297 📌 #استخاره با نرم افزار #استخاره اینترنتی ❓سوال: سلام وقت بخیر آیا استخاره گرفتن با نرم افزار صحیح هستش یا نه؟ آیا معتبره؟ ✅پاسخ : سلام علیکم 🔸 رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی): موارد مختلف است. اگر طبق روش های معمولی است مانعی ندارد. 🔸 آیت الله مکارم شیرازی پرسش : آیا استخاره های اینترنتی صحیح است؟ پاسخ : در صورتی که یک فرد حقیقی استخاره را انجام دهد و نتیجه اعلام شود یا نرم افزار طوری تنظیم شده باشد که آیات آغاز یکی از صفحات قرآن را بدون اطلاع قبلی منعکس کند، مانعی ندارد. 🔸 حضرت آیت الله سیستانی: روش استخاره گرفتن در مفاتیح الجنان موجود است مراجعه شود. 🔸 حضرت آیت الله نوری همدانی: اگر استخاره کننده وارد در آن رشته باشد و بتواند از قرآن مجید برداشت مناسب و نزدیک به واقع داشته باشد اشکال ندارد. همچنین یک تن از مجتهدین و مدرسین حوزه علمیه این گونه پاسخ داده اند: 🔸 آیت الله علوی گرگانی: اگر بگونه صحیح انجام شود مانعی ندارد گرچه اعتنا کردن به اینگونه استخاره ها از نظر ما محل تردید است. 🔸 دفتر پاسخگویی به سوالات شرعی آیت الله نوری همدانی در پاسخ به پرسشی در رابطه با انجام استخاره های تلفنی، اینترنتی و به طور کلی سیستمهای هوشمند گفت: اگر استخاره کننده برای انجام این استخاره از قرآن یا تسبیح استفاده می کند، استخاره موثق است. انجام استخاره ها و ارائه پاسخهای تصادفی که از قبل نوشته یا ضبط شده معتبر نیست. استخاره کننده باید برای فردی که درخواست کرده با استفاده از تسبیح یا قرآن استخاره را انجام دهد نه اینکه نتایج آن از قبل موجود باشد. 🔸 دفتر پاسخگویی به سؤالات شرعی آیت الله وحید خراسانی یادآور شد: استخاره کننده در انجام استخاره بی اثر نیست، حال فرد استخاره کننده، با وضو بودن، رو به قبله بودن و خلوص وی در انجام استخاره مهم است. برخی ها هم با تفضل خداوند از آیات مطالبی را درمی یابند که سایرین نمی توانند. نمی توان گفت انجام این استخاره ها که از فرد استخاده کننده هیچ اطلاعاتی در دست نیست معتبر باشد. #احکام #پاسخگویی #موعظه_حسنه مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
هدایت شده از 💖 همسرانه حوایِ آدم 💖
💠 #مشاوره_دینی رایگان
در #ماه_مبارک_رمضان
🔶فقط برای اعضای کانال حوای آدم😍
🔵در موضوعات:
🔸ازدواج و انتخاب همسر
🔸مشکلات زوجین
🔸ترک گناه و توبه
🔸سایر سوالات و مشکلات دینی
توسط: حجتالاسلام مهدی مهدوی
💞 به ڪآناڷ همسرداری حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️
❤️ @havayeadam 💚
