هدایت شده از تبلیغات حوای آدم
❤️🌸🌹😘❤️🌸🌹😘❤️🌸🌹😘❤️🌸
👩⚕️از وقتی وارد کانال شدم خیلی کمتر با همسرم مشاجره داریم و
روزهای قشنگ اول زندگی مون رو دوباره دارم تجربه میکنم💋💋 😍😍🌸
تازه همسرم از بس راضی بود اومد توی کانال عضو شد 😊🌹
اینجا یاد میگیری چطور میشه با همسرت یه زندگی خوب بسازی 😍👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1057161216Ca96abb365a
❤️🌸🌹😘❤️🌸🌹😘❤️🌸🌹😘
هدایت شده از موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
احکام نماز و روزه دانشجویان و اساتید
#روزه
#سفر
#دانشجو
مرکز پاسخگویی موعظه| @PASOKHHA
سایر کانالهای ما:
@mawezah_ir
@havayeadam
@Yaaliheydar
172 📌
❓سوال:
سلام وقت بخیر
ببخشید ازم سوال پرسیدن که حکم سقط جنین زیر 4 ماه چیه؟دیه بهش تعلق میگیره؟
✅پاسخ؟
سلام
🔸حکم سقط جنین
پرسش ۲۴۶ . آيا سقط جنين در ماه هاى اول حاملگى، اشكال شرعى دارد؟
همه مراجع: آرى، سقط جنين پس از انعقاد نطفه در هر ماهى كه باشد، جايز نيست.
. بهجت، استفتائات پزشكى، سقط جنين، ص ۴۳؛ خامنه اى، اجوبه، س ۱۲۶۳؛ مكارم، استفتائات، ج ۱، س۱۴۹۸؛ فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۱۷۵۲؛ صافى، جامع الاحكام، ج ۱، س ۱۴۰۸؛ نورى، استفتائات، ج ۲، س ۸۷۶؛ تبريزى، استفتائات، س ۲۰۹۹؛ امام، استفتائات، ج ۳، سقط جنين، س ۱۲؛ دفتر وحيد. احكام بانوان، پرسمان
🔸ديه سقط جنين
پرسش ۲۵۲ . ديه سقط جنين چه مقدار است؟
همه مراجع: ديه براى نطفه، ۲۰ مثقال شرعى طلاى سكه دار؛ براى علقه (خون بسته شده) ۴۰ مثقال و براى مضغه (پاره گوشت) ۶۰ مثقال است. اگر استخوان داشته و بدون گوشت باشد، ۸۰ مثقال و اگر گوشت آن را پوشانده و خلقت كامل شده باشد، ۱۰۰ مثقال است. اگر روح در آن دميده شده؛ چنانچه پسر باشد، ۱۰۰۰ مثقال اگر دختر باشد، ۵۰۰ مثقال شرعى طلاى سكه دار ديه دارد.
#سقط_جنین
#حکم_سقط_جنین
#دیه_سقط_جنین
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
حوای آدم_ @havayeadam
امام علی ع_ @yaaliheydar
احیاء موعظه حسنه_ @mawezah_ir
173 📌
#کفاره_روزه
#ماه_رمضان
❓سوال :
سلام خدا قوت
قبول باشه ان شاءالله
شخصی بدلیل بیماری نمیتونه تا آخر عمر روزه بگیره، ابتدای ماه رمضان جاری کفاره ی روزه کل ماهش رو حساب کرده و به یک نانوایی میده که نان بپزه و به مستمندان بده. آیا کارش صحیحه و کفاره روزه اش رو درست پرداخت کرده؟
ممنون
✅پاسخ :
سلام از شماهم قبول باشه.
🔸استفتائات از مقام معظم رهبری :
س. الف) اگر شخصی میداند که تا سال آینده عذرش باقی است و نمیتواند روزه بگیرد؛ آیا این شخص می تواند کفاره روزه را قبل از رسیدن ماه رمضان آینده پرداخت نماید یا خیر؟
ب) اگر این شخص قبل از ماه رمضان سال آینده بمیرد آیا ورثه او باید کفاره روزههایش را پرداخت کنند یا خیر؟
ج.
الف) تا رمضان آینده باید صبر کنند.
ب) ورثه وظیفهای ندارند.
🔸مصرف کفاره :
ضمن رعایت زمان پرداخت کفاره که بیان شد،
اگر اطمینان دارد که آن شخص نان را به مستمندان میرساند، صحیح است. و اگر نرساند، تکلیف از دوش کفاره دهنده برداشته نمیشود.
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
حوای آدم_ @havayeadam
امام علی ع_ @yaaliheydar
احیاء موعظه حسنه_ @mawezah_ir
174 📌
#اقتدا_به_نماز_استیجاری
❓سوال:
سلام ببخشید،حکم اقتدا به امام جماعتی که نماز استیجاری میخونه چیه؟نظر همه مراجع رو لطف میکنید؟
✅پاسخ:
سلام
نظر همه مراجع:
اگر امام جماعت قضای نماز یومیّه خود یا کس دیگر را که فوت آن یقینی باشد می خواند، می شود به او اقتدا کرد.
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
حوای آدم_ @havayeadam
امام علی ع_ @yaaliheydar
احیاء موعظه حسنه_ @mawezah_ir
175 📌
احکام #حیض
سلام وقت بخیر طاعات و عبادات قبول .برای غسل حیض باید بعد از سه روز یا هفت روز و یا ده روز غسل کرد? اگه خانمی بعد از هشت یا نه روز دیگه خونی ندید میتونه غسل کنه و نماز و روزشو به جا بیاره یا باید تا ده روز صبر کنه حتی اگر خونی نبینه?
ممنون از پاسخگوییتون
دو سه ماهی میشه که اینجوری شدن قبلا هی هفت روز بوده ولی الان شده هشت روز.
مرجع آیت اله مکارم
✅پاسخ:
سلام وقت شما هم بخیر
طبق نظر آیت الله مکارم وقتی دو ماه عادت به یک شکل باشد، باید بنا را به همان بگذارند.
در فرض سوال شما:
وقتی ایشان دو ماه است که عادت ماهانه شان هشت روز است، باید هشت روز را حیض قرار دهند.
و بعد از آن غسل کنند و عبادات خویش را به جای اورند.
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
حوای آدم_ @havayeadam
امام علی ع_ @yaaliheydar
احیاء موعظه حسنه_ @mawezah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حکم #انسولین در #ماه_رمضان
#احکام_روزه
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
حوای آدم_ @havayeadam
امام علی ع_ @yaaliheydar
احیاء موعظه حسنه_ @mawezah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حکم #کفاره و #روزه_قضا
#ماه_رمضان
#احکام_روزه
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
حوای آدم_ @havayeadam
امام علی ع_ @yaaliheydar
احیاء موعظه حسنه_ @mawezah_ir
176 📌
🚩عملی که صد سال نماز قضا را جبران می کند!!🚩
⛔️شبهه⛔️
اگر نماز قضا داريد
حضرت رسول اکرم (ص) فرمود:
هر که نماز قضا بر ذمه اش باشد قبل از ظهر جمعه آخر ماه مبارک رمضان چهار رکعت نماز به دو سلام (۲تا دو رکعتی) بخواند و در هر رکعت بعد از حمد یک مرتبه آیه الکرسی و پانزده مرتبه سوره ی کوثر را تلاوت نماید که دویست سال نماز قضا را کفایت می کند و روایت دیگر از آن حضرت چهار صد سال و روایت از حضرت امیرالمومنین ششصد سال و از حضرت رسول سوال کردند مردم آخر الزمان بیش از صدسال عمر نمی کنند نماز قضاهای پدر و مادر و اقربای او را کفایت می کند بعد از نماز این دعا را بخواند.
بسم الله الرحمن الرحیم
یا سامعَ الصَّوتِ یا جامع الفَوتِ یا مُحیَ العِظامِ بَعدَ المَوت ِصَلِّ عَلی مُحَمدِ وَاجعَل لی فَرَجا وَ مخرجا مِمّا انافیه اِنَّکَ تَعلَمُ و انتَ تُقَدَر وَلا اَقدِرُ وَ انتَ عَلامَ الغُیُوبِ یا واهِبَ العَطایا یا غافِرَ الخَطایا یا سُبّوحُ یا قدُوسُ یا رَب المَلائِکهِ وَ الرّوح رَبِِ اغفِر وَارحَم و تَجاوَز عَما تَعلَمُ اِنَکَ اَنتَ العَلِیُ الاَعظَم ُیا ساتِرَ العُیوُبِ یا کاشِفَ الکُرُوبِ یا غافِر الذُنوُبِ یا ذَالجَلالِ وَالاِکرام بِرَحمَتِکَ یا اَرحَمَ الراحِمینِ.
✅پاسخ به شبهه:
سلام و وقت بخیر
نه چنین چیزی نیست . هیچ مرجع و عالم و روایتی در این خصوص نیست که بگوید با این عمل یا شبیه این عمل نماز های قضای حتی یک روز انسان را کفایت میکند چه برسد به 100 یا 200 سال.
نهایت چیزی که می توان گفت این است که این اعمال ثواب اینقدر نماز خواندن را داشته باشد. نه اینکه بتواند به جای نماز های قضا کفایت کند.
🍃 از نظر حكم شرعي و فتواي فقهاي اسلام نماز قضا تنها با خواندن و به جا آوردنش از ذمه انسان ساقط مي گردد و هيچ راه و وسيله ديگري براي اسقاط اين تكليف وجود ندارد و روايات صحيح فراواني بر اين امر دلالت دارد.
و با فرض وجود چنین روایتی:
🍃 اگر روايتي بر خلاف اين حكم مسلم و قطعي وجود داشته باشد در تعارض با اين روايات متعدد و صحيح است و در برابر آنها نمي تواند ايستادگي كند و به اصطلاح علماي علم اصول ساقط مي گردد و قابل اعتنا و توجه نيست.
🍃 در اين گونه موارد بايد روايت مخالف را كنار گذاشت و يا به گونه اي كه با اصول و ملاك هاي شناخته شده ديني هماهنگ باشد توجيه كرد.
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
حوای آدم | @havayeadam
امام علی ع | @sireyealavi
احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
🌾 اعلام مبلغ #زکات_فطره و #کفاره از سوی مراجع تقلید در سال ۱۳۹۸
#رمضان
#زکات
#عید_فطر
منبع(خبرگزاریحوزه): yon.ir/PIevw
•┈┈••✾••┈┈•
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
حوای آدم | @havayeadam
امام علی ع | @yaaliheydar
احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
177 📌
❓سوال:
سلام علیکم
کجای قرآن نوشته شده است که با خواندن صیغه عقد ازدواج زن و مرد نسبت به همدیگر محرم میشوند ؟
چرا زن و شوهر را بعد از جاری شدن صیغه نکاح ، در ردیف محارم سببی مانند مادر زن و پدر شوهر قرار می دهند و به آنها میگو یند نسبت به هم محرم شده اند یا بین آنها صیغه محرمیت خواند شده است ؟
چرا به جای اصطلاح حلالیت زن و شوهر نسبت به همدیگر از اصطلاح محرمیت ( ممنوعیت و حرام بودن ) استفاده میشود ؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
1. در آیه 23 سوره نساء، خداوند کسانی که نمی توان با آنها ازدواج کرد را مشخص کرده است.
در آیه 31 سوره نور ، خداوند محارم زن را بیان کرده است. که در آن شوهر را نیز برشمرده است.
اما اینکه شوهر با چه چیزی بر زنش حلال می شود، در روایات بیان شده است. و احکام و قوانینی شرعی برای آن وضع شده است.
در قرآن به این امر تصریح می شود که هر قوم و کیشی ازدواج مخصوص به خود را دارند. و قواعد دین اسلام هم در ازدواج مخصوص به خودش است. این قواعد در روایات تبیین می گردد. مثل اکثر احکامی که جزئیات آن در روایت آمده اما کلیات آن در قرآن بیان شده است.
2. محارم سببی یعنی اینکه ابتدائا بین آنها محرمیتی وجود نداشته است و با دلیل و سببی ایجاد شده است. و این سبب، همان عقد ازدواج است. محرمیت زن و شوهر نیز سببی است چون از قبل بین آنها محرمیتی وجود نداشته است.
3. در واقع بین زن و شوهر نباید از اصطلاح «محرمیت» استفاده کرد. بلکه باید از اصطلاح «حلیّت» حلال شدن، استفاده کرد. همانطور که در قرآن نیز چنین است. برای زن و شوهر از حلیت و برای سایر محارم از حرمت، استفاده کرده است.
اما در گویش فارسی این دقت به کار نرفته و برای زن و شوهر هم در عرف از محرمیت استفاده می کنند.
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
حوای آدم | @havayeadam
امام علی ع | @yaaliheydar
احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
178 📌
❓با سلام... برای گرفتن روزه واجب ماه رمضان آیا باید تا قبل از اذان ظهر هوشیار بود ?منظورم این هست میشه روزه بگیری ولی تا عصر بگیری بخابی?
مقلد امام خامنه ای
✅پاسخ:
سلام
خیر نیاز به هوشیاری به معنای بیدار بودن نیست.
البته باید نیت روزه را داشته باشید.
اما حکم بیهوشی فرق دارد.
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
حوای آدم | @havayeadam
امام علی ع | @yaaliheydar
احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir