412 📌
#روزه #افطار سهوی
❓سوال:
سلام وقت بخیر،شخصی روزه دار اشتباها غروب آفتاب رو با اذان مغرب اشتباه گرفته به بادصبا نگاه کرده اشتباهی فک کرده غروب آفتاب اذانه.روزشو افطار کرده ولی تا متوجه شده دست از کارش برداشته سریع.آیا با وجود اینکه کارش عمدی نبوده و سریع ترکش کرده و همچنین روزه قضا ماه رمضان بوده آیا روزش صحیحه؟آیت الله مکارم
✅پاسخ:
سلام علیکم
در فرض سؤال اگر بعد از غروب آفتاب بوده است روزه صحیح است اما از این به بعد رعایت نمایند.
منبع
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
413 📌
#مختار #قیام_مختار #چرا_مختار_حکومت_را_به_امام_سجاد_ع_نداد
❓سوال:
سلام خسته نباشید ببخشید ی سوالی خیلی ذهنمو مشغول کرده چون با توجه به فیلم مختار نامه که ساخته بودن با به شهادت رسیدن امام حسین مختار برای خون خواهی امام حسین و اصحابش قیام میکند بر کوفه حاکم میشه برای چه وقتی زمام کوفه رو به دست میگیره و حکومت کوفه رو قبول میکنه و حکومت و به امام سجاد نمیسپارد.......
✅پاسخ:
سلام علیکم
همچنین سلامت باشید.
آیا امام سجاد(ع) قیام مختار را تأیید کرد؟ وقتی مختار به حکومت رسید قول داد که بعد از کشتن قاتلین شهدای کربلا حکومت را به شورایی میسپارد تا آنان حاکم را انتخاب کنند. چرا مختار این حرف را زد؟ چرا ایشان بعد از کشتن قاتلین شهدای کربلا و شکست دادن ارتش شام، حکومت را به امام سجاد(ع) ندادند؟
پاسخ اجمالی
درباره مختار و انگیزه او در این قیام و اینکه چرا حکومت را به امام سجاد(ع) واگذار نکرد، قضاوتهای گوناگون شده است؛ و ما در اینجا در صدد تحلیل قیام مختار و مسائل پیرامون آن نیستیم. اما به هر حال؛ مطالبی که در تاریخ و روایات نقل شده، نشانگر آن است که هرچند امام زین العابدین(ع) خود مستقیماً وارد نبرد با قاتلان پدرشان نشدند، اما اینکه گروهی توانسته بودند بخشی از انتقام خون شهدای عاشورا را بگیرند، تا حدودی رضایت خاطر حضرتشان را جلب کرده بود.
از طرفی میتوان گفت که قیام مختار یکی از نتایج نفرین امام حسین(ع) علیه کوفیان بود:
امام حسین(ع) در دعایی عرضه داشت: «پروردگارا! آن جوان ثقفی را بر آنان مسلط کن تا جام تلخ مرگ و ذلت را به ایشان بچشاند. از قاتلان ما کسی را باقی نگذارد … انتقام مرا و دوستان و خاندان و شیعیانم را از اینان بگیرد…».[۱]
مختار پس از قیام نافرجام سلیمان بن صرد (رهبر نهضت توّابین)[۲]، شیعیان را آماده نبرد ساخت. او میدانست؛ اگر بخواهد حرکتش به نتیجه برسد، باید یکی از اعضای خاندان پیامبر آنرا رهبری کند یا دست کم جنبش به نام او آغاز شود؛ چه کسى براى این کار مناسب است؟ امام سجاد(ع)، و اگر او نپذیرد؟ محمد فرزند على بن ابیطالب عموى امام سجاد.[۳]
مختار به هر دو نامه نوشت؛ امام سجاد(ع) که بیوفائی عراقیان و رنگپذیری آنان را دیده بود و میدانست به گفته پدر بزرگوارش این مردم «دین را تا آنجا میخواهند که زندگانی خود را بدان سر و سامان دهند و هنگام آزمایش پای پس مینهند»[۴] به مختار پاسخ مساعد نداد. اما تنها تا آنجا که کار او با کیفر قاتلان پدرش مربوط میشد، کردار او را تصویب نمود؛ وقتی مختار سر عبید الله بن زیاد و عمر بن سعد را نزد او فرستاد، امام به سجده رفت و گفت: «سپاس مخصوص آن خدائى است که انتقام ما را از دشمنانمان گرفت. خدا به مختار جزاى خیر عطا فرماید».[۵]