298 📌 #بورس ❓سوال: سلام و عرض خداقوت چندتا سوال داشتم در رابطه با معامله (در بورس) اگر شخصی علم بازار و خرید و فروش را داشته باشه می تواند برای شخص دیگری که پول دارد این کار را در بورس انجام دهد و فقط اگر سود کرد مثلا ۲۰ درصد را بردارد و ضرر به عهده شخصی که پول گذاشته باشد؟ (شبیه مضاربه) سوال دوم این شخص می تواند هر ماه مبلغ ثابتی دریافت کند (دستمزد) و برای دیگری خرید و فروش انجام دهد؟ مرجع تقلید، امام خامنه ایی ✅ پاسخ: سلام وقت بخیر ممنونم قاعده ی بورس به این شکل است که : هر کسی به هر میزانی سهمی خریداری میکند، در سود و زیان آن سهم شریک است. و اگر کسی به شما که در بورس هستید پول بدهد، مشخص است که دقیقا پول ایشان چقدر سود کرده و همان مقدار هم سهم او خواهد بود. اینکه شما از سود ایشان چیزی بردارید ، وجه شرعی ندارد و پول بلا دلیل است. اما اگر شما سود ایشان را دادید و برای زحمتی که میکشید مقداری را با توافق معین کنید ، این اشکالی ندارد. یعنی شما در سود این شخص شریک نیستید که بخواهید از سود ایشان بردارید. فقط میتوانید طبق توافق برای زحمتی که میکشید مقداری را معین کنید. مگر اینکه شما عامل در بورس باشید نه سرمایه گذار. عامل کسی است که با پولهایی که مردم سهم می خرند، کار میکند و آن تولید و کار در آمد زا را انجام می دهد. اگر عامل باشید می توانید طبق توافق و با قوانین مضاربه سود درصدی به سرمایه گذار بدهید. در مورد مضاربه و بورس این مطلب رو هم از کانال ببینید و بخوانید: https://eitaa.com/pasokhha/675 #احکام #پاسخگویی #موعظه_حسنه مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
هدایت شده از KHAMENEI.IR
💡 حکم روزه ماه رمضان هنگام شیوع بیماری کرونا مطابق با فتاوای حضرت آیتالله العظمی خامنهای
🔻 دفتر استفتائات حضرت آیتالله العظمی خامنهای حکم روزه ماه رمضان هنگام شیوع بیماری کرونا را مطابق با فتاوای ایشان منتشر کرد.
متن پرسش و پاسخ به شرح زیر است.
🔰 سؤال: در شرایط کنونی که بیماری کرونا شیوع پیدا کرده است، روزه گرفتن در ماه رمضان چه حکمی دارد؟
📚 پاسخ: روزه به عنوان یک تکلیف الهی در حقیقت نعمت خاص خداوند بر بندگان است و از پایه های تکامل و اعتلاء روحی انسان به شمار می رود و بر امت های پیشین نیز واجب بوده است.
از آثار روزه پدید آمدن حالت معنوی و صفای باطن، تقوای فردی و اجتماعی، تقویت اراده و روحیه مقاومت در برابر سختی هاست و نقش آن در سلامت جسم انسان نیز روشن است و خداوند اجر عظیمی برای روزه داران قرار داده است.
روزه از ضروریات دین و ارکان شریعت اسلام است و ترک روزه ماه مبارک رمضان جایز نیست مگر آنکه فرد، گمان عقلایی پیدا کند که روزه گرفتن موجب:
ایجاد بیماری
و یا تشدید بیماری
و یا افزایش طول بیماری و تأخیر در سلامتی می شود.
در این موارد روزه ساقط ولی قضای آن لازم است.
بدیهی است در صورتی که این اطمینان از گفته پزشک متخصص و متدین نیز به دست آید، کفایت می کند.
بنابراین اگر فردی نسبت به امور یاد شده خوف و نگرانی داشته و این خوف منشأ عقلایی داشته باشد، روزه ساقط ولی قضای آن لازم است.
