https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
📌متن شبهه👇 #3106
امام حسن یه حدیث داره که توش میگه با چه زنی ازدواج کنیم، خب حسن جان تو اگه بلد بودی خودت یه زن میگرفتی که نکشتت!!!
https://chat.whatsapp.com/BiFk2wwErhFI9Z3hXtPvGJ
📌پاسخ به شبهه👇
⚠️ این که یک نادان یا از روی نادانی یا برای مطرح کردن خودش؛ حرف عجیبی بزند؛ یا یک شیاد برای جلب توجه عوام مطلب عجیب نادرستی را منتشر کند قابل پیشگیری نیست؛
اما باید اکثریت جامعه به حدی از دانش و آگاهی برسد که کسانی که به این روش قصد مطرح کردن خود را دارند، یا برای جذب دنبالکننده مطلب جذاب زیانباری را منتشر میکنند مورد تقبیح قرار گیرند و از آنها روی گردانده شود، نه اینکه انبوهی کاربر آن مطالب را در گروههای مختلف بازنشر کنند! و در پیِ آن نقل محافل حقیقی هم بشود.
حد دانش و آگاهی برای رویگردانی از مطالب بیاساس حد چندان زیادی هم نیست.
در این باره به چند مطلب لازم است دقت کنید:
با توجه به فرهنگ آن روزگار، ازدواج ها تنها بر اساس رعایت تناسب و هم کفو بودن انجام نمى پذیرفت؛ بلکه گاهى براى اداى احترام به یک شخصیت و یا براى ابراز علاقه یک قبیله به قبیله دیگر و یا جلوگیرى از انتقام قبیله اى صورت مى گرفت. به طورى که اگر طرف مقابل نمى پذیرفت، به عنوان رد احترام و گاهى در حد اعلان تنفر و جنگ بود. بنابراین اگر چه برخى ازدواج ها، براى امامان معصوم بسیار سنگین بود؛ ولى بزرگوارى شخصیت ایشان موجب مى شد که آن را بپذیرند. البته آنچه گفته شد، از نگاه زمینى و روابط اجتماعى بود؛ اما از دید دیگر این نوع ازدواج ها، یک امتحان الهى براى امت اسلام بود تا بیش از پیش، خیانت و پستى بدخواهان و مظلومیت و بزرگوارى معصومان در طول تاریخ نشان داده شود؛ چنان که براى پیامبران گذشته نیز گاهى چنین ازدواج هاى ناموفق رخ مى داد.
قرآن درباره همسران نوح و لوط فرموده است: «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذِینَ کَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَ امْرَأَتَ لُوطٍ کانَتا تَحْتَ عَبْدَیْنِ مِنْ عِبادِنا صالِحَیْنِ فَخانَتاهُما فَلَمْ یُغْنِیا عَنْهُما مِنَ اللَّهِ شَیْئاً وَ قِیلَ ادْخُلاَ النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِینَ»؛ تحریم(66)، آیه 10.؛ «خدا براى کسانى که کفر ورزیده اند، زن نوح و زن لوط را مثل آورده که هر دو در نکاح دو بنده از بندگان شایسته ما بودند و به آنها خیانت کردند و کارى از دست [ شوهران ]آنها در برابر خدا ساخته نبود و گفته شد با داخل شوندگان، به آتش داخل شوید». بنابراین امکان دارد، برخى بتوانند ارتباطى نزدیک - همچون ارتباط زناشویى با پیامبر یا امام داشته باشند؛ اما با سوء اختیار خود، به راه کفر و گناه بروند و گرفتار بدفرجامى شوند که «جعده» نیز این چنین بود.
او به امام خیانت کرد و چون امام الگوى مردم بود، تا لحظه آخر با او رفتار عادى داشت و از علم لدنى خود استفاده نکرد.
اما چگونگی این ازدواج : در جریان ازدواج امام حسن با جعده آمده که امیرالمومنین(ع) دختر سعید بن قیس(برادر اشعث) را برای امام حسن خواستگاری نمود، وقتی اشعث از این جریان مطلع شد نزد سعید رفت و او را از این کار منصرف نموده و دختر سعید را به عقد پسر خود درآورد، بعد از آن نزد امیرالمومنین آمد و اعلام کرد که دختری را که برای حسن خواستگاری نموده اید زن پسر من است. در آنجا با اصرار دختر خود را به عقد امام حسن درآورد.(ابی الفرج عبدالرحمن بن جوزی،ص 27) در منابع، فرزندی از جعده برای امام حسن گزارش نشده است.
در بیشتر منابع شیعی آمده است که معاویه با وعده مالِ بسیار و ازدواج با یزید، جعده را تطمیع کرد تا شوهرش، امام حسن مجتبی(ع) را که در آن زمان خانه نشین شده بود زهر دهد و او نیز به طمع ثروت زیاد و عروس خلیفه وقت شدن چنین کرد و بر اثر آن امام را به شهادت رساند (برای نمونه رجوع کنید به مفید، ج 2، ص 16؛ ابنشهر آشوب، ج 3، ص 202؛ اربلی، ج 2، ص 138ـ139؛ طبرِسی ج 2، ص 13)
پس از کارگر افتادن زهر، معاویه به وعده مالی که به جعده داده بود وفا کرد، ولی به ازدواج او با یزید رضایت نداد (ابوالفرج اصفهانی، ص 48) و به او گفت که میترسد فرزندش، یزید، را نیز مانند حسن بن علی به قتل برساند (رجوع کنید به مسعودی، ج 3، ص 182؛ طبرسی، همانجا). بنا به نقل بعضی از منابع نیز، سم دادن جعده به امام حسن علیهالسلام، به تحریک و دستور یزید بن معاویه بوده است (رجوع کنید به ابن ابی الحدید، ج 16، ص 11، به نقل از مدائنی؛ ابنکثیر).
با توجه به مطالب ذکر شده و اوضاع سیاسی اجتماعی آن روز درمی یابیم که جعده و اشعث فریب وعده های معاویه را خورده و نه اینکه جعده عاشق یزید باشد بلکه چون خلیفه آن وقت معاویه بود و می خواست زن پسر خلیفه آن روز و خلیفه آینده شود دست به چنین کاری زد، و امام در این قضیه فدای توطئه معاویه و یزید شد.
در مورد سرنوشت جعده و زندگی او پس از امام حسن
(ع) هم در تاریخ اینطور آمده است که: جعده پس از امام حسن مجتبی علیهالسلام دو بارازدواج کرد نخست با یعقوببن طلحه بن عبیدالله (بلاذری، ج2،ص369) که برای او سه پسر به نامهای اسماعیل،اسحاق و ابوبکر بهدنیا آورد؛ اسماعیل و اسحاق به هنگام حیات پدر از دنیا رفتند (ابنسعد،ج5،ص123). دومین بار پس از کشته شدن یعقوببن طلحه (متوفی 63) در واقعه حره (همان،ج3،قسم1،ص 152) با عباسبن عبداللهبن عباس (فرزند ارشد ابنعباس مشهور) ازدواج کرد و برای او پسری به نام محمد و دختری به نام قریبه به دنیا آورد که از این دو نیز نسلی باقی نماند (همان،ج5،ص231). در گزارشها آمده که قریشیان به هنگام مشاجره با فرزندان جعده آنان را «بنی مسمة الازْواج» (فرزندان زنی که همسرانش را مسموم میکند) خطاب میکردند (رجوع کنید به:ابوالفرجاصفهانی،ص 31به بعد).
اما از محل دفن وی ذکری به میان نیامده است.
برای مطالعه بیشتر به این منابع رجوع کنید:
1. منتهی الآمال، ج اول، چاپ هجرت، از ص 412 تا ص 518
2. بحارالانوار، ج 43، 44 و 45
3. اعیان الشیعه
4. صلح امام حسن نوشته شیخ راضی آل یاسین، ترجمه رهبر معظم انقلاب اسلامی آیت الله خامنه ای، چاپ اول، 1348 و چاپ دوازدهم سال 1371.
