eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
355 دنبال‌کننده
367 عکس
90 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴جدیدترین توصیه WHO (سازمان بهداشت جهانی) برای پیشگیری از : ۱- از پوست سالم رد نمی شود و تا روی زنده است پس اگر دستکش ندارید نگران نباشید فقط نباید دست های خود را به بینی و دهان خود بزنید. ۲- ویروس کرونا در سطوح پارچه ای 6 تا ۱۲ ساعت و فلزی ۱۲ تا ۲۰ ساعت و در سطح استیل تا ۲۰ روز! زنده است. ۳- این ویروس تا (منفی ۶۰-) درجه سانتیگراد زنده ولی در دمای سانتیگراد به بالا میمیرد پس بهتر است شستشوها و نظافت ها را با آب گرم انجام داد. ۴- کرونا ویروس با آب گرم و مواد شوینده خانگی از بین میرود ۵- ها را زیر نور مستقیم یا روی ها خشک کنید. ۶- با حمام کنید. ۷- به هیچ وجه آب سرد و غذای سرد نخورید، آب گرم (چای گرم ، قهوه گرم ، و دمنوشهای گرم) بنوشید. ۸- کلونی ( محل تجمع) اصلی این ویروس در است پس مرتب بینیتان را با آب گرم شستشو دهید. ۹- اگر به نوشیدنی گرم دسترسی ندارید بجوید تا گلویتان مرتب با آب دهانتان مرطوب و شستشو شود. ۱۰-محل زندگی و کارتان مناسب داشته باشد. ۱۱- مهم : در طول روز چندین مرتبه بمدت ۱۰-۱۵ ثانیه نفستان را نگهدارید و سپس بازدم انجام دهید، اگر پیدا کردید و یا حتما به مراکز درمانی مراجعه کنید. نگذارید به مشکل تنفسی دچار شوید و سپس به دکتر مراجعه کنید چون شاید دیر باشد. ۱۲- اگر به بیرون از خانه میروید ( کارمند، کارگر، مغازه دار و...)هستید، اولا : ۱/۵متری از دیگران را مراعات کنید و دوم: مهم بعلت اینکه این ویروس سنگین است (حدود۴۰۰-۵۰۰ نانومتر ) و به زمین می افتد پس هایتان منبع مهم آلودگی است بهیچ وجه آنرا داخل خانه نیاورید . ۱۳- موقع کردن تا جائیکه امکان دارد از دیگران فاصله بگیرید و محکم با هر چیزی که در دسترس شما هست جلوی دهان و بینی خود را بگیرید و برای چند ثانیه ول نکنید تا تمام ترشحات جذب شود و پراکنده نشود. ۱۴- بعلت درشت بودن این ویروس هر می تواند در محیط آلوده محفوظ کننده باشد (پارچه ای ، ویبریلی، با دستمال کاغذی و...) بشرطی که باشد یعنی باید ماسک ها را مرتبا عوض کرد . ۱۵- لزومی ندارد همه ی لباسهایی که میپوشیم را بشوریم بلکه روی شوفاژ یا نور مستقیم خورشید آنرا پاک می کند. ۱۶- پس از شستشوی دستها وقتی به جای آلوده نمیرویم دستهایمان را با کرم یا وازلین مرطوب کنیم تا به مرور زمان به دچار نشویم. زندگے اٺ رو عاشقانہ ڪن 👇 ڪآناڷ حــۏاے آدݦ ❤️ @havayeadam 💚
278📌 ؟ ❓سوال:سلام اینکه بیان میشه که علت خلقت عبادت و بندگی هست یعنی‌ چی؟؟ مگر نعوذبالله خدا محتاج عبادات ماست؟؟ لطفا توضیح بدید..ممنون.. ✅پاسخ: سلام علیکم 🔶با توجه به تفاسیری که ذیل این آیه وجود دارد، بصورت خلاصه می توان گفت: اینکه خداوند می فرماید جن و انس را نیافریده ام مگر برای اینکه مرا پرستش کنند، در تفاسیر گفته شده ، یعبدون یعنی یعرفون، یعنی خداوند را بشناسند. و وقتی خداوند را شناختند، به مقام بندگی می رسند و وقتی به مقام بندگی رسیدند خداوند خیر کثیر به انسان عطا می کند و او را در رحمت واسعه خویش قرار میدهد لذا هدف این است که با پرستش خداوند در شناخت خداوند، انسان به مقام بندگی برسد و به مقام کمال دست یابد. اگر جز این ، راه بهتری می بود قطعا خداوند بیان می کرد. 