@Khamenei_ir
299 📌
برداشتن #مهر توسط کودکان
❓سوال:
سلام.وقت نماز خوندن بچه کوچیک دارم وسط نماز مهر رو میبره،اینجور مواقع تکلیف سجده کردنم چی میشه؟چحور سجده کنم رو چه وسیله ای؟
ایت الله مکارم
✅پاسخ:
سلام علیکم
اگر در بین نماز (فرادا یا جماعت) چیزى که بر آن سجده مىکند گم شود (و یا مثلاً بچّهاى آن را بر دارد)و چیزى که سجده بر آن صحیح است نداشته باشد[1] ، دو حالت دارد:
الف. چنانچه وقت وسعت دارد، باید نماز را رها کرده و بعد از تهیه آنچه سجده بر آن صحیح است دوباره نماز بخواند.[2]
ب . اگر وقت تنگ است،[3] باید به لباسش سجده کند[4] و اگر فراهم نباشد بر پشت دست،[5] و اگر آن هم نمىشود، به چیز معدنى[6] مانند انگشتر عقیق سجده نماید.[7] [8]
📚نظر تفصیلی مراجع عظام:
مطابق نظر آيت الله خامنه اي:
اگر چیزی که سجده بر آن صحیح است ندارد، با به واسطهی سرما یا گرما و مانند اینها نمیتواند بر آن سجده کند، چنانچه لباس او از جنس پنبه یا کتان است یا چیزی از جنس پنبه و کتان دارد باید بر آن سجده کند، و احتیاط (واجب) آن است که تا سجده بر لباسی که از پنبه و کتان باشد ممکن است بر غیر آن یعنی غیر لباسی که از این جنس باشد سجده نکند، و اگر ندارد بنابر احتیاط واجب بر پشت دست خود سجده کند.
اگر در بین نماز چیزی که بر آن سجده میکند گم شود و چیزی که سجده بر آن صحیح است در دسترس نداشته باشد، چنانچه وقت وسعت داشته باشد باید نماز را بشکند، و اگر وقت تنگ است به ترتیبی که در مسألهی قبل گفته شد، عمل کند.
آيت الله شبيري زنجاني
سوال
۲۰۱ – اگر در وسط نماز مهر مفقود شود به هر علت و تهیه مهر در نماز امکان ندارد در حالی که وقت هم وسیع است وظیفه مکلف نسبت به سجده چیست؟
پاسخ: باید نماز را رها کند و بعد از تهیه مهر دوباره نماز بخواند.
آیت الله سیستانی:
اگر در بین نماز چیزی که بر آن سجده می کند گم شود و چیزی که سجده بر آن صحیح است نداشته باشد می تواند به ترتیبی که در مسأله [۱۰۸۴] گفته شد، عمل نماید خواه وقت تنگ باشد یا آن که وسعت داشته باشد که نماز را بشکند و آن را دوباره بخواند.
آیت الله مکارم شیرازی:
مسأله هر گاه در اثناءِ نماز چیزی را که سجده بر آن صحیح است از دست بدهد مثلًا بچّه ای آن را بر دارد، چنانچه وقت نماز باقی است، نماز را تمام کرده و بنا بر احتیاط دوباره می خواند و اگر وقت تنگ است قضا ندارد؛ در هر دو صورت به ترتیبی که در مسأله [۱۰۸۴] گفته شد عمل نماید.
توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید و سایت هدانا
#احکام #پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
300 📌
حکم #تقلب در امتحان
❓سوال: سلام
خستع نباشید
میخاستم بدونم اگ توی کلاس مجازی
از دانش اموزی امتحان گرفته شود
و ان دانش اموز از روی کتاب نگاه کند و ب سوال ها پاسخ دهد
ایا تقلب حساب میشود
و گناه است؟؟؟
✅پاسخ:
سلام علیکم ممنونم سلامت باشید
🔸آیت الله خامنه ای:
حکم تقلب کردن چیست؟ آیا در قیامت عذاب دارد؟ اگر مسئول یا معلم راضی باشد چطور؟ آیا اگر بعد ازامتحان، درس مورد نظر خوانده شود مشکل برطرف میگردد؟
تقلب کار نادرستی است و اگر حقی از کسی ضایع شود یا خلاف مقررات نظام کسی مرتکب شود، بله مستحق عذاب است. اگر مسئول یا معلم یا حتی شاگرد دیگر که از روی دستش مینویسد راضی باشد این تاثیری در مسئله ندارد. یعنی اگر کسیتقلب میکند، آن فردی که او را کمک میکند، معلم باشد یا از شاگردان باشد، راضی باشد یا نباشد، تاثیری در این مسئله ندارد. اگر بعد از امتحان جبران کند آیا حکمش برطرف میشود؟ اصل حکم تقلب نه؛ زیرا به هر حال کاری است که نباید تکرار کند، ولی تبعاتش قابل جبران است. مثلا فردی که درس نخوانده یا کم درس خوانده و با تقلب مدرک گرفته و الان در حد آن مقطع تحصیلی معلومات ندارد و میخواهد با همین مدرک استخدام شود، خوب اگر برود درس بخواند و شرایط دیگر استخدامی را هم داشته باشد، استخدامش ایرادی ندارد و حقوقی هم که میگیرد مانعی ندارد؛ اما اگر به مقدار آن مقطع تحصیلی که به خاطر آن پذیرش می شود، درس نخوانده و معلومات ندارد، به هر حال شرایط را ندارد و استخدامش صحیح نیست.