5. زندگانی امام حسن(علیه السلام) نوشته باقر شریف القرشی، ترجمه فخرالدین حجازی، چاپ سال 1376.
6. فلسفه صلح امام حسن(علیه السلام)، محمد مقیمی، چاپ اول.
منبع سایت پرسمان
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/JoEhq5D8f6DKv7WQKDO2Kn
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
﷽**🚫متن شایعه**
اطلاعیه نهایی واتساپ
"نادیده نگیرید لطفاً آن را با دقت بخوانید" سلام ، من VARUN PULYANI مدیر whatsapp هستم ، این پیام برای اطلاع رسانی به تمام کاربران ما است که ما whatsapp را به قیمت 19 میلیارد دلار به مارک زاکربرگ فروخته ایم. واتس اپ اکنون توسط مارک زاکربرگ کنترل می شود. اگر حداقل 20 مخاطب دارید ، این پیام متنی را ارسال کنید و آرم واتساپ شما در عرض 24 ساعت به یک نماد جدید با "f" فیس بوک تغییر می کند. این پیام را به بیش از 10 نفر ارسال کنید تا whatsapp جدید شما را با سرویس های فیس بوک فعال کنند ، در غیر این صورت حساب شما از سرورهای جدید حذف می شود.
این آخرین اعلامیه است! سلام به همه ، به نظر می رسد که همه هشدارها واقعی بودند ، استفاده از واتس اپ از تابستان 2017 هزینه زیادی داشت. اگر این زنجیره را به 20 مورد مختلف در لیست خود بفرستید ، نماد شما آبی خواهد بود و برای شما رایگان است . اگر باور نمی کنید که فردا ساعت 6 بعد از ظهر با پایان دادن به WhatsApp من را ببینید و برای باز کردن آن باید هزینه بپردازید ، این طبق قانون است این پیام برای اطلاع رسانی به همه کاربران ما است ، سرورهای ما اخیراً بسیار شلوغ شده اند ، به همین دلیل ما درخواست کمک شما ما این مشکل را حل می کنیم ما از کاربران فعال خود می خواهیم که این پیام را برای تأیید کاربران فعال خود با استفاده از WhatsApp به هر یک از افراد در لیست مخاطبان خود ارسال کنند ، اگر این پیام را برای همه مخاطبین خود ارسال نکنید ، WhatsApp شارژ شما را شروع می کند. در نتیجه از دست دادن تمام مخاطبین ، حساب شما غیرفعال خواهد ماند. پیام جیم بالسامیک (مدیر عامل Whatsapp) ما بیش از حد از نام های کاربری در Whatsapp Messenger استفاده کرده ایم. از همه کاربران می خواهیم این پیام را به لیست مخاطبین خود ارسال کنند. اگر این پیام را فوروارد نکنید ، ما با آن به عنوان حساب نامعتبر شما رفتار می کنیم و ظرف 48 ساعت آینده حذف می شود. این پیام را نادیده نگیرید یا whatsapp دیگر فعال سازی شما را تشخیص نمی دهد. اگر می خواهید حساب خود را پس از حذف دوباره فعال کنید ، هزینه 25.00 به صورتحساب ماهانه شما اضافه می شود. ما همچنین از مسئله عدم نمایش به روزرسانی های تصویر آگاه هستیم. ما با پشتکار در حال رفع این مشکل هستیم و در اسرع وقت فعال و راه اندازی خواهیم شد. از همکاری شما در تیم WhatsApp متشکریم. "WhatsApp به زودی برای ما هزینه خواهد داشت. تنها راه رایگان ماندن این است که اگر شما یک کاربر مکرر باشید ، یعنی حداقل 10 نفر داشته باشید که با آنها چت می کنید. خلاصه شده
📌پاسخ شایعه👇🏻
سیاست های واتس اپ چیست؟
yun.ir/nwz8p9
👈🏻شرکت واتس اپ هیچ گاه به علت استفاده نکردن از واتس اپ ، اکانت شما را مسدود نخواهد کرد .
👈🏻شرکت واتس اپ هیچ گاه به شما نخواهد گفت پیغامی را به کسی بفرستید .
👈🏻استفاده از واتس اپ برای شماره موبایل شما برای 1 سال رایگان است . پس از آن به صورت 1 ساله تا 5 ساله قابل تمدید است .
👈🏻واتس اپ هیچ گاه به صورت اتوماتیک اقدام به دریافت پولی از کاربران نخواهد کرد. اشتراک سالانه واتس اپ ارتباطی به هزینه اینترنت مصرفی سیم کارت شما ندارد.
👈🏻هیچ تفاوتی بین امکانات و قابلیت های برنامه برای کاربران کم مصرف و پر مصرف وجود ندارد .
👈🏻هیچ تفاوتی بین امکانات و قابلیت های برنامه برای کسانی که زمان 1 سال رایگان خود را سپری می کنند با کسانی که تمدید کرده اند و در سال های بعدی هستند وجود ندارد.
👈🏻پاک کردن و یا غیر فعال کردن واتس اپ ارتباطی به تاریخ اشتراک شما ندارد . زیرا مدت زمان اشتراک واتس اپ به شماره موبایل شما و زمان فعالسازی شما مربوط است.
👈🏻خریده شدن واتس اپ توسط فیسبوک ، هیچ تغییری را برای کاربران ایجاد نمی کند.
👈🏻واتس اپ به صورت مستقل و با سیاست های سابق خود به فعالیت ادامه می دهد.
👈🏻حریم خصوصی افراد و سیاست های حریم خصوصی در واتس اپ با سیاست های فیسبوک متقاوت است و مانند گذشته خواهد بود.
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/JoEhq5D8f6DKv7WQKDO2Kn
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
✴️ پاسخ به چند پرسش مهم در مورد #طرح_صیانت در *تصاویر* پست بعد👇
🔺 آیا اینستاگرام، واتساپ، گوگل فیلتر خواهند شد؟
🔺آیا برای کسبوکارهای فضای مجازی مشکلی بوجود خواهد آمد؟
🔺آیا ستاد کل نیروهای مسلح بر اینترنت کشور مسلط خواهد شد؟
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/JoEhq5D8f6DKv7WQKDO2Kn
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
📌متن شبهه👇 #3107
پیامبر (ص) فرمود: «اگر زنی پستان هایش را برای شوهرش طبخ کند و بپزد (تا این حد خودش را در اختیار شوهرش قرار دهد) باز هم حق او را اداء نکرده است؛ ولی اگر فقط به اندازه یک چشم به هم زدن (و یک لحظه)
شوهرش را نافرمانی کند، جایش درک اسفل جهنم (و پائین ترین و هولناک ترین مکان جهنم) خواهد بود، مگر اینکه توبه کند و بازگردد»
📌 پاسخ به شبهه👇
🔶️ بسم الله الرحمن الرحیم
💠 روایتی که ذکر شده، بدون سند نقل شده است و تنها منبعی که برای آن یافت شد کتاب مکارم الاخلاق مرحوم طبرسی است.
💠 اما به فرض اینکه چنین روایتی از رسول خدا صلی الله علیه وآله صادر شده باشد:
به نظر می رسد زبان این روایت از باب مبالغه است، یعنی می خواهد نشان دهد که حق مرد بر زن بسیار بزرگ است و رعایت آن بسیار واجب است نه اینکه زن هر کاری کند باز حق شوهر را به جا نیاورده است.
مخصوصا اطاعت از شوهر در تمکین جنسی و عدم خروج بی اجازه از منزل واجب است و بر آن تاکید بسیار شده است.
💠 البته ما وقتی می خواهیم نظر اسلام را بیان کنیم، مجموع آیات و روایات را باید در نظر بگیریم.
در برخی از احادیث آمده است زن وقتی حقوق واجب و شرعی همسرش را رعایت کند ، حق همسرش را ادا کرده است و شایسته بهشت رفتن است ، چنان که پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند:
« هر گاه زن، پروردگارش را بشناسد و به او و پیامبرش ایمان بیاورد، و به برترى خاندان پیامبرش معتقد باشد، و پنج نوبت نماز بخواند، و ماه رمضان را روزه بگیرد، و دامنش را [از گناهان،] حفظ کند، و از شوهرش فرمان ببَرَد، از هر درِ بهشت که خواست، وارد مى شود. »
قرب الإسناد: ص ۲۲۶
یا در نقل دیگر آمده است که فرمودند:
« هیچ زنى نیست که فرمان شوهرش را اطاعت کند و حقوق او را به جا آورَد، و از خوبى هاى او یاد کند، و در خود و اموال شوهرش به او خیانت نکند، مگر آن که در بهشت، میان او و شهیدان، تنها یک درجه فاصله است. پس اگر شوهرش، مؤمن و خوش اخلاق بوده، در بهشت نیز همسر اوست، وگر نه، خداوند، مردى از شهیدان را به همسرى او در مى آورَد. »
کنزالعمال ج ۱۵ ص ۸۴۲
💠 در اسلام زن هم در مقابل بر شوهر حقوقی دارد، برای نمونه حدیثی از رسول اکرم (ص):
«برادرم جبرئیل علیه السلام که پیوسته مرا درباره زنان سفارش مى کرد، چندان که گمان بردم شوهر، حق ندارد حتّى به زن «اف» بگوید به من خبر داد که: اى محمّد! از خداوند عز و جل بترسید و با زنانْ مهربان باشید؛ زیرا آنان نزد شما اسیرند. آنان را از خداوند عز و جل به امانت گرفته اید و به فرمان خدا و کتاب او، به عنوان یک وظیفه و سنّت و شریعت محمّد بن عبد اللّه، بر خود حلال کرده اید. پس، بدان سبب که جسم آنان را حلال خود ساخته اید، و با بدنهایشان تماس برقرار مى سازید، و فرزندان شما را در شکم خود حمل مى کنند، چندان که درد زایمان آنها را مى گیرد [ایشان را بر شما حقّى است]. پس با آنان مهربان باشید و دلهایشان را خوش سازید تا با شما بمانند. زنان را ناخوش مدارید و ناراحتشان نگردانید، و از آنچه به ایشان داده اید، جز با رضایت و اجازه آنان، چیزى بر ندارید. »
مستدرک الوسائل ج ۱۴ ص ۲۵۲
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/JoEhq5D8f6DKv7WQKDO2Kn
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
📌متن شایعه👇🏻
سوغاتی قالیباف برای بشار اسد از ایران:
۷۲ میلیون دلار نقد!
صفحه شمارش معکوس که بعضی اخبار محرمانه درون حکومت را منتشر میکند، نوشته:
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در سفر به سوریه، سوغاتی ویژهای برای بشار اسد، قصاب دمشق داشت: ۷۲ میلیون دلار پول نقد!
این مبلغ به طور نقدی، چند روز پیش از سفر قالیباف و با هماهنگی و همکاری بیت رهبری، از منابع صندوق بازنشستگی کشوری و صندوق ذخیره فرهنگیان در اختیار تیم همراه قالیباف قرار گرفت و در چندین چمدان در هواپیمای همراه با رئیس مجلس به سوریه منتقل شد.
یک نامه که شخصا توسط سیدعلی خامنهای خطاب به بشار اسد نوشته شده نیز همراه با این پولها، در دیدار روز چهارشنبه قالیباف با اسد به او تحویل داده شد.
📌پاسخ شایعه👇🏻
1️⃣جالب است که سایت ها و کانال هایی که همواره چنین ادعاهای کذبی را منتشر میکنند، هیچ گاه خودشون را موظف نمیدانند که در برابر ادعاهای خود مستندی را ارائه نمایند!
2️⃣جالبتر اینکه در اينجا برای تحریک بیشتر مخاطب، از صندوق بازنشستگی و ذخیره فرهنگیان اسم میبرند!
اینها از یک طرف مدعی هستند که نهادهای زیر نظر رهبری ثروت مملکت را غارت میکنند و از طرفی دیگر رهبری را نیازمند این صندوق ها معرفی میکنند.
👌🏻ضرب المثل دروغگو کم حافظه است، اینجا مصداق پیدا میکنه!
3️⃣چند سؤال:
❓آیا پولها حتماً باید توسط قالیباف آنهم بصورت چمدانی! منتقل میشد و هیچ راه دیگه ای وجود نداشت؟
❓ماجرای نامه چی؟
آیا نمیشد قالیباف زبانی پیام رهبری را منتقل کند؟
ظاهراً اینها از همه مسائل محرمانه و پشت پرده خبر دارند!
❓پس چرا از محتوای نامه چیزی منتشر نکردن؟!
4️⃣امروزه راحت ترین کار اینه که گوشی را دستت بگیری و توهمات خودت رو بدون ارائه هیچگونه سند و مدرکی به عنوان اخبار پشت پرده و محرمانه منتشر کنی!!!
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/JoEhq5D8f6DKv7WQKDO2Kn
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
📌متن شبهه👇 #3108
سلام علیکم
ممنون میشم نظرتون رو در رابطه با متن زیر بفرمایید
⚡️میلاد جدید امام موسی کاظم(ع)
حتما یادتان هست که تا همین چندسال پیش در این ایام میلادی نداشتیم، پس میلاد امام موسی کاظم چگونه به این روز انتقال پیدا کرد؟!
جواب: بعضی دوست نداشتند در کل دو ماه محرم و صفر میلادی وجود داشته باشد، و از طرفی میخواستند هفتم صفر را به صورت اختصاصی برای امام حسن(ع) عزاداری کنند، از این رو میلاد امام موسی کاظم را با احتمالات به ماه ذیالحجه انتقال دادند، در تعیین روزش چند روزی را امتحان کردند، در نهایت روز بیست ذیالحجه بیشتر مورد پسند قرار گرفت.
چند سال پیش یادداشتی در اینباره داشتم که مجددا آن را بازنشر میکنم
📌 پاسخ به شبهه👇
ولادت امام کاظم «علیه السلام» در روز هفتم صفر با اینکه بین علما شهرتی پیدا کرده است ولی؛
اولاً:بزرگانی چون شیخ کلینی در(اصول کافی) و شیخ مفید در (الارشاد و مسارّ الشیعه) و شیخ طوسی«قدس سرهم» در (تهذیب الاحکام)به قول ولادت آن حضرت درهفتم صفر اعتنا نکرده و از بیان آن ساکت ماندهاند.
ثانیاً:فحولی از علما چون شهید اول در(الدروس)، شیخ محمد حسن نجفی در(جواهر الکلام) و شیخ جعفر کاشف الغطاء«قدس سرهم» در (کشف الغطاء) آن را ضعیف شمردهاند.
ثالثاً:در تاریخ ولادت امام کاظم«علیه السلام»روایاتی وارد شده است که بزرگان از محدثین چون احمد بن خالد برقی در (المحاسن)، شیخ کلینی در (اصول کافی)، محمد بن حسن صفّار در (بصائر الدرجات) و ابن جریر طبری شیعی«قدس سرهم» در (دلائل الامامة)از ابی بصیر به طرق مختلف از امام صادق«علیه السلام» روایت کرده اند:که این ولادت پس از ایام حج سافل 127هـ و هنگام مراجعت حضرت صادق«علیه السلام» به مدینه و در اولین منزل پس از جحفه به نام ابواء بوده است. که به تصریح معجم البلدان ابواء 33 میل (حدود 53 کیلومتر) تا جحفه فاصله دارد.
مطلب مهم: روایت ابی بصیر قرینهای است بر اتمام حج و بازگشت به مدینه در همان سالی که امام کاظم«علیه السلام» در ابواء به دنیا آمده، و این دلالت دارد بر اینکه امام کاظم در ماه ذی الحجه دیده به جهان گشود نه در ماه صفری که درسال 128هـ نقل شده است.
رابعاً:ابن جریر طبری«قدس سره» متوفای قرن چهارم در روایت دیگر از امام عسکری«علیه السلام» در (دلائل الامامة)، تصریح بر وقوع ولادت آن حضرت در ماه ذی الحجة نموده است.
