eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
354 دنبال‌کننده
367 عکس
90 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 912 ❓سوال: درود بیشتر عارفان قدیمی و واقعی از اهل سنت بودن ... و وقتی کسی در راه سلوک به درجه بالایی برسه ، غیب ببینه و ‌‌‌........ حق رو باید ببینه درسته؟! پس چرا مرتاض هندی ، پس از دیدن غیب مسلمان نمیشود..‌ و یا چرا سنی شیعه نمی‌شود..‌ شیعه سنی نمی‌شود.... مولانا ، شمس ، سهروردی، یونس امره و خیلی های دیگه .... این‌ها اکثرا سنی بودند .... و به درجه بالایی رسیدن ولی شیعه نشدن ... و سنی مانده اند ‌‌‌... از آن طرف آیت الله بهجت ، شیعه ست ، و شیعه مانده... مگر نبايد آن ها حق را بفهمند؟! ✅ پاسخ: درود ببینید دنیا یه قاعده ای داره، اینکه هر کسی در هر چیزی ریاضت و سختی بکشه چیزهایی نصیبش میشه. مرتاض های هندی و یا هر کسی که به خودش سختی هایی میده، یک سری تسلط ها بر نفسش پیدا میکنه. خاصیت مقابله با نفس در این دنیا مثل دودوتا چهارتاست! اما اینها همه یک سطح نازلی هستند. اینطور نیست که فکر کنید که به خیلی چیزها دست پیدا کردند. خیر. نفس علمای شیعه خیلی کارهای بزرگی میکند که این مرتاض ها حتی تصورش رو هم نمیکنند. حق شفاعت و تصرف در امور دنیا از کمترین اموری است که نسبت به علمای شیعه هست و غیر شیعه تصوری از اینها ندارد. خب این مرتاض ها سختی هایی در مقابله با نفس و مادیات می کشند یک مقدار تسلطهایی بر نفس پیدا میکنند که هر کسی بخواد انجام بدهد باروش های اسلامی، خیلی بیشتر از اینها را خواهد داشت. خیلی بیشتر. اما در مورد کسانی که اهل خیر و خوبی هستند از اهل سنت، قطعا اگر تعصب نداشته باشند حق را می فهمند و خیلی از اینها بخاطر حفظ آبرو و خطر جان و حفظ تاثیرگذاری بر مردم، تقیه می کردند. بنده زیاد شنیدم از علمای اهل سنتی که در آخرین لحظات عمر به اُمنای خودشون وصیت می کردند که علی حق بود.. اما خب همه اینها اولا غیر متعصب نیستند، خیلی هاشون درکی از حقیقت پیدا نمی کنند و اگر برخی شون هم پیدا کنند و دارای تعصب باشند، نمی توانند تبعیت کنند چرا که خداوند می فرماید: فی قلوبهم مرض.یا در جای دیگری میفرماید علی قلوب اقفالها یعنی قلب های اینها قفل هایی دارد که نمیتوانند حق را بپذیرند. در روایت دارد، پیامبر خدا(ص) به امام على(ع) فرمود: «اى على! هر که مرا و تو را و امامان از نسل تو را دوست بدارد، باید خدا را بر حلال‌زادگى خود، ستایش گوید؛ زیرا ما را دوست نمی‌دارد، مگر حلال‌زاده و ما را دشمن نمی‌دارد، مگر حرام‌زاده» (شیخ صدوق، الأمالی، ص ۴۷۵، کتابچی، تهران، چاپ ششم، ۱۳۷۶ش.) پس حق همیشه جلوه گر است و گاهی با فتنه ها پیچیده می شود. اگر دلها مریض نباشد حق را می پذیرند. امام حسین ع در روز عاشورا به لشکریان عمرسعد ملعون فرمود: ملئت بطونکم من الحرام... اینکه حق را می بینید و تبعیت نمیکنید بخاطر این است که شکمهای شما از حرام پر شده است.. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 913 ❓سوال: سلام آیا استفاده از اینستاگرام که فیلتر هست حرامه ؟ ✅پاسخ سلام علیکم استفاده از شبکه‌های اجتماعی س. حکم استفاده از شبکه­ های اجتماعی مجازی را بیان فرمایید. امام خامنه ای : ج. به طور کلی اگر استفاده از شبکه های اجتماعی و مانند آن مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل، ضرر به اسلام و مسلمین) بوده یا خوف ارتکاب گناه باشد یا بر خلاف قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی باشد، جایز نیست و تشخیص موضوع بر عهده مکلف می باشد. سؤال: استفاده از فیلترشکن چه حکمی دارد؟ جواب: تابع قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی است و تخلّف از مقررات جایز نیست. 🔰توضیح: اگر کسی توانایی تبلیغ و تاثیرگذاری بر مخاطب دارد و حضور در این شبکه های خارجی منوط به استفاده از فیلترشکن باشد و حضورش مستلزم فساد و .. نباشد، می تواند استفاده کند. غیر قانونی هست اما فعلا جرم انگاری نشده است. همانطور که خود دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله خامنه ای در شبکه های اجتماعی صفحه دارد. آیت الله مکارم: حکم شرکت و عضویت در شبکه های اجتماعی پرسش : اخیرا شرکت و عضویت در شبکه های اجتماعی خیلی رایج شده است؛ لطفا حکم شرعی آن را مرقوم فرمایید؟ پاسخ : هر گاه این کار خلاف قانون بوده یا سبب تقویت دشمنان اسلام گردد و یا مفاسد اخلاقی یا اعتقادی و یا اجتماعی داشته باشد جایز نیست و در غیر این صورت اشکال ندارد. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 914 ❓سوال: سلام آب دستشویی قطار کر هست یا قلیل؟ مرجع تقلید : رهبر ✅پاسخ سلام علیکم 1. به نظر نمی رسد مخزن آب قطار ـ که معمولا برای سفرهای طولانی هم استفاده می شود ـ قلیل باشد. برای اطمینان می توان از مسئولین قطار پرسید. 2. اگر قلیل هم باشد استبرا کردن اشکالی ندارد، و همان طور که تطهیر بدن با آب قلیل انجام می شود استبرا هم ممکن است. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 915 ❓سوال: سلام در سجده نماز کف دست باید روی زمین باشه یا تمام دست(کف دست و انگشت ها)؟و انگشتر مانع نیست؟ مرجع رهبری ✅پاسخ: سلام علیکم وضعیت انگشتان در سجده س. آیا در سجده، انگشتان نیز جزئی از کف دست محسوب می شود، و لازم است بر زمین قرار گیرند؟ ج. انگشتان جزئی از کف دست است، و در سجده بنابر احتیاط واجب باید کف دست به گونه ای بر روی زمین گذاشته شود که عرفاً صدق کند تمامی کف دست روی زمین است. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 916 ❓سوال: سلام کسی که روزه قضا داشته و معتکف شده، روزه سوم را هم باید نیت قضا می کرده یا چون واجب شده روزه واجب اعتکاف؟ مرجع: امام خامنه ایی ✅پاسخ: سلام علیکم روزه قضا در اعتكاف پرسش ۲۴ . آيا روزه‏ هاى قضا كه بر عهده داريم، مى‏توانيم در اعتكاف بگيريم؟ همه مراجع: كسى كه روزه قضا دارد، لازم است روزه‏ هاى اعتكاف را به نيت قضا به جا آورد و اعتكاف او نيز صحيح است. پرسش ۲۵ . آيا مى‏توان روزه روز سوم اعتكاف را كه واجب مى‏شود، از روزه قضا حساب كرد، يا خودش واجب جداگانه است؟ همه مراجع: اگر روزه قضا دارد، روزه روز سوم را نيز به نيت قضا به جا آورد و اعتكاف او صحيح است[۲]. [۱]. العروة الوثقى، كتاب الاعتكاف، م ۴. [۲]. العروة الوثقى، كتاب الاعتكاف، م ۴.(احکام اعتکاف/ پرسمان) ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 917 ❓سوال: اگر کسی به علت نذانستن مسله در ماه رمضان در وقت یبوسیت مژاج با شلنگ کمی آب داخل مقعد کند روزه اش با طله ✅پاسخ: سلام علیکم حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اماله کردن فى نفسه مانعى ندارد ولى توجه داشته باشید اماله کردن با چیز روان، اگر چه از روی ناچاری و برای معالجه باشد، روزه ـ چه روزه واجب و چه مستحبى ـ را باطل می‌کند. به هر حال اگر عمداً و از روى علم به این که عمل مذکور روزه را باطل مى‌کند، علاوه بر قضا کفاره هم دارد ولى اگر جهل به حکم شرعى داشته باشد، کفاره ندارد و قضا کافی است. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 918 ❓سوال: سلام وقتتون به خیر اگر در دو تا ختم قرآن شرکت کنیم و در هر دو جز ۱۱ گرفته باشیم، میتونیم یه بار جز ۱۱ رو بخونیم به نیت هر دو ختم؟ درسته؟ یا باید جز یازده رو دو بار بخونیم؟ مکارم ✅پاسخ: سلام علیکم وقت شما هم بخیر باید دو بار جزء 11 رو بخونید. برای هر ختم جداگانه. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 919 ❓سوال: سلام آقای مهدوی طبق حدیث نبوی میفرماید هر کسی اول وسط و آخر هر ماه رو روزه بگیرد انگار کل ماه رو روزه گرفته است و ثواب کل ماه برای او ثبت میشود ... حالا میشه برای ماه رمضان ما اینکار رو بکنیم آیا ؟ ✅پاسخ: سلام علیکم این حدیث و احادیثی از این دست که به ثواب یک ماه، یک سال یا چند سال اشاره دارد، به معنای ثبت ثواب این ماه یا سال ها در نامه عمل انسان است و موجب ساقط شدن تکلیف واجب انسان مثل روزه ماه مبارک رمضان یا یا قضای آن نمی شود. همچنین در مورد روایاتی که در مورد ثواب نماز هاست. ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 920 ❓سوال: و ی مورد دیگه من قوای جسمانی خوبی دارم ولی وقتی روزه میگیرم توانم به شدتتت پایین میاد در حدی ک به ظهر نرسیده حالم بد میشه و سرگیجه سردرد و بی حالی شدید بهم دست میده در حدی ک رو پا بودنم دست خودم نیست ... ماه پیش اومدم روزه بگیرم حالم آنقدر بد شد ک مجبور شدم کارمو ترک کنم و مرخصی بگیرم ... دغدغه من اینه نکنه توی کارم صدمه ای بوجود بیاد و مال من حروم بشه چون بالاخره کار مردمه و نباید رو زمین بمونه من چیکار کنم بنظرتون مرجع بنده آیت الله خامنه ای ✅پاسخ: سلام علیکم ببینید صرف عارض شدن ضعف جسمانی دلیل بر روزه نگرفتن نمیشه مگر اینکه مشقت زیادی داشته باشه یا روزه موجب ضرر یا ترس از ضرر بشه. 🟢فتوای آیت الله خامنه ای: انسان نمی‌تواند به خاطر ضعف روزه را بخورد، ولی اگر به قدری ضعف پیدا کند که تحمل آن بسیار مشکل شود می‌تواند روزه را بخورد، و همچنین اگر برای او ضرر یا خوف ضرر داشته باشد، بنابراین دخترانی که به سن بلوغ - که بنا به نظر مشهور همان تکمیل نه سال قمری است - می‌رسند واجب است روزه بگیرند و ترک آن به صرف دشواری، ضعف جسمانی و مانند آن جایز نیست. بلی اگر برای آنها ضرر داشته و تحمل آن برای ایشان همراه مشقت زیاد باشد می‌توانند افطار کنند. (اگر بخاطر مشقت زیاد افطار کردند، قضای آن واجب است) منبع ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
📌 921 ❓سوال: سلام وقت شما بخیر مقداری سرمایه جهت خرید، نگه داری و فروش گوسفند به یک گله دار تحویل شده و گله دار به دلیل راحتی در محاسبه، قرار داد را به این صورت ذکر کردند که بعد از 4 ماه و فروش گوسفندها هرچه سود داشت 50 درصد آنرا به عنوان حق الزحمه برمی دارم و سرمایه و باقی سود را برمی گردانم ایا این قرارداد صحیح هست؟ ایشون حق الزحمه ثابت را به دلیل سختی محاسبه و عدم امکان جدا کردن گوسفندها قبول نکردند! و همینطور پیشنهاد محاسبه سود حدودی دادند نه دقیق. امکانش هست؟ مرجع: امام خامنه ایی ✅پاسخ: سلام علیکم پولی که شما می دهید اگر به عنوان وکالت باشد، یعنی دریافت کننده را وکیل مطلق کنید تا با پول شما برای شما کار کند و مقداری از سودهای حاصله را به شما بپردازد و مابقی را برای خود بردارد، اشکال ندارد. به این روش کار گفته میشه مضاربه. مضاربه شرایطی داره که قبلا بیان کردیم به این لینک مراجعه کنید: https://eitaa.com/pasokhha/675 https://eitaa.com/pasokhha/1303 https://eitaa.com/pasokhha/1345 اجمالا اینها باید مشخص باشه: سرمایه گذار عاقل عامل عاقل میزان سرمایه شیوه پرداخت سود نوع کار زمان کار 🔸سود نباید قطعی باشد چون میزان سود قبل از کار به صورت قطعی مشخص نیست. مگر اینکه سود علی الحساب مشخص بدهد و بعد از پایان قرارداد مضاربه محاسبه کنند که اون مقدار سودی که علی الحساب پرداخت شده بوده بیشتر از میزان قرارداد بوده یا کمتر، یا اینکه اصلا کار اون مقدار سود داشته یا خیر. 🔹در موردی که شما سوال پرسیدید با میزان سرمایه مشخص، عامل رو وکیل کردید که گوسفندانی بخرد، نگهداری و پروار کند و بعد از زمان مشخص بفروشد و هر چه عاید شد نصف نصف کنید، این قرار داد درست است. اما نسبت به تضمین اصل سرمایه (پول یا گوسفندان) در مدت قرارداد حتما باید در قرارداد قید شود. احکام مضاربه طبق فتوای امام خامنه ای ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چطوری ممکنه 124هزار پیامبر داشته باشیم در این مدت زمان حیات دنیا؟ ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha
🔻 به اطلاع عموم مقلدان مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) می رساند که «شماره تلفن بخش استفتائات» جهت دریافت پاسخِ سؤالات شرعی به شماره زیر تغییر یافته است: ☎️ 025 - 37444 ⏰ زمان پاسخگویی: 🔹 8 تا 12 🔹 16 تا 20 ⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌⚘ پاسخ به شبهات دینی |پاسخ به سوالات دینی |پاسخ به احکام |پاسخگو |احکام |پاسخگویی| مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه| @pasokhha