.
شبهه شماره398
📌متن شایعه:👇👇👇
"ماجرای صندوق صدقات
اینو بخونین خودتون تصمیم بگیرین که بازم پول بریزین یا نریزین .
بذارید اینجوری شروع كنم :
تا حالا فكر كردید كه چند تا صندوق صدقات توی شهرتون وجود داره ؟
یا ، تا حالا فكر كردید چقدر پول تو این صندوق ها جمع میشه ؟
یا ، سر نوشت این پول ها چی میشه ؟
یا هم حساب و كتاب این پول ها با كیه ؟ ( متن شایعه خلاصه شده)
📌پاسخ شایعه:👇👇👇
1⃣ بر اساس فرض بی پایه متن، صندوق های صدقات استان تهران 2000000 و افرادی که روزانه مبلغی را در هر صندوق قرار می دهند ، 500 نفر است !
یعنی در هر روز در استان تهران یک میلیارد بار مبلغی به صندوق ها انداخته می شود !!
* در متن شبهه مکررا از چنین فرضیاتی برای ایجاد ارقام بالا و خلاف واقع استفاده شده است.
2⃣ آمار درآمد صندوق های صدقات کمیته امداد در سایت این نهاد موجود است .
بر اساس آمار های کمیته امداد در سال 1387 درآمد حاصل از صندوق های صدقات برابر 102.4 میلیارد تومان بوده است که با احتساب مبالغ کمک های مردمی و سازمانها، درآمدهای محلی و موسسات تابعه، کمک های مجتمع های اقتصادی و سایر درآمد وجوهات امانی و شرعی جمعا مبلغ 342 میلیارد تومان بوده است .و
اگر این مبلغ را با مبالغ محاسبه شده در متن (25550 میلیارد تومان !!!) مقایسه کنیم متوجه تفاوت فاحش آنها خواهیم شد !!!
3⃣ از مضحک ترین شبهات متن ، واریز مبالغ به "جیب حضرات!!!" و همچنین برگزاری "مناقصه!!!" برای اجاره صندوق های صدقات است که نه تنها دروغ و تهمتی بزرگ است، حتی از منظر عقل هم قابل قبول نیست؛
زیرا چه لزومی دارد "حضراتی" که این مبالغ به جیب آنها میرود به 900 میلیون تومان در ماه بسنده کرده و از درآمد عظیم برداشت مستقیم از صندوق ها چشم پوشی کنند ؟!
4⃣ ریالی از درآمد های صندوق صدقات به کشور های دیگر نمی رود.
قانون شرعی و اداری هزینه کرد صندوق های صدقات این است که جمع آوری های هر محل صرف محرومان همان کشور و منطقه شود و لذا در کشورهای محل هزینه کمیته امداد ، صندوقهای ویژه خود آن کشور وجود دارد .
همانطور که یک ریال از درآمدهای صندوق صدقات حتی از استانی به استان دیگر نمیرود .
5⃣ قسمت اعظم مشکلات آب شرب خوزستان مرتفع گشته و بسیاری از روستاهای کشور دارای حداقل امکاناتی چون خطوط گاز و برق هستند و فعالیتهای عمرانی و خدماتی نهاد های مربوطه همچنان برای بهبود وضعیت کلیه شهرها و روستاها ادامه دارد و پیگیری می شود.
6⃣ موارد و مقدار هزینه کرد درآمدهای کمیته امداد بر اساس قوانین و آئین نامه های این نهاد، کاملا مشخص است. کمیته امداد به عنوان نهادی جوشیده از بطن انقلاب اسلامی و با الهام از تعالیم شرع مقدس، تولیت و رسیدگی به مسائل و مشکلات مدد جویان و محرومان در تمامی زمینه های ممکن را درراس اقدامات خود قرار داده است.
* برای نمونه بر طبق آمار کمیته امداد در پایان سال 1389 تعداد 1865311 خانوار با جمعیت 4311567 نفر کمک معیشت گیر و تعداد 875014 خانوار با جمعیت 2550724 نفر مددجویان موردی از خدمات و کمک های متنوع این نهاد برخوردار بوده اند.
