─┅═༅🍃📔🍃༅═┅─
📖✍هیچ کس درپی بازگشت به گذشته نیست. کسی نمی خواهد بگوید گذشته بهتر بود. عقب گرد کار عاقلانهای نیست. اما باید علم و فن آوری را در راستای آموزههای دینی خودمان بکار گیریم. ضعفهای خودمان را باید شناسایی کنیم.متاسفانه امروز ابزارها بر ما حکومت می کنند.
🌀به جای استفاده درست از پول ، پول را می پرستیم و به ابزارها سواری میدهیم. در سبک به هم ریخته زندگی امروز ما ، سعادتی در میان نیست پول بیشتر برای خرید بت های تکنولوژی دیگر است.
🗯قبله ما شرکت های بزرگ تولیدی خارجی هستند که با رسانه های خود ما ،نیازهای کاذب ایجاد می کنند
💬 ما زندگی نمی کنیم . ما معتادیم . ما در پی افیونی هستیم که توهم رفاه را به ما تلقین می کند.
─┅═༅🔟༅═┅─
─┅═༅🍃📔🍃༅═┅─
🌀✍رفاه بیشتر با رنج بیشتر
وضعیت مصرف کالاهای خارجی پنج شرکت کرهای را در ایران در نظر بگیرید که اقشار متوسط به بالای ما چقدر رقابت برای خرید همین کالاهای تولیدی آنها را دارند.
☄سامسونگ ،ال جی ، دوو ، کیا و هیوندایی پنج شرکتی هستند که کالاهای لوکس آنها از گوشی موبایل گرفته تا کلیه لوازم خانگی و خودروهای مدل بالا و اخیرا نیز از دیگر کالاهای مصرفی دیگر نیز توسط این شرکت ها تولید می شوند واز یک طرف میلیاردها به جیب کمپانی های خارجی می رود واز طرف دیگر با طراحی خاص خودشان نوع فرهنگ و ذائقه ما را به همراه کالاهای دیگر کشورها تعیین می کنند
─┅═༅1⃣1⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📔🍃༅═┅─
📖✍به عبارت دیگر ما تسلیم فرهنگ مصرف غربی شدهایم که در گام اول همگام با دیگر کشورها به مصرفی کردن دیگر کشورهای تولید کننده شرقی از چین تا کره کرده است که با استانداردهای غربی برای مصرف انسان شرقی کالا تولید میکنند.
🌀نتیجه آن شدکه شکل زندگی غربی برهمه جوامع مشرق زمین – از هندو چین گرفته تا کشورهای اسلامی و افریقایی و امریکای لاتین – تحمیل شده است.
🗯در جامعه ما نیز همه اقشار جامعه به این محصول صنعت فرهنگ روی آورده اند . صنعت فرهنگ به گونه ای خاص توانسته است همه را تحت تاثیر خویش قرار دهد .اقشار پایین جامعه نیز با وسع خودشان آرزوی مصر ف کالاهای همین شرکت ها را دارند . تازه شرکت های ما هم برای رفاه بیشتر چاره ای جز قدم گذاشتن در همین مسیر راندارند.
─┅═༅1⃣2⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📔🍃༅═┅─
🌀✍نیاز ، آرامش ، آسایش و سعادت چهار محور اصلی توجه به نوع استفاده از یک نوع کالا در هر فرهنگی است . نیاز برگرفته از یک غریزه انسانی است که در نهاد بشر نهاده شده و شامل نیاز به خوردن ، آشامیدن و نیاز به داشتن چیزهای مختلف که به همراه آن جهت رفع این نیاز آرامش و آسایش قابل طرح است .
☄آرامش بعد روانی رفع نیاز و آسایش بعد جسمانی در جهت مصرف کالایی خاص می باشد. نهایت اینکه سعادت هنگامی طرح میشود که رفع نیاز زمینه برآوردن سعادتی خاص را برای بشر و انسان امروز فراهم سازد . در برخی از فرهنگها سعادت همان کسب بالاترین لذت و کامجویی است ودر برخی فرهنگ ها معنای دیگر و اخروی پیدا می کند.
