eitaa logo
« پُرسانــــــــــــــ پُرسانــــــــــــــ » «...ن‌...»
27 دنبال‌کننده
2هزار عکس
1هزار ویدیو
20 فایل
بسم‌الله الرحمن‌الرحیم انا اعطیناک #الکوثر فصل لربک #وانحر ان شانئک هو #الابتر قرآن،حدیث،دعا،احکام،متن،شعر،و... (جهان، انقلاب اسلامی، ولایت فقیه) پُرسان‌پُرسان تا آسمان
مشاهده در ایتا
دانلود
. نابودی جسم و ماندگاری روح او را در سرزمین مردگان می‌گذارند و در تنگنای قبر تنها خواهدماند، حشرات درون زمین، پوستش را می‌شکافند و خشت و خاک گور، بدن او را می‌پوساند. تندبادهای سخت، آثار او را نابود می‌کند و گذشت شب و روز نشانه‌های او را از میان برمی‌دارد. بدن‌ها پس از آن‌همه طراوت، متلاشی می‌گردند و استخوان‌ها بعد از آن‌همه سختی و مقاومت، پوسیده می‌شوند و ارواح در گرو سنگینی بار گناهان هستند. و در آن‌جا است که به اسرار پنهان یقین می‌کنند. اما نه بر اعمال درست‌شان چیزی اضافه می‌شود و نه از اعمال زشت می‌توانند توبه کنند. قسمتی از ترجمه‌ی خطبه‌ی 83، آزار همسایه پیامبر گرامی اسلام می‌فرماید: کسی که همسایه‌اش را بیازارد و کسی که همسایه‌اش از آزارش در امان نباشد، به بهشت نخواهد رفت. و (نیز آن حضرت) در غزوه تبوک فرمود: هرکس همسایه خود را آزار رساند، با ما نیاید. عدم پرداخت خمس و زکات امام‌صادق (ع) می‌فرماید: سخت‌ترین حالات انسان در روز قیامت وقتی است که مستحقین خمس و زکات برخیزند و به او بچسبند و بگویند پروردگارا، این شخص خمس یا زکات ما را خورده و به ما نداده است پس خداوند از حسنات این شخص به آن‌ها عوض می‌دهد. گناهان کبیره، ج2، ص23 روز قیامت صاحب قرض می‌آید و شکایت می‌کند، اگر بدهکار حسنات دارد برای طلبکار از او می‌گیرند و اگر ندارد، گناهش را به او می‌گذارند. @nashrekowsaresaa
. عقوبت ظلم فرمانروایان به زیر دستان پیامبراکرم (ص) می‌فرماید: کسی که ریاست قومی را عهده‌دار شود روز قیامت وارد می‌شود در حالی که دو دستش به گردنش غلّ شده، پس اگر در بین ایشان به فرمان‌های خداوند رفتار کرده، خداوند او را آزاد می‌کند و اگر ستم کرده است خداوند او را در آتش دوزخ انداخته می‌شود و کسی ریاست قومی را عهده‌دار باشد ولی با آن‌ها به عدل و نیکی رفتار نکند، کنار جهنم در مقابل هر روزی از ایام ریاست‌اش، هزار سال نگه داشته می‌شود در حالی که دو دستش به گردنش غلّ شده است. پس اگر به امر الهی در بین آن‌ها رفتار کرده آزاد می‌شود و اگر ظالم بوده هفتاد خریف (پاییز) در دوزخ فرو می‌رود. گناهان کبیره، ج2، ص51 سرزنش کارگزاران از خیانت سرزنش از خیانت اقتصادی (نامه به منذربن جارود عبدی که در فرمانداری خود مرتکب تخلف شده است) ... اگر آن‌چه به من گزارش رسیده است درست باشد، شتر خانه‌ات و بند کفش تو، از تو باارزش‌تر است و کسی که همانند تو باشد، نه لیاقت پاسداری از مرزهای کشور را دارد، و نه می‌تواند کاری را به انجام برساند، یا ارزش او بالا رود یا شریک در امانت باشد یا از خیانتی دور بماند، چون این نامه دست تو رسید نزد من بیا. نهج البلاغه ،ترجمه ی نامه ی 71، ص43 @nashrekowsaresaa
. ارواحی را مشاهده کردم که بار سنگینی از دیگر ارواح را به زحمت به ‌دوش می‌کشند؛ به ‌طوری‌که حرکت برایشان بسیار دشوار و زجرآور بود، علت را پرسیدم و پاسخ دریافتم: «او در حیات دنیوی خود بناهایی را برای خود ساخته بوده که کارگران سازنده‌ی آن آرزوی یک بنای بسیار ناچیزتر از آن را داشته‌اند و لذا همیشه با نگاهی حسرت‌آلود به تماشای این بنا می‌پرداخته‌اند و حالا روح همان کارگران بر دوش سازنده‌ی آن بناهای کاخ‌گونه، سوارند و باید این همه سنگینی را تا روز قیامت به ‌دوش بکشد.» اسراف از رسول گرامی اسلام نقل است: کسی که بنائی (ساختمانی چند طبقه) درست می‌کند برای ریاء و سمعه (دیدن و شنیدن مردم) خداوند متعال آن بناء را در روز قیامت تا طبقه‌ی هفتم بر او بار کند و (در) آن آتشی افروخته خواهدشد و بعد از آن بناء را طوقی بر گردنش کرده او را به آتش می‌افکند. پرسیدند یا رسول‌ا... بناء کردن برای ریاء و سمعه چگونه است؟ فرمود: «آن بنائی است که زیاده بر قدر احتیاط بسازد برای به خرج‌دادن زیادتی بر همسایگان خود و برای مباهات بر برادران مؤمن خود.» گناهان کبیره، ج2، ص97 و نیز در سوره انعام می‌فرماید: «هر آینه اسراف‌کنندگان اصحاب آتش هستند» گناهان کبیره، ج2، ص96 @nashrekowsaresaa
. آدم‌کشی خداوند در قرآن‌مجید (سوره نساء آیه‌ی 93) می‌فرماید: هرکس مؤمنی را از روی عمد و قصد بکشد پاداش او دوزخ است. در حالی که در آن جاودان می‌باشد و خشم خدا بر او است و او را از رحمت خود دور ساخته و عذاب بزرگی را برایش آماده ساخته است. من در آن جا عاملان گناهی را دیدم که به ظاهر کوچک اما بی‌نهایت بزرگ بود. گروهی از ارواح در دسته‌ای قرارگرفته بودند که مجازات آنان از مجازات زناکاران بیشتر بود و این دسته افراد که جمعیت آنان به نسبت زیاد بود، کسانی بودند که با دروغ‌های خود باعث سردرگمی دیگران شده و یا حقی را ناحق کرده و یا این‌که افرادی را دچار انحراف و... کرده بودند. دروغ،‌ همان گناهی که به ظاهر کوچک و پیش ‌پا افتاده بود اما مجازاتی بس گران داشت و افراد دروغ‌گو را در کنار صف زناکاران قرار داده بودند. دروغ رسول‌خدا(ص) فرمود: هرگاه مؤمن بدون عذر دروغ بگوید هفتادهزار مَلَک او را لعنت می‌کنند و بوی گندی از قلبش بیرون می‌آید که تا به عرش می‌رسد و خداوند به سبب این دروغ، گناه هفتاد زنا که کمترین آن زنای با مادر است برای او می‌نویسد. گناهان کبیره، ص289 رسول‌خدا(ص)فرمود: چون به معراج رفتم زنی را دیدم که سرش مانند سر خوک و بدنش مانند بدن الاغ بود و بر او هزارهزار عذاب بود، از آن حضرت پرسیدند کار آن زن چه بود، فرمود: سخن‌چینی و خبر بری و دروغ‌گویی. ج2، ص272 @nashrekowsaresaa
. بدعت گذاری در دین یک دسته از ارواح بودند که همه‌ی وجود آنان را آتش بالقوه بود؛ یعنی آماده‌ی یک جرقه برای اشتعال بود. ایشان افرادی بودند که به خیال باطل خود قصد داشته‌اند مردم را به دین‌داری تشویق کنند و در این راه از ابزار بدعت‌گذاری در دین و دروغ بستن به ادیان و به‌ویژه دین یهود متوسل شده بودند. این‌ها به طمع صواب برای آخرت خود، دست به تحریف دین و واردکردن مطالب دروغی کرده بودند که در دین وجود نداشته است و حالا عقوبت آنان، انبوهی از آتش بالقوه بود که تمام وجودشان را در بر گرفته بود. شناخت بدترین انسان‌ها دشمن‌ترین انسان‌ها نزد خداوند دو نفرند: مردی که خدا او را به حال خود گذاشته و از راه راست دور افتاده است و دل او شیفته‌ی بدعت است و مردم را گمراه کرده و به فتنه‌انگیزی می‌کشاند. و (دوم) مردی که مجهولاتی به‌هم بافته و در میان انسان‌های نادان است، جایگاهی پیدا کرده است؛ در تاریکی‌های فتنه فرو رفته و از مشاهده‌ی صلح و صفا کور است. ترجمه قسمتی از خطبه 17، ص41 گروهی از ارواح بودند که به‌رغم این‌که می توانستند در دنیا از مظلومین و ستمدیدگان دفاع کنند، اما بی‌اعتنا از کنار آن گذشته بودند. از جمله‌ی این موارد، فردی بود که از یک زلزله‌ی مخرب جان سالم به در برده بود و در مسیر فرار خود از حوادث بعد از زلزله، دیده بود که یک زن زیر آوار مانده و درخواست کمک می‌کند! اما این فرد از ترس پس‌لرزه‌های احتمالی، توجهی به استمداد زن نکرده و از محل دور شده بود و حالا گرفتار پاسخ‌گویی به این عمل ناپسند خودش بود که می‌توانست آن زن را نجات دهد اما باعث مرگ او شده بود. یاری نکردن ستمدیده شیخ طوسی از حضرت صادق(ع) روایت می‌کند مردی پیر از عابدهای بنی‌اسرائیل مشغول نماز بود که دید دو طفل خروسی را گرفته‌اند و پرش را می‌کَنند و آن خروس ناله و فریاد می‌کند و آن عابد همین‌طور مشغول نماز بود و آن حیوان را نجات نداد و از آن کار بچه‌ها جلوگیری نکرد. پس خداوند به زمین وحی فرمود آن عابد را (در خود) فرو برد. گناهان کبیره، ج2، ص68 @nashrekowsaresaa
. سقر حضرت امام جعفرصادق(ع) می‌فرماید: در دوزخ دره‌ای است ویژه متکبران که آن را سقر (طبقه‌ای از جهنم) می‌گویند. (آن دره) از سختی گرمای خود به خداوند شکایت کرد و (خداوند) اجازه داد (آن دره) دمی بر زند. سپس دمی برکشید و دوزخ را سوخت. گناهان کبیره، ج2، ص117 نسبت فحشا دادن دسته‌ای از ارواح به‌صورت مطلق از رفتن به بهشت نا امید بودند و در جایی قرارگرفته بودند که خبر نرفتن به بهشت به آنان داده شده بود. در صورتی‌که بسیاری از ارواح بودند که به رغم این‌که دالان‌های تاریک برای آنان به سوی جهنم گشوده شده بود، اما هم‌چنان برای رفتن به بهشت بعد از پایان مجازات، امید داشتند. اما دسته‌ای از ارواح که کاملاً از رفتن به بهشت حتی بعد از تحمل مجازات، نا امید بودند، افرادی بودند که در دنیا اقدام به فحاشی کرده و به دیگران نسبت فحشاء داده بودند. رسول‌خدا(ص) در این زمینه می‌فرماید: به راستی خداوند بهشت را حرام فرموده است بر هر فحش‌دهنده‌ی بی‌آبرو و کم‌شرم که باک ندارد چه بگوید و چه به او گفته شود. زیرا به راستی اگر از او بازرسی کنی یا از زنا است یا از شرک شیطان. عرض شد یا رسول‌الله در میان مردم شرک شیطان هم هست؟ فرمود: آیا نخواندی فرمان خداوند را «و تو ای شیطان شریک ایشان باش در دارایی و اولاد.» پرهیز از دشنام به دشمن وقتی که امام علی - ع در جنگ صفّین شنید که یارانش شامیان را دشنام می‌دهند فرمود: من خوش ندارم که شما دشنام دهنده باشید، اما اگر کردارشان را توصیف و حالات آنان را بازگو می‌کردید، به سخن راست نزدیک‌تر، و عذر پذیرتر بود. خوب بود به جای دشنام آنان، می‌گفتید: خدایا! خون ما و آن‌ها را حفظ کن، بین ما و آنان اصلاح فرما و آنان را از گمراهی به راه راست هدایت کن، تا آنان که جاهل هستند حق را بشناسند و آنان که با حق می‌ستیزند، پشیمان شده به حق باز گردند. خطبه 206، ص305 قذف حضرت رسول(ص) فرمود: کسی که نسبت زنا به زن یا مرد پاکدامنی بدهد خداوند کردار نیک‌اش را از بین می‌برد و روز قیامت هفتادهزار مَلَک او را از پیش و پس تازیانه می‌زنند، پس او را به آتش می‌اندازند. گناهان کبیره، ص231 قبلاً توضیح دادم که ارواحِ شراب‌خواران را از همان بدو ورود به برزخ، به گودالی بسیار عمیق و متعفن می‌اندازند که بوی آن برای بسیاری از برزخیان غیر قابل تحمل است. دو دسته‌ی دیگر از این ارواح در اطراف این گودال عمیق و متعفن مستقر بودند که دایم از بوی تعفن آن در عذاب بودند و این دو گروه، ارواحِ کسانی بودند که در دنیا به عمل زشت احتکار و قوادی مشغول بوده‌اند. همانان که با پنهان‌کردن اجناس موردنیاز مردم، به دنبال مال‌اندوزی بوده و همانان که با اعمال زشت قوادی به دنبال انحراف انسان‌ها و همکاری با شیطان بوده‌اند. پیامبر گرامی اسلام می‌فرماید: جبرئیل به من خبر داد در جهنم یک وادی را دیدم که در آتش افروزان و جوشان است، از مالک جهنم پرسیدم اینجا جای کیست؟ گفت سه طایفه؛ احتکارکنندگان، شراب‌خواران و قوّادان. @nashrekowsaresaa
. حج واجب اگر کسی حج واجب به‌جا نیاورد و بمیرد (در حالی که مانعی نداشته باشد) پس می‌میرد در حالی که جزء یهود و نصار است» و در روایت دیگر می‌فرماید: در قیامت جزء یهود و نصارا محشور می‌شود. گناهان کبیره، ج2، ص215 مردی را دیدم که حج واجب خود را به‌جا آورده بود اما در کارنامه‌ی او حج ناقص ثبت و ضبط شده بود! اما، ماجرا چه بود؟! مراعات حال مصیبت دیدگان امام‌صادق(ع) می‌فرماید: «غذا خوردن نزد مصیبت‌دیدگان از رفتار و کردار زمان جاهلیت است و سنّت اسلامی آن است که غذای آنان از سوی دیگران فراهم شود، همان‌گونه که پیامبرخدا(ص) در باره ی جعفرابن‌ ابی‌طالب(ع) چنین رفتاری را در پیش گرفت.» دسته بندی ارواح بر اساس عملکرد دنیوی همان‌طور که قبلاً اشاره کردم، ارواح را بر اساس عملکرد مادی دنیایی‌ آن‌ها، به دو دسته‌ی کلی و جدا از هم تقسیم کرده بودند؛ دسته‌ی اول ارواحی که از عملکرد قابل‌قبولی برخوردار بودند و در انتظار پاداشِ نیکی‌های خود به‌سر می‌بردند و دالان‌هایی از نور، برای آنان به سمت محلی بسیار دور اما در عین حال بسیار جذاب و زیبا بود و عطری بسیار دلنشین از آن به مشام می‌رسید، در نظر گرفته شده بود و دسته‌ی دوم ارواحی بودند که بر اساس عملکرد غیر قابل ‌قبول‌شان در انتظار مجازات بودند و دالان‌هایی تاریک برای آنان به سمت محلی بسیار دوردست، اما وحشتناک و مشمئزکننده، آماده کرده بودند و بوی بسیار بد و غیرقابل تحملی از این دالان‌ها به مشام می‌رسید. (خداوند) آن‌ها (تمام مرد‌گان) را به دو دسته تقسیم فرماید: به گروهی نعمت‌ها دهد و از گروه دیگر انتقام گیرد. اما فرمان‌برداران را در جوار رحمت خود جای دهد و در بهشت جاویدان قرار دهد. قسمتی از ترجمه‌‌ی خطبه‌ی 109، ص147 @nashrekowsaresaadat
. پل صراط بالای این شیب بسیار سخت، یک پُل یا مسیر هوایی وجود داشت که این شیب یا درهی عظیم را به آن سوی دیگر متصل می کرد و هیچ شباهتی به پُل‌های مادی دنیای ما نداشت بلکه یک مسیر هوایی بود که هر کسی که کوچک‌ترین آلودگی و خطایی در دنیا مرتکب شده بود، عبور از این پُل برایش سخت می‌شد و کسانی که دارای آلودگی و گناه بیشتر بودند، توان عبور از این پُل را نداشتند و به درون مواد مذاب پایین آن، سقوط می‌کردند. پل صراط ... اما افسوس که دل‌ها سخت شده، پند نمی‌پذیرد و از رشد و کمال بازمانده و راهی که نباید برود می‌رود. گویا آن‌ها هدف پندها و اندرزها نیستند و نجات و رستگاری را در به‌دست آوردن دنیا می‌دانند. بدانید که باید از صراط عبور کنید، گذرگاهی که عبور کردن از آن خطرناک است. با لغزش‌های پرت‌کننده و پرت‌گاه‌های وحشت‌زا، و ترس‌های پیاپی. ترجمه‌ی خطبه‌ی 83، ص97 پل صراط ... بدانید که باید از صراط عبور کنید. گذرگاهی که عبور کردن از آن خطرناک است، با لغزش‌های پرت‌‌کننده، و پرت‌گاه‌های وحشت‌زا، و ترس‌های پیاپی. قسمتی از ترجمه‌ی خطبه‌ی 83 ص97 محشور شدن در قیامت آنان در حالی که چشم‌هایشان (از ترس و وحشت) فرو افتاده، همچون ملخ‌هایی پراکنده، از قبرها بیرون می‌آیند. قرآن‌کریم، ترجمه‌ی محسن قرائتی، سوره‌ی قمر، آیه‌ی7 در تفسیر ذیل این آیه آمده است: فرو افتادن چشم یا از شدتِ ترس است و یا شدتِ شرمساری که موجب ذلت و خواری می‌شود. تشبیه مجرمان در قیامت به ملخ‌های پراکنده، بیانگر سردرگمی و حیرت‌زدگی آنان به هنگام خروج از قبرها است. حالات روحی و روانی انسان در جسم و ظاهر او اثر می‌گذارد. و برای افراد راست‌کردار که دالان‌های آنان به بهشت و روشنایی امتداد داشت، نسیم دلنواز و بوی بسیار مطبوعی به مشام برسد. @nashrekowsaresaa
. انسان و رستاخیز آ‌ن‌گاه که زمین سخت بلرزد و نشانه‌های هولناک قیامت تحقق پذیرد، و پیروان هر دینی به آن ملحق شوند و هر پرستش‌کننده به معبود خود، و هر اطاعت‌ کننده‌ای به فرمانده خود رسد. خطبه 323، انسان و رستاخیز، ص327 ارواح انسان های شرابخوار ارواح را براساس نوع گناهانشان، از یکدیگر جدا و دسته‌بندی کرده بودند. من نمی‌توانم بگویم کدام گناه یا خطای افراد در دنیا باعث در نظرگرفتن مجازات بیشتر یا کمتر بود اما وقتی این سوال برایم پیش آمد که چرا روح افراد شراب‌خوار در بین سایر ارواح به چشم نمی‌خورند، گودال بسیار بزرگی را به من نشان دادند که بوی بسیار بدی از آن به مشام می‌رسید. فهمیدم که روح افراد شراب‌خوار از همان لحظه‌ی تدفین ،به داخل این گودال سقوط می‌کند. شراب‌خواری (از قول پیامبر) (24) ... رسول‌خدا(ص) فرمود: شراب‌خوار، فردای قیامت وارد محشر می‌شود در حالی که روی او سیاه و دهانش کج و زبانش بیرون افتاد و فریاد تشنگی‌اش بلند است و از چاهی که در آن، از چرک زناکاران ریخته شده می‌آشامانند. گناهان کبیره، ص248 و نیز فرمود: کسی که دخترش را به شراب‌خوار تزویج کند مثل این است که دخترش را برای زنادادن از خانه بیرون کرده است. و نیز فرمود: اگر شراب‌خوار مریض شد به دیدنش نروید و اگر بمیرد بر جنازه‌اش حاضر نشوید. گناهان کبیره، ص260 @nashrekowsaresaa
. به راستی که انسان‌ها چقدر باید نادان و بیچاره باشند که بعد از سال‌ها زندگی در کنار عزیزترین افراد خانواده‌ی خود، این‌گونه او را به یک گودال تاریک بسپارند و بروند! و وای بر احوال آنانی که هیچ توشه‌ای هم برای آخرت خود دست‌ و پا نکرده‌اند و زنده‌ها آنان را با دست خالی روانه‌ی قبر می‌کنند. عبرت از مرگ (تنهایی روح) او را (انسان) در سرزمین مردگان می‌گذارند و در تنگنای قبر تنها خواهد ماند، حشرات درون زمین پوستش را می‌شکافند و خشت و خاک گور، بدن او را می‌پوسانند، تندبادهای سخت، آثار (قبر) او را متلاشی می‌کنند. و استخوان‌ها بعد از آن همه سختی و مقاومت پوسیده می‌شوند. و ارواح در گرو سنگینی بار گناهان هستند و در آن‌جا است که به اسرار پنهان یقین می‌کنند، اما نه بر اعمال درست‌شان چیزی اضافه می‌شود و نه از اعمال زشت می‌توانند توبه کنند. ترجمه‌ی خطبه 83، ص97 سختی دل‌ها و پل صراط (عبرت از مرگ) ... اما افسوس که دل‌ها سخت شده، پند نمی‌پذیرد و از رشد و کمال بازمانده و راهی که نباید برود می‌رود. گویا آن‌ها هدف پندها و اندرزها نیستند و نجات و رستگاری را در به‌دست آوردن دنیا می‌دانند. بدانید که باید از صراط عبور کنید، گذرگاهی که عبور کردن از آن خطرناک است. با لغزش‌های پرت‌کننده و پرت‌گاه‌های وحشت‌زا، و ترس‌های پیاپی. ترجمه‌ی خطبه‌ی 83، ص97 آمادگی برای سفر آخرت ... وابستگی به زندگی دنیا را کم کنید و با زاد و توشه‌ی نیکو به سوی آخرت باز گردید، که پیشاپیش شما، گردنه‌ای سخت و دشوار، و منزل‌گاه‌هایی سخت و دشوار وجود دارد، که باید در آن‌جا فرود آیید و توقّف کنید. خطبه 204، ص303 @nashrekowsaresaa
. توصیف مرگ از مولا علی(ع) امیرالمومنین علی (ع) در توصیف مرگ چه زیبا می‌فرماید: سختی جان‌کندن و حسرت از دست دادن دنیا، به دنیاپرستان هجوم آورد. بدن‌ها در سختی جان‌کندن سست شد، و رنگ باختند، مرگ آرام‌آرام همه‌ی اندام‌شان را فراگرفته، زبان را از سخن‌گفتن باز می‌دارد و او در میان خانواده‌اش افتاده، با چشم خود می‌بیند و با گوش می‌شنود و با عقل درست می‌اندیشد که عمرش را در پی چه کارهایی تباه کرده و روزگارش را چگونه سپری کرده؟ به یاد ثروت‌هایی که جمع کرده می‌افتد، همان ثروت‌هایی که در جمع‌آوری آن‌ها، چشم برهم گذاشته و از حلال و حرام و شبهه‌ناک گردآورده و اکنون گناه جمع‌آوری آن‌ همه بر دوش او است که هنگام جدایی از آن‌ها فرا رسیده و برای وارثان باقی مانده است تا از آن بهره‌مند شوند و روزگار را گذرانند. راحتی و خوشی آن برای دیگری و کیفر آن بر دوش او است و او در گرو این اموال است که دست خود را از پشیمانی می‌گزد (دندان می‌گیرد) به‌خاطر واقعیت‌هایی که هنگام مرگ مشاهده کرده است. در این حالت از آن‌چه که در زندگی دنیا به آن علاقه‌مند بود، بی‌اعتنا شده و آرزو می‌کند ای کاش آن‌کس که در گذشته از ثروت او رشک می‌برد، این اموال را جمع کرده بود. اما مرگ هم‌چنان بر اعضای بدن او چیره می‌شود، تا آن که گوش او مانند زبانش از کار می‌افتد، پس در میان خانواده‌اش افتاده، نه می‌تواند با زبان سخن بگوید و نه با گوش بشنود، پیوسته به‌صورت آنان نگاه می‌کند، و حرکات زبانشان را می‌نگرد، اما صدای کلمات آنان را نمی‌شنود. سپس چنگال مرگ تمام وجودش را فرامی‌گیرد و چشم او نیز مانند گوشش از کار می‌افتد و روح از بدن او خارج می‌شود. ترجمه‌ی بخشی از خطبه‌ی نهج البلاغه @nashrekowsaresaa
. قالب روح سؤال: هنگام مرگ که روح از بدن جدا می‌شود، کجا می‌رود؟ پاسخ: روح به بدنی مثل همین بدن که نامش قالب مثالی است ملحق و در برزخ با آن بدن کامیاب و یا عذاب می‌شود. چنان‌که در خواب نیز، روح با همان قالب مثالی رؤیا می‌بیند و به اطراف می‌رود. قرآن‌کریم با ترجمه و تفسیر محسن قرائتی، آیه 42 سوره‌ی زمر، ص463 نکته‌ی جالب توجه این بود که ارواح، بدون توجه به سختی هر جسم مادی، حتی آلیاژهایی همچون فولاد و الماس، از آن عبور می‌کردند و این امر نشان‌ دهنده‌ی آن بود که روح، یک جسم مادی نبود و به هیچ ‌وجه قابل ‌‌قیاس با اجسام دنیایی نخواهد بود. به نظر من اگر یک روز انسان‌ها کشف کنند که روح چیست و از چه چیزی خلق شده است، شاید بتوانند از طریق آن کره‌ی خاکی را تسخیر کنند؛ چرا که این پدیده‌ی ناشناخته می‌تواند هر لحظه در هر مکانی حاضر شود و از همه‌ی موانع عبور و وارد ناو شکن‌ها و جنگنده‌ها و زرادخانه‌ها و....شود وبه تخریب آنها بپردازد. @nashrekowsaresaa