یعقوبی مینویسد: مختار سر عبیدالله بن زیاد را نزد علی بن الحسین(ع) به مدینه فرستاد و به پیک خود گفت: بر در خانه حضرتش بنشین، همین که دیدی در خانه گشوده شد و مردم به درون خانه رفتند، بدان که هنگام غذا خوردن او است، تو هم به درون خانه برو! پیک چنان کرد، و چون داخل خانه شد، بانگ برداشت: ای خانواده نبوّت و معدن رسالت و محل فرود فرشتگان و منزل وحی! من فرستاده مختار پسر ابو عبیده هستم و این سر پسر زیاد است که برای شما آوردهام. با شنیدن این بانگ، فریاد از زنان بنی هاشم برخاست و چون علی بن الحسین سر عبیدالله را دید، گفت: «دوزخ جای او باد!». بعضی گفتهاند: علی بن الحسین(ع) را پس از مرگ پدرش جز آن روز خندان ندیدند.[۶]
اما چرا امام سجاد(ع) بعد از این پیروزیها، خود حکومت را در دست نگرفت؟ در این زمینه باید گفت:
اولاً: با تحلیلی که امام چهارم از وضعیت موجود داشتند، زمینه و شرایط را برای به دست گرفتن خلافت آماده نمیدیدند و به همین دلیل به گسترش فرهنگ اسلامی از راههای دیگر روی آوردند و با سلاحی چون سلاح دعا توانستند اهداف بلند خود و معارف اهل بیت را به گوش همه برسانند؛ از اینرو، اگرچه امام سجاد(ع) هیچ دلخوشی از حکومت مرکزی نداشتند، اما بعد از شهادت امام حسین(ع) سیاستشان این بود که از طرفی خود مستقیماً با حکومت مرکزی درگیر نشوند و از طرفی در مقابل افرادی که علیه آنان قیام کرده بودند نیز موضع منفی نداشته باشند.
ثانیاً: با وجود جوّ خفقان و اختناق، انتظار ارتباط علنی میان امام سجاد(ع) و مختار بیمورد بود؛ لذا امام(ع) شخصاً از رهبری قیام سرباز زد. مختار نیز نمیتوانست امام را به عنوان رهبر قیام معرفی نماید؛ چون امام در حجاز بودند و حجاز در تسلط آل زبیر بود که با امام سجاد(ع) و دیگر بنی هاشم رابطه خوبی نداشتند.
ثالثاً: گرچه مختار از قاتلان امام حسین(ع) انتقام گرفته و حکومتی در کوفه تشکیل داده بود، اما با توجه به اینکه با دشمنان زیادی در حال نبرد بود، حکومت او هنوز تثبیت نشده بود، تا آنرا به امام سجاد(ع) تحویل دهد.
منابع در پست بعدی
@pasokhha
منابع پاسخ به سوال شماره 413
https://eitaa.com/pasokhha/880
📚منابع:
[۱]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج ۴۵، ص ۱۰، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، ۱۴۰۳ق.
[۲]. ر.ک: «قیام توابین، خون خواهان امام حسین»، سؤال ۳۰۲۳۵.
[۳]. شهیدى، سید جعفر، زندگانى على بن الحسین(ع)، ص ۹۲، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، چاپ دهم، ۱۳۸۰ش.
[۴]. ابن شعبه حرانی، حسن بن علی، تحف العقول عن آل الرسول(ص)، ص ۲۴۵، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ دوم، ۱۴۰۴ق.
[۵]. کشی، محمد بن عمر، اختیار معرفه الرجال(رجال کشّی)، ص ۱۲۷، مؤسسه نشر دانشگاه مشهد، چاپ اول، ۱۴۰۹ق.
[۶]. یعقوبی، احمد بن أبی یعقوب، تاریخ الیعقوبی، ج ۲، ص ۲۵۹، بیروت، دار صادر، چاپ اول، بیتا.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
❤️ بهتريـن ڪاناڸ #همسـردارے در ایتـا ❤️
💕 #مهارت های همسـردارے
💕 راههاے #جــــذب همسر
💕 آموزشـــ #سیاست های زنانہ
💕 آموزشـــ #سیاست های مردانہ
💕رمـــــانه ای عاشقانه
💕 #مشاوره رایگـــــان فقط مخصوص اعضای کانال😍😍
💘 ڪلیـــــڪ ڪنید👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1057161216Ca96abb365a
414📌
❓سوال:
سلام وقت بخیر
اگه یه زنی شوهرش بهش اصلا هیچ پولی نده.چه برای خرید اثاث منزل و چه لباس و وسایل شخصی آیا این زن میتونه از جیب شوهرش بدون اجازه برداره؟
آیت الله مکارم شیرازی
✅پاسخ:
سلام علیکم
حکم برداشتن پول از جیب شوهر بصورت مخفیانه طبق فتوای آیتالله مکارم شیرازی
در پاسخ به اين سؤال توجه به چند نكته لازم است:
الف) بايد توجه داشته باشيد كه در اكثر خانواده ها و زندگى هاى زناشويى كم و بيش اين مشكلات و ناهماهنگى ها وجود دارد و بهترين راه صبر و حوصله و سازش است. مخصوصاً كه نوشته ايد شوهرتان آدم بدى نيست.
