ذینفع واحد خلق پول
طبق دادههای بانک مرکزی ایران، تا انتهای شهریور ۱۴۰۲ حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان از تسهیلات اعطایی بانک دولتی صنعت و معدن در اختیار ۲۰ شرکت (ذینفع واحد) بوده است.
🔑اندیشکده بین المللی پولطلا
چاو نامبارک
اولین اسکناس در ایران
🔹در سال 693 هجری، زمانی که گیخاتوخان بر ایران فرمانروایی میکرد، در نتیجهی هزینه شدن بیش از اندازهی زر و سیم برای خوشگذرانی خان مغول و اطرافیانش، خزانه کشور تهی شد و حتی برای غذای روز نیز پول کافی در دسترس دربار نبود.
🔸در این میان، فردی به نام عزالدین محمد بنمظفر بنعمید، که از وضعیت چین و سرزمینهای زیر فرمان قاآن آگاه بود، خود را به صدرجهان زنجانی، وزیر گیخاتوخان رسانید و به او پیشنهاد کرد به جای زر و سیم، چاو را در سرزمین ایلخانان رواج دهد و بحران مالی را از این راه حل کند.
وی پس از مشورت با «چینگ سانگ» نماینده تامالاختیار «خان بزرگ» تصمیم به تهیه و رایج کردن پول کاغذی گرفتند به نام «چاوِ مُبارک».
🔹این تصمیم به اجرا درآمد و «چاو» که قطعی بزرگ داشت با نقشها و برخی حروفچینی، به جریان گذارده شد. طولی نکشید که مخالفت با این پول از تبریز و شیراز آغاز شد، مغازهها از فروش کالا به چاو خودداری کردند، مردم آن را «چاو نامبارک» اسم گذاردند و چون بیم شورش و انقلاب میرفت چند ماه بیشتر عمر نکرد و گیخاتوخان اعتبار آن را لغو کرد.
🔑اندیشکده بین الملل پولطلا
ابهامات جذاب پولطلا
لارسن یک اقتصاددان مطرح سوئدی تبار است. وی در مقاله ای با عنوان «احیای استاندارد طلا؟» اعتراف میکند:
استاندارد طلا، برای من ابهاماتی دارد، اما میتواند یک اقتصاد با ثبات و شکوفا ایجاد کرده و سیاستمداران ولخرجی که از جیب مردم خود خرج میکنند را متوقف کند.
دولتها با پول اعتباری، از تورم بهره مند میشوند و در مقابل مردم خود را فقیرتر میکنند.
من طرفداران استاندارد طلا را تشویق می کنم که به کار خود ادامه دهند.
اگر موانع سیاسی برداشته شود و دولت از زیاده خواهی خود کوتاه بیاید، استاندارد طلا می تواند در جهت تقویت اقتصاد ما و گشودن آینده ای مرفه تر برای همه ما نقش داشته باشد.
https://europeanconservative.com/articles/analysis/return-of-the-gold-standard
🔑اندیشکده بین الملل پولطلا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هسته سخت تورم
بهره ی بانکی، علت اصلی تورم در ایران است. زیرا سودهای سپرده موجب خلق پول بیشتر بانکها میشوند و نرخ تورم بالا میرود.
این همان هسته سخت تورم است که هیچ دولتی توان شکستن آن را نداشته است.
🔑اندیشکده بین المللی پولطلا
بیان علامه طباطبایی (ره) در مورد ماهیت پول :
پول باید برای حفظ نسبت ها، معیار ارزشی ثابتی داشته باشد/طلا مقام اول را دارد!
