eitaa logo
پاسخ به شبهات و شایعات مجازی ۲۰۲۵
64.9هزار دنبال‌کننده
11.7هزار عکس
4.1هزار ویدیو
50 فایل
﷽ 🔻آیدی مدیر مجموعه پاسخ به شبهات: @Mohaanna ⚠️کپی برداری از مطالب کانال فقط با درج کامل لینک مورد رضایت ماست تبادل و تبلیغات https://eitaa.com/taabblighat 🌐بقیه پیام رسان ها : 🔸http://zil.ink/pshobahat
مشاهده در ایتا
دانلود
⚠️ علوم پزشکی شهید بهشتی: اظهارات زالی تقطیع شده است دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با انتشار اطلاعیه‌ای درباره اظهارات اخیر علیرضا زالی که از عدم واردات مناسب واکسن کرونا مخفی کردن آمارهای مرگ و میر سخن گفته بود، توضیحاتی داد و تاکید کرد که این اظهارات، «به صورت تقطیع‌شده» منتشر شده است. ✳️به گزارش ایسنا، در متن منتشرشده از سوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آمده است: «صحبت‌های امروز منتسب به دکتر علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران در خصوص رویکرد مقابله با کرونا در حالی دست به دست می‌شود که بخش اعظمی از آن تقطیع و با هدفی خاص از سوی برخی جریان‌ها در حال انتشار است. اما اصل ماجرا چیست؟ دکتر زالی امروز ۲۰ مردادماه به مناسبت روز خبرنگار میزبان تعداد محدودی از خبرنگاران و اصحاب رسانه بود تا از تلاش‌های آنان در مدت مبارزه با بیماری کرونا قدردانی نماید. از آن جایی که این جلسه کاملاً غیر رسمی و صرفاً با هدف تقدیر از تعداد محدودی از خبرنگاران برگزارشده بود، برخی از صحبت‌های دکتر زالی به صورت تقطیع‌شده و انتخابی، از برخی کانال‌ها منتشر شده است. این در حالی است که به هیچ عنوان این بخش تقطیع‌شده مورد تأیید دکتر زالی نبوده و این نوع انتخاب خاص از برخی صحبت‌های غیر رسمی موجب سوءتفاهم و برداشت نامناسب رسانه‌ای شده است. مردم و متخصصان و اصحاب رسانه نیک می‌دانند که دکتر علیرضا زالی از ابتدای شیوع کرونا، شفاف، صادقانه و بدون لکنت با مردم و مسئولان سخن گفته است و هرکجا که ضرورت داشته است از تریبون‌های مختلف پیام خود را منتشر کرده است؛ لذا اگر ضرورتی ایجاب کند به صورت رسمی و در قاب و قامت رسانه‌ای رسمی و مورد وثوق با همه مردم و مسئولین در میان خواهند گذاشت. در همین راستا اعلام می‌دارد این نوع انتشار ناقص و خام که با اهداف خاص غیر علمی و غیر اخلاقی صورت می‌پذیرد به مصلحت ملت شریف ایران نیست و بر تمام ما فرض است در شرایط فعلی از پرداختن به هرگونه حاشیه‌ای پرهیز و تلاش خود را جهت حل مشکلات بیماران کرونایی افزایش دهیم؛ همانگونه که حفظ وحدت و روحیه همدلی و نشاط مدافعان سلامت و کادر سختکوش بهداشت و درمان و ارائه اطلاعات و آگاهی لازم به مردم عزیز اولویتی مهم و حساس است. همچنین به منظور ابهام‌زدایی و تصحیح برخی موارد مطروحه، دکتر زالی به زودی و طی مصاحبه‌ای با رسانه‌های رسمی به ارائه توضیحات و جزییات بیشتری خواهد پرداخت.» https://www.isna.ir/news/1400052014958/ -------------------------- ☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در 👇🏻 https://chat.whatsapp.com/JoEhq5D8f6DKv7WQKDO2Kn 📱پیام رسان ایتا👇🏻 🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 📱پیام رسان روبیکا👇🏻 🆔https://rubika.ir/porseshgar 📱 پیام رسان بله👇🏻 🆔https://ble.ir/porseshgar 📱پیام رسان تلگرام👇🏻 🆔https://t.me/poorseshgar 📱پیام رسان سروش👇🏻 🆔sapp.ir/poorseshgar اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
✳️چرا از اول محرم عزاداری می کنیم؟ ️ به امام صادق علیه السلام گفته شد: آقای من به فدایتان شوم، وقتی کسی می میرد یا کشته می شود جلسه نوحه ای برای او می گیرند و من مشاهده می کنم که شما و شیعیانتان اول ماه محرم اقامه عزا می کنید. حضرت فرمودند: هنگامی که هلال ماه محرم دمیده می شود، ملائکه پیراهن امام حسین عليه السّلام را آویزان می کنند در حالیکه از ضربه های شمشیر پاره پاره شده و آغشته به خون است؛ ما و شیعیانمان این پیراهن را با چشم دل می بینیم، پس اشک های ما سرازیر می شود. (خصائص الزینبیة، ص 49) ‏همچنین امام رضا علیه السلام فرمودند: هنگامی که ماه محرم شروع می‌شد، دیگر کسی پدرم را خندان نمی‌دید و هر روز ناراحتی او بیشتر می‌شد تا روز دهم محرم. پس وقتی روز دهم می‌رسید، آن روز روز مصیبت و اندوه و گریۀ او بود. (امالی صدوق/128) 💬|ز|نـ|ـد|ا|نـ|ـی| -------------------------- ☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در 👇🏻 https://chat.whatsapp.com/JoEhq5D8f6DKv7WQKDO2Kn 📱پیام رسان ایتا👇🏻 🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 📱پیام رسان روبیکا👇🏻 🆔https://rubika.ir/porseshgar 📱 پیام رسان بله👇🏻 🆔https://ble.ir/porseshgar 📱پیام رسان تلگرام👇🏻 🆔https://t.me/poorseshgar 📱پیام رسان سروش👇🏻 🆔sapp.ir/poorseshgar اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
📌متن شبهه👇 فیلم شبکه های اجتماعی👇🏻 عدالت عُمَر فاروق از زبان رهبر انقلاب خطبه های نماز جمعه تهران ۲ ربیع الثانی ۱۴۰۷ ۱۴ آذر ۱۳۶۵ پسر به پدرش شکایت کرد پدرش آمد پیش عمرعاص گفت باید قصاص کنی پسر من کتک خورده و بایستی پسر تو که زده او هم کتک بخوره او هم اعتنایی نکرد و اینها را بیرون کرد آمدند مدینه \در زمان خلیفه دوم) آمدند پیش خلیفه توی ی مسجد ماجرا را مطرح کردند خلیفه فوراً نوشت تا حاکم یعنی عمرعاص و پسرش هر دو بیان گفتش که این پسر دهاتی اون پسر استاندارد را قصاص کنه، خود استاندارد هم تعزیر بشه گفت برای خاطر این‌که به میخ قدرت تو پسرت این کار را کرد 📌 پاسخ به شبهه👇 ♦️ بسم الله الرحمن الرحیم 💠 سخنان رهبر معظم انقلاب مربوط به نماز جمعه تهران در تاریخ ۱۳۶۵/۹/۱۴ است. 💠ایشان درباره ی آزادی در اسلام صحبت می کنند و شواهدی ذکر می کنند که قبل از غربیها در همان صدر اسلام مفهوم آزادی برای انسان، در بین مسلمانان رایج بوده است. 💠 ایشان ابتدا سخن مشهور حضرت علی علیه السلام را ذکر می کنند که ایشان فرمودند: «لاتکن عبد غیرک و قد جعلک اللّه حرّا» بنده‌ی غیر خودت نباش که خدا تو را آزاد آفریده (نهج البلاغه، نامه ۳۱). سپس برای اینکه بگویند اینکه انسان باید آزاد باشد کاملا در میان مسلمانان رواج داشته است جریانی از خلیفه ی دوم ذکر می کنند که او به عمروعاص می گوید: «متی استعبدتم النّاس و قد ولدتهم امّهاتهم احرارا؟» از کی شما این مردم را بنده‌ی خودتان و برده‌ی خودتان قرار دادید، در حالی که مادرهاشان اینها را آزاد آفریدند؟ 💠 پس اصلا بحث عدالت داشتن یا نداشتن خلیفه دوم در اینجا مطرح نیست، هر چند برخورد او با عمروعاص و پسرش کار عادلانه بوده است. ما هیچگاه نمی گوییم که خلیفه دوم اصلا عدالت نداشته حتی در یک مورد، بلکه ما معتقدیم که خلفای سه گانه غاصب خلافت و حق امیرالمومنین علیه السلام بوده اند هر چند در برخورد با مجرمین گاهی عدالت نیز داشته اند. 💠 چیزی که بسیار اهمیت دارد عصمت و عدالت امیرالمومنین علیه السلام است که هم از قرآن کریم استفاده می شود هم علماء منصف شیعه و سنی به آن معترف هستند. إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا (احزاب، ۳۳). 💠 در منابع شیعه لقب فاروق برای حضرت علی علیه السلام ذکر شده است: پیامبر اسلام(ص): «او (علی(ع)) فاروقی است که حق و باطل را از هم جدا می‌کند».(امالی صدوق، ۲۶) «یا علی،‌ تو فاروق اعظم و صدیق اکبر هستی» (عیون اخبار الرضا،ج ۲، ۶). -------------------------- ☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در 👇🏻 https://chat.whatsapp.com/JoEhq5D8f6DKv7WQKDO2Kn 📱پیام رسان ایتا👇🏻 🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 📱پیام رسان روبیکا👇🏻 🆔https://rubika.ir/porseshgar 📱 پیام رسان بله👇🏻 🆔https://ble.ir/porseshgar 📱پیام رسان تلگرام👇🏻 🆔https://t.me/poorseshgar 📱پیام رسان سروش👇🏻 🆔sapp.ir/poorseshgar اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
📌متن شبهه👇 ۱۲۰هزار نفر در غدیر بودند ۷۰روز بعد سقیقه شد و آنچه نباید.شد چرا ازاین تعداد جز معدودی اصحاب خاص حضرت امیر هیچکس اعتراض نکرد؟چرا همه با اولی ابوبکر بیعت کردند؟ 📌 پاسخ به شبهه 👇 https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 ✅قبل از پرداختن به علل و ریشه یابی عدم اطاعت مسلمانان صدر اسلام نسبت به موضوع خلافت علی ـ علیه السّلام ـ تذكر این نكته لازم است كه: بر اساس شواهد قطعی تاریخی، آنچه مسلم است این است كه كوتاهی و قصور مسلمانان صدر اسلام و حداقل مسلمانان ساكن مدینه، در رابطه با موضوع خلافت امیر المؤمنین ـ علیه السّلام ـ از باب جهل و بی خبری نبوده است بلكه این بی تفاوتی، سكوت و عدم اطاعت - بنابراین به عواملی كه ذیلاً اشاره می شود - از روی توجه و آگاهی بوده است. زیرا شخصیت ممتاز امیر المؤمنین ـ علیه السّلام ـ برای مسلمانان صدر اسلام، یك چهره ای شناخته شده و كاملاً آشنا بود و برتری و درخشش حضرت در میان اصحاب پیامبر ـ‌ صلّی الله علیه و آله ـ و لیاقت و شایستگی حضرت برای امر خلافت و زعامت امت بعد از پیامبر، بر همگان آشكار بود. از سوی دیگر با توجه شایستگی های منحصر به فرد امیر المؤمنین و بنابراین به دستور وحی، پیامبر اكرم ـ‌ صلّی الله علیه و آله ـ مكرراً مسأله خلافت و جانشینی علی ـ علیه السّلام ـ را در موارد متعددی مطرح و اعلام نموده بود كه مهم ترین آن، صحنة با شكوه غدیر است كه پیامبر ـ‌ صلّی الله علیه و آله ـ علی ـ علیه السّلام ـ را در حضور جمعیت انبوه حاضر به خلافت بعد از خود معرفی نمود و از حاضران نیز بیعت گرفت. این جریان در منابع شیعه و سنی از طرق صحابه به طور متواتر منعكس شده است. با اینكه انتظار می رفت - با توجه به زمینه سازی پیامبر ـ‌ صلّی الله علیه و آله ـ بلافاصله بعد از رحلت حضرت پیامبر ـ‌ صلّی الله علیه و آله ـ امیر المؤمنین ـ علیه السّلام ـ زمام امور را در درست گیرد و رهبری امت و مقام خلافت را بر عهده بگیرد. اما عملاً چنین نشد و مسیر خلافت به انحراف كشانده شد و علی ـ علیه السّلام ـ از صحنة سیاسی و مركز تصمیم گیری به كنار گذاشته شد!؟ بررسی و ریشه یابی عوامل این رخداد مهم تاریخی نیاز به تبیین و تحلیل گسترده دارد كه در اینجا به اختصار به چند چیز به عنوان عوامل اساسی و كلیدی این رخداد تلخ، اشاره می گردد: ۱. دنیا طلبی و عافیت خواهی روحیة دنیا طلبی و عافیت خواهی اكثر مردم، مخصوصاً گروه خواص و نخبگان جامعه آن روز، یكی از مهم ترین علل بی تفاوتی و رویكرد محافظه كارانة آنان نسبت به این رخداد تلخ، محسوب می شود. این امر باعث گردید كه مردمان آن روز كه حماسه های بی نظیر امیر المؤمنین را در صحنه های جهاد به چشم سر مشاهده كرده بودند و سخنان پیامبر ـ‌ صلّی الله علیه و آله ـ را در مورد شخصیت بی همانند علی ـ علیه السّلام ـ مخصوصاً موضوع وصایت حضرت را، شنیده بودند - با این حال در موقعیت حساس هنگامه رحلت پیامبر ـ‌ صلّی الله علیه و آله ـ علی ـ علیه السّلام ـ را تنها