيان مي گردد، واين يک نوع احترام وهماهنگي با روح اوست .و به او اعلام مي کنيم که: تو تنها نيستي و ما هنوز در کنارت هستيم، کمکت مي کنيم . مطالعه بيشتر: و آنچه که در روايات به آن اشاره شده است دست گذاشتن روى قبر (بحارالانوار، ج 102، ص 295، زيارة المؤمنين و آدابها - مفاتيح الجنان، زيارت قبور مومنين، ص 939) و يا ريختن آب روى قبر مادامى که رطوبت آن در خاک باقى است عذاب از صاحب قبر برداشته مىشود ، (شيخ صدوق، عللالشرايع، ج 1، قم، مکتبةالداورى، 1385ه، ص 307) در ادامه مناسب است توجه شما را به مطالبي پيرامون هديه فرستادن براي اموات و نحوه آن و تاثير آن در حال انها جلب نماييم : در روايتي از امام صادق عليه السلام پيرامون زيارت اهل قبور آمده که چون در بين قبرها هستي يازده مرتبه سوره «قل هو الله» را قرا ئت کن وثوابش رابه روح آنان هديه نما,زيرا کسي که اين عمل را به جاي آورد خداوند به عدد همه مردگان ثواب وپاداش به او عنايت فرمايد. خواندن سوره حمد (فاتحه الکتاب) و خواندن 7 مرتبه «انا انزلناه في ليله القدر» بر طبق گفته روايات، آثار مطلوب و مفيدي در حال اموات و گشايش در حال آنها دارد. به طور کلي خواندن قرآن کريم براي اموات و به نيت آنها و هر کار خيرى که انجام دهيد و ثوابش را به روح ميت هديه بکنيد، براى او مفيد است؛ چه ذکر و قرآن و نماز مستحبى و طلب مغفرت باشد، و چه صدقه. کسي که براي ميت عملى را انجام مىدهد، گرچه در نيت بايد قصد نيابت نمايد، ولى قسمت عمده ثواب آن طبق روايات ـ در نامه عمل او نيز نوشته مى شود. البته باعث برىءالذمه شدن ميّت نيز شده و او از عذاب و گرفتارى نجات پيدا مىکند. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
🔹کمک الهی 🔹امام علی (ع) : 🍃كمك الهی به اندازه نیاز فرود می آید. 📚نهج البلاغه، حکمت ۱۳۹ 🔷 @pasokhgoo1 👈
هدایت شده از ذکر
emam hasan askari .mp3
6.34M
🎙 ⚫️ پدر به شیعیان چیست؟ 🏴ویژه سالروز مظلومانه حسن علیه السلام عرض @zekreelahi
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آیا امام زمان (عج) تنها فرزند امام حسن عسکری (ع) بوده اند؟ ✍پاسخ: ✅امام یازدهم ما شیعیان حضرت امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ در سال ۲۳۲ هـ . ق، در ماه ربیع الاول در شهر مدینه به دنیا آمد.[۱] آن حضرت با چند تن از خلفای عباسی معاصر بود از جمله مهتدی و معتمد عباسی.[۲] هر چند برخی از نویسندگان نام چند فرزند برای امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ ذکر کرده اند اما قول مشهور این است که: از ایشان تنها یک فرزند، هم نام و هم کنیه با رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ متولد شده است. علاوه بر این که تقسیم میراث آن حضرت میان مادر و برادر ایشان نیز می تواند مؤید قول مشهور باشد، که به آن اشاره خواهیم کرد. گفته شد برخی از نویسندگان چند فرزند برای امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ ذکر کرده اند از جمله این فرزندان "محمد، موسی، فاطمه، عایشه، حسین و..."[۳] اما به نظر می رسد این اقوال صحیح نباشد، چرا که: اولاً علمای شیعه تنها فرزند امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ را حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) می دانند و نام دیگری را ذکر نکرده اند. در این رابطه شیخ مفید که کتابش از اعتبار خاصی برخوردار است، می نویسد: "امام بعد از امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ فرزندش بود که هم نام و هم کنیه رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ بود و امام حسن ـ علیه السّلام ـ به جز او فرزندی نداشت نه ظاهراً و نه باطناً مادر این فرزند کنیزی به نام نرجس بوده است.[۴] کلینی در کافی می نویسد: فرزندی برای امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ به دنیا آمد و او را محمد نام نهادند[۵] طبرسی در اعلام الوری همین قول را ذکر کرده است ومی نویسد فردی از امام حسن عسگری ـ علیه السّلام ـ سؤال کرد: آقای من آیا برای شما فرزندی هست؟ حضرت فرمود بله. سؤال کرد، اگر امری اتفاق بیفتد در کجا از او می توانم سؤال کنم؟ حضرت فرمود: در مدینه.[۶] علامه مجلسی در بحارالانوار می نویسد: اینکه حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) برادری به نام موسی داشته باشد. این خبر غریب است.[۷] ثانیاً یک دلیل تاریخی هم وجود دارد که قول مشهور را تأیید می کند. کلینی می نویسد: معتمد عباسی چون شنیده بود که از حضرت عسکری ـ علیه السّلام ـ فرزندی باقی مانده درصدد یافتن او برآمد و دستور داد عدّه ای از قابله ها، زنان و کنیزان آن حضرت را معاینه نمایند و اگر آثار حمل در آنها مشاهده شد گزارش کنند. نقل شده است که یکی از قابله ها به کنیزی شک کرد، از طرف خلیفه دستور داده شد که آن کنیز را در محلی تحت نظر قرار بدهند... سرانجام چون اثری از حمل ظاهر نشد آن کنیز آزاد گردید.[۸] معتمد برای آنکه وانمود کند که از امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ فرزندی باقی نمانده و شیعیان از وجود امام بعدی نومید گردند، دستور داد، میراث آن حضرت میان مادر و برادر امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ تقسیم شود: این تقسیم ارث دلالت بر این دارد که امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ فرزند دیگری نداشته اند و با توجه به اینکه خلیفه نتوانسته بود امام مهدی ـ علیه السّلام ـ را پیدا کند بنابراین دستور می دهد که ارث امام تقسیم شود. علی بن عیسی اربلی می نویسد: شیعیان عقیده داشتند که از امام فرزندی باقی مانده است که امامت را بر عهده دارد.[۹] زیرا تعدادی از آنان فرزند خردسال امام را قبلاً دیده بودند. نتیجه گیری: عقیده علمای شیعه بر این است که تنها فرزند امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) می باشد، که در سال ۲۵۵ هـ، متولد شده است و هم اکنون غایب هستند و به امر الهی ظهور می کند وجهان را پر از عدل و داد خواهند کرد. اقوال دیگری که در این رابطه هست مبنی بر داشتن فرزندانی دیگر، مورد قبول علمای شیعه نیست. معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر: ۱. ارث، شیخ مفید، ج ۲. ۲. اعلام الوری، طبرسی، ج ۲. پی نوشت ها: [۱] . شیخ مفید، الارشاد، قم، مؤسسه آل البیت(علیهم‌السلام)، ۱۴۱۳ق، ج ۲، ص ۳۱۳. [۲] . طبرسی، اعلام الوری، قم، مؤسسه آل البیت(علیهم‌السلام)، ۱۴۱۷ق، ج ۲، ص ۱۳۱. [۳] . حسینی، سید محمد رضا، تاریخ اهل البیت(علیهم‌السلام)، قم، مؤسسه آل البیت(علیهم‌السلام)، ۱۴۱۰ق، ص۱۱۲ به نقل از هدایة المخطوطه. [۴] . شیخ مفید، پیشین، ص ۳۳۹. [۵] . کلینی، کافی، تهران، مکتبه الصدوق، ۱۳۸۱، ج ۱، ص ۲۶۴. [۶] . طبرسی، پیشین، ص ۲۵۱. [۷] . سید محمد رضا حسینی، همان، ص ۱۱۲ به نقل از بحارالانوار، ج ۱۳، ص ۱۱۶. [۸] . کلینی، پیشین، ج ۱، ص ۵۰۵. [۹] . علی بن عیسی اربلی، کشف الغمه، مکتبه بنی هاشمی، ۱۳۸۱ق، ج ۳، ص ۱۹۹. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
هدایت شده از ذکر
emam zaman. mp3.mp3
10.41M
🎙 ✅تجربه ای جالب و پر با حضور علیه السلام 🌺ویژه سالروز مهربانی‌ها، _بن_الحسن عجل الله تعالی فرجه الشریف عرض 🎂 @zekreelahi
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آیا واقعا امام زمان (عج) از حال شیعیان آگاه است؟ ✍پاسخ: ✅اين نكته كه به طور كلي اولياء و بندگان خاص خداي متعال از حال ديگر بندگان با خبر اند و حتي نامه اعمال آن ها از ديده شان پنهان نيست، دیدگاهی است قرآنی. قرآن در بعضي از آيات خود به اين موضوع اشاره كرده است: خدا و رسول و مومنين شاهد و ناظر بر اعمال ما هستند:"وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلى عالِمِ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ"(۱) بگو: عمل كنيد! خداوند و فرستاده او و مؤمنان، اعمال شما را مى بينند! و به زودى، به سوى داناى نهان و آشكار، بازگردانده مى شويد و شما را به آنچه عمل مى كرديد، خبر مى دهد! يكي از راويان از امام صادق (علیه السلام) تفسير آيه شريفه را سوال كرد، حضرت فرمود:" هُمُ الْأَئِمَّةُ"(۲) يعني مومنين، امامان معصوم سلام الله عليهم اجمعين هستند. علامه طباطبايي نوشته است،: "هر عملي كه انسان انجام مي دهد، از خير يا شر، خدا و رسول و مومنان (كه امامان معصوم سلام الله عليهم اجمعين اند) حقيقت عمل خير يا عمل شر را مشاهده مي كند.". (۳) پی نوشت: ۱. سوره توبه، آيه ۱۰۵. ۲. مجلسي محمد باقر، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج۲۳، ص ۳۵۳. ۳. طباطبايي محمد حسين، تفسير الميزان، ترجمه موسوي همداني محمد باقر، ج ۹، ص ۳۹۸. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