51 📌
💠قرآن خواندن حائض
❓سلام وقتتون بخیر... خانم حائض در ماه مبارک رمضان میتونن ختم قرآن داشته باشند؟ خواندن یک یا دو جزء از قرآن در ایام حیض اشکالی داره؟ مرجع آیتالله شبیری زنجانی
✅سلام وقت شما هم بخیر.
نظر مراجع عظام:
امام خامنه ای حفظه الله:
س: اگر زنى داراى عادت ماهانه حيض باشد، آيا قرآن خواندن براى آن زن جايز است؟
ج) خواندن قرآن بهجز آياتى كه سجده واجب دارد براى حائض جايز است اگر چه كراهت دارد. استفائات جديد .
آیت الله سیستانی:
پرسش: خانمهایی که عذر شرعی دارند به هنگام خواندن قرآن در برخورد با آیات سجده چگونه باید عمل نمایند؟ آیا آیه را نخواند؟ یا سوره ای که در آن آیه سجده است را نباید بخواند؟
پاسخ: فقط همان چهار آیه ای که سجده واجب دارد نخواند و خواندن آیات دیگر آن سوره ها اشکال ندارد.
آیت الله مکارم:
خواندن یکی از آیات سجده حرام است. ولی خواندن غیر آیه سجده از سوره سجده مانعی ندارد.
آیات عظام خوئی، گلپایگانی، صافی، سیستانی و تبریزی:
خواندن هر یک از آیات دارای سجده واجب حرام است.
آیات عظام امام خمینی، بهجت، فاضل، نورى:
افزون بر آیات سجده دار، باید از خواندن کل این چهار سوره نیز اجتناب شود.
آیت الله وحید:
افزون بر آیات سجدهدار، بنا بر احتیاط واجب باید از خواندن کل این چهار سوره نیز اجتناب شود.
آیت الله شبیری:
خواندن آیات سجده حرام است. خواندن آیات دیگر سوره ای که آیه سجده دارد، احتیاطا جایز نیست.
تبصره: در احتیاط های واجب می توان به مرجعی رجوع کرد که در همان موضوع فتوا داشته باشد.
حکم قرائت قرآن شخص جنب:
https://eitaa.com/pasokhha/734
#احکام #پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
52 📌
💠قورت دادن غذایی که وارد حلق شده در ماه مبارک رمضان
❓ سلام، شخصی درحال نماز بوده چیزی از معده وارد دهانش میشود و چون درحال نماز بوده عمدا قورت میدهد.. بعدا فکر کرده روزه ش باطل شده روزه اش را شکسته..
الان وظیفه اش چیست؟قضا دارد یا کفاره هم باید بدهد؟
مقلد رهبری
✅سلام وقت بخیر
اگر با علم به اینکه قورت دادن غذایی که وارد حلق شده روزه را باطل میکند، قورت داده باشند روزه شون باطل است. و قضا دارد . و احتیاطا کفاره هم دارد.
اما اگر علم به باطل شدن نداشته اند طبق نظر رهبری احتیاط واجب است که روزه شون باطل شده باشه . که اگه نخورده بودند میتوانستند به مراجعی که قائل به بطلان نیستند رجوع کنند. اما الان که خوردند قضا هم به عهده شون میاد.
مرکز پاسخگویی موعظه| @PASOKHHA
سایر کانالهای ما:
@mawezah_ir
@havayeadam
@Yaaliheydar
حکم #ضعف خیلی زیاد جسمی برای #روزه (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای)
❓سوال سلام پسر نوجوانی هستم که امسال به سن تکلیف رسیده ام ولی به علت کمبود وزن (در حدّ ۱۵کیلو گرم) قدرت گرفتن روزه را ندارم آلان با این حالی که دارم آیا روزه بر من واجب است؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
✅پاسخ:
سلام علیکم؛
اگر به تشخیص پزشک حاذق یا تشخیص خودتان روزه گرفتن برایتان سخت و پر مشقت باشد بطوری که با گرفتن روزه بیمار شوید یا بیماری شما تشدید گردد در این صورت روزه واجب نیست و البته قضای آن را باید در روزهای کوتاه زمستانی بگیرید و اگر تا ماه مبارک سال بعد روزه ها را قضا نکنید باید کفّاره غیر عمد بدهید ولی اگر قضا کردن روزه هم برایتان به علتهائی که توضیح دادید مقدور نباشد وظیفه شما دادن کفاره هست و اگر از دادن کفاره هم ناتوان باشید وظیفه شما استغفار هست و گفتن یک ذکر «استغفرالله ربی و اتوب إلیه» کفایت میکند.