بگذارند و در مقابل توطئه گروه كودتاچیان كه به سركردگی خلیفه دوم و اول در سقیفه طرح تصاحب قدرت و غصب خلافت را در انداختند، از حضرت علی ـ علیه السّلام ـ حمایت ننمایند و انحراف آشكار مسیر خلافت را نظاره گر باشند. از این جهت دنیا طلبی و حفظ جان و مال و موقعیت مانع از عكس العمل آنان در این خصوص گردید و از موضع گیری در برابر مجموعة سقیفه را كه با خطرات احتمالی مواجه بود. خود را كنار نگهداشتند و سكوت و بی تفاوتی را برای خود ترجیح دادند كه این روحیه البته معلول ضعف ایمان آن بود كه بدان اشاره می شود. ۲. قوم محوری و قبیله گرائی عمدة مسلمانان و كسانی را كه در كنار پیامبر حضور داشتند، با توجه به ظهور اسلام در جزیرة العرب - مجموعة اعراب مسلمان مكه و مدینه (مهاجرین و انصار) تشكیل می دادند. آنان علی رغم گرویدن به اسلام، علقه های قومی و فرهنگ قبیله محوری هنوز در تصمیم گیری های آنان دخیل بود. در اولین لحظات بعد از رحلت پیامبر ـ‌ صلّی الله علیه و آله ـ گروه مهاجرین مكه و در رأس آنان ابوبكر و همفكرانش در برابر قبایل انصار به صف آرای پرداختند و با اكثریت گروه انصار به پیشوای "سعد بن عباده"[۱] رئیس خزرجیان، ‌ به مقابله بر خواستند و سرانجام نیز با حیله های حساب شده و تهدید خلیفه دوم، در این رقابت پیروز گردیدند و قدرت را تصاحب نمودند. در چنین اوضاع و احوالی كه رگه های جاهلیت قوم گرائی گل كرده بود و دو طایفة مهاجر و انصار بر سر خلافت پیامبر ـ‌ صلّی الله علیه و آله ـ به جنگ و ستیز برخواسته بودند، فقط عده اندكی از پیروان راستین پیامبر ـ‌ صلّی الله علیه و آله ـ و رجال بنی هاشم به علی ـ علیه السّلام ـ وفادار ماندند كه این تعداد نیز بسیار كم و انگشت شمار بودند و در حدی نبودند كه بتوانند حركت جامعه را از وضعیت به وجود آمده تغییر دهند زیرا رنگ نفاق در چهره اكثر مدعیان تقرب
پیامبر ـ‌ صلّی الله علیه و آله ـ مشهود بود همان هایی كه بعداً جریان هایی مثل ناكثین و مارقین و ... در برابر حضرت علی ـ علیه السّلام ـ پدید آورند. ۳. قریب العهد بودن به اسلام بسیاری از مسلمانان، به تازگی به اسلام گرویده بودند و آگاهی عمیق و ایمان راسخ نسبت به آموزه های دینی و قرآنی نداشتند، طبیعی بود كه از سوی این عده نیز انتظار حركت اصلاحی و حمایت از حضرت در آن شرایط وجود نداشت بلكه حتی خطر تفرقه و ارتداد در میان آنان نیز وجود داشت. خود امیر المؤمنین در این رابطه می فرماید: «به خدا سوگند اگر خطر ایجاد اختلاف و شكاف در میان مسلمانان نبود و بیم آن نمی رفت كه بار دیگر كفر و بت پرستی به سرزمین اسلام باز گردد و اسلام محو و نابود شود. من موضع دیگری در برابر آنان می گرفتم، لكنا علی غیر ماكنا لهم علیه».[۲] بدیهی است كه از چنین مجموعة كه خطر ارتداد بسیار از آنان موجب سكوت حضرت گردید، توقعی حمایت و دفاع و ایثار نخواهد بود. [۳] ۴. كینه و عقده نسبت به حضرت بسیاری از قبایلی كه در مكه و در مدینه و اطراف آن زندگی می كردند نسبت به علی ـ علیه السّلام ـ بی مهر بودند و كینه او را در دل داشتند زیرا علی بود كه پرچم كفر این قبایل را سرنگون كرد و قهرمانان آنان را به خاك ذلت افكند. این افراد هر چند بعدها پیوند خود را به اسلام اعلام نمودند ولی در باطن - علی رغم تظاهر به اسلام - بغض و عداوت علی ـ علیه السّلام ـ را در دل داشتند. [۴] بنابراین با توجه به عقده ها و كینه های دیرینة جمعی، تازگی و نوآموزی بسیار دیگر، گرایش طایفه ای و قومی جمعی دیگر، و مهم تر از همه قدرت طلبی عناصر مطرح و در میان اصحاب پیامبر و محافظه كاری و نفاق نخبگان همه و همه عواملی بودند كه زمینة حمایت مردمی از حضرت علی ـ علیه السّلام ـ را به حداقل رسانده و امام ـ علیه السّلام ـ را مجبور به انتخاب به سكوت تلخ نمایند. پی نوشت ها: [۱] . پژوهشی عمیق پیرامون زندگی علی ـ علیه السّلام ـ، جعفر سبحانی، ص ۲۰۱ - ۲۰۹، چاپ سوم، ۱۳۶۶، انتشارات جهان آراء. [۲] . شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۱، ص ۳۰۷، چاپ اول قاهره، دارالاحیاء الكتب العربیه، ۱۳۷۸ هجری قمری. [۳] . سیرة پیشوایان، مهدی پیشوائی، ص ۶۳ - ۷۲. چاپ دوم، مؤسسه امام صادق ـ علیه السّلام ـ، ۱۳۷۴ هجری قمری، قم. [۴] . پژوهشی عمیق پیرامون زندگی علی ـ علیه السّلام ـ، جعفر سبحانی، ص ۲۱۹. -------------------------- ☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در 👇🏻 https://chat.whatsapp.com/JoEhq5D8f6DKv7WQKDO2Kn 📱پیام رسان ایتا👇🏻 🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 📱پیام رسان روبیکا👇🏻 🆔https://rubika.ir/porseshgar 📱 پیام رسان بله👇🏻 🆔https://ble.ir/porseshgar 📱پیام رسان تلگرام👇🏻 🆔https://t.me/poorseshgar 📱پیام رسان سروش👇🏻 🆔sapp.ir/poorseshgar اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
📌متن شبهه👇 پست تان را خواندم محتوا و مفهوم پستتان زیبا بود درود بر شما . بله هدف از جنگ عاشورا این نیست که ما با قمه و زنجیر خودمان را بزنیم و با دست به سینه ی خود بکوبیم که ای بی کفن حسین وای ... هدف از عاشورا ایستادن در مقابل ظلم حتی به قیمت جان است اما : شما می گوئید قیام امام حسین !!! بفرمائید کجا قیام کرد ؟؟؟ امام حسین برای ولایت کوفه به طرف کوفه حرکت کرد ، آن هم در ماهی که در آن جنگ و خونریزی را از قرنها پیش حرام اعلام کرده بودند و بخاطر اینکه جنگی صورت نگیرد ماه حرام را برای این سفر انتخاب کرد ولی لشکر یزید محاصره اش کرد . نه راه رفتن داشت و نه راه برگشتن و مجبور شد با لشکر یزید ( پسرعمویش ) بجنگد . یزید پسر معاویه ، معاویه پسر ابو سفیان و ابوسفیان عموی پیغمبر امام حسین پسر امام علی و علی پسر ابوطالب و ابوطالب عموی پیغمبر ( جنگ بین دو پسر عمو ) اگر بگوئیم خمینی قیام کرد دروغ نگفته ایم اما اگر بگوئیم حسین قیام کرد دروغ .گفته ایم چون قیام یعنی برخواستن . امام حسین مجبور شد بجنگد و کشته شود . راه سومی نداشت . قیام یعنی برخواستن ، شورش به پا کردن ، انقلاب یا به قولی اغتشاش براه انداختن تا سرنگونی ظالم . امام حسین نه بپاخواست نه انقلاب کرد ، نه اغتشاش کرد نه شورش کرد ، پس قیام نکرد و هی نگوئید قیام امام حسین . یک مسئله را با یکی از روحانیون تراز اول مشهد که معروف هم هستند در میان گذاشتم و ایشان پذیرفتند اینکه می گوئیم قیام امام حسین ، اشتباه است 📌پاسخ به شبهه👇🏻 https://chat.whatsapp.com/JoEhq5D8f6DKv7WQKDO2Kn ⚠️🚨یکی از اتفاقات زیانبار رایج در فضای مجازی فارسی و غیرفارسی این است که کسی که از یک موضوع اطلاعات کافی ندارد، تصمیم می‌گیرد دیگران را راهنمایی کند! شروع می‌کند به نت‌برداری از مطالبی که مخلوط درست و نادرست‌اند و به اندازهٔ درک خود از آن‌ها برداشت و آن را برای راهنمایی عموم منتشر می‌کند! اسم یک شخص حقیقی یا حقوقی معروف را هم زیر مطلب می‌نویسد تا لطفش به مخاطبین تکمیل شود! مبادا زحمتش جدی گرفته نشود! عده‌ای هم با همین هدف چنین مطالبی را بازنشر می‌کنند و سبب می‌شوند کسانی که سواد و سواد رسانه‌ای کمی دارند دچار زیان‌های ناشی از باور چنین مطالبی شوند. حضرت به قیام بر علیه نظام حاکم پرداخت. شروع قیام حضرت در کربلا و در ماه‌های حرام نبود بلکه قیام حضرت ماه‌ها قبل آغاز شده بود و سرانجام آن در کربلا بود و نه شروع آن. در ضمن حضرت در ماه محرم به جنگ با آنان بر نخواست بلکه مسیر حرکت حضرت به سمت کوفه بود که لشکریان یزید راه را بر حضرت بسته و در ماه محرم جنگ ناخواسته‌ای را به حضرت تحمیل کردند. لذا باید تاکید نمود که امام آغازگر و یا خواهان جنگ نبود بلکه این جنک در این ماه و در این مکان به ایشان تحمیل شد. اما در ادامه و با توجه به سخنان شما در مورد قیام حضرت مناسب است به مطالب زیر توجه فرماییدمقدمه: برخی با ارائه نظریات نسنجیده و غیر قابل قبول پیرامون هدف قیام عاشورا، تصویر وارونه و یا حداقل نامنا سب با شأن رهبری این قیام ارائه کرده‌اند و هیچ کدام از آنها، در ارائة یک تصویر روشن و جا مع از انگیزه های قیام امام حسین ـ ع ـ توفیق نداشته اند . در این مجال کوتاه نیز نمی‌توان به تفصیل به این پرسش پاسخ داد لذا به صورت مختصر در این زمینه باید گفت: یک پژوهش گر و یا شخص سوال کننده پیرامون تاریخ عاشورا اگر بخواهد به ماهیّت و جوهرة قیام عاشورا تا حدّ زیادی پی ببرد، باید در گام نخست، با نگا ه و مطالعة جامع و کامل در بارة امام حسین ـ ع ـ، به زندگی، شخصیّت و مقام حضرت به عنوان امام معصوم، شناخت لازم و کافی پیدا کند و سپس با مطالعه و تعمّق لازم در بیانات و گفتار حضرت که در مقاطع مختلف قیام و حتّی پیش از آغاز آن در بارة انگیزة و هدف حرکت خویش بیان کرده است، با ماهیّت قیام آن حضرت تا حدّ زیادی آشنا شود. اکنون با این مقدمه و با توجّه به این که بهترین و مطمئن ترین سند برای شناخت اهداف نهضت سیدالشهدا ـ ع ـ، کلمات خود آن حضرت و یا امامان دیگر در این باره است، مجموع خطبه ها، سخنان، نامه ها و وصیت نامة امام حسین ـ ع ـ که در بارة اهداف و انگیزه های قیام عاشورا است و نیز برخی از تعابیر زیارت نامه های متعدّد و مختلف که از امامان دیگر در بارة حضرت رسیده است و در آنها به انگیزة قیام پرداخته شده است، مورد مطالعه و بررسی قرار داده و سپس با استخراج فهرست‌وار اهداف قیام، به تفسیر و تحلیل آنها، می‌پردازیم : ۱ ـ امام حسین† در مکه در جمع گروهی از علما و نخبگان دیگر مناطق اسلامی با ایراد خطبه ای شور انگیز و کوبند ه، ضمن یادآوری وظیفة سنگین و تکلیف خطیر علما و بزرگان شهرها در بارة پاسداری از کیان دین و اعتقادات مسلمانان و پیامدهای سکوت در برابر جنایات امویان، از خاموشی آنان در برابر سیاست های دین‌ستیزانة حاکمان اُموی انتقاد کرده و هرگونه همرا
هی و سازش با آنان را گناه نابخشودنی دانستند . حضرت در پایان سخنان خود، هدف از اقدامات و فعالیت هایش را برضدّ نظام ستم گر حاکم (که چند سال بعد خود را در قالب یک نهضت نشان داد) چنین اعلام فرمودند : خدایا تو می دانی آنچه از طرف ما انجام گرفته است (از سخنان و اقدامات برضدّ حاکمان اُمَوِی) به خاطر رقابت و سبقت جویی در فرمانروایی و افزون‌خواهی در متاع ناچیز دنیا نبوده است، بلکه برای این است که نشانه های دینت را (به مردم) نشان دهیم ( برپاگردانیم) و اصلاح در سرزمین هایت را آشکار کنیم . می خواهیم بندگان ستمد یده ات در امان باشند و به واجبات و سنّت ها و احکا مت عمل شود . [۱] از این جملات می توان چهار هدف را برای اقدامات و فعالیت های امام حسین ـ ع ـ که در عصر حاکمیّت یزید جزء اهداف قیام حضرت به شمار می رفت، استخراج کرد: الف ـ احیای مظاهر و نشانه های اسلام اصیل و ناب محمدی ب ـ ا صلاح و بهبود وضع مردم سرزمین‌های اسلامی ج ـ مبارزه با ستمگران اُموی جهت تأمین امنیّت برای مردم ستمدیده د ـ فراهم ساختن بستری مناسب برای عمل به احکام و واجبات الهی ۲ـ امام حسین ـ ع ـ ضمن وصیّت‌نامه ای که هنگام خروج از مدینه و در زمان وداع با برادرش محمّد بن‌حنفیّه برای وی نوشت، هدف از حرکت خویش را چنین بازگو کرد: من نه از روی سرمستی و گستاخی و نه برای فساد و ستم گری حرکت کردم . بلکه تنها برای طلب اصلاح در امّت جدم حرکت کردم. می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و به سیرة جدم و پدرم علی بن‌ابی‌طالب عمل کنم .