ب) براى آگاهى شوهر بايد با زبان آرام و اخلاق اسلامى ايشان را به مطالعه كتابهايى كه در اين زمينه نوشته شده از قبيل: «آيين همسردارى، آيتالله امينى» و «بهشت خانواده، مصطفوى» و… كه وظايف زن و شوهر را نسبت به يكديگر از نظر اسلام بيان كردهاند تشويق نماييد و يا از افراد ديگرى كه در شوهرتان نفوذ دارند مانند روحانى محل براى ارشاد ايشان كمك بگيريد.
ج) اگر شوهرتان از دادن مخارج واجب زندگى شما دريغ مىكند و سخن كسى را هم در اين رابطه گوش نمىدهد شما مىتوانيد به اندازه مخارج واجب از مال و پول ايشان برداريد. البته احتياط واجب آن است كه اين كار با اجازه مجتهدى كه از او تقليد مى كنيد باشد،(۱).
(۱) (توضيح المسائل آيت الله مكارم، مسأله ۲۰۶۵)
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
415📌
#نماز_شب
#قنوت
#دعا
❓سوال:
سلام ..درقنوت نماز شب (نافله ی شب)چه دعاهایی کنیم...ازخدا چه چیزی بخوایم؟برای اخرت چه چیزی بخوایم..؟
✅پاسخ :
سلام علیکم
🔸رساله باقیات الصالحات در آخر کتاب مفاتیح الجنان، باب اول: اعمال شب و روز، فصل چهارم: اعمال زمان برخواستن از خواب و نماز شب خواندن؛
🔸پس از نماز شفع، براى خواندن يك ركعت نماز وتر برخيزد، و در آن يك ركعت سوره «حمد» و سوره توحيد بخواند، يا آنكه پس از حمد سه مرتبه سوره توحيد و يك مرتبه سوره هاى الفلق و النّاس را قرائت كند،
سپس براى قنوت دست بردارد،
و هر دعايى را كه مى خواهد بخواند.
🔸شيخ طوسى فرموده:
دعاهايى كه در اين قنوت خوانده مى شود، آنقدر زياد است كه شمرده نمى شود، ولى مقيّد به اين وقت نيست، كه خلافش جايز نباشد،
انسان مستحبّ است در قنوت نماز وتر،
براى ترس از خدا،
و بيم از عقاب پروردگار گريه يا تباكى [يعنى خود را به گريه واداشتن يا اظهار گريه كردن] كند،
و براى برادران مؤمن دعا كند،
و ذكر چهل نفر مؤمن مستحب است،
به درستى كه دعا كننده براى چهل مؤمن دعايش ان شاء اللّه مستجاب مى شود،
و نيز دعا كند به آنچه بخواهد.
🔸 شيخ صدوق در كتاب من لا يحضره الفقيه آورده: رسول خدا صلى اللّه عليه و آله در قنوت نماز وتر مى خواند:
اَللّهُمَّ اهْدِنى فيمَنْ هَدَيْتَ وَ عافِنى فيمَنْ عافَيْتَ
وَ تَوَلَّنى فيمَنْ تَوَلَّيْتَ وَ بارِكْ لى فيما اَعْطَيْتَ وَقِنى شَرَّ ما قَضَيْتَ
فَاِنَّكَ تَقْضى وَلايُقْضى عَلَيْكَ سُبْحانَكَ
رَبَّ الْبَيْتِ اَسْتَغْفِرُكَ وَ اَتُوبُ اِلَيْكَ وَ اوُمِنُ بِكَ
وَاَتَوَكَّلُ عَلَيْكَ وَلاحَوْلَ وَلاقُوَّةَ اِلاّ بِكَ يا رَحيمُ
اَسْتَغْفِرُاللّهَ رَبّى وَ اَتُوبُ اِلَيْهِ.
🔸و سزاوار است دست چپ را به دعا برداشته، و استغفار را با دست راست شماره كند.
🔸 روايت شده: رسول خدا صلى اللّه عليه و آله در نماز وتر هفتاد مرتبه استغفار مى كرد، و هفت مرتبه مى گفت:
هذا مَقامُ الْعائِذِ بِكَ مِنَ النّارِ اَلْعَفْوَ اَلْعَفْوَ
ترجمه : اين است مقام پناه برنده به تو از آتش پروردگار مرا بيامرز، العفو.
