💢پرهیز از معاصی پنهانی
💕امیرالمومنین علی علیهالسلام:«از عصيان خداوند در خلوتگاه ها بپرهيزيد، چراكه شاهد، همان حاكم و دادرس است»
🍁وقال الامام عليه السلام : اتَّقُوا مَعَاصِيَ اللهِ فِي الْخَلَوَاتِ، فَإِنَّ الشَّاهِدَ هُوَ الْحَاكِمُ.
🍂در محاكم معمولى، شاهد و حاكم و مجرى حكم، سه فرد متفاوتند؛ ممكن است حاكم در شهادت شهود ترديد كند يا به دليل شك در وثاقت آنها، يا احتمال اشتباه درباره آنها به سبب قرائنى كه موجب شك و ترديد مى شود، شهادتشان را نپذيرد؛ ولى آنجا كه شاهد و حاكم يكى است اينگونه احتمالات راه ندارد.
🍂در حديثى از امام صادق علیه السلام از كتاب شريف اصول كافى ج۲ ص۶۸ ح۲ آن حضرت به يكى از يارانش فرمود: «خَفِ اللَّهَ كَأَنَّکَ تَرَاهُ وَإِنْ كُنْتَ لا تَرَاهُ فَإِنَّهُ يَرَاکَ فَإِنْ كُنْتَ تَرَى أَنَّهُ لا يَرَاکَ فَقَدْ كَفَرْتَ وَإِنْ كُنْتَ تَعْلَمُ أَنَّهُ يَرَاکَ ثُمَّ بَرَزْتَ لَهُ بِالْمَعْصِيَةِ فَقَدْ جَعَلْتَهُ مِنْ أَهْوَنِ النَّاظِرِينَ عَلَيْکَ؛ از خدا بترس آنگونه كه گويى او را مى بينى (كه شاهد و ناظر اعمال توست) و اگر تو او را نمى بينى او تو را مى بيند. اگر فكر كنى او تو را نمى بيند كافر شده اى (زيرا علم خدا را محدود شمرده اى) واگر مى دانى تو را مى بيند؛ ولى باز در مقام معصيت او برمى آيى، او را از كمترين بينندگان نسبت به خود قرار داده اى».زيرا از يك نگاه كننده عادى شرم دارى اما از خدا شرم نمى كنى كه در خلوت گناه مى كنى.
☀️#کلام_امیر
🔸️#حکمت_های_علوی
🔹️#حکمت_نهج_البلا_غه_۳۲۴
📚#من_نهج_البلاغه_میخوانم
☀️#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
❀@pmsh313❀
╰━━❀🕊❀🌼❀🕊❀━━╯
🌟﷽🌟
💎#پیام_معنوی_شبانه✨((۱۵۹۰))
🔰#هفته_حدیث_خوانی(۵۵)
📚#اصول_کافی_مرحوم_کلینی
📕#كتاب۳_توحید،حدیث۱۲۰
👈باب۱۹#حرکت_و_انتقال
🌿#حدیث_شماره_۹
🕯شماره ۳۸۰
✍ابوبصیر گوید: امام صادق علیهالسلام فرمود: هر کس معتقد شود که خدا از چیزیست یا در چیزیست کافر است، عرض کردم برایم توضیح دهید فرمود: مقصودم این است چیزى او را فرا گیرد یا او را نگهدارد یا چیزى بر او پیشى گیرد. و در روایت دیگریست: هر که گمان کند خدا از چیزیست، او را پدید آمده قرار داده و هر که گمان کند در چیزیست، او را در حصار قرار داده و هر که گمان کند بر چیزیست، او را قابل حمل قرار داده.
⚡شرح :کلمه (((استوى))) که از ماده (((سوى))) مشتق است بمعنى برابرى و اعتدال و یک نسبت داشتن است و مساوات و تساوى و تسویه هم از همین ماده مشتق است ولى چون به حرف (((على))) متعدى شود مانند آیه شریفه متضمن معنى غلبه و استیلاء و تسلط گردد از این جهت بیشتر مفسرین آیه را به معنى غلبه و استیلاء گرفتهاند و گفتهاند چون کلمه (((عرش))) بمعنى احاطه علمى و ایجادى خداست بر تمام جهان آفرینش پس استیلاء خدا بر عرش به معنى تسلط اوست بر تمام جهان آفرینش ولى امام صادق علیهالسلام در این سه حدیث استوى را به معنى اصلى آن که برابرى و اعتدال است تفسیر فرموده یعنى علم و قدرت خدا نسبت به همه چیز جهان برابر است یا مهر و لطف او نسبت به همه یکسانست و این معنى با کلمه (((رحمان))) مناسبتر است و این دو تفسیر با یکدیگر منافات ندارد زیرا آیات قرآن به قالبى ریخته شده که گاهى متحمل هفتاد معنى هم میباشد و این از معجزات قرآن کریم است و گاهى کلمه استوى بوسیله حرف (((الى))) متعدى شود و در آنجا بمعنى قصد و توجه آید چنانکه در آیه شریفه (((ثم استوى الى اسماء))) به این معنى آمده است.
🦋عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِیدٍ عَنِ النَّضْرِ بْنِ سُوَيْدٍ عَنْ عَاصِمِ بْنِ حُمَيْدٍ عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ(ع)قَالَ مَنْ زَعَمَ أَنَّ اللَّهَ مِنْ شَيْءٍ أَوْ فِی شَيْءٍ أَوْ عَلَى شَيْءٍ فَقَدْ كَفَرَ قُلْتُ فَسِّرْ لِی قَالَ أَعْنِی بِالْحَوَايَةِ مِنَ الشَّيْءِ لَهُ أَوْ بِإِمْسَاكٍ لَهُ أَوْ مِنْ شَيْءٍ سَبَقَهُ وَ فِی رِوَايَةٍ أُخْرَى مَنْ زَعَمَ أَنَّ اللَّهَ مِنْ شَيْءٍ فَقَدْ جَعَلَهُ مُحْدَثاً وَ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ فِی شَيْءٍ فَقَدْ جَعَلَهُ مَحْصُوراً وَ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ عَلَى شَيْءٍ فَقَدْ جَعَلَهُ مَحْمُولًا
📚اصول كافي جلد۱ صفحه: ۳۶۹ رواية:۳۳۰
🌓#شبتون_در_پناه_مهربان_خدا🌗
☀️#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
❀@pmsh313❀
╰━━❀🕊❀🌼❀🕊❀━━╯
❣ #تدبر_در_قرآن
📢 نسبت به ما که انصافا حجت را تمام کرده خداوند و هیچکس بهانهای برای خوب نبودن ندارد! ولی در مرام خدا نیست که قومی جاهل را بدون بیان و حجت کافی عذاب نماید! سرخ پوستی که از دین و شرع چیزی به گوشش نرسیده، نسبت به ترک آنها عذابی ندارد!
🌴 سوره انعام 🌴
🕋 لَمْ يَكُنْ رَبُّكَ مُهْلِكَ الْقُرى بِظُلْمٍ وَ أَهْلُها غافِلُونَ «131»
⚡️ترجمه:
پروردگارت هرگز از روى ستم، آبادىهايى را كه اهلش (از شناخت حقّ) غافلند نابود نمىكند.
☀️#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
❀@pmsh313❀
╰━━❀🕊❀🌼❀🕊❀━━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐 #درس_اخـــلاق
🔻استاد عالی
🔻شاه کلید عاقبت بخیری
☀️#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
❀@pmsh313❀
╰━━❀🕊❀🌼❀🕊❀━━╯
☀️ #حــدیث_روز
🔖 امام علی علیه السلام:
هر کس در مقابل ثروتمند به خاطر ثروتش تواضع کند دو سوم دینش از بین برود.
☀️#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
❀@pmsh313❀
╰━━❀🕊❀🌼❀🕊❀━━╯
💢اندوه ما و شادی دشمنان در خبر شهادت محمد بن ابی بکر
💕زمانيكه خبر شهادت محمد ابن ابى بكر به امیرالمومنین علی علیهالسلام رسيد فرمود:اندوه ما در كشته شدن او، به قدر شادمانى شامیان است جز آنکه آنها دشمنى را از دست دادند و ما دوستی از دست دادیم.
🍂در تاريخ طبرى و همچنين كتاب الغارات ابن هلال ثقفى شأن ورودى براى اين سخن ذكر شده و آن اينكه يكى از مأموران اطلاعاتى اميرمؤمنان على علیه السلام در شام به نام «عبد الرحمان بن شبيب فزارى» خدمت امام آمد و گفت: هرگز جمعيتى را آنقدر خوشحال نديدم كه مردم شام را به هنگام آگاه شدن از شهادت محمد بن ابى بكر خوشحال ديد. اين مسئله به قدرى براى آنها مهم بود كه از فراز منبر به اطلاع عموم رساندند. در اينجا بود كه امام این سخن را بیان فرمود.تاریخ طبری ج۴ ص۷۷
🍂از نكات قابل ملاحظه درباره محمد بن ابى بكر اين است كه او ربيب اميرمؤمنان على علیه السلام بود؛ يعنى فرزند همسرش از شوهر ديگر، زيرا «اسماء بنت عميس»، نخست همسر جعفر بن ابى طالب بود و بعد از جعفر به همسرى ابوبكر درآمد و بعد از ابوبكر روى علاقه اى كه به اميرمؤمنان على علیه السلام داشت به همسرى آن حضرت درآمد و محمد فرزند ابوبكر تحت تكفل اميرمؤمنان على علیه السلام و در خانه او پرورش يافت
🍁و قال الامام عليه السلام ، لمّا بلغه قتل محمد بن أبي بكر إِنَّ حُزْنَنَا عَلَيْهِ عَلَى قَدْرِ سُرُورِهِمْ بِهِ،إِلاَّ أَنَّهُمْ نَقَصُوا بَغِيضاً وَنَقَصْنَا حَبِيباً.
☀️#کلام_امیر
🔸️#حکمت_های_علوی
🔹️#حکمت_نهج_البلا_غه_۳۲۵
📚#من_نهج_البلاغه_میخوانم
☀️#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
❀@pmsh313❀
╰━━❀🕊❀🌼❀🕊❀━━╯
🌟﷽🌟
💎#پیام_معنوی_شبانه✨((۱۵۹۱))
🔰#هفته_حدیث_خوانی(۵۵)
📚#اصول_کافی_مرحوم_کلینی
📕#كتاب۳_توحید،حدیث۱۲۱
👈باب۱۹#حرکت_و_انتقال
🌿#حدیث_شماره_۱۰
🕯شماره ۳۸۱
✍هشام بن حکم گوید: ابو شاکر دیصانى گفت: آیهاى در قرآن است که گفته ما را میرساند گفتم: کدام آیه؟ گفت: (آیه ۸۴ سوره زخرف) (((اوست که در آسمان معبود و در زمین معبود است، هشام گوید من نفهمیدم چگونه جوابش گویم مغلوب شدم (سپس به حج رفتم) و به امام صادق علیهالسلام گزارش دادم، حضرت فرمود این سخن زندیقى خبیث است، چون بسویش بازگشتى باو بگو، اسم تو در کوفه چیست، او میگوید: فلان، سپس بگو اسم تو در بصره چیست، او میگوید همان فلان، پس بگو همچنین است خداى پروردگار ما در آسمان معبود است و در زمین معبود است و در دریاها معبود است و در بیابانها معبود است و در همه جا معبود است، هشام گوید: من باز گشتم و نزد ابو شاکر آمدم و باو باز گفتم، او گفت، این جواب از حجاز آمده است.
⚡توضیح:چنانکه از بعضى اخبار استفاده میشود، دیصانى طبیعى مذهب بوده و بعضى گفتهاند قائل به دو خدا بوده است و گویا استدلال او از آیه شریفه بر مذهب خویش چنین است که: کلمه الى (معبود) در آیه تکرار شده است و نکره هم میباشد پس معنى آنست که آسمان طبیعتى دارد که منشأ و مبدأ آنست و زمین هم طبیعتى اینگونه دارد اگر خدا و مبدأ یکى معبود باید بگوید (((او در آسمان و زمین اله است))) و حاصل جواب حضرت آنست که که کلمه (((اله))) اسمى است براى ذات خداى متعال و هیچگاه اسم به اختلاف امکنه و نقاط اختلاف پیدا نمیکند همچنانکه ترا در بصره (((ابوشاکر))) گویند و در کوفه هم ابوشاکر خوانند خداى متعال را هم در آسمان و زمین و بیابان و دریا (((اله))) خوانند.
🦋عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ قَالَ قَالَ أَبُو شَاكِرٍ الدَّيَصَانِيُّ إِنَّ فِی الْقُرْآنِ آيَةً هِيَ قَوْلُنَا قُلْتُ مَا هِيَ فَقَالَ وَ هُوَ الَّذِی فِی السَّماءِ إِلهٌ وَ فِی الْأَرْضِ إِلهٌ فَلَمْ أَدْرِ بِمَا أُجِیبُهُ فَحَجَجْتُ فَخَبَّرْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع)فَقَالَ هَذَا كَلَامُ زِنْدِیقٍ خَبِیثٍ إِذَا رَجَعْتَ إِلَيْهِ فَقُلْ لَهُ مَا اسْمُكَ بِالْكُوفَةِ فَإِنَّهُ يَقُولُ فُلَانٌ فَقُلْ لَهُ مَا اسْمُكَ بِالْبَصْرَةِ فَإِنَّهُ يَقُولُ فُلَانٌ فَقُلْ كَذَلِكَ اللَّهُ رَبُّنَا فِی السَّمَاءِ إِلَهٌ وَ فِی الْأَرْضِ إِلَهٌ وَ فِی الْبِحَارِ إِلَهٌ وَ فِی الْقِفَارِ إِلَهٌ وَ فِی كُلِّ مَكَانٍ إِلَهٌ قَالَ فَقَدِمْتُ فَأَتَيْتُ أَبَا شَاكِرٍ فَأَخْبَرْتُهُ فَقَالَ هَذِهِ نُقِلَتْ مِنَ الْحِجَازِ
📚اصول كافي جلد۱ صفحه: ۳۶۹ رواية:۳۳۱
🌓#شبتون_در_پناه_مهربان_خدا🌗
☀️#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
❀@pmsh313❀
╰━━❀🕊❀🌼❀🕊❀━━╯