eitaa logo
پاسخ شبهات و پرسش ها - متن
327 دنبال‌کننده
63 عکس
43 ویدیو
9 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 نمونه‌های از رجوع ائمه(ع) به طبیبان دراین مطلب به برخی از مواردی که اهل بیت علیهم‌السلام از طبیب استفاده کردند و در منابع تاریخی آمده است اشاره میکنیم و در مطلب بعدی موارد متعددی که اهل بیت شیعیانشان را به طبیب ارجاع داده‌اند را خواهیم آورد ❇️ ۱_ بعد ازضربت خوردن امیرالمؤمنین(ع) ابومخنف از عطیه بن حرث از عمر بن تميم و عمرو بن ابى بكار نقل مي كند: پس از ضربت خوردن علی‌بن‌ابیطالب، خاندان نبوت به تلاش افتادند كه شايد بتوانند اين زخم هولناك را التيام بخشند. اطباى كوفه را به بالين حضرت اميرالمؤمنين (علیه السّلام) خواندند. در ميان پزشكانى كه حضور يافتند اثير بن عمرو بن هانی از قبيله‏ «سكون» جراح زبردستى بود. وي را انتخاب كردند كه به علاج بپردازد. اثير جراح دستور داد گوسفندى را سر بريدند و از ريه‏ گوسفند گرماگرم رگ باريكى در آورد و آن رگ را در شكاف زخم جا داد و پس از چند لحظه زخم را گشود و آن رگ را بیرون آورد و بر آن رگ سفيدى مغز مقدس حضرت اميرالمؤمنين نمودار بود. اثير جراح در اين هنگام به اميرالمؤمنين گفت: هنگام آن رسيده است كه اميرالمؤمنين وصاياى خود را بنگارد زيرا اين دشمن خدا شمشير خود را به مغز مبارك فرو برده است.» برخی منابع: مقاتل الطالبیین ابوالفرج اصفهانی ص ۵ فرزندان ‏آل ‏ابى ‏طالب، جلد ‏۱، ص ۴۹_۵٠ خطبه ۷فروردین ١٣٧١ مقام معظم رهبری 🔻شهید مطهری در کتاب آزادی معنوی این اتفاق را نقل می‌کند و درباره اثیر بن هانی بن عمرو سَلولی که در تمام منابع نام او بعنوان طبیب موجود است میگوید. ظاهراً این مرد طبیبی بوده است که در همین دانشگاه جندی شاپور که در ایران بوده است و مسیحیهای ایران آن را اداره میکرده‌اند تحصیلات طبی کرده بود و اقامتش در کوفه بود. مجموعه آثار شهید مطهری . ج23، ص: 496 بعبارتی هانی بن عمرو یک تحصیل‌کرده خارجی بود😊 ❇️ ۲. اصابت خنجر به پای امام حسن علیه السلام و مداوا توسط طبیب در دوران خلافت کوتاه امام حسن در گیرودار صلح با معاویه در شهر ساباط، یکی از خوارج به حضرت نزدیک شد و گفت: ای حسن مشرک شدی همان گونه که پدرت مشرک شد؛ سپس با خنجری به ران او زد و امام که سوار بر اسب بود بر زمین افتاد. حسن بن علی(ع) را بر روی تختی به مدائن بردند و در خانه سعد بن مسعود ثقفی بستری شد و طبیب آوردند تا درمان شود. منابع: شیخ مفید، الارشاد، ج۲، ص۱۲؛ انساب الاشراف، ج۳، ص۳۵. ❇️ ۳. احضار یک طبیب غیرمسلمان توسط امام حسن عسکری علیه السلام برای انجام فصد و حجامت منابع: الخرائج و الجرائح ج 1 صص 422-424. منتهی الامال، ص 576 و 577. البته با اندکی تفاوت در کافی، ج 1، صص 512_513 ❇️ ۴. درمان حضرت سکینه دختر امام حسین(ع) ابوالفرج اصفهانی نقل می کند در پائین چشم حضرت سکینه دختر حسین بن علی علیه السلام غده‌ای ایجاد شده بود. پزشکی به نام بدراقيس آوردند پوست صورت ایشان را شکافت غده و ریشه ها را خارج کرد و سپس زخم را بستند و فقط