پرسش:
چرا در اسلام ارتباط دخترها با پسرها ممنوع است؟
پاسخ:
در آموزههای اسلام زن و مرد به رعایت حیا و عفت در جامعه تشویق شدهاند و حیا در گفتار و رفتار بهعنوان دو ویژگی مهم برای آنها در نظر گرفتهشده است.
در اسلام هر ارتباطی با نامحرم به هر شکل اعم از حضوری و مستقیم و یا غیرمستقیم و از طریق پیامک و تلفن و چت چنانچه ضرورتی نداشته باشد و مستلزم مفسده باشد حرام است.
ارتباط با نامحرم خواهناخواه ایجاد علاقه میکند و علاقمندیها بر رفتار انسان تاثیرمیگذارد و دارای بازتاب بیرونی خواهد بود. اگر در اسلام رابطه با نامحرم حرام اعلامشده به دلیل واکنشهایی است که در پسِ این علاقهمندیها اتفاق میافتد. نگاه کردن بهطرف مقابل، حرف زدن با او، شوخی کردن و حتی گاهی خلوت کردن با او ازجمله پیامدهایی است که امکان بروزش درهررابطهای وجود دارد.
ارتباط با نامحرم از گناهان کبیره محسوب میشود. وسوسه شیطان در ارتباط با نامحرم بهگونهای است که پیر، جوان، مجرد، متأهل، مذهبی و غیرمذهبی نمیشناسد و شیطان دام و بستر گناه را بهراحتی برای همه ما پهن میکند.
کششهای غریزی و عاطفی در دوران جوانی بسیار پررنگ است و اگر این احساسات بهخوبی مدیریت نشوند انسان را به انحراف خواهند کشاند.
فراموش نشود که در تعداد زیادی از این رابطهها شاهد این امر هستیم که پسران میگویند فعلاً شرایط ازدواج را ندارد و با قول و قرارهای پیدرپی موضوع را به آینده موکول میکنند. توجه کنید که کسی که فعلاً شرایط ازدواج را ندارد مجاز به برقراری ارتباط و دوستی نیست و باید تا فراهم شدن شرایط، صبر و عفت پیشه کند.
در نگاه اسلام روابط بین نامحرم تنها زمانی جایز است که این روابط هیچ مفسدهای نداشته باشد و احتمال گناه بین آن دو تصور نشود. علاوه بر اینکه در ارتباطها باید به حداقل و ضرورت اکتفا نمود؛ بنابراین همین گفتگوهای معمولی بین دو نامحرم اگر پیشزمینهٔ گناه شود بههیچوجه جایز نیست.
امام صادق علیهالسلام میفرمایند:
«فَإِنَّ الرَّجُلَ وَ الْمَرْأَةَ إِذَا خُلِّیا فِی بَیتٍ کانَ ثَالِثُهُمَا الشَّیطَانَ»
«هیچ مرد و زنی در مکانی خلوت نکنند مگر آنکه شیطان سومی آنها باشد.»(1)
وقتی نیازها در کنار احساسات و عواطف قرار گیرند اگرچه آن احساسات، پاک و شفاف هم باشند اما چنانچه تقوای کافی وجود نداشته باشد، تبدیل به احساسات شیطانی شده و نهایتاً انسان را به گناه میکشانند.
انجام گناه در وجود انسان بهصورت پلکانی و تدریجیست، و به تعبیر قرآن کریم شیطان از طریق سیاست گامبهگام به هدفش خواهد رسید.
خداوند در قرآن میفرماید:
«ولا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیطانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبین»
«و از گامهای شیطان، پیروی نکنید! چه اینکه او، دشمن آشکار شماست»!(2)
فراموش نکنید که جلوگیری از وسوسههای شیطانی در ابتدای امر و قدم اوّل آسان است ولی اگر فردی در قدم اول از شیطان و هوی و هوس تبعیت کند، موقعیت خود را در مقابله با آنها تضعیف نموده و باعث تقویت نیروهای شیطانی خواهد شد.
