هدایت شده از آرشیوکنفرانس اتحادیه عماریون
─┅═༅🍃🌼🍃༅═┅─
🌀◁{5}تقوا: تقوا و پرهیزگاری از عوامل روشنایی ضمیر و بیدار دلی است. (إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِنَ الشَّیطَانِ تَذَکرُوا فَإِذَا هُم مُبْصِرُونَ) (اعراف: 201)
🌀◁{6}قرآن: قرآن مایه بصیرت و باز شدن چشم دل است. (... قُلْ إِنَّمَا أَتَّبِعُ مَایوحَی إِلَی مِن رَبِّی هذَا بَصَائِرُ مِن رَبِّکمْ...) (اعراف: 203) (هذَا بَصَائِرُ لِلنَّاسِ...) که در اینجا هذا اشاره به قرآن است. (جاثیه: 20)
─═༅💬6⃣💬༅═─
هدایت شده از آرشیوکنفرانس اتحادیه عماریون
─┅═༅🍃🌼🍃༅═┅─
🌀◁{7}گردش شب و روز: گردش شب و روز از عوامل بصیرت انسان هاست. (یقَلِّبُ اللَّهُ الَّیلَ وَالنَّهَارَ إِنَّ فِی ذلِک لَعِبْرَةً لِأُوْلِی الْأَبْصَارِ) (نور: 44)
🌀◁{8}گسترش زمین: گسترده شدن زمین و قرار گرفتن کوههای بلند در آن، زمینه بصیرت را برای بندگان توبه کننده فراهم کرده است. (وَالْأَرْضَ مَدَدْنَاهَا وَأَلْقَینَا فِیهَا رَوَاسِی وَأَنْبَتْنَا فِیهَا مِن کلِّ زَوْجٍ بَهِیجٍ × تَبْصِرَةً وَذِکرَی لِکلِّ عَبْدٍ مُنِیبٍ) (ق: 7 و 8)
─═༅💬7⃣💬༅═─
هدایت شده از آرشیوکنفرانس اتحادیه عماریون
─┅═༅🍃🌼🍃༅═┅─
🌀◁{9}معجزه: الف) اعطای ناقه به صالح علیه السلام به صورت معجزه، سبب پیدایش بینش صحیح می شود. (... وَآتَینَا ثَمُودَ النَّاقَةَ مُبْصِرَةً...) (اسراء: 59)ب) معجزات موسی علیه السلام از عوامل بصیرت آدمیان است. (وَلَقَدْ آتَینَا مُوسَی تِسْعَ آیاتٍ بَینَاتِ... فَقَالَ لَهُ فِرْعَوْنُ...) (اسراء: 101)
🌀◁{10}یاد خدا: ذکر و یاد خداوند متعال در اهل تقوا، زمینه وصول به بصیرت و بیداری دل است. (إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِنَ الشَّیطَانِ تَذَکرُوا فَإِذَا هُم مُبْصِرُونَ) (اعراف: 201)(ر.ک. فرهنگ قرآن، ج 6)
─═༅💬8⃣💬༅═─
هدایت شده از آرشیوکنفرانس اتحادیه عماریون
─┅═༅🍃🌼🍃༅═┅─
🌖◁آثار بصیرت
از بررسی آیات قرآن به نتایج زیر درباره آثار بصیرت می رسیم
.
🌀◁(1)توحید: بصیرت باعث ره یافتن به توحید و قدرت خداوند می شود. (قُلْ أَرَأَیتُمْ إِن جَعَلَ اللَّهُ عَلَیکمُ النَّهَارَ سَرْمَداً إِلَی یوْمِ الْقِیامَةِ مَنْ إِلهٌ غَیرُ اللَّهِ یأْتِیکم بِلَیلٍ تَسْکنُونَ فِیهِ أَفَلاَ تُبْصِرُونَ) (قصص: 72) همچنین (رعد: 16)
🌀◁(2)انذارپذیری: از نشانه های بیدار دلی و بصیرت است. (وَمَا یسْتَوِی الْأَعْمَی وَالْبَصِیرُ وَمَا یسْتَوِی الْأَحْیاءُ وَلاَ الْأَمْوَاتُ إِنَّ اللَّهَ یسْمِعُ مَن یشَاءُ وَمَا أَنتَ بِمُسْمِعٍ مَّن فِی الْقُبُورِ إِنْ أَنتَ إِلَّا نَذِیرٌ) (فاطر: 19، 22، 23)
─═༅💬9⃣💬༅═─
─┅═༅🍃🌼🍃༅═┅─
🌀◁(3)عبرت: عبرت آموزی از آثار بصیرت است
☄مَثَلُ الْفَرِیقَینِ کالْأَعْمَی وَالْأَصَمِّ وَالْبَصیرِ وَالسَّمِیعِ هَلْ یسْتَوِیانِ مَثَلاً أَفَلاَ تَذَکرُونَ
🔖هود: 24،آل عمران: 13؛ نور: 44؛ غافر: 58؛ حشر: 2
🌀◁(4)منفعت نفس: حاصل شدن منفعت برای نفس آدمی، از نتایج بصیرت و ژرف نگری است.
☄قَدْ جَاءَکم بَصَائِرُ مِن رَبِّکمْ فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ...
🔖انعام: 104
(ر.ک. فرهنگ قرآن، ج 6، ص 263 – 264)
─═༅💬🔟💬༅═─
─┅═༅🍃🌼🍃༅═┅─
🌖◁#موانع بصیرت
🌀◁غفلت انسان در دنیا، مانع بصیرت نسبت به حقایق آخرت است.
لَقَدْ کنتَ فِی غَفْلَةٍ مِنْ هذَا فَکشَفْنَا عَنک غِطَاءَک فَبَصَرُک الْیوْمَ حَدِیدٌ
🔖ق: 22
ر.ک. فرهنگ قرآن، ج 6، ص 268
🌀◁قرآن صاحبان بصیرت را به تفکر و عبرت فرامی خواند. گاه آنان را به بینش و دقت در وجود خود
☄وَفِی أَنفُسِکمْ أَفَلاَ تُبْصِرُونَ
🔖ذاریات: 21
🌀پدیده های محیط اطراف سفارش می کند:
☄أَوَلَمْ یرَوْا أَنَّا نَسُوقُ الْمَاءَ إِلَی الْأَرْضِ الْجُرُزِ فَنُخْرِجُ بِهِ زَرْعاً... أَفَلاَ یبْصِرُونَ
🔖سجده: 27
🌀 و گاه آنان را از سرنوشت گذشتگان زنهار می دهد و به عبرت گیری از آنها فرامی خواند.
☄وَاللّهُ یؤَیدُ بِنَصْرِهِ مَن یشَاءُ إِنَّ فِی ذلِک لَعِبْرَةً لأُولِی الْأَبْصَارِ
🔖آل عمران: 13 و حشر: 2
─═༅💬1⃣1⃣💬༅═─
─┅═༅🍃🌼🍃༅═┅─
🌖◁#راه های #عملی کسب #بصیرت
🌀◁شناخت ولی امر زمان در اسلام از چنان جایگاهی برخوردار است که بنا به فرموده رسول گرامی خدا صل الله علیه و آله اگر کسی بمیرد و امام زمان خود را نشناسد همانند کسی است که به مرگ جاهلیت قبل از اسلام مرده است
☄لذا شناخت خود ولی امر مسلمین در این زمان راهکار اصلی و مهمی است که می تواند انسان را به بصیرت برساند
📖البحار 23/ 94 الغدیر 10/ 360 اثبات الهداة 1/ 126 تفسیر ابی الفتوح 1/ 508 - الحکم الزاهرة با ترجمه انصارى ص 108
─༅💬1⃣2⃣💬༅─
─┅═༅🍃🌼🍃༅═┅─
🌀◁شناخت همانگونه که حضرت علی علیه السلام در سخنانی خطاب به دو تن از یاران خود در این باره می فرماید
☄فَإِنَّهُ لَا یَبْلُغُ أَحَدٌ مِنْ شِیعَتِنَا حَدَّ الِاسْتِبْصَارِ حَتَّى یَعْرِفَنِی بِالنُّورَانِیَّةِ فَإِذَا عَرَفَنِی بِهَا کَانَ مُسْتَبْصِراً بَالِغاً کَامِلًا...
🌀هیچ کس از شیعیان به بصیرت نمی رسند مگر اینکه با شناخت من به نورانیت برسند پس هنگامی که مرا به این مقام شناختنند بطور تمام و کمال به بصیرت یافته اند ...
🔖بحار الأنوار ج26 ص 7
─༅💬1⃣3⃣💬༅─
─┅═༅🍃🌼🍃༅═┅─
🌖◁#جریان های بی بصیرت
🌀◁فقدان بصیرت و ناآشنایی با زمان و مکان و توطئه های در حال شکل گیری، در میان یاران حضرت به گونه های مختلفی تجلی یافت.و ما می کوشیم با تقسیم جریان بی بصیرت به دو گرایش تندرو و کندرو، نکته ها و نمادهای عبرت انگیز آن را بررسی کنیم
☄نا آشنایی به معارف ژرف اسلامی و تمایلات دنیاطلبانه در نهایت سبب آن بود که تعدادی از طیف های برجسته امت اسلامی در مواجهه با رویدادها به جای دقت و تلاش برای تشخیص حق، آسان ترین راه ممکن را برگزیده و خود را از ورود در معرکه ها برکنار بدارند.
─༅💬1⃣4⃣💬༅─
─┅═༅🍃🌼🍃༅═┅─
🌖◁ در بعد تفریطی برخی بدون توجه به شخصیت الهی امیرمؤمنان(ع)، تحت عنوان احتیاط دینی، حمایت آن حضرت در جنگ ها را وامی نهادند. شخصیت ها و طیف هایی مانند اسامه بن زید، یاران و شاگردان عبدالله بن مسعود، عبدالله بن عمر و ابوموسی اشعری از این جمله اند که شرح موضع گیریها و اقداماتشان در پی می آید؛
🌀(1) اسامه بن زید از شرکت در جنگ جمل کناره گیری کرده به حضرت عرض کرد: «أنت أعزّ الخلق علیّ ولکنّی عاهدت الله أن لاأقاتل أهل لاله لاالله؛ شما عزیزترین مخلوقات نزد من هستی، ولی من با خدا عهد بسته ام با کسانی که خدای یکتا را می پرستند جنگ نکنم.»
─༅💬1⃣5⃣💬༅─
─┅═༅🍃🌼🍃༅═┅─
🌀(2) یاران و شاگردان عبدالله بن مسعود، یکی از فقها و اصحاب نامدار پیامبر(ص)، که در زمان مولا صاحب منزلت اجتماعی بودند. اینان زمانی که حضرت برای برکندن ریشه مفاسد در امت اسلامی سپاه خود را برای حرکت به سوی صفین می آراست، تکلیف خود را در اقدامات ارشادی در قبال طرفین حق و باطل، آن هم در عرصه نبرد یافتند. شاگردان عبدالله نزد ایشان آمده و گفتند
☄نا نخرج معکم، لاننزل عسکرکم و نعسکر علی حده حتی ننظر فی أمرکم و أمر أهل الشام... ؛ ما با شما می آییم ولی در لشگرگاه شما توقف نمی کنیم؛ بلکه به طور جداگانه منزل می کنیم تا ببینیم کار شما با شامیان به کجا می انجامد؛ آنگاه منتظر می مانیم هر کدام از شما مرتکب عملی شد که بر او حرام بوده یا فسادی از او ظاهر شد، بر علیه او وارد عمل می شویم.
─༅💬1⃣6⃣💬༅─
─┅═༅🍃🌖🍃༅═┅─
🌖◁تعبیرهای گوناگونی در قرآن حاکی از بستن دل کافران و هدایت ناپذیری آنهاست.
🌀(1)در این آیات از ترجیح دنیا بر آخرت
🔖نحل: 107 - 108
🌀(2)نفاق و دورویی
🔖بقره: 17 - 18
🌀(3) هواپرستی
🔖جاثیه: 23
🌀(4)روی گردانی از آیات الهی
🔖کهف: 57)
🌀(5)سرسختی در پذیرش ایمان
🔖انعام: 110
و مواردی از این دست به عنوان موانع هدایت پذیری و روشنی چشم بصیرت سخن آمده است.
─༅💬1⃣7⃣💬༅─