(سايت khamenei.ir.پاسخ به سؤالات شرعی مخاطبان درباره مسائل تحصیلی )
🔸آیت الله سیستانی:
پرسش: آیا در مدارس دولتی در اروپا و یا آمریکا، می توان تقلب کرد؟ در مدارس غیر دولتی چطور؟ اعم از اسلامی و غیر اسلامی؟
پاسخ: به طور کلی، تقلب در امتحان و در هیچ جا و هیچ موردی، صحیح و جایز نمی باشد.
پاسخ: تقلب حرام است ولی اگر از نظر تخصص و توانائی انجام کار در حد مطلوب باشید حقوق حلال است. ولی اگر تخصص لازم را در رابطه با کاری که به شما واگذار می شود نداشته باشید پذیرفتن آن کار جایز نیست. استفتائات آيت الله سيستاني.
مسئله۲۲۵ـ تقلب در امتحانات مدارس و دانشگاهها جایز نیست اعم ار اینکه آن از طریق کمک گرفتن از دانش آموز و یادانشجوی بغل دست باشد و یا از راه پخش ورقه ها به طور پنهانی و یا از طریق اشتباه انداختن و اغفال ناظرین و یا هر وطریق نا مشروع دیگر که بر خلاف نظام است.
(کتاب فقه برای غرب نشینان)
🔸آیت الله مکارم شیرازی:
تقلّب در امتحانات جایز نیست، خواه در اماکن مربوط به بیت المال باشد یا اماکن دیگر و خواه طرفى که از او مى گیرد راضى باشد یا نه، ولى تقلّب در انجام تکالیف، زیانش متوجّه خود اوست و در صورتى که در نمره هاى امتحانى تاثیرى نداشته باشد، حرام نیست، مگر این که بگوید خودم نوشته ام که از باب دروغ حرام مى شود.
(استفتائات جلد ۳ > ۸ ـ تقلّب. آيت الله مكارم شيرازي.)
مطالعه صفحه ی مورد نظر
#احکام #پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
301 📌
#کفاره ترک روزه با عذر شرعی
❓سوال:
سلام،کسی که زخم معده داره دکتر تشخیص داده که نباید روزه بگیره،تکلیف روزه ماه رمضانش چیه؟چقد کفاره داره؟و میزان هر روز کفاره چقد هست؟شرایطش کامل لطف میکنید بفرمایید؟آیت الله مکارم
✅پاسخ:
سلام علیکم
پاسخ شما را با یک سوال و جواب از دفتر معظم له میدهیم:
سؤال 561 ـ متأسّفانه کلیه ام سنگ ساز است. بدین جهت پزشک مرا از روزه منع کرده، و دستور داده که روزانه حداقل 10 لیوان آب بنوشم. آیا نظر ایشان، که فردى متدیّن مى باشد، لازم الاتبّاع است؟ اگر روزه بگیرم، و به علّت عدم شرب مایعات در روزه هاى ماه رمضان، کلیه ام طبق پیش بینى پزشک دچار مشکل شود، آیا مرتکب معصیت شده و روزه ام باطل است؟
جواب: هر گاه از گفته طبیب حاذق متعهّد خوف ضرر پیدا کنید که روزه برایتان ضرر دارد، روزه را افطار مى کنید. و چنانچه پس از ماه مبارک توانستید، قضاى آن را به جا آورید. و اگر بیمارى شما تا ماه رمضان سال بعد ادامه پیدا کرد، قضا بر شما واجب نیست; بلکه براى هر روز فقط یک مدّ طعام (هفتصد و پنجاه گرم، یا مانند آن) به فقیرى مى پردازید. و با توجّه به اینکه اشتیاق زیادى براى روزه گرفتن دارید، خداوند ان شاء الله به شما اجر روزه داران را عنایت خواهد کرد.