مرجع آمار ها و اخبار بکار رفته در پاسخ شایعه:
1. http://www.emdad.ir/mcontent/default.aspx?id=216
2.
http://www.emdad.ir/mosharekatha/daramadha.asp
3. http://isna.ir/fa/news/93101608558
📌زحمت تبلیغ گروه باشما✋
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/K8YITsVm60d74ptYTqrcN7
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱ادرس سایت👇🏻
🆔 www.pshobahat.ir
📱پیام رسان اینستاگرام
🆔http://Instagram.com/pshobahat
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
.
شبهه شماره 399
📌متن شبهه👇👇👇
سلام ...ببخشيدا اینرو میگم اگر ميخوايد اقاتون خوشحال تر بشه به جای تشکیل گروه و نشستن در خانه پشت گوشی تلفن و گروه راه انداختن کمک رسانی کنید با مستمندان و زلزله زدگان که واقعا واقعا احتیاج دارن بخدا فقط اسلام خوندن قرآن و نماز نیست اما حسین برای عدالت جنگید حضرت ابوالفضل برای همايت از برادرش پا به میدون جنگ گذاشت اگر واقعا مردنگيتونو میخواهید ثابت کنید به همنوع خودتون کمک کنید که تو سرما بدون آشیانه موندن و خيلياشون از بین رفتن با تشکر
📌پاسخ:👇👇👇
بسم الله الرحمن الرحیم.
🌿 قال رسول الله صلی الله علیه و آله:
مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ.
«هر کسی که، صبح کند و اهتمامی به امور مسلمانان نداشته باشد، مسلمان نیست».
📚 کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 2، ص 163، تهران، دار الکتب الاسلامیه.
🔺 تردید نداریم که اسلام دینی تک بعدی نمیباشد، بلکه هماهنگ با نیاز های دنیوی و اخروی انسان و متناسب با مقتضیات زمان دارای ابعاد مختلف است.
🔹 با توجه به روایتی که ذکر شد و متن فوق اهمیت به مشکلات مسلمانان و اهتمام به رفع مشکلات مسلمانان روشن است.
✍ امروز یکی از وظایفی که متوجه ماست، کمک رسانی به زلزله زدگان و دستگیری از مستمندان میباشد، و همانطور که اشاره کردید اسلام تنها پرداختن به قرائت قرآن و نماز و روزه زیارت نیست.
✋ اما این ها تنها وظایف نیستند، بلکه فضای مجازی نیز یکی از میدان های جهادی هست که نباید خالی گذاشت.
از لحاظ فکری نیز مسلمانان نیازمند به معارف هستند و بر اساس روایت فوق باید به آن اهتمام داشت، مخصوصا امروز که مغزها داغون میشه از کثرت شبهات، نباید غفلت کرد که همگی مخصوصا جوانان و نوجوانان از طریق ماهواره و اینترنت و کتاب ها مورد هجمه تفکرات مسموم هستند و روز به روز متاثر میشوند، لذا فضای مجازی نیز مانند کمک رسانی به زلزله زدگان و نیازمندان، اهمیت دارد.
نه باید فضای مجازی رو رها کرد و تنها به نیازمندان رسید و نه باید تنها به فضای مجازی رسید و نیازمندان رو رها کرد، که هردو بر اساس روایت مذکور، از مسلمانی نیست!
کلمات کلیدی: #اهمیت_فضای_مجازی #کمک_به_محرومان #زلزله_زدگان #لیس_بمسلم #اهتمام_به_امور_مسلمین
📌زحمت تبلیغ گروه باشما✋
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/K8YITsVm60d74ptYTqrcN7
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱ادرس سایت👇🏻
🆔 www.pshobahat.ir
📱پیام رسان اینستاگرام
🆔http://Instagram.com/pshobahat
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
.
متن شماره400
📌آیا جن می تواند انسان را اذیت کند
📌پاسخ به شبهه👇👇👇
برای پاسخ به سؤال شما باید چند نکته را توضیح دهیم:
1. چیستی جن و روح:
جن در لغت به معناى پوشیدگى و پنهانى است.
