درسی از امام صادق(ع):
« برنامه ریزی امام صادق.ع. برای #تشکیل_حکومت »
@porsesh42
موضوع:نقش امام صادق ( علیه السلام ) در #سیاست
بسم الله الرحمن الرحیم
پرسش: گاهی گفته میشود امام صادق ( علیه السلام ) کاری به سیاست نداشتند و فقط مشغول تدریس علوم دینی بودند. ایشان نه فقط برای گرفتن حکومت قیام نکردند، بلکه حتی پیشنهاد رهبری قیام عباسیان را نیز نپذیرفتند؛ آیا این رفتار امام ( علیه السلام ) نشان نمیدهد که دینداری، ربطی به مسائل سیاسی و حکوت ندارد؟
پاسخ: اولاً طبق برخی روایات، امام حتی به اندازه هفده نفر هم نیروی آماده قیام نداشتند و لذا در صورت قیام، حتماً شکست میخوردند(کافی، ج 2، ص 190)
ثانیاً پیشنهاد رهبری به امام، مغرضانه و ابزاری برای رسیدن به قدرت بود، به این دلیل که عباسیان پس از به قدرت رسیدن، تقریباً تمام متحدان قبلی خود را نابود کردند.
ثالثاً امام هرگز نسبت به حکومت و سیاست بیتفاوت نبودند، بلکه مبارزه سیاسی امام، یک مبارزه مخفی بود؛ به این دلایل:
1. امام حکومت عباسیان را غاصبانه و ظالمانه میدانستند و به همین دلیل، هم خود حاضر به همکاری با آنها نبودند و هم یارانشان را از این کار منع میکردند، و میفرمودند حتی دوست ندارم برای آنان گرهی بزنم یا درِ کیسهای را ببندم و یا چیزی بنویسم.( فروغ کافی ، ج ۵ ، ص ۱۰۷)
امام همچنین دادگاههای حکومت عباسی را به رسمیت نمیشناختند و شیعیان را از مراجعه به آنها منع میکردند و بجای آن دستور میدادند تنها به قاضیانی مراجعه کنند که به طور عام، از طرف امام منصوب شده باشند(وسائل الشیعه ، ج ۱۸ ، ابواب صفات القاضی ، باب ۱۱ ، ص ۹۹)
2. از طرف دیگر، امام نیروهای فداکاری داشتند همانند «عبدالله نَجاشی» والی(استاندار) اهواز که به درون دستگاه خلافت نفوذ کرده بودند تا بتوانند از این طریق، در اقدامات سیاسی اثرگذار بوده و شرایط را تا حد امکان، به نفع شیعیان بهبود دهند.
3. امام صادق ( علیه السلام ) صریحاً حکومت را حق الهی خویش میدانستند؛ مثلاً در روز عرفه و در جمع زیادی از مسلمانان، چندبار این سخن را تکرار کردند: «ای مردم! رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) امام و پیشوا بود، سپس علی بن ابیطالب، سپس حسن و حسین و علی بن حسین و محمد بن علی و اکنون من امام هستم».
بنابراین، امام مبازه سیاسی داشتند، اما در جبهه جنگ نرم، نه مبارزه مسلحانه.
خداوند ما را شیعه واقعی امام صادق ( علیه السلام ) قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@porsesh42
#اطلاعیه
امام جعفرصادق علیهالسلام:
«با یکدیگر پیوند داشته باشید و به هم نیکی کنید، و با یکدیگر مهربان باشید و همچنان که خداوند به شما دستور داده است، برادرانی نیکوکار باشید.»
▪️ 🔸 ▪️
🥀 مراسم شام شهادت امام صادق علیهالسلام
🗓 یکشنبهشب، ۱۴۰۰.۰۳.۱۶ بعد از نماز مغربوعشاء
🔹 سخنران: امام جمعۀ محترم بجستان، حجتالاسلاموالمسلمین سیدجواد عبدی دامتبرکاته
🔹 با نوای حاجاحمد باغبان
🔸 هیأت امناء مسجد امام صادق علیهالسلام بجستان
🕌 @fajr_sadegh
@porsesh42
« مَنْ لَمْ يَشْكُرِ الْمُنْعِمَ مِنَ الْمَخْلُوقِينَ لَمْ يَشْكُرِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَل »
امام رضا(علیه السلام) فرمودند: هرکس در مقابل خوبی مردم تشکر نکند،ازخدای عزوجل تشکر نکرده است.
ضمن عرض تسلیت فرارسیدن شهادت امام صادق(علیهالسلام)،
از یکایک شما خوبان، مردم مؤمن، متدین و ولایتمدار شهرستان بجستان، روحانیت معزز علیالخصوص حضرت آیتالله سیدمحمود مدنی، و مسئولین محترم به جهت ابراز تسلیت درگذشت عموی عزیزمان مرحوم «حاج سیدمحمد عبدی» صمیمانه تشکر میکنم.
سیدجوادعبدی
امامجمعه شهرستان بجستان
@porsesh42
🔴مراسم سوگواری #شام_شهادت امام جعفر صادق علیه السلام در مسجد امام صادق (ع)
با رعایت پروتکل های بهداشتی
@porsesh42
پیام ۱۷۰ (هفت خصوصیت شیعه ).mp3
20.02M
1⃣ هفت ویژگی #شیعه حضرت علی(ع)، ازدیدگاه امام باقر(ع) وامام صادق(ع)
2⃣ ذکر توسل
«مسجدامام صادق(ع)_شهرستان بجستان » ۱۴۰۰.۰۳.۱۶
@porsesh42
پیام ۱۷۱ ( شبهات انتخابات ).mp3
4.07M
🌺 #چهار_سؤال_مهم:
1⃣ آیا رئیس جمهور از قبل انتخاب شده است؟
2⃣ هر دولتی بیاید فرقی در زندگی مردم ایجاد نمیشود؟!
3⃣ رای نمیدهم تا مسئولین تنبیه شوند و بفهمند ما ناراحتیم؟
4⃣ آیا دولت هیچکاره است و اختیارات دست سایر نهادهاست؟!
🎙 #پاسخ_صوتی:
« سیدجواد عبدی_امام جمعه شهرستان #بجستان »
@porsesh42
موضوع: اثبات روایی #ولایت_فقیه 1
بسم الله الرحمن الرحیم
امام زمان(عج) می فرمایند:
َامّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةِ فارْجِعُوا فیهَا اِلَى رُوَاةِ حَدِیثِنَا فاِنَّهُمْ حُجَّتِى عَلَیکمْ وَاَنَا حُجَّةُ الله عَلَیهِمْ«
اما رخدادهایی که پیش میآید، پس به راویان حدیث ما مراجعه کنید؛ زیرا آنان حجت من بر شمایند و من حجت خدا بر آنان هستم»( بحار،ج53، ص181)
کلمة (حوادث واقعه)، بههیچوجه ازنظر لغت و دلالت وضعی بهمعنای احکام شرعی نیست، بلکه معنای بسیار وسیعتری دارد که شامل مسائل و مشکلات و رخدادهای اجتماعی نیز میشود
مراد از( راویان حدیث)، آن کسی نیست که فقط احادیث و روایاتی را از کتب روایی انتخاب کند و بر مردم بخواند؛ بلکه کسی بخواهد حدیثی از معصومی نقل کند، حتماً باید بتواند براساس یک حجت و دلیل شرعی معتبر آن را به ایشان نسبت دهد. واضح است که چنین نقل حدیثی، نیاز به تخصص دارد و تخصص آنهم مربوط به علم پزشکی یا مهندسی و دیگر علوم نیست، بلکه مربوط به علم فقه است، و فقیه کسی است که چنین تخصصی دارد. بنابراین مقصود از راویان حدیث، همان فقها و علمای دین هستند.
