eitaa logo
پاسخ‌ سرای اصفهان
1.4هزار دنبال‌کننده
444 عکس
99 ویدیو
4 فایل
سرایی برای پاسخ به سوالات شما در موضوعات عقاید، اخلاق، احکام و مشاوره. وابسته به دفتر تبليغات اسلامی اصفهان💐 ارتباط با مدیر: @alijani110 ✅ فقه و احکام: @SALEHIAMIR ✅ مشاوره: @Maharat123 ✅ کلام و عقاید: @khameneieshQ ✅ اخلاق و تربیت: @islamic_ethic
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 آیا جریان پریشان کردن توسط حضرت زهرا(س) حقیقت دارد؟ در مقابل نامحرم این کار درست است؟ در پاسخ به این سوال به نکات ذیل توجه فرمایید: ✅نکته ی اول: در کتاب بحار الانوار نقل شده که: حضرت فاطمه زهرا( س )وقتى علی( ع )را به سوى مسجد بردند از خانه خارج شدند و فرمودند: «پسر عمويم را رها كنيد. قسم به كسى كه محمد) ص (را به پيامبرى برگزيد، اگر او را رها نكنيد مويم را پريشان مى كنم و پيراهن پيامبر را بر سرم مى گذارم و به درگاه خداوند ضجه مى كنم» بحار، ج 43، ص 47 ✅نکته ی دوم: خود علامه مجلسى از كتاب اختيار معرفه الرجال شيخ طوسى نقل مى كند که: پريشان كردن مو يا بلند كردن دست و حالاتى از اين قبيل كه دعا كننده به درگاه خداوند خود را به اين حالت در مى آورد تأثير در استجابت دعا يا نفرين دارد. منافاتى هم با عصمت آن حضرت ندارد. ✅نکته سوم: مراد از گفتار حضرت زهرا(س)قطعا از پریشان کردن مو, انجام اين عمل در برابر نامحرم نیست چرا که از شان دختر رسول اکرم(ص)این کار بعید است. بلکه مراد در تنهایی و در پیشگاه خداست که یکی از رسوم آن زمان بوده است. ✅چنانکه روایات متعددی وجود دارد مبنی بر اینکه پريشان كردن مو براى زن مناسب حالت دعا مى باشد، روايتى است كه امام صادق(ع) به خواهرشان به جهت مريضى فرزندش مى فرمايد: «لباست را بپوش و به پشت بام برو سپس مقنعه ات را بردار تا موهايت آشكار شود، سپس اين دعا را بخوان». خواهر امام صادق(ع)اين عمل را انجام مى دهد و در همان ساعت فرزندش خوب مى شود بحار، ج 92، ص 10 ❇️نتیجه اینکه: پریشان کردن مو، در خلوت و به دور از نامحرم، از آداب دعا و از اسباب اجابت است و حضرت زهرا سلام الله علیها، قصد داشتند چنین اقدامی را در برابر ظلم ظالمان و آن ملعونان و خبیثان و در خلوت انجام دهند. @pasokhsara
💠 نیّت نماز مغرب و عشا بعد از گذشتن وقت 💬 الف: به واسطه عذری مثل فراموشی و خواب، نماز نخوانده 🔹 آیت‌الله خامنه‌ای: بنا بر احتیاط واجب، تا قبل از اذان صبح، بدون نیّت ادا و قضا (ما‌فی‌الذّمه) به جا آورد. 🔹 آیات عظام مکارم و سیستانی: به نیّت ادا به جا آورد. 💠 ب: اگر عمداً یا از روی معصیت، نماز نخوانده 🔹 آیات عظام خامنه‌ای و سیستانی: بنا بر احتیاط واجب، تا قبل از اذان صبح، بدون نیّت ادا و قضا (مافی‌الذّمه) به جا آورد. 🔸آیت‌الله مکارم: نماز او قضا است. 