این واژه در موارد متعددی در قرآن ذکر شده است و سورهاى به همین نام در قرآن وجود دارد که در آن برخی از ویژگی های این موجود پنهان، بیان شده است.
برطبق آیاتی از دیگر سوره های قرآن این موجود همانند انسان مادى بوده و از آتش [1] و یا آمیختهاى از آتش [2] آفریده شده است.
و موجودى است با شعور و اراده که به اقتضاى طبیعتش از حواس بشر پوشیده مىباشد و در شرایط عادى، قابل درک حسى نیست.
او مانند انسان، مکلف است [3]
و در آخرت برانگیخته مىشود. و در این جهان مىتواند مطیع یا عاصى، مؤمن یا مشرک و... باشد. [4]
و مؤمنین آنها در خدمت ائمه(ع) بوده و انسانهای مؤمن و شیعه را برادر خود میخوانند . [5]
همچنین حقیقت و ماهیت روح و نحوه فعالیت آن یکی از پیچیده ترین مسائلی است که تا کنون دانش بشری قادر به درک آن نشده است و همین امر باعث اختلاف رأی اندیشمندان درباره ی آن شده است به گونه ای که «به گفته بعضی از دانشمندان در حدود هزار نظریه پیرامون حقیقت روح و دیگر مسائل مربوط به آن اظهار شده است». [6]
قرآن کریم نیز بر عدم قدرت و توانایی انسان نسبت به شناخت روح تأکید می کند:
«و از تو درباره "روح" سؤال مى کنند، بگو: «روح از فرمان پروردگار من است و جز اندکى از دانش، به شما داده نشده است!». [7]
طبق آیات و روایات :
روح انسان، جوهری است مجرد که زنده و توانا و دانا و مختار است که از آن به نفس ناطقه یا روان هم تعبیر می شود . [8]
این موجود محدود و محصور در زمان و مکان نیست. [9]
به همین دلیل می تواند پس از مرگ از مسائل دنیا آگاهی پیدا کند.
🔹تعلق روح به بدن تعلق تدبیری است،
یعنی؛ روح دارای حیات بالاصاله است و تا به بدن متعلق است بدن نیز از وى کسب حیات می کند و هنگامی که از بدن مفارقت نمود بدن خواص حیات خود را از دست می دهد و تدریجا متلاشى می شود گرچه روح همچنان به حیات خود ادامه می دهد. [10] ، [11]
2. توانایی های جن و روح :
اگرچه جن از نظر قدرت فکرى ضعیف است زیرا درک او، درکى عقلى و قوى نیست و حداکثر خیالى و وهمى است ولى قدرت فیزیکی او زیاد است،
از جمله مى تواند با سرعت زیاد کارهاى خارق العاده انجام دهد و بارهای سنگینى را در کمترین زمان جابه جا کند.
در قرآن مجید داستان حضرت سلیمان (ع)وقتى عفریتى از جن مدعى مى شود که می تواند تخت بلقیس را در زمان بسیار اندکی از سرزمین بسیار دوری منتقل کند و به نزدآن حضرت بیاورد ، [12]
حضرت سلیمان او را تکذیب نمى کند. [13]
این دلیل برقدرت فوق العاده اجنه است.
🌀در باره آزار و اذیت جنیان و ضرر وارد کردن به انسانها، مرحوم شیخ مفید در کتاب «ارشاد» آورده است :
«در آثاری از ابن عباس نقل شده: زمانی که پیامبر اسلام (ص) به قصد جنگ با قبیله بنی مصطلق از مدینه خارج شد، هنگام شب به دره وحشتناک و صعب العبوری رسید.
اواخر شب جبرئیل بر آن حضرت نازل شد و خبر داد که طایفه ای از جن در وسط دره جمع شده و قصد مکر و شر و آزار و اذیت شما و اصحابتان را دارند». [14]
از این قضیه معلوم می شود که حتی افراد مؤمن و نیکوکار ممکن است مورد آزار و اذیت گروه ها و افرادی از جن قرار گیرند.