در 2 روایت دیگر:علما را حاکم بر مردم میداند(العُلَماءُ حُکّامٌ عَلَى النّاسِ) (مستدرک ، باب 11 از ابواب صفات قاضی، ح 33) و در روایت دیگری از امام حسین(ع) نقل شده که فرمود:): مَجاری الامور والاحکام علی اَیدی العلماء باللّه): مجاری امور یعنی امور سیاسی، امور اجتماعی، امور عمومی و احکام و در جاهایی که نیاز به حکم است وفرمان و دستور میخواهد، حل مشکلات، همگی؛ به دست علماء است (تحف العقول، ص237 ) و امام حسین(ع) در مقام تحریک علماء است که قیام علیه ظلم و ظلمهم نمایند.
خداوند توفیق ولایتپذیری را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@porsesh42
✅ بازدید امام جمعه، فرماندار و شهردار بجستان از مسیر کال استخوانی. ۱۴۰۰.۰۳.۱۷
@porsesh42
موضوع: اثبات روایی #ولایت_فقیه 2
بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق(ع) می فرماید:
مَنْ کانَ مِنْکمْ مِمَّن قَد رَوَى حَدیثَنَا وَنَظَرَ فِى حَلاَلِنَا وَحَرَامِنَا وَعَرَفَ اَحْکامَنَا فَلْیَرْضوْا بِهِ حَکماً فَاِنِّى قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَیکمْ حَاکماً فَاِذَا حَکمَ بِحُکمِنَا فَلَم یقبل مِنْهُ فَاِنَّمَا اسْتَخَفَّ بِحُکمِ الله وَعَلَیْنَا رَدَّ وَالرَّادُّ عَلَیْنَا الرَّادّ عَلَى الله وَهُوَ عَلَى حَدِّ الشِّرْک بِاللَّهِ؛:
هرکس از شما که راوی حدیث ما باشد و در حلال و حرام ما بنگرد و صاحبنظر باشد و احکام ما را بشناسد، او را به داوری بپذیرید. همانا من وی را حاکم بر شما قرار دادم. پس هرگاه حکمی کرد و از او قبول نکردند، حکم خدا را سبک شمردهاند و ما را رد کردهاند و آنکس که ما را رد کند، خدا را رد کرده است و ردکردن خدا در حد شرک به اوست. (وسائل ، ج18، ص98)
عبارت (قَد رَوَى حَدِیثَنَا وَنَظَرَ فِى حَلاَلِنَا وَحَرَامِنَا)را جز بر شخصی که فقیه و مجتهد در احکام و مسائل دین باشد، نمیتوان تطبیق داد و قطعاً منظور امام علیه السلام ، فقها و علمای دین هستند که آن حضرت، ایشان را حاکم بر مردم معرفی کرده، و حکم فقیه را مانند حکم خویش دانسته است. پس اطاعت از حکم فقیه نیز واجب و الزامی است و ردکردن و نپذیرفتن حاکمیت و حکم فقیه، بهمنزلة نپذیرفتن حاکمیت امام معصوم علیه السلام و کوچکشمردن حکم ایشان است که گناهی بزرگ و نابخشودنی بهشمار میآید.
در اینجا امام از واژة «قاضیا»استفاده نکردند و (جعلته علیکم حاکماً ) عمومیت و اطلاق واژة حاکم، همة موارد حکومت و حاکمیت را شامل میشود نه فقط قضاوت را.
خداوند توفیق ولایتپذیری را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@porsesh42
✅ #جلسه_هفتگی
هیئت جوانان قاسم بن الحسن(ع) بمناسبت شهادت امام صادق(ع)
@porsesh42
موضوع: #اجیر_گرفتن (کم کاری)
بسم الله الرحمن الرحیم
از حضرت صادق علیه السلام چنین روایت شده استکه می فرمایند: لَا تَدَعْ طَلَبَ الرِّزْقِ مِنْ حِلِّهِ فَاِنَّهُ عَوْنٌ لَکَ عَلَی دِینِکَ. طلب روزی حلال را رها نکن (ترک نکن)، که روزی حلال تو را در دینداری کمک میکند. (امالی شیخ طوسی ص 193)
چند نکته کوتاه در مورد بعضی از قراردادهای کاری:
1⃣ در قراردادهایکاری کارفرما نسبت به پرداخت حقوق و مزایای کارگر و کارمندش نباید کوتاهی و سهل انگاری کند بنابر این اگر علارغم توانایی پرداخت حق الزحمه در پرداخت حقوق مسامحه کند گنهکار است. و مستحب است اجرت کارگر را قبل از آن که عرق او خشک شود به او بدهند. (1)
2⃣ از آن طرف کارگر هم نباید کم کاری کند مثلا کارگری که قرار است زمان خاصی مثلا از ساعت 8 صبح تا ساعت 2 بعد از ظهر کاری مانند خیاطی، بنایی، یا خدمات اداری انجام دهد، در صورتی که انجام کارهای شخصی بر خلاف قرارداد باشد یا باعث کوتاهی در انجام وظیفه شود، نباید در آن زمان، به کارهای شخصی اش بپردازد، و یا بدون اجازه محل کار را ترک نماید. و در صورتی که کسی از این وظیفه ی شرعی تخلف کند نمی تواند حقوق و اجرت کامل را دریافت کند. (2)
3⃣ اگر شخصی تا الان بخاطر ندانستن مساله، یا (خدائی نکرده) عمدا کم کاری یا کوتاهی کرده و بابتش پولی دریافت نموده باید معادل آن مال را به همان اداره یا صاحب کار برگرداند البته اگر محل خدمت، اداره ای دولتی است چنانچه در همان اداره حسابی وجود داشته باشد، به همان حساب واریز کند و اگر حسابی در خصوص پرداخت بدهی نباشد لازم است به حساب خزانه کل این بدهی را واریز کند. (3)
خداوند متعال توفیق کسب حلال به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریرالوسیله، کتاب الاجاره، م 15 و م 16 ؛ رساله آموزشی، ج2 ، درس 48 ص: 196 ؛ منهاج الصالحین، ج2 ، م 399 و م 400)
(2) (تحریرالوسیله، کتاب الاجاره، م 27 و م 28 ؛ منهاج الصالحین، ج2 ، م 456)
(3) (اجوبه الاستفتائات، سوال 1955)
@porsesh42
پیام ۱۷۳ ( شبهات انتخابات ).mp3
3.57M
🌺 #سؤال:
1⃣ باتوجه به اینکه #زن برای شرکتدر انتخابات می بایست ازخانه خارج شود،آیا واجب است از شوهر #اجازه بگیرد؟اگر شوهر اجازه شرکت درانتخابات را ندهد، یارضایت نداشته باشد،تکلیف زنچیست؟
2⃣ حکم شرعی #رأی_دادن_سفید وبی نام چیست؟ درصورت عدم شناخت و تحقیق،یاتحقیق کافی و عدموصول بهنتیجه در انتخاب اصلح چطور؟
3⃣ آیا شرکت در #انتخابات جمهوری اسلامی واجب عینی است یا کفایی؟
4⃣ آیا #تخریب_نامزدها جهت رأی آوردن فردی که بهنظر هوادارن اصلح است، جایز است؟
🎙 #پاسخ_صوتی:
«سیدجوادعبدی_امام جمعه شهرستان #بجستان »
@porsesh42
🕌 نمازجمعۀ این هفته ۲۱خرداد ماه شهرستان بجستان
🔹خطیب جمعه :حضرت حجت الاسلام والمسلمین سید جواد عبدی
@porsesh42
🔹سخنران قبل خطبهها :
🔹جناب حجت الاسلام حسن نقی زاده .دبیر محترم ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان بجستان
🔹 مجری: کربلایی علیرضا غریب زاده
🔹 قاری قرآن : ابوالفضل علیمردانی
🔹مؤذن : محمد جواد نقی زاده
🔹مکبر نوجوان : محمد حسام مولوی
⏱شروع برنامهها: ساعت۱۲:۰۰
🕌 مکان:
مصلای نمازجمعۀ شهرستان بجستان
@porsesh42
🔅 «روابط عمومی ستاد نمازجمعۀ شهرستان بجستان»
#میز_خدمت
ضمن تبریک و گرامیداشت هفته محیط زیست .
میزخدمت، در #نمازجمعه این هفته۱۴۰۰/۰۳/۲۱ باحضور:
جناب آقای مجتبی رضانژاد .ریاست محترم اداره محیط زیست شهرستان بجستان و همکاران
زمان حضورساعت ۱۲ . و نیم ساعت بعد ازنمازجمعه
« #روابط_عمومی ستاد نماز جمعه شهرستان #بجستان »
https://eitaa.com/porsesh42
🔸 #هم_اکنون
دومین جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان #بجستان با حضور حداکثری اعضا و با رعایت پروتکل های بهداشتی در محل سالن کنفرانس این مدیریت در حال برگزاری است.
✅ دستور کار جلسه :
۱- برگزاری کنکور سراسری ۱۴۰۰
۲- برنامه های اوقات فراغت تابستان ۱۴۰۰
۳-پیگیری مسکن فرهنگیان
@porsesh42
موضوع:فلسفه #حجاب
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند درباره #فلسفه_حجاب می فرماید:
یا أَیهَا النَّبِی قُلْ لِأَزْواجِک وَ بَناتِک وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یدْنِینَ عَلَیهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِک أَدْنی أَنْ یعْرَفْنَ فَلا یؤْذَینَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً:
ای پیغمبر با زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که خویشتن را به چادرهای خود فروپوشند که این کار برای این که آنها به عفت و حریت شناخته شوند تا از تعرض و جسارت آزار نکشند(آیه 59 احزاب)
قرآن در این آیه فلسفه حجاب را شناخته شدن زنهای مومن از بقیه زنها و نیز اذیت نشدن میداند.
حجاب فلسفه هایی دارد که به برخی اشاره میشود:
1⃣ #آرامش_روانی:
وقتی بین زن و مرد حریم نباشد; میل و غریزه ای که در طرفین است افزایش می یابد. غریزه جنسی به گونه ای است که هر چه بیشتر از آن استفاده شود; سرکش تر می شود و هر چه بر روی آن مهر زده شود مهار می گردد.
2⃣ #پایداری_خانواده:
اگر حجاب با کیفیت خاص خود در خانواده برقرار باشد و زن به جز مرد خود به کسی نگاه نکند و تمام توجهش به مردش باشد; عشق و محبت خود را در او خلاصه خواهد کرد و مرد هم اگر این طور باشد; زندگیشان بسیار شیرین و با صفا خواهدشد.
3⃣ #استواری_جامعه:
اگر زن و مرد هر یک به آنچه وظیفه اسلامی آنان است عمل کنند. یعنی زنان با حجاب کامل وارد اجتماع شوند; چشم طماع مردان هوسباز را از خود دور نگه داشته و بدون دغدغه کار خود را به نحو احسن انجام می دهند. مردان هم به کارها و فعالیتهای اجتماعی خود ادامه می دهند
4⃣ #حفظ_ارزش_ومقام_زن:
چون مردان خود را نسبت به زنان نیازمند می بینند; اگر زن خود را از نظرهای شهوانی آنان دور نگه دارد موجب ارزش او می شود. زیرا مردان با مشاهده مرز میان خواهش و رسیدن به زن، وی را به چشم مروارید گرانبهایی می بینند که به علت قرار گرفتن در صدف حجاب، به آسانی نمی توان به آن دست یافت. از نظر اسلام نیز زن هر اندازه عفیف تر باشد; ارزش و احترامش بهتر محفوظ می ماند.
خداوند حجاب فاطمی به زنان عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@porsesh42
موضوع: #حجاب اجباری
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند درباره حجاب می فرماید: وَلَا يبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا: ( زنان با ايمان):زيورهاى خود را آشكار نگردانند مگر آن چه طبعاً از آن پيداست(آیه 31 نور)
ام سلمه نقل مى كند كه بعد از نزول آيه «يدنين عليهن من جلابيبهن» زنان انصار از منازلشان با پوشش هاى مشكى خارج مى شدند به گونه اى كه به نظر مى رسيد بر سر ايشان كلاغى نشسته است. (الدر المنثورسیوطی، ج 5، ص 221)
از تاريخ استفاده ميشود كه در صدر اسلام حتي يهودي و نصاري هم نوعي حجاب داشتند. البته حجابهاي آنان با حجابهاي مسلمين فرق داشته است.
برای اثبات حجاب اجباری استدلال میشود که :
1⃣ اصل وجوب حجاب در آیه نقل شده( 31 نور) و دهها روایت نقل شده است.
2⃣ امر به معروف ونهی از منکر نیز واجب است
3⃣ نهی از منکر عملی از وظایف حکومت اسلامی است (اَلَّذینَ إن مَکَّناهُم فِی الأرضِ ... اَمَروا بِالمَعروفِ و نَهَوا عَنِ المُنکَرِ : کسانی که چون در زمین به آنان توانایی دهیم .. به کارهای پسندیده وا می دارند و از کارهای ناپسند باز می دارند )
بنابراین چون بدحجابی منکر است، مبارزه با بی حجابی و داشتن حجاب اجباری است.
4⃣ از طرفی عمل به قوانین هر جامعه ای لازم است و در جمهوری اسلامی حجاب در قانون اساسی آمده است(مثل : عمل به قوانین رانندگی)
خداوند حجاب فاطمی به زنان ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@porsesh42
#انتخابات
ازاَوجبِ واجباتِ ما حفظِ نظام است
این گفته ی من نباشد این حکم امام است
🌸🍃
جمهوریِ اسلامی ایران حرمِ ماست
خون شهدا حاملِ این طُرفه پیام است
🌸🍃
ای آنکه تویی عاشقِ سردارِشهیدان
حاضرنشدن برسرِصندوق ،حرام است
🌸🍃
دررایِ هرایرانیِ باغیرت وباهوش
ازقاتلِ قاسم ،به خدا یک انتقام است
🌸🍃
حاضرشدن ورای به آن نمره ی برتر
سیلی به روی دشمن وبردوست ،سلام است
🌸🍃
پس وعده ی دیدار، عزیزان سرصندوق
روزی که علیه دشمنان روزقیام است
🌸🍃🌸🍃
#مرید_الشهدائ
@porsesh42
✅ همزمان با هفتۀ #محیط_زیست، دیدار ریاست و کارکنان محترم اداره محیط زیست شهرستان بجستان با امام جمعۀ محترم حضرت حجت الاسلام والمسلمین عبدی
۱۴۰۰.۰۳.۲۰
@porsesh42
پیام ۱۷۴ ( شبهات انتخابات ).mp3
1.85M
🌺 # سؤال:
چرا رأی بدهیم وقتی نظام خودش انتخاب میکند و رأی ما نمایشی است؟!!
🎙 #پاسخ_صوتی:
« سیدجواد عبدی_امام جمعه شهرستان #بجستان »
@porsesh42
#جلسه_هفتگی
هیئت قاسم ابن الحسن (جوانان)
در محل مسجد امام حسن علیه السلام.
🎤 با سخنرانی: حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای عبدی امام جمعه محترم شهرستان #بجستان
@porsesh42
خطبه اول۲۱خرداد.mp3
5.44M
💠 فایل صوتی خطبه های نمازجمعه شهرستان بجستان
✅ خطیب جمعه: حجت الاسلام والمسلمین سیدجواد عبدی
💠 خطبه اول(۱۱دقیقه )
بیستویکم خرداد ماه ۱۴۰۰ @porsesh42