eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
356 دنبال‌کننده
370 عکس
90 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
268📌 ❓سوال: سلام آیا میتوانیم بخشی از یک مطلب که در سایتی منتشر شده است را کپی کنیم و در جایی بدون ذکر منبع به اشتراک بگذاریم؟ مرجع تقلید:آیت الله خامنه ای ✅پاسخ: سلام علیکم اگر در سایت مذکور ، بصورت صریح و ضمنی نسبت به محفوظ بودن حق تکثیر و کپی مطالب ، متذکر شده باشد احتیاط آن است که بدون اجازه اقدام به کپی و استفاده مطالب ننماییم. س 1341: آیا چاپ کتاب بدون اجازه صاحب آن و با وجود عبارت «حقوق چاپ برای مؤلف محفوظ است»، جایز است؟ ج: احوط اين است که حقوق مؤلف و ناشر با کسب اجازه از آنان برای تجديد چاپ، رعايت شود. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ کانالهای دیگر ما: همسرداری | @havayeadam امام علی علیه السلام |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
269📌 مصرف ❓سوال: سلام وقتی فردی وام بہ خصوصی میگیرہ ولی اون رو صرف اون کاری کہ بہ اسم اون وام گرفتہ نمیکنہ چہ حکمی دارہ و اینکہ تکلیف فرزنداش کہ مجبورن توی خونہ از اون پول براشون خرج بشہ و خودشون نمیتونن تصمیمی بگیرن چیہ ؟ مرجع : آیت اللہ سیستانی ✅پاسخ: سلام علیکم پاسخ شما را با دو سوالی که از دفتر معظم له شده است بیان میکنیم: مطابق نظر آيت الله سيستاني 🔸پرسش: چنانچه از بانک دولتی وام ساخت منزل دریافت ولی وجه آن در محل دیگری مصرف شود چه حکمی دارد؟ پاسخ: اذن معظم له در تصرف اموال مذکور مشروط به این است که اموال گرفته شده طبق ضوابطى که به او پرداخت شده عمل کند و باید به مقتضای آن ملتزم شد و گرنه ماذون در تصرف آن مال نمی باشد. 🔸پرسش: چنانچه از بانک وام قالی بافی دریافت ولی وجه ان در محل دیگری مصرف شود چه حکمی دارد؟ پاسخ: اگر پرداخت مبلغ بر اساس معامله ای باشد که به حسب موازین فقهی صحیح باشد باید به مقتضای آن ملتزم شد و الا ماذون در تصرف در مال نمی باشید. و اگر بر اساس معامله ای نباشد می توانید مبلغ را به عنوان مجهول المالک بردارید و آن را از سوی معظم له قرض حساب کنید. منبع مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ کانالهای دیگر ما: همسرداری | @havayeadam امام علی علیه السلام |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
270 📌 ❓سوال: باسلام ببخشید هک کردن بازی های خارجی چه حکمی دارد؟ مرجع: آیت الله خامنه ای باتشکر🌹 ✅پاسخ: سلام علیکم طبق نظر مقام معظم رهبری این موارد تابع قرارداد است. اگر قراردادی وجود دارد باید ملزم به مفاد قرارداد بود. و اگر با طرف مقابل (کشورهای تولید کننده بازی) قراردادی در زمینه ای که سوال شده، نداشته باشیم ، اشکالی ندارد. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ کانالهای دیگر ما: همسرداری | @havayeadam امام علی علیه السلام |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