📚 توضیح المسائل مراجع، مسئله 775. @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نیت قلبی قلب، مهمترین مولفه‌ای است که در مسیر گناه نکردن موثر می‌باشد. تمرین دادن قلب برای خواستن خوبی‌ها، عامل مهمی‌ست در بازداشتن انسان از گناه. کار خوب و بد قبل از عملی شدن، از مرحله‌ی نیت و قلب می‌گذرد و اگر قلب انسان و نیت او فیلترهای لازم را برای تصفیه نداشته باشد، هر نیت و فکری اجازه‌ی حضور می‌یابد و به تبع آن هر عملی از انسان سر می‌زند به همین دلیل است که در روایت آمده: رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله می فرمایند: 《نيّة المُؤ مِنِ خيرٌ من عَمله و نيّةُ الكافِر شرُّ من عَمَله و كلّ عامل يعمل على نيَّتِه》 《نيت مؤ من بهتر از عمل اوست و نيت كافر بدتر از عملش مى‌باشد و هر كس ‍ طبق نيتش عمل مى‌كند》.(1) منظور از این روایت این است که چون نیت انسان در وقوع یک عمل بسیار موثر است، بنابراین اگر شخصی مومن باشد و از روی ایمان، در قلب خویش نیتی را بپروراند، حتی اگر نیتش عملی نشود اما چون ریشه و مبدأ نیت، ایمان و عقیده است همین نیت می‌تواند زمینه‌ای برای انجام کارهای نیک گردد و بالعکس شخصی که عقیده‌اش سالم نیست نیتش نیز ناسالم خواهد بود؛ او نیز اگر در امری نیت کند و نیتش حتی عملی هم نشود باز همین نیت، پتانسیل لازم برای وقوع امور زشت را خواهد داشت؛ به همین دلیل است که گفته‌اند نیت مومن بهتر از عمل او و نیت کافر نیز زشت‌تر از عملش می‌باشد. پی نوشت: 1.كافی ، ج 2 ص 84 @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❌تغییر اسم، خرافه یا واقعیت❓ ❎اخيراً ديده مى‏ شود، عده‏ اى براى رفع مشكلات خود و خویشان و يا جهت رهائی از بیماری به افرادی مراجعه می کنند که پیشنهاد به آنان داده تا آن جا كه به افراد مى گويند نام های نیک و خوب خود را مانند علی و زهرا را با اسم های بی محتوا و بیگانه با فرهنگ و عقیده ما، جا به جا کنند. آیا تغییر اسم می تواند برطرف کننده ی مشکلات و سختی ها باشد؟ برای رسیدن به نتیجه ی مطلوب نکاتی تقدیم‌می شود: 1⃣نکته ی اول: اسم، نام و عنوان، نشانه و تابلوي کاشف از هويت و ماهيت هر چيزي است. اسم لفظي است که انسان با شنيدن آن بدون اختيار به معنا و صاحب آن منتقل مي شود. براى همه موجودات گياهان، حيوانات، جمادات و... وجود نام و اسمي که تداعي کننده و مشخص کننده آنان باشد ضرورت دارد. 2⃣نکته ی دوم: از آن جا که انسان اشرف مخلوقات و موجودات است؛ و هر يک از افراد انسان داراي شخصيت مسقلي هستند، شايسته است زيباترين و با ارزش ترين اسم ها براي او انتخاب شود. نامي که متناسب با حال و شرافت و کرامت انسانى او باشد. پيامبر اسلام (ص) فرمود: يکي از حقوق فرزند بر پدر اين است که نام نيک و زيبا براي او انتخاب کند.»