سوال
علت وفات حضرت معصومه (س) چه بوده است؟
پاسخ
حضرت معصومه یکسال پس از ورود برادرش حضرت امام رضا(ع) به ایران به همراه عدهای از برادران و خواهران و عده دیگری از خویشان به منظور دیدار امام رضا (ع) وارد ایران شدند.[1] جعفر مرتضی عاملی مینویسد: (حضرت معصومه در راس یک قافله 22 نفری متشکل از علویان و برادران امام رضا (ع) برای دیدار با ان امام همام رهسپار ایران گردید)[2] البته برخی از پژوهشگران تعداد افراد این کاروان را حدود 400 نفر نوشتهاند و قایلند 23 نفر از انان در ساوه کشته شدند.[3] پس از انکه حضرت معصومه و همراهیان ایشان به ساوه رسیدند، ماموران حکومتی با انها درگیر شدند و بسیاری از افراد این قافله را به شهادت رساندند. در همین زمان حضرت معصومه بیمار شد. از خادمش پرسید: از اینجا تا قم چقدر فاصله است؟ خادم عرض کرد: 10 فرسخ. حضرت فرمود: مرا از اینجا به قم منتقل کن.[4] در همین زمان موسی بن خررج که از بزرگان ال سعد و از شیعیان قم بود به خدمت حضرت معصومه مشرف شد و زمام ناقه او را گرفت و به سرای خویش فرود اورد.[5]
علّت بیماری:
برخی از محققان معتقدند که حضرت معصومه (س) در ساوه مسموم شد و سپس با حالت بیماری وارد قم شد. و پس از مدت کوتاهی به شهادت رسید.[6] محمدی اشتهاردی مینویسد: (مطابق نقل بعضی مسموم نمودن حضرت توسط زنی در ساوه انجام شد).[7] عدهای نیز قایلند: (وقتی حضرت معصومه بدنهای پاره پاره برادران و برادر زادگان خویش را که 23 نفر بودند را دید، به شدت غمگین گشت و در اثر ان بیمار شد). پس از ورود حضرت معصومه (س) به قم در روز 23 ماه ربیع الاول،[8] ان حضرت 17[9] یا 19[10] روز ساکن منزل موسی بن خررج بود. و در این مدت با حالت بیماری مشغول عبادت و راز و نیاز با خداوند بود.
زمان رحلت:
قول مشهور این است که حضرت معصومه پس از انکه در 23 ماهربیعالاول وارد قم شدند، 17 روز بیشتر زنده نبودند. بنابراین رحلت ان حضرت باید دهم ماه ربیع الثانی صورت گرفته باشد. علی اکبر مهدیپور مینویسند: (روز رحلت حضرت معصومه دهم ماه ربیع الثانی سال 201 هجری بوده است).[11] برخی از محققان نیز دوازدهم ربیع الثانی[12] را به عنوان روز رحلت ذکر کردهاند. محمدی اشتهاردی مینویسد: (همانگونه که برخی از بزرگان گفتهاند، انصاف این است که برای جمع کردن بین قول اول و دوم، برای بزرگداشت مقام آن بانوی بزرگوار سه روز 10، 11، و 12 ماه ربیع الثانی را به عنوان سوگواری معصومیه، مراسم برگزار شود).[13] پس از رحلت حضرت معصومه (س) زنان ال سعد بیبی فاطمه معصومه را غسل دادند و کفن کردند.[14] سپس جسم مطهر ان حضرت به باغ موسی بن خررج (محل فعلی حرم مطهر ایشان) برده شد. در ان هنگام میان اشعریان (ال سعد) بر سر اینکه چه کسی شایستگی دفن ان بدن مقدس را دارد اختلاف روی دارد... ناگهان دو سوار نقابدار از طرف رودخانه قم به پیش امدند و وقتی نزدیک بدن مطهر رسیدند از اسب پیاده شدند. نخست بر ان نماز گزاردند و سپس وارد سردابی که برای تدفین وی مهیا شده بود، شدند و به کمک یکدیگر او را به خاک سپردند. و بدون اینکه با کسی سخن بگویند ان محل را ترک کردند. کسی نفهمید انان چه کسانی بودند.[15] برخی از محققان احتمال دادهاند که این دو سوار امام رضا (ع) و امام جواد(ع) بودهاند.[16] با توجه به اینکه ولادت حضرت معصومه اول ذی القعده سال 173[17] هجری میباشد. و با توجه به زمان رحلت ان حضرت یعنی سال 201 هجری، بنابراین سن مبارک ان حضرت هنگام وفات 28 سال بوده است.
پی نوشت ها
[1] قمی، حسن بن محمد بن حسن؛ تاریخ قم، ترجمه حسن بن علی بن حسن عبدالملک قمی، تهران، طوس، 1361، ص 213.
[2] عاملی، جعفرمرتضی؛ الحیاه السیاسه للامام الرضا، بیجا، دارالتبلیغ الاسلامی، 1398، ص 428.
[3] محمدی اشتهاردی، محمد، حضرت معصومه فاطمه دوم، قم، علامه 1375، چاپ اول، ص 118.
[4] قمی، حسن بن محمد؛ پیشین، ص 213.
[5] همان
[6] عاملی، جعفرمرتضی؛ پیشین، ص 428.
[7] محمدی اشتهاردی، پیشین، ص 123 به نقل از وسیله المعصومین، ص 68.
[8] همان، ص 119.
[9] قمی، حسن بن محمد بن حسین؛ پیشین، ص 213.
[10] مجلسی، محدباقر؛ بحارالانوار، تهران، مکتب الاسلامیه، بیتا، ج60، ص 219.
[11] مهدی پور، علی اکبر؛ کریمه اهل بیت، قم، حاذق، بیتا، ص 109.
[12] منصوری، مهدی؛ حیات الست، قم، صحفی، 1339، ص 8.
[13] محمدی اشتهاردی، محمد؛ پیشین، ص 115-114.
[14] فیض، عباس؛ گنجینه اثار قم، مهر، 1349، ج1، ص 390.
[15] قمی، حسن بن محمد، پیشین، ص 214-213 با اندکی تفاوت.
[16] جمعی از نویسندگان، مجموعه مقالات، قم، زایر، 1384، ص 118 به نقل از گنجینه دانشمندان، ج1، ص 15-14.
[17] نمازی، شیخ علی؛ مستدرک سفینه البحار، مشهد، چاپخانه خراسان، ج8، ص 257.
————————————————
🔍: پرسمان_اندیشه
@porseman_andisheh
_______________________
🔹پژوهش حوزه علمیه البرز
@pazhoohesh_albor
🍀🍀🍀
✅قابل توجه مولفان، نویسندگاه، محققان و علاقمندان به پژوهش
🖊بشتابید، فرصتی بی نظیر در جهت حمایت از پژوهش های شما
فراخوان_سال_1401
لینک کانال دبیرخانه حمایت از طرح ها پژوهشی
👇👇👇
@hdabirkhane
🔹پژوهش حوزه علمیه البرز
@pazhoohesh_albor
🍃 #ابزار کارآمد برای پژوهش
💠 استناددهی آنلاین
استناددهی آنلاین به شما کمک میکند که بدون نیاز به ایجاد حساب کاربری و یا نصب نرمافزار، با وارد کردن اطلاعات کتابشناختی مدنظرتان بلافاصله کتابنامه خود را تولید کنید. این ابزار انواع شیوهنامههای فارسی و انگلیسی را پشتیبانی میکند.
لینک پژوهیار:
https://cite.pajoohyar.ir/
________________________________
پژوهش حوزه علمیه البرز
@pazhoohesh_albor
هدایت شده از پرسمان اندیشه
✨✨✨
◻️۲۴ آبان؛ روز بزرگداشت سید محمدحسین طباطبایی
💠سید محمدحسین طباطبایی معروف به علامه طباطبایی نویسنده تفسیر المیزان، فقیه، فیلسوف و مفسر قرآن است. اهمیت وی به جهت زنده کردن حکمت و فلسفه و تفسیر در حوزههای تشیُّع بعد از دورهٔ صفویه بوده است.
✨روز بزرگداشت سید محمدحسین طباطبایی
۲۴ آبان، سالروز درگذشت فرزانه ای فرهیخته و عارفی کامل است که عمر ۷۹ ساله خود را، برای شکوفایی معارف دینی و گسترش آن در جامعه انسانی هدیه نموده و با گذر از دانه و دام دنیایی، سبکبال با توشه ای گران سنگ چون تفسیر المیزان، به سوی یار پرکشید.
_________________________
🔍پرسمان_اندیشه
@porseman_andisheh
10.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 خدا را نباید فراموش کرد، آیت الله محمد حسین طباطبایی
______________________
پژوهش حوزه علمیه البرز
@pazhoohesh_alborz
💠 علامه محمد تقی جعفری رحمه الله علیه
----------------------------------------------------------
🍃 پژوهش حوزه علمیه البرز
https://eitaa.com/pazhoohesh_alborz
پژوهش حوزه علمیه برادران استانالبرز
💠 علامه محمد تقی جعفری رحمه الله علیه ---------------------------------------------------------- 🍃
🍃🍃🍃
زندگی نامه استاد علامه جعفری رحمه الله علیه
🌺 استاد محمدتقى جعفرى به سال 1302 خورشيدى در يكى از خانواده هاى متديّن شهر تبريز چشم به جهان گشود و كودكىِ خويش را در پناه پدرى راستگو و مادرى سيّده و پاكدامن آغاز كرد.
محمدتقى با ورود به مدارس جديد و تعليماتى كه در تبريز آن زمان، تازه داير شده بود، راه خود را براى صعود به قله هاى تفكر گشود. او چون خواندن و نوشتن را پيش از آغاز دبستان، از مادر خويش فرا گرفته بود، به صلاحديد مدير مدرسه ـ جواد اقتصادخواه ـ درس و تحصيل را از كلاس چهارم ابتدايى آغاز كرد. پس از پايان دروس ابتدايى، محمدتقى وارد حوزه علميه طالبيّه شد، سپس راه تهران و قم را در پيش گرفت.
✳ وى در تهران و قم از محضر فقها و حكمايى چون: ميرزا مهدى آشتيانى، شيخ محمدرضا تنكابنى و عارف داناسرشت ميرزا محمدتقى زرگر تبريزى بهرههايى شايان گرفت.
به دنبال آن، به سبب بيمارى و رحلت مادر، به تبريز برگشت و در درس آيت الله شهيدى حضور يافت. اندكى بعد با اصرار شديد و اكيد آن جناب مواجه شد كه مصرّانه از او مىخواست راه نجف را در پيش گرفته و هر چه زودتر به كانون علمىِ حوزه علميه نجف بپيوندد.
🔶 حضور 11 ساله محمدتقى جعفرى در دانشگاه دينىِ بزرگ نجف اشرف كه آكنده از اساتيدى بسيار ممتاز و صاحب نظر همچون: سيد ابوالقاسم خويى، سيد محسن حكيم، شيخ كاظم شيرازى، سيد عبدالهادى شيرازى، سيد جمال الدين گلپايگانى، شيخ مرتضى طالقانى و ... بود، تأثير قاطعانه اى در شكل گيرىِ شخصيت علمى و عملىِ جعفرى داشت، به گونه اى كه در سن 23 سالگى (سال 1366 ق) موفق به اخذ درجه اجتهاد از شيخ كاظم شيرازى شد.
------------------------------------------------------------
🍃 پژوهش حوزه علمیه البرز
https://eitaa.com/pazhoohesh_alborz
پژوهش حوزه علمیه برادران استانالبرز
🍃🍃🍃 زندگی نامه استاد علامه جعفری رحمه الله علیه 🌺 استاد محمدتقى جعفرى به سال 1302 خورشيدى در يكى ا
🍃🍃🍃
🌺هم انديشى با مرحوم محمدرضا مظفر فيلسوف، فقيه و منطقىِ نوانديش در نجف، و احمد امين رياضیدان عراقى ـ مؤلف كتاب التكامل فى الاسلام ـ سال هاى سال تداوم يافت و همين سبب شد وى در موضوعاتى چون «فقه و فيزيك»، «فلسفه و زيبايى شناسى»، «تاريخ و روانشناسى» و برخى ديگر از دانش هاى گوناگون، پلكِ ديدگان خود را به آفاق دانش هاى جديد و نوپايى كه از مغرب زمين سرازير شده بود، نبندد و در شناخت تمدن علمىِ غرب و اروپا و ادبيات دوران پس از رنسانس ـ با تمام جوانبى كه داشت ـ گام هايى علمى بردارد.
✳️اين موضوع را در آيينه نخستين اثر ارزشمند ایشان، كتاب «ارتباط انسان ـ جهان» كه در سن 28 ـ 30 سالگى به رشته تحرير درآمد، بهتر مى توان نگريست. اين كتاب كه با گرايش فيزيك و فلسفه تأليف يافته، محصول پويندگى هايى بود كه سالها به طول انجاميد.
❇️وى تا واپسين روزهاى عمر، مطالب و مسائل جدّىِ دنياى جديد را مورد اهتمام قرار میداد. اين اهتمام در درجه اول، شناخت واقعيات و سعى در فهم و درك درست آنها و در درجه دوم، تحليل و تشريح منتقدانه آنها بود. تحليل و آراى جعفرى در خصوص جريانات فكرى، منطبق بر تفكراتى بود كه به عنوان دانشمندى جوان و اسلامى انديش، آنها را از اساتيد زبده و جريانات زنده دوران تحصيلِ خود به ارث برده بود، و به نظر میرسد، اصل آن به زيربناى تربيتىِ تمدنِ علمىِ اسلام برمیگشت.
✨ايشان پس از اتمام تحصيلات، وقتى در خلال سال هاى دهه 30 به ايران بازگشت، باز به بررسى جريانات فكرىِ روز پرداخت. بى گمان، او با روشنفكرى هاى واقعى موافق بود و اساساً همين موضوع بود كه وى را به تحقيق و تفحص واداشته بود؛ تحقيق و تفحص هايى كه شايد پررنگ ترين عنصر حياتش در طول 60 سال زندگىِ علمىِ او محسوب میشود.
🌸محمدتقى جعفرى، در زمره متفكران و انديشمندانى بود كه چون در وادى انسان شناسى گام میزد، مى كوشيد تا انسان و انسان جديد را به درستى بشناسد. بر اين اساس، براى انسان ها فراتر از اهميت صورى و نظرى، ارزش عملى و عينى قائل بود و با اخلاقى سازنده و سلوكى راهگشا، زيباترين جلوه هاى اخلاقى و حِكَمىِ خود را در همين رابطه بروز میداد. شايد در پرتو همين جلوه ها بود كه در مدت زمانى نه چندان زياد، توانست تأليفاتى پر شمار و عمدتاً بديع از خود به يادگار نهد، كه از مشهورترين آنها میتوان به مجموعه 15 جلدىِ «تفسير و نقد و تحليل مثنوى» و «ترجمه و تفسير نهج البلاغه» در 27 مجلد اشاره كرد.
اين دو اثر به نوبه خود، حاوى عمده ترين تفكراتى است كه او به مدت 4 دهه متناوب، به آنها پرداخت و كوشيد يافته هاى خويش را در قلمروهايى چون: انسان شناسى، جهان شناسى، روانشناسى، جامعه شناسى، اخلاق، حكمت، فلسفه و عرفان، ارائه كند.
💠علامه محمدتقى جعفرى پس از عمرى تلاش و تكاپو، در 25 آبان سال 1377 خورشيدى به رحمت ايزدى پيوست و در شهر مقدس مشهد در حرم مطهر امام رضا علیه السلام، در دارالزهد به خاك سپرده شد.
#زندگی_نامه
#علامه_جعفری
______________________________
🔍پژوهش حوزه علمیه البرز
@pazhoohesh_alborz
🍀🍀🍀
✅اقدامات مربوط به هفته کتاب و کتابخوانی مدرسه امیرالمومنین علیه السلام اشتهارد
1⃣ برگزاری نشست عمومی #معرفی_کتاب با حضور ۲۰ نفر از طلاب به همراه کادر و حضور سایر مردم در کتابخانه عمومی شهرستان: در این جلسه ۶ نفر از طلاب به معرفی کتب منتخب که از قبل در اختیار آنها قرار داده شده بود پرداختند.
2⃣بازدید طلاب و کادر حوزه علمیه از کتابخانه ملاصدرای اشتهارد
3⃣انعقاد قرارداد با کتابخانه عمومی شهرستان اشتهارد جهت تسهیل و تخفیف ۹۰ درصدی عضویت طلاب، کادر و اساتید و نیز خانواده ایشان در کتابخانه عمومی
4⃣اهدای دو عنوان کتاب «داعشی تا عاشقی و نیز زندگینامه حضرت ابوالفضل» به ۶ نفر از طلاب برگزیده بحث کتابخوانی و همچنین ۵ نفر از اعضای کتابخانه عمومی اشتهارد در جلسه عمومیای که در تاریخ چهارشنبه ۲۵ آبان ماه برگزار گردید.
5⃣فراخوان عمومی طلاب جهت نظافت کلی و نیز چینش و نظم دادن به کتابخانه حوزه امیرالمومنین در روز پنج شنبه ۲۶ آبان ماه
6⃣تهیه ۳۰ عدد کتاب توسط تولیت محترم مدرسه جهت اهدای آن به طلاب مدرسه.
________________________
💠پژوهش حوزه علمیه البرز
@pazhoohesh_alborz
🎁معرفی برخی از معروفترین سایتهای پاسخ به شبهات و سؤالات دینی و شایعات
1⃣اسلام کوئست - مرجعی برای پاسخگویی به سؤالات دینی
🌐 islamquest.net
2⃣مركز ملى پاسخگويى به سؤالات دينی
🌐 pasokhgoo.ir
3⃣سایت گفتگوی دینی
🌐 askdin.com
4⃣سایت ایکس شبهه
🌐 x-shobhe.com
5⃣اندیشه قم
تنها مرکز حوزوی پاسخگویی تخصصی به سؤالات و شبهات دینی
🌐 andisheqom.com
6⃣مؤسسه ولیعصر(عج)
پاسخ به شبهات وهابيت
🌐 valiasr-aj.com
7⃣مجموعه سايتهای پرسمان دانشجويی وابسته به اداره مشاوره نهاد رهبری در دانشگاهها
🌐 porsemani.ir
8⃣سایت پرسمان
🌐 porseman.org
9⃣ارسال سؤال و شبهه به سایت آیت الله مکارم شیرازی
🌐 makarem.ir
🔟مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات - واحد خراسان رضوی
🌐 eporsesh.com
1⃣1⃣ سایت جوابگو
🌐 javabgoo.net
2⃣1⃣سایت پاسخگویی به سؤالات دینی #بانوان 💥
🌐 pasokhbesoalat.ir
3⃣1⃣سایت پاسخگویی مؤسسه در راه حق
🌐 porseh.net
4⃣1⃣ سایت ادیان نت (نقد ادیان و فرق و عرفانهای کاذب)
🌐 adyannet.com
💠💠💠
🔶کرسی آزاداندیشی
🔻پژوهشسرای حوزه علمیه البرز با همکاری دفتر تقریب مذاهب اسلامی و همکاریهای حوزه و دانشگاه، دانشگاه آزاد اسلامی البرز
📌با موضوع:
دین و عقلانیت
🔰استاد محترم دانشآموخته سطح۴
حجتالاسلام و المسلمین نجفی
🔶گفتوگوی آزاد با حضور دانشجویان و طلاب🔶
🔻مدرسه علمیه امام صادق (علیهالسلام) کرج
📅دوشنبه ۱۴ آذر _ ساعت ۹:۳۰
🔹مرکز مدیریت حوزه علمیه استان البرز
🔹دانشگاه آزاد اسلامی
#کرسی_آزاد_اندیشی
#پژوهش_سرا
#دانشگاه
_____________________________
❇️پژوهش حوزه علمیه استان البرز
@pazhoohesh_alborz