─═༅𖣔❁﷽❁𖣔༅═─
🇮🇷 #طرح_مشترک_390_گروه_ولایی
#عماریون_رهبریم
⏰ساعت: 21/30
🗓تاریخ:99/02/20
🔍موضوع:
#عوامل_هدایت_و_کمال_انسان_از_دیدگاه_امام_علی_علیه_السلام
(قســــــمت پنجـــــم)
🎙ارائه #جناب استــاد سجادی
📌اجرا:
http://eitaa.com/joinchat/2645360666C3f35266feb
─┅═༅𖣔🌺𖣔༅═┅─
🇮🇷#اتحادیه_عماریون
─═༅𖣔❁﷽❁𖣔༅═─
عرض سلام ودرود ودعا
خـــــدمــت
جناب استـــــاد سجادی
وشما دوستان ولایی
🔘طبق اطلاع رسانی انجام
شده با شما همراه هستیم
🔮باکنفـــــــرانــــس
#عوامل_هدایت_و_کمال_انسان_از_دیدگاه_امام_علی_علیه_السلام
(قســـــــــمت پنجـــــــم)
👤 با هـــــــمراهــــی
#جنـــاب استـــاد سجادی
اسـتـــــاد گــــــرامی
سپـــــــاس فراوان از این
که وقت ارزشمنــدتـــون را
دراختیار گروه ما قرار دادیـد.
لطفا در صورت حضـــور
شــــــروع بفرمائیـــــد....
─┅═༅𖣔🌺𖣔༅═┅─
🇮🇷#اتحادیه_عماریون
─┅═༅🍃🌺🍃༅═┅─
⭕️(1⃣)بحث چهارم: جلوه حیات انسانی در دوستان خدا
☄نَظَرَ فَأَبْصَرَ وَ ذَكَرَ فَاسْتَكْثَرَ وَ ارْتَوَى مِنْ عَذْبٍ فُرَاتٍ سُهِّلَتْ لَهُ مَوَارِدُهُ فَشَرِبَ نَهَلاَ وَ سَلَكَ سَبِیلاً جَدَداً؛
✍با دیدة بصیرت بنگرد؛ پس بینش و بینایی یابد. به یاد خدا باشد و همواره بر آن بیفزاید؛ و از آب شیرین وگوارای دانش و حق نوشد که راه آبشخورهای آن چونان اویی را هموار است و از آن آب سیراب میشود و گام در راهی روشن مینهد.
─┅═𖣔1⃣𖣔═┅─
─┅═༅🍃🌺🍃༅═┅─
🌀بصیرت دوستان خدا
☄در بحث های پیشین به برخی از ویژگیهایی که امیر مؤمنان(علیه السلام) برای دوستان برگزیدة خداوند برشمردهاند، پرداختیم. 💬در ادامة آن ویژگیها، حضرت با عبارت نَظَرَ فَأَبْصَرَ، نگاه و تفکر در ملک و ملکوت و یافتن بصیرت دربارة باطن و حقیقت اشیا را از جملة ویژگیهای دوستان خدا برمیشمارند
🌀شاید با نگاهی سطحی و ابتدایی،این گمان به ذهن آید که چون واژة«نظر»به معنای دیدن و نگاه کردن است، واژة«فأبصر» پس از آن زاید است
─┅═𖣔2⃣𖣔═┅─
─┅═༅🍃🌺🍃༅═┅─
☄اما باید توجه داشت که «فَأبصر» به نگاه فیزیکی و ظاهری که در آن نمودهای اجزای هستی مشاهده میشوند معطوف نیست
🌀بلکه منظور از آن، نگاه بصیرتی است که پس از برافروخته شدن نور هدایت در دل سالک پدید میآید؛
🌀نوری که همة حواس را در اختیار میگیرد و همة حواس از مسیر آن نور به جریان میافتند؛
🌀نوری که گوش را از شنیدن هر سخنی جز سخن حق باز میدارد و چشم را از مشاهدة حرام، بلکه نگاه سطحی به جلوههای هستی که همچون لمس کوران بر سطح جسم است منع میکند و نگاه انسان را به درک حقیقت و باطن اشیا و مشاهده شکوه و جلال هستی معطوف میدارد.
─┅═𖣔3⃣𖣔═┅─
─┅═༅🍃🌺🍃༅═┅─
☄از آموزههای قرآن و روایات چنین برمیآید که
🌀انسان جز چشم ظاهری، چشم دیگری نیز دارد.
💬همچنانکه غیر از گوش ظاهری گوش دیگری نیز دارد که بِدان حقایق را میشنود و به آنها هدایت میشود
─┅═𖣔4⃣𖣔═┅─
─┅═༅🍃🌺🍃༅═┅─
☄انسان در برخورداری از چشم و گوش ظاهری با دیگر حیوانات مشترک است؛ 🌀به گونهای که حتی این دو عضو در برخی حیوانات از انسان قویتر است.
🌀مثلاً چشم عقاب از چشم انسان بسیار تیزبینتر است و آن حیوان از فاصلههای دور شکار را به وضوح میبیند، که اینگونه دیدن برای ما ممکن نیست.
🌀یا برخی از حیوانات صداهای با فرکانسهای بسیار پایین یا بالا را که شنیدنش برای ما ممکن نیست میشنوند.
🌀انسان همچنین حیات حیوانی دارد که منشأ رشد، رفتار و حرکات و گسترش نسل است و از این جهت نیز با دیگر حیوانات مشترک است. پس داشتن حیات حیوانی و اعضا و جوارح و آثاری که بر آنها مترتب میشود، امتیازی برای انسان به شمار نمیآید؛ زیرا برخی حیوانات در این جهات از انسان برترند.
─┅═𖣔5⃣𖣔═┅─
─┅═༅🍃🌺🍃༅═┅─
☄ملاک امتیاز انسان برخورداری از حیات انسانی است که خداوند بندگان لایق و مؤمن خویش را از آن برخوردار ساخته و آنان با داشتن این حیات مبارک و الاهی، همة استعدادها و توانمندیهای خود را در مسیر هدایت، انجام وظایف و عمل به خواست خداوند به کار میگیرند. با برخورداری از این حیات، که نُمود حیات برین، شرافت انسان، و بلکه مقام خلافت انسان از سوی خداست، انسان از چشم و گوش باطن، که با آنها درک حقایق و معارف الهی ممکن میشود، بهرهمند میگردد.
─┅═𖣔6⃣𖣔═┅─
─┅═༅🍃🌺🍃༅═┅─
☄زندگان و مردگان حقیقی از منظر قرآن
🌀با توجه به اینکه ملاک انسانیت، برخورداری از حیات انسانی و رهیافتهای این حیات نورانی است،
در آموزههای دینی کسانی که عَلَم طغیان و سرکشی برافراشته و در حیلهگری گوی سبقت از روباه ربودهاند و در ددمنشی و تجاوز به حریم دیگران و آزار آنان از هر درندهای، درندهخوتر شدهاند و به شیطنت، فتنهانگیزی و وسوسهگری بین بندگان خدا مشغولاند، مُرده به شمار میآیند؛ گرچه از حیات ظاهری و حیوانی برخوردارند
─┅═𖣔7⃣𖣔═┅─
─┅═༅🍃🌺🍃༅═┅─
☄از منظر قرآن، این افراد، که از آنچه پیرامونشان میگذرد عبرت نمیگیرند و حقایق را نمیبینند و نمیشنوند و در غفلت به سر میبرند، کور و کرند:
🌀وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِیراً مِّنَ الْجِنِّ وَالإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لَّا یَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْیُنٌ لَّا یُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَّا یَسْمَعُونَ بِهَا أُوْلَـئِكَ كَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَـئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ؛ ✍و هر آینه بسیاری از پریان و آدمیان را برای دوزخ بیافریدیم [زیرا] دلهایی دارند که با آن [حق را] در نمییابند و چشمهایی دارند که با آن [حق را] نمیبینند و گوشهایی دارند که با آن [حق را] نمیشنوند. اینان بسان چارپایاناند، بلکه گمراهترند، آنان همان غافلاناند.
─┅═𖣔8⃣𖣔═┅─
─┅═༅🍃🌺🍃༅═┅─
☄پس انسان افزون بر حیات حیوانی، دارای حیات انسانی است که مقوماتی خاص خود دارد، و این حیات، مرگی متناسب با خویش دارد. قرآن در برخی آیات به این مرگ اشاره میکند و کسانی را که حیات حیوانی دارند، اما از فضائل انسانی، تفکر و تعقل در حقایق و دیگر مقومات حیات انسانی بیبهرهاند، مرده میخواند. برای نمونه، در آیهای میفرماید:
🌀فَإِنَّكَ لَا تُسْمِعُ الْمَوْتَى وَلَا تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعَاء إِذَا وَلَّوْا مُدْبِرِین
✍تو مردگان (کافران مردهدل) را شنوا نمیگردانی و این دعوت را به کران نتوانی شنواند، آنگاه که پشت کرده برگردند.
─┅═𖣔9⃣𖣔═┅─