البته باید توجه داشت که اگر چه وجود جن امری واقعی است و آن ها در نوع خود شرور و صالح دارند و قدرت انجام کارهای بزرگ و فوق العاده ای دارند، اما واقعیت آن است که بیش از اندازه در باره این موجودات بزرگنمایی شده است و دروغ ها و خرافات زیادى در باره این موجود در اذهان مردم وجود دارد مثل اینکه آنها را صرفا موذی و پرآزار، کینه توز و بد رفتار می دانند که اگر یک ظرف آب داغ بریزید، آنها خانه هایى را به آتش مى کشند و موهوماتی از این قبیل...که با هیچ عقل و منطقی مناسبت ندارد و قابل قبول نیست [15]
علاوه برای انسان این امکان وجود دارد که با اتخاذ شیوه هایی از آزار آنان در امان بماند.
در باره قدرت روح باید گفت از آنجا که روح، یک امر مادّی نیست؛
محدودیت ماده را ندارد و به سان اشعه خورشید که از ورای شیشه و ابر به داخل اتاق و منزل میتابد و هیچ کدام از آنها نمیتواند مانع از حضور و حرکت حیات آفرین ذرّات آن شود، می تواند در همه جا حاضر شود. [16]
چنانکه از آیات و روایات استفاده می شود که روح انسانها پس از مرگ می توانند از مسائل دنیا آگاهی پیدا کنند و ارواح مؤمنان بر حسب قدر و اندازه فضیلت شان کم و بیش خانواده شان را زیارت می کنند . [17] البته طبق روایات این امتیازات ، اختصاص به ارواح مؤمنان داشته که با اذن خداوند از آزادی نسبی برخوردارند، اما ارواح کافران و مشرکان و کسانی که اهل پلیدی و ظلمند، در وادی برهوت به بند کشیده شده و در عقاب اعم
ال خود گرفتارند و نمی توانند آزادانه رفت و آمد کنند .
🔻بر این اساس نظریه اذیت و آزار ارواح خبیثه و سرگردان و تأثیر گذاری آنان در موفقیت یا عدم موفقیت انسان در کارها که همان دخالت آنها در تدبیر امور عالم می باشد فرضیه ای پوچ و تو خالی و عاری از ادله عقلی، تجربی و نقلی است؛
زیرا پر واضح است که نه ارواح آنقدر بیکارند که بی جهت در کار خلق الله دخالت کنند، [18]
و نه چنین قدرت و اجازه ای از سوی خداوند دارند؛ زیرا اوست که تنها مؤثر در عالم وجود است.
برای آگاهی بیشتر به منابع زیر مراجعه کنید:
غرایب و عجایب الجن، بدر الدین بن عبدالله الشبلى، ترجمه و تحقیق و تعلیق ابراهیم محمد الجمل.
جن و شیطان، علیرضا رجالى، تهران، نشر نبوغ.
عود ارواح؛ ناصر مکارم شیرازی.
ارتباط با ارواح، ناصر مکارم شیرازی، انتشارات نسل جوان.
نمایه: شیطان، فرشته یا جن، سؤال 100 (سایت: 857) .
توانایی شیطان و جن، سؤال 138 (سایت: 883) .
[1] حجر، 27: "والجانَّ خلقناه من قبلُ من نارالسموم"، و جان را از پیش، از آتش زهرآگین آفریدیم.
[2] رحمن، 15: "وخلق الجان من مارج من نار"؛ و جن را از آمیختهاى از آتش آفریدیم.
[3] حِجر، 29-42، جن، 11-15
[4] قاموس قرآن، واژهى جن.
[5] نک: آیا جنیان مسلمان و غیر مسلمان دارند؟ ؛ میزان الحکمه، محمدی ری شهری، ناشر مکتب الاعلام الاسلامی، 1403 ه. ق، 1362 ه. ش، ج 2 ، ص 11، ح 2658؛ اصول کافی (مترجم)، ج 2، کتاب الحجة، "باب آمدن جن نزد ائمه(ع) و پرسیدن از مسایل دینی"، ص 243، ح 4. لازم به یادآوری است 7 حدیث دیگر درباره جن در همین کتاب آورده شده است؛ سفینة البحار، للشیخ عباس القمی، دار الاسوه، الطبعة الثانیة، 1416 ه. ق، ج 1، باب الجیم بعده النون، ص 673؛ معارف قرآن، استاد مصباح یزدی، ص 316 .
