eitaa logo
پرسمان جهادی
36 دنبال‌کننده
24 عکس
1 ویدیو
2 فایل
ارتباط با مدیر: @alijani110
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 3 ⁉️ چرا در ۲۲ بهمن و مخصوصاً انتخابات بهداشت رعایت نشد؟ خودکار مشترک، شناسنامه هایی که مأمورین صندوق عامل اصلی انتقال بودند.... 💡 سلام علیکم ▪️این سوال را باید از مسوولین امر در وزارت بهداشت و وزارت کشور و سایر نهادهای مسوول جویا شد و آنها باید پاسخ دهند که آیا میزان فراگیری کرونا در روز انتخابات به چه میزان بوده و موارد فوق مانند خودکار و... چه میزان بر شیوع آن تاثیر داشته است. ▪️این یک مطلب است که قأبل تامل است که اگر بیماری کرونا وجود داشته چرا اطلاع رسانی کافی صورت نگرفته و تمهیدات لازم انجام نشده است امّا یک مطلب هم آن است که اگر مردم آگاه می شدند آیا به چه میزان به توصیه های مسوولین و هشدارهای آنان توجه می نمودند و چه اندازه مسأله را جدی می گرفتند؟ اکنون که بیش از بیست روز از روز انتخابات می گذرد با این حجم عظیم اطلاع رسانی و تبلیغات بهداشتی، این سوال را باید پرسید که چرا همچنان عده ای این توصیه ها را جدی نمی گیرند و آمار مبتلایان صعودی است؟ پس مردم همانگونه که باید پیگیر اهمال کاری های احتمالی مسوولین باشند همچنین باید در میزان توجه جدی به شرایط کنونی هم به این سوال پاسخ دهند که چرا عده ای همچنان به سادگی از کنار این موضوع رد می شوند و شرایط را به سمت شرایطی غیر عادی پیش می برند و باعث می شوند که هزینه های هنگفتی روی دست دولت و بیت المال بگذارند چرا که باید یک سوزن به خود بزنیم و یک جوالدوز به دیگران! میثم یاسا @maisamyasa110
🔰 5 ⁉️ افرادی که می پرسند در زمانی که وبا بود، دور هم جمع شدند و دعا خواندند، حالا چرا در مسجدها و هیئت ها را ببندیم؟ چه جوابی باید بدهیم؟ 💡 سلام علیکم ▪️در پاسخ به این سوال چند نکته قابل توجه است: 1️⃣ مقایسه بیماری کرونا با وبا از جهاتی قیاس مع الفارق است. مثلا هرچند بیماری وبا هم یک بیماری مسری قلمداد می شود لکن از جهت سرعت و شدت سرایت با بیماری کرونا قابل مقایسه نیست چرا که اندک تماسی با بیمار کرونا خطر انتقال و ابتلا را به دنبال دارد و لذا پرهیز از اجتماعات به هر عنوانی لازم و ضروری است. 2️⃣ به صرف اینکه در قدیم مردم در مواجهه با مشکلات از جمله بیماری ها چه رفتاری داشته اند،برای امروز ما قابل تمسک نیست چرا که شاید به لحاظ علم پزشکی امروز که پیشرفته تر از قدیم شده، همان اندازه اجتماعات آن روزگار برای وبا صحیح نبوده و یکی از عوامل افزایش تلفات تلقی می گردد. 3️⃣ در اسلام هم دعای فردی توصیه شده و هم دعای جمعی اما باید توجه داشت که دعای دور همی و دسته جمعی به لحاظ تقدم و تاخر، بعد از اصل دعا قرار دارد. اکنون که از فضیلت اجتماع برای دعا محروم هستیم،اصل مطلب که همان دعا می باشد پابرجا است و حتی از طریق رسانه های نوین می توان تا حدودی این اجتماعات را شبیه سازی نمود. پس افراد دلسوز باید از ظرفیت ماه های رجب و شعبان استفاده کنند و مردم را نسبت به اصل دعا تشویق نمایند تا عده ای به این برداشت نرسند که چون درب مساجد بسته است پس دعا هم تعطیل است! 4️⃣ بستن درب مساجد با زور و اجبار و به نیت توهین و تخریب دین صورت نگرفته بلکه در جهت آن است که هرچه زودتر این بیماری ریشه کن شود و باز برنامه های این هیئات و مساجد به روال قبلی برگردد و مانند سابق پررونق شوند نه آنکه خدای ناکرده با شیوع بیماری و طولانی شدن عمر آن، این اماکن کارکرد خود را تا مدت های مدیدی از دست بدهند. 5️⃣ فقه ما فقه منعطف است نه فقه خشک و تعصبی تا جایی که اگر مصالحی مهم پیدا شود، حتی اجازه می دهد حج و عمره و ورود به مسجدالحرام هم برای مدتی تعطیل گردد. 6️⃣ دعا یک اصل انکارناپذیر است لکن توجه به نظر متخصص و رعایت مسائل بهداشتی هم یک اصل دیگر است که مورد تایید عقل و دین می باشد که در دین ما به هر دو توصیه و سفارش شده است. میثم یاسا @maisamyasa110
🔰 4 ⁉️ می‌گویند الکل سفید به عنوان نوشیدنی مسکر استفاده می‌شود در حالی که نجس و خوردن آن حرام است، چگونه مساجد،حرم ها، مکان های متبرک و... با آن ضدعفونی می‌شود؟ من پرسیدم گفتند فقط این الکل سفید کشنده ی ویروس کروناست. 💡 سلام علیکم در مورد نجاست و طهارت الکل سفید فتاوای مراجع معظم به شرح زیر می باشد: ▪️آیت الله خامنه ای: اگر يقين نداشته باشيد كه در اصل مست كننده و مايع است محكوم به طهارت مي‌باشد و در صورتي که جزء مشروبات مست کننده به حساب آيد بنابر احتياط نجس است ولی در هر صورت خوردن آن حرام است. ▪️آیت الله سیستانی: پاك است. ▪️آیت الله مکارمشیرازی: پاك است. ▪️آیت الله شبیری زنجانی: باسمه تعالی، اگر مست كننده باشد نجس است و در صورت شك، از نظر نجاست اجتناب لازم نيست. والله العالم ▪️آیت الله صافی گلپایگانی: اگر علم به اينكه از مسكر مايع ساخته شده،نداشته باشيد اشكال ندارد. ▪️آیت الله وحیدخراسانی: درصورتی که از چوب یا چیز دیگر به غیر از شراب و نبیذ و فقاع ساخته شده باشد، پاک است. 🔸در نتیجه الکل سفید پاک بوده و یک ماده برای ضد عفونی است و استفاده از آن برای حرم ها و مساجد هیچ اشکالی ندارد. البته اینکه در سوال بیان شده که تنها وسیله برای کشتن ویروس کرونا است این چنین نبوده و مواد شوینده ای مانند وایتکس نیز همین خاصیت را دارد. پی نوشت: پایگاه اینترنتی جامعه الزهرا(سلام الله علیها) pasokhbesoalat.ir امیر صالحی @Amir1441
هدایت شده از تبلیغ دین در شرایط بحران
🔵 ارسال ایده و یا شبهه در پیام رسان ایتا: @Morsalat14 🌀تبلیغ دین در شرایط بحران 🌀 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان 🌐 eitaa.com/tablighe14
🔰 5 ⁉️ تعطیلی نماز جماعت مساجد کار درستی نیست. تمام مردم حتی کسانی اهل مسجد نیستند امیدشان به پویایی مسجد است. اجتماع مومنین بلا را دور می کند حتی با چند نفر هم هست نباید در مسجد را بست. شنیده ام برخی مساجد اصلا دربش قفل است. 💡 سلام علیکم ▪️برای پاسخ به سوال فوق نکات زیر را باید توجه کرد: 1- در سرتا سر منابع دینی و فقه شیعی حفظ جان خود در مقابل بیماری ها از مهم ترین واجبات الهی است تا آن جا که واجبات الهی اگر با حفظ جان تزاحم پیدا کند آن واجب الهی را از وجوب ساقط می کند مثلا در مورد مقدمات نماز اگر وضو برای انسان ضرر داشته باشد وضو ساقط شده و تیمم واجب می شود ،و اگر کسی با وضو در این حال نماز بخواند وضو و نماز او باطل است. در مورد روزه مقام معظم رهبری می فرمایند: کسی که می‌داند روزه برای او ضرر دارد یا خوف ضرر داشته باشد باید روزه را ترک کند و اگر روزه بگیرد صحیح نیست بلکه حرام است، خواه این یقین و خوف از تجربه‌ی شخصی حاصل شده باشد یا از گفته‌ی پزشک امین یا از منشأ عقلایی دیگر. 2- درتعریف ضرر فقها 3 نکته را بیان می کنند: الف- ضرر یعنی بیمار شدن. ب- تشدید بیماری. ج- طولانی شدن مدت بیماری. آیت الله مکارم شیرازی می فرمایند: در صورت خطر مرگ، بیمار نمى تواند درمان را قطع کند. همچنین جایى که ضرر مهمّى به او مى رسد، و درمان آزار مهمّى به او نمى رساند. 3- در کنار حفظ جان خود،حفظ جان دیگران نیز از واجبات شرعی است در این مورد فقهای عظام در بحث تیمم می فرمایند: هرگاه بترسد که اگر آب را به مصرف وضو یا غسل برساند خود او یاعیال و اولاد او، یا رفیقش و كساني که با او مربوطند مانند نوکر و کلفت از تشنگی بمیرند یا مریض شوند، یا به قدری تشنه شوند که تحمّل آن مشقّت دارد، باید به جای وضو و غسل تیمّم نماید و نیز اگر بترسد حیوانی که مانند اسب و قاطر معمولاً برای خوردن سرش را نمی برند از تشنگی تلف شود، باید آب را به آن بدهد و تیمّم نماید (اگرچه حیوان مال خودش نباشد)و همچنین است اگر کسی که حفظ جان او واجب است به طوری تشنه باشد که اگر انسان آب را به او ندهد تلف شود. 4- قول و تشخیص پزشکان و سفارش‌هایی که ایشان می‌کنند بر هر انسانی لازم است. فرزند مرحوم آیت‌الله‌العظمی فاضل لنکرانی بیان می کنند سال ها که در کنار پدرم بوده‌ام می‌دیدم ایشان نسبت به رعایت دستورات پزشکان چقدر اهتمام داشتند و این سیره همه مراجع ما بوده و هست. ما مرجع تقلیدی را نداریم که در زمان کنونی با رشدی که علم پزشکی کرده است از دستورات آن استنکاف کرده باشد. اگر پزشکی به یک مرجع تقلید گفته باشد روزه بر شما حرام است آن مرجع تقلید دیگر روزه نمی‌گیرد و اساسا این از خاصیت و ارزش و عظمت فقه شیعه است. 5- کسی که مبتلا به ویروس کرونا، ایدز یا هر ویروس دیگر باشد و می داند که اگر با تماس با کسی، فرد مقابل مبتلا شده و فوت می کند، تمامی کارشناسان می گویند که در اینجا عامل دیگر نقشی نداشته و از نظر فقهی و حقوقی باید دیه قتل عمد را بپردازد. 🔸با توجه به نکات بالا و تاکید پزشکان بر سرعت انتشار ویروس کرونا لازم است که از اجتماعات پرهیز کنیم و یکی از این اجتماعات نمازهای جماعت می باشد که تا برطرف نشدن این مشکل باید در تزاحم بین برگزاری نمازجماعت و حفظ جان خود و مردم ،مهم را فدای اهم کنیم و نمازهای جماعت و مطلق اجتماعات تعطیل شود البته امور مساجد در اطلاعیه خود تاکید کرده که: حتی الامکان درب مساجد در اول وقت شرعی (به مدت 30 دقیقه) باز باشد. پی نوشت: 1-رساله توضیح المسائل مراجع معظم (مسأله 674) 2- پایگاه: farsi.khamenei.ir 3- پایگاه: hadana.ir 4- پایگاه: makarem.ir 5- پایگاه: portal.anhar.ir امیر صالحی @Amir1441
🔰 6 ⁉️ پاسخ شبهه ی احادیث مربوط به قم و دور بودن این شهر از بلا را بیان بفرمایید. 💡 سلام علیکم ▪️نکته‌ی اول: در مقاطع زمانی مختلف و با اهداف متفاوت و توسط افراد متعدد؛ برای شهرهای گوناگون فضائلی در قالب حدیث و روایت بیان‌شده است که بسیاری از این فضیلت‌ها ساختگی و تعداد قابل‌توجهی از روایات دارای مشکل سندی می‌باشند. از باب نمونه به روایتی که در سؤال بدان اشاره رفته است، نگاهی داشته باشیم: «عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِي جَمِيلَةَ الْمُفَضَّلِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ رَجُلٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا عَمَّتِ‏ الْبُلْدَانَ‏ الْفِتَنُ فَعَلَيْكُمْ بِقُمَّ وَ حَوَالَيْهَا وَ نَوَاحِيهَا فَإِنَّ الْبَلَاءَ مَدْفُوعٌ عَنْهَا»؛ «هنگامی‌که فتنه‌ها همه شهرها را فرابگیرد به قم و اطراف آن پناه ببرید که بلا از قم دفع شده است». (بحار الأنوار ط-بيروت، ج‏57، ص، 214) همان‌طور که ملاحظه می‌شود، سند این روایت «مرسله» بوده و فاقد اعتبار است. ▪️نکته‌ی دوم: فارغ از بحث‌های سندی، در متن روایت می‌فرماید: هنگام فتنه‌ها به «قم» پناه ببرید. منظور از فتنه‌ها؛ شبهات و اختلافات دینی و ایجاد فضایی است که انسان در تشخیص حق و باطل دچار سردرگمی می‌شود. خیلی روشن است: «قم» به جهت پایگاه معارف قرآنی و دینی و حضور علمای ربانی در آن، مکانی است برای مراجعه و حفظ خود از فتنه‌ها. این معنا هیچ ارتباطی با مشکلات برآمده از ویروس و میکروب و بلاهای طبیعی ندارد. ▪️نکته‌ی سوم: قوانین حاکم بر طبیعت چنین اقتضا دارد که اساساً هیچ شهر و هیچ فردی از آسیب و بلا و مصیبت در دنیا در امان نیست و هرلحظه به خاطر عوامل طبیعی و غیرطبیعی امکان هرگونه اتفاقی در آن دور از انتظار نیست. البته با دعا و توسل، می‌توان برخی از بلاها را دور کرد، اما دنیا محل ابتلا و امتحان است و اگر بنا بود کسی در دنیا گرفتار رنج و مصیبت نشود، سزاوارترین افراد اهل‌بیت علیهم‌السلام بودند. 🔸نتیجه اینکه: با چشم‌پوشی از بررسی سندی روایات «اخبار البلدان» و فضائل شهرها؛ وجود معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام و حضور بابرکت علما، «قم» را مأمن و پناهگاه شیعیان در فتنه‌ها و آشوب‌ها تبدیل کرده است و این مسئله به معنای دفع بلاهای طبیعی و بیماری‌های مُسری از این شهر نیست. @khameneieshQ
🔰 7 🔔 زنگ بیداری ⁉️ حالا متوجه شدیم که صدقه ۷۰ نوع بلا رو دفع نمیکنه... 💡پاسخ: دفع بلا کردن صدقه بدون حساب و کتاب نیست بلکه با رعایت شرائطی می باشد. اگر مسائل بهداشتی رعایت نشود و صدقه دهیم، از بیماری جلوگیری نمی کند. تازه از کجا معلوم! اگر صدقات ما نبود اوضاع بسیار وخیم تر از اینی که هست نبود. !!! ⁉️ حالا متوجه شدیم که بدون آخوند هم میشه جنازه دفن کرد... 💡پاسخ: مگر کسی گفته بود برای دفن جنازه آخوند باید باشه؟!! آنچه مهم هست؛ عمل به وظیفه ی شرعی است که با توجه به شرائط حکم شرعی هم تغییر می کند. ⁉️ حالا متوجه شدیم که الکل نه تنها نجس نیست بلکه باعث ضدعفونیه... 💡پاسخ: کی گفته بود: همه ی انواع الکل نجس هست؟ الکل های صنعتی به فتوای بسیاری از مراجع پاک بوده و هست. ⁉️ حالا متوجه شدیم که ضریح و مرقد و امام و امامزاده نه تنها شفا نمیدن بلکه خودشون باعث بیماری هستند... 💡پاسخ: شفا دهنده خداست و نه ضریح و مرقد و البته شفا دادن خدا هم حساب و کتاب دارد. ضریح و مرقد اهل بیت هم مثل همه ی مکان ها درگیر ویروس و میکروب و می شود و واسطه ی شفابخشی خداوند بودن و متبرک بودن، به معنای استریلیزه بودن و واکسینه بودن نبوده و نیست. ⁉️ حالا متوجه شدیم که آخوندها فقط گوشه دنج لازم دارن تا عقل و فهمِ یه عده کم فهم رو بدزدن و سوارشون بشن... 💡پاسخ: در طول تاریخ این آخوندها بوده اند که برای تقویت عقول و ایمان تلاش کرده و می کنند. البته یک عده خرافات خود را به اسم دین و اخوند ترویج می دهند که ارتباطی با آخوند ندارد. ⁉️ حالا متوجه شدیم کلّ هزینه مملکت صرفِ موشک و ....شده و در مواقع ضروری حتی برای پزشکان عزیزمون که در صف اوّل مبارزه با کرونا هستند ماسک و مواد ضدعفونی کافی پیدا نمیشه... 💡پاسخ: از کمبودها و نواقص دفاع نمی کنیم. هم موشک می سازیم و هم تولید لوازم بهداشتی را بالا می بریم و هم به پزشکان عزیزمون افتخار می کنیم و البته انتظار داریم با محتکرین و سوداگران برخورد انقلابی شود. ⁉️ حالا متوجه شدیم که حدیث کسا و دعا و ندبه و ذکر و روغن بنفشه و عنبرالنسا و....نه تنها کاری از دستشون برنمیاد بلکه باعث مضحکه یِ ملت ایران در سطح جهان شده... 💡پاسخ: دعا و مناجات، برای ارتباط مخلوق با خالق است. برای تقویت ایمان و عقیده است و نه داروی مبارزه با کرونا!! اهل بیت علیهم السلام نیز از دارو استفاده می فرمودند. هر قوم و قبیله و هر آئین و کیشی در دنیا برای خود دعا و مناجات های مخصوصی دارند.... پس ما هم ان ها را مسخره کنیم؟ !! ⁉️ حالا متوجه شدیم اگه برای جنازه ای نماز میّت خونده نشه بازم میتونه از دنیا بره... 💡پاسخ: مگر کسی ادعا داشت بدون نماز میت دفن نمیشه؟ مهم عمل به وظیفه ی شرعی است. گاهی به خاطر ضرورت میت را دفن و بعد از دفن و با رعایت اصول بهداشتی برایش نماز می خوانند. ⁉️ حالا فهمیدیم حتی یه ویروس کوچک میتونه باعث بیداری بزرگ بشه و از آیه قرآن هم بیشتر باعث رعایت نظافت و بهداشت بشه... 