پینوشتها:
1. شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 252
2. بقره (2)، آیه 168
#کارشناس_اخلاق
#رابطه_با_نامحرم
@pasokhsara
پرسش:
علت بینمازی نوجوانان امروزی را چه میدانید؟
پاسخ:
متأسفانه بیاهمیت بودن نسبت به نماز در بین نوجوانان ریشه در علل و عوامل مختلف فردی، خانوادگی، اجتماعی و آموزشی دارد و گویا همه این شرایط دستبهدست هم میدهند تا نوجوان ما را از نمازخواندن دور کنند؛ لذا بر همه والدین و مربیان و معلمان لازم و واجب است در احیای این فریضه اثرگذار الهی در بین نوجوانان کوشا باشند.
برای روشن شدن موضوع توجه شمارا به چند نکته معطوف میداریم:
1. تلاش در جهت آگاهی دادن به نوجوانان و تبیین اهمیت و اسرار نماز و تأثیر آن در زندگی میتواند زمینهساز گرایش نوجوانان به نماز باشد. وقتی فرزندان ما اهمیت یک موضوع را دریابند نسبت به آن اقدام خواهند نمود. برای حرکت در این راستا هم والدین باید اطلاعات دینی خود را بالا ببرند و هم مربیان و معلمان توانایی لازم در جهت پاسخگویی به سؤالات مذهبی نوجوانان را داشته باشند.
2. در اثر تبلیغات سوء در سالهای گذشته، افراد مؤمن و مذهبی افرادی خشن و بداخلاق معرفیشدهاند و همین عامل منجر به طرد فرزندان ما از امور مذهبی شده است؛ لذا باید با عطوفت و مهربانی بسیار، تصویر ذهنی فرزندانمان را نسبت به این مسئله تغییر دهیم.
3. مطابقت بین گفتار و رفتار امری است که امروزه کمتر شاهدش هستیم. در رابطه با تشویق نوجوانان به نماز نیز گاهی معلمان و مربیان و والدین، فرزندان را به نماز دعوت مینمایند اما عملاً خود در این زمینه کوتاهی میکنند.
4. یکی دیگر از دلایل مهم بیاهمیتی نسبت به نماز، بیاعتنایی و بیحرمتی نسبت به کودکان و نوجوانان در اماکن مذهبی است که این برخورد از ناحیه برخی متعصبان دینی میتواند عامل دوری نوجوان نسبت به عبادات شود.
5. الگو گیری ازجمله نیازهای یک نوجوان است که حضور والدین نمازخوان در خانه میتواند این نیاز را برطرف نماید اما همین نیاز در جامعه نیز باید با معرفی الگوهای دینی به نوجوان پاسخ داده شود.
6. ذکر این نکته در اینجا نیز ضروری به نظر میرسد که خانواده نسبت به معاشرت و رفتوآمد با دوستان و افراد فامیل دقت نظر ویژهای داشته باشند تا از تأثیرات نامطلوب در امان بمانند.
7. رفتارهای نادرست و همراه با خشونت برخی از والدین نیز میتواند عامل مهمی در ایجاد این مشکل باشد.
8. در فرهنگ اسلامی بین مصرف مال حرام و شبههناک و عدم گرایش به معنویات ارتباط وجود دارد. به همین دلیل یکی دیگر از عوامل مهم در بیرغبتی نوجوان نسبت به نماز را باید در کیفیت رزق و خوراک آنها جستجو کرد. پدری که نسبت به منبع درآمد خویش بیتفاوت است و مرز حلال و حرام را رعایت نمیکند و با مال حرام شکم فرزندان خویش را سیر مینماید نباید توقع مصون ماندن فرزند خویش را داشته باشد.
#کارشناس_اخلاق
#کاهل_نماز
@pasokhsara
سلام علیکم
ضمن خوش آمد گویی محضر همه ی فرهیختگان عزیز .
لطفا بنر کانال و کارشناسان را در گروه ها و کانال هایی که فعالان فرهنگی آموزش و پرورش و معلمان عزیز حضور دارند، نشر دهید.
ممنونم
پرسش:
با دوستان بیحجاب خود چه برخوردی داشته باشیم؟
پاسخ:
براي فراهم شدن زمينههاي تأثير امر به معروف و نهي از منکر لازم است که از نظر رفتار، طرف مقابل احساس کند که از سر دلسوزي و خيرخواهي امرونهي شده است. از سیره و روش پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین استفاده میشود که تذکر به دیگران، باید از روی دلسوزی و با بیان زیبا و نرم و محترمانه باشد تا بتواند تاثیر بگذارد.
بر شما لازم است ضمن احترام به آنها و با رعایت صمیمیت و همچنین با درک درست از شرایط و ویژگیهای روحی، اخلاقی و تربیتی دوستان خود، آنها را راهنمایی کنید.
قصد خود را خالص نموده و تنها برای رضای خدا اقدام کنید و عمل خود را از هرگونه برتری جویی پاک گردانید.
در حضور جمع و دیگران آنها را موعظه نکنید و تذکر دادن در رابطه با حجاب را به جمعهای دوستانه و خصوصی موکول کنید.
کاملاً مراقب باشید که در این جریان آبروی آنها حفظ و هیچ گونه حرمتی از آنها شکسته نشود.
فراموش نکنید که مهمتر از امر به معروف و نهی از منکر، داشتن ادب امر و نهی است. در واقع بر شما لازم است ابتدائا با ادبیات صحیح امر و نهی آشنا شوید و سپس به این امر اقدام کنید.
معروف بودن شیوهها، بخش مهمی در امر به معروف است. لذا با هر شیوه و با هر ادبیاتی نمی توان دیگران را امر و نهی نمود.
زمانشناس، مکانشناس و مخاطبشناس خوبی باشیم. برای هرکس در هر جا و هر زمان نمیتوان از شیوهای مشابه بهره برد؛ اینجاست که به کیاست مومن نیازمندیم چرا که مومن باید با ظرافت خاص و بررسی شرایط وارد عمل شود؛ بنابراین باید از اقدامات عجولانه و آنی و دفعی و بی برنامه پرهیز نمود.
نگاهمان را نسبت به بدحجابی تغییر دهیم.بین شخص و عملش تفاوت قائل شده و تنها همان رفتارش را تقبیح نمائیم نه شخصیتش را.
به این باور برسیم که شخص کم حجاب ممکن است تنها در حجابش مشکل داشته باشد اما در عین حال خود ما ممکن است در ابعاد گوناگون زندگی دارای مشکل باشیم.
قرار نیست خودمان را برتر بدانیم تا زمانی که این دیدگاه را دارید نمی توانید موفق شوید.
قصدتان کینه و انتقام نباشد بلکه تنها رضایت خداوند و اصلاح جامعه را مد نظر بگیرید.
گناه شخص را بیشتر ازآنچه هست جلوه ندهید و عیبش را بزرگتر از واقعیت نشان ندهید.
نقاط قوتش را پررنگ نموده وکمحجابی او و امر و نهی خود را در بوق و کرنا نکنید و مخفیانه او را راهنمایی کنید.
و در نهایت طبق ظرفیت و با ظرافت عمل کنید.
#کارشناس_اخلاق
#حجاب
#امر_به_معروف
@pasokhsara
🔵سوال:
گاهی، برخی از دانش آموزان صحبت از خودکشی می کنند.
چگونه با این دانش آموزان مواجه بشیم❓
❌پاسخ:
باسلام و عرض ادب.
درمورد این سوال باید گفت: مربیان محترم مدارس که با نوجوانان سر و کار دارند، قبل از تدریس ماده درسی خود باید با دنیای نوجوان آشنا باشند. نوجوان دربین سالهای 12تا18سالگی مملو از احساسات است و بیش از قوه تعقل و تفکر، احساساتش بر او حکم فرمایی می کند.
دختران بیش از پسرها، تحت تاثیر این احساساتند. مربی و اولیا، باید به این مساله واقف باشند. طرح مساله خودکشی توسط نوجوان نیز بر این اساس است و دلایل متفاوتی دارد که باید بررسی شود و نحوه ی مواجهه با آن بر اساس ریشه های آن باشد.
یکی از دلایل عمده ی آن، دیده شدن و مورد توجه قرارگرفتن است. دلیل دیگر آن که در دخترها بیشتر است شکست های عشقی و بی توجهی بعد از یک رابطه با جنس مخالف است. دلیل دیگر آن، مشکلات خانوادگی وتعارضات خانواده است.
همچنین مقایسه خود، با همسالان وهمکلاسی ها، از نظر مالی یا شکل ظاهری می تواند از دلایل دیگر طرح این مساله باشد که هرکدام راهکارهای درمانی مخصوص به خود را دارد که عمدتا با تقویت عزت نفس نوجوان و راهکارهای مخصوص به نوع علت توسط مشاور مدرسه قابل حل است.
دربعضی موارد، علاوه بر مشاوره نیاز به دارو درمانی نیز می باشد که تشخیص این مساله با مشاور است.
#کارشناس_مشاوره
#خودکشی
@pasokhsara
🔵سوال:
گاهی، برخی از دانش آموزان صحبت از خودکشی می کنند.
چگونه با این دانش آموزان مواجه بشیم❓
❌پاسخ:
باسلام و عرض ادب.
درمورد این سوال باید گفت: مربیان محترم مدارس که با نوجوانان سر و کار دارند، قبل از تدریس ماده درسی خود باید با دنیای نوجوان آشنا باشند. نوجوان دربین سالهای 12تا18سالگی مملو از احساسات است و بیش از قوه تعقل و تفکر، احساساتش بر او حکم فرمایی می کند.
دختران بیش از پسرها، تحت تاثیر این احساساتند. مربی و اولیا، باید به این مساله واقف باشند. طرح مساله خودکشی توسط نوجوان نیز بر این اساس است و دلایل متفاوتی دارد که باید بررسی شود و نحوه ی مواجهه با آن بر اساس ریشه های آن باشد.
یکی از دلایل عمده ی آن، دیده شدن و مورد توجه قرارگرفتن است. دلیل دیگر آن که در دخترها بیشتر است شکست های عشقی و بی توجهی بعد از یک رابطه با جنس مخالف است. دلیل دیگر آن، مشکلات خانوادگی وتعارضات خانواده است.
همچنین مقایسه خود، با همسالان وهمکلاسی ها، از نظر مالی یا شکل ظاهری می تواند از دلایل دیگر طرح این مساله باشد که هرکدام راهکارهای درمانی مخصوص به خود را دارد که عمدتا با تقویت عزت نفس نوجوان و راهکارهای مخصوص به نوع علت توسط مشاور مدرسه قابل حل است.
دربعضی موارد، علاوه بر مشاوره نیاز به دارو درمانی نیز می باشد که تشخیص این مساله با مشاور است.
#کارشناس_مشاوره
#خودکشی
@pasokhsara
🔵سلام استاد عرض ادب
⭕️سوال:
کتک زدن دانشآموز شلوغ چه حکمی داره؟
❌پاسخ :
سلام علیکم تنبیه بدنی فقط توسط ولی دانش آموز یا کسی که از طرف او اذن دارد امکان دارد البته مشروط به اینکه موجب دیه نشود.
#کارشناس_احکام
#تنبیه_بدنی
#معلم
#دانش_آموز
@pasokhsara
پرسش:
آیا بدحجابی گناه حقالناس را بر گردن انسان میاندازد؟ و آیا برای جبران باید از آنهایی که ما را بدحجاب دیدهاند طلب حلالیت کرد؟
پاسخ:
در بدحجابی هر سه نوع حق (حقالله، حق النفس و حقالناس) تضییع میشود. منتها هرکدام در مرتبه و درجهٔ خاص خود.
