eitaa logo
پرسمان جهادی
36 دنبال‌کننده
24 عکس
1 ویدیو
2 فایل
ارتباط با مدیر: @alijani110
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 ⁉️پرسش: ما قصد در خانه ماندن داریم اما بچه ها بی تاب بیرون رفتن می شوند لطفا راهنمایی بفرمایید؟ 💡پاسخ: رسیدن به سعادت، آرزوی هر انسانی است.انسان دیندار برای فتح قله ی سعادت به امور گوناگونی چنگ می زند؛ اما شاید بتوان گفت دَم دست ترین و بهترین راهی که می تواند سعادت انسان را تامین نماید تقویت پایه های خانواده است. هرآنچه بتواند به ما در تقویت هسته ی اصلی یک جامعه یعنی خانواده کمک نماید، به شرط دارا بودن ضوابط اخلاقی وشرعی، مورد حمایت دین قرار می گیرد. اگرچه تحولات متعدد اجتماعی و اتفاقات متفاوت در پیرامون ما می توانند خانواده را تحت تاثیر قرار دهند، اما عوامل اختیاری و اراده ی انسان در این بین، بیشترین قدرت را برای اصلاح و تغییر داراست. بی شک در شرایط کنونیِ دست و پنجه نرم کردن با ویروس کرونا، والدین در هرخانواده بیش از سایر افراد می توانند در ایجاد تحول و اصلاح رفتار سایر اعضاء نقش د اشته باشند. مهمترین عاملی که والدین لازم است به آن توجه نمایند این است که هرگز تسلیم جو و شرایط و رفتارهای اطرافیان نشوند. توصیه به درخانه ماندن و ترک دیدارهای حضوری و منع سفر از مهمترین راهکارهای قطع چرخه ی این ویروس است که برای عمل نمودن به این توصیه ها اراده و ثابت قدم بودن والدین در تصمیمات را می طلبد. برخی از پدر و مادرها بنای درخانه ماندن دارند اما گاهی تحت تاثیر گفته های فرزندان و یا اطرافیان قرار گرفته و تغییر موضع می دهند این در حالیست که الان وقت آن است که والدین بر نقش تاثیرگذاری خویش در خانواده صحه گذارند و ترک تصمیم ننمایند. اگرچه انعطاف پذیری در رفتار از لوازم پدر بودن یا مادر بودن است اما در جایی که پای جان انسان و حفظ جان دیگران در میان است این انعطاف معنا ندارد. بنابراین بر والدین لازم است متناسب با شرایط فرزندان از راهکارهای ارائه شده برای بهتر سپری کردن این شرایط در خانه بهره ببرند و با برنامه ریزی دقیق برای تمام لحظات، اوقات خوشی را برای فرزندان ایجاد نمایند تا تلخی قرنطینگی را کمتر احساس نمایند. زهرا _ابراهیمی @Islamic_ethic
markaz meli.mp3
2.01M
🎙 💥در ایام نوروز، سوالات خود را از کجا و چگونه بپرسیم؟ 📌پاسخگویی تلفنی 📌صندوق صوتی 📌پیامک احکام شرعی 📌نرم افزار «پاسخگو» http://dte.bz/apk-pasokhgoo 📌ربات های بله و گپ 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله https://ble.ir/pasokhgoo_ir_bot 🔴ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان گپ: https://gap.im/pasokhgoo_ir_bot 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