[1] 3⃣نکته ی سوم: در اسلام داشتن نام و لقب نيکو يک ارزش است و مي تواند در روحيه و جسم انسان اثرات مثبتي داشته باشد. از اين رو شايسته است هر مسلماني براي فرزندان خود از نام ها و القاب خوب و با معنا انتخاب کند؛ زيرا نام خوب تداعي کننده معناي خوب و نام بد تداعي کننده معانى و مفاهيم بد و نا مناسبي است که موجب هتک حرمت انسان مي گردد. 4⃣نکته ی چهارم: در تعاليم اخلاقي اسلام معيارها و ضوابطي براي نام نيک افراد انسان بيان شده است از جمله: ✅اسم بايد در حد شخصيت صاحب آن بوده و متناسب با تمام دوران هاي زندگي او (کودکي، نوجواني جواني و کهن سالي) باشد. ✅از اسامي خاص ذات باري تعالي نباشد. مثل ذات، رحمان ✅درست ترين نام آن است که بر بندگي دلالت نمايد؛ مانند عبدالله، عبدالرحمن و عبدالرحيم و ...[2] ✅اسامي پيامبران (ع) و ائمه اطهار (ع)، در روايت وارد شده است بهترين نام ها، اسامي پيامبران (ص) است.‏[3] امام صادق (ع) از پيامبر اسلام (ص) نقل مي کند که فرمود: کسي که سه فرزند پسر داشته باشد و نام هيچ کدام را محمّد نگذارد بر من جفا کرده است.[4] ✅داراي معناي زشت يا از اسامي افراد بد نام نباشد. در روايتي امام باقر (ع) از پيامبر (ص) نقل نمودند که آن حضرت (ص) بهترين و بدترين اسم را چنين برمي شمردند: بهترين اسم: عبدالله، عبدالرحمن و ... بدترين اسم: ضرار، مرة، حرب و ظالم.[5] در برخي ديگر از روايات نام هاي حکم و حکيم و خالد و مالک نيز بر اين نام ها افزوده شده است.[6] در بين اسامي خوب و زيبا نيز بعضي از بعض ديگر باارزش‌تر و بالاتر هستند. هرکس بايد سعي کند بهترين اسم را که داراي امتيازات و معیارهای بيشتري است انتخاب نمايد. 5⃣نکته‌ی پنجم: اين‏كه عده‌ای با محاسبه‌های غیرقابل‌اعتماد و بر اساس حروف ابجد، عدد مربوط به اسمى را تعيين کرده و سپس آن عدد را نسبت به امرى ديگر مثل عددِ مربوط به اسم همسر آن فرد، مقايسه می‌کنند و ادعا می‌نمایند، اين دو عدد همخوانى ندارند؛ پس بايد اسم‏هايشان را عوض كنند تا همخوانى پيدا كنند؛ یا مشکل و بیماری آن برطرف شود؛  نه‌تنها حرف بی‌پایه و اساسى است، بلكه پشت‏ كردن به عقل و دستور شريعت الهى است. 6⃣نکته‌ی ششم: پروردگار عالم انسان را مسلح به عقل و اراده و اختیار نموده است و راهنمایانی چون انبیاء فرستاده است تا راه و روش صحیح زندگی و رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی را بیاموزند. این انسان است که می‌تواند در سایه‌ی عقلانیت و تلاش و کوشش و بهره‌گیری از آموزه‌های دینی، مشکلات زندگی را یکی پس از دیگری حل کرده و با انجام‌وظیفه، سعادت دنیا و آخرت خود را رقم می‌زند. ♦️نتیجه اینکه: تغییر اسم برای حل مشکلات هیچ دلیل عقلی و نقلی نداشته و این عمل با توکل داشتن به خدا و بهره‌گیری از موهبات الهی در تعارض است. شایسته است مردم عزیز، فریب اشخاص بی‌بهره از علم و تقوا را نخورده و برای مشورت و هم‌فکری به علمای ربانی و جهادگران عرصه‌ی علم و تقوا مراجعه کنند. منابع: [1]. حق الولد على والده ان يحسن اسمه و ادبه». [2] بحارالانوار، ج 101، ص 130. [3] بحارالانوار، ج 101، ص 130. [4] بحارالانوار ج: 101 ص: 130 و 131. [5] حر عاملی، وسایل الشيعة، ج 21، ص 399، 27403، المکتبة الاسلامية، چاپ پنجم، 1398 ق. [6] حر عاملی، وسائل‏الشيعة، ج 21، ص 398، 27399. @pasokhsara