[۲] و در زیارت های مختلف که در بارة امام حسین ـ ع ـ از امامان ـ ع ـ وارد شده، این تعابیر فراوان دیده می شود: «اَشْهَدُ اَنَّکَ قَدْ اَقَمْتَ الْصَّلوةَ وَ آتَیْتَ الزَّکوةَ وَ اَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَیْتَ عَنِ الْمُنْکَرِ»[۳] گواهی می دهم که تو نماز را بپا داشتی و زکات دادی و امر به معروف و نهی از منکر کردی . از این عبارات، اهداف ذیل را از قیام حضرت، می توان استفاده کرد : الف ـ طلب اصلاح در امور امّت پیامبر ـ ص ـ ب ـ امر به معروف ج ـ نهی از منکر د ـ عمل به سیرة رسول‌خداـ ص ـ و امیرالمؤمنین ـ ع ـ همانند برپایی نماز و پرداخت زکات ۳ ـ حضرت در نامه ای که در زمان اقامت خویش در مکّه در پاسخ دعوت به نامه های اش راف و بزرگان کوفه مبنی بر آمدن به کوفه، نوشتند، هدف قیام خود را چنین بیان فرمودند: به جانم سوگند، پیشوا کسی است که به کتاب خدا عمل کند، عدل و داد را محقق سازد، معتقد به حقّ باشد، خود را به آنچه در راه خدا هست پایدار بدارد .[۴] امام† در این نامه، هدف از قیام را، تلاش در جهت برپایی حکومتی می داند که رهبر و پیشوای آن، صفات و امتیازات ذیل را دارا باشد: الف ـ به کتاب خدا حکم کند . ب ـ عدالت را در جامعه حاکم کند . ج ـ متدیّن ومعتقد به دین خدا باشد . د ـ خود را وقف خدا و اهداف الهی کند . ۴ـ حسین بن‌علی در نامه ای که ضمن آن از بزرگان بصره دعوت به همیاری و همراهی با وی کرده است، علّت و هدف از نهضت خویش را چنین بیان می کند: من شما را به کتاب خدا و سنّت پیامبرش می خوانم . همانا سنّت پیامبر ـ ص ـ از بین رفته است و بدعت زنده شده است .[۵] و در جواب عبدالله بن‌مُطیع می فرماید : کوفیان به من نامه نوشته و از من خواسته اند به نزدشان بروم ، چون امیدوارند (که با رهبری من) نشانه‌ های حقّ زنده و بد عت ها نابود شود .[۶] و نیز در نامه ای که به شیعیان بصره نوشتند، فرمودند: من شما را به زنده کردن نشانةهای حقّ و نابود کردن بدعت ها می خوانم .[۷] از مجموع نامه و پاسخ حضرت، این اهداف را می توان برای نهضت عاشورا استفاده کرد : الف ـ دعوت (و عمل) به کتاب خد ا و سنّت پیامبر ـ ص ـ ب ـ احیای سنّت پیامبرˆ که از بین رفته است، و برپایی مظاهر حقّ و حقیقت ج ـ از بین بردن بدعت ها (که جایگزین احکام خدا و سنّت پیامبرˆ شده است .) ۵ـ ابا عبدالله درخطبه ای که پس از برخورد با حرّ بن‌یزید رِیاحی در منزل «بَیْضَه» ایراد فرمودند، انگیزة قیام خود را با استناد به فرمایش پیامبر ـ ص ـ، چنین بیان کردند : ای مردم ! رسول‌خدا ـ ص ـ فرمودند: کسی که فرمانروای ستمگری را ببیند که حرام خدا را حلال کرده و پیمان الهی را شکسته و با سنّت رسول‌خدا ـ ص ـ مخالفت ورزیده در میان بندگان خدا با گناه و تجاوزگری رفتار می کند، ولی در برابر او با کردار و گفتار خود برنخیزد، برخدا است که او را در جایگاه (عذاب‌آور) آن ستمگر قرار دهد . هان (ای مردم ) بدانید که این ها تن به فرمانبری از شیطان داده و اطاعت از فرمان الهی را رها کرده و فساد را نمایان ساخته و حدود خدا را تعطیل نموده اند، درآمدهای عمومی (بیت المال) مسلمانان را به خود اختصاص داده اند و حرام خدا را حلال و حلا لش را حرام کرده اند و من شایسته ترین فرد برای تغییر دادن (سرنوشت و امور مسلمانان) هستم[۸] از این خطبه و یا نامه، علّت قیام سیدالشهدا† را می توان این امر دانست که ح
اکمان بنی اُمَیّه (به ویژه یزید) اقدامات ضدّ دینی زیر را مرتکب شده اند: الف ـ فرمانبری از خدا را رها کرده و به اطاعت از شیطان رو آورده اند ؛ ب ـ فساد را (در زمین) آشکار کرده اند ؛ ج ـ حدود الهی را تعطیل کرده اند ؛ د ـ بیت‌المال را به خود اختصاص داده اند ؛ ﻫ ـ حرام خدا را حلال و حلال الهی را حرام کرده اند . از این رو است که در زیارات وارد ه در بارة امام حسین ـ ع ـ، شهادت به برپایی احکام الهی و سنّت پیامبرˆ و امیرالمؤمنین† توسط حضرت، داده شده است: «اَشْهَدُ اَنَّکَ قَدْ حَلَّلْتَ حَلالَ اللهِ وَ حَرَّمْتَ حَرامَ اللهِ وَ اَقَمْتَ الصَّلا ةَ وَ آتَیْتَ الزَّکاةَ وَ اَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَیْتَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ دَعَوْتَ اِلی سَبِیلِکَ بِالْحِکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ»[۹] شهادت می دهم که تو حلال خدا را حلال و حرام خدا را حرام کردی و نماز را بپا داشتی و زکات دادی و امر به معروف و نهی از منکر کردی و (مسلمانان را) با پند و اندرز نیکو، به راه روش خود، فراخواندی . و همچنین: شهادت می دهم که تو به عدل و داد امر کردی و( مسلمانان را) به سوی این دو دعوت کردی .[۱۰] ۶ـ پیشوای سوّم درمنزل «ذوحُسَم» در توجیه حرکت خویش چنین فرمودند: آیا نمی بینید که به حقّ عمل نمی شود و از باطل بازداشته نمی شود؟ (در چنین شرایطی) باید مؤمن، به حقّ خواهان دیدار خدا باشد . من چنین مرگی را جز شهادت و زندگی با ظالمان را جز ننگ و خواری نمی بینم .[۱۱] امام†دربارة ذلت‌ناپذیری خود به عنوان هدف دیگر از قیام خویش، بیانات دیگری نیز دارد، از جمله در مقابل پیشنهاد عبیدالله که حضرت را بین کشته شدن و بین بیعت کردن با یزید مخیّر کرده بود، می فرماید: «... هیهاتَ مِنَّا الذِلّة یأبی اللهُ ذلکَ لَنَا وَ رَسُولُهُ وَ المؤمنُونَ ...»[۱۲] از ما دور باد که پستی را پیشة خود کنیم، (چرا که) خدا و رسول او از آن ابا دارند. نکتة شایان توجّه در این فراز آن که امام حسین(ع) عدم ذلت‌پذیری خود را مستند به امر خدا و سیرة رسول‌خدا(ص) و مؤمنان می داند، چرا که مؤمن واقعی با پیروی از فرمان خدا و تأسّی به سیرة رسول‌خداˆ، به هیچ رو به ذلّت تن در نمی دهد. و نیز در جای دیگر فرمود: به خدا سوگند، من دستم را (به نشانة بیعت) همانند شخص خوار به آنان (پیروان یزید) نمی دهم و همانند فرار بردگان، فرار نمی کنم. .[۱۳] و باز فرمود: مرگ در عزت، بهتر از زندگی در ذلّت است. [۱۴] از مجموع این سخنان، این اهداف را می توان استفاده کرد: الف ـ ترویج حقّ و عمل به آن ب ـ نهی از ترویج باطل و بازداشتن از عمل به آن ج ـ عدم پذیرش زندگی ذلّت‌بار و ننگین دنیا و انتخاب زندگی با سعادت آخرت. ۷ـ امام صادق† در زیارت اربعین، هدف از نهضت حسینی را چنین بیان می فرماید: (حسین بن علی ـ ع ـ) جان خویش را در راه تو (خدا) فدا کرد تا بندگانت را از بی خبری و سرگردانی گمراهی نجات دهد .[۱۵] از دیدگاه امام ششم، سیدالشهدا ـ ع ـ با نهضت عاشورا، اهداف زیر را تعقیب می کردند: الف ـ نجات مسلمانان از بی خبری نسبت به احکام دین و وظایف خویش در برابر پروردگار ب ـ رهایی بندگان خدا از گمراهی با آگاه ساختن آنان به لزوم پیروی از رهبران واقعی دین نتیجه بحث با اندکی دقّت در اهداف استخراج شده از این بیانات، ملاحظه می شود که امام ـ ع ـ علّت و انگیزة قیام خویش را، مبارزه با منکرات فراوان در جامعه اسلامی و تبلیغ و ترویج معروف در بین مسلمانان، اعلام می کنند . بنابراین، فلسفة اصلی و نهایی نهضت حضرت را می توان در یک هدف جا مع و کلّی یعنی «احیای فرهنگ اسلام اصیل و ناب محمدی ـ ص ـ و زدودن زنگارهای تحریف و بدعت از دین جدّشان» خلاصه کرد . البته حضرت راهکار و ابزار لازم جهت جامة عمل پوشاندن به این هدف را، در عنصر «امر به معروف و نهی از منکر» می دانند . از این رو در وصیّت‌نامه خود به محمّد بن‌حنفیه می نویسند: «ارید ان آمر بالمعروف و انهی عن المنکر» و یا (چنان که گذشت) در زیارت نامه های مربوط به حضرت آمده است: «... وَ اَمَرْتَ بالمعروف وَ نَهَیْتَ عَن المنکر» توضیح مطلب آن که: اگر حضرت علّت حرکت خویش را مبارزه با اموری، هم چون رواج بدعت ها، مخالفت با کتاب خدا و حلال و حرام الهی، نابودی سنّت پیامبر ـ ص ـ ، شیطان محوری و ترک خدا محوری، فساد، ظلم، بی عدالتی و ناامنی در جامعة اسلامی، تعطیلی حدود الهی، در انحصار گرفتن و تاراج بیت‌المال مسلمانان و ... می دانست، تمام این امور حاکی از فراوانی و شیوع امری به نام «مُنْکَر» در جامعة اسلامی بود ، که حضرت خود را موظّف به نهی از آن می دانستند . و نیز اگر اباعبدالله ـ ع ـ جامعة اسلامی را به اموری از قبیل: عمل به کتاب خدا و سنّت پیامبر ـ ص ـ، احیای مظاهر و نشانه های حقّ، ایجاد امنیّت، اصلاح و بهبودی وضع امور امّت و مسائلی از این قبیل، فرامی خواند، این مسأله نشان گر آن است که امری به نام «معروف» در جامعه از بین رفته یا دست
کم در حال نابودی بود . از این رو اگر حضرت از بیعت با یزید امتناع کرده و با این عمل، از یک سو، آمادگی خود را برای شهادت و مقاومت در برابر حکومت یزید اعلام کرد، و از سوی دیگر، تلاش خود را جهت برانداختن حکومت یزید و تأسیس حکومت اسلامی، به کار گرفت، در واقع سرباززدن از بیعت، به معنای نهی از منکر، ترویج معروف و اتمام حجّت با مسلمانان در بارة حرمت سکوت در برابر بدعت ها و جنایات بنی اُمَیّه بود و بیعت و یا حتّی سکوت در مقابل چنین حکومتی، افزون بر آن که ترویج منکر و مبارزه با معروف بود، عذر و بهانه ای نیز برای افراد عادّی در همکاری با حاکمان اُموی می شد . به دیگر سخن ، آنچه در سیرة حسین بن‌علی‡ به عنوان امام معصوم، مسلم و غیرقابل تردید به نظر می رسد، آن است که شخصیّتی همانند امام حسین ـ ع ـ حاضر نبودند با شخصی هم چون یزید بیعت کرده و حکومت وی را به رسمیّت بشناسند ، چرا که حضرت با مشاهده و بررسی عمق انحرافات امّت اسلامی در عصر حکومت معاویه و سپس حکومت یزید، به این نتیجه رسیده بودند که دیگر نمی توان با موعظه و خطبه های آتشین و سخنرانی های تهدیدآمیز و تحریک‌کننده، انحرافی را که در مبانی اعتقادی و سیا سی جامعة اسلامی و نیز در دستگاه خلافت رسوخ کرده، از بین ببرند . بلکه تنها راه درمان و نجات امّت اسلامی، برپایی یک نهضت عمیق است که بازتاب و گسترة آن، افزون بر آن که فرامکانی باشد، فرازمانی نیز بوده و در گسترة زمان، الگویی برای آزاد مردان تاریخ باشد . البته در مقابل، یزید کسی نبود که بدون بیعت گرفتن از امام ـ ع ـ، ساکت بنشیند، چرا که به رسمیّت نشناختن حکومت از سوی افرادی هم چون حسین بن‌علی ـ ع ـ، به معنای ردّ مشروعیّت آن و آمادگی برای مبارزه با حکومت بود و یزید به خوبی به این موضوع آگاهی داشت . [۱] . ابن‌شعبة حرانی، تحف العقول، ص۲۳۹ ؛ مجلسی، بحارالانوار، ج۹۷، ص۸۱ ـ ۸۰ . [۲] . ابن‌اعثم کوفی، کتاب الفتوح، ج۵، ص۲۱؛ خوارزمی، مقتل‌الحسین، ج۱، ص۱۸۹ ـ ۱۸۸. [۳] . کلینی، الفروع من الکافی، ج۴، ص ۵۷۸؛ ابن‌قولویه، کامل‌الزیارات، صفحات ۳۷۱، ۳۷۶، ۳۷۸ ـ ۳۸۰، ۴۰۲ و ۵۱۸؛ هم چنین ر. ک: شیخ عباس قمی، کلیات مفاتیح الجنان، ترجمة مهدی الهی قمشه ای، تهران، انتشارات علمی، [بی تا]، زیارت مخصوصة امام حسین ـ ع ـ، ص ۷۵۸، زیا رت های مطلقة امام حسین ـ ع ـ، صفحات ۷۷۵، ۷۷۷، ۷۷۸ ـ ۷۷۹، ۷۸۳، زیارت امام حسین ـ ع ـ در نیمة رجب، ص ۸۰۷ ، زیارت امام حسین ـ ع ـ در شب های قدر، ص۸۱۱ ، زیارت امام حسین ـ ع ـ در روزهای عید فطر و قربان، ص ۸۱۶ و زیارت امام حسین ـ ع ـ در روز عرفه ، ص ۸۲۵. ناگفته نماند «شهادت دادن» در اینجا به مفهوم متعارف آن یعنی گواهی کردن و تأیید یک موضوع مادّی و حقوقی نیست، بلکه بیان یک حقیقت معنوی و اعتراف به یک واقعیت است که با انگیزة معنوی صورت گرفته است . یعنی من این واقعیت را درک می کنم که نهضت تو به انگیزة امر به معروف و نهی از منکر بوده است نه به علّت دعوت کوفیان یا علل دیگر . بنابراین اگر تلاش ها و کارهای دیگری صورت گرفته است، همه برای رسیدن به آن هدف و آرمان بزرگ بوده است . [۴]. طبری، تاریخ الامم و الملوک، ج۵، ص۳۵۳؛ شیخ مفید، الارشاد، ج۲، ص۳۹. [۵] . طبری، همان، ج ۵، ص۳۵۷ ؛ احمد بن‌یحیی بن‌جابر البَلاذُری، انساب‌الاشراف، ج۲، ص۳۳۵ . [۶] . ابوحنیفه دینوری، الاخبار الطِّوَال، ص۳۶۴ . [۷] . همان، ص۳۴۳ ـ ۳۴۲ . [۸]. طبری، تاریخ الامم والملوک، ج۵، ص۴۰۳ ؛ بَلاذُری، انساب الاشراف، ج۳، ص۳۸۱ . [۹]. شیخ‌عباس قمی، کلیات مفاتیح الجنان، زیارت مطلقة امام حسین، ص۷۷۹ . [۱۰]. شیخ‌عباس قمی، کلیات مفاتیح الجنان، ص۸۰۳. [۱۱]. طبری، تاریخ الطبری، ج۵، ص۴۰۴. [۱۲]. مسعودی، اثبات‌الوصیة، ص ۱۶۶؛ طبرسی، الاحتجاج، ج۲، ص۹۹؛ ابن‌نما، مثیرالاحزان، ص۴۰. [۱۳]. شیخ مفید، الارشاد، ج۲، ص ۹۸؛ طبرسی، إعْلامُ الوَرَیٰ بِأعْلامِ الهُدَیٰ، ص۲۳۸. [۱۴] ابن‌شهراشوب، پیشین، ج۴، ص ۷۵. [۱۵]. شیخ طوسی، تهذیب‌الاحکام، ج۶، ص۱۲۶؛ شیخ طوسی مصباح‌المتهجد، ص۷۸۸. -------------------------- ☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در 👇🏻 https://chat.whatsapp.com/JoEhq5D8f6DKv7WQKDO2Kn 📱پیام رسان ایتا👇🏻 🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 📱پیام رسان روبیکا👇🏻 🆔https://rubika.ir/porseshgar 📱 پیام رسان بله👇🏻 🆔https://ble.ir/porseshgar 📱پیام رسان تلگرام👇🏻 🆔https://t.me/poorseshgar 📱پیام رسان سروش👇🏻 🆔sapp.ir/poorseshgar اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
📌متن شبهه👇 فیلم شبکه های اجتماعی👇🏻 واقعا عجیب است خیلی از مردم در نقاط مختلف ایران انجام می دهند آنها معتقدند که برای عزاداری باید قمه های تیز و بلند و برنده را روی سر خودشان بزنند تا پوست سرشان پاره شود و تمام تن و بدنشان خونی شود آنها معتقدند که هر چقدر محکم‌تر قمه بزنند و سرشان بیشتر پاره شود ثواب بیشتری کردند و از گناهانشان کم می‌شود اما این رسم عجیب از کجا آمده و اولین کسی که قمه زنی کرد چه کسی بود؟ باور نمی‌کنید اگر بگویم اولین نفر سفیر فخیمه انگلیس بود که در سال ۱۲۹۶ در باغ سفارت انگلیس قمه زد و این را هم همانند بسیاری دیگر از خرافه ها و گمراهی به خورد مسلمانان دادیم و خدا می داند چقدر باید این کار پاداش گرفت و امکانات نصیب خود کرد این عکسی هم که می‌بینید سفیر قمه زن انگلیس است که چندی پیش اسناد سوخته سال‌های دور mi6 را منتشر کرد این سفیر که در ایران دیده بود مردم ایران چقدر معتقد و پایبند به عزاداری هستند با زدن قمه بر سر خود این رسم را در ایران برجای گذاشت و بعد از آن مردمی که این عمل را دیده بودند از او تقلید کردند و طی سالیان دراز این موضوع به یکی از رسم‌های ایران تبدیل شد 📌 پاسخ به شبهه👇 🔷️ بسم الله الرحمن الرحیم ♦️قمه زنی به هیچ وجه در ایران رواج ندارد و تعداد بسیار اندکی از مردم ممکن است از روی جهالت دست به چنین عملی بزنند. ♦️در مورد خاستگاه قمه زنی اختلاف نظر وجود دارد و دقیقا مشخص نیست چطور این رسم نادرست به وجود آمده است، اما به نظر می رسد پیشینه آن به دوران صفویه باز می گردد. https://b2n.ir/n11995 پس اینکه گفته شده اولین بار سفیر انگلیس در سال ۱۲۹۶ در ایران قمه زنی کرد نمی تواند درست باشد هر چند ممکن است باعث ترویج آن شده باشد که سندی برای این امر یافت نشد. ♦️قمه زنی یک عمل افراطی است که باعث وهن شیعه و تمسخر مذهب است، لذا چنین عملی طبق فتوای مشهور مراجع تقلید جایز نیست. اکنون در کشورهای بیگانه برای تبلیغ علیه مذهب شیعه از تصاویر قمه زنی استفاده می کنند و مذهب ما را خرافی و به دور از عقلانیت نشان می دهند. قمه زنی هیچ ریشه ی دینی ندارد و از انواع عزاداری به شمار نمی رود. https://b2n.ir/f93687 ♦️سند محکمی برای جریان حمامی در شوش که انگلیسیها استفاده از آب کثیف آن را جهت شفا در بین مردم رواج دادن یافت نشد. -------------------------- ☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در 👇🏻 https://chat.whatsapp.com/JoEhq5D8f6DKv7WQKDO2Kn 📱پیام رسان ایتا👇🏻 🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 📱پیام رسان روبیکا👇🏻 🆔https://rubika.ir/porseshgar 📱 پیام رسان بله👇🏻 🆔https://ble.ir/porseshgar 📱پیام رسان تلگرام👇🏻 🆔https://t.me/poorseshgar 📱پیام رسان سروش👇🏻 🆔sapp.ir/poorseshgar اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
ماجرای عکس بیمارستان جاسک 🔺این عکس برگرفته از شبکه کلمه در فضای مجازی با عنوان "بیمارستان جاسک " در حال انتشار است . ✅ بدینوسیله به اطلاع می‌رساند این عکس متعلق به شرکت گاما هست که چندین روز گذشته طغیانی از مسمومیت غذایی در بین کارکنان شرکت داشتند و مسمومین در داخل شرکت تحت درمان قرار گرفتند. -------------------------- ☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در 👇🏻 https://chat.whatsapp.com/JoEhq5D8f6DKv7WQKDO2Kn 📱پیام رسان ایتا👇🏻 🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 📱پیام رسان روبیکا👇🏻 🆔https://rubika.ir/porseshgar 📱 پیام رسان بله👇🏻 🆔https://ble.ir/porseshgar 📱پیام رسان تلگرام👇🏻 🆔https://t.me/poorseshgar 📱پیام رسان سروش👇🏻 🆔sapp.ir/poorseshgar اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
🔰 آیا زاکانی خلاف نظر رهبری عمل کرده است؟ رهبری فرمودند نمایندگان نباید از ابتدای ورود به مجلس برای رسیدن به مناصب اجرایی و پست های بالاتر نقشه بکشند! 🔺خبر شهردار شدنش مردم را خوشحال کرد و برخی را ناراحت. جریان انقلاب و آنهایی که کارامدی، روحیه جهادی و سابقه‌اش در مبارزه با فساد را دیده‌اند خوشحالند و اصلاح طلبان و آنهایی که منافعشان در شهرداری تهران به خطر افتاده ناراحتند. اما در میان تخریب‌ها و دروغ‌هایی که به زاکانی نسبت می‌دهند یک موردش عجیب بود.👇 برخی در فضای مجازی خیلی ناشیانه و بدون توجه به سابقه و مواضع زاکانی به بخشی از بیانات رهبرانقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس اشاره کردند که فرمودند نمایندگان نباید از ابتدای ورود به مجلس برای رسیدن به مناصب اجرایی و پست های بالاتر نقشه بکشند و اقدام زاکانی را مصداق بی توجهی به توصیه رهبری دانستند! ✅ اما منظور رهبرانقلاب از این تذکر چه بود؟ آیا زاکانی خلاف نظر رهبرانقلاب عمل کرده است؟ برای پاسخ به این سوال دو نکته را عرض می‌کنم و مختصری به سوابق و مواضع آقای زاکانی اشاره می‌کنم که شاید تا به حال نشنیده‌اید. ✔️1⃣- توصیه مهم رهبرانقلاب به نمایندگان مجلس زمانی مطرح شد که در فضای سیاسی کشور و در لابلای تحلیل های انتخاباتی شانس پیروزی نامزد جریان انقلاب در انتخابات ریاست جمهوری 1400 قوت گرفته بود و در مجلس برخی زمزمه پیوستن به دولت داشتند و برای آینده شان نقشه می‌کشیدند. ✔️2⃣- طبق فرموده رهبرانقلاب اینکه نماینده مجلس برای رسیدن به مناصب اجرایی و بالاتر نقشه بکشد و لابی کند ناصواب است اما در مواردی که رئیس جمهور از فردی به دلیل تخصص، کارآمدی و تجربه و شایستگی‌اش دعوت به همکاری می‌کند بلااشکال است. ✔️3⃣- اینکه گفته می‌شود زاکانی سندروم پست بی‌قرار دارد درست است؟ آیا او چنین روحیه‌ای دارد؟ مواضع و عملکردش در چندسال گذشته چه می‌گوید؟ 🔺یکم، زاکانی سه دوره یعنی 12 سال نماینده مجلس بود و در مواردی که حتی پیشنهاداتی برای حضور در دولت‌ها داشت ترجیح داد در مجلس بماند. به عنوان مثال یک سال بعد از پیروزی احمدی نژاد در انتخابات یعنی سال 85 رئیس جمهور وقت از زاکانی که نماینده مردم تهران در مجلس بود دعوت کرد که به دولت بیاید اما زاکانی به دلیل انحرافات فکری و سیاسی احمدی نژاد به او پاسخ منفی داد. 🔺دوم، زاکانی یکی از موثرترین نمایندگان مجلس در دو دهه اخیر بوده و در مواردی بیشتر از رئیس مجلس قدرت اقناع و همراه سازی نمایندگان را داشته است؛ لذا به راحتی می‌توانست در دوره های مختلف به عنوان یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس انتخاب شود اما تکلیفش را حضور در آنجا نمی‌دانست و هرچند مثل سایر نمایندگان در کف صحن حضور داشت اما دست از مبارزه با فساد برنداشت. 🔺سوم، زاکانی یکی از موثرترین چهره های جبهه انقلاب در انتخابات مختلف در دو دهه اخیر است. بارها شاهد بودیم در بزنگاه هایی که برخی افراد و احزاب فشار سنگین برای سهم خواهی بیشتر داشتند اما زاکانی داوطلبانه نامش را از لیست‌های انتخاباتی حذف می‌کرد تا خدشه‌ای به وحدت نیروهای نیروهای انقلاب وارد نشود. 🔺چهارم، پیش از انتخاب دکتر وحید دستجردی به عنوان وزیر بهداشت، احمدی نژاد این پیشنهاد را به خانم دکتر الهیان عضو شورای مرکزی رهپویان انقلاب داده بود. آن زمان زاکانی دبیرکل جمعیت بود و قطعا برای حزب متنبوعش امتیاز بود. اما زاکانی در مقام مشورت مخالف بود و دلایلش را ذکر کرد و در نهایت دکترالهیان هم پاسخ منفی به احمدی نژاد داد. 🔺پنجم، بعد از انتخابات مجلس هم وقتی از رقابت با قالیباف برای ریاست مجلس انصراف داد می‌توانست برای نایب رئیسی و یا عضویت در هیات رئیسه نامزد شود اما اینکار را نکرد و با پیشنهاد آقای قالیباف رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شد. 🔺ششم، در انتخابات 1400 هم زاکانی با اصرار و تاکید بزرگان و برخلاف میل باطنی اش فداکارانه وارد انتخابات شد و همگان تاثیر حضورش را مشاهده کردند. 🔺هفتم، بعد از پیروزی در انتخابات به زاکانی پیشنهاداتی برای حضور در کابینه داده شد اما نپذیرفت و در نهایت با اصرار نیروهای انقلاب و برخی بزرگان تصمیم گرفت شهردار تهران شود. سوابق مدیریتی و سیاسی زاکانی بعد از انقلاب نشان می‌دهد هیچگاه برای رسیدن به مناصب بالاتر تلاش نکرده اما هرگاه تکلیفی از سوی جریان انقلاب بر دوشش گذاشته شد کوتاهی نکرده است. ✍ Reza.seyfii -------------------------- ☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در 👇🏻 https://chat.whatsapp.com/JoEhq5D8f6DKv7WQKDO2Kn 📱پیام رسان ایتا👇🏻 🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 📱پیام رسان روبیکا👇🏻 🆔https://rubika.ir/porseshgar 📱 پیام رسان بله👇🏻 🆔https://ble.ir/porseshgar 📱پیام رسان تلگرام👇🏻 🆔https://t.me/poorseshgar 📱پیام رسان سروش👇🏻 🆔sapp.ir/poorseshgar