🔶 عَنْ أَبِی‌عَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: خَرَجَ الْحُسَیْنُ‌بْنُ‌عَلِیٍّ (علیه السلام) عَلَی أَصْحَابِهِ فَقَالَ أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ اللَّهَ جَلَّ ذِکْرُهُ مَا خَلَقَ الْعِبَادَ إِلَّا لِیَعْرِفُوهُ فَإِذَا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ فَإِذَا عَبَدُوهُ اسْتَغْنَوْا بِعِبَادَتِهِ عَنْ عِبَادَهًِْ مَنْ سِوَاهُ فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی فَمَا مَعْرِفَهًُْ اللَّهِ قَالَ مَعْرِفَهًُْ أَهْلِ کُلِّ زَمَانٍ إِمَامَهُمُ الَّذِی یَجِبُ عَلَیْهِمْ طَاعَتُه. امام حسین (علیه السلام)- اصحاب من! خداوند مردم را آفرید تا او را بشناسند وقتی شناختند او را می‌پرستند، وقتی او را پرستیدند از پرستش دیگران دست می‌کشند. مردی عرض کرد: «ای پسر رسول خدا (صلی الله علیه و آله)، پدر و مادرم فدایت! معنی معرفت خدا چیست»؟ حضرت فرمود: «اهل هر زمانی، معرفت و شناخت امام زمان خودشان است که اطاعتش بر آن‌ها واجب می‌باشد». (تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۱۵۴ علل الشرایع، ج۱، ص۹/ نورالثقلین) 🔶الصّادق (علیه السلام)- عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ قَالَ خَلَقَهُمْ لِیَأْمُرَهُمْ بِالْعِبَادَهًِْ قَالَ وَ سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ وَ لا یَزالُونَ مُخْتَلِفِینَ إِلَّا مَنْ رَحِمَ رَبُّکَ وَ لِذلِکَ خَلَقَهُمْ قَالَ (علیه السلام) خَلَقَهُمْ لِیَفْعَلُوا مَا یَسْتَوْجِبُونَ بِهِ رَحْمَتَهُ فَیَرْحَمَهُمْ. امام صادق (علیه السلام)- ابوبصیر گوید: از امام صادق (علیه السلام) درباره‌ی آیه: و مَا خَلقْتُ الجِنَّ و الإِنسَ إِلا لیَعْبُدُونِ پرسیدم. حضرت (علیه السلام) فرمود: «آن‌ها را خلق کرده است تا به آن‌ها دستور دهد که به عبادت او بپردازند. درباره‌ی آیه: ولی آن‌ها همواره مختلفند. مگر کسی را که پروردگارت رحم کند! و برای همین [پذیرش رحمت] آن‌ها را آفرید! (هود/۱۱۹-۱۱۸) از او پرسیدم. در پاسخ فرمود: «آن‌ها را آفریده تا کارهایی را انجام بدهند که موجب رحمت او می‌شود تا به‌واسطه‌ی آن کارها، ایشان را بیامرزد». تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۱۵۴ البرهان 🔶مقام معظم رهبری می فرماید: «و ما خلقت الجنّ و الانس الّا لیعبدون»؛(۲) یعنی عبودیت. اصلاً هدف خلقت، عبد خدا شدن است؛ که بالاترین کمالات هم همین عبودیت خداست. لیکن در راه رسیدن به آن هدف، هدف نبوتها و ارسال رسل است؛ که از جمله‌ی آن، آن چیزی است که این آیه به آن تصریح میکند. البته تصریحات دیگری هم در آیات قرآن هست که به سایر اهدافِ ارسال رسل اشاره میکند، که اینها با یکدیگر قابل جمع است. پس هدف شد عدالت. هدف نظام‌سازی، هدف تمدنها، هدف حرکت بشر در محیط جامعه، شد عدالت. در هیچ مکتب دیگری این وجود ندارد؛ این مخصوص ادیان است.۱۳۹۰/۰۲/۲۷ مهمترین مسئولیت این جامعه این است که انسانها بتوانند در سایه‌سار چنین اجتماعی، چنین حکومتی، چنین فضائی، به کمال معنوی و کمال الهی برسند؛ که: «ما خلقت الجنّ و الانس الّا لیعبدون»؛(۱) انسانها به عبودیت برسند. «لیعبدون» را معنا کردند به «لیعرفون». این معنایش این نیست که «عَبَدَ» به معنای «عَرَفَ» است - عبادت به معنای معرفت است - نه؛ بلکه به معنای این است که عبادت بدون معرفت معنی ندارد، امکان ندارد، عبادت نیست. بنابراین جامعه‌ای که به عبودیت خدا میرسد، یعنی به معرفت کامل خدا میرسد، تخلق به اخلاق‌الله پیدا میکند؛ این، آن نهایت کمال انسانی است. بنابراین هدف نهائی، آن است؛ و هدف قبل از آن، ایجاد جامعه‌ی اسلامی است، که هدف بسیار بزرگ و بسیار والائی است.۱۳۹۰/۰۷/۲۴ مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
279📌 ❓سوال: سلام حکم فرزند طلاقی که سرپرست آن مادرش است در احکامی چون: نماز قضای پدر اجازه گرفتن از والدین برای اعتکاف و... چیست؟ ✅پاسخ: سلام علیکم 🔴نماز قضا: آیت الله خامنه ای حفظه الله: پاسخ به سوال 543 استفتائات: تکليف قضاى نماز و روزه پدر بر پسر بزرگى واجب است که هنگام وفات پدر زنده باشد، هرچند فرزند اول يا پسر اول پدر نباشد. (منبع) این حکم مقید به این که سرپرست کدام یک از والدین باشد نیست! 🔴اعتکاف: 🔶مطابق نظر آيت الله خامنه اي: 🔸-بنابر احتیاط واجب اعتکاف زن بدون اذن شوهر صحیح نیست، همچنین اعتکاف فرزند بدون اذن پدر و مادر ــ اگر موجب اذیت آنان شود ــ صحیح نیست، هر چند بنابر احتیاط مستحب، به طور مطلق اذن والدین معتبر است. استفتائات مقام معظم رهبری. 🔸«استفتاء اختصاصی سایت هدانا از دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای»: سوال: آیا فرزند برای اعتکاف باید رضایت والدین را جلب نماید؟ پاسخ: برای اعتکاف رضایت والدین واجب نیست ولی ایذای آنان حرام است، مگر در انجام واجبات و ترک محرمات. 🔷حضرت آیت الله مکارم شیرازی: 🔹پرسش : آیا فرزند برای اعتکاف باید رضایت والدین را جلب نماید؟ پاسخ : چنانچه اعتکاف فرزند موجب اذیّت و آزار پدر و مادر گردد، باید رضایت آنها را جلب کند، در غیر این صورت اذن آنها شرط نیست; هر چند احتیاط تحصیل رضایت آنها، مخصوصاً پدر است. 🔶مطابق نظر آيت الله سيستاني 🔸مسأله ۱۷۳۰ – اعتکاف باید با اذن کسی که اذن او شرعاً معتبر است‌ باشد. بنابراین زمانی که توقّفِ زن در مسجد حرام باشد مثل موردی که زن بدون اجازه از منزل خارج شده باشد، اعتکاف باطل است، و در صورتی که توقّفِ زن در مسجد، حرام نباشد ولی اعتکاف منافی با حق شوهر باشد، صحّت اعتکافش در صورتی که بدون اذن شوهرش باشد، محلّ اشکال است. همچنین در صورتی که اعتکاف موجب آزار و اذیت والدین باشد و این اذیت، ناشی از شفقت و دلسوزی باشد، اذن فرزند از آنان لازم است و اگر موجب اذیت آنان نباشد، احتیاط مستحب آن است که اجازه بگیرد. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
280📌 در نماز ❓سوال: سلام خسته نباشید برای شک در تشهدفراموش شده چه بکنیم آیاشک درموقع ایستاده ویانشسته فرقی دارد یا نه؟ باتشکر ✅پاسخ: سلام علیکم سلامت باشید طبق نظر آیت الله خامنه ای حفظه الله: ج: شک در اقوال و افعال نماز نافله همان حکم شک در اقوال و افعال نماز فريضه را دارد، يعنى اگر از محل آن تجاوز نکرده است، به آن اعتنا مى‏شود و اگر از محل انجام آن تجاوز کرده است، به آن اعتنا نمى‏شود. شكّ در چيزي كه محل آن گذشته است مسأله 1168-اگر در بين نماز شكّ كند كه يكي از كارهاي واجب آن را انجام داده يا نه، مثلاً شكّ كند كه حمد را خوانده يانه1، چنانچه مشغول كاري كه بايد بعد از آن انجام دهد نشده2 بايد آنچه را كه در انجام آن شكّ كرده بجا آورد3 و اگر مشغول كاري كه بايد4 بعد از آن انجام دهد شده5 به شكّ خود اعتنا نكند. رساله مراجع مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
281📌 کسانی که بخاطر یا فوت می کنند ❓سوال: سلام ببخشید ی سوال داشتم الان اینایی که دور از جون همتون فوت میکننو کرونا دارن بدون غسل و کفن دفن میشن چه حکمی داره ایا عذاب میشن تو اون دنیا؟ ✅پاسخ: سلام علیکم در این مورد نمیتوان بصورت قطعی یک حکم را برای همه افراد صادر کرد. بلکه برخوردی که با هر شخص بعد از مرگ می شود، کاملا بستگی به اعمال و نیات او دارد که ما نسبت به افراد این آگاهی را نداریم پس نمی توانیم قضاوت کرده یا حکمی بدهیم. اما چیزی که مشخص است این است: اول : مریضی برای مومنین ، کفاره گناهاش و غفلت ها محاسبه می شود . و اگر کسی آن قدر قبل از مرگ در مریضی سختی بکشد که همه گناهانش پاک شود، بله دیگر عذابی نخواهد داشت. اما اینکه نسبت به هر شخص آیا این اتفاق می افتد یا خیر ، چیزی نیست که بتوان درباره آن نظر داد. دوم: خداوند اگر از حق خود هم بگذرد از حق الناس نمی گذرد لذا حقی اگر از کسی بر عهده ی بیماری است که در بیماری جان میدهد، باید قبل از فوت خودش، و بعد از فوت ورثه آن حق را ادا نمایند. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
282📌 چهل روز بعد از ❓سوال: سلام میگن من روزچهلمم بعدزایمان بازم غسل دارم؟واجبه بچه را روزچهل تولدش حمام برد؟اگه سرده نبرمش اشکال داره؟! ✅پاسخ : سلام علیکم غسل چله از جهت شرعي مبنا ندارد و چه بسا سبب برخي از خرافات نيز شده است كه بايد از آن پرهيز شود. شستن نوزاد هم تا روز هفتم وارد شده است. و منظور از آن هم شستن است نه غُسل دادن نوزاد. البته شستن نوزاد در صورتي مستحب است كه براي او ضرر نداشته باشد نظر آیت الله مکارم شیرازی غسل بعد از چهل روز نوزاد (غسل چله) پرسش :طبق رسم و رسوم نوزاد رو بعد از چهل روز به حمام برده و آنرا غسل می دهند. آیا از نظر فقهی و اعتقادی این رسم و رسوم صحت قبلی داشته است؟ آیا باید این کار اجبارا انجام گیرد؟ لطفا در این خصوص بیشتر برای من توضیح ارسال نمایید. پاسخ :این رسم هیچگونه مبنای شرعی ندارد و باید آن را ترک کرد و درباره غسل دادن مولود در اوایل تولد در روایات وارد شده است. استفتائات آيت الله مكارم شيرازي . مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