✍پیامد های روابط دختر و پسر در دوران نوجوانی: روابط افراد در این دوران آسیب‌های جسمی و روانی بسیاری را به آن‌ها وارد می‌کند که در ادامه پیامد‌های اینگونه روابط را بررسی خواهیم کرد. 👈بروز اضطراب و استرس گرایش نوجوانان به جنس مخالف و ایجاد رابطه با آنان سبب بروز استرس و اضطراب در آنان می‌شود. دلیل افزایش استرس در این افراد، ناسالم بودن و نامشخص بودن سرانجام اینگونه روابط است. 👈سوء مصرف مواد مخدر، الکل و سیگار عاشقی در نوجوانی و بودن در روابط ناسالم و همنشینی با افراد نادرست، دختران و پسران زیادی را به راه‌های اشتباه و مصرف مواد و الکل می کشاند. علاوه بر آن بسیاری از افراد پس از به هم خوردن رابطه و جدایی برای فراموشی و آرام کردن خود، سیگار کشیدن و مصرف مواد را انتخاب می‌کنند. در نتیجه آسیب‌های جبران‌‌ناپذیری را به نوجوانان در سنین پایین وارد می کند. 👈عدم انگیزه برای اهداف مهم داشتن دوست دختر و یا دوست پسر و به طور کلی رابطه با جنس مخالف، انرژی زیادی از فرد می‌گیرد. در نتیجه باعث می‌شود به دلیل درگیری ذهنی و روانی، اضطراب، وابستگی و موارد دیگر فرد از اهداف خود که مهم ترین آن تحصیل است دور شود. 👈وابستگی های عاطفی یکی از پیامد‌های ارتباط با جنس مخالف و داشتن رابطه ناسالم، وابستگی است. زمانی که فرد در یک رابطه ناسالم قرار دارد معمولا این وابستگی یک طرفه است و این فرد بیش‌ترین آسیب را پس از جدایی می‌بیند. علاوه بر آن در صورتی که فرد رابطه فیزیکی و جنسی را نیز تجربه کرده باشد، این وابستگی شدیدتر خواهد بود.(برگرفته از پایگاه اینترنتی مرکز مشاوره فمیلیکو) @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زمینه‌ی گناه همانگونه که خوبی‌ها زنجیروار بهم متصلند و انجام کار خوب، زمینه‌ای برای انجام سایر افعال نیک می‌گردد، رذائل اخلاقی نیز زنجیروار بهم متصلند و ارتکاب به یکی، زمینه‌ی ارتکاب به دیگری را فراهم می‌آورد. به عنوان مثال بخل و خساست بی‌مورد در زندگی، عاملی‌ست تا شخص از پرداخت خمس و زکات سر باز زند و انفاق را نیز فراموش کند و همین امر موجبات ارتکاب به سایر گناهان را در زندگی فردی و اجتماعی شخص فراهم می‌کند. اميرمؤمنان على عليه‌السلام می‌فرمایند: 《البُخلُ جامِع لِمساوِى العُيُوب وَ هُو زمام يقادُ بِه اِلى كلّ‌سوء》 《بخل، جامع و گردآورنده‌ی همه‌ى بدى‌ها است و افسارى است كه همه‌ى بدى‌ها را بسوى خود مى‌كشاند》.