💎1 . احمد بن حنبل در مسندش با سند صحيح نقل مي كند :
👈🏻حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ حَدَّثَنِي أَبِي حَدَّثَنَا حُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ وَأَبُو نُعَيْمٍ الْمَعْنَي قَالاَ حَدَّثَنَا فِطْرٌ عَنْ أَبِي الطُّفَيْلِ قَالَ جَمَعَ عَلِيٌّ النَّاسَ فِي الرَّحَبَةِ ثُمَّ قَالَ لَهُمْ أَنْشُدُ اللَّهَ كُلَّ امْرِئٍ مُسْلِمٍ سَمِعَ رَسُولَ اللَّهِ -صلي الله عليه وسلم- يَقُولُ يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍّ مَا سَمِعَ لَمَّا قَامَ . فَقَامَ ثَلاَثُونَ مِنَ النَّاسِ - وَقَالَ أَبُو نُعَيْمٍ فَقَامَ نَاسٌ كَثِيرٌ - فَشَهِدُوا حِينَ أَخَذَهُ بِيَدِهِ فَقَالَ لِلنَّاسِ « أَتَعْلَمُونَ أَنِّي أَوْلَي بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ ». قَالُوا نَعَمْ يَا رَسُولَ اللَّهِ. قَالَ « مَنْ كُنْتُ مَوْلاَهُ فَهَذَا مَوْلاَهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاَهُ وَعَادِ مَنْ عَادَاهُ ». قَالَ فَخَرَجْتُ وَكَأَنَّ فِي نَفْسِي شَيْئاً فَلَقِيتُ زَيْدَ بْنَ أَرْقَمَ فَقُلْتُ لَهُ إِنِّي سَمِعْتُ عَلِيًّا يَقُولُ كَذَا وَكَذَا. قَالَ فَمَا تُنْكِرُ قَدْ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ -صلي الله عليه وسلم- يَقُولُ ذَلِكَ لَهُ .
📚مسند احمد ، ج 4 ، ص 370 ، ح 19823 .
💠💠💠📍1⃣📍💠💠💠
👈🏻حضرت علي عليه السّلام مردم را در رحبه گرد آورد و فرمود : سوگند مي دهم هر مرد مسلماني كه غدير خم را به خاطر دارد و سخني را كه در آن روز از رسول خدا صلّي اللّه عليه و آله شنيده است ، از جا برخيزد . سي تن از مردم براي اقامه شهادت بپا خاستند ـ ابو نعيم گفته است كه افراد بسياري شهادت دادند ـ و اعلام كردند آن هنگام كه رسول خدا صلّي اللّه عليه و آله دست امير المؤمنين علي عليه السّلام را به دست مبارك خود گرفت خطاب به مردم فرمود :
آيا مي دانيد كه من شايسته تر به مؤمنان از خود آنها مي باشم ؟ همگي فرمايش رسول خدا صلّي اللّه عليه و آله را تصديق كردند . رسول خدا صلّي اللّه عليه و آله فرمود :
هر كس من مولاي او هستم ، اين [علي] مولاي او است ، پروردگارا ! دوست علي را دوست بدار ، و دشمن علي را دشمن بدار .
💠💠💠📍2⃣📍💠💠💠
ابو طفيل گفت : از ميان جمع در حالي بيرون رفتم كه در خودم احساس ناراحتي مي كردم ، و در بازگشت از اجتماع مردم ، به ديدار «زيد بن ارقم» رفتم و به او گفتم : از علي چنين و چنان شنيدم و ناراحت شدم ! «زيد» گفت : آنچه را كه شنيدي انكار مكن ! به دليل آن كه، آنچه را كه استماع كرده اي من خود از رسول خدا صلّي اللّه عليه و آله شنيده ام !