271 📌 در نماز ❓سوال: سلام در هنگام نماز خواندن باید سوره حمد و توحید را به همراه قواعد تجوید و صوت خوند اگر ساده بخوانیم نماز باطل میشود ؟ ✅پاسخ: سلام علیکم نظر امام خامنه ای حفظه الله: س 467: آیا ادا کامل الفاظ عربی در نماز واجب است؟ آیا اگر کلمات به‌صورت عربی صحیح و کامل تلفظ نشود، نماز محکوم به صحّت‏ است؟ ج: واجب است که همه ذکرهاى واجب نماز از قبيل قرائت حمد و سوره و غير آنها به‌طور صحيح قرائت شود و اگر نمازگزار کيفيت صحيح تلفظ کلمات عربى را نمى‏داند، واجب است که ياد بگيرد و اگر قادر به يادگيرى نيست، معذور است. س 465: استفتاء زیر از حضرت امام(قدّس‏سرّه) شده است: با توجه به تعدد اقوال در تلفظ «الضاد» در علم تجوید، شما به کدام قول عمل می‏کنید؟ امام(قدّس‏سرّه) در پاسخ نوشته‏اند: شناخت مخارج حروف بر اساس نظرات علمای تجوید، واجب نیست، بلکه باید تلفظ هر حرفی به‌صورتی باشد که نزد عُرف عرب صدق کند که آن حرف را ادا کرده است. سؤال ما این است که اولاً: عبارت «نزد عرف عرب صدق کند که آن حرف را ادا کرده است» به چه معنی است؟ ثانیاً: آیا قواعد علم تجوید هم همانند قواعد علم صرف و نحو از عرف و کلام عرب استخراج نشده است؟ در این صورت چگونه می‏توان قائل به جدایی آن دو از ریشه خود شد؟ ثالثاً: اگر برای کسی از طریق معتبر یقین حاصل شود که حروف را هنگام قرائت از مخارج صحیح خود ادا نمی‏کند و یا به‌طور کلی حروف و کلمات را صحیح تلفظ نمی‏نماید و زمینه مناسبی برای یادگیری از جمیع جهات دارد، مثل این که استعداد خوبی و یا فرصت مناسبی برای فراگیری این علم دارد، آیا واجب است در حد استعداد سعی در آموختن قرائت صحیح نماید؟ ج: ملاک در صحّت‏ قرائت، موافقت آن با نحوه قرائت اهل لغتى است که قواعد تجويد از آنها گرفته شده است. بنا بر اين اگر اختلاف نظرات علماى تجويد در کيفيت تلفظ يکى از حروف ناشى از اختلاف آنان در فهم نحوه تلفظ اهل لغت باشد، مرجع حل اختلاف، خود عرف اهل لغت است. ولى اگر اختلاف نظرات آنان ناشى از اختلاف خود آنان در کيفيت تلفظ باشد، مکلّف در انتخاب هر يک از آن اقوال مخيّر است. کسى که قرائت خود را صحيح نمى‏داند، بايد در صورت تمکن براى يادگيرى قرائت صحيح اقدام نمايد. منبع نظر آیت الله مکارم شیرازی: عدم لزوم رعایت قواعد تجوید در قرائت نماز پرسش : آیا رعایت قواعد تجوید در قرائت نماز لازم است؟ پاسخ : لازم نیست آنچه را علمای تجوید براى بهتر خوانى قرآن ذكر كرده‏ اند رعايت كند، بلكه لازم است طورى بخواند كه بگويند عربى صحيح است هرچند رعايت دستورات تجوید بهتر است. منبع مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ کانالهای دیگر ما: همسرداری | @havayeadam امام علی علیه السلام |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
272 📌 ❓سوال: سلام اگر یک نفر از هر لحاظ گناه کار باشع و توبه شکسته باشه دوباره توبه کنع آیا خدا می بخشه و بخواد در دین اش ثابت قدم باشه باید چی بخونه و چه کار کنه البته چند بار توبه شکستع آیا باز هم جای بخشش است حق ناس هر گناهی که فکرش را بکنید آیا اگر چهل روز گناه نکنه خدا گناه هان گذشته اش را می بخشه منظور از شکستن توبه خیلی زیاد بوده ولی الان دوباره توبه کرده. ✅پاسخ: سلام علیکم خداوند در قرآن می فرماید: ان الله یغفر الذنوب جمیعا همانا پروردگار همه گناهان را می بخشد. همچنین میفرماید: إِلاَّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأُوْلئِکَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً؛ مگر کسانى که توبه کنند و ایمان آوردند و عمل صالح انجام دهند که خداوند گناهان آنان را به حسنات تبدیل مى‏کند؛ و خداوند همواره آمرزنده و مهربان است. سوره فرقان آیه 70. 