eitaa logo
پاسخ به شبهات و شایعات مجازی ۲۰۲۵
63.5هزار دنبال‌کننده
11.6هزار عکس
4هزار ویدیو
50 فایل
﷽ 🔻آیدی مدیر مجموعه پاسخ به شبهات: @Mohaanna ⚠️کپی برداری از مطالب کانال فقط با درج کامل لینک مورد رضایت ماست تبادل و تبلیغات https://eitaa.com/taabblighat 🌐بقیه پیام رسان ها : 🔸http://zil.ink/pshobahat
مشاهده در ایتا
دانلود
-- -------------------------- ☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در 👇🏻 https://chat.whatsapp.com/EuJIB0CL3Ij376rR8aD4rM 📱پیام رسان ایتا👇🏻 🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 📱ادرس سایت👇🏻 🆔 www.pshobahat.ir 📱پیام رسان اینستاگرام 🆔http://Instagram.com/pshobahat 📱پیام رسان روبیکا👇🏻 🆔https://rubika.ir/porseshgar 📱 پیام رسان بله👇🏻 🆔https://ble.ir/porseshgar 📱پیام رسان تلگرام👇🏻 🆔https://t.me/poorseshgar 📱پیام رسان سروش👇🏻 🆔sapp.ir/poorseshgar اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
📌متن شبهه👇 هفت سوال ساده علی دشتی که آخوند و آخوندیسم را از بین می برد. سوال یک: مي دانيم كه در اروپا و ساير كشورهاي توسعه يافته اگر كسي با دختري ازدواج كند كه سن اين دختر حتي يك روز كمتر از ١٨ سال باشد ان فرد جنايتكار و مجرم شناخته مي شود با اين استدلال كه اين فرد هنوز به بلوغ عقلي براي تصميم گيري نرسيده و كار شما مصداق فريب و اغفال كودكان است ولي در ايين اسلام پيامبر اسلام با دختر بچه ٧ الي ٨ ساله ازدواج مي كند ( ازدواج با عايشه به نقل از همه منابع موثق تاريخ اسلام) و حتي خميني در كتاب تحريرالوسيله ازدواج با طفل شيرخواره را با اذن پدر جايز مي داند و دفع شهوت را بوسيله ران هاي نوزاد مجاز مي داند، و از همه بدتر الله نيز در قران وعده دختر بچه مي دهد (معني كواعب اترابا را سرچ كنيد ) حال با اين توضيحات وجدانا و شرافتا كدام رفتار درست وانساني وكدام يك پليد و شيطاني است رفتار اروپا يا شيوه اسلامي، و آيا اروپائيان نمي فهمند و نمي توانند از كودكان كامجويي كنند؟ آيا بهتر است كمي به اين مساله و هدفش مشكوك شويم يا نه خيالمان راحت باشد چون شما علما حواستان هست؟ خلاصه شده. 📌 *پاسخ به شبهه*👇 🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 ⚠️ برای تفکر آزادانه درباره این پرسش و پاسخ ما، لازم است با رویکردی منطقی به مسئله نگاه کنیم و از سخنان احساسی القاء شده در متن دوری کنیم. 🌐 سن قانونی ازدواج برای دختران در هر کشوری بنابر تصمیم قانونگذاران آن کشور متفاوت است. از 13 سال تا 21 سال حداقل سن مجاز ازدواج است که در قوانین کشورها برای ازدواج دختران تعیین شده است. https://b2n.ir/793991 🔹 نویسنده پرسش، ادعا می کند که استدلال تعیین سن 18 سال، این است که ازدواج دختر در سن کمتر از 18 سال ممنوع است چون اين فرد هنوز به بلوغ عقلي براي تصميم گيري نرسيده و به ازدواج درآوردن او مصداق فريب و اغفال كودكان است. مسلّم است که فریب و اغفال کودکان و نیز به ازدواج درآوردن دختران در زمانی که به بلوغ عقلی برای تصمیم گیری نرسیده اند کاری غیر انسانی و غیر اخلاقی است. اما آیا کسی می تواند بگوید دقیقا در چه سنی همه دختران جهان به بلوغ عقلی می رسند و از کودکی خارج می شوند؟ 👈 طبق قانون 18 سال، می پرسیم آیا دختر در سن 17 سال و 11 ماه و 29 روز کودک است و بلوغ عقلی ندارد اما صبح فردای آن روز (یعنی روزی که 18 سال او تمام می شود) از کودکی خارج شده و به بلوغ عقلی می رسد؟ ⁉️ چه دلیلی بر اثبات این مطلب وجود دارد؟ آیا غیر از این است که عدد 18 یک عدد اعتباری است و با توجه به مصالح و مفاسدی توسط قانونگذاران وضع شده است؟ ✅ با توجه به اختلاف نظری که در قانون کشورهای مختلف درباره حداقل سن مجاز ازدواج وجود دارد، روشن است که این تعیین سن، مبنای علمی و طبیعی ندارد. بلکه قانونگذاران یک جامعه ای دیده اند که دخترانشان اکثرا در سن 18 سالگی به بلوغ عقلی می رسند، در جامعه ای دیگر دیده اند که اکثریت دختران از سن 15 سالگی بلوغ فکری دارند و میتوانند ازدواج موفقی داشته باشند. پس این اعداد، اعتباری هستند و بستگی به شرایط اجتماعی و فرهنگی جوامع دارند و نمی توان یک عدد خاص را برای همه جوامع تجویز کرد. شاید در یک جامعه ای با یک سطحی از فرهنگ و آموزش دختران زیادی باشند که در سن 25 سالگی هم بلوغ فکری نداشته باشند و چه بسا در جامعه ای دیگر دخترانی باشند که در سن 12 سالگی به بلوغ فکری رسیده اند. مقصود ما از مطالب بالا این است که تعیین یک سن خاص برای ازدواج و تحمیل آن بر همه افراد جامعه، خالی از عیب و اشکال نیست. 🔆 اما دین مبین اسلام، راه حلی بهتر و عقلانی تر برای وقوع یک ازدواج موفق قرار داده است. ✳️ در اسلام ازدواج در هر سنی امکان پذیر است اما در برخی شرایط، محدودیت هایی برای دختر و پسر قرار داده می شود. دین اسلام به جای تعیین سن خاص، سه شرط بلوغ جسمی، بلوغ عقلی و رضایت طرفین را مجوّز عقد ازدواج و برقراری روابط زناشویی می داند. ✳️ اگر بلوغ جسمی در کار نباشد، برقراری رابطه جنسیِ کامل، ممنوع و حرام است و اگر رابطه ای برقرار شود و زن در این رابطه آسیبی ببیند، علاوه بر گناهکار بودن مرد، تا آخر عمر حق همبستری با او را ندارد، و همچنین دیة کامل و نفقة او تا آخر عمر بر عهده مرد است، هر چند او را طلاق داده باشد.(تحریر الوسیله امام خمینی ره، کتاب نکاح، مسئله 12.) ✍️ این فتوا، فتوای اختصاصی امام خمینی ره نیست بلکه همه فقهای شیعه در طول تاریخ چنین نظری داشته اند، برای نمونه: شیخ مفید (متوفی 413 ه- ق‏) در این باره فرمود: "هرگاه مردی با دختری که کمتر از نه سال دارد نزدیکی کند و این کار او موجب "افضاء" (بروز مشکلاتی در اعضای جنسی) شود باید دیه کامل او را بپردازد و کلیه مخارج او را نیز تا آخر عمرش بر عهده بگیرد."( المفید، محمّد بن محمد بن النعمان العکبری‏ المقنعة ، ص: 747) همچنین فقیه بز
رگ شیعه، ابن إدریس حلی، (متوفی598 ه ق‏) می فرماید: "کسی که با همسر خود که کمتر از نه سال دارد نزدیکی کند، همسرش بر او حرام ابدی خواهد شد" (ابن إدریس، محمد بن منصور بن أحمد، السرائر الحاوی لتحریر الفتاوى، ج‏2، ص: 530، ) ✳️ اگر دختر به بلوغ عقلی نرسیده باشد، پدر یا جدّ پدری اش با رعایت خیر و صلاح فرزندشان، اجازه ازدواج فرزند را صادر می کنند. 🔹 تاکید می کنیم: با رعایت خیر و صلاح فرزند. یعنی در فقدان بلوغ عقلی دختر، پدر یا جد پدری که دارای بلوغ فکری هستند و نسبت به دخترشان دلسوز و حساس تر هستند صلاح و مصلحت او را می سنجند. ✳️ ازدواج دختر نابالغ با شرایطی که ذکر شد در اسلام مجاز دانسته شده است اما این جواز به معنای واجب بودن یا تشویق به چنین کاری نیست بلکه این اجازه برای موارد و شرایط خاص صادر شده و در شرایط عادی، طبق عرف جامعه در سن و سال جوانی و به قصد تشکیل خانواده ازدواج صورت می گیرد. ✳️ گاهی شرایط به گونه است که لازم است بین دو نفر صیغه محرمیت برقرار شود(مثلا فرض کنید مردی مجبور است در خانه ی شخصی دیگر اقامت داشته باشد. او می توان با عقد کردن دختر خردسال خانواده برای مدتی کوتاه، با مادر آن دختر محرم شود و بدون تکلّف در آن خانه زندگی کند.). اگر یکی از طرفین یا هر دو به سن بلوغ جسمی نرسیده باشند، پدر یا جد پدری ایشان می توانند با ملاحظه خیر و صلاح فرزندشان او را به عقد دیگری در آورند. در چنین صورتی صرفاً محرمیّت تحقق می یابد و برقراری ارتباط جنسی تا زمان بلوغ ممنوع است. همچنین اگر ازدواج به صلاح فرد نباشد، اجازه پدر یا جد پدری نافذ نیست و عقد باطل است. 🔴 بر خلاف ادعای نویسنده پرسش، سن عایشه در هنگام ازدواج با حضرت محمد ص، بین 9 تا 15 سال بوده است نه 7 یا 8 سال! هر چند این اقدام پیامبر، سازگار با فرهنگ زمانه خویش بوده همانگونه که دختر پیامبر نیز در همین سن و سال کم ازدواج کرد و اینکه این ازدواج قطعا با رضایت پدر عایشه (یعنی ابوبکر) صورت گرفته است و اشکالی به این کار وارد نیست. اما برخی از مورخان مانند ابن قتیبه دینوری نوشته اند: عایشه در سال 57 ، یا 58هجری و در هفتاد سالگی درگذشت(ابن قتیبه دینوری، المعارف، ص 134.)؛ پس در سال اوّل یا دوم بعثت متولد شده بود. تاریخ اجرای صیغه عقد را یک ماه پس از درگذشت حضرت خدیجه و بعد از عقد سوده بیان کرده اند(طبقات الکبری، ج 8،ص79.). حضرت خدیجه در رمضان سال دهم بعثت از دنیا رفت و در شوال همین سال عایشه به عقد پیامبر درآمد(همان، ص 58.). بنابراین عایشه در هنگام عقد حدوداً نه ساله بود؛ همچنین برخی از سیره نویسان همانند «ابن اسحاق» و «ابن هشام» که پیشگامان سیره نویسی هستند. می نویسند: عایشه بیستمین فردی بود که به پیامبر ایمان آورد. اینان می افزایند : پیش از عایشه خواهرش اسماء و پس از عایشه «خبّات بن اَرَّت» مسلمان شدند. (این امر در حدود سال چهارم بعثت و بعد از علنی شدن دعوت پیامبر رخ داد)، چنان که می افزایند: عایشه در این هنگام به سن تکلیف نرسیده و صغیره بود(سیره ابن هشام، ج1،ص234.). ⁉️ صغیره بودن به چه معناست؟ قطعاً به این معنا نیست که دوره شیرخواری را طی می کرده، چرا که در این دوره معقول نیست گفته شود اسلام آورد؛ باید در این هنگام سن عایشه حدی باشد که بتوان این نسبت را به او داد. 👈 سن حضرت علی (علیه السلام) را در هنگامی که اسلام آورد، ده تا سیزده سال گفته و یادآور شده اند حضرت در این هنگام صغیر بود، «رجل» نبود. حال دربارة عایشه هم می بایست طوری سخن گفت که معقول باشد؛ یعنی سنش به اندازه ای باشد که بتواند اسلام بیاورد تا بگویند بیستمین مسلمان است ، اگرچه کم تر از سن بلوغ باشد. اگر بلوغ دختران نه سال است، ایشان در هنگام پذیرش اسلام مثلاً هشت ساله باشد. در این صورت هنگامی که به عقد پیامبر درآمد، حدوداً پانزده ، یا شانزده ساله بود، نه شش ، یا هفت ساله. 📌 اما درباره عبارت قرآنی و "کواعبَ اترابا" : این عبارت، توصیفی از وضعیت جسمانی همسران بهشتی است. تعبیری کنایه ای از جوانی و شادابی جسمی ایشان است. می گوید زنان بهشتی از لحاظ جسمی مانند دخترانی هستند که تازه علائم بلوغ (یعنی برجستگی و رشد سینه ها)در آنها آشکار شده است. و اشاره ای به سن و سال آن ها ندارد. زنان بهشتی کودک نیستند بلکه جسم آنها مانند دختران نورس و بلوغ یافته است. اما آیات و روایاتی وجود دارند که می گویند بهشتیان همگی جوان و هم سن و سال هستند و اینگونه نیست که در بهشتی مردی 50 ساله با دختری 10 ساله ازدواج کند بلکه سن همه اهل بهشت، سن سال جوانی است. به عنوان نمونه امام جواد (ع) فرمود: «لان اهل الجنه يكونون شباناً: اهل بهشت همه (مرد و زن) جوان محشور مي شوند. (احتجاج علي طبرسي، ناشر انتشارات اسوه، ج2، ص478.) 👈 در قرآن کریم نیز آن جا که از همسران پاک بهشتى سخن به میان آمده، مى‏گوید: نزد بهشتیان همسرانى است که فقط چشم به شوهرانشان دوخت
ه‏اند، همگى جوان و با شوهران خود هم سن و سال اند: "وَ عِنْدَهُمْ قاصِراتُ الطَّرْفِ أَتْرابٌ".(سوره ص آیه 52.) "اتراب" به معناى "هم سن و سال"، یکی از توصیفات براى زنان بهشتى نسبت به همسرانشان است؛ چرا که توافق سنى جاذبه را میان دو همسر افزون مى‏کند، و یا توصیفى است براى خود آن زنان که همه آنها هم سن و سال و جوانند.( مکارم، ناصر، تفسیر نمونه، ج 19، ص 317، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1374 ش؛ سیوطی، جلال الدین، الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج 5، ص 318، کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی، قم، 1404 ق.) ❌کپی برداری و انتشار مطالب کانال فقط با درج کامل لینک پاسخ به شبهات مورد رضایت ماست. -------------------------- -------------------------- ☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در 👇🏻 https://chat.whatsapp.com/EuJIB0CL3Ij376rR8aD4rM 📱پیام رسان ایتا👇🏻 🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 📱ادرس سایت👇🏻 🆔 www.pshobahat.ir 📱پیام رسان اینستاگرام 🆔http://Instagram.com/pshobahat 📱پیام رسان روبیکا👇🏻 🆔https://rubika.ir/porseshgar 📱 پیام رسان بله👇🏻 🆔https://ble.ir/porseshgar 📱پیام رسان تلگرام👇🏻 🆔https://t.me/poorseshgar 📱پیام رسان سروش👇🏻 🆔sapp.ir/poorseshgar اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
📌متن شبهه👇 سوال دوم👇 هفت سوال ساده علی دشتی که آخوند و آخوندیسم را از بین می برد. پيامبر در سوره احزاب ايه شماره ٥٠ مي گويد اي محمد دختران خاله تو دختران عمو و عمه و دايي تو و هر زن مهاجر و انصار كه خود را رايگان ببخشد بر تو حلال است و فقط بر تو حلالند نه ساير مومنان( دون مومنان) و در ايات قبل گفته كه زنان پيامبر در حكم مادران شمايند و بعد پيامبر بر همه حرامند و در ادامه در ايه ٥١ مي گويد نوبت همخوابگي هركدام رامي خواهي به تاخير بيانداز در حاليكه قبلا گفته شرط عدالت براي داشتن چند زن وجود دارد، حال اينجا يك سوال پيش مي ايد ايا هيچ كس در دنيا نمي تواند بگويد همه زنان بر من حلالند و زنان من بر همه حرامند ؟ (تحدي) آيا جا دارد كمي شك كنيم و مشكوك شويم يا نه خيالمان راحت باشد شما علماي عظام حواستان به همه چيز هست؟ ❌پاسخ در پیام بعد👇 ------------------------ -------------------------- ☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در 👇🏻 https://chat.whatsapp.com/EuJIB0CL3Ij376rR8aD4rM 📱پیام رسان ایتا👇🏻 🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 📱ادرس سایت👇🏻 🆔 www.pshobahat.ir 📱پیام رسان اینستاگرام 🆔http://Instagram.com/pshobahat 📱پیام رسان روبیکا👇🏻 🆔https://rubika.ir/porseshgar 📱 پیام رسان بله👇🏻 🆔https://ble.ir/porseshgar 📱پیام رسان تلگرام👇🏻 🆔https://t.me/poorseshgar 📱پیام رسان سروش👇🏻 🆔sapp.ir/poorseshgar اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