🔸و همچنين روايت شده: حضرت سجاد عليه السّلام به هنگام سحر، در نماز وتر سيصد مرتبه مى گفت: العفو العفو و سپس بگويد:
رَبِّ اغْفِرْلى وَارْحَمْنى وَ تُبْ عَلىَّ اِنَّكَ اَنْتَ التَّوّابُ الْغَفُورُ الرَّحيمُ
و به من رحم كن، و توبه ام را بپذير، به درستى كه تو بسيار توبه پذير و آمرزنده و مهربانى
🔸شايسته است قنوت را طولانى كند، و زمانى كه از قنوت فارغ مى شود، به ركوع رود، و چون سر از ركوع بردارد اين دعا را كه شيخ طوسى در كتاب «تهذيب» از حضرت موسى بن جعفر عليه السّلام روايت كرده بخواند:
هذا مَقامُ مَنْ حَسَناتُهُ نِعْمَةٌ مِنْكَ وَ شُكْرُهُ ضَعيفٌ وَ ذَنْبُهُ عَظيمٌ وَ لَيْسَ لِذلِكَ اِلاّ رِفْقُكَ وَ رَحْمَتُكَ فَاِنَّكَ قُلْتَ فى كِتابِكَ الْمُنْزَلِ عَلى نَبِيِّكَ الْمُرْسَلِ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ (كانُوا قَليلاً مِنَ اللَّيْلِ ما يَهْجَعُونَ وَبِالاَسْحارِهُمْ يَسْتَغْفِرُونَ) [1] طالَ هُجُوعى وَ قَلَّ قِيامى وَ هذَا السَّحَرُ وَ اَ نَا اَسْتَغْفِرُكَ لِذُنُوبى اِسْتِغْفارَ مَنْ لايَجِدُ لِنَفْسِهِ ضَرّاً وَلا نَفْعَاً وَلا مَوْتاً وَلاحَيوةً وَلا نُشُوراً
ترجمه: اين جايگاه كسى است كه حسناتش نعمتى از تو، شكرش ضعيف، و گناهش بس بزرگ است،
و براى آن جز نرمى و رحمتت چيزى نيست، به درستى كه تو در كتاب نازل شده بر پيامبر مرسلت
(درود خدا بر او و خاندانش) فرمودى: «چنين بودند كه اندكى از شب را مى خوابيدند،
و در سحرها درخواست آمرزش مى كردند» ولى خواب من طولانى بود، و بيدارى شبم كم بود،
و اين است سحر، و من از تو براى گناهانم آمرزش مى خواهم، آمرزش خواهى كسى كه براى خود نمى يابد زيانى و نه سودى، و نه مرگى و نه حياتى، و نه برانگيختنى.
آنگاه به سجده رود، و نماز را تمام كند.
[1] ) سوره الذاریات، آیات 17-18.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
416📌
#اول_وقت
#نماز
❓سوال:
سلام چقدر از اذان بگذره نماز اول وقت حساب میشه؟
یا
منظور ازنماز اول وقت چیست و اول وقت چه زمانی است؟
✅ پاسخ:
سلام علیکم
🔸وقت فضیلت:
قسمتی از وقت نماز است که نماز در آن وقت دارای فضلیت است و خارج از آن وقت، فضیلت وارد شده را ندارد؛ مثل اول وقت.
🔸وقت اختصاصی:
قسمتی از وقت نماز است که مختص به همان نماز است که اگر در آن وقت مخصوص، عمدا نماز واجب ترتیبی دیگری خوانده شود؛ نماز باطل است. مثلا در نماز ترتیبی ظهر و عصر و مغرب و عشا، که اگر هر کدام در وقت اختصاصی دیگری خوانده شود؛ نماز باطل است. پس اگر فردی در آخر وقتِ نماز ظهر و عصر(نزدیک مغرب)، فقط به اندازه یک نماز چهار رکعتی وقت دارد؛ باید نماز عصر بخواند، هر چند که نماز ظهر را نخوانده باشد.[1]
🔸اول وقت:
لحظات آغازین انجام تکالیف با وقت معین، است. ادای نماز در اول وقت، مستحب مؤکد و تأخیر آن از اول وقت جز در مواردی مثل نماز جماعت و غیره، که تأخیر افضل است، مکروه می باشد.
🔸آخر وقت:
لحظات پایانی زمان انجام تکالیف دارای وقت معین، است. با درک آخر وقت نمازهای یومیه، حتی به اندازۀ یک رکعت، نماز به نیت اداء، گزارده می شود.
💠نماز صبح
🔸وقت فضیلت نماز صبح:
وقت فضیلت نماز صبح از اذان صبح تا بیست و یک دقیقه بعد از اذان صبح ادامه دارد.
💠نماز ظهر
🔸وقت اختصاصی نماز ظهر:
از اول اذان ظهر به مقدار یک نماز چهار رکعتی برای غیر مسافر و یک نماز دو رکعتی برای مسافر، وقت اختصاصی نماز ظهر می باشد. در این زمان خواندن نماز عصر جایز نیست.
🔸وقت فضیلت نماز ظهر:
وقت فضیلت نماز ظهر از اذان ظهر تا یک ساعت و چهل دقیقه بعد از اذان ظهر ادامه دارد.