🔶اما اینکه شرط این برگشت به سمت خدا و مورد بخشش قرار گرفتن چیست باید عرض کنیم: گناهکار اگر جداً پشیمان شود و تصمیم قطعی به ترک همیشگی گناه بگیرد، و گذشته را جبران کند، توبه کننده واقعی محسوب می شود و نه تنها خداوند از او متنفر نیست بلکه او را دوست دارد. إنّ الله یحبّ التوابّین و یحبّ المتطهّرین. 🔸برای توبه واقعی این شروط باید محقق شود: امام علی علیه السلام میفرماید کسی که میخواهد توبه کند باید این شش کار را انجام دهد: اول: پشیمانی بر گذشته. (پشیمانی قلبی) دوم: عزم بر ترک گناه در مابقی عمر بصورت همیشگی. سوم: ادا کردن حقوق مردم. (حق الناس) چهارم: قضا کردن هر واجبی که فوت شده. پنجم: سوزاندن و آب کردن هر گوشتی که از حرام روییده به حزن و الم، تا پوست به استخوان چسبد و گوشت تازه بروید. (یعنی هر مقدار که از حرام گوشت در بندش روییده باید با روزه گرفتن آب کند) ششم: الم و زحمت طاعت و عبادت به بدن چشانیدن به ازای آنچه از شیرینی معصیت چشیده. (یعنی هر مقدار که به حرام خوشی و معصیت کرده، به همان میزان سختی عبادت و بندگی را به خود بچشاند چون کسی این شش امر را به جا آورد بگوید: استغفر الله» . 🔵 نتیجه: اینکه یک مدتی گناه نکنیم، مثلا چهل روز، و بعد مجددا به سمت گناه برویم به معناش مورد بخشش قرار گفتن نیست. کسی که میداند قلبا توبه نکرده و هنوز دوست دارد به سمت گناه برود پس پشیمان نیست و تلاشی بر ترک گناه نمیکند و می داند که الان اگر توبه میکند برای آرامش خاطرش هست و بعدا مجددا به سمت گناه می رود، این شخص شرایط توبه را نداشته و اصلا توبه اش مورد پذیرش قرار نمیگیرد و خودش را مسخره کرده است. حضرت رضا علیه السلام فرمود هفت چیز بدون هفت چیز دیگر مسخره است: ۱- هر که با زبان استغفار کند ولى با قلبش از گناهی که کرده پشیمان نباشد خود را مسخره کرده ۲- شخصی از خدا توفیق در کار خیر بخواهد اما کوشش نکند خود را مسخره کرده . ۳- هر کس در طلب دوراندیشی باشد ولى احتیاط نداشته باشد، خود را مسخره نموده. ۴ -هر که از خدا بهشت بخواهد اما بر گرفتاری ها صبر نکند خود را مسخره کرده. ۵- کسی که از آتش جهنم به خدا پناه برد ولى ترک شهوات دنیا را ننماید خود را مسخره کرده. ۶ – هر که به یاد خدا باشد ولى براى دیدار خدا نشتابد خود را مسخره کرده . ۷- کسی که مرگ را یاد کند و خود را برای آن آماده نکند خود را مسخره کرده است مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ کانالهای دیگر ما: همسرداری | @havayeadam امام علی علیه السلام |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
دیگه نگران سوالاتی که تو ذهنتونه نباشین 😍 ما بهش پاسخ میدیم در کمترین زمان ممکن 👌 🌐 مرکز پاسخگویی به سوالات دینی ✅ 🔺پاسخ به سوالات احکام 🔺پاسخ به شبهات اعتقادی 🔺پاسخ به سوالات دینی 🔺پاسخ به سوالات اجتماعی 🔵پاسخگویی توسط کارشناسان و اساتید حوزه علمیه قم لینک کانال: http://eitaa.com/joinchat/1058865152C12937f0574 ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c .
272 📌 ❓پاسخ به شایعه : چرا تو این موقعیت روحانیون باید در کنار مردم باشن همشون فرار کردن رفتن کیش یکی از اشنایان که در کیش زندگی میکنه این امار رو دادن 😞😞😞😞 ✅پاسخ: سلام علیکم از همان ساعات و روزهای اولیه ای که وجود ویروس کرونا در قم اعلام شد، مدیریت حوزه های علمیه با ارتباط مستمر و مستقیم با مسئولین ذیربط استان و بهداشت نسبت به کمک در هر زمینه ای از طرف حوزه و طلاب و فضلا، اعلام آمادگی کردند که برخی از این اقدامات و اخبار را می توانید از لینک های زیر مشاهده کنید. قطعا بعد از پرستاران، اولین گروهی که تا کنون در کنار بیماران کرونایی بوده اند ، طلاب حوزه های علمیه بوده اند. 💎شروع کار جهادی طلاب در بیمارستانهای مخصوص کرونا https://eitaa.com/ali_mahdiyan/361 🤝 دیدار آیت الله اعرافی با استاندار قم در خصوص کرونا https://hawzahnews.com/news/888007 🔖بیانیه حوزه های علمیه: آمادگی مشتاقانه برای هرخدمت ممکن در زمینه مبارزه با کرونا https://eitaa.com/hawzahnews/13325 🔻مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه: ⭕️ ۶ گروه جهادی برای حضور در بیمارستان‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند ◽️۱۴ هزار طلبه به شکل نظام‌مند در عرصه خدمت‌رسانی فعال هستند https://hawzahnews.com/news/888260 📚صدور حکم فقهی برای کسانی که دیگران را به کرونا مبتلا می کنند https://hawzahnews.com/news/888215 🔔 تشکیل چهار کمیته حوزوی به منظور خدمات رسانی بهتر به بیماران و جامعه (http://hawzahnews.com/news/888332) 📸 فعالیت جهادی طلاب و روحانیون خوی در مناطق زلزله‌زده گزارش‌تصویری:👇 hawzahnews.com/news/888397 گزارش از فعالیت طلاب در بیمارستانهای مخصوص کرونا: https://eitaa.com/mawezah_ir/1220 مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ کانالهای دیگر ما: همسرداری | @havayeadam امام علی علیه السلام |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
273 📌 ❓سوال: سلام آیا میشه هنگام نماز خواندن سوره حمد و توحید را از گوشی تلفن خود گوش دهیم ؟ ✅پاسخ: سلام علیکم اگر کسی سوره حمد و توحید رو حفظ نیست و به این صورت میخواهد بعد از گوش دادن تکرار کند ، اشکالی ندارد. اما اگر فقط گوش بدهد و خودش تکرار نکند، برای نماز کافی نیست. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ کانالهای دیگر ما: همسرداری | @havayeadam امام علی علیه السلام |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
هدایت شده از پست اخر رو ببینید
مرکز پاسخگویی ما در : طی اعلام شیوع در و استانهای کشور، دشمنان سعی دارند چشمان خود را بر درد و رنج و فوت بیماران کرونایی بسته، و بر موج کرونا سوار شده بر علیه نظام و روحانیت بتازند! خداوند مکرشان را به خودشان برمی گرداند به زودی.. کلیپ فوق پاسخی به این شایعات است. مستندات در کامنت اول https://www.instagram.com/p/B9NLSlEH9Ht/?igshid=18be1phvng6pc
هدایت شده از پست اخر رو ببینید
💠 رییس سازمان بهداشت: 🔻سفر تاجر عربستانی و زن چینی او به تهران منشا ویروس کرونا در ایران است بالأخره حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به کمر این دولت لیبرال اصلاح طلب و کذاب حسن رو حانی زد که مدعی بود که مرکز شیوع کرونا ازقم و توسط یک تاجر ایرانی ویا طلاب چینی جامعه المصطفی بوده دم خروس بیرون زد و : رئیس سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد ورود تاجر عربستانی و زن چینی او به تهران منشا ویروس کرونا در ایران است بنا بر این مشخص شد مرکز شیوع کرونا تهران بوده نه شهر مقدس قم و حرم کریمه اهل‌بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها حالا معلوم نیست در این اوضاع و احوال آب و صابون و مواد شوینده و ضد عفونی کننده پیدا می شود تا بعضی ها صورتشان را بشویند؟! @mawezah_ir
274 📌 ❓سوال: سلام میشه بگید تفاوت مقام امامت و نبوت چیه و تا چه حد هس؟؟ امامت چه مقام بالایی که پیامبر اولوالعزم، خلیل الله بعد از سالها و سربلند شدن در ابتلاهای گوناگون تازه به مقام امامت می‌رسن؟؟ لطفا توضیح بدید.. ✅پاسخ: سلام علیکم سخن در این باب خیلی مفصل است اما بصورت خلاصه آنچه پاسخ شما را روشن میکند ذکر میکنیم: 🔶خداوند در قرآن به اعطای مقام امامت به برخی از پیامبران تصریح میکند: بقره/سوره۲، آیه۱۲۴. (اعطا به حضرت ابراهیم) انبیاء/سوره۲۱، آیه۷۲. (اعطا به انبیاء/سوره۲۱، آیه۷۳. (اعطا به اسحق و یعقوب) سجده/سوره۳۲، آیه۲۴. (پیامبران بنی اسرائیل) 🔶 کسانی که از طرف خدا ماموریت داشتند دارای مقامات مختلفی بودند: ۱- مقام نبوت: یعنی دریافت وحی از خداوند، بنابراین نبی کسی است که وحی بر او نازل می‌شود و آنچه را بوسیله وحی دریافت می‌دارد چنان که مردم از او بخواهند در اختیار آنها می‌گذارد. ۲- مقام رسالت: یعنی مقام ابلاغ وحی و تبلیغ و نشر احکام خداوند و تربیت نفوس از طریق تعلیم و آگاهی بخشیدن، بنا بر این رسول کسی است که موظف است در حوزه ماموریت خود به تلاش و کوشش برخیزد و از هر وسیله‌ای برای دعوت مردم به سوی خدا و ابلاغ فرمان او استفاده کند، و برای یک انقلاب فرهنگی و فکری و عقیدتی تلاش نماید. ۳- مقام امامت: یعنی رهبری و پیشوایی خلق، در واقع امام کسی است که با تشکیل یک حکومت الهی و بدست آوردن قدرت‌های لازم، سعی می‌کند احکام خدا را عملا اجرا و پیاده نماید و اگر هم نتواند رسما تشکیل حکومت دهد تا آنجا که در توان دارد در اجرای احکام می‌کوشد. به عبارت دیگر وظیفه امام اجرای دستورات الهی است در حالی که وظیفه رسول ابلاغ این دستورات می‌باشد، و باز به تعبیر دیگر، رسول ارائه طریق می‌کند ولی امام ایصال به مطلوب می‌نماید.1 🔶برتري امامت بر نبوت بنا بر آن چه از آيات و روايات استفاده مي شود، مقام امامت برتر و بالاتر از مقام نبوت است. پاره اي از دلايل آن عبارت اند از: 1. در آيه اي كه در شأن حضرت ابراهيم نازل شده آمده: (وَ إِذِ ابْتَلي إِبْراهِـيمَ رَبُّهُ بِكَلِمات فَأَتَـمَّـهُنَّ قالَ إِنِّي جاعِلُكَ لِلنّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِـي)؛ به خاطر بياوريد هنگامي را كه خداوند ابراهيم را با وسايل گوناگوني آزمود و او به خوبي از عهده‌ي آن ها بر آمد، خداوند به او فرمود: من تو را امام و رهبر مردم قرار دادم. روشن است كه اين مقام در اواخر عمر حضرت ابراهيم به او داده شده است؛ يعني زماني كه آن حضرت داراي مقام نبوت و رسالت بود. حال اگر مقام امامت برتر از نبوت نباشد، مزيّت و برتري براي او نبود و اين وعده ي الهي چيزي بر مقام او نمي افزود. دليل اين كه مقام امامت در اواخر عمر آن حضرت و بعد از مقام نبوت و رسالت به او داده شد، يكي اين است كه آن حضرت در ادامه از خداوند مي خواهد كه از دودمانش نيز اماماني قرار دهد. و روشن است كه آن حضرت در اواخر عمر و پس از يأس و نااميدي از صاحب فرزند شدن، چنين درخواستي از خداوند نمود. دليل ديگر اين كه در آيه آمده: ابراهيم با كلماتي آزمايش شد و يكي از آزمايشات، ذبح اسماعيل بوده. اين اقدام براي ذبح اسماعيل، مسلماً همان امتحان آشكار است و ثابت شده كه حضرت اسماعيل در اواخر عمر حضرت ابراهيم به دنيا آمده است. 2. از امام صادق ـ عليه السلام ـ نقل شده كه فرمودند: «خداوند ابراهيم را بنده ي خاص خود قرار داد پيش از آن كه پيامبرش كند و او را به عنوان نبي انتخاب كرد پيش از آن كه او را رسول خود قرار دهد و او را رسول قرار داد، پيش از آن كه خليل خود قرار دهد و او را خليل خود قرار داد، پيش از آن كه امام قرار دهد. هنگامي كه همه ي اين مقامات در او جمع شد، به او فرمود: من تو را امام مردم قرار دادم»2 بنا بر اين، آخرين سير تكاملي آن حضرت، امامت بوده كه خداوند بعد از نبوت به آن حضرت اعطا فرمود. 3. پيامبر گرامي اسلام ـ صلي الله عليه وآله وسلم ـ به فاطمه ـ عليها السلام ـ فرمود: «اما ترضي ان الله عزوجل اطلع الي اهل الارض فاختار رجلين احد هما ابوك و الاخر بعلك»3 آيا راضي نمي شوي كه خداوند در ميان اهل زمين دو نفر را انتخاب كرد و برگزيد؛ يكي پدرت و ديگري همسرت علي عليه السلام ؟! پر واضح است كه حضرت علي ـ عليه السلام ـ نبي نبوده و با اين حال بر تمام پيامبران برتري داده شده است. 1.مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱، ص۴۴۰. . 2. ر.ك: اثبات الهداة، ج 1، ص 501؛ و ينابيع المودة، ص 495ـ494. 3. الميزان، ج 16، ص 313ـ309؛ 247ـ157؛ منشور جاويد، ج 5، ص 320ـ282. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ کانالهای دیگر ما: همسرداری | @havayeadam امام علی علیه السلام |@yaaliheydar احیاء موعظه حسنه | @mawezah_ir
275 📌 عج ❓سوال: سلام خسته نباشین ی سوال داشتم میخواستم بدو نم بعد از ظهور اقا امام زمان دنیا چجوری میشه اخه زمان دبیرستان دبیر دینیمون میگفتن که بعد از صاحب الامر که امامتشونو کامل میکنن امامایی دیگه اول امام علی که با به شهادت رسیدنش دوران امامتش کامل نشد میاد تا اخر امامتشونو تکمیل میکنن ایا این درسته.... ✅پاسخ: سلام علیکم 🔶 سیمای دوران پس از قیام را چنین می توان به تصویر کشید: درباره شکوفایی و پیشرفت در جامعه پس از ظهور، به صورت عام و کلی به چند گزینه می توان اشاره کرد: 1. اجرای مقررات و دستور های زیبا و مترقی و انسان ساز اسلام با عمل به کتاب خدا واحیای سنت پیامبر و از بین بردن بدعت ها؛ امام علی علیه السلام فرمود: «آنچه از کتاب و سنت مرده است، زنده می کند». (نهج البلاغه، خطبه 138) 2. شکوفایی علم و دانش؛ امام صادق علیه السلام می فرماید: «دانش، بیست و هفت حرف است و همه آن چه پیامبران آورده اند، تنها دو حرف از آن است و مردم تا کنون جز با آن دو حرف با حرف های دیگر آشنایی ندارند. هنگامی که قائم عجل اللّه تعالی فرجه الشریف قیام کند، بیست و پنج حرف دیگر را بیرون می آورد و بین مردم نشر