💠💠💠📍3⃣📍💠💠💠
هدایت شده از آرشیوکنفرانس اتحادیه عماریون
🌀هيثمي بعد از نقل روايت مي گويد :
👈🏻رواه أحمد ورجاله رجال الصحيح غير فطر بن خليفة وهو ثقة .
👈🏻اين روايت را احمد نقل كرده و راويان آن ، راويان صحيح بخاري هستند ؛ غير از فطر بن خليفه كه او نيز مورد اعتماد است .
📚مجمع الزوائد ومنبع الفوائد ، علي بن أبي بكر الهيثمي (متوفاي807 هـ ) ج 9 ، ص 104 ، ناشر : دار الريان للتراث/ دار الكتاب العربي - القاهرة , بيروت - 1407 .
💠💠💠📍5⃣📍💠💠💠
🌐2 . احمد بن حنبل در مسندش مي نويسد :
👈🏻حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ حَدَّثَنِي أَبِي حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ قَالَ سَمِعْتُ سَعِيدَ بْنَ وَهْبٍ قَالَ نَشَدَ عَلِيٌّ النَّاسَ فَقَامَ خَمْسَةٌ أَوْ سِتَّةٌ مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ -صلي الله عليه وسلم- فَشَهِدُوا أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ -صلي الله عليه وسلم- قَالَ « مَنْ كُنْتُ مَوْلاَهُ فَعَلِيٌّ مَوْلاَهُ » .
👈🏻سعيد بن وهب گويد : حضرت علي عليه السّلام در رحبه ، حاضران را سوگند داد كه هر كس در روز غدير خم سخني در حق من از رسول خدا صلّي اللّه عليه و آله شنيده است از جا برخيزد . در اين هنگام پنج تن و يا شش تن برخاستند و گواهي دادند كه آنان در آن روز از رسول خدا صلّي اللّه عليه و آله در محل غدير شنيدند، خطاب به مردم فرمود:
هر كس من مولاي او هستم ، اين علي نيز مولاي اوست
📚مسند احمد ، ج 5 ، ص 366 ، ح 23808 .
💠💠💠📍6⃣📍💠💠💠
💎3 . ابوبكر بزار در بحر الذخار مي نويسد :
👈🏻حَدَّثَنَا يُوسُفُ بْنُ مُوسَي ، قَالَ : ثنا عُبَيْدُ اللهِ بْنُ مُوسَي ، عَنْ فِطْرِ بْنِ خَلِيفَةَ ، عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ ، عَنْ عَمْرٍو ذِي مَرَّ ، وَعَنْ سَعِيدِ بْنِ وَهْبٍ ، وَعَنْ زَيْدِ بْنِ يُثَيْعٍ ، قَالُوا : سَمِعْنا عَلِيًّا ، يَقُولُ : نَشَدْتُ اللَّهَ رَجُلا سَمِعَ رَسُولَ اللهِ صلي الله عليه وسلم ، يَقُولُ يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍّ لَمَّا قَامَ ، فَقَامَ إِلَيْهِ ثَلاثَةُ عَشَرَ رَجُلا ، فَشَهِدُوا أَنَّ رَسُولَ اللهِ صلي الله عليه وسلم ، قَالَ : أَلَسْتُ أَوْلَي بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ ، قَالُوا : بَلَي يَا رَسُولَ اللهِ ، قَالَ : فَأَخَذَ بِيَدِ عَلِيٍّ ، فَقَالَ : مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَهَذَا مَوْلاهُ ، اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ ، وَعَادِ مَنْ عَادَاهُ ، وَأَحِبَّ مَنْ أَحَبَّهُ ، وَأَبْغِضْ مَنْ أَبْغَضَهُ ، وَانْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ ، وَاخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ .
📚البحر الزخار (مسند البزار) ، أبو بكر البزار (متوفاي292 هـ ) ج 3 ، ص 35 ، ح 786 ، ناشر : مؤسسة علوم القرآن , مكتبة العلوم والحكم - بيروت , المدينة - 1409 ، الطبعة : الأولي ، تحقيق : د. محفوظ الرحمن زين الله .
