355📌
#آداب #حرز_امام_جواد علیه السلام
❓سوال:
سلام آیا همراه داشتن حرز امام جواد با این گفتار ها و تعریف هاست و میشع سفارش داد آیا حرز امام جواد فروشی است کع میگن هشتاد فایده داره برای فرد و می فروشن اگر خودمون با خودکار بنویسم آیا اثر داره یا باید کسی که وارده با کاغذ و زعفران می نوسیند و می فروشن باید از اونا بخرم
✅پاسخ:
سلام علیکم
حرز امام جواد علیه السلام هم از نظر روایات و هم سیره علما مورد تایید کامل است.
و تاثیر کامل آن در حالتی که است که بر بازوی دست راست بسته شود.
مستحباتی دارد که بهتر است رعایت شود.
اما اگر کسی توانایی این را که خودش این مستحبات را در نوشتن ان رعایت کند ندارد، میتواند به شخص مورد اعتماد بدهد تا برای او بنویسد.
برخی برای این قبول زحمت و یا پوست آهو و اقلامی که استفاده می کنند هزینه ای هم دریافت می کنند.
اگر هم کسی توانایی هزینه کردن و یا رعایت همه مستحبات را ندارد، میتواند خودش با گلاب و زعفران بر کاغذی بنویسد و در محافظی قرار داده و به بازوی راست خود ببیند ان شاء الله که تاثیر کامل را به اذن الهی دارد. و حداقل آن نیز این است که بصورت معمولی و با خودکار روی کاغذ پاکی نوشته شده و با محافظی که (خیس نشود یا دعا با بدن در تماس نباشد) به بازوی راست بسته شود. ان شاء الله به اذن الهی اثرات خود را خواهد داشت.
برای مطالعه و آگاهی کامل از آداب نوشتن حرز امام جواد علیه السلام اینجا کلیک کنید
#احکام #پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
356📌
#عطسه و #صبر
❓سوال:
سلام ...
ببخشید وقتی قصد انجام کاری رو دارید و درموردش دارید صحبت میکنید یا میخواید صحبت کنید ک مثلا قصد دارم فلان کار رو انجام بدم طرف مقابل عطسه میکنه باید کار رو انجام بدم یا نه؟؟؟
ممنون میشم جواب بدید
اینترنت درموردش سرچ کردم ولی جواب قانع کننده داده نشده
✅پاسخ:
سلام علیکم
این جور ملاحظات خرافات است و هیچ مبنا و ریشه عاقلانه و دینی ندارد
#احکام #پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
357📌
#نفرین
❓سوال:
سلام..آیا در اسلام نفرین کردن آداب خاصی داره ؟آیه و روایتی در خصوص چگونه نفرین کردن هست ؟؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
بصورت کلی می توان گفت که دین اسلام توصیه به نفرین کردن نمی کند. مگر در خصوص چند دسته ای که خود خداوند نیز در قرآن ، آنان را نفرین کرده است.
حضرت امام باقر میفرماید: "کسی که چیزی را لعنت میکند، اگر مستحق نباشد، لعنت به خود گوینده بر میگردد. پس از لعن مؤمن بپرهیزید، مبادا خود گرفتار شوید.
( 4. میزان الحکمه، محمدمحمدی ری شهری، ج 5، ص 616، مکتب الاعلام الاسلامی، قم.)
بله نفرین، در عین حال احکام و تبعات خاصی دارد که در روایات به آن پرداخته شده است.
به این مطالب مراجعه کنید:
1. خداوند چه کسانی را در قرآن نفرین کرده است؟
2. اثر نفرین والدین نسبت به فرزند
3. نفرین در قرآن و روایات و حد و حدود آن
4. آیا نفرین کردن گناه دارد؟
5. آثار نفرین
#احکام #پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
358📌
#غیبت
❓سوال:
سلام
ببخشید اگر دونفر مشغول صحبت هستند و غیبت کسی را میکنند و من هم می شنوم ؛ آیا بر من واجب است کاری انجام دهم؟
آیت الله سیستانی
✅پاسخ:
سلام علیکم
تعریف غیبت
و چه وقت می توان غیبت کرد
و وظیفه ما هنگام شنیدن غیبت
غیبت مؤمن از گناهان کبیره و حرام است .
و غیبت: آن است که عیب مؤمنی - آن هم عیبی که پوشیده بر مردم است - در نبودش گفته شود خواه به قصد پایین آوردن منزلت او باشد یا نه و خواه عیب در بدنش باشد یا در نسب یا در اخلاق یا در عمل او یا در گفتار او یا در دین او یا در دنیای او یا در غیر آن از آنچه که پوشیده و پنهان بر مردم هست ، باشد. همچنان که فرق نمی کند در بیان آن عیب اینکه به زبان بیان کند یا با انجام فعلی که از عیب او حکایت می کند باشد . و غیبت در صورتی حاصل می شود که شنونده ای باشد و گوینده قصد فهماندن و خبر دادن - یا آنچه که به حکم این دو هست - به شنونده باشد. همچنان در صورتی حاصل می گردد که شخص غیبت شونده را معین کند پس اگر گفت (یکی از اهل شهر ترسو است) غیبت نیست ، و همچنین اگر بگوید : (یکی از فرزندان زید ترسو است) ، بله ممکن است به لحاظ اینکه اهانت و انتقاص از آنان باشد حرام گردد و نه به لحاظ غیبت.
و باید کسی که غیبت میکند از کرده خود پشیمان گردد و توبه کند ، و احتیاط واجب آن است که - اگر مفسده ای بار نشود - از شخص غیبت شده حلالیت بطلبد یا اینکه برای او استغفار کند.
وغیبت در مواردی جایز است:
(از آن موارد) کسی که آشکارا گناه می کند پس در آن عیب های او که پوشیده نیست غیبت او جایز است.
(و از آن موارد) غیبت ظالم است پس جایز است که مظلوم غیبت کند او را و احتیاط واجب آن است در موردی باشد که قصد پیروزی و فائق آمدن بر او باشد نه مطلقا.
(و از آن موارد) نصیحت مؤمن پس جایز است غیبت بقصد نصیحت همانند اینکه کسی در امر ازدواج زنی مشورت می خواهد پس جایز است نصیحت او اگر چه مستلزم آن شود که عیب آن زن را اظهار کند ، بلکه جایز است بدون اینکه شخص طلب مشورت کند به نیازمند مشورت عیب او را بگوید اگر یقین داشته باشد که مفسده ای بزرگ بر ترک نصیحت مترتب خواهد شد.
(و از آن موارد) این است که به قصد جلوگیری از افتادن غیبت شونده به گناه و منکر او را غیبت بکند البته اگر جلوگیری به غیر غیبت ممکن نباشد .
(و از آن موارد) اگر از شخص غیبت شونده بر دین ترس باشد پس جایز است غیبت او تا ضرری به دین وارد نشود.
(و از آن موارد) خدشه وارد کردن در شهود.
(و از آن موارد) اگر بر شخص غیبت شونده ترس باشد که در ضرری بیفتد که حفظ او از آن ضرر لازم باشد پس غیبت او جایز است تا آن ضرر را از او دفع کند .
(و از آن موارد) خدشه به گفتار های باطل اگر چه سبب شود نکوهشی در گوینده آن حاصل شود.
و واجب است نهی از غیبت به مناط وجوب نهی از منکر با مهیا بودن شرایطش ، و احتیاط مستحب آن است که شنونده غیبت ، از شخص غیبت شونده دفاع کرده و آن غیبت را از او رد کند البته چنانچه محذوری نداشته باشد.
#احکام #پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
359📌
#بازاریابی
#هرمی
#شبکه_ای
❓سوال:
سلام خسته نباشید.
کار کردن در شرکت های هرمی که ادعا دارن مجوز از صنعت و معدن دارند و درآمد حاصل از اون چه حکمی داره؟
آقای مکارم صریحا اعلام کردن حرامه.
مرجع من مقام معظم رهبری هستند.
✅پاسخ
سلام علیکم
ممنونم
1. مجوز داشتن ، دلیلی بر صحت عمل این شرکت ها نیست. یک شرکت میتواند مجوز داشته باشد اما کاملا هرمی و خارج از قانون و شرع عمل کند.
2. اکثر مراجع فتوای به حرمت درامدهای بازاریابی شبکه ای هرمی داده اند. و وقتی درامد حرام است نفس کار هم که منجر به این درامد حرام می شود جایز نیست.
3. نظر مقام معظم رهبری در تصاویر زیر مشخص است 👇👇👇
#احکام #پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
359📌 #بازاریابی #هرمی #شبکه_ای ❓سوال: سلام خسته نباشید. کار کردن در شرکت های هرمی که ادعا دارن مجو
منبع: کد پیگری « 7157a5ede4c82ffa31af3616026e52c5 » را در سايت رسمي مقام معظم رهبري درقسمت پيگيري پاسخ ها وارد كنيد و متن استفتاء را ببينيد .
هدایت شده از 💖 همسرانه حوایِ آدم 💖
#من_ماسک_میزنم
#کرونا
پیشنهاد برای پروفایل 😷
💞 به ڪآناڷ #همسرانه حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️
❤️ @havayeadam 💚
360 📌
❓سوال:
سلام و وقت بخیر
ببخشید حکم پول دادن بہ فالگیر و گرفتن فال تاروت کہ الان خیلی مطرح ھست توی جامعہ و یہ سری پیشگویی ھایی از آیندہ رو مطرح می کنن از نظر مراجع چی ھست ؟
آیت اللہ سیستانی
✅پاسخ:
سلام علیکم وقت بخیر
باتوجه به اینکه پول گرفتن برای چنین اموری جایز نیست
پول دادن هم جایز نیست.
#احکام #پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
361 📌
❓سوال:
سلام؛ فرق اجیر با وکیل با توجه به نظریات و توضیحات شهید اول و شهید ثانی در کتاب لمعه چیست؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
شهید اول[1] و ثانی[2] در کتاب لمعه و شرح آن، «اجاره» را اینگونه تعریف کردند: اجاره عقدی است برای تملک و به ملکیت در آوردن منفعت معین، در مقابل عوض مشخص.[3] برخی نیز متن عبارت آنها را چنین ترجمه کردند: اجاره یعنی واگذاری منفعت مِلک یا منفعت فعالیتهای بدنی خود به دیگری در برابر اجرت و مُزد معیّن.[4]شهید اول در تعریف «وکالت» گفت: وکالت نیابت نمودن، یا طلب نیابت نمودن در تصرف است، اما شهید ثانی قید بالذات را اضافه کرد.[5]در تعبیرات این دو شهید، هر چند به تفاوت ماهیت این دو(اجاره و وکالت)[6] اشارهای نشده، اما میتوان از تعبیر شهید ثانی در اضافه نمودن قید بالذات به تعریف شهید اول، چنین استنباط نمود که تفاوت اجاره و وکالت این است که وکالت ماهیتاً و ذاتاً نیابت است؛ یعنی وکیل در اموری که موکل به او واگذار کرده نایب موکل است؛ ولی اجاره ماهیتاً و ذاتاً واگذاری منفعت فعالیت بدنی یا منفعت ملک به دیگری است؛ هر چند اجاره ممکن است مستلزم نیابت باشد؛ یعنی عمل اجیر به نوعی نیابت از مؤجر باشد؛و به همین جهت شهید ثانی در توضیح قید بالذات میگوید با این قید، مضاربه، مساقات و مزارعه خارج میشود و وکالت از مضاربه، مساقات و مزارعه تمایز مییابد،[7] ولی همانگونه که توضیح دادیم به نظر میرسد با این قید میتوان گفت تفاوت اجاره و وکالت نیز روشن میشود.
[1]. «زندگی نامه شهید اول»، 15631.
[2]. «زندگی نامه شهید ثانی»، 15632.
[3]. «الإجارة و هی العقد على تملک المنفعة المعلومة بعوض معلوم». عاملى،(شهید ثانى)، زین الدین بن على، الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة، شارح، کلانتر، سید محمد، ج4، ص 327، قم، کتابفروشى داورى، چاپ اول، 1410ق. برای اطلاع بیشتر، ر. ک: «اجیر شدن و محدودیت روزی»، 57936؛ «تفاوت جعاله با اجاره»، 21090؛ «مشروعیت اجاره»، 21171.
[4]. ر.ک: عاملى(شهید اول)، محمد بن مکى، اللمعة الدمشقیة فی فقه الإمامیة، محقق، مصحح، مروارید، محمد تقى، مروارید، على اصغر، ص 155، بیروت، دارالتراث، الدار الإسلامیة، چاپ اول، 1410ق؛ طباطبایى یزدی، سید محمد کاظم، العروة الوثقى(المحشّٰى)، محقق، مصحح، محسنى سبزوارى، احمد، ج 5، ص 7، قم، دفتر انتشارات اسلامى، چاپ اول، 1419ق.
[5]. “الوکالة” بفتح الواو و کسرها و هی استنابة فی التصرف بالذات. الروضه البهیه، ج 4، ص 367. برای اطلاع بیشتر، ر. ک: «تعریف وکالت از نگاه شیعه و اهل سنت»، 55736؛ «عقد وکالت از نگاه فقه»، 21170.
[6]. البته به تفاوت این دو از نظر آثار مثلا لازم بودن اجاره و جایز بودن وکالت تصریح شده است.
[7]. شهید ثانی پس از اضافه نمودن قید بالذات میگوید: «لئلا یرد الاستنابة فی نحو القراض، و المزارعة، و المساقاة». الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة، ج 4، ص 367.
اسلام کوئیست
#احکام #پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
هدایت شده از 💖 همسرانه حوایِ آدم 💖
🌸🌱🌹
اعمال شب و روز #دحو_الارض
جهت مطالعه اعمال و دعاها بصورت کامل کلیک کنید
#التماس_دعا
💞 به ڪآناڷ #همسرانه حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️
❤️ @havayeadam 💚