💠نماز عصر
🔸وقت اختصاصی نماز عصر:
در آخر وقت نماز عصر، نزدیک به مغرب، به مقدار خواندن یک نماز چهار رکعتی برای غیر مسافر و یک نماز دو رکعتی برای مسافر، وقت اخصاصی نماز عصر می باشد. در این زمان خواندن نماز ظهر جایز نیست.
🔸وقت فضیلت نماز عصر:
وقت فضیلت نماز عصر دو ساعت و پنجاه دقیقه بعد از اذان ظهر شروع می شود و تا چهل و دو دقیقه ادامه دارد.
💠نماز مغرب
🔸وقت اختصاصی نماز مغرب:
از اول وقت مغرب به مقدار خواندن یک نماز سه رکعتی، وقت اختصاصی نماز مغرب است. خواندن نماز عشاء در این زمان مخصوص جایز نیست.
🔸وقت فضیلت نماز مغرب:
وقت فضیلت نماز مغرب از اذان مغرب تا پنجاه و یک دقیقه ادامه دارد.
💠نماز عشا
🔸وقت اختصاصی نماز عشا:
به اندازه خواندن یک نماز چهار رکعتی برای غیر مسافر و یک نماز دو رکعتی برای مسافر در آخر وقت نماز عشا(نصف شب)، وقت اختصاصی نماز عشا است.[2]
🔸وقت فضیلت نماز عشا:
وقت فضیلت نماز عشا، پنجاه و یک دقیقه بعد از اذان مغرب شروع می شود و تا سه ساعت و ده دقیقه ادامه دارد.
منابع:
1. فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام.
2. تحریر الوسیله، حضرت امام خمینی(ره).
3. توضیح المسائل، آیت الله مکارم شیرازی.
4. نرم افزار نجوم اسلامی، مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی – نجومی، وابسته به دفتر حضرت آیت الله سیستانی.
پی نوشت:
[1] البته «اگر کسی اشتباهاً نماز ظهر یا عصر را در وقت مخصوص دیگری بخواند، نمازش صحیح است».
[2] یاد آوری دو نکته در این باره لازم است:
اول: هر گاه انسان عمداً نماز عشا را تا نصف شب نخواند، وقت آن گذشته و باید قضا کند، امّا اگر به واسطه عذری نخوانده باشد، باید تا قبل از نماز صبح به جا آورد و نماز او ادا است.(توضیح المسائل آیت الله مکارم، مسأله 680)
دوم: برای محاسبه نصف شب بنابر احتیاط از اول غروب آفتاب تا اذان صبح محاسبه می شوند. وسط این زمان، نیمه شب می باشد. (توضیح المسائل آیت الله مکارم، مسأله 679)
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
417📌
#توبه #سوره_توبه
❓سوال:
چراسوره مبارک توبه بسم الله الرحمن الرحيم نداره، درحالي که خدا هميشه درمورد توبه کردن به ما گفته من بسيار مهربان و توبه پذيرهستم.ولي درحالي که رحمان و رحيم بودنش رو از اول سوره برميداره؟
✅پاسخ:
✅در علت نداشتن بسم الله در ابتداي اين سوره دو علت ذکر شده است:
1. 📌اين سوره، يک روش محکم و سخت را در مقابل دشمنان پيمان شکن و اظهار برائت و بيزارى از آنان و اعلام جنگ با آنان، در پيش گرفته است، و نمايانگر خشم خداوند نسبت به اين گروه است؛ لذا با «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ» که نشانه صلح و دوستى و محبت و بيان کننده صفت رحمانيت و رحيميت خدا است، تناسب ندارد.(1)به همين جهت با «بسم الله الرحمن الرحيم» شروع نشده است.
🍀 حضرت على(علیه السلام) در اين باره مى فرمايد: «علت نيامدن بسم اللَّه آن است که، بسم اللَّه براى امان و رحمت است، ولى سوره برائت براي برداشته شدن امان، نازل شده است».(2)
🌱لذا چون اين افراد پيمان شکن هستند و زمينه توبه را ندارند بسم الله ذکر نشده و الا اون جنبه رحمانيت و مهرباني خدا جاي خود هست.
2. 📌گروهى نيز معتقدند اين سوره در حقيقت دنباله سوره انفال است؛ زيرا در سوره انفال پيرامون پيمان ها سخن گفته شده و در اين سوره پيرامون الغاى پيمان هاى پيمان شکنان بحث شده است، لذا «بسم اللَّه» در ميان اين دو ذکر نشده است. امام صادق(علیه السلام) نيز در روايتي مي فرمايد: «سوره هاي انفال و توبه يکي هستند».(3)
📚منابع:1. مکارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، ج 7، ص 273، دارالکتب اسلامية، تهران، چاپ اول، 1374ش.