[6] نک: مکارم شیرازی، 50 درس اصول عقائد برای جوانان.
[7] اسراء، 85. «وَ یَسْئَلُونَکَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی وَ ما أُوتیتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلاَّ قَلیلا»
[8] آنجا که سخن از ارتباط روح با جسم است و تاثیر متقابل این دو در یکدیگر، نام" روان" را بر آن مىگذاریم و آنجا که پدیدههاى روحى جداى از جسم مورد بحث قرار مىگیرند نام روح را به کار مىبریم.
[9] اقتباس از نمایه: فعالیت روح در خواب و بی هوشی، سؤال 1524 (سایت: 1895) .
[10] نک: ترجمه المیزان، ج 19، ص344.
[11] اقتباس از نمایه: آگاهی روح پس از مرگ، سؤال 991 (سایت: 1059).
[12] نمل، 40 - 30.
[13] جوادى آملی، عبدالله، تفسیر موضوعى، ج1، ص 119.
[14] شیخ مفید، ارشاد، ص ۳۹۹ . ،به نقل از سایت تبیان
[15] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 25، دارالکتب الاسلامیه، چاپ نهم، ص155 و 156.(با دخل و تصرف)
[16] برای آگاهی بیشتر رجوع کنید به نمایه: احضار روح بوسیله منافقین، سؤال 650 (سایت: 1050) .
[17] مجلسى، بحارالانوار، ج 6، ص 268 . برای آگاهی بیشتر رجوع کنید به نمایه: آگاهی روح پس از مرگ، سؤال 991 (سایت: 1059).
[18] مکارم شیرازی، ناصر، ارتباط با ارواح، انتشارات نسل جوان، چاپ دهم، ص162.
📌زحمت تبلیغ گروه باشما✋
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/K8YITsVm60d74ptYTqrcN7
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱ادرس سایت👇🏻
🆔 www.pshobahat.ir
📱پیام رسان اینستاگرام
🆔http://Instagram.com/pshobahat
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
👈دوستان خیلی درخواست داشتند که مستند پایانی دروغ دروغ رو قرار بدیم
بدلیل حجم و کیفیت بهتر نتونستیم داخل واتس اپ بزاریمش
تشریف ببرید داخل کانال دانلودش کنید
📌تو دهنی بزرگ به آمد نیوز و ضد انقلاب توسط نیروهای اطلاعات سایبری
*قسمت اول و دوم مستد فوق جنجالی " ایستگاه پایانی دروغ"*
پایانی بر آمدنیوز منافق و رسانههای مزدور
ضربه فوق سنگین دستگاه اطلاعاتی ایران به سرویس های اطلاعاتی غرب و آمدنیوز و سلطنت طلبان
وقتی جمهوری اسلامی به ماشینهای اسکورت سازمان های اطلاعاتی فرانسه نفوذ می کند😎
از مسیح علینژاد تا بنی صدر و ربع پهلوی ...
📌زحمت تبلیغ گروه باشما✋
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/K8YITsVm60d74ptYTqrcN7
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱ادرس سایت👇🏻
🆔 www.pshobahat.ir
📱پیام رسان اینستاگرام
🆔http://Instagram.com/pshobahat
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
.
متن شماره401
⚠️ باید مواظب باشیم در دام جنگ روانی(شایعه پراکنی و سیاه نمایی) دشمن نیفتیم.
استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«دشمن با تمام توان از طریق امپراطوری رسانهای و بهوسیله شبکه غربگرایان تلاش میکند انقلاب اسلامی را شکست خورده و نافرجام معرفی کند؛ تلاش میکند دستاوردها را کوچک و آسیبها را بزرگنمایی کند. ما نباید در دام دشمن بیفتیم. باید داراییهای خود را خوب محاسبه کنیم، در عین اینکه آسیبها را هم به دقت بشناسیم. این نکته بسیار مهمی است.
