📌 903
#آمین در نماز
❓سوال:
استفاده از اذکار مخصوص اهل سنت در نماز مشکل داره؟!
یا مثلا میشه اذکار شیعه رو خوند و در ادامه اذکار ویژه اهل سنت رو هم خوند؟!
(مثل اذکار :
دعای شروع وقبل از حمد
امین گفتن بعد فاتحه
تـشــهُد(التحیات)
گفتن👇 در تشهد اخر
اللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنْ عَذَابِ جَهَنَّمَ، وَمِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ، وَمِنْ فِتْنَةِ الْمَحْيَا وَالْمَمَاتِ، وَمِنْ فِتْنَةِ الْمَسِيْحِ الدَّجَّالِ
درود های ابراهیمی ، بعد از التحیات )
✅پاسخ:
سلام علیکم
در مورد هر ذکر دیگر در نماز:
اضافه کردن هر چیزی به نماز اگر دستور دین و اهلبیت علیهم السلام رو نداشته باشه بدعت و حرام و موجب بطلان نماز است.
تشبه به اهل سنت در نماز احتمال زیاد مشمول بدعت در نماز باشد که موجب بطلان نماز است.
پس هر چیزی که طبق فقه اهل سنت و بر خلاف دستورات اهلبیت علیهم السلام به نماز اضافه شده مبطل نماز است.
به همین دلیل است که فقهای شیعه گفتن «آمین» پس از قرائت فاتحه را حرام و مبطل نماز دانسته اند.
⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّلݪِوَلیِّڪَالفَرَجـ⚘
پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه|
@pasokhha
📌 904
#کفاره
#نماز
#سفر
❓سوال:
سلام خدمت شما
چند سوال داشتم
۱. در فاصله ۴۰ دقیقه ای یک هفته در میان که شیفت ظهر هستم میخواستم بدونم نمازم رو شکسته بخونم یا نه؟
۲. چون کارم تا اردیبهشت اینطوریه هرروز میرم برای تدریس ولی وقتایی که شیفت بعدازظهر هستم نماز ظهر و عصرم رو اونحا میخونم، الان من جزء کسانی هستم که باید نماز رو کامل خوند؟
۳. چطوری کفاره روزه پارسال رو حساب کنیم و به چه کسی پرداخت کنیم ؟ تا کی فرصت برای پرداخت هست؟
۴. اگه توی سفر باشیم و نماز شکسته است، به دلایلی فراموش کنیم نماز بخوانیم نماز قضا رو باید شکسته خوند یا کامل؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
پاسخ 1و 2:
کسی که سفر، شغل اوست (یعنی قوام شغل و کار او به سفر است)، مانند راننده، خلبان، کشتیبان، ساربان، چوپان و مانند آنها در سفر سوم باید نماز را تمام بخواند ولی در سفر اول و دوم نمازش شکسته است.
توجه:
کسی که شغلش، سفر نیست ولی سفر، مقدمهی شغل او است، مانند معلم و کارگر و کارمند و سربازی که خودش ساکن شهری است و به مدت دو سه ماه هر ده روز حداقل یکبار برای کار به محل کارش سفر میکند، حکم کسی را دارد که سفر، شغل اوست.
تعیین مسافت شرعی
مسافت شرعی که موجب شکسته شدن نماز می شود، حدود ۴۱ کیلومتر در مسافت امتدادی (فقط رفت) و ۲۰.۵کیلومتر در مسافت تلفیقی (رفت و برگشت) است. اگر سفر از شهر یا روستای مستقلی شروع می شود – هر چند نزدیک شهر یا روستای دیگری باشد -، آغاز مسافت، خروجی شهر یا روستاست و تا اول شهر مقصد محاسبه می شود، مگر این که قصد رفتن به مکان خاص و مستقلی در کنار شهر مقصد را داشته باشد به گونه ای که عرفا رسیدن به شهر، رسیدن به مقصد محسوب نشود و شهر تنها مسیری برای رسیدن به مقصد باشد، مانند برخی دانشگاه ها یا پادگان ها یا بیمارستان هایی که در کنار شهر هستند، که در این صورت در محاسبه مسافت تا همان مکان خاص در نظر گرفته می شود.