اما همچنان در تقویم رسمی کشور هفتم صفر روز ولادت امام موسی بن جعفر علیهما السلام درج می شود که بنابر برخی پژوهش های انجام شده قطعا ماه ولادت ایشان ذی الحجه است و هفتم صفر ولادت آقا موسی بن جعفر سلام الله علیه نیست! و اگر هم ولادت باشد نکته مهم این است که محرم و صفر ماه حزن اهل بیت است
✅ به بیان دیگر
روايات يا اقوال علمايي هستند كه مبناي ولادت را بر ماه ذيحجه گذاشته، اما روز آن را تعيين نكردهاند؛ علمايي همانند شيخ كليني، شيخ مفيد، شيخ طوسي، خطيب بغدادي، سبط ابن جوزي و شهيد اول در اين دستهاند.
بايد گفت كه روايات مشهور، ذيحجه را ماه ولادت امام هفتم ميدانند. از جمله كتاب محاسن بَرقي (ج 2 ص 314) كه در روايت مفصلي از ابوبصير نقل ميكند: ما «حج» را خدمت امام صادق (عليهالسلام) انجام داديم، در همان سالي كه پسرش موسي متولد شد و چون در ابواء (منزلي ميان مكه و مدينه) منزل كرديم، براي ما سفره چاشت انداخت ... در اين ميان كه ما چاشت ميخورديم فرستاده حميده (همسر امام صادق) آمد و به ايشان گفت: حميده عرض ميكند: ... من دردي مثل حال زائيدن در خود احساس ميكنم... .
امام برخاست و با او رفت و پس از بازگشت فرمود: خدا به من پسري داد كه بهترين كسي است كه خدا در خلق خود آفريده و... (روايت به اختصار نقل شد)
در همين كتاب ( ج2 ص 418) روايتي از منهال قصاب نقل شده است كه ميگويد: از مكه به قصد مدينه بيرون آمدم. در مسير خود، وقتي به ابواء رسيدم كه در آنجا، موسي بن جعفر (عليهماالسلام) به دنيا آمده بود. من در رفتن به مدينه از امام صادق (عليهالسلام) پيشي گرفتم و ايشان يك روز پس از من وارد شهر شد و مردم را (به ميمنت تولد فرزند و به عنوان وليمه آن) سه روز اطعام نمود.
در كتاب دلائل الامامه نوشته طبري ص 303 هم روايتي از امام عسكري (عليهالسلام) نقل شده است كه فرمودند: امام كاظم (عليهالسلام) در ماه ذيحجه در ابواء به دنيا آمد.
همان طور كه ملاحظه ميكنيد در دو روايت نخست تصريح شده است كه ولادت امام كاظم (عليهالسلام) اولا: در بازگشت از سفر حج تمتع بوده است؛ ثانيا: در همان سالي بود كه حج به جا آورديم (نه در ماه صفر سال بعد) ؛ ثالثا: از روايت منهال به دست ميآيد كه در ابواء و در ماه ذيحجه بوده است. همين روايت موجب ميشود كه اگر قبول كنيم ميان علما شهرتي بر وقوع ولادت حضرت در هفتم ماه صفر باشد با وجود اين روايات از قدرت ساقط و ضعيف ميگردد.
--------------------------
☑️
کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/JoEhq5D8f6DKv7WQKDO2Kn
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 خشم سعودی ها از موفقیت ورزشکاران ایرانی؛ یاوه گویی های مجری اینترنشنال سعودی: مدال طلای جواد فروغی خشم عمومی را در ایران به دنبال داشت!
🔹گاف عجیب و خنده دار مجری برنامه: در تشییع (سردار) قاسم سلیمانی افرادی فوت شدند، این نشان می دهد که همه طرفدار ایشان نبودند!!
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/JoEhq5D8f6DKv7WQKDO2Kn
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
📌متن شایعه👇
فیلم : اینجا قطر است درپی بی ارزش شدن پول ایرانی دامداران قطری پسته و بادام های ایرانی راکه به واحد پول آنهاخیلی ارزان می افتد خریداری میکنند و بعنوان غذای دام از آن استفاده میکنند و کیلو کیلو به خورد شتران خودشان میدهند!و ما اینجا در حسرت پسته وبادام کیلویی۳۰۰ هزار تومانی
📌 *پاسخ به شبهه*👇
⚠️ چه باید کرد؟
نمیتوانید کانالهایی را که از دلهرهی مردم و از مبتلا کردن مردم نان میخورند اصلاح کنید!
اما میتوانید هر کانالی که مطالب نادرستِ نگرانکنندهی مشکلآفرین را به شما تحویل میدهد ترک کنید و به دیگران را هم آگاه کنید
❌برخی عادت دارند به کشورشان با دروغ جفتک بزنند☹️
❌پسته نیست
فقط بادام است و ربطی به ایران ندارد
به گزارش اسپوتنیک، در کشور "قطر" برای افزایش شیر دهی شترها به آنها بادام می دهند. با توجه به اینکه بادام در بسیاری از کشورها بسیار گران است، غذای لاکچری برای آنها محسوب میشود.
https://b2n.ir/z90816
----------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/JoEhq5D8f6DKv7WQKDO2Kn
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📲 *خطرات وایفای مجانی چیه؟*
🔸تو این ویدیو در مورد خطرات استفاده از وایفای رایگان توضیح دادیم و گفتیم اگر مجبور شدیم به وایفای رایگان وصل شیم چی کار کنیم که این خطرات کمتر بشه.
#سواد_رسانه
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/JoEhq5D8f6DKv7WQKDO2Kn
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
📌متن شبهه👇 #3109
چندماه است که هر روز و هرشب در شبکههای مختلف صداوسیما «دعای فرج» (متنی که در مفاتیح الجنان آمده) خوانده میشود؛ دعایی که چند عبارت آن [دربهترین حالت] مشکوک به شرک است و با بنیانهای اعتقادی تشیع اعتدالی همخوانی ندارد. چگونه میتوان عبارات «یامحمد و یاعلی یاعلی و یامحمد اکفیانی فانکما کافیان و انصرانی فانکما ناصران» را با آموزهی توحید قابل جمع دانست؟
کلیپی هم با تصاویری از بیمارستانها و بیماران کرونایی و نوای حزین علی فانی که این دعا را میخواند ساختهاند که هرشب از تلویزیون پخش میشود.اما با لحن سوزناک و موسیقی محزون نمیشود مشکل اعتقادی را پوشاند.
عجیبتر از پخش مکرر این دعا، سکوت علما و نخبگان دینی در قبال این رویه است خلاصه شده
📌 پاسخ به شبهه👇
https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
اما در جواب به این شبهه و اشکال، به بازنشر پاسخ حجت الاسلام والمسلمین سید حسن عاملی، نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با عنوان: «بررسی شبهه وهابیان درباره استعانت از ائمه(ع) و مضامین دعای فرج - نیت مرز میـان شرک و توحیــد» که در تاریخ ۱۴ تیر ۱۳۹۸ در روزنامه کیهان به چاپ رسیده است، خواهیم پرداخت.
وهابیان شیعیان را به مردهپرستی و شرکت متهم میکنند و آنان را به خاطر توسل به ائمه(ع) مشرک میدانند. در نوشتار حاضر شبه وهابیت در خصوص مفاهیم وارده در دعای فرج مورد بررسی و نقد قرار گرفته و ملاک مشرک و موحد بودن و نقش نیت در این خصوص تبیین شده است.