💠💠💠📍7⃣📍💠💠💠
👈🏻ابو اسحاق از عمرو بن ذي مرّ ، سعيد بن وهب و زيد بن يثيع نقل كرده است كه هر سه به اتفاق هم گفتند كه شنيديم حضرت علي عليه السّلام سوگند مي داد كه هر كسي از شما از پيغمبر اكرم صلّي اللّه عليه و آله در روز غدير خم آن چه را درباره من فرموده ، شنيده است ، شهادت خود را اعلام نمايد . سيزده تن از حاضران از جاي خود برخاستند و گواهي خود را اعلام داشتند كه از آن حضرت صلّي اللّه عليه و آله شنيديم ، فرمود :
آيا من از جان مؤمنان سزاوراتر از خود آنها نيستم ؟ مردم فرموده آن حضرت را تصديق كردند . در اين هنگام دست علي عليه السّلام را گرفت و فرمود :
«من كنت مولاه فعليّ مولاه اللهمّ وال من والاه و عاد من عاداه واحبّ من احبّه و ابغض من ابغضه و انصر من نصره و اخذل من خذله» .
💠💠💠📍8⃣📍💠💠💠
🌐4 . و در مسند احمد بن حنبل آمده است :
👈🏻حدثنا عبد اللَّهِ ثنا عَلِيُّ بن حَكِيمٍ الأودي أَنْبَأَنَا شَرِيكٌ عن أبي إِسْحَاقَ عن سَعِيدِ بن وَهْبٍ وَعَنْ زَيْدِ بن يُثَيْعٍ قَالاَ نَشَدَ عَلِيٌّ الناس في الرَّحَبَةِ من سمع رَسُولَ اللَّهِ صلي الله عليه وسلم يقول يوم غَدِيرِ خُمٍّ الا قام قال فَقَامَ من قِبَلِ سَعِيدٍ سِتَّةٌ وَمِنْ قِبَلِ زَيْدٍ سِتَّةٌ فَشَهِدُوا انهم سَمِعُوا رَسُولَ اللَّهِ صلي الله عليه وسلم يقول لعلي رضي الله عنه يوم غَدِيرِ خُمٍّ أَلَيْسَ الله أَوْلَي بِالْمُؤْمِنِينَ قالوا بَلَي قال اللهم من كنت مَوْلاَهُ فعلي مَوْلاَهُ اللهم وَالِ من وَالاَهُ وَعَادِ من عَادَاهُ .
📚مسند الإمام أحمد بن حنبل ، أحمد بن حنبل أبو عبدالله الشيباني (متوفاي241 هـ) ج 1 ، ص 118 ، ح950 ، ناشر : مؤسسة قرطبة - مصر .
💠💠💠📍9⃣📍💠💠💠
👈🏻أبي اسحاق از سعيد بن وهب و از «زيد بن يثيع روايت كرده است كه هر دو تن گفتند : حضرت علي عليه السّلام در رحبه ، حاضران را سوگند داد كه هر كس در روز غدير خم سخني در حق من از رسول خدا صلّي اللّه عليه و آله شنيده است از جا برخيزد . در اين هنگام شش تن از كنار سعيد بن وهب و شش تن از كنار زيد بن يسع برخاستند و گواهي دادند كه آنان در آن روز از رسول خدا صلّي اللّه عليه و آله در محل غدير شنيدند ، خطاب به مردم فرمود :
آيا خداوند از مؤمنان به خودشان سزاوارتر نيست ؟
حاضران گفتند :
آري ! خدا بر همگي آنان اولويت دارد.
رسول خدا صلّي اللّه عليه و آله فرمود:
بارخدايا هركه من مولاي او هستيم ، اين علي مولاي اوست ، بارخدايا دوست بدار كساني كه او را دوست دارند و دشمن باش با كسي كه با او دشمني ورزد .