3. کفاره ها یا عمد است یا غیر عمد. کفاره عمدی یک جور باید انجام شود کفاره غیر عمد یا عذری یک جور. برای گرفتن پاسخ به این لینک ها و مطالبی که در کانال گذاشتیم قبلا مراجعه کنید:
https://eitaa.com/pasokhha/1697
https://eitaa.com/pasokhha/1701
https://eitaa.com/pasokhha/1696
https://eitaa.com/pasokhha/1695
https://eitaa.com/pasokhha/1680
https://eitaa.com/pasokhha/1676
https://eitaa.com/pasokhha/1645
4. نمازی که به صورت شکسته فوت می شود، باید به صورت شکسته قضا کرد حتی اگر در وطن باشیم. نمازی هم که به صورت کامل فوت می شود باید به صورت کامل قضا کرد حتی اگر در سفر باشیم هنگام قضا خواندن.
⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّلݪِوَلیِّڪَالفَرَجـ⚘
پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه|
@pasokhha
📌 905
# قرآن خواندن زن جلوی نامحرم
❓سوال:
با سلام
قرآن خواندن ترتیل دختران بالای ۹ سال در مقابل نامحرم
نظر همه ی مراجع چیست ؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
حضرات آیات عظام: امام راحل، خامنهای و فاضل لنکرانی: قرآن خواندن خانمها در مقابل نامحرم اگرچه با صوت باشد، اشکال ندارد، مشروط به آنکه موجب تحریک و مفسده نباشد.
حضرت ایتالله العظمی بهجت: اگر موجب فساد است، جایز نیست؛ بلکه غالباً خواندن زن در حضور مرد و استماع آن موجب فساد است، پس جایز نیست.
حضرت ایتالله العظمی سیستانی: اشکال ندارد، مگر اینکه صدایش را به طوری نازک کند که عادتاً موجب تهییج باشد.
حضرت ایتالله العظمی مکارم شیرازی: خواندن به صورت ترتیل اشکال ندارد؛ ولی خواندن با صوت در مقابل نامحرم، خالی از اشکال نیست.
حضرت ایتالله العظمی گلپایگانی: بانوان و دختران نزد نامحرم قرآن را با صدا نخوانند و همچنین با صدا خواندن مرد چنانچه موجب تلذذ بانوان باشد، اشکال دارد.
منبع: کتاب احکام روابط زن و مرد، ص241-242."
⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّلݪِوَلیِّڪَالفَرَجـ⚘
پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه|
@pasokhha
📌 906
# هدیه دادن ثواب اعمال
❓سوال:
با سلام
میشه ثواب نماز واجب رو هدیه کرد به اموات؟ ؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
اهدای ثواب اعمال واجب و مستحب به افراد زنده و اموات اشکالی ندارد و انشاء الله اهداکننده نیز از ثواب آن عمل بهرهمند خواهد شد
⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّلݪِوَلیِّڪَالفَرَجـ⚘
پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه|
@pasokhha
📌 907
حضرت #دانیال_نبی
❓سوال:
سلام
آیا این روایت درسته ک جسد حضرت نبی مومیایی شدند وبعد حضرت علی. دستور دادند ک. غسل و کفن بشند بعد از اسلام ؟
وکلا اجساد پیامبران. همگی غسل وکفن شدند حتی قبل از اسلام ؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
دانیال نبی به همراه گروهی از يهوديان به ایران مهاجرت کرد و در شوش سکونت گزيد و در همان شهر در سن ۸۳ یا ۸۵ سالگی دار فانی را وداع کرد. به رسم بزرگان آن زمان جسد آن بزرگوار را بصورت مومیایی شده در آرامگاهش قرار می دهند.
در بالای سر جسد مومیایی دانیال نبی، جعبه ای قرار داشته است که هر کس احتیاج به پول داشته است از آن جعبه به قرض می برده و بعد از اینکه مشکلاتش برطرف می شده دو باره قرض را عودت می داده است اما اگر آن قرض را بر نمی گرداند مشکلی بزرگ تر گرفتار آن می شد این وضعیت ادامه داشت تا سال ۱۶ هجری قمری یعنی سالی که آخرین جنگ بین سپاه اسلام و ایرانیان در گرفت یعنی جنگ شوشتر یا جنگ هرمزان که این هرمزان فرمانده شوشتر بوده است بعد از اینکه جنگ به پایان رسید فرمانده سپاه اسلام در حین باز گشت جسد مومیایی شده ای را می بیند و از مردم سؤال می کند مردم که از مقام و مرتبه حضرت آگاهی نداشته اند می گویند چیزی نیست که به درد شما بخورد این جسد هر وقت ما احتیاج به باران داشته باشیم جسد را از آلونک بیرون می آوریم و به حکم خداوند باران می بارد و هر وقت آن را داخل می بریم باران تمام می شود. فرمانده سپاه اسلام به خلیفه وقت نامه می نویسد که جسدی مومیایی شده در شیشه ای بلورین در منطقه شوش پیدا شده است خلیفه از شناسایی آن عاجز می ماند به نزد حضرت علی (ع) می روند و جریان را سوال می کنند. حضرت علی (ع) می فرماید که این جسد برادرم حضرت دانیال می باشد و دستور می دهد که به روش مسلمین غسل می کنند و سپس کفن کنند و رو به قبله دفن نمایند.این اتفاق در سال ۱۶ هـ.ق اتفاق افتاد.
بعد از پیامبر بزرگوار اسلام تنها پیامبری می باشد که رو به کعبه دفن می باشد زیرا تمام پیامبر قبل از او رو به قدس دفن هستند و همچنین دستور آب رودخانه را از روی قبر عبور دهند تا نگهبانی باشد برای قبر تا دست کسی به آن نرسد.
همچنین حضرت علی (ع)حدیثی می فرماید که
« من زار اخی دانیال کمن زارنی یعنی هر کس برادرم دانیال را زیارت کند مرا زیارت نموده است »
همچنین حضرت محمد (ص) می فرماید: من لم یقدر علی زیارتی فلیزر قبر اخی دانیال.
(مستدرک سفینة البحار، جلد۳،ص۳۵۱.)
منبع مطلب
⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّلݪِوَلیِّڪَالفَرَجـ⚘
پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه|
@pasokhha
📌 908
#تجارت
#سود
❓سوال:
سلام وقتتون بخیر ببخشید خواستم بپرسم اگر من دوستم سفارش مایع لباسشویی داد چون پدرم خشکشویی داره برای ما بصرفه میفته من برای دوستم سفارش دادم ولی مبلغشو بیشتر گفتم چون باید برم تهران ازاونجا بیارم خواستم بپرسم این کار من مشکلی داره
✅پاسخ:
سلام علیکم
ببینید شما یک جنسی رو میخرید
و بعد میخواهید به دیگری بفروشید
اینجا میتونید بقدر انصاف و متعارف بازار سود بکشید روی جنس. اشکالی هم نداره. تجارت یعنی همین.
اما
اگر شخصی به شما مبلغی پول بدهد و شما را وکیل (لفظی) کند که براش چیزی بخرید، باید بر اساس گفتگویی که شده عمل کنید.
مثلا اگر دوست شما میدونه که قیمت مایع لباس هر باکس به صورت عمده ۵۰۰ تومنه و به همین خاطر به شما سفارش داده، شما باید تصل کالا رو همون پونصد براش بگیرید و اطلاع بدید که برای شما پونصد و پنجاه درمیاد چون کرایه و زحمت کشی هم داره و سرجمع پونصد و پنجاه بدید.
اما اگر اینجوری دقیق گفتگو نشده و ایشون از شما داره سوال میکنه که چقدر میشه مثلا یک باکس، شما میتونید از همون ابتدا قیمت تمام شده یا با سود متعارف رو بگید. در عین حالیکه باز هم برای اون شخص میصرفه.
⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّلݪِوَلیِّڪَالفَرَجـ⚘
پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه|
@pasokhha
#امام_زمان عج
#وجود_امام_زمان
❓سوال:
از کجا میدانید که بعد از امام عسکری(ع)، بنی عباس امام مهدی(عج) را در سرداب نکشتند؟
✅پاسخ:
همیشه کسی که مدّعی است، لازم است دلیل ارائه کند نه منکر؛ بر این اساس، اگر کسی ادعا کند که بنی عباس امام مهدی (عج) به شهادت رساندند، باید دلیل ارائه نماید. در عین حال ما ادله قطعی بر وجود آن حضرت(عج) داریم که به برخی از آنها اشاره میکنیم.
1. ظهور امام زمان وعده الهی است:
در اخبار وارده از ائمه اطهار راجع به تشریح وعده الهى در آیه 54 سوره مائده به طور صریح و حتم آنرا منطبق به ظهور امام قائم نموده است و در برابر انکار منکران و تردید مشککان تاکیدات مناسبى در آن اخبار ذکر شده است.[2] و باز آنان همان کسانى هستند که خداوند در باره آنان فرمود: «فَسَوْفَ یَاْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ»؛ خداوند به زودى گروهى را خواهد آورد که آنان را دوست میدارد و آنان نیز او را دوست میدارند، در برابر مؤمنان فروتن و در برابر کافران با عزّت و درشتخو و سختگیر هستند.[4]
2. نامههای امام(توقیعات):
توقیعات حضرت صاحب الزمان(ع) به دست عثمان بن سعید و فرزندش محمد بن عثمان براى شیعیان و دوستان خاص پدر آنحضرت(ع) صادر میشد.
آن توقیعات متضمن امر و نهى و جواب سؤالات شیعیان از حضرتش و به همان خطى بود که در زمان امام حسن عسکرى(ع) نوشته میشد. شیعیان نیز به اتفاق آنها را عادل میدانستند، تا اینکه عثمان بن سعید رحلت نمود، و پسرش ابوجعفر محمد بن عثمان او را غسل داد و پس از وى به جاى او منصوب گشت، و همه امورى را که پدرش متکفل بود به وى تفویض شد، تمام شیعیان عدالت و وثاقت و امانتدارى او را ستودند.
[1]. صدوق، کمال الدین، کمرهاى، محمد باقر، ج1، ص 62، تهران، اسلامیه، چاپ اول، تهران، 1377.
[3]. مائده، 54.
[5]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 51، ص 346، بیروت، دار احیاء التراث العربی، چاپ دوم، بیروت، 1403ق.
⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّلݪِوَلیِّڪَالفَرَجـ⚘
پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه|
@pasokhha
📌 909
#علم_الاسماء
#ابجد
#تغییر_اسم
❓سوال:
سلام علیکم درموردنرم افزارعلم الاسمامیخاستم بپرسم چقدر درسته؟تغییر اسم چقدر میتونه روفردتاثیر داشته باشه؟وبرای تغییر دادن اسم باید قربانی داد یا اسامی ائمه رو اگه بگذاریم اشکال نداره بدون قربانی هم میشه
✅پاسخ:
سلام علیکم
بنده اون نرم افزاری که میفرمایید رو ندیدم و نمیدونم چی هست
اما تاثیر اسم در زندگی یک امر طبیعی است. شاید تا حدود 20 الی 30 درصد تاثیر داشته باشه.
در قدیم الایام برای گذاشتن اسم، اسم مادر رو هم لحاظ می کردند و اسمی میگذاشتند که طبیعت خوبی داشته باشه
الان هم تغییر اسم برای کسی که ترکیب اسم خودش و مادرش طبیعت خوبی رو نشون نمیده تا همون درصدی که گفتم میتونه تاثیر گذار باشه. چون با اون اسم صدا زده میشه و نیروی اون کلمات کم کم تاثیر خواهد گذاشت.
برای تغییر اسم لزوما نام ائمه شرط نیست و قربانی هم نیاز نیست.
⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّلݪِوَلیِّڪَالفَرَجـ⚘
پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه|
@pasokhha
📌 910
# تفأل زدن به قرآن
❓سوال:
سلام خداقوت
تفال زدن به قرآن برای اینکه بفهمیم به حاجتمون میرسیم یا نه اشکال داره؟
اگر اشکال نداره خودمون میتونیم انجام بدیم یا باید عالم به قرآن انجام بده؟
رهبر
✅پاسخ:
سلام علیکم
در روايتى از امام صادق (ع) تفأل زدن به قرآن مورد نهى قرار گرفته است لا تتفأل بالقرآن. بنا به آنچه برخى از فقيهان و اهل حديث فرمودهاند مراد از تفأل در اين حديث آيندهنگرى و پيشبينى آينده به وسيله قرآن است. مثل تفأل زدن به جهت اين كه براى ما معلوم شود مريض خوب مىشود يا مىميرد و يا گمشدهاى پيدا مىشود يا نه. اينگونه تفأل زدن به قرآن مورد نهى قرار گرفته است
اما آنچه که امروزه به استخاره مشهور است و گاهی هم از آن به تفأل زدن به قرآن تعبیر می شود ، در این زمینه هم روایاتی هست (جلد 91 ، صفحه 232 بحارالانوار) و در مورد آن باید گفت که ابتدا وظیفه ی شخص این است که در مورد آن کاری که می خواهد استخاره(به معنی تفأل) کند تحقیق و مشورت کند اگر باز هم ته دل مکدر بود بر خداوند توکل کند و از خداوند طلب خیر درتفأل به قرآن کند و هر چه آمد عمل کند
علامه طباطبایی : هر كس می تواند براي خودش استخاره نمايد.
اما كساني كه با قرآن انس و الفتي ندارند و محكم و متشابه آن را نميشناسند و از علم تفسير بهرهاي ندارند، بايد از تفأل و استخاره با قرآن بپرهيزند
⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّلݪِوَلیِّڪَالفَرَجـ⚘
پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه|
@pasokhha
📌 911
#اعتکاف
#رضایت_پدر
❓سوال:
سلام و وقت بخیر
من با بچه هام زندگی میکنم.امسال ثبت نامشون کردم برای اعتکاف.پدرشون بهشون گفته نمیخواد برید اعتکاف اذیت میشید
.پسر ۱۷ساله و دختر ۱۲ ساله که باید ماه رمضان روزه بگیرند.
با این لحنی که پدرشون گفته ،این میشه عدم رضایت؟نگفته من راضی نیستم بخواید برید اعتکاف.
حالا اگر من بچه ها رو ببرم،با توجه به اینکه نگهداری و زندگی روزمره بچه ها به من واگذار شده،من مرتکب گناه شدم ؟
✅ پاسخ:
سلام علیکم
با توجه به سن بچه ها، شما نمیتونید تصمیم بگیرید و اعلام رضایت پدرشون لازمه. همچنین رضایت بچه ها هم لازمه. یعنی حالت تحمیل نداشته باشه.
اگر در عرف رفتاری پدرشون، این مقدار از بیان، به منزله مخالفت هست، بله این به معنای عدم رضایت هست.
اما اگر نگرانی پدرشون از اذیت شدن بچه ها هست و خودشون میدونن که اذیت نمیشن و اگر اذیت نشن پدرشون رضایت داره، به پدرشون اعلام کنن که خودشون میخوان و اگر اذیت شدن رها میکنن.
البته اگر کسی روز دوم روکامل در اعتکاف باشه، روز سوم روحتما باید ادامه بده.
⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّلݪِوَلیِّڪَالفَرَجـ⚘
پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه|
@pasokhha
📌 912
#ولایت
❓سوال:
درود
بیشتر عارفان قدیمی و واقعی از اهل سنت بودن ...
و وقتی کسی در راه سلوک به درجه بالایی برسه ، غیب ببینه و ........
حق رو باید ببینه درسته؟!
پس چرا مرتاض هندی ، پس از دیدن غیب مسلمان نمیشود..
و یا چرا سنی شیعه نمیشود..
شیعه سنی نمیشود....
مولانا ، شمس ، سهروردی، یونس امره و خیلی های دیگه ....
اینها اکثرا سنی بودند ....
و به درجه بالایی رسیدن ولی شیعه نشدن ... و سنی مانده اند ...
از آن طرف آیت الله بهجت ، شیعه ست ، و شیعه مانده...
مگر نبايد آن ها حق را بفهمند؟!
✅ پاسخ:
درود
ببینید دنیا یه قاعده ای داره، اینکه هر کسی در هر چیزی ریاضت و سختی بکشه چیزهایی نصیبش میشه. مرتاض های هندی و یا هر کسی که به خودش سختی هایی میده، یک سری تسلط ها بر نفسش پیدا میکنه. خاصیت مقابله با نفس در این دنیا مثل دودوتا چهارتاست!
اما اینها همه یک سطح نازلی هستند. اینطور نیست که فکر کنید که به خیلی چیزها دست پیدا کردند. خیر. نفس علمای شیعه خیلی کارهای بزرگی میکند که این مرتاض ها حتی تصورش رو هم نمیکنند. حق شفاعت و تصرف در امور دنیا از کمترین اموری است که نسبت به علمای شیعه هست و غیر شیعه تصوری از اینها ندارد.
خب این مرتاض ها سختی هایی در مقابله با نفس و مادیات می کشند یک مقدار تسلطهایی بر نفس پیدا میکنند که هر کسی بخواد انجام بدهد باروش های اسلامی، خیلی بیشتر از اینها را خواهد داشت. خیلی بیشتر.
اما در مورد کسانی که اهل خیر و خوبی هستند از اهل سنت، قطعا اگر تعصب نداشته باشند حق را می فهمند و خیلی از اینها بخاطر حفظ آبرو و خطر جان و حفظ تاثیرگذاری بر مردم، تقیه می کردند. بنده زیاد شنیدم از علمای اهل سنتی که در آخرین لحظات عمر به اُمنای خودشون وصیت می کردند که علی حق بود.. اما خب همه اینها اولا غیر متعصب نیستند، خیلی هاشون درکی از حقیقت پیدا نمی کنند و اگر برخی شون هم پیدا کنند و دارای تعصب باشند، نمی توانند تبعیت کنند چرا که خداوند می فرماید: فی قلوبهم مرض.یا در جای دیگری میفرماید علی قلوب اقفالها یعنی قلب های اینها قفل هایی دارد که نمیتوانند حق را بپذیرند.
در روایت دارد، پیامبر خدا(ص) به امام على(ع) فرمود: «اى على! هر که مرا و تو را و امامان از نسل تو را دوست بدارد، باید خدا را بر حلالزادگى خود، ستایش گوید؛ زیرا ما را دوست نمیدارد، مگر حلالزاده و ما را دشمن نمیدارد، مگر حرامزاده» (شیخ صدوق، الأمالی، ص ۴۷۵، کتابچی، تهران، چاپ ششم، ۱۳۷۶ش.)
پس حق همیشه جلوه گر است و گاهی با فتنه ها پیچیده می شود. اگر دلها مریض نباشد حق را می پذیرند.
امام حسین ع در روز عاشورا به لشکریان عمرسعد ملعون فرمود:
ملئت بطونکم من الحرام...
اینکه حق را می بینید و تبعیت نمیکنید بخاطر این است که شکمهای شما از حرام پر شده است..
⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّلݪِوَلیِّڪَالفَرَجـ⚘
پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه|
@pasokhha
📌 913
#اینستاگرام
❓سوال:
سلام آیا استفاده از اینستاگرام که فیلتر هست حرامه ؟
✅پاسخ
سلام علیکم
استفاده از شبکههای اجتماعی
س. حکم استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی را بیان فرمایید.
امام خامنه ای :
ج. به طور کلی اگر استفاده از شبکه های اجتماعی و مانند آن مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل، ضرر به اسلام و مسلمین) بوده یا خوف ارتکاب گناه باشد یا بر خلاف قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی باشد، جایز نیست و تشخیص موضوع بر عهده مکلف می باشد.
سؤال: استفاده از فیلترشکن چه حکمی دارد؟
جواب: تابع قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی است و تخلّف از مقررات جایز نیست.
🔰توضیح:
اگر کسی توانایی تبلیغ و تاثیرگذاری بر مخاطب دارد و حضور در این شبکه های خارجی منوط به استفاده از فیلترشکن باشد و حضورش مستلزم فساد و .. نباشد، می تواند استفاده کند. غیر قانونی هست اما فعلا جرم انگاری نشده است. همانطور که خود دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله خامنه ای در شبکه های اجتماعی صفحه دارد.
آیت الله مکارم:
حکم شرکت و عضویت در شبکه های اجتماعی
پرسش : اخیرا شرکت و عضویت در شبکه های اجتماعی خیلی رایج شده است؛ لطفا حکم شرعی آن را مرقوم فرمایید؟
پاسخ : هر گاه این کار خلاف قانون بوده یا سبب تقویت دشمنان اسلام گردد و یا مفاسد اخلاقی یا اعتقادی و یا اجتماعی داشته باشد جایز نیست و در غیر این صورت اشکال ندارد.
⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّلݪِوَلیِّڪَالفَرَجـ⚘
پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه|
@pasokhha