🔸[بشر] در ميان اجناس ناياب و عزيز الوجود به پارهاى از فلزات از قبيل طلا، نقره و مس برخورده آن را مقياس سنجش ارزشها قرار دادند و در نتيجه طلا، نقره و مس بصورت نقدينههايى درآمدند كه ارزش خودشان ثابت و ارزش هر چيز ديگرى با آنها تعيين مىگرديد
رفته، رفته طلا مقام اول را، نقره مقام دوم و ساير فلزات قيمتى مقامهاى بعدى را حيازت كردند، و از آنها سكههاى سلطنتى و دولتى زده شد و به نامهاى دينار، درهم و فلس و نامهاى ديگرى [رسمیت یافت]
🔹و چيزى نگذشت كه نقدين، يعنى سكههاى طلايى و نقرهاى مقياس اصلى قيمتها شده، هر چيز ديگر و هر عملى با آنها تقويم و ارزيابى شد، و نوسانهاى حوايج زندگى همه به آن دو منتهى گرديد و آن دو ملاك دارايى و ثروت شدند، و كارشان بجايى رسيد كه گويى جان مجتمع و رگ حياتش بسته بوجود آنها است، اگر امر آنها مختل شود حيات اجتماع مختل مىگردد، و اگر آنها در بازار معاملات در جريان باشند معاملات ساير اجناس جريان پيدا مىكند و اگر آنها متوقف شوند ساير اجناس نيز متوقف مىگردد
🔸پس اگر موقعيتى را كه طلا و نقره در اجتماع دارند، و رُلى را كه در حفظ قيمتها و سنجش نسبتها كه ميان اجناس و اموال هست به دقت در نظر بگيريم بخوبى روشن مىشود كه نقدين در حقيقت نمايش دهنده نسبتهايى است كه هر چيزى به چيزهاى ديگرى دارد، و بهمين خاطر كه نمايش دهنده نسبتها است و يا به عبارتى اصلا خود نسبتها است بهمين جهت با بطلان و از اعتبار افتادن آن، همه نسبتها باطل مىشود هم چنان كه ركود در آن مستلزم ركود در آنها است.
🔹گفتار امام باقر (ع) هم كه در روايت گذشته فرمود: خدا آنها را براى مصلحت خلق درست كرد تا بوسيله آن شؤون زندگى و خواستههايشان تامين شود اشاره بهمين معنا است.
( المیزان ج۹ صفحه۲۵۰ )
🔑اندیشکده بین المللی پولطلا
طرح جدید جمهوری خواهان آمریکا برای تثبیت دلار
سه عضو کنگره ایالات متحده لایحه مهمی را پیشنهاد کرده اند که طرح تثبیت دلار با طلا را بعد از 50 سال، احیا می کند. این لایحه در زمانی ارائه می شود که آمریکا با خطرات تورم و ورشکستگی بانک ها دست و پنجه نرم می کند.
نماینده الکس مونی (ویرجینیای غربی - جمهوری خواه)، همراه با نمایندگان اندی بیگز (آریزونا - جمهوریخواه) و پل گوسار (آریزونا - جمهوری خواه)، لایحه ای به نام "قانون مرمت استاندارد طلا" (H.R. 2435) ارائه کرده اند که هدف آن تطبیق ارزش دلار با طلاست. (تثبیت ارزش اسکناس فدرال رزرو ("دلار") به وزن ثابت شمش طلا).
در صورت تصویب این لایحه، خزانه داری ایالات متحده و فدرال رزرو باید تمام دارایی ها و معاملات طلای خود را ظرف 24 ماه افشا کنند و پس از آن "دلار" به طور رسمی به ارزش بازار طلا متصل می شود. "دلار" با این قیمت کاملاً قابل مبادله با طلا خواهد بود و خزانه داری ایالات متحده از بانک های فدرال رزرو به عنوان ضامن حمایت می کند.
در این طرح آمده است، تنها راه نجات ارزش دلار در چند دهه آینده، ابتکار عمل امریکا در ارائه دلار تثبیت شده با طلا است! https://www.linkedin.com/pulse/could-dollar-backed-gold-today-valentin-komarovskiy-mba
لینک مطلب 👆
🔑اندیشکده بین الملل پولطلا
شهرت جهانی پولطلای ایران
اگر به سایت های مختلفی که درباره پولطلا و یا استاندارد طلا سخن می گویند، مراجعه کنیم، یک مسأله جالب توجه به چشم می خورد :
بیشتر طرفداران استاندار طلا در سراسر جهان، عکس سکه بهار آزادی و سکه امامی را به عنوان یکی از نمادهای پولطلا به نمایش میگذارند. https://www.linkedin.com/pulse/could-dollar-backed-gold-today-valentin-komarovskiy-mba
لینک نمونه 👆
🔑اندیشکده بین الملل پولطلا
از بازار رفاقتی تا بازار رقابتی
بازار سنتی با هندسه افقی و خطی و ارزش فضایی یکسان بین حجرهها، ترجمان کالبدیِ برادری و برابری بود. اما مراکز تجاری و مالها و پاساژهای معاصر، با هندسه عمودی و مرکزی که معمولا حول یک وُید مرکزی شکل میگیرند، ترجمان کالبدی رقابت هستند و نه برادری و رفاقت. زیرا این نوع معماری، سبب ارزشگذاریهای متفاوت فضایی و اقتصادی میشود که نتیجهی فاصله متفاوت مغازهها از وید مرکزی است.
به این معنا که برخلاف بازار سنتی که همه حجرهها در هندسه خطیِ آن، تقریبا هم ارزش بودند، در بازار معاصر هرچه مغازه به وید مرکزی نزدیکتر باشد و به اصطلاح پاخور بیشتری داشته باشد ارزش اقتصادی بالاتری در فضای رقابتی کسب میکند. این نوع معماری با ایجاد تمایزات فضایی و اقتصادی، با به هم زدن فضای برادری و رفاقت، سبب تشدید رقابتی شده است که با آموزههای سبک زندگی اسلامی نیز در تعارض است: "تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا" (قصص/۸۳).
🔑اندیشکده بین الملل پولطلا
تمدن اسلامی و مانعی به نام پول اعتباری
🔹در جهان اسلام تنها دو کشور ایران و ترکیه شعار تمدن سازی دادهاند و این شعار، از جامعه نخبگانی گرفته تا دولتمردان و حتی توده مردم را تحت تاثیر خود قرار داده است.
البته هر کشوری نمیتواند خیز تمدنی برداشته و هوس تمدن سازی در سر بپروراند، مگر آنکه از غنای فرهنگی هنری و علمی بالایی برخوردار باشد.
🔸ترکیه در سالهای اخیر شعار احیای تمدن عثمانی و اسلام سیاسی غیرسَلفی را سر داده است و جمهوری اسلامی ایران شعار تمدن سازی شیعی در تداوم تمدن صفویه را اعلام کرده است.
🔹نمودار فوق به خوبی نشان میدهد که با داشتن بزرگترین ظرفیتهای سیاسی، فرهنگی و علمی، در ایران و ترکیه، باز هم این دو کشور به دلیل بحران پولی و بانکی، بدترین کشورهای جهان از لحاظ تورمی هستند و زمین گیر شدهاند.
🔸تا چارهای برای ایجاد نظام پولی هماهنگ با تمدن اسلامی نیاندیشیم، بزرگترین ظرفیتهای فرهنگی و تمدنی ما توسط نظام پولی و بانکی، لگدمال خواهد شد.
🔑اندیشکده بین الملل پولطلا
اندیشکده بین المللی پولطلا (Gold money think tank)
پولطلا در آیات و روایات (یادداشت اول) یکی از نکات جالب توجه در بررسی متون اسلامی، به خصوص در موضوع
فقه فردی و فقه تمدنی
🔹در فقه فردی، موضوع یک حکم را بصورت خرد و شخصی تحلیل کرده و حکم شرعی را برای آن موضوع صادر میکند.
همین رویکرد بود که باعث شد اغلب علمای قم، در دوره اجرای سیاست کنترل جمعیت سکوت اختیار کرده و حتی برخی از ایشان، در حمایت از آن فتوی دهند.
🔸در فقه تمدنی, موضوعات تنها به صورت شخصی و خرد تحلیل نشده و آثار سیاسی و اجتماعی آنان نیز مورد دقت فقیه قرار میگیرد.
در دوره کنترل جمعیت وقتی همه فقیهان به این مسئله به صورت شخصی نگاه میکردند و آثار سیاسی و اجتماعی آن را نمیدیدند مرحوم آیت الله سید محمد حسین طهرانی، تلاش کرد خطرات سیاسی کنترل جمعیت را در آینده جمهوری اسلامی گوش زد کند اما متهم به مخالفت با ولایت فقیه شد.
⚠️حال که ذائقه دختران و زنان ایرانی تغییر کرده و سبک زندگی و شیوه مصرف متفاوت شده است، همه مسئولان جمهوری اسلامی دستپاچه شده و باز هم میخواهند با روشهای فقه فردی این معضل را درمان کنند.
🔰در مسئله نظام پولی نیز بزرگترین چالش، همین خُردنگری است. غفلت حوزه های علمیه از آثار شوم خلق پول اعتباری و تاثیرات بانکی شدن اقتصاد بر زندگی ایرانیان، موجب شد فقیهان, صنعت بانکداری را امضا کرده و به دست خود، نظام سرمایه داری و فاصله طبقاتی را در ایران نهادینه کنند.
🔹بزرگترین اثر اجتماعی پول اعتباری و صنعت بانکداری ایجاد بیعدالتی توزیعی و ویژه خواری است. آنقدر آثار پول اعتباری ناعادلانه است که بسیاری از اقتصاددانان پولی به این بی عدالتی توزیعی اشاره کرده اند. حتی جفری اینگام که از حامیان و نظریه پردازان بزرگ پول اعتباری است، در کتاب ماهیت پول به این بی عدالتی اعتراف میکند.