جای زخم باقی ماند. منابع: _الاغانی، ابوالفرج اصفهانی، ج ۱۶. ص۱۶۰ _مقاله نقش شیعیان در دانش پزشکی، حسین زاده شانه چی و... فصلنامه پژوهش های علوم انسانی خرداد ۹۲، شماره ۱۷ اینها برخی موارد است که اهل بیت به طبیب مراجعه کردند و در مطلب بعدی موارد متعددی آورده خواهد شد که ائمه اطهار دیگران رو به طبیبان ارجاع میدادند اینجا سوالی که مطرح می‌شود این است که، چگونه خود اهل بیت به طبیب مراجعه می‌کردند و دیگران رو به پزشکان روز ارجاع می‌دادند ولی عزیزان طب اسلامی می‌گویند به هیچ پزشکی نباید مراجعه کرد و فقط باید به طب اسلامی که ما میگوییم عمل کنید؟ این تناقض نیست؟ این انحصارطلبی برای چیست؟ حتما مطالب بعد را بخوانید 👇 http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
🔵 ارجاعات معصومین علیهم السلام به اطبا در پست قبلی به مراجعه معصومین علیهم السلام به اطبا اشاره کردیم که موارد متعدد دیگری در این زمینه وجود دارد که می‌توان به آن پرداخت. در این پست یه ارجاع دادن مسلمانان به دیگر اطبا توسط معصومین خواهیم گفت ❇️ ۱. ارجاع مسلمین به طبیب غیرمسلمان توسط پیامبر(ص) پیامبر اکرم به مسلمانان توصیه می‌کرد هنگام بیماری نزد حارث بن کلده بروند؛ وقتی سعد بن ابی وقاص در آخرین حج پیامبر سخت بیمار شد، پیامبر پس از عیادت از وی، فرمان داد تا حارث را برای درمان وی فراخوانند حارث بن کلده از مردم طائف بود که در مدرسه ی جندی شاپور طب را آموخته بود. منابع: واقدی، کتاب المغازی، ج۳، ص۱۱۱۶، تاریخ بغداد، ج ١۴ ، ص ٣۴٨ ❇️ ۲. ارجاعات مکرر معصومین به اطبا و اجازه دادن به شیعیان به درمان در موارد متعدد شیعیان از معصومین سوال میکردند آیا اجازه است به فلان طبیب مسیحی یا یهودی و غیرمسلمان رجوع کنیم؟ آن حضرات نیز اجازه می‌دادند بعنوان مثال از امام باقر عليه السلام پرسيدند: آيا مى‌توان به دستورهاى طبّى طبيب يهودى ومسيحى عمل كرد؟ فرمود: «اشكالى ندارد، شفا به دست خداست». منابع: طب الائمه ص ۶۳ السرائر، ج ۳، ص ۵۶۹ دقت کنید امام نمیفرماید، نرو، شفا دست خداست، میفرماید برو، شفا دست خداست. یعنی به مسیحی بودن طبیب نگاه نکن، هم خالق علم اون طبیب خداست، هم اثرگذاری و شفا از بیماری دست خداست. طبق اسباب و علل باید به طبیب مراجعه کنی و تاثیر دارو و بیماری را خدا طبق قانون علیت و طبیعت برقرار خواهد کرد دلیل اینکه چرا اطباء اون زمان اغلب غیر مسلمان بودن هم بعدا خواهیم گفت نمونه‌های ارجاعات به طبیبان ادامه دارد..... 👇 http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 نظر آیت الله جوادی آملی درباره طب اسلامی کدام طب نبوی؟ با احادیثی که بیشتر آن ضعیف السند هستند؟ از شش هزار حدیث طبی ۵درصد آن دارای سند است. آن هم درباره حجامت است و نمک و... که اینها هم باید بررسی شود و اگر صحیح بود باید با تجربه ثابت شود به مریض سبزی میدن که دل‌دردش خوب بشه، میره سونوگرافی میکنه میفهمن اصلا مشکل جای دیگه‌س... تجربه باید به تجربه یقینی برسد | عضو شوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
🔵 حقایق گفتنی ⭕️اسناد جنایات در افغانستان جورج بوش در سخنرانی روز گذشته خود، به مناسبت بیستمین سالگرد ۱۱سپتامبر؛ "وظیفه مستمر ماست که با افراط گرایان و تروریست ها روبرو شویم ..."!! 👈نحوه‌ی مواجه شدن ارتش تروریست آمریکا به این‌صورت است که؛ سرویس جهانی در تاریخ ٣ جولای ٢٠٠٢ گزارش داد که: «تعداد افغان‌های غیرنظامی که توسط بمب‌های امریکا به قتل رسیده‌اند از تعداد کسانی که در حادثه 11 سپتامبر کشته شدند، بیشتر شد... در عرض یک سال این تعداد جنایت؛ حساب ۲۰ سال جنایت از توان خارج است... و در واقع میلیون ها افغانی و عراقی فقط قربانی جنایات آمریکا دارنده هزاران موشک و بمب اتمی شدند حالا کشتارهای آمریکا در کشورهای دیگر بماند!! 🔴 کانال منو درسام 👇👇👇 سروش @s_mano_darsam ایتا @manodarsam
عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇 https://eitaa.com/pasokhvoice https://eitaa.com/pasokhtext https://eitaa.com/shenakhtehadis عضویت در کانال واتساپ:👇 https://chat.whatsapp.com/GfZf94HCmww2MjL26GUfF9
پرسش : آیا نامه نوشتن به فرشته ها و حاجت خواستن از آنها در اسلام توصیه شده است؟ آیا اسم های عجیب و مبهمی که برای برخی از فرشتگان بیان می شود در قرآن آمده است؟ پاسخ : فرشته ها قطعا وجود دارند و باید به وجود آنها ایمان داشته باشیم اما توسل به آنها در اسلام توصیه نشده و مطالبی که اخیرا برای ترویج «توسل به فرشتگان» در فضای مجازی منتشر می شود مبنای اسلامی و قرآنی ندارد و چه بسا به تدریج به «شرک» و «پرستش فرشتگان» و در نهایت به «شیطان پرستی» و «انحرافات عقیدتی و رفتاری بزرگ» بینجامد. فرشتگان، مأموران خدا برای اداره جهان هستند و صرفا از خدا دستور می گیرند. هریک از آنها مأموریت مشخص خود را دارد و دقیقا مطابق دستورات خداوند کار می کند. آنان اختیار و استقلالی از خود ندارند و دلیلی نداریم که مأموریت آنان گوش دادن به درخواستهای انسان ها باشد بنابراین توسل یا التماس به فرشته ها برای برآورده شدن حاجت، یک شیوه غیراسلامی است. برای برآورده شدن حاجات باید از خدا بخواهیم تا او به فرشته هایش و به همه کائنات دستور بدهد تا در جهت موفقیت ما تغییراتی ایجاد کنند. ضمنا طبق آیه 7 سوره غافر (مومن) ، هرکس براستی مومن باشد فرشتگان به صورت خودکار برای بخشودگی او دعا می کنند (هرچند آن فرد هیچگاه به هیچ فرشته ای متوسل نشده باشد) بنابراین نیازی به توسل به آنها نیست. در قرآن به صورت کلی به وجود فرشته ها اشاره شده ولی تنها از جبرئیل و میکائیل نام برده شده است. همچنین برخی از مفسران معتقدند « الروح » که در سوره قدر ذکر شده بزرگترین فرشته الهی است. برخی نیز « روح القدس » و « الروح الامین » را نامهای دیگر « جبرئیل » می دانند. اما اسمهای عجیب و غریبی که در برخی از کتابها برای فرشته ها ذکر می شود سند معتبری ندارد مگر اینکه اثبات شود در حدیثی با سند صحیح در یک کتاب معتبر و شناخته شده آمده است. کتابهایی که اخیرا مردم را به سمت « پرستش فرشتگان » به عنوان راهی برای « تقرب به خدا » یا « دستیابی به موفقیت » سوق می دهند مخلوطی از سلایق و تصورات و تخیلات شخصی و باورهای غیراسلامی هستند. اعتماد به این مطالب، ممکن است افراد را دچار اختلالات فکری، انحرافات رفتاری و حتی بیماری های روانی کند. عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇 https://eitaa.com/pasokhvoice https://eitaa.com/pasokhtext https://eitaa.com/shenakhtehadis عضویت در کانال واتساپ:👇 https://chat.whatsapp.com/GfZf94HCmww2MjL26GUfF9
پرسش: اخیرا در فضای مجازی گفته می شود اگر کلمه «اِن شاء الله» را به صورت سرهم بنویسیم معنای کفرآمیز دارد مثلا اگر به صورت «ایشاالله» بنویسیم یعنی «خدا را به خاک سپردیم» و اگر به صورت «انشاءالله» بنویسیم یعنی «ما خدا را ایجاد کرده ایم». آیا این مطلب صحت دارد؟ پاسخ: نگارش استاندارد «ان شا الله» در زبان عربی به صورت «إن شاء الله» است ولی در فارسی به صورتهای زیر هم نوشته می شود که همگی بی اشکال هستند و هیچیک از آنها معنای کفرآمیز نمی دهد: ان شا الله ان شاء الله انشاء الله همچنین در محاوره عامیانه فارسی گاهی به صورت «ایشاالله» تلفظ می شود که آن هم اشکال معنایی و شرعی ندارد. در واقع هیچکدام از نگارش‌ها و تلفظ‌های بالا حاوی معنای غلط یا کفرآمیزی نیستند زیرا «معنای واژه همان چیزی است که گوینده و شنوندگان درباره آن توافق و تفاهم دارند». کلمه «ان شاء الله» را به هریک از شکل‌های بالا بنویسیم یا بخوانیم هم گویندگان و هم شنوندگان می دانند که منظور از آن، «اگر خدا بخواهد» است و نه چیز دیگری. نکته تکمیلی: درباره «إنشاءالله» اگر کسی بگوید «إنشاء» به معنای «ایجاد کردن» است باز هم پاسخ اینست که: اولا گوینده و شنونده چنین برداشتی نمی کند. ثانیا اگر «اِنشاء» در اینجا به معنای «ایجاد» گرفته شود باز هم لزوما ترجمه اش این نیست که «ما خدا را ایجاد کرده ایم» یا «خدا به وسیله شخص دیگری ایجاد شده است» بلکه می تواند اشاره به این باشد که «خداوند، همه چیز را ایجاد کرده است» یعنی «همه چیز، إنشاءالله(آفریده ی خدا) هستند». در واقع لزومی ندارد وانمود شود مصدر «إنشاء» که به «الله» اضافه شده و ترکیب اضافی(مضاف و مضاف الیه) ساخته، لزوما از سنخ اضافه ی مصدر به مفعول است بلکه می تواند اضافه مصدر به فاعلش باشد. در هرحال بهتر است که «ان شا الله» را جدا بنویسیم ولی لزمی ندارد دچار وسواس شویم و سایر شیوه های نگارشی و محاوره ای را به کفر ارتباط بدهیم یا نامشروع بدانیم. جالب اینست که حتی برخی از مراجع بزرگ معاصر نیز -احتمالا برای سرعت در نوشتن- عبارت «إنشاالله» را سرهم مینویسند که قطعا اگر معنای کفرآمیزی داشت اینگونه نمی نوشتند. عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇 https://eitaa.com/pasokhvoice https://eitaa.com/pasokhtext https://eitaa.com/shenakhtehadis عضویت در کانال واتساپ:👇 https://chat.whatsapp.com/GfZf94HCmww2MjL26GUfF9