283📌 آیه "علم آدم الاسماء کلها" ❓سوال: سلام در آیه ۳۱بقره(وعلم الاسماء کلها) منظور از "اسماء" دقیقا چی هست؟؟ ✅پاسخ: سلام علیکم آیه مورد سوال ، آیه 31 سوره بقره است: وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ کُلَّها ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَي الْمَلائِکَةِ فَقالَ أَنْبِئُوني‏ بِأَسْماءِ هؤُلاءِ إِنْ کُنْتُمْ صادِقينَ31 در ترجمع تفسیر المیزان چنین آمده است: موجودات زنده و عاقلى که خداوند بر ملائکه عرضه کرد موجوداتى عالى و محفوظ نزد خداوند بودند که در پس حجاب ‏هاى غیب محجوب بودند و خداوند با خیر و برکت آن ها، هر اسمى را که نازل کرد، در عالم نازل کرد و هر چه که در آسمان ها و زمین هست از نور و بهاى آن ها مشتق شده است. آن موجودات با اینکه بسیار و متعددند، در عین حال تعدد عددى ندارند و اینطور نیستند که اشخاص آن ها با هم متفاوت باشند، بلکه کثرت و تعدد آن ها از باب مرتبه و درجه است و نزول اسم از ناحیه آن ها نیز به این نحو نزول است. توضیح : پس معلوم شد که آن مسمیات و نامیده‏ها که براى آدم معلوم شد، حقایقى و موجوداتى خارجى بوده ‏اند، نه چون مفاهیم که ظرف وجودشان تنها ذهن است. و نیز موجوداتى بوده ‏اند که در پس پرده غیب، یعنى غیب آسمان ها و زمین نهان بوده ‏اند و عالم شدن به آن موجودات غیبى، یعنى آن طوریکه هستند، از یک سو تنها براى موجود زمینى ممکن بوده است، نه فرشتگان آسمانى و از سوى دیگر آن علم در خلافت الهیه دخالت داشته است. کلمه (اسماء) در جمله (وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ کُلَّها) الخ، از نظر ادبیات، جمعى است که الف و لام بر سرش در آمده است و چنین جمعى به تصریح اهل ادب افاده عموم مى ‏کند. علاوه بر اینکه خود آیه شریفه با کلمه (کلّها) این عمومیت را تاکید کرده است. در نتیجه مراد به آن، تمامى اسمایى خواهد بود که ممکن است نام یک مسما واقع بشود. چون در کلام نه قیدى آمده است و نه عهدى، تا بگوئیم مراد، آن اسمای معهود است. از سوى دیگر کلمه (عرضهم) دلالت مى ‏کند بر اینکه هر یک از آن اسما یعنى مسماى به آن اسما، موجودى داراى حیاة و علم بوده ‏اند و در عین اینکه علم و حیاة داشته ‏اند، در پس حجاب غیب یعنى غیب آسمان ها و زمین قرار داشته ‏اند. گو اینکه اضافه غیب به آسمان ها و زمین، ممکن است در بعضى موارد اضافه تبعیضى باشد ولکن از آنجا که مقام آیه شریفه مقام اظهار تمام قدرت خداى تعالى و تمامیت احاطه او و عجز ملائکه و نقص ایشان است، لذا لازم است بگوئیم اضافه نامبرده (مانند اضافه در جمله خانه زید) اضافه ملکى باشد. در نتیجه مى ‏رساند که اسمای نامبرده امورى بوده ‏اند که از همه آسمان ها و زمین غایب بوده و به کلّى از محیط کون و وجود بیرون بوده ‏اند. وقتى این جهات نامبرده را در نظر بگیریم، یعنى عمومیت اسما را و اینکه مسماهای به آن اسما داراى زندگى و علم بوده ‏اند و اینکه در غیب آسمان ها و زمین قرار داشته ‏اند، آن وقت با کمال وضوح و روشنى همان مطلبى از آیات مورد بحث استفاده مى ‏شود که آیه «وَ إِنْ مِنْ شَیْ‏ءٍ إِلَّا عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ» (حجر/21) درصدد بیان آن است. چون خداى سبحان در این آیه خبر می دهد به اینکه آنچه از موجودات که کلمه (شى‏ء- چیز) بر آن اطلاق بشود و در وهم و تصور درآید، نزد خداوند از آن چیز خزینه ‏هایى انباشته است که نزد او باقى هستند و تمام شدنى برایشان نیست و به هیچ مقیاسى هم قابل سنجش و به هیچ حدى قابل تحدید نیستند و سنجش و تحدید را در مقام و مرتبه انزال و خلقت مى ‏پذیرند. و کثرتى هم که در این خزینه ‏ها هست از جنس کثرت عددى نیست، چون کثرت عددى ملازم با تقدیر و تحدید است، بلکه کثرت آن ها از جهت مرتبه و درجه است و به زودى ان شاء اللَّه در سوره حجر در تفسیر آیه نامبرده کلامى دیگر خواهد آمد. منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 181 و 182 نقل از تدبر مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