🔸وام دادن و تخصیص اعتبار از هیچ، در فرض پولطلا ممکن نیست و تبعاً کسی نمیتواند وام کلان و اعتبارات بانکی را با تایپ پول دریافت کند. در نتیجه توزیع ثروت عادلانهتر خواهد شد و کمتر زمینه شکاف طبقاتی و تداول ثروت در دست عدهای محدود ایجاد میشود. قرآن کریم در آیه ۷ سوره حشر، از ایجاد قلههای ثروت در جامعه بر حذر داشته و چنین جامعهای را مطلوب نمیداند
سید محمدصدرا متولی امامی
🔑اندیشکده بین المللی پولطلا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بزرگترین مانع عدالت، نظام بانکی است.
به تعبیر جعفری اینگام، پول اعتباری ریل ایجاد نظام سرمایهداری شد و همیشه در ذات خود بی عدالتی را نهفته است.
آیا صنعت بانکداری می تواند در مسیر عدالت قرار بگیرد؟
ماهیت نظام بانکی ایجاد قلههای ثروت و تولید بیعدالتی است.
همچنان که ماهیت کارخانه شرابسازی تولید شراب و مواد مست کننده است. اسلامی سازی بانک به همان میزانی مضحک است که اسلامی سازی کارخانه شراب سازی مضحک است.
🔑اندیشکده بین المللی پولطلا
شکاف طبقاتی
با ظهور صنعت بانکداری و خلق پول اعتباری از باد هوا، شکاف طبقاتی بزرگی در جهان شکل گرفته که در تاریخ سابقه ندارد
10 مرد ثروتمند جهان بیشتر از 40 درصد جامعه بشری معادل 3.1 میلیارد نفر دارای ثروت هستند.
https://edition.cnn.com/2022/05/22/economy/billionaires-poverty-oxfam-davos/index.html
و طبق آماری دیگر 82 درصد ثروت جهان در دست 1 درصد میباشد.
https://www.oxfam.org/en/press-releases/richest-1-percent-bagged-82-percent-wealth-created-last-year-poorest-half-humanity
🔑اندیشکده بین الملل پولطلا
مکعب طلای استخراج شده جهان چه حجمی دارد ؟
خلقت طلا به گونه ای است که ارزش فراوانی را در حجم کمی ذخیره کرده است. چقدر طلا در سطح زمین وجود دارد؟
به گزارش بی بی سی، حدود 171300 تن طلا در جهان وجود دارد. این مقدار اگر به میزان یک مکعب ذوب شود، تنها حدود 20.5 متر (22 یارد) طول ابعاد آن خواهد بود! Visual Capitalist نشان می دهد که در مقایسه با برخی وسایل نقلیه، یک خانه یا یک استخر المپیک، این مقدار طلا حجم چندانی نداشته و اگر در استخر ذوب شود، کمی بیشتر از سه استخر پر می شود. https://medianism.org/2015/12/11/is-there-enough-gold-in-the-world-to-go-back-on-a-gold-standard/
🔑اندیشکده بین الملل پولطلا
دیدگاه ورنر درباره بی عدالتی توزیعی پول اعتباری
ورنر و همکاران، خلق پول از طریق اعطای وام با بهره را از چند جنبه، مکانیزمی جهت انتقال منافع بین گروه ها میدانند: اولا انتقال از فقرا به ثروتمندان؛ زیرا افراد دارای درآمد متوسط با پایین، افرادی هستند که زنجیره بدهی به آن ها ختم میشود و در عمل ، آنها بهره را می پردازند. ثانیاً از بخش حقیقی به بخش مالی؛ چون بخش مالی به جهت نیاز بخش حقیقی به اعتبار، قسمتی از هایدی حقیقی ایجاد شده توسط آنها را از آن خود میکند. ثالثاً از شهرهای کوچک و روستاها به کلان شهرها؛ زیرا بهره پرداختی توسط تمامی فعالان اقتصادی به بخش بانکی، در نهایت نصیب کارمندان و مدیران بانکی میشود که در کلان شهرها تمرکز دارند. (Werner, Richard; Dyson, Ben; Greenham, Tony; Ryan-collins, Josh (2011), "Towards a Twenty-first Century Banking and Monetary System", NEF & Possitive Money.)
🔑اندیشکده بین الملل پولطلا
سوبسید دولت برای خلق پول بیشتر
بخش بانکی فعالیت خصوصی و سود جویانه خلق پول را به اتکای یک نوع سویسید دریافتی از دولت انجام میدهد ورنر و همکاران (۲۰۱۱) بانکداری را مصداقی از وضعیتی میدانند که در آن یک فعالیت آنقدر بزرگ و دارای آثار جانبی وسیع است که ناچاراً باید از ورشکستگی آن جلوگیری شود این بدان معناست که منافع خلق پول در حالی متعلق به بانک و در مرحله بعد دریافت کننده اعتبار است که زیانهای بالقوه آن متوجه مالیات دهندگان (عموم مردم) است
به نظر آنها قواعدی مثل بیمه سپرده با حمایت ضمنی و عملی دولتها از بانکها در برابر بحرانها یک معنا را می رساند: «خصوصی سازی سود و عمومی سازی ریسک آن»!
(Werner, Richard; Dyson, Ben; Greenham, Tony; Ryan-collins, Josh (2011), "Towards a Twenty-first Century Banking and Monetary System", NEF & Possitive Money
TallyMoney
اپلیکیشنی که مانند یک بانک دیجیتال عمل می کند، اما با یک تفاوت مهم - پول موجود در حساب پس انداز روزمره آن، به جای پوند استرلینگ، طلای واقعی و فیزیکی را نشان میدهد
مشتریانی که به دنبال جلوگیری از تورم هستند، می توانند پوند خود را به صورت الکترونیکی به یک حساب Tally منتقل کنند، جایی که فوراً با قیمت عمده به طلا تبدیل می شود. طلا بر حسب «تال» تعیین میشود، که هر عدد نشاندهنده یک میلیگرم طلای فیزیکی است که از طرف مشتری بهطور امن در این اپلیکیشن نگهداری میکند. سپس آنها می توانند پول خود را پس انداز کنند یا آن را در هر جایی خرج کنند، از جمله در مغازه ها و رستوران ها، یا با استفاده از برنامه Tally و Tally Debit Mastercard در انگلستان و خارج از کشور، پول نقد خود را در خودپردازها برداشت کنند.
TallyMoney
اپلیکیشنی که مانند یک بانک دیجیتال عمل می کند، اما با یک تفاوت مهم - پول موجود در حساب پس انداز روزمره آن، به جای پوند استرلینگ، طلای واقعی و فیزیکی را نشان میدهد
مشتریانی که به دنبال جلوگیری از تورم هستند، می توانند پوند خود را به صورت الکترونیکی به یک حساب Tally منتقل کنند، جایی که فوراً با قیمت عمده به طلا تبدیل می شود.
طلا بر حسب «تال» تعیین میشود، که هر عدد نشاندهنده یک میلیگرم طلای فیزیکی است که از طرف مشتری بهطور امن در این اپلیکیشن نگهداری میکند. سپس آنها می توانند پول خود را پس انداز کنند یا آن را در هر جایی خرج کنند، از جمله در مغازه ها و رستوران ها، یا با استفاده از برنامه Tally و Tally Debit Mastercard در انگلستان و خارج از کشور، پول نقد خود را در خودپردازها برداشت کنند.
https://www.tallymoney.com/
🔑اندیشکده بین الملل پولطلا
🔹روند اجتناب ناپذیر اقتصاد پولطلایی
جان باتلر، رئیس خزانه داری TallyMoney و نویسنده کتاب «انقلاب طلایی»، معتقد است روند گذار به استاندارد طلا در جهان، اجتناب ناپذیر است، زیرا ایالات متحده، سلطه اقتصادی خود را از دست میدهد و جهان چند قطبی خواهد شد.
باتلر در کتاب خود آورده: کشورهای بریکس احتمالاً "یک نوع ارز با پشتوانه طلا" را به عنوان "یک ارز مرجع عینی که می تواند مورد اعتماد و پذیرش همه باشد" انتخاب می کند.
باتلر گفت: واقعیت این است که هیچ کس نمی تواند طلا چاپ کند و هیچ کس نمی تواند طلا بسازد. "مایه خوشحالی است که بدانید مادر طبیعت است که تعیین می کند چقدر طلا در دسترس است... [طلا] همه چیزهای خوب در مورد تجارت بین المللی را تسهیل می کند و در عین حال موارد بد احتمالی در مورد دستکاری پولی و دخالت در توزیع ثروت را کاهش می دهد."
https://www.kitco.com/news/2022-09-05/-50-000-gold-is-likely-once-the-monetary-system-returns-to-a-gold-standard-John-Butler.html
🔑اندیشکده بین الملل پولطلا
گسترش اپلیکیشن های طلایی
داده های منتشر شده توسط اپلیکیشن پس انداز شمش طلا TallyMoney که تنها در سال 2022 پذیرای 20000 مشتری جدید بود، نشان می دهد که تعداد حساب های افتتاح شده از ابتدای مارس 48 درصد افزایش یافته است. TallyMoney که مانند یک بانک دیجیتال کار میکند اما پسانداز مشتریان را بهعنوان طلای واقعی ذخیره میکند، همچنین شاهد بوده است که بسیاری از مشتریان فعلی بیشتر پسانداز خود را به طلا منتقل میکنند.
کامرون پری، مدیر عامل TallyMoney، گفت: «در چند هفته گذشته،افزایش قابل توجهی به دنبال پس انداز طلا هستند. از سال گذشته، اکثر مشتریان به TallyMoney پیوستند تا راهی برای محافظت از پسانداز خود در برابر تورم باشد، زیرا تورم به دو رقم افزایش یافته و ارزش پول مردم در حسابهای بانکی از بین رفت.
پری توضیح داد: "ما به طور فزاینده ای می بینیم که مردم به ما مراجعه می کنند زیرا اعتمادشان به حساب های نقدی و بانکها از دست می رود.» پژواک بحران بانکی سال 2008، با بازگشت تهدید بحران پولی و کمک های مالی دولت از مالیات دهندگان، بی اعتمادی عمومی نسبت به بانک های بزرگ را دوباره بیدار کرده است
https://www.thearmchairtrader.com/tallymoney-gold-accounts-switzerland/
🔑اندیشکده بین الملل پولطلا
مک آویتی می گوید:
یک سکه طلا را در هر خیابانی در جهان بیندازید، مردم آن را برمی دارند و آن را پول می دانند.
https://www.google.com/amp/s/abcnews.go.com/amp/Business/return-gold-standard/story%3fid=16199064
🔑اندیشکده بین الملل پولطلا
زینت دادن مستراح جهان مدرن
در ۶ سپتامبر ۱۹۸۱, نیویورک تایمز مصاحبه ای را از آقای والیچ، استاد سابق اقتصاد دانشگاه ییل و عضو هیئت فدرال رزرو منتشر کرده با عنوان
«آیا ما باید (و می توانیم) به استاندارد طلا برگردیم؟»
در این مقاله، هرچند شبهاتی درباره بازگشت به استاندارد طلا مطرح شده اما در نهایت، یکی از بهترین راه های تامین عدالت و ثبات اقتصادی، بازگشت به استاندارد طلا معرفی شده است.
وی در رابطه با قطع ارتباط دلار با طلا توسط نیکسون میگوید:
ده سال پیش، رئیس جمهور نیکسون، با کنار کشیدن دلار از پایگاه مستحکم طلا، ارزهای جهان را از آن جدا کرد. با این حال، طلا نه جذابیت عاشقانه و نه جذابیت عملی خود را از دست داده است.
واشنگتن کینز این عمل نیکسون را «یادگار وحشیانه» نامید و لنین گفت که این تنها برای زینت دادن مستراح جهان مدرن مناسب است.
🔑اندیشکده بین الملل پولطلا
ادامه مصاحبه پولطلایی نیویورک تایمز :
در مصاحبه نیویورک تایمز، آقای والیچ در پاسخ به این سوال که:
اجرای استاندارد طلا چگونه بر افزایش دستمزدها که در قراردادها قفل شده اند تأثیر می گذارد؟
جواب میدهد:
همه ما می خواهیم ببینیم که نرخ سود در دستمزد، تقریباً برابر با نرخ سود در بهره وری باشد. استاندارد طلا به مردم امروز نسبت به قدرت خرید آینده اطمینان می دهد. در نتیجه، کارگرانی که به یک پول صادق اعتقاد دارند، شروع به درخواست افزایش دستمزد معقول، متناسب با افزایش بهره وری در کار خود می کنند.
تقریباً مثل این است که استاندارد طلا یک بیمه نامه است، یک یادآوری اکچوئری به همه کسانی که در بازار شرکت می کنند که پول در 10 سال به جای اینکه 50 درصد ارزش امروز باشد، تقریباً از نظر قدرت خرید برابر با امروز خواهد بود.
پرزیدنت ریگان اخیراً کمیسیونی متشکل از 17 کارشناس که اکثراً مقامات دولتی بودند را برای بررسی مجدد بازگشت به استاندارد طلا منصوب کرد. وظیفه خاص آن تعیین این است که آیا فلز طلا باید یک بار دیگر نقش مسلط را در سیستم پولی داخلی و بین المللی ایفا کند.
https://www.nytimes.com/1981/09/06/weekinreview/should-we-and-could-we-return-to-the-gold-standard.html
🔑اندیشکده بین الملل پولطلا
ادامه مصاحبه پولطلایی نیویورک تایمز :
کلاید اچ فارنسورث از دفتر نیویورگ تایمز از آقای الیچ می پرسد:
اگر می خواهید یک استاندارد طلا ایجاد کنید، باید یک قیمت تعیین کنید. اگر قیمت خیلی بالا باشد چه اتفاقی می افتد؟ تمام طلا به ایالات متحده می آید. اگر خیلی پایین باشد، ایالات متحده طلا را از دست می دهد یا وارد نوعی انقباض اقتصادی می شود.
پاسخ آقای والیچ:
در شرایط استاندارد طلا، قیمتی برای طلا وجود ندارد. دلار، استاندارد پولی است که طبق قانون برابر با وزن طلا تعیین شده است. بنابراین طلا دیگر با دلار کاغذی قیمتگذاری نمیشود. در واقع، شما حتی ممکن است به استاندارد طلا به عنوان پایانی بر حدس و گمان طلا از نظر دلار کاغذی نگاه کنید.
https://www.nytimes.com/1981/09/06/weekinreview/should-we-and-could-we-return-to-the-gold-standard.html
🔑اندیشکده بین الملل پولطلا
از سبک زندگی ائمه اطهار بیاموزیم.
انسان سالم باید بخشی از فعالیتهای خود را به کارهای یدوی و به کار گیری زور و بازو اختصاص دهد.
سلمان فارسى مىگويد: فاطمه زهرا(س) را ديدم كه با دستان مبارك و با آسياب دستى گندم را آرد مىكند، جلو رفته پس از سلام، گفتم: اى دختر رسول خدا! خود را به زحمت مينداز، در كنار شما خدمتكار منزلتان فضه ايستاده است كار منزل را به ايشان واگذار!!
حضرت زهرا عليها السلام پاسخ داد: «اوصانى رسول الله ان تكون الخدمة لها يوما و لى يوما فكان امس يوم خدمتها واليوم يوم خدمتى؛ رسول خدا(ص) به من سفارش فرمود كه كارهاى خانه را با فضه تقسيم كنم، يك روز او كار كند و روز ديگر من، ديروز نوبت او بود و امروز نوبت من است.
کارگری در تفکر نظام سرمایه داری، زشت جلوه داده شده و طبقه کارگر را طبقه پایین جامعه قلمداد میکنند. در مقابل تن پروری و بهره کشی از کار دیگران، یک ارزش شناخته میشود. بر همین اساس، ساختارها و نظامات اجتماعی لیبرالیسم سرمایه داری، بر پایه استخدام توده های مردمی به نفع قله های ثروت و قدرت تنظیم شده است.
کارهای یدوی، موجب سلامتی اخلاقی و روحی میشود و برای آدمی شخصیت آزاد و مستقل می سازد.
سیستم اداری، سازمانی و سلسله مراتبی، آفتی است که دنیای مدرن به جان ما انداخته و شاید امروزه گریزی از آن نباشد، با این حال تا می توانیم باید از کار اداری فرار کنیم و اگر مجبور به کار اداری شدیم، باید برای خود مشغولیت های یدوی ایجاد کنیم.
بیکاری بدن و بازو، روح انسان را کسل و بی انگیزه میکند. اخلاق را فاسد میکند و همین جاست که وسوسه نفس وارد میشود.
ماکس وبر، سازمان های اداری را آرمان کش میداند و دنیای ساختاری شده مدرن را به قفس آهنین تشبیه کرده است. ساختارهایی که از بیکاری بدن، راهی برای بیکاری و ولنگاری ذهن ایجاد کرده اند و جوانان را به جای تحرک بدنی، پای شبکه های مجازی زمین گیر کرده اند. بدن لش و بیکار، زودتر سیگنال های فساد را دریافت میکند و اخلاقش زودتر فاسد میشود. بدن و بازوی بیکار، محمل فساد و تباهی است.
در یکی از توصیه های مقام رهبری به فرماندهان بسیج میخواندم که: «بسیجی ها را در بیابان ببرید. بدوند. تحرک داشته باشند. بگذارید صورتشان زیر آفتاب بیابان سیاه شود. بدنشان باید سختی بکشد تا تربیت شوند».
🔑اندیشکده بین الملل پولطلا
اندیشکده بین المللی پولطلا (Gold money think tank)
فقه فردی و فقه تمدنی 🔹در فقه فردی، موضوع یک حکم را بصورت خرد و شخصی تحلیل کرده و حکم شرعی را برای آ
یادداشت سوم
بسترهای رشد و غی
در مطالعات فقهی، اغلب احکام و موضوعات، با نگرش فردی استنباط میشوند و کمتر به زمینه های اجتماعی اجرای احکام توجه میشود؛٫ چراکه فقه شیعه، هزار سال بیرون از مدیریت سیاسی جامعه بوده و روش های استنباطی فقه ما، حتی منظر فقیهان محترم شورای نگهبان، هنوز محدود به کشف احکام خرد است.
رویکرد فقه خرد و اتمیک بود که سیاست کنترل جمعیت را امضا کرد و همین رویکرد است که تداوم و توسعه نظام بانکی را تایید میکند
در رویکرد فقه تمدنی، بررسی حکم موضوعات خرد، سهم ناچیزی از پژوهش های فقهی را شامل میشود و بیشتر انرژی فقیه، صرف مطالعه بسترهای اجتماعی تحقق احکام اسلامی و امتداد اجتماعی سیاست گذاری های دولت خواهد شد
مثلاً حرمت اجرای سیاست کنترل جمعیت، با رویکرد فقه قابل فهم نیست، چراکه رویکرد فقه فردی، تبعات اجتماعی و سیاسی پدیده ها را نمی بیند.
اما فقیه فقه تمدنی میداند که سیاست کنترل جمعیت، علاوه بر تهدیدات امنیتی، بستر تغییرات اجتماعی گسترده ای در اخلاق زناشویی، معماری خانه ها و نوع روابط زن و مرد خواهد داشت
در رویکرد فقه فردی، گسترش مهدکودک های مجانی، ممنوع نیست اما در رویکرد فقه تمدنی، مهدکودک مجانی، بستر تغییر ذائقه زنان ایرانی و موجب کاهش نقش مادری خواهد شد.
در رویکرد فقه فردی، ایجاد فروشگاه هایی مثل سرای ایرانی و شهر لوازم خانگی و تبلیغات گسترده آن، ممنوع نیست اما در منظر فقه تمدنی، این فروشگاه ها موجب فروپاشی مشاغل مستقل شده و صاحبان مشاغل خرد، برده این فروشگاه ها میشوند.
دقتهای فقه تمدنی تنها به این مرحله محدود نمیشود و در مرحله تجویز نیز مانند فقه فردی، به توصیه های اخلاقی بسنده نمیکند؛ چرا که تمدن سازی را دستوری نمیداند بلکه تمدن را امری زایشی و برآمده از زیست واقعی انسان ها میداند.
فقیه فقه تمدنی به خوبی میداند که توصیه های اخلاقی یا فشارهای پلیسی، سهم بسیار کوچکی در اصلاح جامعه دارد و بیشترین سهم در گرایشات اجتماعی، از آن ساختارهای سیاسی و اقتصادی است. بنابراین باید ساختارها و بسترهایی را در جامعه ایجاد کرد که جهت گیری و گرایش عملی مردم به سوی عبودیت باشد.
تفاوت رضاشاه و محمدرضاشاه در این بود که رضاشاه میخواست حجاب را با زور و فشار از سر مردم بردارد و موفق نشد، اما محمدرضا، با وزارت فرهنگ و موسیقی و رقص و آوازهای گوگوش و رمان های عاشقانه موفق شد و حجاب را در جامعه شل کرد. تفاوت این دو سیاست برای امروز ما خیلی درس آموز است.
فقیه فقه تمدنی، ریشه تمدنی ظهور
فروشگاه ها و هایپرهای بزرگ در جامعه یعنی نظام بانکی را مطالعه کرده و فاصله طبقاتی ناشی از خلق پول اعتباری را با معیارهای اقتصادی قرآن و سنت مقایسه و تحلیل میکند. فقیه فقه تمدنی می داند که با این فروشگاه های بزرگ نمی توان مبارزه کرد اما میتوان ریل قطار اقتصاد را به گونه ای عوض کرد که مشاغل خرد و مستقل و مردمی رشد کرده و اعتبار پیدا کنند
اقتضا نظام بانکی و شرایط پول اعتباری، ظهور قله های ثروت در جامعه است؛ چرا که امکان تخصیص اعتبارات و تسهیلات بانکی از طریق مکانیزم خلق پول تا هزاران هزار میلیارد تومان وجود دارد
اما در شرایط پولطلا، به دلیل ذاتی بودن ارزش طلا، امکان خلق پول نیست و در نتیجه، ظرفیت تمرکز پول، همانند شرایط پول اعتباری وجود ندارد و در نتیجه زمینه و بستر شکاف طبقاتی کمتر است
حال پرسش آن است که در راستای تحقق توصیه قرآن کریم در آیه ۷ سوره حشر که از تمرکز پول و تداول ثروت در دست اغنیا نهی کرده است، کدام یک از دو نوع پول اعتباری یا پولطلا، باید مورد امضای فقیهان قرار گیرد ؟
سید محمدصدرا متولی امامی
🔑اندیشکده بین الملل پولطلا