پرسش: آیا واقعا پیامبر (ص) فرمودند «هر کس پایان ماه صفر را به من اطلاع دهد، اهل بهشت است»؟ آیا اینکه بعضی‌ها در شب اول ربیع الاول بر در هفت مسجد می‌روند و پایان ماه صفر را به رسول الله (ص) تبریک می‌گویند ریشه در احادیث دارد یا یک آداب سلیقه ای است؟ پاسخ: چنین حدیثی درباره پایان ماه صفر یا آغاز ربیع نداریم و اینگونه آداب، خودساخته و سلیقه‌ای است. البته روایت دیگری درباره بهشتی بودنِ ابوذر (ره) داریم که در شرایط کاملاً خاصی، عبارت « ... فَمَن بَشَّرَنی بخروج آذار فَلَهُ الجَنَّة ...»(هرکس خروج ماه آذار را به من بشارت دهد اهل بهشت است) در آن آمده و برخی همین حدیث را به اشتباه فهمیده، لفظ و معنای این روایت را تقطیع و تحریف کرده، بر ماه صفر تطبیق نموده‌اند. محتوای حدیث مورد نظر اینست که پیامبر (ص) با اصحاب خود در مسجد بودند و متوجه شدند که ابوذر تا لحظاتی بعد به مسجد وارد خواهد شد بنابراین فرمودند: "اولین کسی که اکنون بر ما وارد می‌شود، اهل بهشت است" برخی از اصحاب بهدمحض اینکه این سخن را شنیدند، از مسجد بیرون رفتند تا زودتر وارد شوند و این فضیلت را به نامِ خود تمام کنند! پیامبر(ص) متوجه خروج این افراد شدند و به بقیه اصحاب که نزد ایشان مانده بودند فرمودند: از میان کسانی که اکنون وارد مسجد می‌شوند، هریک که پایان ماه آذار (از ماه‌های رومی) را به من مژده بدهد، اهل بهشت است. وقتی ابوذر و سایر اصحاب وارد شدند پیامبر (ص) از آنان پرسید: در کدام ‌یک از ماه‌های رومی هستیم؟ ابوذر گفت: یا رسول الله! ماه آذار به پایان رسیده است. پیامبر (ص) فرمودند: "من این را می‌دانستم اما (این صحنه‌سازی را انجام دادم زیرا ) دوست داشتم قومِ من بدانند که تو اهل بهشت هستی ..." (1) گرچه همین روایت نیز از نظر سندی جای بررسی دارد ولی به هرحال هیچ نامی از ماه ربيع یا صفر در آن نیست زیرا ماه آذار یکی از ماه‌های رومی و معادل ماه مارس در تقویم میلادی به شمار می‌آید و ربطی به ماه صفر ندارد. در هرحال، علت بهشتی شدنِ ابوذر این نبود که ماههای رومی را می‌دانست و بشارتِ پایان ماه مارس(آذار) را به پیامبر (ص) داد بلکه علتش صداقت ابوذر در اندیشه، گفتار و عملکرد بود. ————— (1) صدوق، علل الشرایع، ج 1، صص: 175-176 و معانی الاخبار، ص 205 عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis عضویت در کانال واتساپ:👇 https://chat.whatsapp.com/GfZf94HCmww2MjL26GUfF9
6.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نظر این بانوی غربی درباره اسلام و حجاب چیست؟ عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis عضویت در کانال واتساپ:👇 https://chat.whatsapp.com/GfZf94HCmww2MjL26GUfF9
ابلیس چگونه وارد بهشت شد؟ پرسش: با توجه به اینکه وقتی شیطان به آدم سجده نکرد، خدا او را از بهشت بیرون کرد و او را رجیم و رانده شده نامید پس چگونه دوباره وارد بهشت شد و آدم و حوا را فریب داد تا از میوه درخت ممنوعه بخورند؟ پاسخ: 1 – در هیچیک از آیاتی که از «رانده شدن» و «رجيم بودنِ شیطان» سخن می گویند نیامده که «از بهشت رانده شد» یا «ممنوع الورود به بهشت گردید» بلکه «رجیم بودن» معنای دیگری دارد زیرا قرآن، خودداری ابلیس از سجود در مقابل آدم را در «مرحله قبل از سکونت آدم در بهشت» بیان فرموده است. در این مورد بنگرید به سوره بقره؛ آیات 34 و 35 و سوره اعراف آیات 18 و 19 2 – شيطان قبلا در صف فرشتگان به عبادت مشغول بود و در آن محل والا و آسمانی از رحمت و لطف خاص خدا که شامل حال فرشته های عابد می شد بهره می برد اما هنگامی که نافرمانی کرد از آن مقام والا رانده و از رحمت خدا دور شد و «رجیم» گردید. پیام این ماجرا اینست که محفل پاکان و فرشتگان، جای متکبران، خودستایان و خودخواهان نیست و چنین افرادی از جایگاه قُرب و رضایت و رحمت الهی نزول و سقوط می‌کنند. در این مورد به آیات زیر توجه کنید: «قَالَ فَاهبِط مِنهَا فَمَا يَكُونُ لَكَ أَن تَتَكَبَّرَ فيهَا فَاخرُج إِنَّكَ مِنَ الصَّاغِرينَ»( سوره اعراف: آیه 13) ترجمه: {خداوند به ابلیس} گفت: «از آن (مقام و مرتبه‌ در آسمان در محفل فرشتگان) فرود آی! تو حقّ نداری در آن (عبادتگاه آسمانی) تکبّر کنی! بیرون رو، که تو از افراد پست و حقیر هستی! «قَالَ اخرُج مِنهَا مَذءُومًا مَّدحُورًا»(سوره اعراف: آیه 18) ترجمه: فرمود: با ننگ و عار و خواری، از آن (مقام و محفل والا) بیرون شو! «قَالَ فَاخرُج مِنهَا فَإِنَّكَ رَجيمٌ» (سوره حِجر : آیه 34 و سوره ص : آیه 77) ترجمه: {خداوند} فرمود: «از صفوف آنها [= فرشتگان‌] بیرون رو، که (از درگاه ما) رانده ‌شده ‌ای! نکته مهم در آیات بالا اینست که ضمیر «ـها» در «مِنها» به «الملائکه» یا «صفوف الملائكه» یا «مرتبة الملائکه» یا «منزلة الملائكة» برمی گردد بنابراین اگر داستان آدم و ابلیس را در قرآن مطالعه کنیم تعارض و ناسازگاری در آن وجود ندارد اما اگر بخواهیم به داستانهای عامیانه و شفاهی یا به روایات اسرائیلیات که ریشه در کتب تحریف شده یهود دارند تکیه کنیم دچار تناقض خواهیم شد. بر فرض اگر کسی اصرار بورزد که «شیطان از بهشت اخراج شده بود» در پاسخ می‌توان گفت: وسوسه شیطان ممکن است گاهی از راه دور نیز اثرگذار باشد. عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇 https://eitaa.com/pasokhtext @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis عضویت در کانال واتساپ:👇 https://chat.whatsapp.com/GfZf94HCmww2MjL26GUfF9
پاسخ به مخالفان اسلام و پیامبر (ص) – بخش سوم پرسش: در سال‌های اخیر ویدیویی از یک سخنران مسیحی بر ضد تاریخ 1400 ساله اسلام منتشر شده که در آن گفته می‌شود: «یهودی‌ها و مسیحی‌ها در حکومت محمد به ذِمّی یعنی شهروندان درجه دوم تبدیل شدند که فقط با پرداخت جِزیه اجازه زنده ماندن و شانس کشته نشدن داشتند. یهودیها و مسیحی‌ها آزادی مذهبی نداشتند و نمی‌توانستند برای مراسم مذهبی در کنار یکدیگر جمع شوند.» پاسخ این ادعاها چیست؟ پاسخ: 1 - این ادعا درباره سیره پیامبر (ص)، با مستندات تاریخی سازگاری ندارد. مسیحیان و یهودیان در زمان پیامبر (ص) به عنوان دو گروهِ اقلیت دینی دارای حقوق شهروندی شناخته می‌شدند و نه تنها در عمل به مناسک دینی و عبادی خود آزادی داشتند بلکه در صورت پرداخت جزیه ، تأمین امنیت آنان بر عهده حکومت اسلامی قرار می‌گرفت. 2 - پرداخت جزیه که مبلغش بیش از زکاتِ مسلمانان بود، دستکم دو فلسفه داشت: نخست اینکه در هنگام جنگ و دفاع از امنیت کشور اسلامی، شرکت در جهاد بر یکایک مردان مسلمان واجب است اما بر اقلیت های دینی واجب نبود و به آنان اختیار داده می‌شد به جای «سرباز دادن برای مشارکت در جنگ»، «جزیه» بپردازند(تقریبا معادل خرید خدمت سربازی در عصر حاضر). آنان به صِرف اینکه جزیه می دادند از شرکت در جنگ، معاف می‌شدند و تأمین امنیتشان بر عهده سربازان مسلمان قرار می‌گرفت. دوم اینکه عدالت اقتضا می‌کرد همانگونه که شهروندان مسلمان، به حکومت مرکزی «زکات» می‌دادند، شهروندان مسیحی و یهودی نیز مبلغی به عنوان «جزیه» بدهند زیرا از زکات، معاف بودند. 3 - کلمه «ذِمّی» يا «اهل ذِمّه» به معنای «شهروند درجه دوم» نیست بلکه هم‌خانواده با کلمه «ذِمّة» به معنای «عُهده، تعهد، مسؤولیت و پیمان» است و «اهل ذمه» یعنی «کسانی که مسلمانان نیستند ولی پیمان همزیستی با مسلمانان دارند و حکومت اسلامی متعهد به حمایت از جان، مال، ناموس و آزادی دینی آنان است». در واقع وقتی در جامعه اسلامی لقب «ذمی» به یهود و نصارا داده می‌شود مقصود اینست که حفاظت از حقوق شهروندی و امنیت آنان، مسؤولیتی «بر ذمه مسلمانان» یعنی «بر عهده جامعه اسلامی» است و اگر این وظیفه ادا نشود مسلمانان، «مشغول الذمه»(مدیون) خواهند بود. با همین نگاه اسلامی بود که وقتی شماری از سپاهیان معاویه، خلخال از پای یک زن ذمّی(مسیحی یا یهودی) بیرون آوردند و بدون اینکه دستگیر و مجازات شوند از صحنه گریختند، وقتی خبر به امیرالمومنین علی(ع) رسید، ایشان فرمودند: «فَلَو أنَّ امْرَأً مُسلِماً ماتَ مِن بَعدِ هذا أسَفاً ما كانَ بِهِ مَلوماً بَلْ کَانَ بِهِ عِنْدِی جَدِیراً»(اگر مردی مسلمان (پس از شنیدن این ماجرا) از شدت تأسف بمیرد، نباید سرزنش شود بلکه از نظر من (دِق کردن در چنین حالتی) سزاوار و بجاست»(کلینی، الکافی، ج 5، ص 5 و نهج البلاغه، خطبه 27 با موضوع جهاد) 4 – سختگیری پیامبر (ص) درباره اقلیتهای دینی منحصر به گروهی از آنان بود که دست به توطئه، پیمان شکنی و شورش مسلحانه بر ضد حکومت اسلامی زده بودند. آیه ای که می گوید «اهل کتاب باید در حالی که فرودست یا ذلیل ... بقیه در لینک زیر: http://pasokhha57.blogfa.com/post/24 عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇 https://eitaa.com/pasokhtext @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis عضویت در کانال واتساپ:👇 https://chat.whatsapp.com/GfZf94HCmww2MjL26GUfF9
✖️سخنان جالب در مورد اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید. متن کامل: yun.ir/hfp2bg منبع: کانال روشنگری عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇 https://eitaa.com/pasokhtext @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis عضویت در کانال واتساپ:👇 https://chat.whatsapp.com/GfZf94HCmww2MjL26GUfF9