2. طبرسى، فضل بن حسن، مجمع البيان فى تفسير القرآن، با مقدمه: بلاغي، محمد جواد، ج 5، ص 5، انتشارات ناصر خسرو، تهران، چاپ سوم، 1372ش؛ حاکم نيشابوري، مستدرک، ج 2، ص330، دارالمعرفة، بيروت،1406ق.
3. مجلسي، محمد باقر، بحارالانوار، ج 89، ص 277، مؤسسة الوفاء، بيروت، 1404ق.
📎 #قرآنی
🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
418📌
#نماز #سهو #ذکر #قنوت
❓سوال:
سلام خسته نباشید
میخاستم بپرستم اگه تو نماز حواسمون نباشه یه ذکر دیگ بگیم حکمش چیه
مثلا تو قنوت سهوا حواسمون نبوده تشهد گفتیم
ایا نماز اشکال دارد؟
آیت الله خامنه ای
✅ پاسخ
سلام علیکم
در اجزاء مختلف نماز ، حکم کمی فرق میکند
اما به صورت کلی تاوقتی که شما در حال انجام همان جزء هستید ، و متوجه اشتباه شدید اصلاح کنید و احتیاطا دو سجده سهو نیز در پایان نماز انجام دهید.
و اگر از آن جزء رد شده اید اشکالی ندارد.
اما در قنوت که خود یک عمل مستحب است هر ذکر و دعایی را می توان انجام داد.
🔸به استفتائات زیر حتما توجه کنید که از اجوبه الاستفتائات آیت الله خامنه ای استخراج شده است:
س: مىخواستم بدانم اگر در نماز ذکرى را بجاى ذکر ديگر بگوييم مثلاً ذکر سجده را بجاى رکوع يا بجاى تسبيحات اربعه حمد را بخوانيم حکم چيست؟
ج) در مورد ذكر ركوع و سجود، اگر به قصد ورود نباشد، مانعى ندارد و نسبت به تسبيحات اگر سهواً بجاى آن، حمد خوانديد و قبل از رکوع فهميديد، بايد دوباره تسبيحات بخوانيد ولى پس از رکوع نماز صحيح است.
س: اگر كسى به جاى تسبيحات اربعه حمد و سوره را بخواند آيا نمازش باطل مىشود؟
ج) اگر با قصد و اراده حمد را انتخاب كند و بخواند، اشكال ندارد ولى اگر فراموش كرد و بجاى تسبيحات اربعه حمد را خواند، اگر در حال ركوع يا بعد آن يادش آمد، نمازش صحيح است و اگر قبل از ركوع يادش آمد بايد مجدداً با اختيار و اراده يا حمد را بخواند و يا تسبيحات اربعه را بخواند؛ و در صورت انتخاب حمد بجاى تسبيحات، نبايد سوره را بخواند.
س 480: آیا قرائت عمدی ذکرهای رکوع و سجده به جای یکدیگر اشکال دارد؟
ج: اگر آنها را به قصد مطلق ذکر خداوند عزوجل بگويد، اشکال ندارد و رکوع و سجده و نماز همگى صحيح هستند.
س 481: اگر شخصی سهواً در سجده ذکر رکوع را بگوید و یا بر عکس، در رکوع ذکر سجده را بگوید و در همان حال متوجه اشتباه خود شده و آن را اصلاح نماید، آیا نماز او باطل است؟
ج: اشکال ندارد و نمازش صحيح است.
س 482: اگر نماز گزار در هنگام نماز و یا بعد از فراغت از آن متوجه شود که ذکر رکوع یا سجده را اشتباه گفته است، چه حکمی دارد؟
ج: اگر بعد از رکوع و سجود متوجه شود، چيزى بر او واجب نيست.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
هدایت شده از 💖 همسرانه حوایِ آدم 💖
#انتقام_سخت
باز هم جمعه شد و قاسمِ دیگر دادیم🌷
باز هم یک خبر تلخ به رهبر دادیم🌷
رفت از بین رفیقان وطن یک سرباز🌷
باز هم هدیه به مهدی گلِ پرپر دادیم🌷
برای #شهید_محسن_فخری_زاده 🥀🥀
💞 به ڪآناڷ #همسرانه حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️
❤️ @havayeadam 💚
419📌
#عجب
❓سوال:
سلام چه کنیم تا در نمازها و عبادات دچار عُجب نشویم..راهکاربدین...باتشکر
✅پاسخ
سلام علیکم
منیّت، خودبینی و عجب نشانه جهل انسان است، پس اگر انسان از جهل خود بیرون آید جایی برای عجب هم نخواهد بود. انسان جاهل خودبین در عین این که خود را عالم می داند، دارای ابعاد گسترده ای از جهل است، با این حال وقتی به اعمال خوب خود نگاه می کند و آنها را با اعمال انسان های دیگر و افراد مبتلا به گناه و ... مقایسه می کند، از خود راضی شده و زبان به مذمت دیگران می گشاید. حال آن که این عجب وی در وقاحت و زشتی کمتر از گناهان مردم نیست.
عجب می تواند سه مرتبه داشته باشد:
اول. این که فرد اعمال بد خود را به غلط خوب دیده و به آن می بالد و اعمال دیگران را بنابر تصور خود، زشت می بیند، حال آن که اگر معرفت داشته باشد، به زشتی اعمال خود پی خواهد برد. این درجه از عجب که بسیار هم شایع است، بدترین درجه عجب و نهایت جهل و شقاوت است.
دوم. این که فرد به اعمال خوب خود نگاه کرده و خود را از بابت آنها ستایش می کند و دیگران را تحقیر یا مذمت می کند. چنین شخصی غافل از این است که صرفاً شرایط و توفیق و امتحان الاهی باعث شده است که وی به برخی از صفات پسندیده مزین شود و هر آن ممکن است این صفات از او سلب شده و در بدترین حالت ها رها شود. نمونه های بسیاری از این واقعه را می توان در زندگی افراد خودبین مشاهده کرد.
سوم. مرحله سوم که مربوط به سالکان است، این است که فرد صفات بدی نداشته و صفات خوب خود را هم همگی از خدا می داند، اما از هستی خود نگذشته و برای خود ذات و وجود مستقلی قائل است، حال آن که نمی داند که کل هستی او عدمی است که آینه وجود گشته و همه صفات او از خدا است و ذات او هم در حد خود هیچ و فانی، بلکه کمتر از هیچ است.
بنابراین می بینیم که انسانِ اهل معرفت به قدری از عظمت خدا و خلقت خدا و نیستی خود و ناچیز بودن خود آگاه است که هرگز بهانه و انگیزه ای برای خودبینی نمی یابد؛ چرا که انسان گناهکار بدیهی است که نباید تصور خودبینی را هم به خود راه دهد و انسان به ظاهر بی گناه هم باید بداند که در صورت خودبینی همین صفت او بزرگ ترین گناه است، بلکه به قدری این صفت نکوهیده است که گاه خداوند ابتلا به گناه را برای مؤمن سزاوارتر می داند تا شاید از این خصلت دست بردارد.
در مصباح الشریعه از قول امام صادق (ع) در مورد صفت عجب چنین می خوانیم:
"شگفتا و شگفتا از کسی که دچار عجب می شود حال آنکه نمی داند عاقبتش چگونه خواهد بود. کسی که دچار خود پسندی شود از راه درست منحرف شده و ادعای چیزی را کرده است که از آن او نیست و هرکس ادعایی در مورد چیزی داشته باشد که حق او نیست دروغگو و شیاد است هرچند این دروغش مخفی بماند یا مدت زمان درازی از آن بگذرد. اولین کاری که با فرد خودبین می شود این است که آنچه باعث خود پسندی او شده بود از او گرفته می شود تا بداند که عاجز و حقیر است و خود بر این عجر خود شهادت دهد تا حجت بر او به طور کامل تری اقامه شود همچنان که با شیطان چنین معامله ای شد. عجب گیاهی است که دانه آن کفر است و زمین آن نفاق و آب آن سرکشی و شاخه های آن جهل و برگ های آن گمراهی و میوه آن لعنت و دوزخ ابدی است. هرکس عجب را اختیار کرد بذر کفر را افشانده و کشتزار نفاق را کاشته ، پس به ناچار باید منتظر ثمره آن باشد".[1]
در این جا به برخی روایات دیگر نیز اشاره می کنیم که بهترین موعظه ها برای رفع عجب از انسان است:
1. "عَنِ النَّبِیِّ (ص) أَنَّهُ قَالَ لَوْ لَمْ تُذْنِبُوا لَخَشـِیتُ عَلَیْکُمْ مَا هُوَ أَکْبَرُ مِنْ ذَلِکَ الْعُجْب؛ [2] اگر گناه نکنید برای شما از چیزی بزرگتر از گناه می ترسم و آن عجب است .
2. "عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَلِمَ أَنَّ الذَّنْبَ خَیْرٌ لِلْمُؤْمِنِ مِنَ الْعُجْبِ وَلَوْ لَا ذَلِکَ مَا ابْتُلِیَ مُؤْمِنٌ بِذَنْبٍ أَبَدا"؛[3] خدای تعالی می دانست که گناه از عجب و خود پسندی برای مؤمن بهتر است و اگر چنین نبود هرگز مؤمنی را به گناه مبتلا نمی کرد .
برای مطالعه ادامه روایات به این صفحه مراجعه کنید:
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa15322
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
ادامه پاسخ به سوال 420:
برای مطالعه بخش اول کلیک کنید: https://eitaa.com/pasokhha/892
✅ ادامه :
❕به هنگام اضطرار و #عقیم ماندن تمام تلاشها و کوششها انجام گیرد روشن مىشود که مفهوم دعا، درخواست فراهم شدن اسباب و عواملى است که از دایره قدرت انسان بیرون باشد، از کسى که قدرتش بى پایان و هر امر ممکنى براى او آسان است. ولى این درخواست نباید تنها از زبان انسان صادر شود بلکه باید از تمام وجود او برخیزد و زبان در این قسمت، نماینده تمام ذرّات هستى و اعضا و جوارح باشد، قلب و روح از طریق دعا پیوند نزدیک با خدا پیدا کند، و همانند قطرهاى که به اقیانوس بىپایان مى پیوندد اتّصال معنوى با آن مبدأ بزرگ قدرت بیابد.
📚پیدایش مذاهب ص ۹۶
👌دعای اکثر مردم ، به خاطر ترک سعی و تلاش و پیشه کردن #تنبلی است که مستجاب نمی شود .
❕از سوی دیگر بسیارى از گناهان، سبب عدم استجابت دعا مى شود. در روایتى امام على علیه السلام در پاسخ به مردى که گفت دعاى ما به اجابت نمىرسد، فرمود: «چگونه دعایتان به اجابت برسد، در حالى که راههاى آن را مسدود ساخته اید! اعمالتان را اصلاح کنید، درونتان را خالص گردانید، امر به معروف و نهى از منکر کنید، آنگاه خداوند دعایتان را به اجابت مى رساند». (و به این ترتیب دعا وسیله اى براى تربیت و خودسازى مى شود).
📚بحار الانوار ج ۹۰ ص ۳۷۷
❕در روایات دیگرى، عقوق والدین، ناپاکى هاى درونى، نفاق، تأخیر نماز از وقتش، ترک نیکى و صدقه، بدزبانى و … از عوامل عدم استجابت دعا ذکر شده است.
📚الکافی ج ۲ ص ۴۷۷ _ معانی الاخبار ص ۲۷۱ _ بحار الانوار ج ۷۰ ص ۳۷۶
❕همینطور اگر کسى در حالت خوشى و آسودگى به درگاه خدا نرود و دعا نکند و فقط در مشکلات و شدّت و گرفتارى به سوى خدا برود، ممکن است دعایش به اجابت نرسد. در روایات آمده است: اگر بخواهى در مشکلات و دشواریها خداوند دعایت را به اجابت برساند، در آسودگى و خوشى، خدا را فراموش مکن و فراوان دعا کن .
📚وسائل الشیعه ج ۷ ص ۴۰
❕در روایت آمده است: «آن کسى که مى خواهد، دعایش به اجابت برسد، باید از راه حلال کسب درآمد کند»
📚بحار الانوار ج ۹۰ ص ۳۵۸
👌بنابراین علت مستجاب نشدن بسیاری از دعاها عوامل فوق است که ناشی از اعمال خود مردم است .
❕البته گاهی اولیاء خداوند مثلا مانند حضرت زینب سلام الله علیها دعا می کنند و دعای آنان مستجاب نمی شود زیرا اراده قطعی خداوند بر خلاف آن تعلق گرفته است ، اما خداوند دعای این بزرگواران را بدون پاداش نمی گذارد چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛
« دعای مسلمان در صورتی که مقرون به قطع رحم یا طلب گناه نباشد بدون پاداش نیست ، یا سبب برآورده شدن طلب می شود ، یا پاداش آن برای آخرت ذخیره می شود و یا خداوند به سبب آن دعا بلا و بدی ها را از دعا کننده دور می کند »
📚بحار الانوار ج ۹۰ ص ۲۵۹
👌علی علیه السلام نیز فرمود ؛
« خداوند کلیدهاى خزاینش را با اجازه اى که به تو درباره درخواست از او عطا کرده، در دست تو قرار داده است پس هر گاه خواسته اى داشته باشى مى توانى به وسیله دعا درهاى نعمت پروردگار را بگشایى و باران رحمت او را فرود آورى و هرگز نباید تأخیر اجابت دعا تو را مأیوس کند، زیرا بخشش پروردگار به اندازه نیّت (بندگان) است؛ گاه مى شود که اجابت دعا به تأخیر مى افتد تا اجر و پاداش درخواست کننده بیشتر گردد و عطاى آرزومندان را فزونتر کند و گاه مى شود چیزى را از خدا مى خواهى و به تو نمى دهد در حالى که #بهتر از آن در کوتاه مدت یا دراز مدت به تو داده خواهد شد یا آن را به چیزى که براى تو بهتر از آن است تبدیل مى کند. گاه چیزى از خدا مى خواهى که اگر به آن برسى مایه هلاک دین توست (و خداوند آن را از تو دریغ مى دارد و چیزى بهتر از آن مى دهد) »
📚نهج البلاغه نامه ۳۱
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha