eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
354 دنبال‌کننده
367 عکس
90 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
542 📌 ❓سوال: سلام علیکم کفاره کسی که مریض است نمی تواند روزه بگیرد دکتر منع کرده روزه برایش ضرر دارد چقدر باید پول بدهد ؟؟ ✅پاسخ: سلام علیکم کفاره روزه های ماه رمضان فعلی رو الان نمیشه پرداخت کرد باید بعد از ماه مبارک سال بعد پرداخت کرد. اما اگر از سال گذشته کسی مریض بوده، و تا الان بخاطر مریضی نتوانسته است روزه بگیرد طبق مبلغی که مرجع تقلید شخص، اعلام میکند باید نسبت به هر روز پرداخت کند. طبق فتوای رهبری کفاره غیر عمد امسال برای هر روز 5000 تومان است. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
543 📌 ❓سوال: سلام عیدتون مبارک ببخشید حکم لیفت و لمینت مژه چیه؟ ✅پاسخ: سلام علیکم حکم شرعی کاشت و لمینت مژه برای وضو و غسل حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای: کوچکترین مانع روی اعضای وضو، وضو و غسل را باطل می‌کند، اگر مواد یا ابزاری استفاده شود که بر روی پوست یا حتی مژه حجمی ایجاد کندو مانع رسیدن آب به اعضای غسل و وضو شود، وضو و غسل را باطل می‌کند.(۱) حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی: چنانچه وسیله‌ای مثل ژل باشد که در رسیدن آب به مژه مانع ایجاد کند وضو و غسل را باطل می‌کند؛ اما اگر تغییر حالت مژه به وسیله حرارت باشد اشکالی ندارد.(۲) حضرت آیت الله العظمی سیستانی: در صورتی که مثل مواد رنگ باشد و جسمیت نداشته باشه مشکلی ندارد، اما اگر جسمیت داشته و مانند پوسته‌ای روی مژه ایجاد کند، مانعیت ایجاد می‌شود و وضو و غسل باطل است.(۳) حضرت آیت الله العظمى وحید خراسانى: اگر چیزی روی خود مژه نباشد واین تغییر حالات و رنگ مژه به وسیله موادی باشد که مانع رسیدن آب به خود مژه شود اشکال دارد .(۴) حضرت آیت الله العظمى جوادی آملی : اگر با موادی مثل مواد کراتینه و رنگ باشد مشکلی ندارد. چون این مواد صددرصد حالت روغنی نیست؛ چنانچه مواد پوست را درگیر کند و لایه روی پوست بیاید یا مواد استفاده شده چرب باشد برای وضو و غسل اشکال دارد.(۵) حکم اکستنشن و کاشت مژه چیست؟ حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): چنانچه قبل از انجام این‌کار در شرایطی هستید که نیاز به انجام غسل و وضو ندارید(ایام حیض) ؛ به ذاته مشکلی ندارد، اما اگر می‌خواهید غسل کنید و این کار مانع رسیدن آب به اعضای وضو و غسل شود، اشکال دارد و مجاز نیست. اما اگر بعد از انجام اکستنشن متوجه شدید که مانع وضو هست حکم این است که: اگر درآوردنش هنگام وضو و غسل برای شما ممکن بوده و حرج و مشقت نداشته باشد، وضو و غسل با وجود چنین مانعى باطل است و اگر درآوردنش ممکن نباشد و یا همراه با حرج و مشقت باشد، ایجاد چنین مانعى که موجب تبدّل وظیفه وضو و غسل به وضو و غسل جبیره‌اى مى‌شود، چنانچه در غیر وقت نماز باشد، مانع ندارد ولى در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به ایجاد مانع نماید، و چنانچه نتواند در وقت وضو یا غسل آن مانع را برطرف کند و یا بر طرف کردن مانع حرج و مشقت داشته باشد، باید به وظیفه غسل و وضوى جبیره‌اى عمل کند؛ یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اگر در اکستنشن موادی استفاده شود که در مجموع به اندازه یک عدس باشد مجاز است و مانع رسیدن آب به اعضای غسل و وضو نمی‌شود چنانچه بیشتر از مقدار یک عدس باشد و مانع رسیدن آب به بدن شود، اشکال دارد و مجاز نیست. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر مانع رسیدن آب به مژه‌ها هر چند به نحو جزئی شود جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): چنانچه مانع وصول آب به پوست و مواضع غسل یا وضو باشد اشکال دارد و برای غسل یا وضو باید ازاله شود.(۶) حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): چنانچه آرایشگر نامحرم بوده و یا این کار مانع از رسیدن آب در وضو و غسل به بدن باشد حرام است ولی در صورت ارتکاب، باید علاوه بر وضو و غسل جبیره‌ای احتیاطاً تیمم بدل از غسل یا وضو نیز بنماید.(۷) پی نوشت: ۱٫پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی) ۲ . دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی) ۳ . دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی) ۴ . دفتر حضرت آیت الله العظمى وحید خراسانى(مد ظله العالی) ۵ . دفتر حضرت آیت الله جوادی آملی(مد ظله العالی) ۶ . دفتر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی) ۷ . دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(مد ظله العالی) احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
544 📌 ❓سوال: سلام حاج اقا عیدتون مبارک..... اگ درختی جایی باش ک صاحبی نداشته باش وعمومی باش وهمه برا کندن میوش برن وبعضیاب خونه هاشون ببرن میش ب قصدخوردن واوردن ازباراون درخت بری اون مکان؟؟؟؟ ✅پاسخ: سلام علیکم عید شما هم مبارک اگر واقعا درختی است که عمومی است و این عمومی بودن هم واقعی است! و با تصور و شایعه ایجاد نشده باشد استفاده از آن اشکالی ندارد. مثل درخت های توت که در کنار معبار عمومی کاشته شده و متولی خاصی ندارد . اما اگر شک میکنید که متولی دارد یا عمومی است احتیاط در ترک استفاده از آن است. و نباید به قصد استفاده از آن به سوی آن رفت. و باید به احکام عمل نمود. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
545 📌 ❓سوال: سلام. یک بنده خدایی ازم پرسید منی،مذی،وذی و ودی چیه و در چه شرایطی خارج میشن... و حکم پاک و نجاستش چیه؟میشه یک توضیح مختصر و مفید بگید بفرستم براش ✅پاسخ: سلام علیکم اقسام رطوبت‌هایی که گاهی از انسان خارج می‌شود: ۱. رطوبتی که گاهی بعد از خروج منی از انسان خارج می‌شود و «وَذْی» نام دارد. ۲. رطوبتی که بعضی از اوقات بعد از بول خارج می‌شود و «وَدْی» نام دارد. ۳. رطوبتی که بعد از ملاعبه‌ی زن و مرد با یکدیگر خارج می‌شود و «مَذْی» نام دارد. همه‌ی رطوبت‌های فوق پاک است و باعث نقض (از بین رفتن) طهارت نمی‌شود. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
🗳 ویژگی‌های یک مسئول مطلوب از نگاه معمار انقلاب 🔻 امام خمینی (ره): باید مردم را براي انتخابات آزاد گذاریم و نباید كاري بكنیم كه فردي بر مردم تحمیل شود. بحمدالله مردم ما داراي رشد دیني و سیاسي مطلوب مي باشند و خود، افراد متدین و درد مستضعفان چشیده و آگاه به مسائل دیني-سیاسي و همگام با محرومین را انتخاب خواهند كرد. 🗓 نامه به تعدادي از نمایندگان مجلس؛ 10 تیر 66 _1400 ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @pasokhha
546 📌 ❓سوال: سلام علیکم. باز هم یک بنده خدایی پرسید که آیا توبه از یک سری گناه ها شرایط داره؟ مثلا طرف رو مبل نشسته و تو دلش توبه میکنه...آیا شرایطش اینجوره؟ ✅پاسخ: سلام علیکم توبه یعنی برگشتن برگشتن از گناه به سمت خدا برگشتن از راه نادرست و شیطانی به سمت راه درست و خدایی. خداوند توبه پذیر است و توبه واقعی رو قبول میکند و خداوند مهربانترین مهربانان است. توبه ی واقعی یعنی اینکه انسان : 🔸قلبا و با همه وجود از عمل اشتباه خود پشیمان باشد 🔸با زبان از خداوند ، استغفار و طلب بخشش کند 🔸با عمل صالح و کنار گذاشتن گناه صداقت خود را نشان بدهد. 🔸و عزم راسخ بر ترک گناه برای همیشه داشته باشد . 🔸 جبران حق الله و حق الناس این شرایط در انسان باشد توبه صورت گرفته است . احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
🔰 | استفاده شخصی از اینترنت محل‌کار ❓آیا استفاده از اینترنت محل کار برای کار شخصی جایز است؟ 🔹استفاده شخصی، جایز نیست و موجب ضمان است؛ مگر آنکه با اذن مسئولی باشد که شرعا و قانونا چنین حقی دارد. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
