♦️جرعه ای از#نهج_البلا_غه
💢نکوهش شیفتگی از تمجید مردم
💕امیرالمومنین علی علیهالسلام:««بسا كسانی كه از ستودن ديگران فريفته و گمراه شده اند»»
🔻رُبَّ مَفْتُونٍ بِحُسْنِ الْقَوْلِ فِيهِ
🍂واژۀ «مفتون» از مادۀ «فَتْن» (بر وزن متن) به گفتۀ بسيارى از ارباب لغت در اصل به معناى قراردادن طلا در كوره است تا خالص و ناخالص شناخته شود سپس اين واژه به معناى آزمايش و امتحان بهطور عام بكار رفته است. ولى در قرآن مجيد در معانى متعددى استفاده شده است: آزمايش (عنكبوت، آيۀ ۲)، فريب دادن (اعراف، آيۀ ۲۷)، بلا و عذاب (انفال، آيۀ ۲۵)، شرك و بتپرستى و مانع ايمانآوردن افراد شدن (انفال، آيۀ ۳۹)، اضلال و گمراه ساختن (مائده، آيۀ ۴۱) و شكنجه كردن (ذاريات، آيۀ ۱۳)
🍂امير مؤمنان(عليه السلام) درباره صفات پرهيزكاران در خطبه ۱۹۳(همام) مى فرمايد: «إِذَا زُكِّيَ أَحَدٌ مِنْهُمْ خَافَ مِمَّا يُقَالُ لَهُ فَيَقُولُ أَنَا أَعْلَمُ بِنَفْسِى مِنْ غَيْرِى وَرَبِّى أَعْلَمُ بِى مِنِّى بِنَفْسِى اللَّهُمَّ لاَتُؤَاخِذْنِى بِما يَقُولُونَ...هرگاه يكى از آن ها را مدح و ستايش كنند از آنچه درباره او گفته شده به هراس مى افتد و مى گويد: من از ديگران به خود آگاه ترم و پروردگارم به اعمال من از من آگاه تر است. بارالها! مرا به سبب نيكى هايى كه به من نسبت مى دهند مؤاخذه مفرما! و مرا برتر از آنچه آن ها گمان مى كنند قرار ده و گناهانى را كه من دارم و نمى دانند ببخش»
🔸️#حکمت_های_علوی
📘#حکمت_نهج_البلا_غه_۴۶۲
📚#من_نهج_البلاغه_میخوانم
☀️#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
❀@pmsh313❀
╰━━❀🕊❀🌼❀🕊❀━━╯
🌟﷽🌟
💎#پیام_معنوی_شبانه✨((۱۸۷۵))
🔰#هفته_حدیث_خوانی(۶۵)
📚#اصول_کافی_مرحوم_کلینی
📕#كتاب۳_توحید،حدیث۱۸۶
👈باب۳۰#جبر_قدر_امر_بین_الامرین
🌿#حدیث_شماره_۴
🕯شماره ۴۵۵
💙یونس بن عبدالرحمن گوید: حضرت امام رضا(ع) بمن فرمود: بگفتار قدریه (اهل تفویض) قائل مباش زیرا قدریه نه بگفتار اهل بهشت قائل شدند ونه بگفتار اهل دوزخ و نه بگفتار شیطان براى اینکه اهل بهشت گفتند (سوره 7 43) (((سپاس خداى راست که ما را باین بهشت هدایت فرمود و اگر خدا ما را هدایت نمىکرد، ما هدایت نمىشدیم))) و اهل دوزخ گفتند (سوره 23 106) (((پروردگار، شقاوت خود ما بر غلبه کرد و ما گروهى گمراه بودیم))) و شیطان گفت: (((پروردگار بسبب آنکه تو مرا گمراه کردى))) (پس این هر سه طایفه نیکى و بدى را بخدا ارجاع مىدهند ولى قدریه بخودشان بر مىگردانند) عرض کردم بخدا سوگند من بگفتار ایشان قائل نیستم بلکه مىگویم چیزى نباشد مگر بوسیله آنچه خدا خواهد و اراده کنند و تقدیر نماید و حکم فرماید، فرمود: اى یونس چنین نیست، چیزى نباشد مگر آنچه خدا خواهد و اراده کند و تقدیر نماید و حکم فرماید مىدانى مشیت (خواست خدا) چیست! گفتم: نه: فرمود: ذکراولست (یاد نخستین) مىدانى اراده چیست؟ گفتم: نه فرمود: آن تصمیم است بر آنچه مىخواهد، مىدانى قدر چیست؟ گفتم: نه فرمود آن اندازهگیرى و مرزبندى است مانند مقدار بقا و زمان فناء سپس فرمود و قضا (حکم) محکم ساختن و وجود خارجى دادنست، یونس گوید: از آنحضرت اجازه خواستم که سرش را ببوسم و عرضکردم :گرهى برایم گشودى که از آن بىخبر بودم.
💛شرح :
🔸️مجلسى علیهالرحمة گوید جمله (((لایکون الا بماشاء الله))) در بیشتر نسخ کافى در قول یونس با (((باء))) و در قول امام بدون (((باء))) ذکر شده است و سپس دو توجیه براى آن بیان مىفرماید و همچنین صدر المتألهین و فیض کاشانى قدس سر هما هر کدام در این زمینه بیانى دارند ولى انصاف اینستکه امام علیهالسلام با در نظر گرفتن درجه فهم و دانش یونس و معنائیکه خود او از کلامش اراده کرده جوابش را داده است این جهات براى ما واضح و روشن نیست تا بدانیم آنجمله با نداشتن (((باء))) چه فرقى از لحاظ معنى.مىکند، و اما منظور از (((ذکر اول))) مرحوم فیض گوید که: لوح محفوظ است و مقصود از بقاء و فناء مدت عمر هر چیز واجل اوست.
💚عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ إِسْمَاعِیلَ بْنِ مَرَّارٍ عَنْ يُونُسَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ قَالَ قَالَ لِی أَبُو الْحَسَنِ الرِّضَا(ع)يَا يُونُسُ لَا تَقُلْ بِقَوْلِ الْقَدَرِيَّةِ فَإِنَّ الْقَدَرِيَّةَ لَمْ يَقُولُوا بِقَوْلِ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ لَا بِقَوْلِ أَهْلِ النَّارِ وَ لَا بِقَوْلِ إِبْلِیسَ فَإِنَّ أَهْلَ الْجَنَّةِ قَالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی هَدانا لِهذا وَ ما كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْ لا أَنْ هَدانَا اللَّهُ وَ قَالَ أَهْلُ النَّارِ رَبَّنا غَلَبَتْ عَلَيْنا شِقْوَتُنا وَ كُنَّا
قَوْماً ضالِّینَ وَ قَالَ إِبْلِیسُ رَبِّ بِما أَغْوَيْتَنِی فَقُلْتُ وَ اللَّهِ مَا أَقُولُ بِقَوْلِهِمْ وَ لَكِنِّی أَقُولُ لَا يَكُونُ إِلَّا بِمَا شَاءَ اللَّهُ وَ أَرَادَ وَ قَدَّرَ وَ قَضَى فَقَالَ يَا يُونُسُ لَيْسَ هَكَذَا لَا يَكُونُ إِلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ وَ أَرَادَ وَ قَدَّرَ وَ قَضَى يَا يُونُسُ تَعْلَمُ مَا الْمَشِیئَةُ قُلْتُ لَا قَالَ هِيَ الذِّكْرُ الْأَوَّلُ فَتَعْلَمُ مَا الْإِرَادَةُ قُلْتُ لَا قَالَ هِيَ الْعَزِیمَةُ عَلَى مَا يَشَاءُ فَتَعْلَمُ مَا الْقَدَرُ قُلْتُ لَا قَالَ هِيَ الْهَنْدَسَةُ وَ وَضْعُ الْحُدُودِ مِنَ الْبَقَاءِ وَ الْفَنَاءِ قَالَ ثُمَّ قَالَ وَ الْقَضَاءُ هُوَ الْإِبْرَامُ وَ إِقَامَةُ الْعَيْنِ قَالَ فَاسْتَأْذَنْتُهُ أَنْ أُقَبِّلَ رَأْسَهُ وَ قُلْتُ فَتَحْتَ لِی شَيْئاً كُنْتُ عَنْهُ فِی غَفْلَةٍ
📚اصول كافي جلد۱ صفحه:۴۴۹ رواية:۳۹۶
🌓#شبتون_در_پناه_مهربان_خدا🌗
☀️#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
❀@pmsh313❀
╰━━❀🕊❀🌼❀🕊❀━━╯
❣ #تدبر_در_قرآن
📢 چرا ما فکر میکنیم از عذاب ناگهانی در امان هستیم؟! وبیخیال سرمان گرم دنیا و غفلت است؟! شاید بیخ گوشمان نشسته باشند ملائکه قهر و عذاب خدا 👈 آدم باشیم
🌴 سوره یوسف 🌴
🕋 أَ فَأَمِنُوا أَنْ تَأْتِيَهُمْ غاشِيَةٌ مِنْ عَذابِ اللَّهِ أَوْ تَأْتِيَهُمُ السَّاعَةُ بَغْتَةً وَ هُمْ لا يَشْعُرُونَ «107»
⚡️ترجمه:
آیا (مردم کافر) ایمن از آنند که عذابی از (قهر) خدا بر آنها احاطه کند یا آنکه ساعت مرگ و قیامتشان ناگهان فرا رسد که در آن حال غافل باشند؟
☀️#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
❀@pmsh313❀
╰━━❀🕊❀🌼❀🕊❀━━╯
7.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💐 #درس_اخـــلاق
رفیق ناباب همیشه اونی نیست که میبردت مهمونی های ناجـــــــــــــــــــــــــــــــــور!...
ما بچه مذهبی ها هم رفیق ناباب داریم🤐
میگی نه؟ کلیپو تا آخر ببین...
☀️#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
❀@pmsh313❀
╰━━❀🕊❀🌼❀🕊❀━━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ #حــدیث_روز
🔖 امام صادق علیهالسلام:
هرگز همرنگ جماعت نباش و نگو من تابع مردم هستم و من هم مثل بقیه مردم، شما برای فرمانبرداری از خداوند آفریده شدهاید.
☀️#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
❀@pmsh313❀
╰━━❀🕊❀🌼❀🕊❀━━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️جرعه ای از#نهج_البلا_غه
💕امیرالمومنین علی علیهالسلام:
▫️ أَلاَ وَ إِنَّ اليَوْمَ المِضْمارَ وَ غَداً السِّبَاقَ وَ السَّبَقَةُ الْجَنَّةُ وَ الْغَايَةُ
🟠آگاه باشيد امروز روز تمرين و آمادگى، و فردا روز مسابقه است و جايزه برندگان بهشت، و سرانجام عقب ماندگى، آتش خواهد بود.
✍روشن است که آنها بايد قبلا به تمرين فراوان بپردازند و خود را آماده کنند و از آنجا که تمرينِ سوارى با اسب ها، آنها را چابک و ورزيده و در عين حال لاغر مى کند، عرب، از آن تعبير به «مضمار» يعنى مکان يا زمان لاغر شدن مى کند. جالب اين که به گفته راغب در مفردات، ضامر، به هر حيوان لاغرى گفته نمى شود بلکه به حيوان لاغرى گفته مى شود که بر اثر تمرين و کار لاغر شده باشد که لازمه آن چابکى است. بعد از آن، دورانِ مسابقه شروع مى شود و در هر مسابقه اى جوايزى براى برندگان و تبعاً خسارتى براى بازندگان خواهد بود. امام (عليه السلام) زندگى اين جهان را دوران ورزيدگى و آمادگى و ميدان آخرت را ميدان مسابقه و جايزه برندگان را بهشت و خسارت بازندگان را آتش دوزخ مى شمارد.
بديهى است که هيچ کس در ميدان مسابقه نمى تواند مشغول تمرين و آمادگى و ورزيدگى شود، بلکه بايد آنچه در اين زمينه لازم است از قبل فراهم شده باشد; در ميدان محشر نيز جايى براى تهيه حسنات و توبه از سيّئات و تهذيب نفوس و تطهير قلوب نيست. همه اينها بايد در دنيا فراهم شده باشد.
📘#خطبه_نهج_البلا_غه_۲۸
📚#من_نهج_البلاغه_میخوانم
☀️#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
❀@pmsh313❀
╰━━❀🕊❀🌼❀🕊❀━━╯
🌟﷽🌟
💎#پیام_معنوی_شبانه✨((۱۸۷۶))
📜📜📜📜🌿🌹یا ؏ــلے🌹🌿📜📜📜📜
☘#هفته_نهج_البلاغه(۶۵)
🍎#نهج_البلاغه_خوانی(۴۴۹)
🍀#خطبه_ها(۱۸۵)در ستایش پیامبر(ص)
🕊#قسمت_د:راه هاي خداشناسي ۲
📜📜📜📜🌿🌹یا ؏ــلے🌹🌿📜📜📜📜
🔘امام عليه السّلام در بخش پيشين اين خطبه دربارۀ دقايق و عجايب آفرينش مورچگان، سخن گفت؛ ولى براى اينكه تصور نشود شگفتيها و نظامات عجيب و خيرهكننده منحصر به اين مورد يا موارد محدود نيست بلافاصله به سراغ اين نكته مىرود كه اگر در جاى جاى اين جهان پهناور در زمين و آسمان و مخلوقات گوناگون دقت كنيد همه همين گونه است. در اين ميان انگشت روى شانزده پديدۀ شگفتانگيز اين جهان مىگذارد؛ از زمين و آسمان گرفته تا بعضى مسائل مربوط به انسان و مىفرمايد: «و همين گونه است (آفرينش) آسمان و هوا و بادها و آب»؛ (و كذلك السّماء و الهواء، و الرّياح و الماء)
🔸️...همه موجودات سنگين و سبك، بزرگ و كوچك، نيرومند و ضعيف، در اصول حيات و هستي يكسانند، و خلقت آسمان و هوا و بادها و آب يكي است. پس انديشه كن در آفتاب و ماه، و درخت و گياه، و آب و سنگ، و اختلاف شب و روز، و جوشش درياها، و فراواني كوهها، و بلنداي قله ها، و گوناگوني لغت ها، و تفاوت زبانها، كه نشانه هاي روشن پروردگارند. پس واي بر آن كس كه تقديركننده را نپذيرد، و تدبيركننده را انكار كند. و اختلافات صورتهايشان را سازنده اي نيست، بر آنچه ادعا مي كنند حجت و دليلي ندارند، و بر آنچه در سر مي پرورانند تحقيقي نمي كنند. آيا ممكن است ساختماني بدون سازنده، يا جنايتي بدون جنايتكار باشد؟...
💠>خلقة السماء...<
🔹️وَ كَذَلِكَ السَّمَاءُ وَ الْهَوَاءُ وَ الرِّيَاحُ وَ الْمَاءُ فَانْظُرْ إِلَي الشَّمْسِ وَ الْقَمَرِ وَ النَّبَاتِ وَ الشَّجَرِ وَ الْمَاءِ وَ الْحَجَرِ وَ اخْتِلَافِ هَذَا اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ وَ تَفَجُّرِ هَذِهِ الْبِحَارِ وَ كَثْرَةِ هَذِهِ الْجِبَالِ وَ طُولِ هَذِهِ الْقِلَالِ وَ تَفَرُّقِ هَذِهِ اللُّغَاتِ وَ الْأَلْسُنِ الْمُخْتَلِفَاتِ فَالْوَيْلُ لِمَنْ أَنْكَرَ الْمُقَدِّرَ وَ جَحَدَ الْمُدَبِّرَ زَعَمُوا أَنَّهُمْ كَالنَّبَاتِ مَا لَهُمْ زَارِعٌ وَ لَا لِاخْتِلَافِ صُوَرِهِمْ صَانِعٌ وَ لَمْ يَلْجَئُوا إِلَي حُجَّةٍ فِيمَا ادَّعَوْا وَ لَا تَحْقِيقٍ لِمَا أَوْعَوْا وَ هَلْ يَكُونُ بِنَاءٌ مِنْ غَيْرِ بَانٍ أَوْ جِنَايَةٌ مِنْ غَيْرِ جَانٍ...
📜#نهج_البلاغه، #خطبه_۱۸۵🍋
🌓#شبتون_در_پناه_مهربان_خدا🌗
☀️#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
❀@pmsh313❀
╰━━❀🕊❀🌼❀🕊❀━━╯