💠💠💠📍🔟📍💠💠💠
🌷🌷میزان اعتبار روایت از منظر رجالیون اهل سنت 🌸🌸الباني بعد از نقل اين روايت مي گويد :
👈🏻و أخرج عبد الله بن أحمد في " زوائده علي المسند " ( 1 / 118 ) عن سعيد بن وهب و زيد بن يثيع قالا : نشد علي الناس في الرحبة : من سمع رسول الله صلي الله عليه وسلم يقول يوم غدير ( خم ) إلا قام ، فقام من قبل سعيد ستة ، و من قبل زيد ستة ، فشهدوا ... الحديث .
و قد مضي في الحديث الرابع الطريق الثانية و الثالثة . و إسناده حسن ، و أخرجه البزار بنحوه و أتم منه .
و للحديث طرق أخري كثيرة جمع طائفة كبيرة منها الهيثمي في " المجمع " ( 9 / 103 - 108 ) و قد ذكرت و خرجت ما تيسر لي منها مما يقطع الواقف عليها بعد تحقيق الكلام علي أسانيدها بصحة الحديث يقينا ، و إلا فهي كثيرة جدا ، و قد استوعبها ابن عقدة في كتاب مفرد ، قال الحافظ ابن حجر : منها صحاح و منها حسان . و جملة القول أن حديث الترجمة حديث صحيح بشطريه ، بل الأول منه متواتر عنه صلي الله عليه وسلم كما ظهر لمن تتبع أسانيده و طرقه ، و ما ذكرت منها كفاية .
📚السلسلة الصحيحة ، ج 4 ، ص 249 ، طبق برنامه المكتبة الشاملة
.💠💠💠📍1⃣1⃣📍💠💠💠
👈🏻عبد الله پسر احمد در آنچه بر مسند احمد افزوده است ، از سعيد بن وهب و زيد بن يثيع نقل كرده كه اين دو نفر گفته اند : علي در رحبه مردم را سوگند داد كه هر كس حديث غدير را از رسول خدا شنيده است از جا بر خيزد . بعد از شش نفر از كنار سعيد و شش نفر از كنار زيد شهادت دادند ... .
و در حديث چهارم ـ در طريق داشت دوّم و سوّم ـ نيز اين روايت گذشت . سند آن نيكو است و بزار نيز همانند آن را به شكل كامل تري نقل كرده است.
و براي اين روايت سند هاي بسياري وجود دارد كه طايفه بزرگي از علما آن را نقل كرده اند ؛ از جمله هيثمي در مجمع الزوائد .
💠💠💠📍1⃣2⃣📍💠💠💠
من نيز تا اندازه اي كه در توانم بود اين روايات را بعد از تحقيق سند هاي آن ، آن هايي را كه سندش قطعي بوده نقل كردم وگر نه اين روايت طرق بسياري دارد . و ابن عقده نيز آن را در كتابي جدا گانه آورده است .
ابن حجر عسقلاني در باره حديث غدير گفته : بعضي از روايات غدير صحيح و بعضي از آن حسن هستند . و خلاصه اين كه اين حديث با هر دو قسمتش [ من كنت مولاه ... اللهم وال من والاه] صحيح است ؛ بلكه قسمت اول آن به صورت متواتر از رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلّم نقل شده ؛ چنانچه براي كساني كه در سند آن تحقيق كرده اند ، مطلب آشكاري است و من به اندازه كافي آن را ذكر كردم .
💠💠💠📍1⃣3⃣📍💠💠💠
🔘5 . احمد بن حنبل در مسندش مي نويسد :
👈🏻حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ حَدَّثَنِي عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ الْقَوَارِيرِيُّ حَدَّثَنَا يُونُسُ بْنُ أَرْقَمَ حَدَّثَنَا يَزِيدُ بْنُ أَبِي زِيَادٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي لَيْلَي قَالَ شَهِدْتُ عَلِيًّا فِي الرَّحَبَةِ يَنْشُدُ النَّاسَ أُنْشِدُ اللَّهَ مَنْ سَمِعَ رَسُولَ اللَّهِ -صلي الله عليه وسلم- يَقُولُ يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍّ « مَنْ كُنْتُ مَوْلاَهُ فَعَلِيٌّ مَوْلاَهُ ». لَمَّا قَامَ فَشَهِدَ. قَالَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ فَقَامَ اثْنَا عَشَرَ بَدْرِيًّا كَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَي أَحَدِهِمْ فَقَالُوا نَشْهَدُ أَنَّا سَمِعْنَا رَسُولَ اللَّهِ -صلي الله عليه وسلم- يَقُولُ يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍّ « أَلَسْتُ أَوْلَي بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَأَزْوَاجِي أُمَّهَاتُهُمْ ». فَقُلْنَا بَلَي يَا رَسُولَ اللَّهِ. قَالَ « فَمَنْ كُنْتُ مَوْلاَهُ فَعَلِيٌّ مَوْلاَهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاَهُ وَعَادِ مَنْ عَادَاهُ ».
📚مسند احمد ، ج 1 ، ص 119 ، ح 973 .
💠💠💠📍1⃣4⃣📍💠💠💠
میزان اعتبار روایت از منظر رجالیسون اهل سنتالباني بعد از نقل روايت مي گويد :
السادسة : عن عبد الرحمن بن أبي ليلي قال : " شهدت عليا رضي الله عنه في الرحبة ينشد الناس .. " . فذكره مثله دون زيادة " و انصر ... " .
أخرجه عبد الله بن أحمد ( 1 / 119 ) من طريق يزيد بن أبي زياد و سماك بن عبيد بن الوليد العبسي عنه . قلت : و هو صحيح بمجموع الطريقين عنه ، و فيهما أن الذين قاموا اثنا عشر . زاد في الأولي : بدريا .
السلسلة الصحيحة ، ج 4 ، ص 249 ، طبق برنامه المكتبة الشاملة .
💠💠💠📍1⃣5⃣📍💠💠💠
طريق ششم از عبد الرحمن بن أبي ليلي است كه گفت : در روز رحبه حاضر بودم كه علي عليه السلام مردم را سوگند مي داد ...
عبد الله ، پسر احمد بن حنبل اين روايت را از طريق يزيد بن زياد و سماك بن عبيد بن وليد عبسي نقل كرده است .
نظر من اين است كه اين روايت با در نظر گرفتن هر دو سند ، صحيح است . در هر دو روايت اين مطلب وجود دارد كه كساني كه شهادت دادند ، دوازده نفر بودند ؛ ولي در روايت اول اين مطلب اضافه شده است كه همه دوازده نفر بدري بوده اند .
💠💠💠📍1⃣6⃣📍💠💠💠
در خصوص "برخورد سلبی" با استاد #حسن_عباسی دو اقدام فعالانه و پیشگیرانه پیشنهاد میشود:
1⃣ نمایندگان مجلس از وزارت اطلاعات و وزارت ارتباطات در پیگیری علت عدم مقابله و حتی تقویت و نفوذ دادن بدافزارهای صهیونیستی تلهگرام، واتساپ و اینستاگرام به ایران و مذاکره با مدیر یهودی و صهیونیست تلهگرام و خروج میلیاردها قطعهداده از کشور، تحقیق و تفحص #فوری انجام دهند.
2⃣ اعضای جبههٔ انقلاب خوب است به محکوم کردن اقدام وزارت اطلاعات اکتفا نکنند و بهصورت گسترده و سراسری به دفاتر الکترونیک قضایی مراجعه کرده و از وزارت اطلاعات و محمدجواد آذریجهرمی به اتهام همکاری و پشتیبانی از سرویسهای اطلاعاتی کشورهای متخاصم غربی و عربی از طریق زمینهسازی و تسهیل فعالیت شرکتهای اسرائیلی تلهگرام و اینستاگرام در ایران، به استناد مفاد ۵۰۰، ۵۰۱ و دیگر مفاد قانون مجازات اسلامی اعلام جرم کنند.
✍ #روحالله_مومن_نسب
با بازگشت از هند به کشورش
رهبر شیعیان نیجریه مداوای همراه با ذلت را نپذیرفت
سرانجام بهدلیل سنگاندازیهای عجیب دولت هند و فشارهای گسترده نیروهای امنیتی نیجریه شیخ زکزاکی «درمان ذلیلانه در هند» را رها و به نیجریه بازگشت.
سهشنبه هفته گذشته (۲۲ مرداد ۱۳۹۸) براثر فشار گسترده افکار عمومی جهانی دولت نیجریه مجبور شد به حکم دادگاه این کشور تن داده و به شیخ ابراهیم زکزاکی و همسرش اجازه خروج از این کشور را برای درمان بدهد. عصر سه شنبه هم خبر رسید که هواپیمای حامل رهبر جنبش اسلامی نیجریه و همسرش در «فرودگاه ایندیرا گاندی» دهلینو بر زمین نشست. اما به دلیل فشارها و محدودیتهای گستردهای که در بیمارستان به زکزاکی و همسرش تحمیل شد، شیخ تصمیم گرفت به نیجریه بازگردد.
خود شیخ روز چهارشنبه در پیامی که برای خانوادهاش فرستاده بود تصریح کرده بود که: «در اینجا ما در امنیت نیستیم و جانمان در خطر است و فقط از زندانی به زندان دیگر منتقل شدهایم. من ۱۳ سال از عمرم را در زندان سپری کردهام اما هیچگاه مانند بازداشتی که الان در این بیمارستان هستم ندیدهام. حتی از یک اتاق به اتاق دیگر اجازه نداریم که حرکت کنیم.»
وی روز پنج شنبه 24 مرداد نیز با انتشار یک پیام ویدئویی به تشریح کارشکنیهای صورتگرفته توسط دولت نیجریه پرداخته و گفته ترجیح میدهد به کشورش خودش بازگردد و از آنجا در صورت امکان به کشور دیگری برود که شرایط درمان مهیا باشد.
رهبر شیعیان نیجریه در این پیام عنوان میکند که مقامهای نیجریهای برخلاف برنامه از پیش تعیینشده ابتدا قصد داشتهاند وی را به بیمارستان دیگری منتقل کنند. فرستادگان دولت نیجریه بعدا نیز اطلاعات غلطی در مورد پرونده سلامت وی در اختیار مقامهای هندی قرار دادهاند و همین امر روند درمان را مختل میکند. شیخ مقاومت این را هم گفته که پزشکان هندی به او گفتهاند از بیماری او و مراحل درمانی که طی شده هیچ اطلاعاتی به آنها داده نشده لذا روند آزمایشات باید از ابتدا آغاز شود! به گفته شیخ زکزاکی، پزشکان هندی حتی از اینکه در بدن او گلوله وجود دارد نیز بیاطلاع بودند!
رهبر بزرگ و مظلوم مسلمانان نیجریه حتی گفته: «دولت هند تنها دو ساعت به ما وقت داد تصمیم بگیریم که آیا شرایط بیمارستان را میپذیریم یا میخواهیم به نیجریه بازگردیم. به آنها گفتیم که این شرایط را نمیپذیریم و ترجیح میدهیم که به کشور خودمان بازگردیم». پیش از این هم دختر و چند منبع نزدیک به شیخ زکزاکی گفته بودند که وی عملا در بیمارستان محبوس شده و روند درمانی او نیز آغاز نشده است.
روز پنج شنبه همچنین وزیر اقلیتهای دینی دولت مرکزی هند با شیخ ابراهیم زکزاکی، ملاقات کرد. «سید مختار عباس نقوی که خود شیعه است به همراه یکی از معاونانش با حضور در اتاق ۴۲۶۲ بیمارستان «مدانتا» دهلی نو از نزدیک با شیخ ابراهیم زکزاکی، ملاقات و گفتوگو کرد. نزدیکان شیخ زکزاکی امیدوار بودند پس از این دیدار محدودیتها برداشته و امکان حضور پزشکان معتمد برای درمان دبیرکل جنبش اسلامی نیجریه فراهم شود اما در عمل چنین اتفاقی نیفتاد و شیخ مجبور شد هند را ترک کند.
«ابراهیم موسی» سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه نیز ضمن تایید خبر پایان حضور شیخ زکزاکی در هند و بازگشت او به نیجریه، از احتمال اعزام او به یک کشور جدید به منظور درمان خبرداده است. به گفته موسی، دولت نیجریه و مقامهای بیمارستان «مدانتا» در هند علیرغم موافقت اولیه با درخواستهای شیخ زکزاکی، اجازه ندادند که پزشکان او در روند درمان حضور داشته باشند. وی افزود: «اگر شیخ برگردد، ما جست وجو برای یک کشور جایگزین (به منظور درمان) را آغاز میکنیم. همانطور که شیخ گفت، ما مالزی، ترکیه یا اندونزی را انتخاب خواهیم کرد».
چرا نفتکش ایرانی آزاد شد؟
آزادی نفتکش ایرانی یعنی زبان دیپلماسی در دنیا، زبان اقتدار و قاطعیت است نه قدرتفروشی و التماس پس از آن. 2 نفتکش حامل نفت ایران را اقدام متقابل سپاه پاسداران، از چنگ دزدان دریایی بریتانیای صغیر درآورد. و الّا اگر به مذاکره صرف بود، در این پانزده ماهه اخیر باید آبی از مذاکره خالی گرم میشد و اروپاییها به اجرای تعهدات برجامی باز میگشتند که برنگشتند. چون احساس میکنند تیم مذاکرهکننده ایرانی، قاطعیت و اقتدار از خود نشان نمیدهد و همچنان کوتاه میآید.
اکنون به وضوح، با دو مدل دیپلماسی روبهرو هستیم: مدل عقیم برجامی که قبل از هر چیز، پرستیژ و اعتبار دولت ما را در نگاه غربیها و حتی جهان غیرغرب پایین آورده، به نحوی که تهدید او را چندان جدی نگیرند؛ و مدل راهگشا و کارآمدی که جمهوری اسلامی ایران را به بازدارندگی قدرتمندانه در برابر دشمنان رسانده است؛ به نحوی که ترامپ پس از سرنگونی پهپاد پیشرفته خود، میترسد، واکنش نظامی نشان دهد.
دولت و وزارت خارجه باید خود را به تراز استانداردهای اقتدار و اعتبار نظام جمهوری اسلامی ایران ارتقا دهند تا بتوانند از حقوق ملت در جنگل نظام بینالملل صیانت کنند. دیپلماسی التماسی هرگز مدلی موفق از انواع دیپلماسی در دنیا محسوب نمیشد و با برجام، کاملاً از اعتبار افتاد.
دیدارباجنبیه وبیعت باولایت.pdf
152.2K
⭕#دیدار _با_جنبیه_و_بیعت_با _ولایت
👤#جناب_استاد_ربانی
💭💭💭⛳️⛳️💭💭💭
نصرالله: اعلام جنگ علیه ایران، اعلام جنگ علیه تمام محور مقاومت است
دبیرکل حزبالله لبنان در سالروز پیروزی جنگ 33 روزه، هشدار داد هر گونه اعلام جنگ علیه ایران، به منزله اعلام جنگ علیه کل محور مقاومت است و منجر به انفجار کل منطقه خواهد شد.https://www.farsnews.com/news/13980518000553/