eitaa logo
پاسخ به شبهات و شایعات مجازی ۲۰۲۵
63.5هزار دنبال‌کننده
11.6هزار عکس
4هزار ویدیو
50 فایل
﷽ 🔻آیدی مدیر مجموعه پاسخ به شبهات: @Mohaanna ⚠️کپی برداری از مطالب کانال فقط با درج کامل لینک مورد رضایت ماست تبادل و تبلیغات https://eitaa.com/taabblighat 🌐بقیه پیام رسان ها : 🔸http://zil.ink/pshobahat
مشاهده در ایتا
دانلود
. شبهه شماره423 📌متن شبهه :👇👇👇 قرن ۱۳ طاعون شایع شد، کلیسا آن را نشانه گناهان یهودیان دانست، ۱۲هزار یهودی در باواریا و استراسبورگ سوزانده شدند. بقیه مردم را طاعون کشت. پایان قرن ۱۶ برای مدتی جراحی ممنوع شد.پاپ معتقد بود که در روز رستاخیز قطعات بدن نمی توانند یکدیگر را پیدا کنند! هزاران نفر با این تصمیم پاپ مردند بلکه اجزای بدنشان در روز رستاخیز گم نشود! قرن ۱۷ ادعا شد لمس استخوان‌های یک قدیس در فلورانس باعث شفا می‌شود،زیست‌شناسی تصادفی کشف کرد که استخوان یک بز است، اما استخوانها همچنان شفا می‌داد! انسان ها نادان به دنیا مى آیند نه احمق آنها توسط آموزش اشتباه، احمق میشوند! بزرگترین دشمن سعادت و آزادى انسان ها دفاع کورکورانه از عقاید و باورهاى غلط است. برتراند راسل 📌پاسخ شبهه :👇👇👇 1⃣در این شبهه با استفاده از تاریکی که کلیسا در قرون وسطی در اروپا بوجود آورد و جادوگری و طلسم و خرافه را رواج داد، و مانع هر نوع پیشرفت علمی شد ،به کل دین حمله کرده و خواسته دین را مانع پیشرفت علمی معرفی کند. 2⃣قرون وسطي را دوران « تاريكي فكر و انديشه » و « توّحش» مردم قارة اروپا دانسته‌اند. يكي از شاخصه‌هاي اين قرون سركوب « علم » و « عالمان » مي‌باشد و يكي از ننگين‌ترين وقايع تاريخ بشري يعني « تفتيش عقايد » و شكنجه و كشتار دانشمندان و معترضين به آموزه هاي كليسا ، در چند قرن آخر اين دوران اتفاق افتاده است. 3⃣دانايي ، گناه آدم و حوا :  در مسيحيّت قرون وسطي دليل رانده شدن آدم و حوا از بهشت ، عصيان و نافرماني نيست ، بلكه جرم و گناه بوقوع پيوسته ، « آگاه شدن » انسان است . زيرا شجرة ممنوعه كه آدم از خوردن ميوه آن منع شده بود ،شجرة دانايي مطرح شده است و انسان به دليل ارتكاب ذنب لايغفر دانا شدن ، از بهشت رانده شده است. در صورتي كه در آيات قرآني شجره ممنوعه چيزي از مقوله حرص و طمع بوده و جرم آدم نيز عصيان او در برابر فرمان الهي بوده است. 4⃣قرآن نه تنها علم و دانايي را جرم اعلام ننموده است بلكه در داستان آدم و حوا ، آدم قبل از ورود به بهشت تمام اسماء (يعني حقايق عالم) را آموخته و به دليل همين ، مسجود ملائك واقع شده بود. 5⃣بنابراين مسيحيّت با اين آموزه‌ها نه تنها تقدّسي براي علم و آگاهي انسان قائل نشده است ، بلكه نوعي بدبيني و احساس گناه و جرم در مقولة دانايي و علم ، به ذهن افراد معتقد به خود ، وارد  مي نموده است. 6⃣دين اسلام در اوايل قرن هفتم ميلادي و در قرن چهارم از قرون وسطي، در سرزميني بدون سابقة تمدّني و مردمي نا آشنا با علم و حكمت و فلسفه ، متولّد شد و در مدتي بسيار كوتاه (كمتر از نيم‌قرن) دو ابرقدرت بزرگ روزگار خود، يعني ايران و روم كه قرن ها تجربه تمدّني در پشت سر خود داشتند را تحت اختيار خود درآورد و به مرور زمان ، از شمال غربي آفريقا و جنوب غربي اروپا تا غرب چين ، توسعه يافت. 7⃣در اين سرزمين گسترده ، كه ملّيت ها ونژادهاي گوناگون را در بر مي گرفت طي چهار قرن اول اسلامي ، اين تمدّن به اوج شكوفايي خود رسيد و علم و خرد انساني را كه به بينش الهي متّكي بود به پيشرفت هاي شايان توجهي رساند و دانشمندان و فلاسفه و حكما و اديبان و هنرمندان بزرگي را به تاريخ بشريّت هديه نمود : 🔹 ابوعلي سينا : فيلسوف، پزشك و رياضيدان و … 🔹خواجه نصيرالدين طوسي : فقيه، رياضيدان و منجم 🔹 ابن رشد :فيلسوف و عارف بزرگ 🔹فارابي : يكي از بزرگترين فلاسفه تاريخ بشر 🔹خيام : رياضي‌دان بزرگ 🔹جابر