و گسترش دهد و آن دو حرف را نیز ضمیمه کند و مجموع بیست و هفت حرف را میان مردم گسترش می دهد.» (بحار الانوار، ج52، ص336) 3. پیشرفت و گسترش امور دینی و معنوی که با آموزه های مختلفی همراه است: آموزش قرآن؛ امام علی علیه السلام فرمود: «گویا شیعیانم را می بینم که در مسجد کوفه، گرد آمده اند و با برپایی چادر هایی، مردم را به همان ترتیبی که قرآن فرود آمده بود، آموزش می دهند». (بحارالانوار، ج52، 364) فراگیری حکمت؛ امام محمدباقر علیه السلام فرمود: «در روزگار مهدی عجل اللّه تعالی فرجه الشریف به اندازه ای به شما حکمت و فهم داده می شود که یک زن در خانه اش، بر طبق کتاب خدا و سنت پیامبر قضاوت (رفتار) می کند». (بحار الانوار، ج52، ص352.) نیز فرمود: «در زمان او به شما حکمت داده می شود» (بحار الانوار، ج52، ص352) توجه به عبادت؛ امام علی علیه السلام فرمود: «مردم در روزگار مهدی عجل اللّه تعالی فرجه الشریف به عبادت و دین روی می آورند و نماز را به جماعت برگزار می کنند». (عقد الدرر، ص159) رشد اخلاق و صفات پسندیده و از بین رفتن رذایل و صفات ناپسند؛ امام علی علیه السلام فرمود: «هنگامی که قائم ما قیام کند کینه های بندگان نسبت به هم از دلهایشان زدوده می شود». و در روایتی امام محمدباقر علیه السلام فرمود: «هنگامی که قائم ما قیام کند، دستش را بر سر بندگان می گذارد و اخلاقشان را به کمال می رساند». (بحار الانوار، ج52، ص336) 4. امنیت فراگیر در عرصه های مختلف؛ خداوند می فرماید: « ترس شان را به امنیت و آرامش مبدل می کند». (نور؛ آیه 55) امام صادق درباره آیه «سیروا فیها لیالی و ایاماً آمنین» (سبأ، آیه 18) فرمود: «همراهی با قائم ما اهل بیت است». (بحار الانوار، ج 52، ص313، ح8) 5. اقتصاد شکوفا و سالم؛ امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: «در دولت مهدی عج ربا از بین می رود». (منتخب الاثر، ص474) و در مورد عمران و آبادی، امام باقر علیه السلام فرمود: «در زمان حکومت مهدی عج در روی زمین، ویرانه ای باقی نمی ماند، مگر آنکه آباد می گردد». (منتخب الاثر؛ ص606.) محصولات کشاورزی فراوان می شود. پیامبر صلی اللّه علیه وآله وسلم فرمود: «رودخانه ها، پر از آب می شود و چشمه سارها به جوشش آمده، لبریز می گردد و زمین چند برابر محصول می دهد». (بحار الانوار، 52/304) و دام و گوسفند فراوان می گردد. (بحار الانوار، 51/81) 6. سلامتی جسم و روان؛ امام محمدباقر علیه السلام فرمود: «هر کس قائم را درک کند، اگر به بیماری دچار باشد، شفا یابد و چنانچه دچار ناتوانی باشد، توانا و نیرومند گردد». (بحار الانوار، 52/335، ح68) خلاصه آنکه: طبق آیات شریفه قرآن، آینده جهان از آن دین اسلام و حاکمیت دین حق است.(توبه، آیات 32و 33) کل زمین در اختیار بندگان صالح قرار می گیرد (انبیاء/ 105) و حجت خدا و مؤمنان صالح، به خلافت و حکومت می رسند. در این روزگار دین مورد رضایت خدا (اسلام) پا بر جا و برقرار می شود (و احکام و معارف آن در سرتاسر جهان اجرا می گردد)، امنیت و آرامش کامل برقرار می گردد و عوامل نا امنی و مظاهر ظلم و فساد از بین می رود و عبادت واقعی (و عبودیت و بندگی حقیقی) به صورت عمومی تحقق می یابد (نور، آیه 55. ) مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha