#نشست_بصیرتی
🔰🔹گردهمایی نهضت روشنگری با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین طائب فرمانده قرارگاه فرهنگی عمار در مسجد ساباط شهرستان #بجستان وحضور باشکوه مردم، عصر ۱۴۰۰.۰۳.۱۵
#حضور_حداکثری
موضوع: #تعظیم_شعائر
مناسبت: شب شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام
بسم الله الرحمن الرحیم.
ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت صادق علیه السلام
در روایتی حضرت رضا علیه السلام می فرمایند:
...مَنْ جَلَسَ مَجْلِساً یُحْیَا فِیهِ أَمْرُنَا لَمْ یَمُتْ قَلْبُهُ یَوْمَ تَمُوتُ الْقُلُوب.
هر کس در مجلسی بنشیند که در آن مجلس یاد ما اهل بیت علیهم السلام زنده می شود، قلبش در روزی که قلبها می میرند، نمی میرد. (وسائل الشیعة ؛ ج14 ؛ ص: 502)
به همین مناسبت چند نکته کوتاه درباره تعظیم شعائر خدمت شما خوبان تقدیم می شود:
1. تعظیم شعائر یعنی گرامی داشتن و اهمیت دادن به علامتها و نشانه هایی که انسان از آن علامتها به یاد خدا میافتد و موجب تقویت دین خدا و ایمان افراد می شود. و یکی از مصادیق تعظیم شعائر، عزاداری برای اهل بیت علیهم السلام می باشد. (1)
2. بهترین شیوه برای مجالس عزاداری اهل بیت علیهه السلام این است که علاوه بر عزاداری متعارف، احکام حلال و حرام خدا بیان شود؛ و این مجالس همراه معرفت و افزایش بینش شیعیان باشد و اعتقادات ایشان نیز تقویت گردد و محبتشان به ائمه اطهار علیهم السلام مستحکم گردد؛ (2) در مجالس اهل بیت است که بصیرت افزایی می شود و توطئه های دشمنان فعلی اسلام خنثی می شود و اساسا آنچه دغدغه ائمه معصومین علیهم السلام در طول زندگانی نورانی شان بوده است مبارزه با طاغوت بوده است لذا جلسات آل الله در حال حاضر باید به عنوان پایگاههایی برای مبارزه با طاغوتهای فعلی (آمریکا و اسرائیل و أیادی ایشان) برنامه ریزی شوند و خطبا مکلفند سخنرانی هایشان محتواهای داشته باشد که موجب کوری چشم استکبار شود.
3. در ایام عزاداری انجام گناه و هر کاری که عرفا بی احترامی به اهل بیت علیهم السلام باشد حرام است مثل پخش موسیقی لهوی یا حضور در مجالس مختلط، که این ها همیشه حرام اما در ایام عزای اهل البیت علیهم السلام گناهش بیشتر است. (3)
4. عزاداران محترم باید از هر عملی که باعث اذیت دیگران می شود پرهیز نمایند مانند بلند کردن غیر متعارف صدای بلندگوها که سبب مزاحمت برای همسایهها می شود. (4)
خداوند متعال همه ما را جزء عزاداران واقعی اهل بیت علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (استفتائات مکارم ج1 س1638)
(2) (سیستانی استفتائات کتبی در گروه علمی حرم ؛ استفتائات مکارم ج1 س575)
(3) (استفتائات بهجت ج4 س6392 ؛ استفتائات تبریزی ج2 س1918 ؛ مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید ج2 برپایی مجالس عروسی در ایام شهادت معصومین ص49 و50)
(4) (اجوبه الاستفتائات س1448)
@porsesh42
پیام ۱۶۷ ( امام صادق.ع.).mp3
14.19M
« ویژه نامه #شهادت_امام_صادق »
1⃣ ذکری که بعدازنماز صبح توصیه شده که هفتاد بلا را ازبینمیبرد.
2⃣ سه ویژه گی امام صادق(ع)
3⃣ ذکر توسل
«سیدجوادعبدی_#مسجدحسینی »
@porsesh42
پیام ۱۶۸ ( ۵توصیه ).mp3
11.63M
▪#پنج_توصیه امام صادق.ع. به شیعیان و ذکر توسل
" سیدجوادعبدی_هیئت قاسم بن الحسن.ع. جوانان شهرستان #بجستان »
@porsesh42
مداحی حماسی.mp3
3.1M
« مداحی حماسی _هیئت قاسم بن الحسن.ع. شهرستان #بجستان » ۱۴۰۰٫۰۳٫۱۵
@porsesh42
▪️ مراسم شب شهادت امام صادق(ع)- باسخنرانی حجت الاسلام والمسلمین عبدی #مسجدحسینی
@porsesh42
حجت الاسلام شوقی.mp3
16.38M
🎙سخنرانی حجت الاسلام شوقی
«صبح #شهادت_امام_صادق(ع) _ مصلی نمازجمعه »
@porsesh42
⚫️ مراسم صبح شهادت امام جعفر صادق (ع) در محل مصلی نماز جمعه باسخنرانی حجت الاسلام #شوقی
@porsesh42
درسی از امام صادق(ع):
« برنامه ریزی امام صادق.ع. برای #تشکیل_حکومت »
@porsesh42
موضوع:نقش امام صادق ( علیه السلام ) در #سیاست
بسم الله الرحمن الرحیم
پرسش: گاهی گفته میشود امام صادق ( علیه السلام ) کاری به سیاست نداشتند و فقط مشغول تدریس علوم دینی بودند. ایشان نه فقط برای گرفتن حکومت قیام نکردند، بلکه حتی پیشنهاد رهبری قیام عباسیان را نیز نپذیرفتند؛ آیا این رفتار امام ( علیه السلام ) نشان نمیدهد که دینداری، ربطی به مسائل سیاسی و حکوت ندارد؟
پاسخ: اولاً طبق برخی روایات، امام حتی به اندازه هفده نفر هم نیروی آماده قیام نداشتند و لذا در صورت قیام، حتماً شکست میخوردند(کافی، ج 2، ص 190)
ثانیاً پیشنهاد رهبری به امام، مغرضانه و ابزاری برای رسیدن به قدرت بود، به این دلیل که عباسیان پس از به قدرت رسیدن، تقریباً تمام متحدان قبلی خود را نابود کردند.
ثالثاً امام هرگز نسبت به حکومت و سیاست بیتفاوت نبودند، بلکه مبارزه سیاسی امام، یک مبارزه مخفی بود؛ به این دلایل:
1. امام حکومت عباسیان را غاصبانه و ظالمانه میدانستند و به همین دلیل، هم خود حاضر به همکاری با آنها نبودند و هم یارانشان را از این کار منع میکردند، و میفرمودند حتی دوست ندارم برای آنان گرهی بزنم یا درِ کیسهای را ببندم و یا چیزی بنویسم.( فروغ کافی ، ج ۵ ، ص ۱۰۷)
امام همچنین دادگاههای حکومت عباسی را به رسمیت نمیشناختند و شیعیان را از مراجعه به آنها منع میکردند و بجای آن دستور میدادند تنها به قاضیانی مراجعه کنند که به طور عام، از طرف امام منصوب شده باشند(وسائل الشیعه ، ج ۱۸ ، ابواب صفات القاضی ، باب ۱۱ ، ص ۹۹)
2. از طرف دیگر، امام نیروهای فداکاری داشتند همانند «عبدالله نَجاشی» والی(استاندار) اهواز که به درون دستگاه خلافت نفوذ کرده بودند تا بتوانند از این طریق، در اقدامات سیاسی اثرگذار بوده و شرایط را تا حد امکان، به نفع شیعیان بهبود دهند.
3. امام صادق ( علیه السلام ) صریحاً حکومت را حق الهی خویش میدانستند؛ مثلاً در روز عرفه و در جمع زیادی از مسلمانان، چندبار این سخن را تکرار کردند: «ای مردم! رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) امام و پیشوا بود، سپس علی بن ابیطالب، سپس حسن و حسین و علی بن حسین و محمد بن علی و اکنون من امام هستم».
بنابراین، امام مبازه سیاسی داشتند، اما در جبهه جنگ نرم، نه مبارزه مسلحانه.
خداوند ما را شیعه واقعی امام صادق ( علیه السلام ) قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@porsesh42
#اطلاعیه
امام جعفرصادق علیهالسلام:
«با یکدیگر پیوند داشته باشید و به هم نیکی کنید، و با یکدیگر مهربان باشید و همچنان که خداوند به شما دستور داده است، برادرانی نیکوکار باشید.»
▪️ 🔸 ▪️
🥀 مراسم شام شهادت امام صادق علیهالسلام
🗓 یکشنبهشب، ۱۴۰۰.۰۳.۱۶ بعد از نماز مغربوعشاء
🔹 سخنران: امام جمعۀ محترم بجستان، حجتالاسلاموالمسلمین سیدجواد عبدی دامتبرکاته
🔹 با نوای حاجاحمد باغبان
🔸 هیأت امناء مسجد امام صادق علیهالسلام بجستان
🕌 @fajr_sadegh
@porsesh42
« مَنْ لَمْ يَشْكُرِ الْمُنْعِمَ مِنَ الْمَخْلُوقِينَ لَمْ يَشْكُرِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَل »
امام رضا(علیه السلام) فرمودند: هرکس در مقابل خوبی مردم تشکر نکند،ازخدای عزوجل تشکر نکرده است.
ضمن عرض تسلیت فرارسیدن شهادت امام صادق(علیهالسلام)،
از یکایک شما خوبان، مردم مؤمن، متدین و ولایتمدار شهرستان بجستان، روحانیت معزز علیالخصوص حضرت آیتالله سیدمحمود مدنی، و مسئولین محترم به جهت ابراز تسلیت درگذشت عموی عزیزمان مرحوم «حاج سیدمحمد عبدی» صمیمانه تشکر میکنم.
سیدجوادعبدی
امامجمعه شهرستان بجستان
@porsesh42
🔴مراسم سوگواری #شام_شهادت امام جعفر صادق علیه السلام در مسجد امام صادق (ع)
با رعایت پروتکل های بهداشتی
@porsesh42
پیام ۱۷۰ (هفت خصوصیت شیعه ).mp3
20.02M
1⃣ هفت ویژگی #شیعه حضرت علی(ع)، ازدیدگاه امام باقر(ع) وامام صادق(ع)
2⃣ ذکر توسل
«مسجدامام صادق(ع)_شهرستان بجستان » ۱۴۰۰.۰۳.۱۶
@porsesh42
پیام ۱۷۱ ( شبهات انتخابات ).mp3
4.07M
🌺 #چهار_سؤال_مهم:
1⃣ آیا رئیس جمهور از قبل انتخاب شده است؟
2⃣ هر دولتی بیاید فرقی در زندگی مردم ایجاد نمیشود؟!
3⃣ رای نمیدهم تا مسئولین تنبیه شوند و بفهمند ما ناراحتیم؟
4⃣ آیا دولت هیچکاره است و اختیارات دست سایر نهادهاست؟!
🎙 #پاسخ_صوتی:
« سیدجواد عبدی_امام جمعه شهرستان #بجستان »
@porsesh42
موضوع: اثبات روایی #ولایت_فقیه 1
بسم الله الرحمن الرحیم
امام زمان(عج) می فرمایند:
َامّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةِ فارْجِعُوا فیهَا اِلَى رُوَاةِ حَدِیثِنَا فاِنَّهُمْ حُجَّتِى عَلَیکمْ وَاَنَا حُجَّةُ الله عَلَیهِمْ«
اما رخدادهایی که پیش میآید، پس به راویان حدیث ما مراجعه کنید؛ زیرا آنان حجت من بر شمایند و من حجت خدا بر آنان هستم»( بحار،ج53، ص181)
کلمة (حوادث واقعه)، بههیچوجه ازنظر لغت و دلالت وضعی بهمعنای احکام شرعی نیست، بلکه معنای بسیار وسیعتری دارد که شامل مسائل و مشکلات و رخدادهای اجتماعی نیز میشود
مراد از( راویان حدیث)، آن کسی نیست که فقط احادیث و روایاتی را از کتب روایی انتخاب کند و بر مردم بخواند؛ بلکه کسی بخواهد حدیثی از معصومی نقل کند، حتماً باید بتواند براساس یک حجت و دلیل شرعی معتبر آن را به ایشان نسبت دهد. واضح است که چنین نقل حدیثی، نیاز به تخصص دارد و تخصص آنهم مربوط به علم پزشکی یا مهندسی و دیگر علوم نیست، بلکه مربوط به علم فقه است، و فقیه کسی است که چنین تخصصی دارد. بنابراین مقصود از راویان حدیث، همان فقها و علمای دین هستند.
در 2 روایت دیگر:علما را حاکم بر مردم میداند(العُلَماءُ حُکّامٌ عَلَى النّاسِ) (مستدرک ، باب 11 از ابواب صفات قاضی، ح 33) و در روایت دیگری از امام حسین(ع) نقل شده که فرمود:): مَجاری الامور والاحکام علی اَیدی العلماء باللّه): مجاری امور یعنی امور سیاسی، امور اجتماعی، امور عمومی و احکام و در جاهایی که نیاز به حکم است وفرمان و دستور میخواهد، حل مشکلات، همگی؛ به دست علماء است (تحف العقول، ص237 ) و امام حسین(ع) در مقام تحریک علماء است که قیام علیه ظلم و ظلمهم نمایند.
خداوند توفیق ولایتپذیری را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@porsesh42
✅ بازدید امام جمعه، فرماندار و شهردار بجستان از مسیر کال استخوانی. ۱۴۰۰.۰۳.۱۷
@porsesh42
موضوع: اثبات روایی #ولایت_فقیه 2
بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق(ع) می فرماید:
مَنْ کانَ مِنْکمْ مِمَّن قَد رَوَى حَدیثَنَا وَنَظَرَ فِى حَلاَلِنَا وَحَرَامِنَا وَعَرَفَ اَحْکامَنَا فَلْیَرْضوْا بِهِ حَکماً فَاِنِّى قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَیکمْ حَاکماً فَاِذَا حَکمَ بِحُکمِنَا فَلَم یقبل مِنْهُ فَاِنَّمَا اسْتَخَفَّ بِحُکمِ الله وَعَلَیْنَا رَدَّ وَالرَّادُّ عَلَیْنَا الرَّادّ عَلَى الله وَهُوَ عَلَى حَدِّ الشِّرْک بِاللَّهِ؛:
هرکس از شما که راوی حدیث ما باشد و در حلال و حرام ما بنگرد و صاحبنظر باشد و احکام ما را بشناسد، او را به داوری بپذیرید. همانا من وی را حاکم بر شما قرار دادم. پس هرگاه حکمی کرد و از او قبول نکردند، حکم خدا را سبک شمردهاند و ما را رد کردهاند و آنکس که ما را رد کند، خدا را رد کرده است و ردکردن خدا در حد شرک به اوست. (وسائل ، ج18، ص98)
عبارت (قَد رَوَى حَدِیثَنَا وَنَظَرَ فِى حَلاَلِنَا وَحَرَامِنَا)را جز بر شخصی که فقیه و مجتهد در احکام و مسائل دین باشد، نمیتوان تطبیق داد و قطعاً منظور امام علیه السلام ، فقها و علمای دین هستند که آن حضرت، ایشان را حاکم بر مردم معرفی کرده، و حکم فقیه را مانند حکم خویش دانسته است. پس اطاعت از حکم فقیه نیز واجب و الزامی است و ردکردن و نپذیرفتن حاکمیت و حکم فقیه، بهمنزلة نپذیرفتن حاکمیت امام معصوم علیه السلام و کوچکشمردن حکم ایشان است که گناهی بزرگ و نابخشودنی بهشمار میآید.
در اینجا امام از واژة «قاضیا»استفاده نکردند و (جعلته علیکم حاکماً ) عمومیت و اطلاق واژة حاکم، همة موارد حکومت و حاکمیت را شامل میشود نه فقط قضاوت را.
خداوند توفیق ولایتپذیری را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@porsesh42
✅ #جلسه_هفتگی
هیئت جوانان قاسم بن الحسن(ع) بمناسبت شهادت امام صادق(ع)
@porsesh42
موضوع: #اجیر_گرفتن (کم کاری)
بسم الله الرحمن الرحیم
از حضرت صادق علیه السلام چنین روایت شده استکه می فرمایند: لَا تَدَعْ طَلَبَ الرِّزْقِ مِنْ حِلِّهِ فَاِنَّهُ عَوْنٌ لَکَ عَلَی دِینِکَ. طلب روزی حلال را رها نکن (ترک نکن)، که روزی حلال تو را در دینداری کمک میکند. (امالی شیخ طوسی ص 193)
چند نکته کوتاه در مورد بعضی از قراردادهای کاری:
1⃣ در قراردادهایکاری کارفرما نسبت به پرداخت حقوق و مزایای کارگر و کارمندش نباید کوتاهی و سهل انگاری کند بنابر این اگر علارغم توانایی پرداخت حق الزحمه در پرداخت حقوق مسامحه کند گنهکار است. و مستحب است اجرت کارگر را قبل از آن که عرق او خشک شود به او بدهند. (1)
2⃣ از آن طرف کارگر هم نباید کم کاری کند مثلا کارگری که قرار است زمان خاصی مثلا از ساعت 8 صبح تا ساعت 2 بعد از ظهر کاری مانند خیاطی، بنایی، یا خدمات اداری انجام دهد، در صورتی که انجام کارهای شخصی بر خلاف قرارداد باشد یا باعث کوتاهی در انجام وظیفه شود، نباید در آن زمان، به کارهای شخصی اش بپردازد، و یا بدون اجازه محل کار را ترک نماید. و در صورتی که کسی از این وظیفه ی شرعی تخلف کند نمی تواند حقوق و اجرت کامل را دریافت کند. (2)
3⃣ اگر شخصی تا الان بخاطر ندانستن مساله، یا (خدائی نکرده) عمدا کم کاری یا کوتاهی کرده و بابتش پولی دریافت نموده باید معادل آن مال را به همان اداره یا صاحب کار برگرداند البته اگر محل خدمت، اداره ای دولتی است چنانچه در همان اداره حسابی وجود داشته باشد، به همان حساب واریز کند و اگر حسابی در خصوص پرداخت بدهی نباشد لازم است به حساب خزانه کل این بدهی را واریز کند. (3)
خداوند متعال توفیق کسب حلال به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریرالوسیله، کتاب الاجاره، م 15 و م 16 ؛ رساله آموزشی، ج2 ، درس 48 ص: 196 ؛ منهاج الصالحین، ج2 ، م 399 و م 400)
(2) (تحریرالوسیله، کتاب الاجاره، م 27 و م 28 ؛ منهاج الصالحین، ج2 ، م 456)
(3) (اجوبه الاستفتائات، سوال 1955)
@porsesh42
پیام ۱۷۳ ( شبهات انتخابات ).mp3
3.57M
🌺 #سؤال:
1⃣ باتوجه به اینکه #زن برای شرکتدر انتخابات می بایست ازخانه خارج شود،آیا واجب است از شوهر #اجازه بگیرد؟اگر شوهر اجازه شرکت درانتخابات را ندهد، یارضایت نداشته باشد،تکلیف زنچیست؟
2⃣ حکم شرعی #رأی_دادن_سفید وبی نام چیست؟ درصورت عدم شناخت و تحقیق،یاتحقیق کافی و عدموصول بهنتیجه در انتخاب اصلح چطور؟
3⃣ آیا شرکت در #انتخابات جمهوری اسلامی واجب عینی است یا کفایی؟
4⃣ آیا #تخریب_نامزدها جهت رأی آوردن فردی که بهنظر هوادارن اصلح است، جایز است؟
🎙 #پاسخ_صوتی:
«سیدجوادعبدی_امام جمعه شهرستان #بجستان »
@porsesh42
🕌 نمازجمعۀ این هفته ۲۱خرداد ماه شهرستان بجستان
🔹خطیب جمعه :حضرت حجت الاسلام والمسلمین سید جواد عبدی
@porsesh42
🔹سخنران قبل خطبهها :
🔹جناب حجت الاسلام حسن نقی زاده .دبیر محترم ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان بجستان
🔹 مجری: کربلایی علیرضا غریب زاده
🔹 قاری قرآن : ابوالفضل علیمردانی
🔹مؤذن : محمد جواد نقی زاده
🔹مکبر نوجوان : محمد حسام مولوی
⏱شروع برنامهها: ساعت۱۲:۰۰
🕌 مکان:
مصلای نمازجمعۀ شهرستان بجستان
@porsesh42
🔅 «روابط عمومی ستاد نمازجمعۀ شهرستان بجستان»