─┅═༅1⃣3⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📔🍃༅═┅─
📖✍ما باید سبک زندگی را با شرایط امروز تعریف کنیم. تعریفی که با استناد به معارف ناب آسمانی تضمین کننده سعادت دنیوی و اخروی باشد و از سویی نسبت آرامش و آسایش را هم به هم نریزد و نیاز کاذب ایجاد نکند و نیازهای واقعی را برآورده سازد.
🌀باز تعریف سبک زندگی امروز، گذران زندگی را آسان تر خواهد کرد و نظام آموزشی ما را کار آمد خواهد ساخت. هدف از زندگی و دانش اندوزی را روشن خواهد ساخت و هیچ کس کار بیهوده و رنج بی گنج نخواهد داشت.
─┅═༅1⃣4⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📔🍃༅═┅─
🌀✍این نوع سبک زندگی ،می بایست متاثر از آموخته های دینی خود ما باشد که میتوان در قالب حیات طیبه اسلامی آن را طرح کرد. هدف بحث و بررسی پیرامون سبک زندگی ایرانی اسلامی توجه به
💬 الگوهای صحیح زندگی ؛
💬 کشف هویت تاریخی معرفتی عمیق در استفاده از کالاهای مدرن امروزی
💬داشتن دین عقلانی به نام اسلام در سبک زندگی ایرانیان همچنین برای غالب کشورهای اسلامی
☄متاسفانه ما نه این هستیم و نه آن و نه به دنبال این هستیم که بفهمیم که کدام هستیم .
─┅═༅1⃣5⃣༅═┅─
هدایت شده از آرشیوکنفرانس اتحادیه عماریون
─┅═༅🍃📔🍃༅═┅─
📖✍تعیین نسبت ایرانی بودن و اسلامی بودن ، مفهوم این سرفصل در یک جمله ایران آن است که تاریخ و تمدن ایرانی یک بستر مناسب است که ما با مبنای شریعت به شعار « نه شرقی ، نه غربی ؛ جمهوری اسلامی » ، جامه عمل بپوشانیم و حرفی نو بزنیم که البته فقط شعار نباشد و به گونهای عمل کنیم که در شرق و غرب بینظیر باشد و البته عقلانیتر .
🌀همچنین یافتن یک نقطه شروع جهت تغییر سبک نسبتا غربی کنونی ، خصوصا برای ایران و سپس کشورهای اسلامی الزامی است
─┅═༅1⃣6⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📔🍃༅═┅─
🌀✍روانشناسان غربی بسیار زودتر از ما ایرانیان ، نیاز به مطالعه بینرشتهای را تشخیص دادند.
☄ما به عنوان بعد دینی ، بینرشتهای بودن را تأکید میکنیم که یک بعد آن مطالعه قرآنی وجود داشته باشد، بنابراین پرداختن به مطالعه بینرشتهای ضرورت دارد و ما باید مطالعات خود را بر اساس قرآن و دین شروع کنیم و به مطالعه بینرشتهای قرآن و علوم روز روی آوریم.
🗯نیاز امروز جامعه ما عقلانیت برآمده از مکتب اهل بیت علیه السلام است،نکته ای که باید برای ترویج سبک زندگی اهل بیت در جامعه به آن توجه کرد این است که باید به لذت و بهرهمندی افراد نیز توجه شود. بدین معنا که وقتی شما در مسیر الهی حرکت میکنید، لذت شما هم توسعه پیدا میکند و زندگی شما را آسانتر و لذتبخشتر میکند
─┅═༅1⃣7⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📔🍃༅═┅─
📖✍دعوت به عقلانیت و مجبت ورزی دو اولویت اصلی در سبک زندگی اهل بیت علیه السلام به شمار می روند و باید جامعه را به این سمت سوق داد. برای تشویق جامعه به عمل مطابق سبک زندگی اهل بیت علیه السلام نباید تأکید خود را در مورد سختی های دین دار بودن داشته باشیم، بکله باید به همان اندازه و یا حتی بیشتر از آن از بهره مندی ها، لذت ها و مزایای دینداری و نحوه تجربه آن برای مردم بگوییم.
🌀اگر هدف ما این باشد که افراد جامعه، خانوادهها، اداره و دانشگاه، زندگی کردن و ... ما الهی و خدایی باشد و شبیه ائمه علیه السلام شویم و جامعه را همانند شیوه تربیتی اهل بیت تربیت کنیم تا خروجی آن «سلمان منا اهل البیت» شود، آنگاه باید بررسی کنیم که کجا باید دنبال این سبک بگردیم؟ آیا باید در کلمات اهل بیت جستجو کرد یا در سیره آنها؟
─┅═༅1⃣8⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📔🍃༅═┅─
🌀✍اگر بنا شد که ما شبیه آنها شویم باید به دنبال چگونه بودن باشیم. شبیه بودن در سه حوزه اندیشه و فکر، اخلاق و رفتارقابل تصور است.
☄بنابراین باید دقت کنیم که اهل بیت در این سه حوزه چگونه بودهاند؟ و با توجه به اینکه این بزرگواران همانند ما بشر هستند، چگونه توانستهاند اینگونه باشند؟ یعنی چه اتفاقی میافتد که این بزرگواران اینگونه میشوند و اینگونه باقی میمانند؟
🗯لذا باید به دنبال استخراج اولویتها از کلام ایشان باشیم؛ چرا که یکی از مشکلات جدی ما در آموزههای دینی این است که به اولویتها توجه نمیکنیم. تا به حال سراغ قسمتهایی از سبک زندگی اهل بیت رفتهایم که بروز و ظهور فیزیکی داشتهاند. مانند اینکه حضرات چه زمانی جنگیدند، چه زمانی صلح کردند، چه زمانی نماز خواندند و ... . این موارد از لحاظ کمّی، حجم زیادی از متون را به خود اختصاص داده است ولی اینکه آن حضرات براساس چه دیدگاهی این رفتار را انجام میدادند از تاریخ قابل استخراج نیست.
─┅═༅1⃣9⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📔🍃༅═┅─
📖✍مثلاً حجم زیادی از روایات به سؤالات از ائمه اختصاص دارد و مشخص است که هر کس به اندازه فهم خود سؤال میکند و فهم بیشتر جامعه نیز پایین است. لذا حجم بزرگی از روایات ما حول محور سطح اندیشه سؤال کننده است.
🌀مانند اینکه در شک بین سه یا چهار رکعت باید چه کرد یا اگر شک کردم که خوابم برد یا نه باید چکار کنم و از این قبیل سؤالات که در جای خود مهم هستند ولی باعث میشوند تا در بعضی موارد دچار تورم شویم و از اولویتها باز بمانیم و لذا دچار مشکلات امروزی شویم.
🗯در حالی که مباحث اندیشهای وزن خیلی کمتری در کلام ائمه دارند ولی جایگاه آنها اصلاً قابل مقایسه با سایر موارد نیست. در نتیجه ما جامعه را به سمت کثرتهایی سوق میدهیم که خسته کننده و سطحی است.
─┅═༅2⃣0⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📔🍃༅═┅─
🌀✍قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام لَا تَنْظُرُوا إِلَى طُولِ رُكُوعِ الرَّجُلِ وَ سُجُودِهِ فَإِنَّ ذَلِكَ شَيْءٌ اعْتَادَهُ فَلَوْ تَرَكَهُ اسْتَوْحَشَ لِذَلِكَ وَ لَكِنِ انْظُرُوا إِلَى صِدْقِ حَدِيثِهِ وَ أَدَاءِ أَمَانَتِهِ.
☄به طولانی بودن رکوع و سجود مرد نگاه نکنید؛ چراکه این کاری است که به آن عادت کرده است و اگر آنها را رها کند وحشت میکند؛ بلکه به راستی گفتار و امانتداری او توجه کنید.
🗯ملاکها در جامعه ما چیست؟ در گزینشهای خود چه چیزی را مدنظر قرار میدهیم؟ آیا به این توصیه حضرت توجه میکنیم یا خیر؟
─┅═༅2⃣1⃣༅═┅─