بعضی از انقلابیون و طرفداران انقلاب در موجهای اجتماعی که پیش میآید و دشمن در آن نقش دارد و شبکه همراهان دشمن در داخل دنیای اسلام و در کشور ما که به آن دامن میزنند، دچار یک انفعال در این جنگ روانی میشوند. این نکته مهمی است که ما باید مواظب باشیم به هیچ وجه در نقشه دشمن قرار نگیریم.»
📌زحمت تبلیغ گروه باشما✋
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/K8YITsVm60d74ptYTqrcN7
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱ادرس سایت👇🏻
🆔 www.pshobahat.ir
📱پیام رسان اینستاگرام
🆔http://Instagram.com/pshobahat
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
.
شبهه شماره402
📌متن شبهه👇👇
به دستور علی امام شیعیان مردم #شیراز بخاطر #شورش قتل عام شدند!؟ با این وجود چرا ایرانیان خود را غلام علی میدانند؟
📌پاسخ شبهه:👇👇👇
1⃣آنچه که در #منابع تاریخی در باره ی شورش مردم #فارس ذکر شده است، با ادعای در این #شخص تفاوت اساسی دارد.
2⃣زیرا #منابع_تاریخی معتبر اشاره ای به کشتار یا حتی دستور کشتن افراد به زیاد بن ابیه ننموده اند؛ بلکه جالب است بدانیم در منابع یاد شده سخنی خلاف این مدعا مطرح است.
3⃣برای روشن شدن مطلب به #گزارش چند منبع #مهم تاریخی از این واقعه اشاره می نماییم.
بنابر نقل طبری، ابن اثیر، ابن خلدون، ابن کثیر و.... زمانی که ابن حضرمی کشته شد، اهل فارس و کرمان سر به شورش برده و #والیان خود را بیرون راندند.
4⃣حضرت علی(ع) در این مورد که چه کسی را برای سروسامان دادن به #اوضاع روانۀ آن منطقه کند با برخی به مشورت نشست.
یکی از یاران حضرت به نام جاریة بن قدامه، زیاد بن ابیه را برای این #منظور پیشنهاد داد.
5⃣حضرت علی(ع) نیز با پذیرش این پشنهاد به ابن عباس دستور داد تا #ولایت فارس را به زیاد سپرده و او را به همراه سپاهی به آن ناحیه روانه سازد.
6⃣زیاد پس از حضور در فارس و بررسی اوضاع سیاسی و اجتماعی #منطقه و با سیاست زیرکانه ای که به کار بست، توانست بدون جنگ و خونریزی بر #فارس مسلّط شود.
7⃣منابع یاد شده تصریح دارند که زیاد با مردم آن سامان با #عدالت و رعایت امانت رفتار نمود.
📚تاریخ الطبری، ج 5، ص 138
الکامل، ج 3، ص 382
8⃣بنابر این، در پاسخ به این #شبهه با استفاده از گزارش فوق باید به دو نکته ی اساسی #اشاره کرد:
نخست این که، زیاد بن ابیه در تسلّط بر فارس نه تنها با شورشیان آن #سامان نجنگید، بلکه با زیرکی و استفاده از روش های مسالمت آمیز توانست بر اوضاع به هم ریخته آن سامان چیره شود.
9⃣نکته دیگر، در باره ی تشبیه زیاد بن ابیه به انوشیروان است.
باید گفت آنچه از گزارش های تاریخی استفاده می شود آن است که تشبیه نمودن زیاد به #انوشیروان توسط مردمان فارس -بر خلاف ادعای در این پرسش- به جهت نرمش، مدارا و #عدل او بوده است
📚البدایة و النهایة، ج 7، ص320
المنتظم، ج 5 ،ص 159
📌زحمت تبلیغ گروه باشما✋
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/K8YITsVm60d74ptYTqrcN7
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱ادرس سایت👇🏻
🆔 www.pshobahat.ir
📱پیام رسان اینستاگرام
🆔http://Instagram.com/pshobahat
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