ابن حيان : شيمي‌دان بزرگ اسلامي 🔹ابن هيثم : فيزيكدان مشهور و مخترع عدسي 🔹ابن خلدون : اقتصاددان و جامعه‌شناس 🔹زكرياي رازي : جغرافيادان و شيمي‌دان 🔹ابولقاسم زهراوی یکی از پزشکان مسلمان بود که ابزار جراحی را اختراع کرد . ابوالقاسم زهراوی به جراحی کشکک زانو، بیرون آوردن سنگ مثانه، برش نای، بازکردن دهانه رحم، عملیات قطع عضو و خارج کردن پولیپ بینی اقدام نمود. او به فن کالبد شکافی متکی بود و آن را یکی از شاخه‌های ضروری پزشکی می‌دانست. او حتی به جراحی ترمیمی (پلاستیک) نیز اقدام کرد 8⃣در همين چهار قرن در دنياي اسلام ظهوركردند و خدمات بزرگي را به جهان علم و تاريخ بشري  نمودند . مدارس بزرگ اسلامي، كتابخانه‌هاي بزرگ با صدها هزار جلد كتاب ، آن‌هم در زماني كه هنوز وسائل چاپ اختراع نشده بود ، آثار اين دوران است 9⃣بنابراین این دین نبود که مانع رشد وپیشرفت بوده بلکه سلطه کلیسا با عقاید خرافی عامل تاریکی قرون وسطی است. منبع قرارگاه پاسخ به شبهات 📌زحمت تبلیغ گروه باشما✋ -------------------------- ☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در 👇🏻 https://chat.whatsapp.com/CedMtnzvdW6IOOEwIsIdkC 📱پیام رسان ایتا👇🏻 🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 📱ادرس سایت👇🏻 🆔 www.pshobahat.ir 📱پیام رسان اینستاگرام 🆔http://Instagram.com/pshobahat
. شبهه شماره424 📌متن شبهه:👇👇👇 🔸دربحار الانوار دو جمله در مورد امام زمان آمده آیا صحیح می باشند؟ جمله اول:امام زمان مردان را می کشد و شکم زنان حامله را پاره می کند. جمله دوم:دو نفر را نبش قبر می کند و اجساد آنها را به آتش می کشد. آیا این دو نفر سیدنا ابوبکر و عمر رضی الله عنهما هستند؟ و اگر نیستند چه کسی هستند؟ منابع: بحارالانوار:جلد51،صفحات440 ،438،439 🔸هر کسی به امام مهدی ایمان نداشته باشد چه حکمی دارد؟ 📌پاسخ شبهه:👇👇👇 1⃣روایت اول چنان که خود علامه مجلسی هم تصریح می کند صحیح نیست و قابل استدلال نمی باشد بحارالانوار،جلد۵۲،ص۳۸۹ 2⃣و روایت دوم چون در کتب رجال توثیقی برای آن نرسیده ضعیف السند بوده و قابل احتجاج نیست. و علامه مجلسی آن را از بشیر نبال نقل کرده است و در خود حدیث هم تصریح نشده منظور از آن دو نفر کیست لذا ممکن است از خلفای بنی امیه یا بنی عباس باشد. موعود شناسی،ص۶۳۱ 3⃣در مورد انکار خروج حضرت مهدی(عج) ، در کتب خودتان آمده است: پیامبر فرمود:هر کس منکر خروج مهدی شود به آنچه که بر محمد نازل شده، کفر ورزیده است. لسان المیزان ،ج۵ ،ص ۱۳۰ فرائد السمطین،ج ۲ ص۳۳۴ 4⃣گروهی از علمای اهل سنت ایمان به خروج مهدی را واجب ومنکران آن را کافر می دانند. 5⃣فقیه شافعی بن حجر تصریح می کند: 《اگر انکار مهدی موجب انکار سنت از اصل و اساس گردد سبب کفر می شود و کشتن چنین فردی واجب است. و اگر انکار او تنها به جهت دشمنی با ائمه اسلام باشد لازم است او را تعزیر نمود تا دست از این کار بردارد.》 البرهان،ص ۱۷۸ منبع : پرسمان اعتقادی 📌زحمت تبلیغ گروه باشما✋ -------------------------- ☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در 👇🏻 https://chat.whatsapp.com/CedMtnzvdW6IOOEwIsIdkC 📱پیام رسان ایتا👇🏻 🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 📱ادرس سایت👇🏻 🆔 www.pshobahat.ir 📱پیام رسان اینستاگرام 🆔http://Instagram.com/pshobahat 📱پیام رسان روبیکا👇🏻 🆔https://rubika.ir/porseshgar 📱 پیام رسان بله👇🏻 🆔https://ble.ir/porseshgar 📱پیام رسان تلگرام👇🏻 🆔https://t.me/poorseshgar 📱پیام رسان سروش👇🏻 🆔sapp.ir/poorseshgar اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
. شبهه شماره425 📌متن شبهه :👇👇👇 " امام صادق(ع): هر پرچمی که قبل از قیام قائم (عج) برافراشته شود، صاحب آن طاغوتی است که به جای خدا پرستش می‌شود! " در این حدیث و احادیث مشابهی که در این دست هستند با این سوال مواجه می شویم که: آیا قیام برای احیای دین همانند قیام جمهوری اسلامی، باطل است؟ 📌پاسخ شبهه :👇👇👇 1⃣رواياتي كه هر نوع قيام پيش از ظهور حضرت مهدي (ع) را محكوم كرده است . پرچم دار آن را طاغوت يا مشرك معرّفي مي كند. امام باقر(ع) مي فرمايند:كُلّ راية تُرفَعُ قبل رايَة القائم (ع) صاحبها طاغوت(۱) مراد از پرچم هر پرچمي است كه در مقابل خدا و رسول خدا(ص) و امام (ع) برافراشته شود و هدف پرچم دار اين است كه خود را مطرح كند. در نتيجه به خواسته هاي خود جامه عمل بپوشاند. 2⃣رواياتي كه در صدد بيان اين حقيقت اند كه بگويند: معمولاً نه دائماً قيام هاي پيش از حضرت مهدي(ع) ناموفق اند. نتيجه اي جز قتل و كشتار و خون ريزي و كشته شدن ندارد، روشن است اين دسته روايات اصل قيام را رد نمي كنند، بلكه تنها نفی پيروزی و موفقيت ظاهری مي كنند، چرا كه اگر اصل جواز را رد كنند، با قيام اباعبدالّه الحسين (ع) و زيد بن علي و حسين بن شهيد فخ منافات دارد. 3⃣اين دسته روايات فقط ناظر اين مطلب است كه نوع قيام ها گرچه در ظاهر با شكست مواجه مي شوند. وانگهي عدم پيروزي نمي تواند دليل عدم تكليف باشد. چه بسا زنده نگهداشتن دين و تكليف تقاضا مي كند كه انسان همه چيز را فداي آن كند مثل اباعبدالله (ع) و.... 4⃣ و دسته ای از روايات كه متوجه مخاطبان و حاضران در جلسه حضوری امام است، يعني امام (ع) به آن عده اي كه در حضورش نشسته و حرف هايش را گوش مي دهند مي فرمايند: قيام نكنيد كه قيام قبل از مهدي(ع) چنين و چنان است و كاري به عموم ندارد، مثلاً حضرت صادق (ع) به يكي از ياران خود به نام «سدير» مي فرمايند: در خانه بنشين و به زندگي بچسب. آرامش داشته باش تا وقتي كه شب و روز آرامش دارند. وقتي به شما خبر دادند كه سفياني قيام كرده است، فوراً به سوي ما بيا، اگر چه پياده .(۲) در اين گونه روايات مخاطب ، اشخاصي همانند سدير هستند كه افرادي احساساتي بودند كه احساسات شان بر عقل شان غلبه دارد. آنان خيال مي كردند شرايط و زمينه قيام و اقدام براي تشكيل حكومت اسلامي وجود دارد. به همين جهت همواره منتظر قيام بودند. حضرت (ع) با بيان خود به اين گونه افراد گوشزد مي كند دچار اشتباه هستيد، هنوز زمينه قيام وجود ندارد . منع افراد خاص از قيام عليه حُكّام جور، هرگز دليل بر جايز نبودن اصل قيام نخواهد بود. 5⃣در هيچ يك از روايات اصل جواز قيام نفي نشده، بلكه منع به خاطر جهاتي بوده كه به بعضي اشاره شده است 6⃣در مقابل، روايات زيادي داريم كه از قيام قبل از ظهور حضرت مهدي (ع) خبر و مورد تأييد قرار مي دهد. پيامبر اكرم (ص)‌فرمودند: يخرج الناسٌ من المشرق فيوَطّؤُن للمهدي يغني سلطانه، مردي از مشرق قيام مي كنند و زمينه حكومت مهدي را فراهم مي سازند.(۳) 7⃣به علاوه انقلاب ها و قيام هايي قبل از ظهور حضرت مهدي(ع) صورت گرفته و مورد تأييد ائمه اطهارقرار گرفته است، مانند قيام زيدبن علي «پسر حضرت سجاد(ع)و قيام حسين بن علي شهيد فخّ از نوادگان امام مجتبي (ع) و قيام مختار كه امام سجّاد(ع) در حقش فرمود: الحمدلله الّذي ادرك لي ثاري من اعدائي و جزي المختار خيراً; شكر خدا را كه انتقام خون ما را از دشمنان ما گرفت ، و به مختار جزاي خير عنايت فرمايد.(۴) 8⃣در اسلام اصلي وجود دارد به نام امر معروف و نهي از منكر كه در شرايط خاصي بر همه افراد در هر زمان و مكانی واجب است. لازمه چنين اصلي اين است كه در مقابل منكرات و انواع ظلم و جور و مقابل ستمكاران قد علم كنند.بديهي است كه ايستادن گاهي منجر به درگيري و قيام می شود. نتيجه اين كه قبل از قيام حضرت مهدی (ع) انقلاب و قيام كردن مانعي ندارد . پی نوشت ها: ۱.بحار الأنوار،ج ۲۵،ص ۱۱۴ حدیث ۱۵ و ۱۷ ۲. الكافي،شيخ كلينى ،ج۸،ص۲۶۵ ۳.بحارالانوار، ج ۵۱ ،ص ۸۷. ۴ .همان ، ج ۴۵ ،ص ۳۴۵ ،حديث ۱۳. منبع: مرکز ملی پاسخگویی و قرارگاه پاسخ به شبهات 📌زحمت تبلیغ گروه باشما✋ -------------------------- ☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در 👇🏻 https://chat.whatsapp.com/CedMtnzvdW6IOOEwIsIdkC 📱پیام رسان ایتا👇🏻 🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 📱ادرس سایت👇🏻 🆔 www.pshobahat.ir 📱پیام رسان اینستاگرام 🆔http://Instagram.com/pshobahat 📱پیام رسان روبیکا👇🏻 🆔https://rubika.ir/porseshgar 📱 پیام رسان بله👇🏻 🆔https://ble.ir/porseshgar 📱پیام رسان تلگرام👇🏻 🆔https://t.me/poorseshgar 📱پیام رسان سروش👇🏻 🆔sapp.ir/poorseshgar اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
. شبهه شماره426 📌متن شبهه👇👇👇 چرا بعد از ب وجود امدن ابزاری مثل دوربین و ضبط صوت و... ک میتونن وقایع رو ضبط و ثبت کنن دیگه هیچ معجزه ای رخ نداده معجزه ای قبیل نصف شدن ماه.نصف شدن دریا.تبدیل شدن عصا ب اژدها.زنده شدن مردگان.و.. 📌پاسخ 👇 👇 👇 👇 ✅کارکرد و لزوم وجود معجزه چه بوده است؟؟⁉️ 👈معجزه انبیاء تنها برای زمانی بوده است که برخی از انسانها در برابر کلام مقاومت میکردند و برای اثبات ادعاهایشان درخواست عملی را میکردند که در توان مردم عادی نباشد. ✅بنابراین انبیاء برای اثبات ادعاهایشان از جانب خدا اعمالی انجام میدادند که بقیه از انجام آن عمل عاجز بودند که ما آن را معجزه مینامیم.که این معجزه در تکمیل اهداف انبیاء بودند.و این را باید بدانیم که ماهیت معجزات مهم نبوده،بلکه فقط راهکاری بوده در مقابل در خواست لجوجترین مخالفان دعوت انبیاء. ✅اما هدف اصلی انبیاء،دعوت انسانها بسوی سعادت دنیا و آخرت آنها بوده با بهترین راهکارها.که هر کسی تابع بوده، هر دو دنیا نصیبش بوده. 💐انبیاء و امامان در کنار ارایه راهکارهای رسیدن به سعادت اخروی،راهکارهایی هم در جهت رفاه دنیوی نیز ارایه کردند.همچون؛آغاز استفاده از و های کنونی از زمان نبی.(که در اکثر کتب تاریخی ذکر شده است)از جمله استفاده از علم نجوم،اولین کسی بودند که نوشتن را ابداع کرده،و....وچه بسیار دستورات از جانب امامان بیان شده،وچه بسیار دانشمندانی که با بهره گیری از علوم اسلامی پیشرو در علم بشری بودند.👈همچون؛ابوعلی سینا،ابوریحان،زکریای رازی،جابربن حیان (پدر علم شیمی)که از شاگردان امام صادق بوده.و چه بسیار دانشمندان غربی که با رجوع به کتب اسلامی و کتب (همچون کتاب قانون ابوعلی سینا که سالیان سال در دانشگاههای اروپا مطالعه میشود) برای تحقیقات علمی خود کمک میگیرند. 👈و هیچ دینی اندازه اسلام به فراگیری علم تاکید نکرده و تحصیل علم را عبادت یاد کرده است. 💠💠✅اما نباید فراموش کرد دانشمندان علوم دنیوی فقط توانسته اند،یک بعد از زندگی بشر را ترقی دهند،اما اگر بشریت در مسیر انبیاء قرار میگرفتند از همه ی ابعاد به کمال میرسیدند.همانگونه که غرب فقط پیشرفت علمیش محسوس است و بقیه ابعاد انسانی,نامحسوس.!!!! 📌زحمت تبلیغ گروه باشما✋ -------------------------- ☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در 👇🏻 https://chat.whatsapp.com/CedMtnzvdW6IOOEwIsIdkC 📱پیام رسان ایتا👇🏻 🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 📱ادرس سایت👇🏻 🆔 www.pshobahat.ir 📱پیام رسان اینستاگرام 🆔http://Instagram.com/pshobahat 📱پیام رسان روبیکا👇🏻 🆔https://rubika.ir/porseshgar 📱 پیام رسان بله👇🏻 🆔https://ble.ir/porseshgar 📱پیام رسان تلگرام👇🏻 🆔https://t.me/poorseshgar 📱پیام رسان سروش👇🏻 🆔sapp.ir/poorseshgar اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
. شبهه شماره427 متن شبهه👇👇👇 📌آیا در اسلام تنبیه بدنی زن ها جایز است؟«پاسخ بصورت کامل» 📌پاسخ👇👇👇 تنبیه بدنی زن از پدیده های اجتماعی، بدون محدودیت زمانی و مکانی است و در تمامی جوامع و فرهنگ ها وجود دارد. چنان که ویژه روستائیان نبوده، حتی در پیشرفته ترین جامعه ها دیده می شود، تا بدان حد که اکنون در اروپا « جمعیت زنان کتک خورده » تأسیس شده، به دفاع و چاره جویی می پردازند. در فرانسه دو میلیون زن از شوهران خود کتک خورده اند ، یعنی یک چهارم شمار زنان.(2) از این رو شماره تلفنی در اختیار بانوان قرار گرفته تا به طور رسمی از آنان حمایت کند. تبارشناسی تنبیه بدنی بانوان ، ریشة بشری داشته، در شمار بیماری های اجتماعی و ناهنجاری های روانی است و برای درمان آن مشارکت و همفکری جامعه شناسان و روان شناسان و رهبران مذهبی لازم است. بنابراین می باید آیه 34 سوره نساء را در فضای مردم شناسانه و روانی و مذهبی بازخوانی کنیم. توجه به شرایط زمان و مکان تحلیل تاریخی، و روان شناسانة این حکم برای پی بردن به معنای درست آیه، نیز حکمت و هدف دستور الهی لازم است. بنابر برخی تفسیرها از آیه ، تنبیه زن توسط شوهر روا است اما برخی از قرآن پژوهان و مفسران، این برداشت را نپذیرفته ، توجه به شرایط زمان و مکان حکم را ضروری می دانند. در پاسخ ، نظر کسانی که تنبیه بدنی را نمی پذیرند، به همراه دلیل های آنان آمده ، معنای مورد قبولشان گزارش شده است. محل نزول این آیه در مدینه نازل شد.(3) پیشتر و در مکه، زنان کتک می خوردند و شکایتی نداشتند و آن را توهین به خود و خارج از عرف و فرهنگ مردمان نمی دانستند. چگونه توهین شمرده می شد، در صورتی که دختران را زنده به گور می کردند؟! نیز نذر می کردند پسران را قربانی خدایان کنند!(4) اما در مدینه جنبشی به پا خاست که زن گرایانه بود و بر ضد فرهنگ مکه به شمار می آمد. اوضاع مدینه، سه سال پیش از نزول آیه بنابر اسناد تاریخی، زنان مدینه شهرنشین بودند و از آزادی افزون تری نسبت به زنان مکه برخوردار بودند. اینان بر مردان چیره بودند و اگر توسط شوهران تنبیه بدنی می شدند، به دستور و اجازه پیامبر (ص) اجازه قصاص داشتند ، یعنی می توانستند در عوض، شوهران خود را تنبیه کنند.(5) پیامبر مایل بود فرهنگ زنان مکه را همچون فرهنگ بانوان مدینه کند و تنبیه بدنی توسط شوهران را از میان بردارد، از این رو مردان را از کتک زدن زنان منع می کرد (6) و می فرمود: «اینان را کتک نزنید».(7) نیز درباره مردانی که همسران خود را می زدند، می فرمود: «این مردان، نیکان نیستند».(8) حتی پیامبر فرمان قصاص برای مردانی صادر می کرد که زنان خود را کتک می زدند. اما به رغم دستور پیامبر ، همچنان فرهنگ تنبیه بدنی بانوان ادامه داشت. بنابر روایتی آخرین موردی که پیامبر به نفع زنان دستور به قصاص و کتک زدن شوهران داد، حبیبه دختر زید یا خوله دختر محمد بن مسلمه (همسر سعد بن ربیع) بود اما این بار دستور پیامبر اجرا نشد، زیرا آیه 34 سوره نسا فرود آمد و حکم قصاص مردان لغو شد. آیا به راستی در قرآن حکم به تنبیه شده است؟ چگونه در قرآن حکم به تنبیه بدنی زن داده شده، در حالی که خداوند آیات را «شفا و رحمت» قرار داده است و رابطه دو زوج را از آیات الهی و نشان رحمت و مودت می داند و عفو و گذشت را سرمایه بزرگ انسان دانسته و فرمان می دهد که حتی بدی را به نیکی پاسخ دهید: «ادفع بالحسنة السیئة» نیز به مردان فرمان می دهد که با زنان خود به نیکی رفتار نمائید: «و عاشروهن بالمعروف». روایات بسیار از پیامبر اسلام در مورد مهربانی و عطوفت به زنان وارد شده و مردان را از زدن زنان باز داشته ، مانند این روایت که پیامبر فرمود : «ایضرب‌ احدکم‌ المرأة‌ ثم‌ یظل‌ معانقها(9) آیا زن‌ را کتک‌ می‌زنید، سپس‌ می‌خواهید با او همآغوش‌ باشید؟!» حتی در احکام فقهی برای زدن زنان که منجر به آسیب مانند کبودی بدن شود، دیه تعیین شده است. دین اسلام زندگی خشونت بار و وضع نکبت بار زنان را در زمان جاهلیت دگرگون کرد و اینان را از زنده به گور شدن یا محرومیت از حقوق اجتماعی و مالی رهایی بخشید ، نیز میان زن و مرد تبعیض (نه تفاوت) ننهاد، یعنی براساس عرف و فرهنگ زمانه، امتیازات را عادلانه میان زن و مرد تقسیم کرد. مثلاً اگر در ارث، مردان بر زنان ، به ظاهر برتری دارند، از آن روست که سرپرست زنان بوده، افزون بر پرداخت نفقه ، می باید مهریه بانوان را بدهند، چنان که زحمات زنان در سال های زناشویی، بی اجر و مزد نمی ماند، بنابراین زیادت و برتری یک طرف (مردان) در برابر حقوق طرف دیگر (زنان) قرار می‌گیرد و گویا برتری در میان نیست.(10) گفتیم فرهنگ زنان مدینه متفاوت از زنان مکه بود، از این رو زنان بر ضد شوهران می شوریدند و نافرمانی می‌کردند. این وضع جامعة مسلمانان را دچار نابسامانی کرده بود. تا سه سال (پیش از نزول آیه) پیامبر می کوشید به سود زن و بر پایة مسا
وات حکم کند و خداوند بدین وضع راضی بود اما بر اثر وضع بحرانی جامعه، حکم عوض شد، مبادا از آزادی سوء استفاده شده، جامعه به تنش زایی و انفجار برسد! نزول آیه به هنگام جنگ اُحد دگرگونی حکم در شب اُحد پیش آمد که شبی بسیار سخت بر مسلمانان بود. اینان در دشوارترین برهة زمانی بوده، گرفتار ترس و بحران بودند. بیم آن می رفت اسلام توسط مشرکان از بین رفته، مسلمانان نابود شوند. یهودیان و منافقان در داخل مدینه و مشرکان، بیرون از آن شهر، در کمین مسلمانان بودند. در چنین وضعی، کنار گذاشتن اختلافات داخلی میان مسلمانان و اتحاد زن و مرد بسیار لازم بود. خداوند به منظور وحدت و سلامت امت، آیه 34 و 35 نساء را فرود فرستاد. قرار بود همان مردانی به جهاد بروند و دین و دینداران را حفظ و حمایت کنند که مهاجر و اهل مکه، با همان فرهنگ نسبتاً زن ستیز بودند، پس خداوند بدین مصلحت بسیار مهم (واقعیت و شرایط زمانه) حکم را عوض کرد، و از پاشیدگی و گسست امت (با توجه به تهدیدات داخلی و خارجی) جلوگیری به عمل آورد اما دگرگونی حکم بدان معنا نبود که بر زنان ، ستم و جفایی شود، بلکه زن فقط در برابر تعهدی که با ازدواج ، آن را پذیرفته، بازخواست می شود، یعنی اعمال زناشویی ، نه خانه و بچه داری.( این مسئله در پایان به طور تفصیلی بیان می شود). مقصد شریعت بنابر آنچه گفتیم روا شمردن تنبیه بدنی زنان ( آن هم پس از مراحلی و با شرایطی) فقط به سبب اوضاع دشوار اجتماعی است. مقصد و هدف شریعت (دین) از وضع هر حکمی، مصالح و منافع جمعی (امت) است، از این رو در قضاوت در مورد هر حکمی می باید مصلحت جمعی را در نظر گرفته، به منافع صنف و گروهی بسنده نکرد. تأثیر احکام فقهی قرن دوم و سوم در روند حرکت بر ضد زن فقه اسلامی در سده های دوم و سوم شکل گرفت و بر همان منوال و شیوة قرن نخست ادامه یافت. روایات به زنان حکم می کرد در برابر مرد فروتن بوده ، در صورت سرپیچی از درخواست مرد در مورد همبستر شدن و اعمال زناشویی تنبیه گردند. این احکام طبق فهم و بینش اجتماعی و مردم شناسانه شکل می گرفت، و این فرایند ، همان است که در آغازبحث اشاره کردیم که در صدور هر حکمی، اوضاع جامعه شناسانه و روان شناسانه تأثیر دارد. به رغم آن که فقیهان ( با توجه به فهم و فرهنگ مردم و جامعه) حکم به تنبیه بدنی همسر کردند اما آن را مقید ساختند که «خون آلود» نباشد و «عضوی را نشکند و اثری به جا نگذارد».(11) تنبیه نمی بایست خشن و دردآور باشد و نمی باید لطمه بزند. در تمامی کردار و اعمال شرعی می بایست به هدف و مقصد خداوند (که حکم می نهد) توجه کرد، از جمله در مورد تنبیه بدنی با شرایطی که برشمردیم و پس از نتیجه نگرفتن از مراحل پیشین (پند و نصیحت کردن، قهر کردن و همبستر نشدن با زن) نوبت به تنبیه بدنی می رسد اما چنان که در آیه بعد می خوانیم به دنبال هیچ راهی برای سرزنش و توبیخ آنان نمی باید بود و بهانة بیخود نمی شود گرفت! نشوز به معنای سرکشی در برابر مسئول خانواده است و از نظر برخی اسلام شناسان کتک زدن می باید با پارچه بهم تنیده و یا با دست باشد، نه با تازیانه و عصا.(12) در آیه 44 سوره ص آمده است: «و خذ بیدک ضغثاً و لا تَحنَث؛ به ایوب گفتیم: بسته ای از ساقه های گندم ( یا مانند آن مثل شاخة نازک خرما) را برگیر و با آن ( همسرت را ) بزن و سوگند خود را مشکن». زدن همسر توسط حضرت ایوب ، خطا و جرمی بر ضد زن شمرده نمی شد چون اذیت و آزاری ندید و تحقیر نشد، گرچه همسرش کارناپسندی انجام داده بود. از این رو اگر در جامعه ای ، زدن اهانت و آزار به شمار آید و فرهنگ مردمان آن را نپذیرد، نباید صورت گیرد. خداوند در پایان آیه، شوهران را از همین مقدار اندک نیز باز می دارد و می فرماید: «ان الله کان علیّاً کبیراً؛ خدا والای بزرگ است» یعنی شوهران را نسبت به ستم بر زنان تهدید می کند، که اگر زنان نمی توانند ستم را از خود بردارند و از خویش دفاع کنند، اما خدای بلند مرتبه و بزرگ به جای زنان قصاص و حق خواهی خواهد کرد.(13) نپذیرفتن تنبیه بدنی شایان ذکر است برخی اسلام پژوهان تنبیه را روا نمی دانند و آن را انکار کرده اند.(14) قاضی ابوبکر درباره آیه می گوید: «زن را کتک نزند و اگر به وی امر و نهی کرد، ولی او اطاعت نکرد، فقط بر او خشم گیرد».(15) یعنی معتقد است از نظر خداوند، ضرب (زدن) مباحی ناخوشایند است، نه اینکه باید به کار گرفته شود. زدن امری خطرناک است و تعیین حدودش دشوار می باشد، افزون بر آن که قانون شرع اجازه نمی دهد کسی به نفع خود حکم و داوری کند. نیز زدن نمی باید اهانت و ضرر تلقی شود. از این رو دولت اسلامی اگر پی برد شوهران کیفر شرعی را درست و به جا اجرا نمی کنند و بر حدود آن آگاه نیستند، می باید آنان را از به کارگیری این کیفرمنع کند و متخلفان را مجازات کند، تا آزار رساندن به همسران خطر ساز نشود، به ویژه آن جا که انگیزه و بهانة تنبیه بدنی، سست و بی پایه باشد.(16) این گروه از اسلا
، التفسیر الکبیر، ج10، ص 82. 11– تفسیر ابن کثیر، ج1، ص 504. 12 – تفسیر الکبیر، ج10، ص 87. 13 –همان، ص 91. 14 – التحریر و التنویر، ج5، ص 43. اینان می گویند ضرب به معنای دوری و ترک زن برای مدتی محدود است. 15 – احکام القرآن، ابن عربی ، ج1، ص 420. 16 – التحریرو التنویر، ج5، ص 43. 17 - نور (24) آیه 2 📌زحمت تبلیغ گروه باشما✋ -------------------------- ☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در 👇🏻 https://chat.whatsapp.com/CedMtnzvdW6IOOEwIsIdkC 📱پیام رسان ایتا👇🏻 🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 📱ادرس سایت👇🏻 🆔 www.pshobahat.ir 📱پیام رسان اینستاگرام 🆔http://Instagram.com/pshobahat 📱پیام رسان روبیکا👇🏻 🆔https://rubika.ir/porseshgar 📱 پیام رسان بله👇🏻 🆔https://ble.ir/porseshgar 📱پیام رسان تلگرام👇🏻 🆔https://t.me/poorseshgar 📱پیام رسان سروش👇🏻 🆔sapp.ir/poorseshgar اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
د ولى نباید بین مسأله حقوقى و اخلاقى خلط کرد. از طرف دیگر نشوز زن اقسامى دارد که برخى از آنها مسلّماً به زیان خود او هم تمام مىشود و بر مرد لازم است که به عنوان مدیر کانون خانواده، کنترل هدایتگرانه و سازنده بر رفتار زن داشته باشد.. ب) راه دیگر آن است که مرد از هر طریق ممکن حقوق خود را به دست آورد. چنین چیزى را هرگز شارع اجازه نمىدهد و براى گرفتن حق، روش‌هاى معیّنى وضع نموده ، زیرا در غیر این صورت ممکن است به زن ستم شود و انواع مفاسد و مظالم دیگر به بار آید. ج) راه دیگر آن است که مرد با مراجعه به دیگران اعم از مراجع قضایى یا افراد ذىنفوذ دیگر حقوق خود را بگیرد. چنین چیزى اگر چه ممکن است حق مرد را تأمین کند ولى هنوز با امکان حل مشکل در داخل خانه بهتر است چالش به بیرون کشیده نشود، زیرا فاش کردن مسائل داخل خانه آسیبهاى فراوانى براى خانواده به بار مىآورد که در اینجا جاى ذکر آن نیست، لذا خداوند حکیم راه ممکن را پیشنهاد مىنماید. د) راه دیگر آن است که مرد اندکى قاطعانهتر از برخورد منفى عاطفى برخورد نماید. از این رو قرآن مجید به عنوان آخرین راه حل ممکن در داخل خانه مسأله «ضرب» را مطرح نموده است. البته این مسأله نیز حدودى دارد که هرگز با آنچه در اذهان عمومى یا تبلیغات مسموم مطرح مىشود، سازگارى ندارد. درباره حدّ و چگونگى زدن، علامه مجلسى (ره) در بحار الانوار، ج 104، ص 58 روایتى از فقهالرضا (ع) نقل نموده است که «والضرب بالسواک و شهبه ضرباً رفیقاً؛ زدن باید با وسایلى مانند چوب مسواک و امثال آن باشد آن‌ هم با مدارا و ملایمت.» ظاهر روایت فوق به خوبى نشان مىدهد که «ضرب» باید در پایینترین حد ممکن باشد و هرگز نباید اندک آسیبى بر بدن وارد کند. وسیلهاى که در این روایت اشاره شده چوبى بسیار نازک مانند چوب سیگار، سبک و کم ضربه است. نکته دیگرى که از آیه به دست می‌آید این است که دستور فوق جنبه موقت و گذرا دارد و نباید به آن مداومت بخشید، زیرا به دنبال این عمل دو واکنش احتمال مىرود: یکى آن که زن به حقوق مرد وفادار شود، در این صورت قرآن مىفرماید: «فَإِنْ أَطَعْنَکُمْ فَلا تَبْغُوا عَلَیْهِنَّ سَبِیلا؛اگر به اطاعت درآمدند بر آنها ستم روا مدارید.» یعنى، اگر زن در برابر حقوقى که بر آن پیمان بسته است تسلیم شد دیگر مقابله با وى ظلم و تجاوز است. واکنش دیگر آن است که همچنان سرسختى نشان دهد و کانون خانواده را گرفتار تزلزل و بىثباتى نماید، در این‌ باره در آیه بعد فرموده است: «وَ إِنْ خِفْتُمْ شِقاقَ بَیْنِهِما فَابْعَثُوا حَکَماً مِنْ أَهْلِهِ وَ حَکَماً مِنْ أَهْلِها إِنْ یُرِیدا إِصْلاحاً یُوَفِّقِ اَللَّهُ بَیْنَهُما إِنَّ اَللَّهَ کانَ عَلِیماً خَبِیراً؛ اگر خوف گسست در بین آن دو یافتید، پس از ناحیه مرد و داوری از بستگان زن برگزینید، اگر از پى آن خواستار صلاح باشند خداوند بین آنان وفاق ایجاد خواهد کرد، همانا خداوند دانا و آگاه است.» قرآن مجید در آخرین مرحله، گشودن گره را به دست نزدیکان و بستگان قرار مىدهد تا مسئله با سلامت هر چه بیشتر روال خود را طى کند و براى اینکه حقى از هیچ‌ یک از طرفین زایل نشود و تبعیضى رخ ننماید فرموده است که از هر جانب داوری برگزیده شود و با رعایت حقوق و مصالح طرفین، مشکل را برطرف نمایند. خلاصه در این حکم شرایط زیر دیده مىشود: 1 - اختصاص به مورد سرپیچى زن از تکلیف خود و حقوق مسلّم مرد دارد؛ حقوقى که با پیمان ازدواج، زن وفادارى خود نسبت به آن را متعهد شده است؛ 2 - در راستاى حل مشکل در داخل خانه و خوددارى از بروز آن در خارج از منزل وضع شده؛ 3 - سومین مرحله حل اختلاف در خانه است و بدون گذر از مراحل پیشین روا نیست. 4- حد آن نازل‌ترین مرتبه ضرب است و نباید موجب کمترین آسیبى بر بدن زن شود؛ 5-موقتى است و چه داراى نتیجه مثبت و چه منفى باشد باید به زودى از آن دست کشید. دیدگاه شارع نسبت به زدن همسر، نگرشى منفى است و نصوص زیادى در نهى از این عمل وارد شده است. این روایات همه در زمانى بیان شده که خشونت علیه زنان از توهین و فحاشى تا ضرب و جرح و حتى قتل را شامل مىشد، و اسلام آنها را تحریم کرد و مستوجب مجازات فقهى و قضایى در دنیا و عذاب آخرت دانست. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------- پی نوشت ها : 1 – برداشتی آزاد از دو مقاله نشریه پیام زن، شماره های 136 و 160 با اجازه سردبیری. 2 – کانال دوم تلویزیون فرانسه، به نقل از مجله پیام زن، شماره 160. 3 – تاریخ یعقوبی ، ج1، ص 250. 4 – ابوالأعلی مودودی، روح المعانی، ج5، ص 25. 5 – التحریر و التنویر ، ج5، ص 42؛ التفسیر الکبیر، ج10، ص 90، البته برخی این گزارش را نمی پذیرند. 6 – المنار، ج5، ص 76؛ روح المعانی، ج5، ص 25. 7 – تفسیر ابن کثیر، ج1، ص 504. 8 – همان؛ المنار، ج5، ص 76. 9- وسائل الشیعه ، ج14 ، ص119 10 – فخررازی