🇮🇷 می آیم چون فرشتگانی دستشان بسته شد تا دستمان در انتخاب باز باشد. •┈••✾❀🕊🕊❀✾••┈•• احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
547 📌 ❓سوال: سلام.حق الناسی به گردن دارم ومالی رو باید جبران کنم ولی اون شخص درشهردیگری هست و فعلا دسترسی بهش ندارم باید چیکارکنم...ازطرفی هم نمیخوام بفهمه و میخواستم بدون اینکه متوجه بشه مالش رو برگردونم.. ✅پاسخ: سلام علیکم نیاز نیست حتما خود شما مستقیم به ایشون برگردونید می تونید با واسطه و بدون ذکر نام و علت، مال رو برگردونید احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
548 📌 ❓سوال: سلام به کسی که ب من خیلی دروغ میگفت و مطلع بودم دوست داره به مرتبه معنوی برسه به حالت نسبتا تندی گفتم اگه میخای به این مرتبه برسی انقد دروغ نگو چکار بایدکنم اخه بادروغاش خانواده مارو به رنج بزرگی انداخته این گناه؟؟؟؟ ✅پاسخ: سلام علیکم در امر به معروف و نهی از منکر باید آداب و شرایطی لحاظ بشود از جمله حفظ احترام و آبروی شخص و بدون سرزنش. بهتره این نهی از منکر، در مقابل دیگران نباشد بصورت خصوصی و با احترام انجام بشود سرزنش و تحقیر نشود اگر این شرایط رعایت نشده و ایشون رنجیده سعی کنید از دلش در بیارید. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
549 📌 ❓سوال: سلام چراا درقران بعضی ایات خطاب به خداونداست ؟و چرا دربعضی ایات ازضمیر غایب برای خداوند استفاده شده؟؟؟ ✅پاسخ: سلام علیکم خداوند متعال در مورد خود و معرفی اوصاف و کمالات خود از ضمایر غائب و متکلم و مخاطب به کار برده است: متکلم: إِنَّنی أَنَا اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ أَنَا فَاعْبُدْنی وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِکْری (طه- 14) غایب: هُوَ اللَّهُ الْخالِقُ الْبارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنى یُسَبِّحُ لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ (24) مخاطب: إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ (حمد-5 ) 🔸خداوند وجود ِ محض است . همه ی ِ جهان ، تمثیل و تجسیم اراده ی اوست . قرآن میگوید به هر سو که رو کنید ، وجه الله است . پس خداوند می تواند متکلّم باشد و در عین حال مخاطب باشد . متکلم است و مخاطب ، لیکن آنقدر عالی و والامرتبه است ، گویی خارج از ذهن و توهمات بشر است . پس برای خود از ضمیر غائب استفاده میکند ... و این فقط خداوند است که می تواند در آن واحد هم متکلم باشد ، هم مخاطب و هم حاضر و هم غائب . 🔸علت این که در رابطه با خداوند متعال، گاهى ضمیر غایب «هو» اطلاق مى شود به خاطر این است که ذات او از ما پنهان است و گاهى ضمیر متکلم «انا » به کار مى رود به این دلیل است که عالم در محضر خداست و ما نیز در محضر او هستیم و او همیشه در صحنه عالم حاضر است، بنابراین استعمال هر دو ضمیر جایگاه خاص خود را دارد. 🔸 در جاهایی که ضمیر غایب آمده هر جایی تفسیر خاصی دارد بیشتر جاها اسم «الله» یا « رب» یا «رحمن»آمده و بعد از آن ضمیر «هو» آمده که به آن اسم بر می گردد مانند:« الله لا اله الا هو» بعضی جاها برای شأن و عظمت خداوند ضمیر «هو» آمده مانند «قل هو الله احد» ضمیر هو که ضمیر مفرد غائب است از مفهوم مبهمى حکایت مى کند، در واقع رمز و اشاره اى به این واقعیت است که ذات مقدس او در نهایت خفاء است، و از دسترس افکار محدود انسانها بیرون، هر چند آثار او آن چنان جهان را پر کرده که از همه چیز ظاهرتر و آشکارتر است،سپس از این حقیقت ناشناخته پرده برمى دارد و مى گوید: هو الله احد او خداوند یگانه و یکتا است.