لازم به ذکر هست که هرچند در ماه مبارک از گرفتن روزه معذور باشید اما میتوانید از سایر فیوضات فراوان ماه مبارک رمضان (مانند: تلاوت قرآن، انجام دعا، اصلاح اخلاق، شب زنده داری و شرکت در مسجد برای نماز جماعت و مجالس و جلسات قرآنی و...) بهره مند شوید. یاحقّ.
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
سایر کانالهای ما:
@mawezah_ir
@havayeadam
@Yaaliheydar
53 📌
❓با سلام؛حاج آقا خانمی که بچه نه ماهه داره که بهش شیر میده میتونه روزه بگیره؟ (مرجع: آیت الله نوری همدانی)
✅سلام وقت بخیر
( مساله 1726 ) رساله آیت الله نوری همدانی:
زني که بچه شير مي دهد و شير او کم است چه مادر بچه ، يا داية او باشد ، يا بي اجرت شير مي دهد ،
اگر روزه براي بچه اي که شير مي دهد ضرر دارد روزه بر او واجب نيست . و بايد براي هر روز يک مد طعام يعني گندم يا جو و مانند اينها به فقير بدهد
و نيز اگر براي خودش ضرر دارد ، روزه بر او واجب نيست ، و بنابر احتياط واجب بايد براي هر روز يک مد طعام به فقير بدهد .
و در هر دو صورت روزه هائي را که نگرفته بايد قضا نمايد ،
و اگر کسي پيدا شود که بي اجرت بچه را شير دهد ، يا براي شير دادن بچه از پدر يا مادر بچه يا از کس ديگري که اجرت او را بدهد اجرت بگيرد ، احتياط واجب آن است که بچه را به او بدهد وروزه بگيرد .
مرکز پاسخگویی موعظه| @PASOKHHA
سایر کانالهای ما:
@mawezah_ir
@havayeadam
@Yaaliheydar
💠قوانین گروه پرسش و پاسخ های دینی💠
1⃣ارسال هر گونه سوال و پرسش دینی مجاز است.
2⃣ شبهه افکنی و تخریب ارزشها= حذف از گروه
3⃣دعوت از دوستان معتَمَد بلامانع.
4⃣ چت و گفتگو خارج از موضوع گروه ممنوع
5⃣هرگونه ایجاد مزاحمت برای کاربران=حذف از گروه.
6⃣لطفا احترام به یکدیگر و رعایت موازین و شئونات اسلامی در گفتگوها را مد نظر قرار دهید.
7⃣گروه از ساعت 12 شب تا 6 صبح تعطیل می باشد.
خواهشمندیم در این ساعات هیچ گونه ارسالی در گروه نداشته باشید.
🌿اعضای محترم هر گونه مزاحمت در خصوصی را به مدیر اطلاع رسانی نمایند.
🔶کارشناسان فعلی گروه در ادامه معرفی می گردد:
◀️ حجت الاسلام مهدوی (کارشناس امور اعتقادی و دینی)
🔸نام کاربری : (افسرجوان امام خامنه ای) @mahdavi59
🔹ساعت اصلی پاسخگویی و حضور: شب ها از 9 الی 12 .
◀️حجت الاسلام علی نیا (کارشناس احکام و اعتقادات)
🔸نام کاربری (م . علی نیا)
🔶اگر فرصتی برای کارشناسان در غیر این ساعات باشد حتما پاسخگو خواهند بود. لذا بعد از ارسال سوال، برای پاسخ گرفتن صبور باشید.
باتشکر
مرکز پژوهشی تبلیغی موعظه
افسرجوان امام خامنه ای
#قوانین_گروه_پرسش_و_پاسخ
#قوانین_گروه_فرهنگی_موعظه
54 📌
❓اگر کسی سحری رو در شهر محل زندگیش
بخوره و قصد روزه کنه و بعد به شهر زادگاهش که گاهی به اونجا رفت و آمد کنه بره برا یک روز یعنی اذان ظهر رو اونجا بشنوه آیا روزه اون روزش قبوله یا باید شکسته بشه.مرجع تقلید لنکرانی و در مسایل روز آقای خامنه ای
✅سلام وقت بخیر
اگر زادگاهش وطنش بوده (در انجا رشد و نمو پیدا کرده) و از وطن بودن آن اعراض نکرده ، روزه اش صحیح است.
اعراض کردن یعنی اینکه دیگر قصد زندگی در زادگاه را نداشته باشد. یا با قصد اینکه دیگر نمیخواهد انجا برگردد برای زندگی یا عملا این اعراض محقق شده است.
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
سایر کانالهای ما:
@mawezah_ir
@havayeadam
@Yaaliheydar
55 📌
❓ببخشید ذکر سجود که ۷ مرتبه گفته بشه خوب هست
اگر هم ذکر سبحان ربی الاعلی وبحمد
و هم سبحان اللّه
هر دو رو ۷ مرتبه بگیم اشکالی نداره ؟
البته چون قبلاً نماز جماعتی که از تلویزیون دیده بودم ، امام جماعت هر کدامـ از ذکرهای سجده رو ۳مرتبه فرمودند .
✅ هر مقدار که ذکر سجده طولانی تر بشود نیکوتر است.
و در روایات به آن تاکید شده است.
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
سایر کانالهای ما:
@mawezah_ir
@havayeadam
@Yaaliheydar
56 📌
#عدول_از_مرجع
❓اگر کسی بعداز چندسال تصمیم بگیره که مرجع تقلیدش رو عوض کنه .
به این نتیجه برسه که حضرت امام خامنه ای مدظله العالی از مرجعی که قبلاً انتخاب کرده ، از لحاظ سیاسی و موضوعات دیگه برتر هست . و بعداز این نتیجه و خوندن چند مطلب درباره اینکه میتونه مرجع تقلیدش رو تغییر بده
درباره موضوعاتی که بعداً برایش پیش اومده از حضرت امام تقلید کنه . اشکالی نداره .
البته دو سوال شد .
✅پاسخ: سلام
ابتدا قسمت دوم سوال شما رو پاسخ میدم:
وقتی باشرابط صحیحی عدول صورت بگیرد، در مسائل پیش رو از مرجعی که به او عدول کردیم تقلید باید کرد.
در پاسخ به سؤال شما، دو مسأله باید مورد توجه قرار گیرد:
اول) تبعیض ابتدایی و پیش از عمل در تقلید، در صورت تساوی دو یا چند مجتهد جایز است اما باید توجه داشت که در مسایل مربوط به هم باید از یک مجتهد تبعیت کند مثلا نمی تواند در احکام نجاست بدن و لباس به فتوای مجتهدی و در احکام لباس نمازگزار به فتوای دیگری عمل کند.
دوم) امکان عدول از مرجع تقلیدی که قبلا انتخاب کرده و انتخاب مرجع تقلید دیگر
اگر بخواهد بعد از عمل، به فتوای مجتهد دیگر عمل کند در این صورت حکم رجوع و عدول را پیدا می کند.
بدیهی است که عدول در تقلید و تغییر دادن مرجع تقلید اگر یقین و علم پیدا کند که آن مرجع دیگر اعلم است؛ لازم است اما در صورت علم به تساوی آیا باز عدول جایز است یا نه؟ [1] . [2]
پاسخ مراجع معظم تقلید در این باره متفاوت و بین شرح است:
1.امام و فاضل: آری، رجوع به مساوی جایز است. [3]
2.تبریزی: در خصوص مسائلی که یاد گرفته، رجوع به دیگری جایز نیست. [4]
3.صافی: در خصوص مسائلی که یاد گرفته، بنابر احتیاط واجب رجوع به مساوی جایز نیست. [5]
4.خامنه ای: بنابر احتیاط واجب، رجوع به مساوی جایز نیست. [6]
5.مکارم و نوری: در خصوص مسائلی که تقلید (عمل) کرده، رجوع به مساوی جایز نیست. [7]
6.بهجت و سیستانی: اگر در علم و ورع مساوی باشند، رجوع به مساوی در مسائل غیر مرتبط به هم جایز است؛ برای مثال نمی تواند در مسائل احکام روزه مسافر باقی بماند و در احکام نماز رجوع کند. [8]
7.وحید: باید به فتوایی عمل کند که مطابق احتیاط است و اگر احتیاط ممکن نبود و یا مشقت داشت، می تواند به فتوای دیگری عمل کند.. [9] [10]
همچنین در باره این که آیا عدول از اعلم به غیر اعلم جایز است؟
مقام معظم رهبری در پاسخ به این که آیا عدول از اعلم به غیر اعلم در مواردى که فتاواى مرجع اعلم منطبق با زمان نباشد و یا عمل به آن بسیار دشوار باشد، جایز است؟فرموده اند: تنها گمان به ناهماهنگى فتاواى مرجع تقلید با زمان و شرایط حاکم بر آن و یا دشوارى عمل به فتاواى او، سبب جواز عدول از مجتهد اعلم به مجتهد دیگر نمىشود. [11]
📚منابع:
[1] رساله دانشجویی، ص49.
[2] اقتباس از سؤال 1340 (سایت: ۱۳۳۵).
[3] وحید، توضیح المسائل، م 4.
[4] استفتائات، س 11.
[5] جامع الاحکام، ج 1، س 18.
[6] خامنه ای، اجوبة الاستفتائات، س 31.
[7] مکارم، استفتائات، ج 2، س 14 و ج 1، ص 26؛ استفتائات، ج 2، س 12.
[8] وسیلة النجاة، ج 1، م 4؛ سیستانی، تعلیقات علی العروة، م 11 و 13.
[9] برای آگاهی بیشتر رجوع کنید به نمایه: رجوع از مرجع تقلید، سؤال 2026 (سایت: ۲۲۵۲).
[10] توضیح المسائل، م 4.
[11] همان منبع.
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
سایر کانالهای ما:
@mawezah_ir
@havayeadam
@Yaaliheydar
57 📌
❓سلام طاعات قبول. اگه کسی ۳ماه ازشهر خودش صبح بره شهری دیگه ۸۰کیلومتر غروب برگرده حکم روزه اش چطوره؟
مرجع آیت الله فاضل
✅سلام وقت بخیر
احکام سفر (زیر ده روز) طبق فتوای آیت الله فاضل لنکرانی :
3ـ کسی که به طور متعارف در کمتر از ده روز حداقل یک سفر بیش از مسافت شرعی (5/22 کیلومتر) داشته باشد؛ نمازش تمام است.
3-1. فرقی نمی کند که سفر این افراد به جهت کار باشد یا صله رحم یا زیارت و یا تفریح ؛ فقط مهم این است که در ده روز حداقل یک سفر داشته باشند.
3-2. این ا فراد اگر به هر علتی در طول ده روز به مسافرت نروند. در اولین سفری که بعد از آن می روند تا به وطن برگردند؛ نمازشان شکسته است.
3-3. مراد از سفر اول حرکت از وطن و برگشت به وطن است یا حرکت از جایی که در آنجا ده روز مانده اند و رفتن به وطن.
3-4. حداقل زمان استمرار سفر باید یک ماه باشد. بنابر این کسی که قصد داتشه باشد در طول 15 روز فقط چندین سفر داشته باشد نمازش شکسته است.
3-5. بنابر این کسانی که به علت شغل و کار یا درس خواندن و یا زیارت و سیاحت و صله رحم یا حتی تفریح در هر هفته به مسافرت می روند نمازشان تمام است.
3-6. کسی که در مسیر خاصی یا به علت خاصی مسافرت می کند تا وقتی ده روز در جایی نمانده است؛ اگر به مقصد دیگر یا انگیزه دیگر هم مسافرت کند نمازش تمام است. (استادی که برای تدریس مسافرت می کند اگر برای زیارت یا حج یا صله رحم هم به مسافرت برود نمازش تمام است.)
3-7. در تمام موارد بالا کسی که نمازش شکسته ا ست نمی تواند روزه بگیرد و کسی که نمازش تمام است، روزه او هم صحیح است.
http://www.lankarani.com/far/news/show_news.php?id_news=181
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
سایر کانالهای ما:
@mawezah_ir
@havayeadam
@Yaaliheydar
58 📌
#جهر_و_اخفات
❓سلام وخسته نباشیدبه همه دوستان.
درچ صورت جایزه که یک خانوم نمازش روبلندبخونه.تمامشون رو، اگه محض آموزش ویادگیری چندتادخترکوچولو
اونم جایی که رفت وآمدفردنامحرم نیست بازهم خوندنش باصدای بلندمشکل داره؟
ممنونم بابت وقتی که میگذاریدبابت پاسخ به سوالم🌸
✅پاسخ: سلام ، سلامت باشید
وظیفه زنان را نسبت به بلند و آهسته خواندن نماز (جهر و اخفات) می توان در دو قسم دسته بندی کرد:
1. حمد و سوره نماز ظهر و عصر که باید آهسته بخواند.[1]
2. حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشاء، که این دو صورت دارد:
الف. در صورتی که نا محرم صدایش را نشنود.
ب. در صورتی که نامحرم صدایش را می شنود.
در صورت اول مراجع معظم تقلید، می فرمایند: زن می تواند حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشاء را بلند یا آهسته بخواند.[2]
اما در صورت دوم اکثر مراجع معظم تقلید، می فرمایند: بنابر احتیاط واجب باید آهسته بخواند.
بعضی از مراجع دیگر می فرمایند: بنابر احتیاط مستحب آهسته بخواند.[3]
عده ای دیگر از مراجع عظام تقلید در زمانی که شنواندن صدا به نامحرم حرام است، به آهسته خواندن فتوا می دهند.[4]
بنابراین، اگر نماز گزار در جایی که باید نماز را آهسته بخواند عمدا بلند خواند، نمازش باطل است،[5] بدیهی است صرفاً به خاطر حضور قلب بیشتر و امثال آن نمی توان شرایط صحت نماز را رعایت نکرد.
منابع:
[1] توضیح المسائل مراجع، مسأله 992.
[2] توضیح المسائل مراجع، مسأله 994.
[3] آیت الله زنجانی: بنابر احتیاط مستحب آهسته بخواند؛ آیت الله مکارم: احتیاط مستحب آن است که آهسته بخواند؛ آیات عظام خوئی، تبریزی: اگر نامحرم صدایش را بشنود بنابر احتیاط آهسته بخواند.
[4] آیت الله سیستانی: و موردی باشد که شنواندن صدا به نامحرم حرام است، باید آهسته بخواند و اگر عمداً بلند بخواند، بنابر احتیاط نمازش باطل است.
آیت الله بهجت: بنابر اظهر اگر نامحرم صدایش را بشنود، باید آهسته بخواند در صورتی که شنیدن صدای او حرام باشد؛ مثلاً ترس فتنه و لذت بردن در بین باشد.
[5] توضیح المسائل مراجع، مسأله 995.
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
سایر کانالهای ما:
@mawezah_ir
@havayeadam
@Yaaliheydar
اُدعُ إِلى سَبیلِ رَبّکَ بِالحکمَةِ وَ المَوعظةِ الحَسَنه (نحل.125)
وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه:
mawezah.ir
admin: @mahdavi59
پاسخ به سوالات و شبهات دینی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم
لینک گروه :
http://eitaa.com/joinchat/1058340864Gc7c98dd5ba