eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
356 دنبال‌کننده
367 عکس
90 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
151 📌 🔴❓سوال و شبهه: نامه ای از خدا. ﻓﺮﺽ ﮐﻨﯿﺪ ﻣﻦ ﺍﺻﻼ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﻡ! ﺑﺮﻭﻳﺪ، ﻣﺜﻞ ﺁﺩﻡ ﺯﻧﺪﮔﻴﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﮑﻨﻴﺪ ، ﺍﻳﻨﻘﺪﺭ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﻭ ﺷﻌﺮ ﺩﺭﺳﺖ ﻧﮑﻨﻴﺪ . ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ میخواهید ﺳﺮ ﻫﻤﺪﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﮐﻼﻩ ﺑﮕﺬﺍﺭﻳﺪ ، ﭼﺮﺍ ﭘﺎی ﻣﻦ ﺭﺍ ﻭﺳﻂ ﻣﯽ ﮐﺸﻴﺪ؟ ﺍﮔﺮ ﻣﻦ ﺧﺪﺍﻳﻢ ﭼﺮﺍ موسی ﺭﺍ ﺑﻔﺮﺳﺘﻢ ﺗﺎ ﺷﻨﺒﻪ ﺭﺍ ﺗﻌﻄﻴﻞ ﮐﻨﺪ ، عیسی ﺭﺍ ﺑﻔﺮﺳﺘﻢ ﺑﮕﻮﻳﻢ ﻳﮏﺷﻨﺒﻪ ﻭ به مسلمانها ﺑﮕﻮﻳﻢ ﺟﻤﻌﻪ ﺭﺍ؟ ﭼﺮﺍ ﮐﺎﺭی ﮐﻨﻢ ﮐﻪ ﻋﻴﺴﻮی ﺷﺮﺍﺑﺶ ﺭﺍ ﺩﺭ ﮐﻠﻴﺴﺎ یعنی خانه خدا راحت ﺑﻨﻮﺷﺪ! ﻭ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺟﺎی ﺷﺮﺍﺏ، ﺷﻼﻕ ﺑﺨﻮﺭﺩ؟ ﭼﺮﺍ ﯾﮑﯽ ﭼﺎﺩﺭ ﺳﺮ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﻫﯿﭻ ﻧﭙﻮﺷﺪ؟ ﺍﮔﺮ ﻣﻦ ﺍﯾﻦ ﺧﺪﺍئی که شما میگوئید ﺑﻮﺩﻡ، ﭼﺮﺍ باید بگذارم به اسم من ﮐﻠﻴﺪ ﺑﻬﺸﺖ بفرﻭﺷﻨﺪ ؟! ﻳﺎ ﺩﻧﻴﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺨﻠﻮﻗﺎﺕ ﻣﻦ ﺟﻬﻨﻢ کنند؟ ﺧﺪﺍیی ﮐﻪ ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻣﺤﺘﺎﺝ ﺑﺎﺷﺪ ، ﺧﺪﺍیی ﮐﻪ ﻗﺴﻢ ﺑﺨﻮﺭﺩ ﺟﻬﻨﻤﺶ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻧﺎﻥ ﭘﺮ ﻣﯽﮐﻨﺪ! ﺧﺪﺍیی ﮐﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﺁنﭼﻪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺣﺮﺍﻡ ﮐﺮﺩﻩ، ﺩﺭ ﺑﻬﺸﺖ ﻭﻋﺪﻩ ﻣﯽﺩﻫﺪ..!! ﻣﻦ ﻧﻴﺴﺘﻢ! ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﮔﺮﻓﺘﻪ ايد!اگر به دنبال من میگردید مرا در عشق، مهربانی، بخشش ،آگاهی، گذشت، راستگوئی و انسانیت پیدا کنیدالبته اگر به دنبال من میگردید ! ✅پاسخ به شبهه: نویسنده یا به خدا اعتقادی دارد، یا ندارد. اگر اعتقاد ندارد، وقتی می‌نویسد: "نامه‌ی خدا به بنده‌اش"، دروغ می‌گوید و قصدی جز خدعه و فریب مردم ندارد. و در هر حال نباید از جانب خدایی که وجود او را انکار دارد، نامه بنویسد. اما اگر وجود خداوند متعال را قبول دارد، باز هم بی‌خود می‌کند که از جانب او به بندگانش نامه می‌نوسید. خداوند متعال خود نامه‌هایش را در "کتاب الله" نوشته و توسط ارسال کنندگانش، به بندگانش ابلاغ نموده است. الف – نه این که کلام الله را شعر و رسول الله صلوات الله علیه و آله را شاعر بخوانند جدید است و نه این که از جانب خود حرافی کنند و گزافه‌های خود را به خدا نسبت دهند (حتی به بهانه‌ی فرض)، جدید است و هر دو در کتاب خدا مورد معرفی و مذمت قرار گرفته‌اند. کسانی که خود می‌گویند و می‌نویسند و سپس به خدا نسبت می‌دهند (حتی در عالم فرض)، مصداق آیه ذیل می‌باشند: «وَإِنَّ مِنْهُمْ لَفَرِيقًا يَلْوُونَ أَلْسِنَتَهُم بِالْكِتَابِ لِتَحْسَبُوهُ مِنَ الْكِتَابِ وَمَا هُوَ مِنَ الْكِتَابِ وَيَقُولُونَ هُوَ مِنْ عِندِ اللّهِ وَمَا هُوَ مِنْ عِندِ اللّهِ وَيَقُولُونَ عَلَى اللّهِ الْكَذِبَ وَهُمْ يَعْلَمُونَ» (آل‌عمران، 78) ترجمه: و از ميان آنان گروهى هستند كه زبان خود را به [خواندن] كتاب [تحريف شدهاى] مىپيچانند، تا آن [بربافته] را از [مطالب] كتاب [آسمانى] پنداريد، با اينكه آن از كتاب [آسمانى] نيست و مىگويند: «آن از جانب خداست»، در صورتى كه از جانب خدا نيست و بر خدا دروغ مىبندند، با اينكه خودشان [هم] مىدانند. ب – چنان چه در متن نیز اشاره شده است، این دسته از انسان‌ها، حتی به همین کتابی که تکذیبش می‌کنند نیز علم ندارند و حتی حوصله ندارند که یک دور از رو بخوانند، لذا حتی آن چه را که نفی یا استهزایش می‌کنند، گمان‌های غلط ذهن خودشان نسبت به کتاب است که آنها را نیز به کتاب الله و کلام الله نسبت دروغ می‌دهند. (بر عکس آن چه در متن آمده)، نه موسی (ع) شنبه را تعطیل اعلام کرد و نه عیسی (ع) یکشنبه را تعطیل اعلام کرد و نه حضرت محمد صلوات الله علیه و آله جمعه را تعطیل اعلام نمودند. بلکه به امت موسی علیه‌السلام امر آمد که شنبه‌ها ماهی صید نکنید – مسیحیان طبق عادت روز یکشنبه به کلیسا می‌روند – در اسلام نیز فرموده که اگر در روز جمعه به نماز دعوت شدید، ابتدا اجابت کنید و بعد برای کسب و معاش پراکنده شوید. در ضمن حضرت مسیح علیه‌السلام هیچ گاه شراب ننوشیدند، چه رسد به این که در کلیسا بنوشند و جزایش را مسلمانان بدهند...، لذا همه خرافه‌های ذهن نویسنده‌ی معاند می‌باشد. ج – اگر دقت کنید، معمولاً کسانی که از جانب خدا حرف می‌زنند و یا بافته‌های خود را به او نسبت می‌دهند، هیچ دغدغه‌ای ندارند جز آن که حلال خدا را حرام و حرام خدا را حلال معرفی کنند. اینان همیشه اصرار دارند که به جای "امر به معروف و نهی از منکر"، امر به منکر و نهی از معروف نمایند. «‌المنافقون والمنافقات بعضهم من بعض يأمرون بالمنكر وينهون عن المعروف ويقبضون أيديهم نسوا الله فنسيهم إن المنافقين هم الفاسقون » (التوبه، 67) ترجمه: مردان و زنان دو چهره، [همانند] يكديگرند. به كار ناپسند وامىدارند و از كار پسنديده باز مىدارند، و دست‌هاى خود را [از انفاق] فرو مىبندند. خدا را فراموش كردند، پس [خدا هم] فراموششان كرد. در حقيقت، اين منافقانند كه فاسقند. نکته: حال ما چرا باید "کتاب الله" را رها کنیم، بعد نامه‌ی ملحدانه‌ی فرضی یک نفر که به جای خدا حرف زده را بخوانیم، بعد تحلیل و نقد نیز بنماییم؟ انصافاً حیف عمر و قدر عقل نیست و نویسنده خودش به مخاطبش نمی‌خندد؟! (ایکس شبهه) مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
151 📌 ❓سوال : سلام . آیا مواردی داریم که واجب باشد نماز اول وقت را تاخیر انداخت؟؟ ✅پاسخ: سلام بله مواردی هست که گاهی مورد اختلاف است. در وجوب تأخیر نماز تا آخر وقت براى کسى که وظیفه ی فعلى او تیمّم است، به امید اینکه آب کافی پیدا کند، اختلاف است: توضیح: یکی از مواردی که تأخیر صلاة از وقت فضیلت یا وقت اجزاء اولویت دارد این است که شخص در اول وقت فاقد ماء است و نمی ‌تواند وضو یا غسل کند، ولکن علم دارد که می ‌تواند در آخر وقت وضو بگیرد و یا غسل کند. در این صورت کما تقدم، تأخیر واجب است. یعنی صلاتی که با تیمم می ‌خواند مجزی نیست. اما در صورتی که در اول وقت متمکن از وضو و غسل نیست ولکن احتمال می‌ دهد در آخر وقت متمکن شود در این صورت می ‌فرماید؛ تأخیر صلاۀ مستحب است؛ اما در صورتی که می ‌داند در آخر وقت متمکّن از آب نخواهد شد، صلاة‌ را با تیمم در اول وقت می‌ خواند. مطالعه بیشتر: yon.ir/mPkkV ✅در برخی موارد هم بهتر است که نماز به تاخیر بیفتد: 1. کسی که نافله ظهر و نماز عصر می‌خواند به اندازه خواندن نافله، نماز ظهر و عصر را به تاخیر بیندازد و الا اگر نافله نمی‌خواند اول وقت افضل است. 2. کسانی که شب عید قربان از عرفه به مشعر الحرام می‌روند مستحب است نماز مغرب و عشا را به تاخیر بیندازند و در مشعرالحرام بخوانند. 3. بهتر است نماز عشا را قدری به تاخیر بیندازی تا قرمزی سمت مغرب برطرف شود. 4. زن مستحاضه نماز ظهر و نماز مغرب را تا آخر وقت فضیلت آنها به تاخیر بیندازد تا با یک غسل بتواند آنها را با عصر و عشا بخواند. 5. کسی که چهار رکعت از نافله نماز شب را خوانده وقت اذان صبح می‌شود مستحب است نماز صبح را به تاخیر بیندازد تا نماز شب را کامل کند. 6. روزه‌داری که ضعف بر او غلبه کرده باشد یا جمعی منتظر او باشند بهتر است نماز را تا بعد از افطار به تاخیر اندازد. 7. کسی که یقین به داخل شدن وقت نماز ندارد باید آنقدر صبر کند تا یقین به وقت نماز پیدا کند. 8. کسی که در حال خودداری از بول و غائط است؛ مکروه است نماز بخواند لذا تا پس از قضای حاجت نماز را به تاخیر بیندازد. 9. کسی که به خاطر نداشتن آب باید تیمم کند اگر امیدِ پیدا کردن آب دارد باید نماز را تا آخر وقت به تاخیر بیندازد. 10. کسی که نمی‌تواند بول و غائط خود را نگهداری کند نماز ظهر و نماز مغرب را به تاخیر بیندازد تا با عصر و عشا با هم بخواند. 11. زنی که بچه شیر می‌دهد و جز یک لباس پاک بیشتر ندارد نماز ظهر و عصر را به تاخیر می‌اندازد تا نزدیک غروب، تا چهار نماز(ظهر و عصر و مغرب و عشا) را با هم بخواند. 12. کسی که نافله صبح می‌خواند مستحب است نماز صبح را به تاخیر بیندازد تا نافله صبح را بخواند. 13. مسافری که می‌داند پیش از قضا شدن نماز ظهر و عصرش به وطن می‌رود، بهتر است نماز ظهر و عصر را به تاخیر بیندازد تا در وطن تمام بخواند. 14. مسافری که می‌داند تا چند لحظه دیگر به جایی می‌رسد که برای نماز مناسب‌تر است بهتر است نماز را به تاخیر بیندازد تا در جای مناسب نماز بخواند. 15. امام جماعتی که منتظر ماموم، یا مامومی که منتظر امام جماعت است مستحب است نماز را تا رسیدن امام یا ماموم به تاخیر بیندازد. 16. جایی که اگر نماز را به تاخیر بیندازد به مکان شریفی(مثلا مسجدی یا حرم امام یا امام زاده‌ای) می‌رسد یا این که در آن مکان حضور قلب بهتری پیدا می‌کند مستحب است به تاخیر بیندازد. 17. به تاخیر انداختن نماز اول وقت به خاطر رسیدگی به حاجت و نیاز مومنی. منابع: - رساله توضیح المسائل امام خمینی - برگرفته از روایاتی در بحارالانوار، ج 83 . مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
153 📌 ❓سلام روزتون بخیر چند روز پیش یه برادر زاده دارم همینجوری تو خیابون پیش کسی سرکتاب باز میکنه وبهش میگه که طلسم شدی وازین حرفا وباید حتتما باطل شه .واینم بگم بقیه حرفایی هم که زده بود درمورد خودش کاملا درست بوده ..الان گیر داده که من باید دوباره برم پیشش که طلسممو باطل کنه من هرچی میگم حرفاشون حقیقت نداره باور نمیکنه.سوالم این ایا واقعا راست گفته اون طرف ومیشه اعتنا کرد ب حرفاش ..چیزی ب عنوان طلسم هست که بخواد باطل کنه..ویا اینکه دعای خاصی هست دراین مورد یه مطلب کلی وقانع کننده درمورد این بحث میخوام ممنون میشم پاسخگو باشین ✅پاسخ: سلام. بصورت اجمالی عرض میکنم که مراجعه به رمال ها و دعانویس هایی که از روش های غیر شرعی استفاده می کنند به هیچ وجه مورد تایید دین اسلام و علما نیست. تجربه ثابت کرده است که در 100 درصد مراجعه به رمالها نه تنها گرهی از کسی باز نشده است که به گره های زندگی نیز افزوده شده است. به جهت توضیح بیشتر حتما فایل صوتی زیر را گوش کنید: حجت الاسلام مهدی مهدوی مراجعه به رمال ها و دعانویس های غیر شرعی👇👇👇 https://eitaa.com/mawezah_ir/690 مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
154 📌 ❓سلام میگن حق گرفتنیه واین رو به حضرت علی نسبت میدن ایادرسته? ✅پاسخ: سلام . از نظر دین اسلام حق هم گرفتنی است و هم دادنی. یعنی در این موضوع یا شخص در موضع خوردن حق دیگران است که باید پس بدهد، یا اینکه در موضع مظلومیت است که باید حقش را طلب کند. در فهوا و مفهوم کلام امام علی علیه السلام چنین چیزی قابل برداشت است. اما اینکه به همین صراحت که حق گرفتنی است نه دادنی چیزی در کلام ایشان نیست. 🔶توضیح بیشتر (شهید مطهری ره): «حق» گرفتنی است یا دادنی؟ فرنگیها می گویند: حق گرفتنی است. این خودش مسئله ای است كه آیا حق گرفتنی است یا دادنی؟ یعنی آیا حق، چیزی است كه انسانها به میل خودشان آن را به ذی حق ها می دهند یا حق چیزی است كه ذی حق باید بگیرد؟ بعضی مكتبها بر این اساس است كه حق دادنی است؛ یعنی آن حقی را كه ظالم گرفته است، باید پس بدهد؛ اگر نداد دیگر نداده است، چون حق دادنی است نه گرفتنی. مسیحیت بر این اساس درست شده كه: به ظالم می گوییم حق را به تو بدهد، تو كاری با او نداشته باش. ای كسی كه حقت پایمال شده است! توصیه می كنیم، خواهش می كنیم تا حق را به تو بدهند. مبادا یك وقت خودت برای گرفتن حق قیام كنی كه این برخلاف شأن انسانیت و اخلاق است. از نظر اینها حق دادنی است. یك عده می گویند: حق فقط گرفتنی است. مگر ممكن است انسانی كه حقی را خورده است بیاید و به یك شكلی آن حق را بدهد؟ یعنی اینها منكر عاطفه و انسانیت و وجدان انسانی هستند. 💠از نظر اسلام، حق هم گرفتنی است و هم دادنی؛ یعنی از دو جبهه باید برای استیفای حق مبارزه كرد. اسلام آن كسی را كه حق را ربوده است، با تعلیم و تربیت خودش آماده ی پس دادن می كند- و كرده است- ولی به این قناعت نمی كند؛ در عین حال به آن كسی كه حقش ربوده شده است می گوید: حق گرفتنی است، تو هم باید برای حق خودت قیام كنی و آن را بگیری. جمله ای است كه علی علیه السلام در نامه ی معروف خودشان به مالك اشتر، از پیغمبر صلی الله علیه و آله نقل می كند، می فرماید: فَاِنّی سَمِعْتُ رَسولَ اللّهِ صلی الله علیه و آله یَقولُ فی غَیْرِ مَوْطِنٍ: لَنْ تُقَدَّسَ اُمَّةٌ حَتّی یُؤْخَذَ لِلضَّعیفِ حَقُّهُ مِنَ الْقَوِیِّ غَیْرَ مُتَتَعْتِعٍ [1]. هیچ امت و قومی به مقام قداست و تقدیس و- به تعبیر ما- به مقام ترقی و رُقاء نمی رسد مگر آنكه قبلاً این مرحله را گذرانده باشد كه ضعیف در مقابل قوی بایستد و حق خود را مطالبه كند، بدون آنكه زبانش به لكنتی بیفتد. یعنی اسلام آن ضعیفی را كه حق خود را نمی تواند مطالبه كند، به رسمیت نمی شناسد. جامعه ای كه در آن، ضعفا آنقدر ضعیف النفس باشند كه نتوانند حقوق خود را مطالبه كنند، یك جامعه ی اسلامی نیست. مردهای برتر خودمان در گذشته چگونه بوده اند؟ اصلاً خود پیغمبر صلی الله علیه و آله چگونه انسانی است؟ یكی از مشخصات پیغمبر صلی الله علیه و آله قوّت روحی و قدرت بدنی، هردو است. قوّت روحی پیغمبر را تاریخ زندگی ایشان نشان می دهد. (مجموعه آثار شهید مطهری . ج23، ص: 266) [1] نهج البلاغه ، نامه ی 53 🔸مطالعه بیشتر: https://article.tebyan.net/221848/ مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
155 📌 ❓سلام روزتون بخیر. یه فامیل داریم یه هفته پیش فوت نمودن..هیچ نماز قضایی ندارن ..فقط از یکماه پیش چون بستر افتاد ودیگه حافظه شو از دست داد ۲۶ روزشو نماز نخونده.. خواستم بدونم تکلیف اون چند روز چیه ایا باید بجاش ادا بشه قضای نمازها رو یا اینکه چون اون شرایط براشون پیش اومده رفع تکلیف شده... ممنون میشم پاسخگو باشین ✅پاسخ: سلام وقت شما هم بخیر. با توجه به اینکه حافظه شان را از دست داده بودند و هوشیاری نسبت به چیزی نداشتند، تکلیفی هم نداشته اند. اما 26 روز چیزی نیست که سخت باشد می توانید به امید اینکه ثوابی به میت برسد، این 26 روز را قضا نمایید. خداوند امواتتان رابیامرزد. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
156 📌 ❓سوال: سلام وقت شما بخیر سوالم در مورد ذکری که امام خمینی به نقل از مرحوم نخودکی به کیمیا ازش یاد کردن که اول تسبیحات حضرت زهرا (س) 2 آیت الکرسی تا علی العظيم 3 سوره توحید 3 بار 4 صلوات سه بار و5ایه 2-3طلاق آیا این سندیت داره واینکه جایی دیدم که ذکر اول آیت الکرسی هست بعد تسبیحات کدومش صحیحه؟ ؟ تشکر از پاسخگویی شما ✅پاسخ: سلام وقت شما هم بخیر بله این داستان واقعیت دارد. سایت معاونت تهذیب حوزه علمیه و پرتال امام خمینی (ره) ماجرا را به این شکل نقل کرده اند: شرح ماجرا به نقل از فرزند آیت الله شبیری زنجانی از زبان پدر بزرگوارشان این‌گونه نقل می‌شود که در سفری که امام خمینی(ره) و پدرم برای زیارت به مشهد مقدس رفته بودند امام در صحن حرم امام رضا (ع) با سالک الی الله حاج حسنعلی نخودکی مواجه می‌شوند. امام امت (ره) که در آن زمان شاید در حدود سی الی چهل سال بیشتر نداشت وقت را غنیمت می شمارد و به ایشان می‌گوید با شما سخنی دارم.حاج حسنعلی نخودکی می‌گوید: من در حال انجام اعمال هستم، شما در بقعه حر عاملی (ره) بمانید من خودم پیش شما می‌آیم. بعد از مدتی حاج حسنعلی می‌آید و می‌گوید چه کار دارید؟ امام (ره) خطاب به ایشان رو به گنبد و بارگاه امام رضا (علیه‌السلام) کرد و گفت: تو را به این امام رضا، اگر (علم) کیمیاداری به ما هم بده؟ حاج حسنعلی نخودکی انکار به داشتن علم (کیمیا) نکرد بلکه به امام (ره) فرمودند:اگر ما «کیمیا» به شما بدهیم و شما تمام کوه و در و دشت را طلا کردید آیا قول می‌دهید که به جا استفاده کنید و آن را حفظ کنید و در هر جایی به کار نبرید؟ امام خمینی (ره) که از همان ایام جوانی صداقت از وجودشان می‌بارید، سر به زیر انداختند و با تفکری به ایشان گفتند: نه نمی‌توانم چنین قولی به شما بدهم. حاج حسنعلی نخودکی که این را از امام (ره) شنید روبه ایشان کرد و فرمود: حالا که نمی‌توانید «کیمیا» را حفظ کنید من بهتر از کیمیا را به شما یاد می‌دهم و آن این که: 🔸بعد از نمازهای واجب یک بار آیه الکرسی را تا «هو العلی العظیم» می‌خوانی. 🔸و بعد تسبیحات فاطمه زهرا سلام الله علیها را می‌گویی. 🔸و بعد سه بار سوره توحید «قل هو الله احد» را می‌خوانی. 🔸و بعد سه بار صلوات می‌گویی: اللهم صل علی محمد و آل محمد 🔸و بعد سه بار آیه مبارکه: وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا ؛ را می‌خوانی که این از کیمیا برایت بهتر است. (سوره طلاق آیه 2 و 3) (هرکس تقوای الهی پیشه کند، خداوند راه نجاتی برای او فراهم می‌کند و او را از جایی که گمان ندارد روزی می‌دهد، و هرکس بر خداوند توکل کند کفایت امرش را می‌کند، خداوند فرمان خود را به انجام می‌رساند، و خدا برای هر چیزی اندازه‌ای قرار داده است.) مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
، پنج‌شنبه هفته آینده است 🔹حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در پاسخ به سؤالی در خصوص لیلةالرغائب، پنج‌شنبه هفته آینده را زمان انجام اعمال این شب دانستند. 🔹ایشان فرمودند:با توجه به اینکه پنج شنبه آینده، اولین پنج شنبه ماه رجب می‌باشد، اعمال لیلة الرغائب، به نیت رجاء در شب جمعه آینده انجام شود. 🔸لیلةالرغائب یا «شب آرزوها» پنج‌شنبه اول ماه رجب برگزار می‌شود؛ روزه‌داری و اقامه نماز مخصوص این شب از اعمال لیلةالرغائب است. @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @yaaliheydar
157 📌 ❓سوال: سلام اینکه میگن خداسرنوشت ادماروازقبل تعیین کرده وتقدیرکرده براش یعنی اینکه جبروجودداره?پس اختیارادماچی میشه?خداازقبل میدونه که ماقراره چ کارکنیم وچی انتخاب کنیم که برامون چیزهای مختلف رومقدرکرده پس این وسط اختیارادم چی میشه? ✅پاسخ: سلام وقت بخیر خداوند برای هیچ شخصی ، از قبل سرنوشتی رو تعیین نکرده است. این ما انسان ها هستیم که سرنوشت و تقدیر خودمان را انتخاب میکنیم با گرایشات و رفتارها و انتخاب هایی که داریم. و خداوند این انتخاب ما را به عنوان سرنوشت قرار می دهد. بله خداوند ، علم و آگاهی دارد نسبت به اینکه ما انسان ها با اختیار خودمان چه راهی را انتخاب می کنیم. یک مثال: پدر و مادری به فرزند خود 100 هزار تومان پول میدهند که خودش در هر راهی که بخواهد خرج کند. اما از آن جایی که شناخت کافی نسبت به اخلاق و گرایشات و خواسته ها و قدرت اراده ی فرزند خود دارند، میدانند که او این مبلغ را چگونه و در چه راهی خرج میکند. حالا آیا این علم و آگاهی والدین نسبت به فرزند موجب میشود که اختیار از او گرفته شود؟ قطعا خیر! طبق معارف قرآنی و دینی، خداوند هر ساله در شب های قدر با توجه به اینکه ما چه تصمیمی برای آینده می گیریم، چقدر از اشتباهات خود توبه می کنیم و عزم راسخی برای برگشتن به سمت خدا داریم و چقدر در طول سال زمینه های توفیق و پیشرفت دنیوی و معنوی را فراهم کرده ایم، بر اساس همه اینها که تحت اختیار انسان است و خود تعیین میکند که چگونه باشد، در شب قدر خداوند مقدراتی را برای انسان قرار میدهد. حالا اگر انسان در مسیر درست حرکت کند ، همه مقدرات خوبی که خداوند بر اساس اعمال خود انسان در نظر گرفته، محقق میشود و زمینه ای می شود برای مقدرات بهتر در سالهای بعد. اما اگر انسان در مسیر معصیت حرکت کند ، مقدرات خوب خود را از بین برده و تبدیل به مقدرات منفی می کند. پس ببینید باز هم این عملکرد ما انسان ها و اختیار ما می باشد که مشخص میکند مقدرات الهی چگونه شکل بگیرد. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @Yaaliheydar
هدایت شده از پست اخر رو ببینید
🔴 قابل توجه مدیران کانال ها و گروه های ایتا 🔻در ایتا امکان خرید ممبر واقعی و فیک وجود ندارد! 🔻در ایتا کاربر فیک وجود ندارد. 🔶تنها راه زیاد شدن ممبر ها، تبلیغات و ورود کاربر با لینک می باشد. ⛔️ پس فریب شیادانی که در ایتا ممبر فروشی می کنند را نخورید. 🔉 در صورت مشاهده این شیادان، فورا آیدی و پیام شخص را به پشتیبانی "ایتا" فوروارد نموده و اطلاع رسانی نمایید. @Support @mawezah_ir @havayeadam @yaaliheydar @pasokhha @stekhare
هدایت شده از پست اخر رو ببینید
🚨 ارتباط با فتا 🚨 🔶جهت هر گونه گزارش تخلف در شبکه های اجتماعی اعم از: 🔸کانال و گروه های غیر اخلاقی، ضد ارزشی و ضد نظام و اسلام 🔸فعالیت غیر قانونی اشخاص و کانال ها و گروه ها 🔸هتک حرمت توسط افراد و .. 🔸و هر گونه فعالیت مشکوک و غیر قانونی از طریق لینک زیر با فتا در میان بگذارید: ارسال گزارش شبکه های اجتماعی به فتا: http://yon.ir/7bBLa منتشر کنید لطفا @mawezah_ir
158 📌 ❓سوال: عرض سلام روزتون بخیر آگر کسی مجبور به انجام تیمم بدل از غسل شود...آیا فقط برای اون وقت نماز غسلش کفایت میکنه؟ یا اینکه تا وقتی غسل واجب دیگری انجام دادنش برش واجب نشده با همون غسل اول میتونه واجبات شرعی بعدیشو ادا کنه؟ ✅پاسخ : سلام وقت بخیر فقط تا وقتی که معذوریت دارد میتوان با آن تیمم عبادت کرد. یعنی تا وقتی دسترسی به آب ندارد یا محدودیت زمان برای عبادت هست میتوان با اون تیمم عبادت کرد. اما اگر علت تیمم برطرف شد، باید حتما غسل کرد. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @yaaliheydar
حکم طبق فتوای آیت الله ❓قرض الحسنه‌های خانوادگی که افراد موظف می‌شوند مبلغ معینی را به صندوق پرداخت نمایند تا هر ماه به قید قرعه به یک نفر وام تعلق بگیرد، چه حکمی دارد؟ در حالی که شخص با نیت برنده شدن و گرفتن وام چنین مبلغی را پرداخت می‌نماید؟ ✅پاسخ: مانعی ندارد، حتی اگر شرکت کننده شرط نماید که به او وام بدهند. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha @mawezah_ir @havayeadam @yaaliheydar