( مکارم شیرازی،ناصر، تفسیر نمونه،انتشارات اسلامیه، ج 27، ص: 433) 🔸ضمیر مخاطب: مثل (ایاک نعبد...) این آیه سرآغازى است براى نیازهاى بنده و تقاضاهاى او از خدا، و در حقیقت لحن سخن از اینجا عوض مى شود، زیرا آیات قبل حمد و ثناى پروردگار و اظهار ایمان به ذات پاک او و اعتراف به روز قیامت بود. اما از اینجا گویى بنده با این پایه محکم عقیدتى و معرفت و شناخت پروردگار، خود را در حضور او، و در برابر ذات پاکش مى بیند، او را مخاطب ساخته نخست از عبودیت خویش در برابر او، و سپس از امدادها و کمکهاى او سخن مى گوید: تنها ترا مى پرستم و تنها از تو یارى مى جویم (إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعِینُ). به تعبیر دیگر: هنگامى که مفاهیم آیات گذشته در جان انسان جاى گیرد، و اعماق وجودش به نور اللَّه پرورش دهنده جهانیان روشن مى شود، و رحمت عام و خاص او و مالکیتش در روز جزا را درک مى کند، انسان به صورت یک فرد کامل از نظر عقیده در مى آید، این عقیده عمیق توحیدى نخستین ثمره اش از یک سو بنده خالص خدا بودن، و از بندگى بتها و جباران و شهوات در آمدن، و از سوى دیگر، دست استمداد به ذات پاک او دراز کردن است. تفسیر نمونه، ج 1، ص: 43 احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
550 📌 ❓سوال: سلام علیکم وقت بخیر یکی از آشنایان پرسیدن که آیا حین غسل جنابت عذر میخوام باد معده خارج بشه یا شک بکنند که باد معده خارج شده،آیا غسلش درسته یا باطل؟ بنده یکجا خوانده بودم که اگر حین غسل جنابت باد شکم خارج شه، باطل کننده کل غسل نیست و فقط وضوئی که به سبب غسل بوجود میاد رو باطل میکنه و غسل صحیحه ✅پاسخ: سلام علیکم وقت شما هم بخیر ❇️مبطلات غسل 🔻پرسش ۱۱۷ . در صورتى كه قبل از غسل جنابت، يكى از مبطلات وضو از انسان سر زند، آيا بايد بعد از غسل، وضو نيز بگيرد؟ همه مراجع: خير، بعد از غسل جنابت، نبايد براى نماز وضو بگيرد. 🔻پرسش ۱۱۸ . آيا بعد از غسل، خارج شدن بول و باد معده آن را باطل مى كند؟ همه مراجع: خير، غسل باطل نمى شود؛ ولى بايد براى نماز وضو بگيرد. [۲] ❇️ حدث اصغر در بین غسل: 🔻پرسش ۱۱۹ . اگر در اثناى غسل جنابت، حدث اصغر (بول، باد معده و…) خارج شود، آيا غسل صحيح است؟ 🔸آيات عظام امام، خامنه اى، صافى، فاضل و نورى: غسل باطل نمى شود و آن را تمام كند؛ ولى بهتر (احتياط مستحب) است آن را به قصد آنچه بر ذمه او است (از اتمام يا اعاده) از سر گيرد. در هر صورت بايد براى نماز و هر كارى كه در آن طهارت لازم است، وضو نيز بگيرد.[۳] 🔸آية اللّه  بهجت: لازم نيست غسل را تمام كند و بنابر احتياط واجب بايد آن را به قصد آنچه بر ذمه او است (از اتمام يا اعاده)، از سر گيرد و براى نماز و هر كارى كه در آن طهارت لازم است، وضو نيز بگيرد.[۴] 🔸آية اللّه  تبريزى: بايد غسل را از سر گيرد و بنابر احتياط واجب، بايد براى نماز و هر كارى كه در آن طهارت لازم است، وضو نيز بگيرد.[۵] 🔸آية اللّه  سيستانى: غسل باطل نمى شود؛ ولى بنابر احتياط واجب بايد براى نماز و هر كارى كه در آن طهارت لازم است، وضو بگيرد.[۶] 🔸آية اللّه  مكارم: بنابر احتياط واجب، بايد غسل را از سر گيرد و براى نماز و هر كارى كه در آن طهارت لازم است، وضو نيز بگيرد.[۷] 🔸آية اللّه  وحيد: بنابر احتياط واجب بايد غسل را تمام كند و دوباره از سر گيرد و براى نماز و هر كارى كه در آن طهارت لازم است، وضو نيز بگيرد.[۸] 📚منابع: [۱]. توضيح المسائل مراجع، م ۳۹۱؛ نورى، توضيح المسائل، م ۳۹۲ و خامنه اى، اجوبة، س ۱۸۸. [۲]. العروة الوثقى، فصل فى مستحبات غسل الجنابه، م ۱۰. [۳]. امام، تحرير الوسيلة، ج ۱، واجبات الغسل، م ۱۹؛ توضيح المسائل مراجع، م ۳۸۶ ؛ خامنه اى، اجوبة، س ۱۸۵ و نورى، توضيح المسائل، م ۳۸۷ و تعليقات على العروة، فصل فى مستحبات الغسل، م ۸. [۴]. وسيله النجاة، ج ۱، م ۲۱۸. [۵]. منهاج الصالحين، ج ۱، م ۲۰۴. [۶]. توضيح المسائل مراجع، م ۳۸۶ [۷]. همان، م ۳۸۶. [۸]. توضيح المسائل، م ۳۹۲. (احكام وضو غسل و تيميم، پرسمان). 🔰 شرکت در از مهمترین و اساسی ترین واجبات اجتماعی ماست. احکام پاسخگویی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha