🔹🔸🔹🔸🔹
🖋جنگ بدر ابتدائی بود یا دفاعی؟
🔸در جنگ بدر مسلمانان به بهانه مصادره کاروان ابوسفیان که از شام عازم مکه بود قصد مصادره کاروان را داشتند. هنگامیکه به منطقه بدر رسیدند با سپاه قریش برخورد کردند که به کمک کاروان ابوسفیان آمده بودند و جنگ بدر در گرفت، با این تعریف آیا جنگ بدر را می توان ابتدائی دانست؟
@pasokhgooii_shobahat_tarikhi
🔹اگر آغاز تقابل مسلمانان و مشرکان مکه را از همینجا بدانیم، جنگ بدر ابتدائی است اما می دانیم که:
یک: مسلمانان سیزده سال در مکه سخترین شکنجهها را تحمل کردند، سمیه و همسرش یاسر به شهادت رسیدند، رسیمانی بر گردن بلال انداخته و به دست کودکان می داند تا به این طرف و آن طرف بکشند. فضولات شکمبه گوسفند بر سر پیامبر(صلی الله علیه وآله) می ریختند مسلمانان را محاصره اقتصادی کرده و سال تحت سخت ترین شرائط نگه داشتند. سر انجام مسلمانان به مدینه پناه بردند
دو: وقتی مسلمانان به مدینه رفتند تمام املاک و دارائی های آنها در شهر مکه توسط مشرکین مصادره شد.
سه: پس از مهاجرت نیز دست بردار نبودند و به بزرگان مدینه پیغام دادند که اگر مسلمانان را بیرون نکنید به شما شبیخون خواهیم زد.. حتی مسلمانان مدینه از ترس حمله مشرکان مکه مجبور بودند شبها نوبتی نگهبانی دهند این تهدیدها به برخورد های فیزیکی نیز کشید. زیرا مشرکین به اطراف مدینه حمله کرده و به مراتع کشاوزی مدینه دستبرد زدند
چهار: برخی از مسلمانان توانائی مهاجرت به مدینه را نداشتند، بنابراین مشرکین مکه تمام عقده خود را بر سر آنان خالی می کردند.
در این شرایط پیامبر صلی الله علیه واله در این شرایط دستور داد تا جلو کاروان ابوسفیان به تقاص این همه ظلم و ستم گرفته شود. بنابراین ماجرای جنگ بدر را نباید از ابتدای دستور پیامبرصلی الله علیه وآله دانست بلکه اگر پیشنیه دشمنی مشرکین نسبت به مسلمانان بازگو شود، جنگ بدر دیگر جنگی ابتدائی نخواهد بود بلکه کاملا دفاعی است.
@pasokhgooii_shobahat_tarikhi
منابع:
1. ذهبی، تاریخالسلام، ج1، صص217-218.
2. ابن سعد، طبقاتالکبری، ج1، ص173.
3. بیهقی، دلایلالنبوه، ص6.
4. ابن هشام، سیرۀالنبویه، ج1، ص601.
5. رازی، محمد بن عمر، مفاتیحالغیب، ج10، ص141.
🔹🔸🔹🔸🔹
🔹🔸🔹🔸🔹
🖋شایعه بستن آب در جنگ بدر
🔻آیا مسلمانان در جنگ بدر آب را به روی مشرکین مکه بستند؟
اگر چه بنابر گزارشی مسلمانان در جنگ بدر به پیشنهاد شخصی به نام حُبّاب بن مُنذِر چاهها را به جز کی از آنها پر کردند.(1)
@pasokhgooii_shobahat_tarikhi
اما:
اولا: این گزارش تاریخی با دو آیه از قرآن منافات دارد.
الف: آیه11سوره انفال: «آن هنگام كه (خداوند) به خاطر ايمنى از جانب خود خواب سبكى را بر شما مىپوشانيد و آبى از آسمان بر شما فرو مىفرستاد تا شما را بدان پاك كند و پليدى شيطان را (وسوسه شيطان يا حالت جنابت را) از شما بزدايد و دلهايتان را استحكام بخشد و گامهاى شما را بدان استوار سازد».
بنابراین آیه، باران زیادی در آن شب بارید(2) لذا هیچ کدام از دو گروه مشکل آب نداشتند.
ب: آیه 41 سوره انفال: بنابراین آیه، مسلمانان در قسمت پست و مشرکان در جای بهتر قرار داشتند.
بنابر برخی از گزارشها در قسمتی که مشرکان حضور داشتند آب موجود بود.(3) و مسلمانان آب نداشتند.(4)
ثانیا: هم در صفین(5) و هم در کربلا، پیروان بنی امیه آب را بر روی اهل بیت بستند اما در هیچ کدام، آن را انتقام از جنگ بدر اعلام نکردند بلکه گفتند به انتقام بستن آب بر روی عثمان، چنین کاری می کنند.
اگر چه خود می دانستند که در بستن آب برروی عثمان حضرت علی علیهالسلام نه تنها موافق نبود بلکه آب نیز به عثمان رساند.
@pasokhgooii_shobahat_tarikhi
ثالثا: بر فرض پذیرش گزارش حباب بن منذر و پر کردن چاه توسط مسلمانان، در هیچ کجای این گزارش نیامده که آب را بستند، حتی هنگامی که مشرکان برای برداشتن آب به طرف چاه آمدند و مسلمانان میخواستند مانع شوند پیامبرصلی الله علیه واله، به مسلمانان دستور دادند که مانع برداشتن آب توسط مشرکین نشوند.(7)
البته یکی از مشرکین به قصد تخریب حوضی که مسلمانان در کنار آن چاه ساخته بودند حمله ور شد و کشته شد.(6) و این به معنای ممانعت از برداشتن آب نیست زیرا وی قصد تخریب حوض را داشت نه اینکه میخواست آب بردارد.
رابعا: گفته حباب بن منذر بر فرض صحت، در مورد پر کردن چاهها بجز یکی از آنها، میتواند یک تاکتیک نظامی باشد زیرا میگوید: «مصلحت آن است که همه چاهها را جز یکی ببندیم و با آنان کنار همان یک چاه روبهرو شویم. کنار همان یک چاه آب بنوشیم و جنگ کنیم».(8) زیرا مشرکان سه برابر مسلمانان بودند و این پیشنهاد می توانست به انسجام مسلمانان در کنار یک چاه کمک کند تا دایره جنگ وسیع تر نشود.
نتیجه: بنابراین بستن آب در جنگ بدر از طرف مسلمانان، با آیات قرآن، گزارش های تاریخی و سیره پیامبر صلی الله علیه واله منافات دارد و قابل قبول نیست.
🔹🔸🔹🔸🔹
پی نوشت ها:
1. واقدی، المغازى، ج1، ص53؛ ابن هشام، السيرةالنبوية، ج1، ص620.
2. واقدی، المغازى، ج1، ص54.
3. طبرسی، تفسير جوامعالجامع، ج2، ص22؛ علامه طباطبایی، الميزان في تفسيرالقرآن، ج9، ص92.
4. شیخ طوسی، التبيان في تفسيرالقرآن، ج5، ص86.
5. تاريخالطبري، ج4، ص572:
6. الأخبارالطوال، ص255:
7. واقدی، المغازى، ج1، ص61؛ ابن هشام، السيرةالنبوية، ج1، ص622.
8. واقدی، المغازى، ج1، ص68؛ ابن هشام، السيرةالنبوية، ج1، ص624.
@pasokhgooii_shobahat_tarikhi
✍️ پاسخ جمعی از محققان حوزه به بیانیه دارالعلوم زاهدان
➖ اخیرا بیانیهای از سوی اساتید مدرسه دارالعلوم زاهدان در واکنش به اظهارات اخیر یکی از مسئولان نظام پیرامون معاویه، منتشر شده که از منظر برادران اهل سنت، به عنوان توهین به مقدسات ایشان و مخل به بحث وحدت قلمداد شده است. از این رو ما نیز قبل از پاسخ به این بیانیه، با تأکید بر اهمیت مسأله اتحاد مسلمانان و پرهیز از سب و ناسزا به مقدسات مذاهب اسلامی، ضمن آنکه روشن نمودن حقایق و بیان آنها را در راستای کاستن از اختلافات و کمک به همان مسأله اتحاد میدانیم؛ طرفین را قبل از هرگونه اظهار نظر یا واکنش پیرامون موضوعات و مسائل مورد اختلاف فریقین به توجه به نکات ذیل دعوت مینماییم.
🔻عناوین مباحث مطرح شده:
۱- مصداق صحابه در منطق قرآن کریم
۲- موضع منفی قرآن کریم نسبت به برخی اصحاب
۳- ملاک تقدس از منظر قرآن کریم
۴- صحابه رسول خدا «صلی الله علیه و آله» از منظر آن حضرت
۵- نخستین توهین کننده به صحابه
۶- اهل سنت و جواز لعن برخی صحابه
۷- معاویه از دیدگاه بزرگان اهل سنت
متن کامل بیانیه:
https://hawzahnews.com/xbRdb
@hawzahnews| حوزهنیوز
🔆اولین بانی روضه ی سیدالشهدا علیه السلام
عُمَرَ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ قَالَ: لَمَّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ علیهما السلام لَبِسْنَ نِسَاءَ بَنِي هَاشِمٍ السَّوَادَ وَ الْمُسُوحَ وَ كُنَ لَا يَشْتَكِينَ مِنْ حَرٍّ وَ لَا بَرْدٍ وَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ علیهما السلام يَعْمَلُ لَهُنَّ الطَّعَامَ لِلْمَأْتَم.
📚المحاسن ؛ ج2 ؛ ص420
عمر بن علی بن حسین میگوید:
هنگامی که حسین بن علی علیهما السلام کشته شد، زنان بنی هاشم لباس سیاه عزا پوشیدند و [هنگام عزاداری] اعتنایی به سرما و گرما نداشتند و علی بن حسین علیهماالسلام برای آنها غذا آماده میکرد تا عزاداری کنند.
👆قابل توجه کسانی که نذری دادن را زیر سوال می برند
سلام علیکم
در دهه محرم هنگامیکه سوار تاکسی شدم جوانی در خیابان چهار مردان قم از حدیثی منسوب به امام حسین علیه السلام پرسید که بر مبنای آن، عرب شیعه اهل بیت(علیهم السلام) و عجم دشمن آنان است،
این جوان طوری جا خورده بود که نسبت به امام حسین علیه السلام بدبین و در عزاداری شبهای پیشرو مردد بود.
از آنجا که این شبهه از شبهات پر تکرار این روزها بود در مقالهای ضمن بررسی حدیث از جوانب مختلف به «بررسی رابطۀ اهلبیت (علیهم اسلام)و ایرانیان» پرداخته شد و در این آدرس به چاپ رسید.
http://www.pasokhmag.ir/article_158995.html
متاسفانه اسلامستیزان نداشته های خود را داشته کرده اند اما ما در رسانه ای کردن داشته های خود کوتاهی کردیم
مصطفی محسنی
https://eitaa.com/pasokhgoo_shobaht_tsrikhi
💠وبینار جریان شناسی باستان گرایی
🔷🔹مقام معظم رهبری:
جهادتبیین را جدی بگیرید،شبهه زدایی از ذهن مخاطب را جدی بگیرید.شبهه از جمله چیزهایی است که عرض کردیم مثل موریانه است،دشمن به این موریانه ها دل بسته است.
✅بررسی مقبره کوروش
✅واکاوی لوح کوروش
✅تاریخچه نامگذاری روز کوروش
🔶🔸با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی محسنی
🔹محقق و پژوهشگر حوزه باستان گرایی
📅زمان : پنجشنبه 5 آّبان ماه 1401
⏰ساعت 10 صبح
🌐از طریق سامانه آموزشی مبشران
🛂💤لینک ورود به وبینار
https://webinar.mobasheran.org/webinar/index/82675142203