هدایت شده از آرشیوکنفرانس اتحادیه عماریون
─┅═༅🍃🌗🍃༅═┅─
🌖◁حقیقت، این است که نماز، ارتباط بی واسطه با خداوند و معراج نمازگزاراست و انسان را به مقام قرب پروردگارمی رساند، پس دارای اهمیت فراوان است؛ اما به نظر می رسد، اقامه نمازمنحصر در این دلیل نبوده و دلیل دیگری نیز در کار باشد. علت دیگری که می توان برای آن در نظر گرفت این است که این امر، عبادتی است که درآن، حتی پیش از ارتباط درست باپروردگار، سخن از رابطه صحیح بابندگان خداوند و ادای حقوق آنان نیزدر میان است؛ گرچه در پستوی خانه ودر مکانی کاملاً خلوت، آن فریضه،اقامه شود.
─┅═༅1⃣3⃣༅═┅─
هدایت شده از آرشیوکنفرانس اتحادیه عماریون
─┅═༅🍃🌗🍃༅═┅─
🌖◁پروردگار، نمازی را می پذیرد که در مکانی مباح خوانده شود، و غصبی نباشد و با لباسی خوانده شود که حاصل تاراج دارایی کسی نباشد؛ و باآب وضویی ادا شود که دزدی و مال دیگران نباشد. خلاصه اینکه پیش ازحقوق پروردگار، حقوق انسانها در آن رعایت شده باشد؛ و پیش ازخداگرایی، دگرگرایی در آن جلوه گرباشد. این گونه است که در نهاد نماز ـاین نماد ارتباط با خدا، یک حقوق بشربزرگ، تعبیه شده است. این نیزمی تواند دلیل دیگر اهتمام امامان معصوم علیهم السلام به ویژه سالار شهیدان علیه السلام به اقامه این فریضه الهی؛ حتی در ظهرعاشورا باشد.
─┅═༅1⃣4⃣༅═┅─
هدایت شده از آرشیوکنفرانس اتحادیه عماریون
─┅═༅🍃🌗🍃༅═┅─
🌖◁وَلَمَّا رَأیَ الْحُسَیْنُ حِرْصَ الْقَوْمِ عَلَیتَعْجِیلِ الْقِتَالِ وَ قِلَّةِ انْتِفَاعِهِمْ بِمَواعِظِ الْفِعَالِ وَالْمَقَالِ، قَالَ لاَِخِیهِ الْعَبَّاسِ علیه السلام : اِنِ اسْتَطَعْتَاَنْ تَصْرِفَهُمْ عَنَّا فِی هَذَا الْیَوْمِ فَافْعَلْ، لَعَلَّنَانُصَلِّی لِرَبِّنَا فِی هَذِهِ اللَّیْلَةِ فَاِنَّهُ یَعْلَمُ اِنِّی اُحِبُّالصَّلاَةَ لَهُ وَ تِلاَوَةَ کِتَابِهِ؛ چون حسین علیه السلام دید که در روز تاسوعا سپاه ابن زیاد در شروع جنگ، بسیار عجله و شتاب دارند، و موعظه و نصیحت گفتاری وعملی در آنان اثر نمی گذارد، به برادرش عباس علیه السلام فرمود: اگرمی توانی این سپاه را امروز از مامنصرف کنی، این کار را بکن! تا یک امشب را به نماز بپردازیم؛ زیرا خدامی داند که من به نماز و تلاوت قرآن علاقه دارم.
─┅═༅1⃣5⃣༅═┅─
هدایت شده از آرشیوکنفرانس اتحادیه عماریون
─┅═༅🍃🌗🍃༅═┅─
🌖◁سپس راوی چنین ادامه می دهد:«عباس آمد و درخواست امام حسین علیه السلام رابا آنان در میان گذاشت عمر بن سعدسکوت کرد و گویا مایل نبود در جنگ،تأخیری رخ دهد. عمر بن حجّاج زبیدی گفت: به خدا قسم! اگر هر کس دیگری چنین درخواستی می کرد، می پذیرفتیم.چگونه از حسین علیه السلام نپذیریم، و حال آنکه او از آل محمّد است.
🌀پس قبول کردند و جنگ، یک روزبه تأخیر افتاد. راوی می گوید: وَباتَالْحُسَینُ علیه السلام وَ اَصْحَابُهُ تِلْکَ اللَّیْلَةِ، وَلَهُمْ دَوِیٌّکَدَوِیِّ النَّحْلِ مَا بَیْنَ رَاکِعٍ وَ سَاجِدٍ وَ قَاعِدٍ؛حسین علیه السلام و یارانش آن شب را درحالی که زمزمه ای چون زمزمه زنبورعسل، بر اثر دعا و نیایش داشتند، دررکوع و سجود و در حال نشسته به صبح رسانیدند.
─┅═༅1⃣6⃣༅═┅─
هدایت شده از آرشیوکنفرانس اتحادیه عماریون
─┅═༅🍃🌗🍃༅═┅─
🌖◁از نگاه آموزه های دینی، دایره خیرخواهی، تنها به دوستان،محصورنمی شود؛ بلکه انسان کامل از نگاه اسلام، فردی است که خیرخواه همگان است؛ حتی در باره آنان که درباره او ناسپاسی کردند و دشمنی ورزیدند.
🌀یکی از وظایف مسلمانان در برابریکدیگر، خیرخواهی است. امام صادق علیه السلام در این باره می فرماید: عَلَیْکُمْ بِالنُّصْحِ لِلّهِ فِی خَلْقِهِ فَلَنْ تَلْقَاهُ بِعَمَلٍ اَفْضَلَ مِنْهُ؛ بر شما باد به خیرخواهی برای خدا نسبت به خلق او که هرگزخداوند را با عملی بهتر از این کارملاقات نخواهی کرد.
─┅═༅1⃣7⃣༅═┅─
هدایت شده از آرشیوکنفرانس اتحادیه عماریون
─┅═༅🍃🌗🍃༅═┅─
🌖◁آخرین نماز امام حسین علیه السلام درروز عاشورا اتفاق افتاد. چون وقت نماز ظهر فرا رسید، مردی از یاران آنحضرت به نام «ابو ثمامه صیداوی» به آن حضرت عرض کرد: «ای ابا عبداللّه! جانم به فدایت! این گروه به مانزدیک شده اند و به خدا سوگند که پیش از تو، من باید کشته شوم ودوست دارم چون خدا را ملاقات می کنم با تو نماز خوانده باشم.» امام حسین علیه السلام سر به سوی آسمان برداشت و فرمود: «نماز را تذکّر دادی، خدای تورا از نمازگزاران قرار دهد.» آن گاه امام حسین علیه السلام زهیر بن قین و سعید بن عبد اللّه را گفت در جلوی آن حضرت بایستند تا او نماز ظهر بگذارد، پس امام علیه السلام با نیمی از یارانش نماز خوف به جای آوردند.
خوشا آنان که اللّه یارشان بی
به حمد و قل هو اللّه کارشان بی
خوشا آنان که دایم در نمازند
بهشت جاودان بازارشان بی
─┅═༅1⃣8⃣༅═┅─
هدایت شده از آرشیوکنفرانس اتحادیه عماریون
─┅═༅🍃🌗🍃༅═┅─
🌖◁در مکتب عاشورا نمونه هایی ازاوج خیرخواهی سالار شهیدان علیه السلام رامی بینیم؛ آنجا که وقتی برخی برای یاری آن حضرت عذر آوردند و بهانه تراشیدند، آن حضرت از روی خیرخواهی و برای آنکه آنان دچارعذاب الهی نشوند، توصیه می کند که ازآن مکان فاصله گیرند؛ چرا که اگرباشند و فریاد «هَلْ مِنْ نَاصِر» حسین رابشنوند و به یاری او برنخیزند، گرفتاردوزخ خواهند شد.
─┅═༅1⃣9⃣༅═┅─
هدایت شده از آرشیوکنفرانس اتحادیه عماریون
─┅═༅🍃🌗🍃༅═┅─
🌖◁عمرو بن قیس مشرقی گوید که من و پسرعمویم در قصر بنی مقاتل، خدمت حسین علیه السلام رسیدیم و براو سلام کردیم. حضرت پرسید: «آیا به یاری من آمده اید؟» گفتم: «مردی عیالمندم، و مال بسیاری از مردم نیز،نزد من است؛ چون نمی دانم کار شما بهکجا می انجامد. می ترسم که امانت مردم ضایع شود. پسر عمویم نیز مانندهمین سخن را به زبان آورد. حسین علیه السلام فرمود: پس، از اینجا بروید تا فریادمرا نشنوید و اثری از من نبینید که به راستی هر کس، فریاد ما را بشنود و یا(از دور) سیاهی و شبح ما را ببیند؛ ولیدرخواست ما را نپذیرد و به فریاد مانرسد، بر خدای بلندمرتبه واجب استکه او را با خواری به جهنم اندازد.
─┅═༅2⃣0⃣༅═┅─
هدایت شده از آرشیوکنفرانس اتحادیه عماریون
─┅═༅🍃🌗🍃༅═┅─
🌖◁جهان، پیشرفتهای مادی، علمی ومعنوی خویش را وامدار ایثارگران است؛ آنها که از مال و جسم و جان خویش، مایه گذاشتند تا آدمیان را مهمان انواع برکتها کنند؛ آنان که سوختند تا به جمع بشر روشنایی بخشند؛ گریستند تا بر لبهای دیگران شکوفه خنده بنشانند و بار غم به دوش کشیدند تا برای دیگران، شادمانی بهارمغان آورند.حضرت علی علیه السلام می فرماید: خَیْرُالْمَکارِمِ الاِْیثارِ؛ بهترین مکارم اخلاق،ایثار است.
─┅═༅2⃣1⃣༅═┅─
هدایت شده از آرشیوکنفرانس اتحادیه عماریون
─┅═༅🍃🌗🍃༅═┅─
🌖◁بی گمان، خدمت بزرگ سالارشهیدان به جهان بشری، در سایه ایثارو جانفشانی آن حضرت بوده است. آنحضرت و دیگر شهدای کربلا باخورشید ایثار خویش، فرا راه آدمیان را روشن کردند، و بر اثر این فروغ ایثاربود که زمینه رویش انواع خوبیها ونیکیها در میان جامعه انسانی فراهم شد.
🌀آنکه خداوند را به حکمت وعدالت می شناسد و از این نکته، آگاهاست که خداوند جز به صلاح بنده اشرفتار نمی کند، در برابر مشیّت اوتسلیم، و به قضا و قدرش راضی می شود. چنین کسی همان گونه که درخوشیها خرسند است، در ناخوشیهانیز، سر بر آستان رضا می ساید و تسلیم حضرت دوست است.
─┅═༅2⃣2⃣༅═┅─
هدایت شده از آرشیوکنفرانس اتحادیه عماریون
─┅═༅🍃🌗🍃༅═┅─
🌖◁خواجه نصیر الدین طوسی رحمه الله می گوید: مقام رضا، ثمره محبت است و اهل حقیقت را مطلوب این باشد کهاز خدای تعالی راضی باشند و آن چنان باشد که ایشان را هیچ حالی از احوال مختلف، مانند: مرگ و زندگانی و بقا وفنا و رنج و راحت و غنا و فقر، مخالف طبع او نباشد و یکی را بر دیگری ترجیح ننهد؛ چه او می داند که همه آنهااز باری تعالی است. پس هر چه پیشایشان آید بدان راضی باشند. و صاحب مرتبه رضا همیشه در آسایش باشد؛ چه او را بایست و نبایست نباشد؛ بلکه بایست و نبایست او همه بایست باشدو هر که به رضا رسید به بهشت رسید.
─┅═༅2⃣3⃣༅═┅─
هدایت شده از آرشیوکنفرانس اتحادیه عماریون
─┅═༅🍃🌗🍃༅═┅─
🌖◁در حکایتی آمده است که نزد امام حسین علیه السلام گفتند که اباذر رحمه الله گفته است: نزد من درویشی بهتر ازتوانگری و بیماری بهتر از تندرستی است.» امام علیه السلام فرمود: «رحمت بر اباذرباد؛ اما من می گویم که هر که کارخویش با خدا گذاشت °به هر چه اومقدّر کرد، راضی است° و هرگز تمنانکند؛ مگر آن چیز را که خدا برای ویاختیار °و مقدّر° فرموده است.
─┅═༅2⃣4⃣༅═┅─