لینک منبع
#احکام #پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
💡 حکم روزه ماه رمضان هنگام شیوع بیماری کرونا مطابق با فتاوای حضرت آیتالله العظمی خامنهای 🔻 دفتر ا
[فرستاده شده از خبرگزاری حوزه]
✍️ فتوای آیتاللهالعظمی سیستانی درباره حکم روزه رمضان در سایه شیوع کرونا
◽️وجوب روزه ماه مبارک رمضان یک تکلیف فردی است و هرکس که شرایط وجوب آن را داشته باشد باید فارغ از اینکه برای دیگران واجب باشد یا خیر، روزه بگیرد.
◽️ روشن است که روزه ماه رمضان از مهم ترین فریضههای شرعی است و تنها در صورت وجود عذر واقعی، ترک روزه جایز است و هر فردی نسبت به وضعیت خود آگاه تر است که آیا عذر واقعی برای ترک روزه دارد یا خیر.
◽️ اما درباره آنچه گفته شد که پزشکان نوشیدن مکرر آب را در فاصله زمانی نزدیک به هم جهت جلوگیری از کمبود آب بدن و خشکی حلق توصیه می کنند – به این دلیل که احتمال ابتلای به ویروس کرونا را مرتفع می کند – این امر مانع وجوب روزه نمی شود، غیر از کسانی که به آن رسیده باشند و در صورت روزه گرفتن، ترس ابتلای به بیماری وجود داشته باشد و هیچ راهی برای کاهش احتمال آن هم وجود نداشته باشد.
◽️ البته چه بسا بتوان با مصرف سبزیجات و میوه های سرشار از آب پیش از سحر، کمبود آب بدن ناشی از روزه داری را جبران کرد همچنانکه می توان با جویدن آدامس بدون قند، جلوی خشکی حلق را گرفت- البته به شرطی که ذرات آن در دهان جدا نشده، وارد حلق نشود_ بنابراین جویدن آدامس باعث افزایش ترشح بزاق دهان می شود و مانعی از آن در صورت روزه داری وجود ندارد.
متن استفتا و پاسخ کامل حضرت آیت الله سیستانی به شرح زیر است:
https://hawzahnews.com/news/895351
•┈┈••✾••┈┈•
#احکام #پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
[فرستاده شده از خبرگزاری حوزه] ✍️ فتوای آیتاللهالعظمی سیستانی درباره حکم روزه رمضان در سایه شیوع ک
✍️ #احکام شرعی | نظر آیتاللهالعظمی مکارم درباره روزه ماه رمضان در ایام شیوع کرونا
❓ سؤال:
با توجه به شیوع بیماری کرونا چند سوال وجود دارد:
بالا بردن سطح ایمنی بدن در مبتلا نشدن و همچنین در درمان این بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است. از طرف دیگر به توصیه پزشکان باید در طول روز مکرر مایعات مصرف کرد. در این شرایط تکلیف مردم و کادر درمان برای روزه ماه مبارک رمضان چیست.
🔅 پاسخ:
انسان نمیتواند به این دلیل، روزه را بخورد و باید در ماه رمضان روزه بگیرد، البته میتواند در فاصله افطار تا سحر از غذاهای مقوی استفاده کند تا از ضعف شدید بدن در طول روز جلوگیری نماید.
