📌متن شبهه👇
هفت سوال ساده علی دشتی که آخوند و آخوندیسم را از بین می برد.
سوال دو:
پيامبر در سوره احزاب ايه شماره ٥٠ مي گويد اي محمد دختران خاله تو دختران عمو و عمه و دايي تو و هر زن مهاجر و انصار كه خود را رايگان ببخشد بر تو حلال است و فقط بر تو حلالند نه ساير مومنان( دون مومنان) و در ايات قبل گفته كه زنان پيامبر در حكم مادران شمايند و بعد پيامبر بر همه حرامند و در ادامه در ايه ٥١ مي گويد نوبت همخوابگي هركدام رامي خواهي به تاخير بيانداز در حاليكه قبلا گفته شرط عدالت براي داشتن چند زن وجود دارد، حال اينجا يك سوال پيش مي ايد ايا هيچ كس در دنيا نمي تواند بگويد همه زنان بر من حلالند و زنان من بر همه حرامند ؟ (تحدي)
آيا جا دارد كمي شك كنيم و مشكوك شويم يا نه خيالمان راحت باشد شما علماي عظام حواستان به همه چيز هست؟
📌 *پاسخ به شبهه*👇
https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
✍️ صحبت در کلام الله بودن و معجزه بودن قرآن کریم است. نویسنده شبهه اینگونه می پندارد که قرآن کریم کلام پیامبر است و پیامبر گرامی اسلام، احکامی را به نفع خویش و در راستای هوا و هوس شخصی بیان کرده و آن را به خداوند نسبت داده است.
🔹 معجزه بودن قرآن کریم، از منظر های مختلفی قابل بررسی است از جمله: فصاحت و بلاغت، اسلوب بیان، نظم حروف و کلمات، معارف عالیه، دستورالعمل های فراگیر، شیوه استدلال، اخبار غیبی از گذشته، حال و آینده، اشاره های علمی و ...
➕ وجوه اعجاز قرآن:
https://b2n.ir/759201
🔹 اگر بتوان اثبات کرد که تنها یک آیه از آیات قرآن کریم، معجزه الهی است، همین یک آیه کافی است برای اینکه بگوییم کل قرآن کریم معجزه الهی است. چرا؟ چون اگر پیامبر شخصی باشد که صلاحیت و شایستگی دریافت وحی به اندازه یک آیه را داشته باشد، بنابراین با دلیل عقلی اثبات می شود که او دارای مقام عصمت است 👈 توضیح اینکه با برهان عقلی اثبات می شود که خداوند متعال "حکیم" است. خداوند قصد دارد با فرستادن پیامبران و ابلاغ وحی خویش، مردم را به راه کمال و سعادت راهنمایی کند. این خلاف حکمت الهی است که وحی و معجزه خود را در اختیار کسی قرار دهد که از آن سوء استفاده کرده و در راه منافع شخصی و گمراهی مردم به کار ببرد. چنین کاری نقض غرض است و با حکمت و عدالت خداوند سازگار نیست. پس پیامبر اگر پیام آور خداوند است باید معصوم از گناه و خطا و هواپرستی باشد. وقتی آیه ای بر او نازل شده است پس قطعا پیام آور خداوند است و وقتی پیام آور است پس قطعا معصوم است؛ و اگر اثبات شود یک پیامش وحی الهی است، پس همه پیامهایی که با عنوان وحی به مردم ابلاغ می کند، واقعاًَ وحی الهی است.
👈 در باب اثبات اعجاز قرآن کریم از وجوه مختلف آن کتاب ها و مقالات زیادی نگاشته شده که می توانید با مراجعه به منابع و سایتهای علمی معتبر به آنها دسترسی پیدا کنید.
✍️ اما آیاتی در قرآن وجود دارد که پیامبر را از منافع مادی محروم می کند و نیز تکالیف سختی را به دوش پیامبر می گذارد که همین مطلب دلیلی بر این است که آیاتی که احکام اختصاصی برای پیامبر درباره ازدواج را صادر کرده، از حکمت الهی و مقتضای وظایف پیامبر نشأت می گیرد نه منفعت طلبی ایشان.
برای نمونه:
قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى(شوری - 23)(بگو: «من هيچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمىكنم جز دوستداشتن نزديكانم [اهل بيتم]...»)
قُلْ ما أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ وَ ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفينَ (ص - 86)( (اى پيامبر!) بگو: «من براى دعوت نبوّت هيچ پاداشى از شما نمىطلبم، و من از متكلّفين نيستم! (سخنانم روشن و همراه با دليل است!)»)
🔆 در واقع اگر پیامبر احکام ازدواج را برای منافع شخصی خودش بیان کرده بود، بهتر بود در برابر تعالیم اخلاقی و دینی ای که به مردم می داد و در زمانی که بر جامعه ی مسلمین حکومت داشت برای خودش تاج و تختی راه می انداخت و پول و ثروتی جمع می کرد! اما تاج او تکه پارچه ای ساده بود و تختش منبری چوبی در مسجد ساده اش! او هیچ پولی از مردم برای ساختن زندگی خودش نگرفت و آیات قرآن نیز او را از این کار منع کرده اند.
🔆 طبق آیات قرآن، پیامبر موظّف بود ساعاتی از شب را به عبادت خداوند بپردازد و نماز شب فقط بر پیامبر اسلام واجب بود. نماز عید قربان و مسواک زدن نیز فقط بر پیامبر واجب بوده است.
🔆 مصرف زکات و صدقات و نیز ازدواج با اهل کتاب تنها بر پیامبر حرام بوده در حالی که بر دیگر مسلمانان جایز است.
https://b2n.ir/565435
⁉️ با این وجود آیا می توان گفت دستورات قرآن در راستای منافع شخصی پیامبر است؟
✅ اما درباره حکمت احکام اختصاصی ازدواج، مفسّران تبیین های مختلفی ارائه داده اند برای نمونه:
📌خداوند متعال در پایان آیه مورد بحث می فرمایند:« لِكَيْلَا يَكُونَ عَلَيْكَ حَرَجٌ»(احزاب - 50)( اين (حکم) بخاطر آن است كه مشكلى (در اداى رسا
لت) بر تو نباشد)
این عبارت در واقع اشاره به فلسفه اين احكامِ مخصوص پيامبر گرامى اسلام است، اين جمله مى گويد: پيامبر ص شرايطى دارد كه ديگران ندارند و همين تفاوت شرایط سبب تفاوت در احكام شده است.
به تعبير روشن تر مى گويد: هدف اين بوده كه قسمتى از محدوديتها و مشكلات از دوش پيامبر ص از طريق اين احكام بر داشته شود.
👈 پیامبر بايد از تمام وسائل براى شكستن اتحاد نامقدس دشمنان استفاده كند كه يكى از آنها ايجاد رابطه خويشاوندى از طريق ازدواج با قبائل مختلف بود، زيرا محكمترين رابطه در ميان عرب جاهلى رابطه خويشاوندى محسوب مىشد، و داماد قبيله را همواره از خود مىدانستند، و دفاع از او را لازم، و تنها گذاشتن او را گناه مىشمردند.
👈 قرائن زيادى در دست داريم كه نشان مىدهد ازدواجهاى پيامبر لا اقل در بسيارى از موارد جنبه سياسى داشته است و بعضى ازدواجهاى او مانند ازدواج با" زينب"، براى شكستن سنت جاهلى بوده كه شرح آن را ذيل آيه 37 همين سوره بيان كرديم...
🔹 روشن است كسى كه در سن 25 سالگى كه عنفوان جوانى او بوده با زن بيوه چهل ساله اى ازدواج مى كند، و تا 53 سالگى تنها به همين يك زن بيوه قناعت مى نمايد و به اين ترتيب دوران جوانى خود را پشت سر گذاشته و به سن كهولت مىرسد، و بعد به ازدواجهاى متعددى دست مى زند حتما دليل و فلسفه اى دارد، و با هيچ حسابى آن را نمىتوان به انگيزه هاى جنسى پيوند داد، زيرا با اينكه مساله ازدواج متعدد در ميان عرب در آن روز بسيار ساده و عادى بوده و حتى گاهى همسر اول به خواستگارى همسر دوم مىرفته و هيچگونه محدوديتى براى گرفتن همسرى قائل نبودند براى پيامبر ص ازدواجهاى متعدد در سنين جوانى نه مانع اجتماعى داشت، و نه شرائط سنگين مالى، و نه كمترين نقصى محسوب مىشد.
✍️ جالب اينكه در تواريخ آمده است پيامبر ص تنها با يك زن" باكره" ازدواج كرد و او عايشه بود، بقيه همسران او همه زنان بيوه بودند كه طبعا نمى توانستند از جنبه هاى جنسى چندان تمايل كسى را برانگيزند.
✍️ حتى در بعضى از تواريخ مى خوانيم كه پيامبر با زنان متعددى ازدواج كرد و جز مراسم عقد انجام نشد، و هرگز آميزش با آنها نكرد، حتى در مواردى تنها به خواستگارى بعضى از زنان قبائل قناعت كرد. و آنها به همين قدر خوشحال بودند و مباهات مى كردند كه زنى از قبيله آنان به نام همسر پيامبر ص ناميده شده، و اين افتخار براى آنها حاصل گشته است، و به اين ترتيب رابطه و پيوند اجتماعى آنها با پيامبر ص محكمتر، و در دفاع از او مصمم تر مى شدند.
🔹 از سوى ديگر با اينكه پيامبر ص مسلما مرد عقيمى نبود ولى فرزندان كمى از او به يادگار ماند، در حالى كه اگر اين ازدواجها به خاطر جاذبه جنسى اين زنان انجام مىشد بايد فرزندان بسيارى از او به يادگار مانده باشد.
📚(تفسير نمونه، ج17، ص: 381 تا 383 ذیل آیه 50 سوره احزاب.)
❌کپی برداری و انتشار مطالب کانال فقط با درج کامل لینک پاسخ به شبهات مورد رضایت ماست.
--------------------------
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی👇🏻
https://chat.whatsapp.com/EuJIB0CL3Ij376rR8aD4rM
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱ادرس سایت👇🏻
🆔 www.pshobahat.ir
📱پیام رسان اینستاگرام
🆔http://Instagram.com/pshobahat
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
📌متن شبهه👇
متن شبهه:
هفت سوال ساده علی دشتی که آخوند و آخوندیسم را از بین می برد.
سوال سوم👇
در سوره احزاب ايه ٣٧ امده اي پيامبر تو اگر عاشق زن پسرخوانده ات ( زيد) شدي اشكالي ندارد و از اين پس ازدواج با زنان پسرخوانده حلال است ، الان با شنيدن اين ايه مي توان كمي شك كرد كه پيامبر با اين همه زن عاشق زن پسر خونده اش شده و خدا نقش كارشناس امور جنسي گرفته يا اینکه اصلا شك نكنيم و خيالمان راحت باشد چون شما متخصصان مذهب حواستان كاملا جمع است؟
❌ *پاسخ در پیام بعد*👇
--------------------------
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی👇🏻
https://chat.whatsapp.com/EuJIB0CL3Ij376rR8aD4rM
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱ادرس سایت👇🏻
🆔 www.pshobahat.ir
📱پیام رسان اینستاگرام
🆔http://Instagram.com/pshobahat
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
📌متن شبهه👇
هفت سوال ساده علی دشتی که آخوند و آخوندیسم را از بین می برد.
سوال سوم:👇
در سوره احزاب ايه ٣٧ امده اي پيامبر تو اگر عاشق زن پسرخوانده ات ( زيد) شدي اشكالي ندارد و از اين پس ازدواج با زنان پسرخوانده حلال است ، الان با شنيدن اين ايه مي توان كمي شك كرد كه پيامبر با اين همه زن عاشق زن پسر خونده اش شده و خدا نقش كارشناس امور جنسي گرفته يا اینکه اصلا شك نكنيم و خيالمان راحت باشد چون شما متخصصان مذهب حواستان كاملا جمع است؟
📌 *پاسخ به شبهه
https://chat.whatsapp.com/EuJIB0CL3Ij376rR8aD4rM
❌ نویسنده شبهه با بی اخلاقی تمام، دست به تحریف معنای قرآن زده و ماجرا را مطابق با سلیقه خود نقل کرده و از دل نقل خود شبهه افکنی می کند!
📌 متن و ترجمه آیه مورد بحث:
🔆 وَ إِذْ تَقُولُ لِلَّذِى أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِ أَمْسِكْ عَلَيْكَ زَوْجَكَ وَ اتَّقِ اللَّهَ وَ تخُْفِى فىِ نَفْسِكَ مَا اللَّهُ مُبْدِيهِ وَ تخَْشىَ النَّاسَ وَ اللَّهُ أَحَقُّ أَن تخَْشَئهُ فَلَمَّا قَضىَ زَيْدٌ مِّنهَْا وَطَرًا زَوَّجْنَكَهَا لِكَىْ لَا يَكُونَ عَلىَ الْمُؤْمِنِينَ حَرَجٌ فىِ أَزْوَاجِ أَدْعِيَائهِمْ إِذَا قَضَوْاْ مِنهُْنَّ وَطَرًا وَ كاَنَ أَمْرُ اللَّهِ مَفْعُولًا(احزاب/37)
👈 (به خاطر بياور) زمانى را كه به آن كس كه خداوند به او نعمت داده بود و تو نيز به او نعمت داده بودى [به فرزند خواندهات «زيد»] مىگفتى: «همسرت را نگاهدار و از خدا بپرهيز!» (و پيوسته اين امر را تكرار مىكردى) و در دل چيزى را پنهان مىداشتى كه خداوند آن را آشكار مىكند و از مردم مىترسيدى در حالى كه خداوند سزاوارتر است كه از او بترسى! هنگامى كه زيد نيازش را از آن زن به سرآورد (و از او جدا شد)، ما او را به همسرى تو درآورديم تا مشكلى براى مؤمنان در ازدواج با همسران پسر خوانده هايشان- هنگامى كه طلاق گيرند- نباشد و فرمان خدا انجام شدنى است (و سنّت غلط تحريم اين زنان بايد شكسته شود).
🔹 با توجه به نکات زیر، روشن می شود که مسئله طرح شده در شبهه هیچ جایگاهی ندارد:
1️⃣ در آیه هیچ حرفی از عشق پیامبر به همسر زید نیامده است و این تحریف نویسنده شبهه است.
2️⃣ «زینب» همسر زید، دختر عمّه پیامبر است و حضرت از کودکی با او آشنا بوده است و خود پیامبر وی را به همسری زید درآورده است؛ با این سابقه آشنایی چطور ممکن است که یک دفعه پیامبر عاشق او شود و قصد کند که رابطه او با زید را به طلاق بکشاند تا خودش با آن زن ازدواج کند؟
3️⃣ در متن آیه خطاب به پیامبر آمده است « به فرزند خوانده ات «زيد» مىگفتى: "همسرت را نگاهدار و از خدا بپرهيز!"... ». اگر پیامبر قصدی مخفیانه برای ازدواج با همسر زید داشت، اصرار بر عدم طلاق چه لزومی دارد؟
✍️ از این نکات بر می آید که احساس عشق و علاقه و نیّتی جنسی در پشت ماجرای طلاق زید وجود نداشته است اما در این آیه مطلبی آمده است که مورد سوء استفاده بدخواهان قرار گرفته و با بررسی تفسیر و شأن نزول آیه می توان به سوء برداشتها پاسخ داد:
👈 « در دل چيزى را پنهان مىداشتى كه خداوند آن را آشكار مىكند و از مردم مىترسيدى در حالى كه خداوند سزاوارتر است كه از او بترسى!»
✳️ زید برده ای بود که به دست پیامبر آزاد شده بود اما همسرش زینب، دختری با اصل و نسب بود و این طلاق، ضربه ای روحی به زینب وارد می ساخت. پيامبر ص در نظر داشت، كه اگر كار صلح ميان دو همسر به انجام نرسد و كارشان به طلاق و جدايى بيانجامد براى جبران اين شكست كه دامنگير دختر عمه اش زينب شده كه حتى بردهاى آزاد شده او را طلاق داده، وى را به همسرى خود برگزيند، ولى از اين بيم داشت كه از دو جهت مردم به او خرده گيرند و مخالفان پيرامون آن جنجال بر پا كنند.
👈 نخست اينكه:" زيد" پسر خوانده پيامبر ص بود، و مطابق يك سنت جاهلى پسر خوانده، تمام احكام پسر را داشت، از جمله اينكه ازدواج با همسر مطلقه پسر خوانده را حرام مى پنداشتند.
👈 ديگر اينكه پيامبر ص چگونه حاضر مى شود با همسر مطلقه برده آزاد شده اى ازدواج كند در حالی که چنین شأن و مقامی دارد؟
از بعضى از روايات اسلامى به دست مى آيد كه پيامبر ص به هر حال اين تصميم را به فرمان خدا گرفته بود، و در قسمت بعد آيه نيز قرينه اى بر اين معنى وجود دارد.
🔆 بنابراين اين مساله، يك مساله اخلاقى و انسانى بود و نيز وسيله مؤثرى براى شكستن دو سنت غلط جاهلى (ازدواج با همسر مطلقه پسر خوانده، و ازدواج با همسر مطلقه يك غلام و برده آزاد شده).
🔹 مسلم است كه پيامبر ص نبايد در اين مسائل از مردم بترسد و از جوسازيها و سمپاشيها واهمه اى به خود راه دهد، ولى به هر حال طبيعى است كه انسان در اين گونه موارد به خصوص كه پاى مسائل مربوط انتخاب همسر در كار بوده باشد، گرفتار ترس و وحشتى مىشود، به خصوص اينكه ممكن بود اين گفتگوها و جنجالها در روند پيشرفت هدف مقدس او و گسترش اسلا