284📌 ❓سوال: سلام ببخشید برای جبران حق الناسی کہ ما الان بہ اون افراد یا دسترسی نداریم یا مربوط بہ وسایل عمومی و چیزھایی از این دست ھست چہ کاری باید انجام بدیم ؟ و اینکہ رد مظالم مربوط چیہ و چہ جوری میتونیم رد مظالم بدیم ؟ مرجع آیت اللہ سیستانی ✅پاسخ: سلام علیکم استفتاء از آیت الله سیستانی حفظه الله: 1. رد مظالم را توضیح دهید ؟ پاسخ: اموال و بدهی‌هایی است که شخص از روی ظلم از دیگران گرفته یا ضایع نموده و به آنها نپرداخته و حکم شرعی آن این است که چنانچه صاحب آن را بشناسد باید به او برگرداند ، و اگر نمی شناسد یا از پیدا کردن او مأیوس است به فقیر متدین صدقه بدهد و برای این کار بنابر احتیاط باید از مرجع تقلید اجازه بگیرد . ۲پرسش: برای پرداخت رد مظالم اجازه مجتهد لازم است؟ پاسخ: بله به احتیاط واجب. منبع سایت معظم له مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
285📌 ره ❓سلام در مورد این فیلم توضیح بدید لطفا ✅پاسخ: سلام علیکم از شایعه تا واقعیت: شبکه «من وتو» چندی پیش ویدئویی از یک سخنرانی امام خمینی(ره) را به گونه‌ای تقطیع کرد تا وانمود کند که بنیانگذار انقلاب اسلامی با «دانشگاه» مخالفت هستند و هردانشگاهی را منشاء فساد می‌دانند. اما مراجعه به اصل سخنان معمار کبیر انقلاب اسلامی بیانگر شیطنت این رسانه بهایی دارد. امام خمینی(ره) بمناسبت «وحدت حوزه و دانشگاه» در تاریخ 27 آذر 1359 به تبیین خطرات حوزه فاسد و دانشگاه ناسالم می‌پردازند و می‌فرمایند: خطر دانشگاه از خطر بمب خوشه‌ای بالاتر است، چنانچه خطر حوزه‌های علمیه هم از خطر دانشگاه بالاتر است باید این‌ها تهذیب بشوند باید اشخاص متعهد چه در حوزه‌های علمیه و دانشگاه کمر خود را برای اصلاح این محیط ‌هامحکم ببندند. در واقع من‌وتو بخش‌هایی از سخنان حضرت امام که درباره حوزه علمیه صحبت کرده بودند را حذف و همان بخش مربوط به دانشگاه را هم به گونه‌ای تدوین کرده که گویی امام خمینی(ره) ضددانشگاه بودند. در پست بعدی قطعه و فیلم اصلی را ببینید لینک قطعه و فیلم اصلی مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha
🔴 فوری فتوای رهبر انقلاب امام خامنه ای حفظه الله در مورد سفر غیر ضروی در ایام شیوع سوال: در حالی که مسئولان محترم، در شرایط فعلی و شیوع ویروس کرونا، مردم را از سفر نهی می کنند، آیا مسافرت کردن، سفر معصیت خواهد بود و در چنین سفرهایی، نماز را باید تمام خواند؟ جواب: چنانچه بر اساس تدابیر ستاد ملی و وزارت بهداشت، برای جلوگیری از گسترش بیماری، رفتن به مسافرت غیر ضروری، ممنوع باشد، اجرای این تدبیر بر همه لازم است و رفتن به چنین مسافرتی، جایز نبوده و نماز در این گونه سفرها، تمام است. مرکز پاسخگویی موعظه |@pasokhha