هدایت شده از آرشیوکنفرانس اتحادیه عماریون
─┅═༅🍃🌗🍃༅═┅─
🌖◁در مکتب عاشورا نمونه هایی ازاوج خیرخواهی سالار شهیدان علیه السلام رامی بینیم؛ آنجا که وقتی برخی برای یاری آن حضرت عذر آوردند و بهانه تراشیدند، آن حضرت از روی خیرخواهی و برای آنکه آنان دچارعذاب الهی نشوند، توصیه می کند که ازآن مکان فاصله گیرند؛ چرا که اگرباشند و فریاد «هَلْ مِنْ نَاصِر» حسین رابشنوند و به یاری او برنخیزند، گرفتاردوزخ خواهند شد.
─┅═༅1⃣9⃣༅═┅─
هدایت شده از آرشیوکنفرانس اتحادیه عماریون
─┅═༅🍃🌗🍃༅═┅─
🌖◁عمرو بن قیس مشرقی گوید که من و پسرعمویم در قصر بنی مقاتل، خدمت حسین علیه السلام رسیدیم و براو سلام کردیم. حضرت پرسید: «آیا به یاری من آمده اید؟» گفتم: «مردی عیالمندم، و مال بسیاری از مردم نیز،نزد من است؛ چون نمی دانم کار شما بهکجا می انجامد. می ترسم که امانت مردم ضایع شود. پسر عمویم نیز مانندهمین سخن را به زبان آورد. حسین علیه السلام فرمود: پس، از اینجا بروید تا فریادمرا نشنوید و اثری از من نبینید که به راستی هر کس، فریاد ما را بشنود و یا(از دور) سیاهی و شبح ما را ببیند؛ ولیدرخواست ما را نپذیرد و به فریاد مانرسد، بر خدای بلندمرتبه واجب استکه او را با خواری به جهنم اندازد.
─┅═༅2⃣0⃣༅═┅─
هدایت شده از آرشیوکنفرانس اتحادیه عماریون
─┅═༅🍃🌗🍃༅═┅─
🌖◁جهان، پیشرفتهای مادی، علمی ومعنوی خویش را وامدار ایثارگران است؛ آنها که از مال و جسم و جان خویش، مایه گذاشتند تا آدمیان را مهمان انواع برکتها کنند؛ آنان که سوختند تا به جمع بشر روشنایی بخشند؛ گریستند تا بر لبهای دیگران شکوفه خنده بنشانند و بار غم به دوش کشیدند تا برای دیگران، شادمانی بهارمغان آورند.حضرت علی علیه السلام می فرماید: خَیْرُالْمَکارِمِ الاِْیثارِ؛ بهترین مکارم اخلاق،ایثار است.
─┅═༅2⃣1⃣༅═┅─
هدایت شده از آرشیوکنفرانس اتحادیه عماریون
─┅═༅🍃🌗🍃༅═┅─
🌖◁بی گمان، خدمت بزرگ سالارشهیدان به جهان بشری، در سایه ایثارو جانفشانی آن حضرت بوده است. آنحضرت و دیگر شهدای کربلا باخورشید ایثار خویش، فرا راه آدمیان را روشن کردند، و بر اثر این فروغ ایثاربود که زمینه رویش انواع خوبیها ونیکیها در میان جامعه انسانی فراهم شد.
🌀آنکه خداوند را به حکمت وعدالت می شناسد و از این نکته، آگاهاست که خداوند جز به صلاح بنده اشرفتار نمی کند، در برابر مشیّت اوتسلیم، و به قضا و قدرش راضی می شود. چنین کسی همان گونه که درخوشیها خرسند است، در ناخوشیهانیز، سر بر آستان رضا می ساید و تسلیم حضرت دوست است.
─┅═༅2⃣2⃣༅═┅─
هدایت شده از آرشیوکنفرانس اتحادیه عماریون
─┅═༅🍃🌗🍃༅═┅─
🌖◁خواجه نصیر الدین طوسی رحمه الله می گوید: مقام رضا، ثمره محبت است و اهل حقیقت را مطلوب این باشد کهاز خدای تعالی راضی باشند و آن چنان باشد که ایشان را هیچ حالی از احوال مختلف، مانند: مرگ و زندگانی و بقا وفنا و رنج و راحت و غنا و فقر، مخالف طبع او نباشد و یکی را بر دیگری ترجیح ننهد؛ چه او می داند که همه آنهااز باری تعالی است. پس هر چه پیشایشان آید بدان راضی باشند. و صاحب مرتبه رضا همیشه در آسایش باشد؛ چه او را بایست و نبایست نباشد؛ بلکه بایست و نبایست او همه بایست باشدو هر که به رضا رسید به بهشت رسید.
─┅═༅2⃣3⃣༅═┅─
هدایت شده از آرشیوکنفرانس اتحادیه عماریون
─┅═༅🍃🌗🍃༅═┅─
🌖◁در حکایتی آمده است که نزد امام حسین علیه السلام گفتند که اباذر رحمه الله گفته است: نزد من درویشی بهتر ازتوانگری و بیماری بهتر از تندرستی است.» امام علیه السلام فرمود: «رحمت بر اباذرباد؛ اما من می گویم که هر که کارخویش با خدا گذاشت °به هر چه اومقدّر کرد، راضی است° و هرگز تمنانکند؛ مگر آن چیز را که خدا برای ویاختیار °و مقدّر° فرموده است.
─┅═༅2⃣4⃣༅═┅─
هدایت شده از آرشیوکنفرانس اتحادیه عماریون
─┅═༅🍃🌗🍃༅═┅─
🌖◁نهراسیدن از مرگ و نگرش درست و زیبا به مرگ داشتن، یکی ازآموزه های عرفانی مکتب عاشورااست. حقیقت، آن است که صرف نظراز چگونگی احوال انسان در جهانپس از مرگ، موضوع مردن یا همانانتقال از جهانی به جهان دیگر،همان گونه که حضرت سید الشهدا علیه السلام فرمود، امری زیبا و در حکم زینتبرای فرزندان آدم به شمار می آید.
👤آن حضرت در بیانی دلنشین دراین باره می فرماید: خُطَّ الْمَوْتُ عَلَی وُلْدِآدَمَ مَخَطَّ الْقِلاَدَةِ عَلَی جِیدِ الْفَتَاةِ، وَمَا اَوْلَهَنِیاِلَی اَسْلاَفِی اشْتِیَاقَ یَعْقُوبَ اِلَی یُوسُفَ؛مرگ برای فرزندان آدم به مثابه گردن بند بر گردن دختر جوان، کشیده و بسته شده است؛ چقدر مشتاق دیدن پیشینیان خویشم؛ مانند اشتیاقی که یعقوب به دیدار یوسف داشت.
─┅═༅2⃣5⃣༅═┅─
هدایت شده از آرشیوکنفرانس اتحادیه عماریون
─┅═༅🍃🌗🍃༅═┅─
🌖◁یکی از آموزه های مهم اقتصادی مکتب عاشورا حلال خواری و پرهیز از «غذای حرام» است. اهل بیت علیهم السلام به دلیل آثارویران باری که حرام خواری بر جسم وروح انسان به جا می گذارد، به شدّت ازآن پرهیز می کردند و پیروانشان را نیزاز آن باز می داشتند. حضرت علی علیه السلام باطن غذاهای حرامی چون رشوه راقِی کرده مار سمّی و یا غذایی می داند که باآب دهان مار سمّی مخلوط شده باشد.
─┅═༅2⃣6⃣༅═┅─
هدایت شده از آرشیوکنفرانس اتحادیه عماریون
─┅═༅🍃🌗🍃༅═┅─
🌖◁در زیارت نامه سالار شهیدان حسین بن علی علیه السلام می خوانیم: اَشْهَدُاَنَّکَ قَدْ اَقَمْتَ الصَّلَوةَ وَ آتَیْتَ الزَّکَاةَ...؛شهادت می دهم که تو اقامه نماز و ادایزکات کردی.زکات صرف نظر از حکم فقهیو وجود آن نماد مردم دوستی است که بارها در قرآن کریم آن هم بعد ازواژه نماز تکرار شده است. بی گمان،پیام اصلی این هم جواری زکات با نمازدر قرآن، تأکید خداوند بر ارتباط مردمدر کنار ارتباط با خداست، و اینکه خداوند، نمازی را به بندگانش سفارش می کند که همراه زکات، انفاق وگره گشایی باشد، و نمازگزار خود را درگرفتاری و رنج و غم دیگران شریک بداند.
─┅═༅2⃣7⃣༅═┅─
هدایت شده از آرشیوکنفرانس اتحادیه عماریون
─┅═༅🍃🌗🍃༅═┅─
🌖◁اثر ویرانبار حرام خواری تاآنجاست که به فرموده سالارشهیدان علیه السلام ، آدمی را به وادی هلاکت بار نافرمانی از امام زمانخویش، می افکند و وی را در مقابله ورویارویی با امام عصر خویش قرارمی دهد. حقیقتی که امام حسین علیه السلام وقتی در برابر سپاه کوفه ایستاد، از آن،این گونه یاد کرد:
─┅═༅2⃣8⃣༅═┅─
هدایت شده از آرشیوکنفرانس اتحادیه عماریون
─┅═༅🍃🌗🍃༅═┅─
🌖◁وَیْلَکُمْ مَا عَلَیْکُمْ اَنْ تُنْصِتُوا اِلَیَّفَتَسْمَعُوا قَوْلِی وَ اِنَّمَا اَدْعُوکُمْ اِلَی سَبِیلِ الرَّشَادِفَمَنْ اَطَاعَنِی کَانَ مِنَ الْمُرْشَدِینَ وَ مَنْ عَصَانِیکَانَ مِنَ الْمُهْلَکِینَ، وَ کُلُّکُمْ عَاصٍ لاَِمْرِی غَیْرُمُسْتَمِعٍ قَوْلِی فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُکُمْ مِنَ الْحَرَامِ وَطُبِعَ عَلَی قُلُوبِکُمْ، وَیْلَکُمْ اَلاَ تُنْصِتُونَ! اَلاَتَسْمَعُونَ؟!؛ وای بر شما! چه زیانیمی برید اگر بن من توجه کنید و سخنمرا بشنوید؟ من شما را به راه راستمی خوانم. هر کس فرمان من برَد بر راهصواب باشد، و هر که از من نافرمانیکند هلاک شود. شما از همه فرامین منسر باز می زنید، و سخن مرا گوش نمی دهید؛ چرا که شکمهای شما ازحرام پر شده و بر دلهای شما مهرشقاوت نهاده شده است. وای بر شماچرا خاموش نمی شوید؟! چرا گوش نمی دهید؟
─┅═༅2⃣9⃣༅═┅─
هدایت شده از آرشیوکنفرانس اتحادیه عماریون
─┅═༅🍃🌗🍃༅═┅─
🌖◁یکی از ویژگیهای شایسته ومتعالی، «غیرت» است. این واژه درلغت یعنی نَفْرَةُ طَبِیعَةٍ تَکونُ عَنْ بُخْلِمُشَارِکَةِ الْغَیْرِ فِی اَمْرِ مَحْبِوبٍ لَهُ؛ غیرت،یعنی آنکه سرشت و طبیعت انسان ازمشارکت غیر، در امر مورد علاقه اش نفرت داشته باشد.امیر مؤمنان علیه السلام می فرماید: اِنَّ اللّهِتَبَارَکَ وَ تَعَالَی لَیَمْقُتُ الرَّجُلَ یُدْخَلُ عَلَیْهِ فِیبَیْتِهِ فَلاَ یُقَاتِلُ؛ خداوند تبارک و تعالی دشمن می دارد مردی را که به خانه اش هجوم آورده اند و او دفاع نکند.
─┅═༅3⃣0⃣༅═┅─