💡پاسخ: توصیه دین و آیین اسلام و آموزه ای قرآنی و روایی ما سرشار از اهمیت دادن به نظافت است تا جایی که رعایت بهداشت و نظافت بخشی از ایمان معرفی شده است. اما چه کنیم تا دچار یک عارضه نشویم بعضی مطالب را باور نداریم. !! ⁉️ حالا فهمیدیم که حتی خود کعبه و خونه ی خدا هم برای اولین بار در تاریخ تعطیل بشه آب از آب تکون نمیخوره... 💡پاسخ: خانه ی خدا و کعبه هم مثل همه ی مکان ها از قانون طبیعت پیروی می کند. سیل آمده و کعبه را خراب کرده کعبه به آتش کشیده شده با کرونا هم بسته شده خیلی عجیب نیست و مطلب جدیدی هم نیست ... ⁉️ حالا فهمیدیم یه ویروس هم میتونه باعث بیداری و تفکر بشه و نیازی به خرافات و داستانهای محیرالعقول نیست... 💡 پاسخ: اسلام عزیز و پیامبر اسلام مخالف خرافات و جهل بوده و هستند و البته هر امری باعث خرافه زدایی باشد مورد تایید اسلام عزیز است. @khameneieshQ
🔰 8 ⁉️سلام پیام خداوند از این بیماری چیه؟ اصلا چرا اینجور شد ؟ ینی همه دنیا مستحق این ویروسند؟ 💡 سلام علیکم ▪️قبل از هر چیز لازم است مساله را مقداری عمیق تر و از این زاویه ببینیم که مشکلات و بلاها و از جمله بیماری ها چه دلیل یا دلایل و فلسفه هایی دارد؟ مشکلات و سختی های عالم (که مصداق بارز و آشکارش بیماری است) مصالح و دلایل متفاوتی دارداز جمله: 1️⃣ زمینه ترقّي و رشد معنوي: از امام صادق(علیه السلام) نقل شده: «در بهشت درجه‌ای هست که فقط با صبر کردن بر مریضی‌های جسمی می‌توان به آن درجه رسید.» (علامه المجلسي، بحار الانوار، ج 67، ص 212، مؤسسه الوفاء، بيروت، 1404) 2️⃣ تکامل و شکوفایی استعدادهای نهفته: وقتی سخن از کارکرد سازنده دشواری و مصائب به میان می آید، منظور این نیست که این تأثیر روی همه افراد یکسان است، بلکه روی برخی ممکن است نقش منفی داشته باشد، ولی مهم چگونگی برخورد و رویارویی با مشکلات است. هر اندازه شخص دارای جهان بینی بهتری باشد و فلسفه رنج‏ها و مصائب را بهتر بشناسد و از نظر روحی، خطرپذیر و با اراده و مقاوم‏تر باشد، از جنبه‏های مثبت مشکلات بهره افزون‏تری می‌گیرد. بر عکس هر اندازه شخص عافیت طلب، بدبین و خطر گریزتر باشد، از مشکلات آثار منفی بیشتری دریافت می‌دارد. 3️⃣ آزمون و امتحان: خداوند در قرآن مي فرمايد: «وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ و... لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلا ( بقره؛155)؛ شما را با اندكي از ترس، گرسنگي و آفت در مال ها و جان ها و ميوه ها مي آزماييم... تا معلوم گردد كه چه كس عمل شايسته انجام مي دهد.» 4️⃣ بخشش گناهان: امام رضا(علیه السلام) می فرمایند: «المرض للمؤمن تطهير و رحمة، وللكافر تعذيب ولعنة، وإن المرض لا يزال بالمؤمن حتى لا يكون عليه ذنب ( طبرسی ، مکارم الاخلاق،ص358)؛ بيماري براي مومن پاكي و رحمت، ولي براي كافر عذاب و لعنت (دوری از رحمت) است، هنگامي كه مومن بهبودي يابد، تمام گناهانش بخشيده شده است.» 5️⃣ تربیت انسان: استاد مطهری(ره) می‏فرماید: به حکم قانون و ناموس خلقت، بسیاری از کمالات است که جز در مواجهه با سختی‏ها و شداید، جز در نتیجه تصادم‏ها و اصطکاک‏های سخت، جز در میدان مبارزه و پنجه نرم کردن با حوادث، جز در رو به رو شدن با بلایا و مصایب حاصل نمی‏شود. (استاد مطهری، بیست گفتار، انتشارات صدرا - قم ، چاپ پنجم ، ص 176) ⏺با توجه به نکات فوق باید عرض کنیم که: 🔸الف. علل بیماری، همیشه به خاطر امور معنوی نیست و ممکن است چه بسا امر مادی موجب بیماری شود یا در اثر کوتاهی شخص در حفظ سلامت خودش، منجر به بیماری شود. لذا اینکه گفته اید آیا همه دنیا مستحق این ویروس اند یا خیر،باید گفت بستگی به میزان رعایت بهداشت از سوی آنان دارد. 🔸ب. با صرف نظر از اینکه بیماری کرونا منشاء انسانی دارد به این معنا که ممکن است یک ترور بیولوژیکی توسط یک عده جنایت کار باشد یا خیر، در طول تاریخ همیشه از این دست بیماری ها و البته با آمار قربانیانی به مراتب بیشتر اتفاق افتاده است. لذا آنچه بیش از خود بیماری جای نگرانی دارد،وجود ترس و هراسی است که به وجود آمده است. 🔸ج. انسانی که نگاهش توحیدی است حتی در شدائد و بیماری ها هم توحیدی می اندیشد و توحیدی رفتار می کند. مثلا با رعایت بهداشت خود،به دیگران هم کمک می کند و از همنوعش فراموش نمی نماید. در یک مرحله بالاتر،جدا از اینکه این بیماری آیا یک بلاست یا یک امتحان یا هر چیز دیگری،از این موقعیت،فرصت سازی می کند؛ فرصت در جهت ایجاد اتحاد و همدلی مردم برای خیر رسانی به یکدیگر،فرصت سازی در جهت توجه بیشتر و تضرع به درگاه الهی،و در نگاهی به مراتب بالاتر، فرصت سازی جامعه اسلامی در جهت اثبات توانایی خود برای مقابله با مشکلات و اثبات آمادگی خود برای پی ریزی یک تمدن الهی همه جانبه. موارد فوق نمونه هایی بود از پیام هایی که خداوند از طریق این بیماری به ما انتقال می دهد البته اگر بخواهیم به موضوع،با رویکردی توحیدی بنگریم نه صرفا مادی. میثم یاسا @maisamyasa110
ارسال پرسش در پیام رسان ایتا: http://Eitaa.com/khameneieshQ 🌀کانال پرسمان جهادی، نمایندگی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی اصفهان 🌀 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان https://eitaa.com/porseman_jahadi
بزرگ در راهست....¡¡¡¡ در مورد شهاب سنگی که ناسا در موردش می گویید و مخفی کاریهایی را هم به دنبالش انجام داده و صدایش را هم در نمی آورد....¡¡¡¡ کعب الاحبار هم در روایتی که در کتاب «الفتن» آمده است از سقوط این شهاب سنگ سخن گفته و اینکه افراد زیادی در زمین از دنیا می روند ... لطفا در مورد این پیام که در فضای مجازی به شدت در حال انتشار می باشد، روشنگری فرمایید. ✍️ با سلام و تشکر از ارتباط شما با پرسمان جهادی. در رابطه با متن مد نظر حضرتعالی نکاتی تقدیم می کنم: نکته ی اول: کارشناس حوزه ستاره‌شناسی؛ دکتر حامد پورخرسندی، زمین‌شناس و متخصص شهاب‌سنگ از بخش زمین‌شناسی دانشگاه بروکسل در بلژیک، نزدیک شدن سیارک ها به زمین را یک امر عادی بیان کرده و در رابطه با سیارکی که در فضاهای مختلف از آن صحبت می شود چنین می گوید: ««این سیارک یکی از ۲۰ هزار سیارکی است که در شرایط مشابهی قرار دارند و نسبت به میلیون‌ها سیارک دیگر،‌ به زمین نزدیک‌تر هستند. اما این به معنای خطرناک بودن‌شان نیست. در برخی گزارش‌ها برای هیجان‌دادن به داستان، سناریوهای احتمالی بعد از برخورد سیارک با زمین را با آب و تاب تعریف می‌کند. در حالی که، وقتی قرار نیست چنین برخوردی صورت بگیرد،‌ بررسی سناریوهای مربوط به آن لزومی ندارد». او تاکید می‌کند: «احتمال برخورد این سیارک ها، دست‌کم تا صد سال آینده صفر است و هیچ خطری از جانب آنها زمین را تهدید نمی‌کند.» (1) پس برخورد سیارک خطرناک با زمین اساسا کذب است و متاسفانه در ترجمه ی متن منتشر شده از طرف ناسا، توسط برخی فرصت طلب، دست کاری و تحریف اتفاق افتاده است. نکته ی دوم: برخی برای امیدوار کردن مردم به نزدیکی ظهور، دست به تطبیقات غلط و خطرناکی می زنند که نتیجه ی آن چیزی جز؛ «نا امید» کردن مردم نیست. در این متن، به روایتی از کعب الاحبار اشاره شده است. «نعيم عن عبد اللّه بن مروان عن أرطأة بن المنذر عن تبيع عن كعب، قال: هلاك‏ بني‏ العباس‏ عند نجم يظهر في الجوف ...‏». (2) اما این فراز از کتاب «الفتن» تألیف «ابن حماد»، همانطور که مشاهده می فرمایید؛ به هیچ وجه روایت نبوده و مطلبی است که «کعب الاحبار» بیان می کند. لذا این مطلب برای ما هیچ ارزش و جایگاهی ندارد. هم به خاطر سنی بودن منبع و هم به خاطر شخص «کعب الاحبار» یهودیِ مسلمان شده در زمان عمرابن خطاب که امام باقر علیه السلام او را دروغگو معرفی فرموده اند. (3) نکته ی سوم: تطبیق سیارک، با سوره ی «الطارق» در متن منتشر شده، هیچ گونه مستندی ندارد و صرفا ادعاست. نتیجه اینکه: برخورد سیارک با زمین ادعای باطلی است و تطبیق برخی حوادث با نشانه های ظهور بدون داشتن مستندات یقینی و بدون تأیید علمای ربانی امری خطرناک تلقی می شود که از مصادیق آن خبر کعب الاحبار در کتاب «الفتن» می باشد. در پایان متذکر می شوم: در این ایام که متاسفانه تنور شایعات و خرافات، گرم تر از همیشه است، بیاموزیم برای هر ادعایی، «سند» مطالبه کنیم و هیچ مطلب بی سندی را نپذیریم و به دیگران منتقل نکنیم. چه زیبا گفته است؛ شیخ الرئیس: کسی که مطلبی را بدون بینه و دلیل بپذیرد، فقد خرج عن فطرة الانسانیة. پی نوشت ها: 1. https://plink.ir/9xaan 2. الفتن، ص 152 3. الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏4، ص: 240 @javadheidari110 @khameneieshQ
جهت دومی که نا معلوم است: مقدار جزء تشکیل دهنده هر یک از این این سه با هم است و بر اهل تحقیق در این فن پوشیده نیست که مقدار هر یک از این ها تاثیر خاص خود را دارد. نکته مهم دیگری که ما از این حدیث استفاده می کنیم این است که این دارو جنبه پیشگیرانه مانند واکسن دارد تا درمان. دلیل این استظهار؛ یکی اینکه: برای مصرف، زمان مشخص تعیین کرده و دو اینکه: می فرماید: «اگر کسی چنین کند مریض نمی شود مگر به مرض موت». اما اینکه جنبه درمانی داشته باشد از این روایت استفاده نمی شود. نتیجه بحث اینکه: اولا نباید این دارو را به طور قطعی به معصوم نسبت داد و بگوئیم داروی امام کاظم علیه السلام بلکه باید احتیاط کنیم و بگوئیم داروی منسوب به امام کاظم علیه السلام. ثانیا: بگوییم امید است این دارو تاثیر بگذارد. ثالثا: باید مقدار ترکیب این داروها در لابراتوارها و آزمایشگاه ها مشخص شود و همچنین مشخص شود که چه افرادی می توانند استفاده کنند و چه افرادی نباید استفاده کنند چرا که طبیعت این ادویه گرم است چنانچه در خواص هلیله گفته شده مصرفش برای زنان باردار و بعضی افراد مناسب نیست. در پایان توجه عزیزانی که مبادرت به درمان با روایات طبی می کنند را به عبارت شیخ صدوق در کتاب اعتقادات امامیه ص ۱۱۵ جلب می کنم: ۱🔷 برخی از این روایات با توجه به موقعیت جغرافیایی مکه و مدینه صادر شده .پس احتمال تاثیر شرائط جغرافیایی مطرح است. ۲🔷 احتمال دارد امام چون عالم به طبع سوال کننده است پاسخ اختصاصی به سائل داده است. ۳🔷برخی از روایات را مخالفین شیعه با تدلیس و تحریف اضافه کرده اند.پس هر روایتی حجت نیست. ۴🔷در برخی روایات احتمال سهو راوی حدیث وجود دارد. ۵🔷در برخی نیز احتمال تقطیع روایت و یا فراموشی بخشی از آن وجود دارد. پی نوشت ها: 1. وسائل الشیعه الشیخ حر العاملی ج ۲۴ ص ۱۰۲ 2. کنز الفوائد الشیخ محمد بن علی الکراجکی 3. طب الائمه، ص 50 محمد_الهی_منش @yahagh2
بررسی سند و دلالت داروی منتسب به امام کاظم علیه السلام. قبل از هر چیز چند نکته تقدیم می شود: نکته ی اول: در تمام دنیا در کشورهای پیشرفته یا غیر آن، از گیاهان و ادویه جات برای درمان استفاده می شود؛ چرا که در دارای خاصیت بودن آنها هیچ شک و تردیدی نیست و بعید می دانم کسی منکر این جهت باشد. در تمام کشورها از طب سنتی به عنوان طب مکمل استفاده می کنند و اینطور نیست که نزد دانشمندانشان "همه طب سنتی، اندازه آزمایش پاستور ارزش نداشته باشد" حتی برخی از داروهای شیمیایی امروز منشا گیاهی دارد و در تمام دنیا حتی کشورهای پیشرفته مثل چین، کانادا و..درمان با اینگونه گیاهان امر پذیرفته شده ای است و از آن طرف هم اطبای سنتی نیز منکر دستاوردهای طب جدید در درمان بیماریهای لاعلاج نمی شوند تا کتاب های علمی را آتش بزنند. نکته ی دوم: همه می دانیم که دین مبین اسلام به همان اندازه که به سلامت روح اهمیت می دهد به سلامت جسم هم بهاء داده است تا آنجا که فرمود: «عقل سالم در بدن سالم است» و حتی اگر عبادتی مضر به حال جسم باشد، وجوب آن تبدیل به حرمت می شود. شاهد این بها دادن، روایات معتبری است که در علل تحریم بعضی از خوراکیها و غیر آن وارد شده است. مثل روایاتی که علت حرمت خون یا میته را موجب افساد بدن بودن این دو می داند. (۱) به همین دلیل، خیلی طبیعی است که حضرات معصومین علیهم السلام خودشان یا در جواب سوالهای پزشکی که از ایشان شده است مطالبی را بفرمایند و در هیچ روایتی نفرموده اند اینگونه سوالها را از ما نپرسید و جزء شئون ما نیست بلکه فرمودند: «العلم علمان: علم الادیان و علم الابدان». (۲) نکته ی سوم: مشهور علمای شیعه قبول دارند که همه کتب روائی و همه روایات قطعی الصدور و قطعی الدلاله نیستند و نیاز به بررسی روایات از حیث سند و دلالت دارند و به صرف وجود یک روایت طبق آن فتوا نمی دهند و در روایات طبی هم که مربوط به سلامتی است نمی توان با تمسک به قاعده تسامح در ادله سنن بدون بررسی سند و دلالت آن حدیث را به امام معصوم نسبت داد. با توجه به مقدمات مذکور به بررسی روایت داروی معروف شده امام کاظم علیه السلام می پردازیم. منبع این روایت کتاب طب الائمه است. نویسندگان این کتاب دو برادر به نام حسین بن بسطام بن سابور الزیات و برادرش عبد الله هستند. هر دوی این دو نویسنده امامی (شیعه) هستند ولی وثاقتشان ثابت نشده است. و حتی یک روایت هم در کتب اربعه ندارند. در این کتاب نزدیک ۴۰۰ روایت طبی وجود دارد. روایات این کتاب برخی مسند و برخی مرسل هستند یعنی برخی از آنها سند دارد و متصل به معصوم است و واسطه‌ نقل خبر تا امام معصوم علیه السلام وجود دارد و برخی از این روایات واسطه ها افتاده اند که از ارزش سند می کاهد. عده کمی از بزرگان از این کتاب به عنوان منبع کتاب خودشان استفاده کرده اند. مرحوم طبرسی در کتاب مکارم الاخلاق برخی روایات این کتاب و مرحوم شیخ حر عاملی در کتاب وسائل الشیعه ۱۱۳ روایت از این کتاب را انتخاب کرده که همگی آنان به خاطر مجهول بودن راویان ضعیف هستند. در هر حال بین صاحب کتاب طب الائمه و امام معصوم سه راوی وجود دارد . راوی اول: «السری بن احمد بن السری»که مجهول است و حتی یک روایت در کتب اربعه ندارد. نفر دوم: «یحیی بن یحیی الارمنی» نیز مجهول و دارای توثیق نیست. راوی سوم، محمد بن سنان است که مورد اختلاف بزرگان است و مشهور او را تضعیف می کنند. لذا این روایت از نظر سند به هیچ عنوان معتبر نیستت. برای بررسی دلالت روایت، متن روایت را مشاهده کنیم: امام رضا علیه السلام می فرماید: «امام کاظم (علیه السلام) بیمار شدند و پزشکان نزد ایشان آمده و برایشان نسخه‌های عجیب نوشتند.حضرت فرمودند: به کجاها می‌روید؟! به سید و آقای این داروها اکتفا کنید. و و در سه ماه اول تابستان(فصل گرما)، در هر ماه سه مرتبه و در سه ماه اول زمستان(فصل سرما)، در هر ماه سه روز و سه مرتبه (مصرف می شود) و به جای رازیانه، قرار داده می شود؛ پس (فرد) به بیماری مبتلا نمی‌شود مگر بیماری مرگ.». (3) روایت از یک جهت وضوح دارد ولی از دو جهت محل بحث است. اما از نظر زمان مصرف آن، هر روز نیست بلکه زمان و مقدار مصرف ادویه در تابستان و زمستان را ۳ ماه و ۳ روز در هر ماه میداند. که ظاهرا مراد سه روز پشت سر هم است و ممکن است سه روز مختلف مثل اول و وسط و آخر ماه باشد. اما دو جهتی که معلوم نیست: یکی این است که آیا برای همه افراد مناسب است یا منع دارویی دارد؟ چنانچه اطبا با آن همه روایتی که در فضلیت حجامت وارد شده برای همه و در همه احوال توصیه نمی کنند.