خداوند به انسان آزادی و اختیار بخشیده است و براساس همین اختیار باید و نبایدهایی را برای انسان تنظیم نموده است. بر مبنای همین بایدونبایدهای حاکم بررفتارانسانها،مفاهیم حق وتکلیف ایجاد می شود. یکی از اموری که درآموزه های اسلام بشدت مورد توجه قرار می گیرد حق الناس است. حق الناس ازجملهتکالیفی است که انسان در رابطه با دیگران موظف به رعایت آن می باشدو عدم رعایت آن گرفتاری انسان دردنیا و آخرت را به دنبال خواهد داشت. حق الناس با عدالت الهی رابطه ای تنگاتنگ دارد.چرا که ما قائل به عادل بودن خداوند هستیم وعدل را یکی ازصفات خداوند می دانیم. بنابراین نزد خداوندی که عادل است، حقوق مردم دارای ارزش و اهمیت است تا جایی که خداوند ممكن است در روز قیامت از حق خود بگذرد اما هیچ گاه از حق انسانهای دیگر نخواهد گذشت. در اکثر مواقع به محض تبیین موضوع حق الناس، ذهن اکثر افراد به سمت حق الناس مادی معطوف می شود در حالی که برای حق الناس انواعی وجود دارد و عدم رعایت هرکدام از آنها انسان را در برابر دیگران مدیون خواهد نمود. اگر بخواهیم یک تعریف ساده و روان از حق الناس ارائه دهیم می توانیم بگوییم هرآنچه منجر به ضرر مادی یا معنوی و یا جسمی و یا روحی به دیگران گردد در دایره ی حق الناس قرار می گیرد. قوانین دین اسلام مبتنی بر سعادت و سلامت فرد و اجتماع است و هرآنچه این سعادت وسلامت را به خطر اندازد مردود می باشد. به طور کلي در حق الناس، مال و جان و عرض مسلمانان حرمت خاصّي دارد و اگر تضييع شود باید جبران گردد. گاهی مالی را از دیگران تضییع می نماییم و گاه آبروی آنها را می بریم. گاهی بهروح آنها ضربه می زنیم و گاه ممکن است موجبات آسیب جسمی را برای آنها فراهم کنیم و همه ی این مصادیق جزء حق الناس می باشند. اگر کسی با رفتار خود سلامتی جان و بدن افراد را به خطر اندازد مورد مجازات الهی قرار خواهد گرفت؛ چرا که حفظجانافرادوبرخوردایازحقحیاتطبیعیترینحقانسانهاست و هیچ کس نباید چنین حقی را از دیگری بگیرد. آنچه امروز با آن روبرو هستیم شرایط سخت مبارزه با ویروس کروناست. ویروسی که بشدت خطرناک است و برای نجات از آن نیازمند همکاری و همراهی یکدیگریم. فارغ از تمام مشکلاتی که وجود داشته و فارغ از عدم مدیریت صحیح در مهار این ویروس، در حال حاضر آنچه بیش از همه بدان محتاجیم کمک به یکدیگر است. توصیه ی ماندن در منزل و قرنطیه ی خانگی توصیه ای است که همه ی صاحب نظران، پزشکان و کسانی که در این قضیه دستی بر آتش داشته اند، بر آن اتفاق نظر دارند لذا با توجه به شرایط بسیار خطرناک از مهمترین وظایف هر یک از ما این است که به این توصیه توجه نموده و از خانه خارج نشویم. وقتی خروج بی مورد و نه چندان ضروری ما از منزل ممکن است جان سایر افراد را بهخطر بیاندازد و یا حتی جان خود ما و نزدیکانمان به خطر بیافتد، وظیفه ی ما عدم خروج از منزل است و اگر کسی بدون توجه به این توصیه ها موجبات انتقال ویروس را به دیگران فراهم نماید قطعا دچار گناه شده وباید در برابر خداوند پاسخگو باشد. برخی از افراد متاسفانه با دلایل واهی و گاه با بینشی متعصبانه به تشکیل و یا شرکت در تجمعات دینی و غیر دینی می پردازند و بستر انتقال ویروس را فراهم می آورند. در حالی که اینگونه تجمعات یا مستقیما منجر به آسیب رساندن به مردممی شود و یا غیر مستقیم زمینه ی انتقال ویروس را فراهم می آورد، به همین دلیلمردم نباید با عدم توجهبه توصیه ها اوضاع راخراب تر نموده و حق الناس را بر گردن خود قرار دهند. ازجمله فضاهایی که منجر به انتقال ویروس می گردد محیط های بسته است. اگرچه کسانی که شغل دولتی دارند ممکناست مجبور باشند همچنان بر سر کار خویش حاضر شوند و دولت همکاری لازم را در تعطیلی برخی ازنهادها و موسسات ننموده است، اما لااقل افرادی که به طور خصوصی و شخصی مشغول کار هستند باید به اضطرار این شرایط توجه نمایند و بستر درگیر شدن مردم به این بیماری را فراهم ننمایند. خداوند در قرآن می فرماید: وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ یعنی خود را به مهلکه و خطر در نیفکنید. با توجهبه این آیه انسان مجاز نیست هر عملی که منجر به هلاکت خود و جامعه اش می شود را مرتکب گردد.در شرایط فعلی نیز رعایت بهداشت از سوی همه و ماندن در منزل عامل جلوگیری از انتشارویروس تشخیص داده شده و هرکس نسبت به این دستورات بی تفاوت باشددر درگاه الهی مسئول است. انسان همواره در معرض ابتلاء و آزمایش خداوند قرار دارد و آنچه می تواند انسان را سربلند از آزمایش های الهی بیرون آورد انجام وظیفه است. هرکس در هرمقام و جایگاهی که قرار دارد باید به بهترین شکل به وظیفه ی خود عمل نماید تا در این امتحان موفق گردد. وجود این ویروس خطرناک نیز وظایفی را برعهده ی تک تک ما می گذارد که اگر بخواهیم در عرصه ی امتحان الهی موفق باشیمباید به وظایف محوله توجه نماییم.
یک مادر درجایگاه مادر بودن خود، یک همسر در جایگاه همسر بودن خود، یک کارگر در مقام کارگری، یک پزشک در موقعیت شغلی خود و به همین ترتیب هرکس در هر جایگاهی که هست باید برای رفع این شرایط سخت اقدام نماید. در حال حاضرنباید دنبال مقصر گشت چرا که پیدا کردن مقصر هم فعلا گرهای را از کار مردم باز نمی نماید، آنچه وظیفه ی ماست این است که به عنوان یک مسلمان و به عنوان یک انسان مومن و معتقد برای جان سایر انسان ها ارزش قائل شویم و بدانیم هرنوع کوتاهی در انجام وظیفه حق الناس را برعهده ی ما قرار خواهد داد وجایی که پای جان در میان باشد اینقدر این حق الناس سنگین است که حتی راه جبران برای ما مسدود می گردد. رعایت حق الناس در تمام شرایط مشابه نیست گاهی در برخی از شرایط برخی از امور مصداق حق الناس هستند و در سایر شرایط ممکن است مصداق حق الناس نباشند. مثلا در شرایط نبود این ویروس، بیرون رفتن و شرکت در کلاسها وحضور در فضاهای گوناگون خودبخود منجر به حق الناس نبود اما در شرایط فعلی به دلیل انتقال ویروس ممکن است ناخواسته باعث بیماری دیگران و یا تشدید بیماری آنها و یا حتی منجر به مرگ افراد شویم لذاتوجه به این بُعد از حق الناس نیز ضروری است. زهرا ابراهیمی @Islamic_ethic
13 ، امری یا الهی؟!!! چند صباحی است کشور عزیزمان و البته برخی کشورهای دیگر، از شیوع ویروس منحوس کرونا رنج می برند. گفته ها و ناگفته ها در این مسأله فراوان است و هر روز به زوایای مختلفی دامن می زند. از سوالاتی که در این روزها برخی اذهان را درگیر کرده است؛ طبیعی بودن و یا بلای الهی بودن این ویروس می باشد. در پاسخ به این سوال چند نکته تقدیم می شود: نکته ی اول: کرونا و هر ویروس دیگری، پدیده ای است که مانند بسیاری از پدیده ها می تواند دارای عوامل متعددی باشد. - دخالت انسان و فعالیت های بیولوژیک - عدم رعایت اصول بهداشتی و پزشکی - گناه و معصیت - رشد و تکثیر در بستر کنش و واکنش های زیستی و طبیعی . کرونا، میکروب و ویروس، به خودی خود یک بلا یا تهدید محسوب نمی‌ شوند. مسأله آنجا جدی می شود و تبدیل به تهدید و بلا می گردد که: زندگی بشری را مختل و فلج می کنند. و اینجاست که، فریاد وامصیبتاه انسان گوش فلک را کر می کند. نکته ی دوم: با دقّت در آیات نورانی قرآن کریم و روایات حضرات معصومین علیهم السلام، به این مطلب رهنمون می شویم که: اعمال انسان ها در پاره ای از شرور تأثیر داشته و برخی اعمال اختیاری او که از گزینش نادرست رفتار و کردار او نتیجه می شوند، به بروز پاره ای بلایا و مصایب دامن می زنند. قرآن می فرماید: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ»؛ «و اگر اهل شهرها و آباديها، ايمان مى‏آوردند و تقوا پيشه مى‏كردند، بركات آسمان و زمين را بر آنها مى‏گشوديم؛ ولى (آنها حق را) تكذيب كردند؛ ما هم آنان را به كيفر اعمالشان مجازات كرديم‏». (أعراف/96) امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ يَبْتَلِي عِبَادَهُ عِنْدَ الْأَعْمَالِ السَّيِّئَةِ بِنَقْصِ الثَّمَرَاتِ وَ حَبْسِ الْبَرَكَاتِ وَ إِغْلَاقِ خَزَائِنِ الْخَيْرَات‏...»؛ «خداوند بندگانش را به کیفر رفتارهای ناپسند، به کاهش میوه درختان و دریغ داشتن باران و فروبستن درهای نیکی، دچار می سازد». (نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 199) نکته ی سوم: بر اساس آموزه های دینی، امتحان بندگان، یکی دیگر از عوامل بروز مشکلات و مصائب در زندگی بشر نام برده شده است. پروردگار متعال می فرماید: «وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ»؛ «قطعاً همه شما را با چیزی از ترس، گرسنگی، و کاهش در مالها و جانها و میوه ها، آزمایش می کنیم و بشارت ده به استقامت کنندگان». (بقره/155) از نکات بیان شده به این نتیجه رهنمون می شویم که: کرونا و هر پدیده ی دیگر مانند آن، می تواند تحت تأثیر عوامل مختلف مادی و معنوی باشد؛ اما تشخیص علل از توان بشر عادی خارج بوده و قادر به انجام آن نیست. به همین خاطر کسی نباید به خود اجازه ی اظهار نظر قطعی در رابطه با بلا بودن یا نبودن پدیده های مختلفی که در کشور یا جهان اتفاق می افتد، بدهد. علت این مطلب کاملا روشن و واضح است و آن احاطه نداشتن به لوح محفوظ و ندانستن تقدیرات الهی است. @khameneieshQ @javadheidari110
۱۱ عید نوروز آیا غسل عید نوروز مستحب است ؟ 💎آیات عظام:امام رهبری بهجت: مستحب است.ولی کفایت از وضو نمی کند. 💎آیات عظام خوئی تبریزی سیستانی زنجانی وحید مکارم :استحبابش ثابت نیست اما می توان به قصد رجاء به جا آورد. رساله توضیح المسائل مراجع .غسلهای مستحب مساله ۶۴۴ و ۶۴۵🌸🌸🌸 الهی منش @yahagh2
۱۲ از چه سنی ، آموزه‌های دینی را به فرزندانمان ، آموزش دهیم؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: نکته اول : در روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام ، دوران کودکی بهترین زمان برای آموزش مباحث دینی معرفی‌شده است. امام علی علیه‌السلام می‌فرماید:« وَ إِنَّمَا قَلْبُ الْحَدَثِ كَالْأَرْضِ الْخَالِيَةِ مَا أُلْقِيَ فِيهَا مِنْ شَيْءٍ قَبِلَتْه»؛«قلب کودک ،چنان زمین خالی است که هر بذری در آن ریخته شود،رشد می‌کند»(1) نکته دوم : آموزش غیرمستقیم فرزندان پس از تولد با گفتن اذان و اقامه شروع می‌شود و با رفتار دینی والدین در منزل که موردتوجه کودکان است، ادامه پیدا می‌کند. نکته سوم: با توجه به آغاز حس مذهبی از 2 سالگی ، آموزش مستقیم از این سن شروع شود.صلوات بر محمد و آل محمد،گفتن لا اله الا الله ، حب نبی اکرم و اولاد ایشان صلوات الله علیهم‌السلام،خوبی و بدی ، وضو،نماز،محرم و نامحرم و...(2) نکته چهارم : بهترین نوع تربیت و تقویت آموزه‌های دینی و اعتقادی ، تربیت عملی است که همان نوع زندگی و رفتار و عمل..کرد والدین در پیش گاه فرزندان است. به قول شاعر : « در گفتن عیب دگران بسته‌زبان باش*با خوبی خود عیب نمای دگران باش». پی‌نوشت ها: 1. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 393 2. نسیم مهر،ج 1 ، ص 67 جواد حیدری @javadheidari110 @khameneieshQ
نکته های مهم در پاسخگویی به کودکان ونوجوانان.pptx
5.26M
💎ده کلید در پاسخگویی به نوجوانان ✍️ارائه شده توسط استاد حیدری در کلاس : اعتقادات کودک و نوجوان 🔸دفتر تبلیغات اصفهان @khameneieshQ
⁉️ «عید» واقعی انسان. 💎وقتی زمین دور خورشید می گردد، «سال» تمام شده و می گوییم: «یک سال عمر من زیاد شد». 🔸سوال اینجاست؛ زمین دور خورشید می گردد، چه ارتباطی به زیادی سن ما دارد؟!! 🔴اگر «انسان» دور «خورشید» حقیقی که همان «اهل بیت علیهم السلام » هستند، بگردد و از معارف آنان سیراب گردد و البته بدان ها جامه ی عمل بپوشاند؛ به عمر خود اضافه کرده و واقعا سن انسان زیاد می شود. چرا؟ چون: بالا رفتن سن حقیقی انسان، به زیاد شدن فهم، علم و معرفت اوست. منبع علم حقیقی و نافع و معرفت صحیح، آستان مقدس و خانه ی رفیع آل الله علیهم السلام است. ✅پس بیاییم پروانه وار گرد شمع حرم و حریم اهل بیت علیهم السلام بگردیم تا هم سن خود را زیاد کنیم و هم عید حقیقی را برای خود رقم بزنیم. ✍️
13 ⁉️ -بی حجابی در بعد فرهنگی امنیت چگونه موجب کاهش امنیت اجتماعی زنان می شود؟ ✍️: در جامعه ی دینی ما شرایط و ضوابط حضور در اجتماع، متناسب با دستورات اجتماعی اسلام تعیین می گردد. با توجه به این مساله از جمله شرایط لازم برای حضور زنان در جامعه، رعایت حجاب است. رعایت پوشش برای یک زن قطعا دارای فواید و آثار متعددی است. بخشی از آن فواید فردی و بخش دیگر، اجتماعی است. در بعد فردی رعایت پوشش در جامعه به نوعی تمرین حیا و تمرین خودنگهداری برای یک زن محسوب می شود. در واقع زن در جامعه با رعایت پوشش می تواند به نوعی حیا را در وجود خویش پرورش دهد. علاوه بر این از حیث اجتماعی نیز رعایت حجاب منجر به حضور همراه با آرامش زن در جامعه می گردد. با توجه به نیاز جنسی که در وجود مردان بسیارپررنگ دیده می شود، حضور کم حجاب زنان منجر به تحریک این نیاز در مردان شده و همین مساله مضافا بر اینکه برای مردان آسیب هایی را به وجود می آورد امنیت و آرامش روانی زنان را نیز برهم می زند. امنیت اجتماعی زمانی فراهم می گردد که زنان و مردان فارغ از نگاه جنسی به یکدیگر، بتوانند در متن جامعه با یکدیگر تعامل داشته باشند و فعالیتهای اقتصادی، شغلی، علمی، هنری و ورزشی خویش را دنبال نمایند.آنچه می تواند این امنیت را تامین نماید و نگاه جنسیتی را کم رنگ کند رعایت پوشش توسط زنان است.چنانچه زنان با شُل حجابی در جامعه حاضر گردند خود بخود بستر نگاه جنسیتی فراهم گردیده و امنیت اجتماعی به خطر می افتد. از دیگر اموری که می تواند امنیت اجتماعی را در یک جامعه تهدید نماید بی توجهی به قانون است.با توجه به اینکه رعایت پوشش در جامعه ی ما یک قانون دینی است عدم رعایت آن به نوعی پشت کردن بر قوانین به حساب می آید و از جامعه ای که قوانین به درستی درآن اجرا نگردد توقع سلامت و امنیت نمی توان داشت. خداوند در قرآن کریم به پیامبر اکرم (ص) فرمان دادند: «ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مومنان بگو: روسری‌های بلند بر خود بیفکنند، این (عمل) مناسب‌تر است، تا (به عفت و پاکدامنی) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند و خداوند آمرزنده مهربان است. (احزاب، ۵۹)» این آیه یکی از آیاتی است که بیانگر قانون دینی بودن حجاب است. بی توجهی به پوشش در زنان، چشمان مردان را حریص تر و ولع آنان را بیشتر می کند، بساط فساد را پهن نموده و فحشاء را در جامعه رواج می دهد و این مفاسد تا جایی پیش می رود که ممکن است برای زنان مزاحمتهای متعددی ایجاد شده و بدین ترتیب امنیت اجتماعی تحت تاثیر قرار گیرد. زهرا ابراهیمی @Islamic_ethic
آیا کرونا همان مرگ سفید در روایات آخر الزمان است؟ ✍️ در علم پزشکی به عامل بیماری‌زا که در سلول‌های زنده ی یک پیکر تکثیر می‌شود «ویروس_ Virus» می گویند. ویروس‌، قادر است انواع شکل‌های حیات را، از حیوانات و گیاهان گرفته تا باکتری‌ها و آرکیاها را آلوده کند. این روزها تا نام ویروس به گوشمان می رسد، فضای ذهنمان را پر کرده و از آمار مبتلایان و فوت شدگان جویا می شویم. این ویروس منحوس، بر خلاف دیگر ویروس های شناخته شده و شناخته نشده، فقط یاخته ها و سلول ها ی جسم را آلوده نکرده و به عقیده ی مردم هم سرایت کرده است.! شاید تعجب کنید اما حقیقتی است تلخ. یکی از مهره های پازل مباحث اعتقادی که آزمایشات کرونایی در آنجا مثبت اعلام شده، مهدویت و نشانه های ظهور منجی عالم بشریت است. برخی از باب خیرخواهی و بعضی از در باج خواهی، به هر بهانه ای دست به «تطبیق» می زنند وسمّ یأس و ناامیدی را در پیکره ی جامعه ی اسلامی می پاشند. در منابع شیعی و سنی؛ صحبت از «مرگ سفید» به میان آمده و گفته شده است: «مهدی ظهور نمی کند مگر اینکه تعداد زیادی به مرگ سفید از دنیا بروند». اما به راستی آیا مرگ یک سوم مردم جهان قبل از ظهور حقیقت دارد؟ آیا این مرگ، ارتباطی با «کرونا» دارد؟ برای رسیدن به پاسخ، روایات مربوط به «مرگ سفید» را مرور می کنیم. روایت اول: ابن سیرین نقل می کند: «لا يخرج‏المهدي حتى يقتل من كلّ تسعة سبعة»؛ «مهدی خروج نمی کند مگر اینکه از هر نه نفر، هفت نفر کشته شوند». (الفتن 1: 333/ 958) این روایت و برخی روایات که از جهت محتوا به این روایت نزدیک هستند، در منابع اهل سنت ذکر شده و برخی اساسا کلام معصوم نیست و در فرض نقل از معصوم برای ما حجیت ندارند. روایت دوم: از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمودند: « لَا يَكُونُ هَذَا الْأَمْرُ حَتَّى يَذْهَبَ ثلث [ثُلُثَا] النَّاسِ فَقِيلَ لَهُ إِذَا ذَهَبَ ثلث [ثُلُثَا] النَّاسِ فَمَا يَبْقَى فَقَالَ ع أَ مَا تَرْضَوْنَ أَنْ تَكُونُوا الثُّلُثَ الْبَاقِيَ»؛ «امر ظهور اتفاق نمی افتد مگر اینکه یک سوم مردم بروند. به حضرت گفتند: پس با این حال دیگر چه چیزی باقی می ماند؟ فرمود: آیا دوست ندارید جزء یک سوم باقی باقی باشید؟». (كمال الدين و تمام النعمة، ج‏2، ص: 656) همان طور که مشاهده می فرمایید، در این روایت شریفه، صحبتی از «مرگ» نبوده و تعبیر «حتی یذهب» به کار رفته است. وقتی روایات دیگر این باب را کنار هم قرار دهیم به این نتیجه می رسیم که: منظور از «یذهب»، خروج از دین و غربال شدن خوبان از بدان می باشد و نه «مرگ». به عنوان مثال به روایتی از وجود نازنین صادق آل محمد شاره می شود که فرمود: « إِي وَ اللَّهِ حَتَّى يَسْمَعَهُ كُلُّ قَوْمٍ بِلِسَانِهِمْ‏ وَ قَالَ‏ ع لَا يَكُونُ هَذَا الْأَمْرُ حَتَّى يَذْهَبَ تِسْعَةُ أَعْشَارِ النَّاسِ»؛ «نداء آسمانی حق است به گونه ای که هر قومی به لهجه ی خود آن را می شنود. و این اتفاق زمانی اتفاق می افتد که نه دهم آنان از دین خارج شوند». (الغيبة( للنعماني)، النص، ص: 274) روایت سوم: از امیرالمومنین علیه السلام نقل شده است که حضرت فرمودند: « بَيْنَ‏ يَدَيِ‏ الْقَائِمِ‏ مَوْتٌ‏ أَحْمَرُ وَ مَوْتٌ أَبْيَضُ وَ جَرَادٌ فِي حِينِهِ وَ جَرَادٌ فِي غَيْرِ حِينِهِ كَأَلْوَانِ الدَّمِ فَأَمَّا الْمَوْتُ الْأَحْمَرُ فَالسَّيْفُ وَ أَمَّا الْمَوْتُ الْأَبْيَضُ فَالطَّاعُون‏»؛ «هنگام ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، مرگ سرخ و مرگ سفیدی پیش می آید که مرگ سرخ، شمشیر منظور است و مرگ سفید، طاعون». (الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج‏2، ص: 372) در رابطه با این روایت شریفه و فقط یک روایت دیگر که با این روایت هم مضمون می باشد باید عرض کنم: اولا: سند هر دو روایت ضعیف است . ثانیا: روایت شریفه، مرگ سرخ و سفید را مربوط به «بین یدی القائم» یعنی هنگام ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف می داند و نه قبل از ظهور. معنا و ترجمه ی «بین یدی...» در لغت و آیات و روایت کاملا واضح و روشن است. مگر در دعا نمی خوانیم: «وَ اجْعَلْنِي مِنَ الْمُسْتَشْهَدِينَ‏ بَيْنَ‏ يَدَيْه‏»؟
پس با توجه به مطالبی که بیان شد، روشن می شود: روایات، هیچ گونه دلالتی بر اینکه در آستانه ی ظهور، مرگ سفیدی شیوع پیدا می کند، وجود ندارد و علاوه بر ضعف سندی، بر شیوع مرگ سفید «حین ظهور» دلالت دارد و نه «قبل ظهور». نکته ی آخر: بعد از بحث از سند و دلالت روایات باید بگوییم: مرگ سفید در روایت، طاعون معرفی شده است و نه چیز دیگری. پس هیچ ارتباطی با کرونا و ویروس دیگری ندارد. از جامعه ی مهدوی و علوی انتظار می رود تا با تبعیت از مراجع معظم تقلید و علمای ربانی، اجازه ی نفوذ ویروس به عقیده ی خود ندهند همانطور که اجازه ی مستی هیچگونه ویروسی را در جسم خود با تبعیت از پزشکان متخصص و متعهد، نمی دهند. @khameneieshQ