اما کسی که میداند روزه برای او ضرر دارد باید روزه را ترک کند و اگر روزه بگیرد صحیح نیست، همچنین اگر یقین ندارد اما احتمال قابل توجهی میدهد که روزه برای او ضرر دارد، خواه این احتمال از تجربه شخصی حاصل شده باشد یا از گفته طبیب.
#احکام #پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
✍️ #احکام شرعی | نظر آیتاللهالعظمی مکارم درباره روزه ماه رمضان در ایام شیوع کرونا ❓ سؤال: با توجه
[فرستاده شده از خبرگزاری حوزه]
#احکام شرعی | نظر آیتالله العظمی وحید خراسانی در مورد روزه گرفتن در ایام شیوع کرونا (https://hawzahnews.com/news/896365)
❓ سؤال:
با توجه به شیوع بیماری کرونا در این روزها، اگر خدای ناکرده این وضعیت ادامه داشته باشد، حکم روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان امسال چیست؟
🔸 پاسخ:
کسی که میداند روزه برای او ضرر ندارد اگرچه پزشک بگوید ضرر دارد، باید روزه بگیرد و کسی که یقین یا گمان به ضرر مورد اعتنا یا ترس آن را که منشأ عقلایی [علت بجایی] داشته باشد دارد اگر چه پزشک بگوید ضرر ندارد نباید روزه بگیرد و اگر هم روزه بگیرد صحیح نیست مگر اینکه روزه برای او ضرر نداشته و قصد قربت کرده باشد که در این صورت روزهاش صحیح است.
اگر انسان احتمال بدهد که روزه برایش ضرر قابل اعتنا دارد و از آن احتمال ترس برای او پیدا شود چنانچه احتمال او عقلایی باشد [احتمال بجا] نباید روزه بگیرد و اگر روزه بگیرد باطل است مگر در صورتی که ضرر نداشته و قصد قربت کرده باشد.
•┈┈••✾••┈┈•
#احکام #پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
302 📌
#کفاره ترک غیر عمد روزه
❓سوال:
سلام کفارہ روضہ مبلغش چہ قدر ھست ؟
و اگر آرد بخوایم بدیم چہ مقدار باید بدھیم ؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
اگر قضای روزه ماه رمضان بر کسی واجب شد و آن شخص تا رمضان سال بعد بدون عذر شرعی آن را قضا نکند باید کفاره تاخیر بدهد، یعنی علاوه بر قضای روزه
به ازای هر روز، یک مد طعام حدود ۷۵۰ گرم گندم یا جو و … هست را باید به فقیر بدهد.
لازم به ذکر است این کفاره تاخیر فقط برای سال اول هست و اگر چند سال در قضا کردن یک روز روزه ماه رمضان بدون عذر تاخیر کند، فقط یکبار باید کفاره تاخیر بدهد.
ضمنا اگر کسی بتواند روزه را از رمضان سال قبل تا سال بعد قضا کند و این کار را انجام ندهد مرتکب گناه شده است.
پاسخ #قسمت_دوم سوال، در پست بعدی 👇
#احکام #پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
303 📌
#کفاره ترک غیر عمد روزه
❓سوال:
برای کفاره روزه اگر آرد بخوایم بدیم چہ مقدار باید بدھیم ؟
✅پاسخ:
سلام پاسخ شما را در قالب استفتائی که از دفتر مراجع شده است پاسخ میدهیم:
آيا براي كفّارة روزه مي توان غير از مواردي كه در توضيح المسائل ذكر شده (گندم، جو...) خوراكي ديگري كه عنوان طعام داشته باشد مانند لوبيا، گوشت و غيره پرداخت نمود؟
پاسخ:
امام خمینی (رحمت الله علیه) :
در تحویل دادن و تسلیم، هرچه آن را طعام می نامند و برای غالب مردم غذا باشد از پختنی ها و انواع و اقسام غذاهایی که درست می کنند، و از نان، هر جنسی که بین آنها متعارف است که با آن نان می پزند از گندم یا جو یا ذرت یا ارزن و...، کافی است؛ چه خام باشد و چه پخته شده باشد.
مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (حفظه الله تعالی):
خوراكي هايي كه عنوان طعام دارد و مانند گندم، جو ، برنج، کشمش، خرما ، نان، و ماکارونی منعي ندارد؛ ولي خوراكي هايي مانند گوشت كفايت نمي كند.
آیت الله بهجت (رحمت الله علیه) :
هرچه مصداق طعام باشد، كفايت مي كند.
آیت الله تبريزي (رحمت الله علیه):
هرچه به آن طعام گفته شود كفايت مي كند، چه نان و چه غير نان، ولي احتياط در ترك گوشت خام است؛ و اگر مي خواهد از نان بدهد بايد به اندازه اي بدهد كه مقدار گندم آن يك مدّ (750 گرم) باشد.
آیت الله سيستاني (دام ظله العالی) :
بايد براى هر روز ٧٥٠ گرم غذا مانند نان يا برنج يا ماكارونى يا آرد يا عدس و امثال آن بخريد وبه يك فقير بدهيد. و پرداخت لوبیا، گوشت و... که در سوال ذکر نموده اید هم جایز است.
آیت الله شبیری زنجانی (دام ظله العالی) :
دادن مواد خوراکی از هرچیزی که معمولا بالفعل یا بعد از طبخ، سیر کننده باشد مجزی است؛ لذا میتوان آش یا نان و پنیرو سبزی یا ماکارونی یا برنج؛ ولو خام یا... پرداخت کرد؛ هرچند احتیاط مستحب آن است که تنها گندم یا آرد گندم داده شود.
شایان ذکر است به هر فقیر باید یک مد طعام داده شود که یک مدّ، به حساب گندم، حدود 900 گرم می شود.
آیت الله صافي گلپايگاني (دام ظله العالی) :
لوبيا و گوشت و امثال اينها خورشت محسوب ميشود بنابراين اگر بخواهد در كفّاره تسليم را اختيار كند (نه اشباع) احتياط اين است گندم يا جو يا آرد و يا خرما باشد.
آیت الله فاضل لنكراني (رحمت الله علیه):
بلي. اما بايد،750 گرم لوبيا، گوشت يا... پرداخت كرد. ولي بهتر است گندم يا برنج داده شود.
آیت الله مكارم شيرازي (دام ظله العالی) :
جايز نيست و در حال حاضر كه جو خوراك عمومي نيست اشكال دارد.
همچنان گوشت به تنهايي اشكال دارد.
آیت الله نوري همداني (دام ظله العالی) : بلي هر خوراكي معمول را به قيمت گندم يا جو ميتوان حساب كرد و ادا كرد. [1]
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[1] تحریر الوسیلة، ج3، کتاب الکفارات، القول فی احکام الکفارات، ص226، م13 / منهاج الصالحین، ج3، کتاب الکفارات، الفصل الثانی: فی احکام الکفارات، ص250، م768 / احکام روزه مقام معظم رهبری (احکام موضوعی 1) ، ص134، س375 / استفتائات جديد آیت الله تبریزی، ج1، ص139، س664 /احکام و استفتائات روزه آیت الله شبیری زنجانی، ص146 و 147، س247 تا 251 / استفتائات آیت الله مکارم شیرازی، ج2، ص151، س435 / سایت استانها، ویژه نمایندگان مقام معظم رهبری، بخش سوالات نمایندگی ها ، شماره استفتاء: 767045 / سایت کلیشه (سایت اختصاصی آیت الله سیستانی)، ویژه نمایندگان معظم له، بخش "کلیشه" و "من السید المهری" / احکام روزه، ویژه استادان پاسخگویی به سوالات شرعی (رهیافت 6)، ص194 و 195 / موسوعه فقهی تحقیقات و استفتائات واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهرا (سلام الله علیها)، قم، مجموعه احکام 3، قسمت روزه، ص114 / استفتاء مکتوب از مراجع معظم تقلید /
#احکام #پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha