─┅═༅🍃🌓🍃༅═┅─
🌓◁#شیخ شهید در کلام #امامین انقلاب
●به مناسبت ۱۱ مرداد #سالگرد شهادت آیت الله شیخ #فضل الله نوری در سال ۱۲۸۸ هجری شمسی.
─═༅💬1⃣💬༅═─
─┅═༅🍃🌓🍃༅═┅─
🌓◁{1} اعدام #شیخ فضل الله برای شکستن #اسلام بود.
👤مرحوم آقا شیخ فضل الله که آنوقت یک آدم شاخصی در ایران بود و مورد قبول بود همچو جوسازی کردند که در میدان علنی ایشان را به دار زدند و پای آن هم کف زدند.
●و این نقشه ای بود برای اینکه اسلام را منعزل کنند و کردند. و از آن به بعد دیگر نتوانست مشروطه یک مشروطه ای باشد که علمای نجف می خواستند،
🌀حتی قضیه مرحوم آقا شیخ فضل الله را در نجف هم یک جور بدی منعکس کردند، که آنجا هم صدائی از آنها در نیامد.
─═༅💬2⃣💬༅═─
─┅═༅🍃🌓🍃༅═┅─
●این جوی که ساختند در ایران و در سایر جاها، این جو اسباب این شد که آقا شیخ فضل الله را با دست بعضی از روحانیون خود ایران محکوم کردند و بعد او را آوردند در وسط میدان و به دار کشیدند و پای آن هم ایستادند کف زدند و شکست دادند اسلام را در آنوقت.
🌀و مردم غفلت داشتند از این عمل، حتی علما هم غفلت داشتند. این که آنجا بود.
👤امام خمینی °رضوان الله تعالی علیه°
📖صحیفه نور جلد ۱۸ صفحه ۱۸۱
🗓۲۶ آذرماه ۱۳۶۳
─═༅💬3⃣💬༅═─
─┅═༅🍃🌓🍃༅═┅─
🌓◁(2) #شیخ فضل الله بخاطر #دفاع از دین و #مخالفت با غرب #اعدام شد.
👤مرحوم حاج شیخ فضل الله نوری را در ایران برای خاطر اینکه می گفت باید مشروطه مشروعه باشد
●و آن مشروطه ای که از غرب و شرق به ما برسد قبول نداریم،
در همین تهران به دار زدند و مردم هم پای او رقصیدند یا کف زدند.
در مشروطه در عین حالی که ابتدائش نبود این مسائل، لکن آنهایی که می دیدند که از مشروطه ضرر می بینند، منافعشان از بین می رود، نمی گذارد قانون اساسی، که موافق با اسلام باید باشد و اگر مخالف شد، قانونیت ندارد، نمی گذارد که اینها هر کاری می خواهند بکنند،
🌀یک دسته از همان مستبدین، مشروطه خواه شدند و افتادند توی مردم همان مستبدین بعدها آمدند و مشروطه را قبضه کردند و رساندند به آنجایی که دیدید و دیدیم.
👤امام خمینی °رضوان الله تعالی علیه°
📖صحیفه نور جلد ۱۸ صفحه ۱۳۵
🗓۱۳ مهر ماه ۱۳۶۲
─═༅💬4⃣💬༅═─
─┅═༅🍃🌓🍃༅═┅─
🌓◁{3} به #شيخ فضل اللَّه خيلى ظلم شده است.
●واقعا به شيخ فضل اللَّه خيلى ظلم شده است.
اوايل انقلاب، يك وقت من در نماز جمعه راجع به مشروطيت و مرحوم شيخ فضل الّلَه صحبت كردم؛ بعد یكي از دوستان نزديك ما به من اعتراض كرد!
من ديدم حتىّ در محافل روحانى و نزديك به خود ما هم همين تفكرات وجود دارد كه چرا از شيخ فضل اللَّه صحبت مى شود؛ شيخ فضل اللَّه مخالف مشروطه بود!
🌀در حالى كه او بلاشك مخالف مشروطه نبود؛ خودش در حقيقت جزو مؤسسين و مؤثرين مشروطه بود.
─═༅💬5⃣💬༅═─
─┅═༅🍃🌓🍃༅═┅─
●خود او هم در همان لوايحى كه نوشته و منتشر كرده، بارها و بارها بر اين معنا تأ يكد مى كند و مى گويد:
من مخالف مشروطه هستم؟ من جزو مؤسسين هستم.
راست هم مى گفت؛ بلاشك او جزو مؤسسين و فعالان مشروطه بود.
من ديدم اين تفكرات در بعضى از دوستان نزديك خود ما هم وجود دارد؛ حتىّ به من گفته شد كه امام هم از شيخ فضل اللَّه خوششان نمى آيد!
🌀بعد من تفحص كردم، ديدم نخير، كاملاً بعكس است؛ امام نسبت به مرحوم شيخ فضل اللَّه خيلى تجلیل و احترام دارند و به خاطر همان تصلب و شجاعت و دين گرایي كاملش، بدون اغماض آن بزرگوار را تعظيم و تجليل هم مى كنند؛ كه اين در بيانات خود امام هم آمده است.
🔖بیانات امام #خامنه ای در ديدار محققان و دانش پژوهان تاريخ و انديشه ى سياسى حوزه و دانشگاه.
🗓۱۱ مرداد ۱۳۸۳
─═༅💬6⃣💬༅═─
─┅═༅🍃🌓🍃༅═┅─
🌓◁{4}#غفلت علمای صدر #مشروطه از #غربزدگان
●در صدر مشروطه علمای بزرگی بودند •که من اسم نمیآورم؛ همه میشناسید، معروفند • که اینها ندیدند توطئهای را که آن روز غربزدگان و به اصطلاح روشنفکرانی که تحت تأثیر غرب بودند، مغلوب تفکرات غرب بودند، طراحی میکردند؛
🌀توجه نکردند که حرفهائی که اینها دارند در مجلس شورای ملىِ آن زمان میزنند، یا در مطبوعاتشان مینویسند، مبارزهی با اسلام است؛ این را توجه نکردند، مماشات کردند.
─═༅💬7⃣💬༅═─
─┅═༅🍃🌓🍃༅═┅─
●نتیجه این شد که کسی که می دانست و میفهمید ° مثل مرحوم شیخ فضلاللَّه نوری ° جلوی چشم آنها به دار زده شد و اینها حساسیتی پیدا نکردند؛
🌀بعد خود آنهائی هم که به این حساسیت اهمیت و بها نداده بودند، بعد از شیخ فضلاللَّه مورد تعرض و تطاول و تهتک آنها قرار گرفتند و سیلی آنها را خوردند؛ بعضی جانشان را از دست دادند، بعضی آبرویشان را از دست دادند.
این اشتباهی است که آنجا انجام گرفت؛ این اشتباه را ما نباید انجام بدهیم.
🔖بیانات امام #خامنه ای در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری
🗒۶ اسفند ۱۳۸۸
─═༅💬8⃣💬༅═─
─┅═༅🍃🌓🍃༅═┅─
🌓◁{5}از #شيخ شهيد با #همه وجود #دفاع می كنم.
●در آغاز حادثه مشروطيت، دو گرايش در مقابل هم قرار گرفتند وصف آرائی كردند.
🌀يكي گرايش به اسلام و حاكميت قرآن و بناي اسلامی جامعه به رهبری علمای دين و ديگری گرايش به فرهنگ غربی و تمدن وارداتي بيگانه و نوعی فريفتگی به مفاهيم ناآشنا و بيگانه از مردم ما و در نتيجه دوری از اسلام به رهبري جمعي از روشنفكران و تحصيلكردگان غرب و فريفتگان فرهنگ غربی.
─═༅💬9⃣💬༅═─
─┅═༅🍃🌓🍃༅═┅─
●اين دو جريان در اول مشروطه صددرصد در مقابل هم ايستاده بودند و صف آرائي مي كردند.
🌀البته وقتي ما با يك ديد كلی نگاه می كنيم، اين دو جريان را واضح مي بينيم.
اما اگر نزديك برويم و جريانات را بشكافيم در هر جريانی بخش های خالص و نيمه خالص و شايد ناخالص هم پيدا مي كنيم اما در كل اين دو جريان به صورت برجسته در مقابل هم قرار داشتند.
☄يقينا اگر علما نبودند نهضت مشروطيت به وجود نمي آمد
اين جنبش با انگيزه مسلماني شروع شد.
🗞روزنامه جمهوری اسلامی
🗓۱۳ مرداد ۱۳۶۳
─═༅💬🔟💬༅═─
─┅═༅🍃🌓🍃༅═┅─
👤مرحوم آيت الله نايينی °رضوان الله تعالی عليه° كه كتاب تنبيه الامه و تنزيه المله را در باب مشروطيت نوشتند، براي اين نوشتند كه مبنای اسلامی مشروطيت را بيان كنند.
👤مرحوم آخوند خراسانی و بقيه علمايی كه از پيشروان مشروطه بودند، فكر می كردند مشروطيت حركتی در جهت اسلامی بودن است ، هما نگونه كه خود مرحوم شيخ فضل الله نوری هم جزء همين عده و از علاقمندان به آزادی و مشروطيت بود.
─═༅💬1⃣1⃣💬༅═─
─┅═༅🍃🌓🍃༅═┅─
●البته يك عده از علما هم مخالف بودند كه به غلط از مخالفت آنها به طرفداری از استبداد تعبير مي شد، درحالي كه به هيچ وجه اين طور نبود بلكه آنها از آينده اين مشروطيتی كه بطن و حقيت آن را نمي شناختند بيمناك بودند.
🌀حالا اين بيمناكی بجا بود يا بجا نبود و يا اين كه تكليف علما آن روز چه بود، فعلا در اين زمينه بحثي انجام نمی دهيم.
به هر حال آنان در آن مقطع كاری می كردند كه تصور می نمودند تكليفشان است، ما هم درصدد تحليل اين بخش از قضيه نيستيم
─═༅💬1⃣2⃣💬༅═─