در کتب شیعه دعایی مشهور به دعای فرج وارد شده و در آن آمده:
اِلـهی عَظُمَ الْبَلاءُ، وَبَرِحَ الْخَفاءُ، وَانْکَشَفَ الْغِطاءُ، وَانْقَطَعَ الرَّجاءُ، وَضاقَتِ الاَرْضُ، وَمُنِعَتِ السَّماءُ، و اَنْتَ الْمُسْتَعانُ، وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکی، وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِدَّهًِْ والرَّخاءِ، اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، اُولِی الاَمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ، وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ، فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ، یا مُحَمَّدُ یا عَلِیُّ یا عَلِیُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانی فَاِنَّکُما کافِیانِ، وَانْصُرانی فَاِنَّکُما ناصِرانِ... خدایا گرفتاری بزرگ شد، و پوشیده بر ملا گشت، و پرده کنار رفت، و امید بریده گشت، و زمین تنگ شد، و خیرات آسمان دریغ شد، و پشتیبان تویی، و شکایت تنها به جانب تو است، در سختی و آسانی تنها بر تو اعتماد است، خدایا! بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، آن صاحبان فرمانی که اطاعتشان را بر ما فرض کردی، و به این سبب مقامشان را به ما شناساندی، پس به حق ایشان به ما گشایش ده، گشایشی زود و نزدیک همچون چشم بر هم نهادن یا زودتر، ای محمّد و ای علی، ای علی و ای محمّد، مرا کفایت کنید، که تنها شما کفایت کنندگان من هستید، و یاری ام دهید که تنها شما یاری کنندگان من هستید...
پیروان محمد بن عبدالوهاب به این دعا ایراد گرفته و گفتهاند چگونه در این دعا پیامبر اکرم و علیبن ابیطالب را مخاطب قرار داده و از آنها استمداد میکنید؟
نقش نیت در تحقق شرک
جواب این سؤال در ابتدای این دعا آمده است در اوائل این دعا میگوییم:
«اَنْتَ الْمُسْتَعانُ» یعنی خدایا به جز تو از هیچ کسی نمیتوان کمک گرفت. «وَ اِلَیْکَ الْمُشْتَکی» یعنی خداوندا فقط به تو درد دل میکنیم «وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِدَّهًِْ والرَّخاءِ» خدایا فقط به تو در سختیها و در خوشیها اعتماد و تکیه داریم. کسی که این اعتقاد را در حق خداوند دارد، به جز خداوند برای هیچ کس دیگر تأثیر استقلالی قائل نمیشود. پس آنجا که میگوید «یا مُحَمَّدُ یا عَلِیُّ اِکْفِیانی فَاِنَّکُما کافِیانِ» به حضرت پیامبر و امیر المومنین هیچ اثر استقلالی قائل نیست یعنی معتقد است که اینها بندگان شایسته و مقرّب خداوند هستند و نمیتوانند مستقلا اثر گذار باشند.
وقتی نیت دعاکننده حصر تأثیر در خداوند شد نمیتوان ندا کردن رسول خدا و علی را شرک دانست و نیت، قطعا در تحقق شرک دخیل است.
ما از وهابیها میپرسیم که خلیفه دوم بارها و بارها گفته بود «لولا علی لهلک عمر»؛ اگر علی نبود، عمر هلاک میشد (تاویل مختلف الحدیث، ابن قتیبه، ص ۱۵۲؛ مواقف، ایجی، ج ۳، ص ۶۲۷ و ۶۳۶؛ شرح مقاصد، تفتازانی، ج ۲، ص ۲۹۴؛ التفسیر الکبیر، فخررازی، ج ۲۱، ص ۲۲؛ شرح نهجالبلاغه، ابن ابی الحدید، ج ۱، ص ۱۸و ج ۱۲، ص ۱۷۹؛ تمهید الاوائل، باقلانی، ص ۴۷۶؛ مناقب علی ابن ابیطالب، ابن مردویه اصفهانی، ص ۸۸؛ ینابیع المودهًْ، قندوزی حنفی، ج ۱، ص ۲۱۶و ج ۲، ص ۱۷۲و ج ۳، ص ۱۴۷ و دهها منبع دیگر از سنی و شیعه) با مبنای شما این سخن کاملا شرک است؛ میگویند نخیر نیت عمر استقلال علی نیست. وقتی درخصوص سخن خلیفه دوم مشکل شرک را با نیت حل میکنید ما نیز در دعای فرج میگوییم نیت شیعه استقلالی نیست.
حرمت نیت خوانی
در اینجا آنها میگویند شیعه قطعا نیت استقلالی دارد، میگوییم این اولاً «اخبار عن الغیب» (غیبگویی) است، ثانیاً این نیت خوانی است و نیت خوانی در شریعت ما ممنوع است و شما حق ندارید نیت ما را تفتیش کنید و بگویید نیت شیعه استقلال است. در شریعت ما کسی حق ندارد نیت دیگری را تجسس کند، نیت و قلب فقط برای خداوند است، اصل حرمت نیت خوانی را خداوند خود در قرآن تأسیس کرده و فرموده: «ولا تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقی إِلَیْکُمُ السَّلامَ لَسْتَ مُؤْمِناً» (نسا/۹۴) یعنی کسی که گفت من مسلمانم و شهادتین را بر زبان جاری کرد، حق ندارید بگویید که تو مسلمان نیستی و دروغ میگویی سپس او را بکشید یا اموالش را غارت کنید. خداوند میفرماید نیتخوانی ممنوع است و رسول خدا نیز این اصل را تثبیت کرده و فرموده «ما بعثت لانقّب عن قلوب الناس»، من مبعوث نشدهام تا قلبهای مردم را بشکافم (صحیح مسلم، کتاب الزکاهًْ، باب ذکرالخوارج و صفاتهم). آن حضرت یکی از اصحاب خود را که نیت خوانی کرده و مشرکی را که از ترس، اعلان اسلام کرده بود کشته بود توبیخ کرد و فرمود «هلّا شققت عن قلبه»؛ تو چرا از باطن او تجسس کردی؟ (همان) سپس دستور داد دیه او را بپردازد.
خلیفه دوم ۵۴ بار گفت «لولا علی لهلک عمر» وقتی از آنها میپرسیم چگونه این سخن خلیفه دوم شرک نیست؟ میگویند نیت در تحقق شرک دخیل است، میگوییم پس چرا این در حق شما درست است ولی در حق ما درست نیست!؟ نظیر این سخن این است که هر صحابی کار خلاف بکند میگویند «اجتهد فأخطأ»؛ (او اجتهاد کرد اما در اجتهادش خطا کرد) و اینگونه او را تطهیر میکنند، بلکه بخاطر اجتهاد به او ثواب هم قائل میشوند ولی هیچ وقت این قاعده را در حق شیعه خطاکار اجرا نمیکنند.
باز از آنها میپرسیم ملائکه بر آدم سجده کردند و سجده فقط برای خداست چرا این شرک نیست؟ میگویند نیت عبادت نداشتند.
باز میگوییم برادران یوسف وقتی حقیقت را فهمیدند، در مقابل یوسف سجده کردند چرا اینجا شرک نیست؟ میگویند نیت آنها عبادت نبود.
از وهابیون سؤال شده که چرا در آیه «فَاسْتَغَاثَهُ الَّذِی مِنْ شِیعَتِهِ عَلَی الَّذِی مِنْ عَدُوِّهِ»؛ آنکه از پیروان موسی بود در برابر دشمنش از وی تقاضای کمک کرد (قصص/۱۵)؛ و در آیه «یَستَصرِخُهُ» استغاثه از غیر خدا موجب شرک نشده است؟ گفتهاند چون مستغیث، نیت و قصد استقلال نداشته است.
باز از آنها سؤال شده در آیه «اذْکُرْنِی عِنْدَ رَبِّکَ»؛ مرا نزد مولای خود یاد کن. (یوسف /۴۲) چرا یوسف رب را بر غیر خدا اطلاق کرده است؟ جواب دادهاند او نیت ربوبیت نداشته و از کلمه «رب» معنای «امیر» را نیت کرده است.
آنها در برابر این سؤال که پس چرا در نامگذاری به عبدالحسین، عبدالعلی و عبدالمحمد به نیت نامگذار توجه نمیکنید و میگویید چنین نامگذاری شرک است؟ جوابی ندارند.
میگوییم چگونه است که در همه این موارد نیت را مد نظر قرار میدهید ولی به شیعه که میرسید نیت را نادیده میگیرید؟
از عجایب امور این است که مفتیان وهابی میگویند اگر متوسل به زبان بیاورد که نیت استقلالی ندارم فایده ندارد و باز باید کشته شود!
دخالت نیت در تحقق شرک را تمام فرق اسلامی قبول دارند جز وهابیت. از مفتی عربستان سؤال کردهاند که حکم نام گذاری با عبد المحمد، عبدالحسین، عبدالعلی و نظایر اینها چیست؟ گفته است شرک است و نامگذار مهدورالدم. این سؤال را از مفتیالازهر پرسیدهاند گفته است ایرادی ندارد چون قصد و نیت و مراد از آن نوکری و خدمت است نه عبودیت.
در فقه اسلامی نیز نیت موجب صدور احکام خاص میشود و لذا آمده «الحلف علی نیت المستحلف»؛ سوگند تابع نیت سوگند خورنده است؛ و جمله مشهور فقهاء این است که «البیوع تابعه للقصود»؛ ﻗﺮاردادﻫﺎ و خرید و فروش تابع ﻗﺼﺪ و نیت اﺳﺖ.
باز سؤال میکنیم هم ابوبکر و هم حضرت امیرالمومنین(ع) هر دو کنار جنازه پیامبر(ص) حاضر شدند و از صورت مبارک حضرت، کفن را کنار زدند و گفتند: «اذکرنی عند ربک یا رسولالله» یا «اذکرنا عند ربک»؛ در ده سند معتبر اهل سنت این عبارت وارد شده است که گفتند یا رسولالله در محضر حضرت باری تعالی ما را یاد کن، این سخن آنها توسل به مرده است؟ چرا در آنجا نمیگویید شرک است و فقط در «اِکْفِیانی فَاِنَّکُما کافِیانِ» میگویید این عبارت شرک است؟ جمله «اذکرنی عند ربک» دقیقا به معنی «اکفنی فانک کاف» است وقتی میگوییم «اِکْفِیانی فَاِنَّکُما کافِیانِ» این یعنی «ادْعُ لَنَا رَبَّکَ» و این ریشه قرآنی دارد. در قرآن آمده است که امت موسی به ایشان عرض کردند «فَادْعُ لَنَا رَبَّکَ یُخْرِجْ لَنَا مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ»؛ از خدای خود بخواه که از آنچه زمین میرویاند... برای ما فراهم سازد. (بقره/ ۶۱)
اذن خدا؛ معیار تمیز میان شرک و توحید
مردم به حضرت عیسی(ع) میگفتند مرده مرا زنده کن، به من بینایی و چشم بده یا وقتی شخصی، مرض پیسی میگرفت میگفت مر
ا شفا بده یعنی «اکفنی فانک کاف» چرا آنجا شرک درست نمیشود؟ خداوند در این خصوص میفرماید:
(به خاطر بیاور) هنگامی را که خداوند به عیسی بن مریم گفت: «یاد کن نعمتی را که به تو و مادرت بخشیدم! زمانی که تو را با «روحالقدس» تقویت کردم؛ که در گاهواره و به هنگام بزرگی، با مردم سخن میگفتی؛ و هنگامی که کتاب و حکمت و تورات و انجیل را به تو آموختم؛ و هنگامی که به فرمان من، از گل چیزی به صورت پرنده میساختی و در آن میدمیدی و به فرمان من، پرندهای میشد؛ و کور مادرزاد و مبتلا به بیماری پیسی را به فرمان من، شفا میدادی؛ و مردگان را (نیز) به فرمان من زنده میکردی؛ و هنگامی که بنیاسرائیل را از آسیب رساندن به تو بازداشتم؛ در آن موقع که دلایل روشن برای آنها آوردی، ولی جمعی از کافران آنها گفتند: اینها جز سحر آشکار نیست!» (مائده/۱۱۰) یعنی مرز بین توحید و شرک «اذن» خداست و اگر از کسی چیزی درخواست کردید و اعتقاد داشتید به اذن پروردگار است شرک نیست. خداوند وقتی میخواهد بین شرک و توحید مرز مشخص کند دست بر روی اذن میگذارد، معیار فقط همین است، یعنی هر کس اعتقاد داشته باشد عیسی با اذن خدا کار خدایی میکند مشرک نیست، ما میگوییم پیامبر و حضرت امیر نیز به اذن خدا کفایت میکنند.
بنیاسرائیل به حضرت موسی گفتند: «لَئِنْ کَشَفْتَ عَنَّا الرِّجْزَ...»؛ اگر این بلا را از ما مرتفعسازی (اعراف/۱۳۴ ) کشف رجزو برطرف کردن بلا کار خداوند است اما آن را از حضرت موسی خواستند یعنی انگار گفتند «اکفنا فانک کاف» در اینجا حضرت موسی نگفت این شرک است و این چه مطالبهای است که از من میکنید؟ چون میدانست که آن را به اذن میدانند.
اصحاب کساء در ماجرای مباهله گفتند: «فَنَجْعَلْ لَعْنَهًْ اللَّهِ عَلَی الْکَاذِبِینَ»؛ لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم. (آل عمران/ ۶۱) جعل «لعنت خدا» کار خداست اما آن را به خود نسبت دادند و خداوند آن را تایید کرد، چون کارشان به اذن بود.
وقتی خداوند اذن و عدم اذن را معیار شرک و توحید قرار میدهد شما وهابیان چگونه معیار خدا را کنار گذاشته، حیات و ممات را ملاک قرار داده و میگویید درخواست از زنده، توحید و درخواست از مرده، شرک است!؟
باز سؤال میکنیم و میگوییم وقتی ما میگوییم «السلام علیک یا رسولالله اشفع لنا عندالله» شما میگویید گردن او را بزنید چون به پیامبر توسل کرد! ما در این «سلام و طلب» کدام وصف خدا را به پیامبر دادیم؟ شرک یعنی کسی را در اوصاف خداوندی شریک قرار دهی. اگر بگوییم «السلام علیک یا رسولاللهاشفع لنا عندالله» رسول خدا را در کدام وصف خداوندی شریک خداوند قرار دادهایم؟
معنای لغوی شرک روشن است و نمیتوان معنی آن را کنار گذاشت. پس از رحلت پیامبر(ص) زمانی که اصحاب پیامبر با ابوبکر به جنگ مسیلمه کذاب میرفتند شعار مسلمانان این بود «یامحمد، یامحمد» یعنی همه به مرده متوسل شدند، آیا اینجا میتوان گفت که همه اصحاب رسولالله کافر شدند؟ آیا همه مسلمانان مشرکند و فقط شما موحد هستید!؟ ما لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ؟
اسلامهراسی؛ نتیجه عملکرد غلط وهابیان
یکی از مسیحیان میگوید پیامبر ما آمده مرده را زنده کند، پیامبر شما آمده زنده را بکشد. آنها کتابی درباره رسول خدا نوشتهاند و نام ایشان را گذاشتهاند «پیامبر مرگ» و قبطیان مصر بعد از منفجر شدن چندین کلیسای آنها توسط وهابیها و سلفیهای مصر فیلمی ساختند و نام آن را گذاشتند «سگهای محمد» و از کشیش آمریکایی که قرآن را آتش زد دعوت کردند تا آن را افتتاح کند.
امت اسلامی این درد را هیچ گاه فراموش نخواهد کرد که بعد از ماجرای سوریه برای رسول خدا در اروپا کاریکاتور درست کردند و به جای عمامه، بمب بر سر رسول خدا گذاشتند و زیر آن نوشتند تلفات دین این پیامبر کمتر از تلفات بمب اتم نیست.
شما وهابیون با تعریفی که از شرک و توحید دارید غیر از خودتان همه را مشرک، جهنمی و همه را مهدور الدم میکنید.
سؤال اصلی ما در این نوشته این است که چرا ابتدای دعای فرج را لحاظ نمیکنید و حکم به شرک مینمایید؟
کار شما تماما تقطیع است چرا ابتدای این دعا را نمیخوانید؟ اگر واهمه ندارید، ابتدای دعا را هم به مردم عامی خود بخوانید. مگر در اول دعا نمیگوید: «اَنْتَ الْمُسْتَعانُ، وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکی، وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِدَّهًْ والرَّخاءِ»؟ در همه این جملات علامت حصر وجود دارد یعنی خدایا اعتقاد و اعتماد ما فقط به توست و فقط به تو امید و تکیه داریم.
تقطیع؛ شیوه تفسیری وهابیان
روش تفسیری وهابیت بر اساس تقطیع پایه گذاری شده است به عنوان مثال آنها میگویند خداوند میفرماید «لا تَدْعُوا مَعَ اللّهِ أَحَداً»؛ همراه با خدا احدی غیر او را پرستش کنید. (جن /۱۸) پس شیعه با گفتن یاعلی و یا فاطمه مشرک است. در جواب میگوییم:
اولا ابتدای آیه را نیز بخوانید و تقطیع نکنید خداوند میفرماید «وَأَنَّ الْمَسَاجِدَ لِ
لَّهِ فَلَا تَدْعُواْ مَعَ اللَّهِ أَحَداً» یعنی سجده برای خداست و آیه میفرماید برای غیر خدا سجده نکنید.
ثانیا از کلمه «مع» را بکار میبرد و میفرماید «لا تَدْعُوا مَعَ اللّه». معیّت در ردیف هم قرار دادن دو چیز را میگویند. ما کجا رسول خدا، علی و اهل بیت را در ردیف خداوند قرار دادهایم؟ شیعه به هیچ وجه چنین اعتقادی ندارد. در دعای رجب میخوانیم:
لاَ فَرْقَ بَیْنَکَ وَ بَیْنَهَا إِلاَّ أَنَّهُمْ عِبَادُکَ وَ خَلْقُکَ فَتْقُهَا وَ رَتْقُهَا بِیَدِکَ بَدْؤُهَا مِنْکَ وَ عَوْدُهَا إِلَیْکَ؛ و میان تو و آنها جدایی نیست جز آنکه آنان بنده مخلوق تواند، فتق و رتق آن آیات به دست تو و آغاز و انجامش بسوی توست. (مفاتیح الجنان، اعمال مشترکه ماه رجب).
ثالثا آیه دیگر میگوید کسانی که به جهنم میروند به معبودهایشان میگویند ما به این علت به جهنم آمدیم که شما را در ردیف خداوند قرار دادیم: «إِذْ نُسَوِّیکُمْ بِرَبِّ الْعَالَمِینَ»؛ که شما (بتها) را مانند خدای عالمیان پرستش میکردیم. (شعرا/ ۹۸) چرا این را تقطیع میکنید؟ این آیه، آیه قبل را تفسیر میکند. «مَعَ» را «إِذْ نُسَوِّیکُمْ» تفسیر میکند. آیا شیعه، زمانی که توسل میکند نُسَوِّیکُمْ بِرَبِّ الْعَالَمِینَ است؟ معاذالله که شیعه چنین اعتقادی داشته باشد.
رابعا اگر تمام آیات شرک و توحید را جمع کنید در تمام آنها قید الوهیت و عبودیت وجود دارد، غیر ممکن است یک آیه پیدا کنید که این قید در آن نباشد و ما اینها را در کتاب «آتش تاویل بر خرمن تنزیل» جمعآوری و بررسی کامل کردهایم. یعنی زمانی به کسی مشرک میگوییم که در حق مدعو خود نیت الوهیت و عبودیت داشته باشد، اگر این نیت نباشد شرک نیست، اگر خداوند در جایی فرموده «لاتَدْعُوا مَعَ اللّهِ أَحَداً» در چندین جا فرموده که «وَلَا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ» یعنی به جای احد، اله قرار داده است یعنی آیه «لا تَدْعُوا مَعَ اللّهِ أَحَداً» مطلق است و آیات «إِلَهًا آخَرَ» مقیّد و قانون علم اصول این است که اگر از عقلاء یک مطلق و یک مقید صادر شود مطلق بر مقید حمل میشود. اگر بگویید ندای احد حتی بدون قید الوهیت، شرک است، در این حال، قید الوهیت در آیات فراوان لغو میشود و خداوند کار لغو نمیکند. کار لغو را امثال شما انجام میدهید و با تاویل باطل سخن لغو فراوان میگویید. اگر امر دائر باشد که سخن شما لغو باشد یا سخن خداوند قطعا سخن شما لغو خواهد بود.
اندیشه وهابیت دریایی از لغویات است و آنچه گفتیم قطرهای ازآن دریاست، به همین جهت وزیر امور خارجه عربستان اخیرا در مصاحبه با کانال روسیه الیوم گفت که چندین تُن کتابهای ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب را آتش زدیم و سوزاندیم: یخربون بیوتهم بایدیهم و ایدیالمومنین؛ خانههای خود را با دست خویش و با دست مؤمنان ویران میکردند (حشر/ ۲). نهایت کار شما و نهایت کار تمام کسانی که از اهل بیت جدا افتادهاند همین است.
خاتمه سخن اینکه در دعای فرج قبل از توسل به رسول خدا و امیر المومنین، وجوب طاعت اهل بیت مطرح میشود: «فرضت علینا طاعتهم» یعنی خداوند - طبق روایت شیعه و سنی- اطاعت از آنها را برای همه واجب کرده است و از همین وجوب اطاعت در قرآن به ملک عظیم تعبیر شده است: «یا اینکه نسبت به مردم [=پیامبر و خاندانش]، و بر آنچه خدا از فضلش به آنان بخشیده، حسد میورزند؟ ما به آلابراهیم، (که یهود از خاندان او هستند نیز)، کتاب و حکمت دادیم؛ و حکومت و ملک عظیمی در اختیار آنها [=پیامبران بنیاسرائیل] قرار دادیم» (نسا/ ۵۴).حتی اطاعت تمام ذرات عالم از آنها واجب است، از جمله اطاعت جهنم (همچنانکه در روایت وارد شده است) و لذا آمده و ذل لکم کل شیء. بعد از چنین منزلت عظیمی؛ (وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ)؛ که برای اهل بیت معرفی شده، میگوییم: «اِکْفِیانی فَاِنَّکُما کافِیان» یعنی ما را با قدرت خداوندی - نه با قدرت مطلق- که در اختیار شماست حاجت روا کنید، پس مطالبه و سؤال در واقع از خود خداوند است.
منبع
https://hawzahnews.com/x9Yxk
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/JoEhq5D8f6DKv7WQKDO2Kn
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
📌متن شبهه👇 #3110
عکس نوشته فضای مجازی👇
روزی که اسلام واسه این عده هنوز نون نداشت
روزی گرفتن دست نامحرم گناه نبود
ولی جدای از همه اینها چقدر لاغر بودن اون موقع
📌 پاسخ به شبهه👇
🔹تصویر مربوط به افتتاحیه آرامگاه مادر بزرگ فرح پهلوی در لاهیجان است و شخصی که دست فرح را می بوسد فردی به نام نخعی است و دو روحانی سمت چپ عکس نیز برادران بوکا هستند.
🔹پدیده "آخوند درباری" مطلب جدید و عجیبی نیست. همواره افرادی در لباس دین وجود داشته اند که احکام دین را در راستای منافع دنیا و حکومت مطبوع خود به تأویل برند.
🔹حضرت امام خمینی ره بارها درباره خطر روحانیوون درباری هشدار داده بودند:
"روحانیون متعهد اسلام باید از خطر عظیمی که از ناحیۀ علمای مزور و سوء و آخوند های درباری متوجه جوامع اسلامی شده است سخن بگویند، چرا که این بی خبران هستند که حکومت جابران و ظلم سران وابسته را توجیه و مظلومین را از استیفای حقوق حقۀ خود منع و در مواقع لزوم به تفسیق و کفر مبارزان وآزادی خواهان در راه خدا حکم می دهند، که خداوند همۀ ملت های اسلامی را از شرور و ظلمت این نا اهلان و دین فروشان نجات دهد."
صحیفه امام، ج۲۰، ص:۳۳۹
------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/JoEhq5D8f6DKv7WQKDO2Kn
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
⛔️شبهه:
تریلر هایی که تعدادشان زیاد هست و بارشون سیمان و داره صادر میشه حالا شما بگید چرا سیمان گران شده و نایاب
❇️پاسخ:
صادرات سیمان که چیز بدی نیست. از گذشته تا الان محصول سیمان کارخانجات به کشورهای همسایه و غیر همسایه صادر میشده. صادرات باعث درامدزایی و ورود ارز به کشور میشود. اما مهمترین دلیل وضعیت فعلی سیمان طبق نظر فعالان و کارشناسان بازار به دلیل قطعی دوهفته ای برق کارخانجات سیمان و کم شدن قابل توجه تولید در فصلی از سال که ساخت و ساز ساختمانها و در نتیجه مصرف سیمان بیشتر است، می باشد. از طرفی ارزیابی می شود که با توجه به بورسی شدن سیمان، عده ای از دلالان که قبلا کنترل بازار را در دست داشتند به نحوی با عدم ایفای نقش خود باعث بالارفتن شدید قیمتها شده اند تا مجددا نظام دستوری تعیین قیمت سیمان که به ضرر تولید کننده و مصرف کننده و به نفع دلال است برگردد.
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت:
🔹علت اصلی مساله سیمان قطعیهای برق است.
🔹امسال در شرایط خشکسالی قرار داریم و حجم تولید نیروگاههای آبی کاهش و از سویی دیگر مصرف برق افزایش داشته است.
🔹در بخش سیمان صادراتی نداریم و صادرات تنها به صورت کلینکر است؛ آن هم آنقدری نیست که بر روی بازار تاثیر بگذارد.
🔹با قولهایی که وزارت نیرو در بخش برق به ما داده است، از هفتههای آتی شرایط در این بازار پایدار خواهد شد.
منبع کانال انتی شبهه
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/JoEhq5D8f6DKv7WQKDO2Kn
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
📌متن شبهه👇 #3111
سلام ببخشید طبق تفسیر و روایت های معتبر آیا حضرت حوا سلام الله علیها از گل حضرت آدم علیه السلام به وجود آمده است؟ لطفا دقیق جواب بدهید
📌پاسخ به شبهه👇
✅1ـ در بعضی اخبار آمده که حوّا از پهلو یا دنده ی آدم خلق شده ؛ برخی نیز با استناد به آیه نخست سوره نساء خواسته اند این گونه اخبار را تأیید نمایند.
✅امّا حقیقت این است که از آیه یکم سوره نساء نمی توان به صراحت استفاده نمود که جسم حوّا از جسم آدم(ع) خلق شده است. بخصوص خلق شدن حوّا از پهلو یا دنده ی آدم ، که آیه مورد نظر هیچ اشاره ای به آن ندارد. آیه شریفه چنین است:« یا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذی خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً کَثیراً وَ نِساءً وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذی تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلَیْکُمْ رَقیباً. ـــــــ اى مردم! از(مخالفت) پروردگارتان بپرهیزید! همان پروردگاری که همه ی شما را از یک نفس آفرید؛ و زوج او را(نیز) از او خلق کرد؛ و از آن دو، مردان و زنان فراوانى(در روى زمین) منتشر ساخت. و از خدایى بپرهیزید که(همگى به عظمت او معترفید؛ و) هنگامى که چیزى از یکدیگر مى خواهید، نام او را مى برید! (و نیز) (از قطع رابطه با) خویشاوندان خود، پرهیز کنید! زیرا خداوند، مراقب شماست»( النساء:1)
✅اینکه در تعبیر «خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ » نفس واحده را تفسیر به آدم(ع) کرده اند تنها یکی از نظرات است.
✅نظر دیگر این است که مراد از نفس واحده روح واحد انسانی است. یعنی خدا همه ی انسانها را از یک نوع روح آفریده است. در حکمت متعالیه نیز گفته شده که نفس انسانی قبل از تنزّل به عالم مادّه یک حقیقت واحده بیش نیست ؛ و کثرت نفوس ، ناشی از تعلّق آن نفس واحده به موادّ گوناگون است. مثل کثرت حاصل در اراده واحد انسان ، آن زمان که انسان اراده ی چندین موجود خیالی را می کند. زمانی که انسان در ذهن خود چندین موجود را باهم تخیّل می کند یک اراده بیش نمی کند ولی آن یک اراده در ذهن به صورت چندین موجود خیالی ظهور می یابد. نفس واحد انسانی نیز هنگام تعلّق گرفتن به موادّ (ابدان ) به همین صورت تکثّر می یابد.
✅امّا نظر سوم که جامع هر دو نظر است می گوید: مراد از نفس واحده هم روح واحد انسانی است هم آدم ابوالبشر. چون در ابتدای خلقت انسان ، آدم(ع) تنها ظهور آن نفس واحده بود. بنا بر این ، همه مردم هم از نسل آدمند هم اینکه همه تنزّلات گوناگون آن نفس واحده ی غیر مادّی هستند که آدم اوّلین ظهورش بود. ــ بیان تفصیلی این مطلب را در سطوح عالی حکمت متعالیه باید جستجو نمود. لذا از تفصیل مطلب به خاطر تخصّصی بودن آن می گذریم ـــ
✅امّا اینکه خداوند متعال فرمود: « وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها » ناظر به حضرت آدم (ع) است. لکن نمی توان از این تعبیر استفاده نمود که جسم حوّا از جسم آدم(ع) خلق شده است.
✅ چون ممکن است مراد از تعبیر فوق این باشد که خدا حوّا را هم از همان نفس واحد( از جنس آدم) آفریده است.
✅شاهد این ادّعا آیه 72 سوره النحل است. خداوند متعال در این آیه می فرماید:« وَ اللَّهُ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجا. ـــــ و خداوند براى شما از خودتان همسرانى قرار داد.» روشن است که همسران ما انسانها از خود ما آفریده نشده اند بلکه از جنس ما بوده و مثل ما انسان هستند.
✅2ـ اینکه حوّا از پهلوی آدم(ع) یا از یکی از دنده های او آفریده شده است برخاسته از معدودی روایات است که بزرگان شیعه آنها رها نموده ، آنها را حمل بر تقیّه کرده یا تأویل نموده اند.
✅در مقابل این گونه روایات ، احادیث دیگری قرار دارند که خلقت حوّا را هم نظیر خلقت آدم (ع) از خاک می دانند. « روى العیاشی عن عمرو بن أبی المقدام عن أبیه قال سألت أبا جعفر ع من أی شی ء خلق الله حواء فقال أی شی ء یقولون هذا الخلق ؟ قلت یقولون إن الله خلقها من ضلع من أضلاع آدم. فقال کذبوا کان یعجزه أن یخلقها من ضلعه فقلت جعلت فداک یا ابن رسول الله من أی شی ء خلقها فقال أخبرنی أبی عن آبائی قال رسول الله ص إن الله تبارک و تعالى قبض قبضة من طین فخلطها بیمینه و کلتا یدیه یمین فخلق منها آدم و فضلت فضلة من الطین فخلق منها حواء. ــــ عیاشى روایت کرده از عمرو بن ابى المقدام از پدرش که گفت: از ابا جعفر امام باقر(ع) پرسیدم: خداوند حوّا را از چه چیزى آفرید؟ فرمودند: این مردم (اهل سنّت ) در این خصوص چه مى گویند؟ گفتم: مى گویند خداوند او را از دنده اى از دنده هاى آدم خلق نمود. پس حضرت فرمودند: دروغ گفته اند مگر او عاجز بود که حوّا را از چیزى غیر دنده آدم خلق کند؟ پس گفتم: فدایت شوم اى پسر رسول خدا (ص) پس خدا او را از چه چیزی آفرید؟ فرمودند: پدرم از پدرانش از رسول خدا (ص) مرا خبر داد که فرمودند: خداوند تبارک و تعالى مشتى از خاک را برگرفت و آن را با دست راستش ، که هر دو دست او دست راست ا