البته در اینجا برداشت در رابطه با حق بودن به دو گونه است که لازم است بین این دو نوع برداشت تفکیک قائل شده تا دچار اشتباه نشویم. یکی اینکه حجاب زن را حق خودش، پدرش، همسر یا برادر یا خانوادهاش تلقی کنیم و با رضایت آنها نسبت به بیحجابی بگوییم حجاب حق آنهاست آنها تمایل داشتهاند از حق خود بگذرند! این نوع برداشت از حق بودن طبیعتاً برداشت صحیحی نیست.
اما اگر منظور از حقالناس تضییع حقوق افرادی است که در برابر شخص بیحجاب دچار گناه میشوند این تبیین در رابطه با این موضوع صحیح است و حجاب نوعی حقالناس محسوب میشود.
نکتهٔ دیگر اینکه در رابطه با حقالناس دو نوع حق تعریف میشود: یکی حقوق مادی و دیگری معنوی. در رابطه با بدحجابی لازم است بگوییم که این نوع تضییع حق از انواع حقوق معنوی است لذا برای ادای این حق بعد از توبه و تصمیم بر ترک گناه لازم است برای خود و برای آنان که واسطهٔ گناهشان بودیم استغفار نموده و طلب مغفرت کنیم و در حقشان دعا نماییم.
البته باید بین دو مسئلهٔ حقالناس فقهی و شراکت در گناه تفاوت قائل شویم. منظور از حقالناس بودن بدحجابی حقالناس فقهی نیست بدین شکل که اگر کسی با بیحجابی خود موجبات انحراف دیگری را فراهم نمود یا با بیحجابی خود برای خانواده و همسر و فرزندان آن شخص مشکل ایجاد کرد ملزم به کسب رضایت این افراد باشد؛ بلکه منظور ما از حقالناس بودن حجاب در اینجا همان شراکت در گناه است چراکه شخص بیحجاب چون واسطهٔ گناه میشود و باعث تحریک افراد به سمت گناه، درنتیجه در گناه آنها شریک است و موجبات عذاب خویش را فراهم نموده است.
اگر ما بدحجابی را حقالناس تلقی کرده و خود را ملزم به ادای این حق معنوی (بهصورت استغفار و دعا و طلب مغفرت و...) میکنیم درواقع از نگاه اخلاقی قائل به این امر میشویم چراکه گناه کردن تأثیر نامطلوب بر قلب انسان دارد و برای رفع کدورت گناه از دل، به کوچکترین امور نیز توجه ویژه میشود؛ اما از جهت فقهی اگر بخواهیم به این قضیه نظر کنیم حقالناسی بر عهدهٔ ما به این معنا که ملزم به ادایش باشیم نیست.
لازم است بدانیم تنها عاملان گناه، گناهکار نیستند، بلکه تمام کسانی که با استفاده کردن از وسائل مختلف تبلیغاتی و یا آماده ساختن زمینهها و حتی گفتن یک کلمه کوچک تشویقآمیز و یا حتی نوع پوشش خود عاملان گناه را به کار خود ترغیب کنند در آن سهیماند.
#کارشناس_اخلاق
#حجاب
#حق_الناس
@pasokhsara
💠 #حدیث روز 💠
💎 نتیجه ترک نماز
🔻پيامبر اکرم(صلياللهعليهوآلهوسلم):
مَنْ تَرَكَ صَلاتَهُ حَتّى تَفُوتَهُ مِنْ غَيْرِ عُذْرٍ، فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ، ثُمَّ قالَ: بَيْنَ الْعَبْدِ وَ بَيْنَ الْكُفْرِ تَرْكُ الصَّلاةِ.
➖ كسـى كه نماز را بدون عذر بجا نياورد تا وقتش بگذرد، اعمـالش از بـين مىرود،
سـپس فرمود: فاصـله بين بنده و كفر، ترك نماز است.
📚 بحارالأنوار، ج ۸۲، ص ۲۰۳
#کارشناس_کلام
#حدیث
•┈┈••✾••┈┈•
@pasokhsara