(1) همچنین حرص و طمع داشتن در زندگی نیز زمینه‌ساز كم‌فروشى، احتكار، گران‌فروشى، رشوه‌خوارى، تملق و ... می‌شود. و دروغ اما، می‌تواند زمینه‌ای برای توجیه گناهان باشد و انسان گناه روی گناه انجام دهد و با دروغ گفتن جاده‌ی انحراف را برای خود صاف نماید. امام حسن عسكرى عليه‌السلام می‌فرمایند: 《جُعِلَت الخَبائِثُ كُلّها فى بَيتٍ و جُعِلَ مِفتاحُها الكذب》 《تمام زشتى‌ها در اتاقى قرار داده شده و كليد آن دروغ است》.(2) همینطور خشم و غضب که عاملی برای فحاشی و بددهانی و غیبت و تهمت است. در روایتی دیگر امام حسن عسكرى عليه‌السلام فرمودند: 《الغضب مفتاح كل شر》 《خشم كليد هر بدى است》.(3) بنابراین اگر توصیه‌ای بر ترک گناه و یا ترک عادت‌های زشت می‌شود بدین دلیل است که در سایه‌ی ترک همان یک رذیله، سایر رذائل نیز در وجود انسان کم‌رنگ می‌شوند. پی نوشت‌ها: 1بحار، ج ۷۳ ص ۳۰۷ 2 بحار، ج ۷۲ ص ۲۶۲ 3 تحف العقول، ص ۵۸۱ @pasokhsara
💠 حکم انتشار عکس با چادر در فضای مجازی 💬سوال: برخی از خانمها در شبکه‌های مجازی با قصد خیر و هدف ترویج حجاب اسلامی و چادر مشغول به فعالیت هستند و عکسهای خود را با حجاب کامل منتشر می‌نمایند. لکن در برخی موارد همین تصاویر موجب سوء استفاده قرار می‌گیرد؛ تکلیف چیست؟جواب: اگر این تصاویر مورد سوءاستفاده قرار گیرد یا تحریک‌آمیز باشد یا مفسده‌ای برای خانم داشته باشد، جایز نیست. 📚 پی‌نوشت: پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله خامنه‌ای - khamenei.ir - احکام پوشش و آرایش @pasokhsara
💠 1- تمام حیوانات حلال گوشت خشکی چهار پا دارند (به غیر از پرندگان) 2- 🦁تمام حیوانات درنده حرام گوشت می‌باشند (شیر، پلنگ، خرس ببر،گرگ، سگ، روباه، شغال و ...) 3- 🐊تمام خزندگان حرام گوشت می‌باشند. 4- 🐍تمام حیواناتی که زهر دارند حرام گوشت می‌باشند (پشه ، مار، عقرب، زنبور و ...) 5- 🦀تمام سخت پوستان حرام گوشت‌اند ( لاک‌پشت، خرچنگ، صدف و...) 6- تمام حشرات بجز ملخ حرام ‌گوشت می‌باشند.🦗 7- 🐾تمام حیوانات حلال گوشت خشکی سُم دارند نه پنجه. (به غیر از پرندگان) 8- 🐸تمام دوزیستان حرام ‌گوشت می‌باشند ( قورباغه ، وزغ، سگ‌آبی و ...) 9- 🐭تمام حیواناتی که در داخل زمین زندگی می‌کنند حرام‌گوشت‌اند ‌(‌موش سوسک،مورچه، خرگوش و...) 10-🌱تمام حیوانات حلال گوشت خشکی علفخوار هستند نه گوشتخوار. 🐤پرندگانی که درباره آنان نص وجود دارد: : 🕊انواع کبوتر: قمرى و دباسى و ورشان و دراج و كبك و تيهو و حباری و اردک 🐦انواع گنجشک‌ها: بلبل و سار و گنجشک کاکل دار و... 🐓 انواع مرغ خانگی: بوقلمون و غاز و بلدرچین و خروس و شتر مرغ و ... انواع دارای چنگال: شاهین و عقاب و قرقی و باز و کرکس و ...🦅 انواع کلاغ : هدهد. 📚 توضيح المسائل مراجع، ج‌2، مسأله 2624؛ تحرير الوسيلة؛ ج‌2، ص:155 كتاب الأطعمة و الأشربة @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا