eitaa logo
پاسخ به شبهات و شایعات مجازی ۲۰۲۵
63.4هزار دنبال‌کننده
11.6هزار عکس
4هزار ویدیو
50 فایل
﷽ 🔻آیدی مدیر مجموعه پاسخ به شبهات: @Mohaanna ⚠️کپی برداری از مطالب کانال فقط با درج کامل لینک مورد رضایت ماست تبادل و تبلیغات https://eitaa.com/taabblighat 🌐بقیه پیام رسان ها : 🔸http://zil.ink/pshobahat
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 *متن شبهه*👇 هفت سوال ساده ی علی دشتی که آخوند و آخوندیسم را از بین می برد. سوال 1️⃣ مي دانيم كه در اروپا و ساير كشورهاي توسعه يافته اگر كسي با دختري ازدواج كند كه سن اين دختر حتي يك روز كمتر از ١٨ سال باشد ان فرد جنايتكار و مجرم شناخته مي شود با اين استدلال كه اين فرد هنوز به بلوغ عقلي براي تصميم گيري نرسيده و كار شما مصداق فريب و اغفال كودكان است ولي در ايين اسلام پيامبر اسلام با دختر بچه ٧ الي ٨ ساله ازدواج مي كند ( ازدواج با عايشه به نقل از همه منابع موثق تاريخ اسلام) و حتي خميني در كتاب تحريرالوسيله ازدواج با طفل شيرخواره را با اذن پدر جايز مي داند و دفع شهوت را بوسيله ران هاي نوزاد مجاز مي داند، و از همه بدتر الله نيز در قران وعده دختر بچه مي دهد (معني كواعب اترابا را سرچ كنيد ) حال با اين توضيحات وجدانا و شرافتا كدام رفتار درست وانساني وكدام يك پليد و شيطاني است رفتار اروپا يا شيوه اسلامي، و آيا اروپائيان نمي فهمند و نمي توانند از كودكان كامجويي كنند ؟ ايا بهتر است كمي به اين مساله و هدفش مشكوك شويم يا نه خيالمان راحت باشد چون شما علما حواستان هست ؟ خلاصه شده. 📌 *پاسخ به شبهه*👇 https://chat.whatsapp.com/HxY4PQXh3XLBcjDsUvstOt برای تفکر آزادانه درباره این پرسش و پاسخ ما، لازم است با رویکری منطقی به مسئله نگاه کنیم و حرفهای احساسی القاء شده در متن برحذر باشیم. سن قانونی ازدواج برای دختران در هر کشوری بنابر تصمیم قانونگذاران آن کشور متفاوت است. از 13 سال تا 21 سال، حداقل سن مجاز ازدواج است که در قوانین کشورها برای ازدواج دختران تعیین شده است. https://b2n.ir/793991 نویسنده پرسش، ادعا می کند که استدلال تعیین سن 18 سال، این است که ازدواج دختر در سن کمتر از 18 سال ممنوع است چون اين فرد هنوز به بلوغ عقلي براي تصميم گيري نرسيده و به ازدواج درآوردن او مصداق فريب و اغفال كودكان است. مسلّم است که فریب و اغفال کودکان و نیز به ازدواج درآوردن دختران در زمانی که به بلوغ عقلی برای تصمیم گیری نرسیده اند کاری غیر انسانی و غیر اخلاقی است. اما آیا کسی می تواند بگوید دقیقا در چه سنی همه دختران جهان به بلوغ عقلی می رسند و از کودکی خارج می شوند؟ طبق قانون 18 سال، می پرسیم آیا دختر در سن 17 سال و 11 ماه و 29 روز کودک است و بلوغ عقلی ندارد اما صبح فردای آن روز (یعنی روزی که 18 سال او تمام می شود) از کودکی خارج شده و به بلوغ عقلی می رسد؟ چه دلیلی بر اثبات این مطلب وجود دارد؟ آیا غیر از این است که عدد 18 یک عدد اعتباری است و با توجه به مصالح و مفاسدی توسط قانونگذاران وضع شده است؟ با توجه به اختلاف نظری که در قانون کشورهای مختلف درباره حداقل سن مجاز ازدواج وجود دارد، روشن است که این تعیین سن، مبنای علمی و طبیعی ندارد. بلکه قانونگذاران یک جامعه ای دیده اند که دخترانشان اکثرا در سن 18 سالگی به بلوغ عقلی می رسند، در جامعه ای دیگر دیده اند که اکثریت دختران از سن 15 سالگی بلوغ فکری دارند و میتوانند ازدواج موفقی داشته باشند. پس این اعداد، اعتباری هستند و بستگی به شرایط اجتماعی و فرهنگی جوامع دارند و نمی توان یک عدد خاص را برای همه جوامع تجویز کرد. شاید در یک جامعه ای با یک سطحی از فرهنگ و آموزش دختران زیادی باشند که در سن 25 سالگی هم بلوغ فکری نداشته باشند و چه بسا در جامعه ای دیگر دخترانی باشند که در سن 12 سالگی به بلوغ فکری رسیده اند. مقصود ما از مطالب بالا این است که تعیین یک سن خاص برای ازدواج و تحمیل آن بر همه افراد جامعه، خالی از عیب و اشکال نیست. اما دین مبین اسلام، راه حلی بهتر و عقلانی تر برای وقوع یک ازدواج موفق قرار داده است. در اسلام ازدواج در هر سنی امکان پذیر است اما در برخی شرایط، محدودیت هایی برای دختر و پسر قرار داده می شود. دین اسلام به جای تعیین سن خاص، سه شرط بلوغ جسمی، بلوغ عقلی و رضایت طرفین را مجوّز عقد ازدواج و برقراری روابط زناشویی می داند. اگر بلوغ جسمی در کار نباشد، برقراری رابطه جنسیِ کامل، ممنوع و حرام است و اگر رابطه ای برقرار شود و زن در این رابطه آسیبی ببیند، علاوه بر گناهکار بودن مرد، تا آخر عمر حق همبستری با او را ندارد، و همچنین دیة کامل و نفقة او تا آخر عمر بر عهده مرد است، هر چند او را طلاق داده باشد.(تحریر الوسیله امام خمینی ره، کتاب نکاح، مسئله 12.) این فتوا، فتوای اختصاصی امام خمینی ره نیست بلکه همه فقهای شیعه در طول تاریخ چنین نظری داشته اند، برای نمونه: شیخ مفید (متوفی 413 ه- ق‏) در این باره فرمود: "هرگاه مردی با دختری که کمتر از نه سال دارد نزدیکی کند و این کار او موجب "افضاء" (بروز مشکلاتی در اعضای جنسی) شود باید دیه کامل او را بپردازد و کلیه مخارج او را نیز تا آخر عمرش بر عهده بگیرد."( المفید، محمّد بن محمد بن النعمان العکبری‏ المقنعة ، ص: 747) همچنین فقیه بزرگ شیعه، ابن إدریس حلی، (م
توفی598 ه ق‏) می فرماید: "کسی که با همسر خود که کمتر از نه سال دارد نزدیکی کند، همسرش بر او حرام ابدی خواهد شد" (ابن إدریس، محمد بن منصور بن أحمد، السرائر الحاوی لتحریر الفتاوى، ج‏2، ص: 530، ) اگر دختر به بلوغ عقلی نرسیده باشد، پدر یا جدّ پدری اش با رعایت خیر و صلاح فرزندشان، اجازه ازدواج فرزند را صادر می کنند. تاکید می کنیم که با رعایت خیر و صلاح فرزند. یعنی در فقدان بلوغ عقلی دختر، پدر یا جد پدری که دارای بلوغ فکری هستند و نسبت به دخترشان دلسوز و حساس تر هستند صلاح و مصلحت او را می سنجند. ازدواج دختر نابالغ با شرایطی که ذکر شد در اسلام مجاز دانسته شده است اما این جواز به معنای واجب بودن یا تشویق به چنین کاری نیست بلکه این اجازه برای موارد و شرایط خاص صادر شده و در شرایط عادی، طبق عرف جامعه در سن و سال جوانی و به قصد تشکیل خانواده ازدواج صورت می گیرد. گاهی شرایط به گونه است که لازم است بین دو نفر صیغه محرمیت برقرار شود(مثلا فرض کنید مردی مجبور است در خانه ی شخصی دیگر اقامت داشته باشد. او می توان با عقد کردن دختر خردسال خانواده برای مدتی کوتاه، با مادر آن دختر محرم شود و بدون تکلّف در آن خانه زندگی کند.). اگر یکی از طرفین یا هر دو به سن بلوغ جسمی نرسیده باشند، پدر یا جد پدری ایشان می توانند با ملاحظه خیر و صلاح فرزندشان او را به عقد دیگری در آورند. در چنین صورتی صرفاً محرمیّت تحقق می یابد و برقراری ارتباط جنسی تا زمان بلوغ ممنوع است. همچنین اگر ازدواج به صلاح فرد نباشد، اجازه پدر یا جد پدری نافذ نیست و عقد باطل است. بر خلاف ادعای نویسنده پرسش، سن عایشه در هنگام ازدواج با حضرت محمد ص، بین 9 تا 15 سال بوده است نه 7 یا 8 سال! هر چند این اقدام پیامبر، سازگار با فرهنگ زمانه خویش بوده همانگونه که دختر پیامبر نیز در همین سن و سال کم ازدواج کرد و اینکه این ازدواج قطعا با رضایت پدر عایشه (یعنی ابوبکر) صورت گرفته است و اشکالی به این کار وارد نیست. اما برخی از مورخان مانند ابن قتیبه دینوری نوشته اند: عایشه در سال 57 ، یا 58هجری و در هفتاد سالگی درگذشت(ابن قتیبه دینوری، المعارف، ص 134.)؛ پس در سال اوّل یا دوم بعثت متولد شده بود. تاریخ اجرای صیغه عقد را یک ماه پس از درگذشت حضرت خدیجه و بعد از عقد سوده بیان کرده اند(طبقات الکبری، ج 8،ص79.). حضرت خدیجه در رمضان سال دهم بعثت از دنیا رفت و در شوال همین سال عایشه به عقد پیامبر درآمد(همان، ص 58.). بنابراین عایشه در هنگام عقد حدوداً نه ساله بود؛ همچنین برخی از سیره نویسان همانند «ابن اسحاق» و «ابن هشام» که پیشگامان سیره نویسی هستند. می نویسند: عایشه بیستمین فردی بود که به پیامبر ایمان آورد. اینان می افزایند : پیش از عایشه خواهرش اسماء و پس از عایشه «خبّات بن اَرَّت» مسلمان شدند. (این امر در حدود سال چهارم بعثت و بعد از علنی شدن دعوت پیامبر رخ داد)، چنان که می افزایند: عایشه در این هنگام به سن تکلیف نرسیده و صغیره بود(سیره ابن هشام، ج1،ص234.). صغیره بودن به چه معناست؟ قطعاً به این معنا نیست که دورة شیرخواری را طی می کرده، چرا که در این دوره معقول نیست گفته شود اسلام آورد؛ باید در این هنگام سن عایشه حدی باشد که بتوان این نسبت را به او داد. سن حضرت علی (علیه السلام) را در هنگامی که اسلام آورد، ده تا سیزده سال گفته و یادآور شده اند حضرت در این هنگام صغیر بود، «رجل» نبود. حال دربارة عایشه هم می بایست طوری سخن گفت که معقول باشد؛ یعنی سنش به اندازه ای باشد که بتواند اسلام بیاورد تا بگویند بیستمین مسلمان است ، اگرچه کم تر از سن بلوغ باشد. اگر بلوغ دختران نه سال است، ایشان در هنگام پذیرش اسلام مثلاً هشت ساله باشد. در این صورت هنگامی که به عقد پیامبر درآمد، حدوداً پانزده ، یا شانزده ساله بود، نه شش ، یا هفت ساله. اما درباره عبارت قرآنی و "کواعبَ اترابا" : این عبارت، توصیفی از وضعیت جسمانی همسران بهشتی است. تعبیری کنایه ای از جوانی و شادابی جسمی ایشان است. می گوید زنان بهشتی از لحاظ جسمی مانند دخترانی هستند که تازه علائم بلوغ (یعنی برجستگی و رشد سینه ها)در آنها آشکار شده است. و اشاره ای به سن و سال آن ها ندارد. زنان بهشتی کودک نیستند بلکه جسم آنها مانند دختران نورس و بلوغ یافته است. اما آیات و روایاتی وجود دارند که می گویند بهشتیان همگی جوان و هم سن و سال هستند و اینگونه نیست که در بهشتی مردی 50 ساله با دختری 10 ساله ازدواج کند بلکه سن همه اهل بهشت، سن سال جوانی است. به عنوان نمونه امام جواد (ع) فرمود: «لان اهل الجنه يكونون شباناً: اهل بهشت همه (مرد و زن) جوان محشور مي شوند. (احتجاج علي طبرسي، ناشر انتشارات اسوه، ج2، ص478.) در قرآن کریم نیز آن جا که از همسران پاک بهشتى سخن به میان آمده، مى‏گوید: نزد بهشتیان همسرانى است که فقط چشم به شوهرانشان دوخته‏اند، همگى جوان و با شوهران خود هم سن و سال اند: "و
َ عِنْدَهُمْ قاصِراتُ الطَّرْفِ أَتْرابٌ".(سوره ص آیه 52.) "اتراب" به معناى "هم سن و سال"، یکی از توصیفات براى زنان بهشتى نسبت به همسرانشان است؛ چرا که توافق سنى جاذبه را میان دو همسر افزون مى‏کند، و یا توصیفى است براى خود آن زنان که همه آنها هم سن و سال و جوانند.( مکارم، ناصر، تفسیر نمونه، ج 19، ص 317، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1374 ش؛ سیوطی، جلال الدین، الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج 5، ص 318، کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی، قم، 1404 ق.) ⚠️بانشر و کپی برداری کلیه مطالب کانال بدون درج کامل لینک پاسخ به شبهات مورد رضایت ما نیست -------------------------- ☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در 👇 https://chat.whatsapp.com/HxY4PQXh3XLBcjDsUvstOt کانال ایتا:👇🏻 🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 📱پیام رسان روبیکا ما👇 🆔https://rubika.ir/porseshgar 📱پیام رسان تلگرام 👇 🆔https://t.me/poorseshgar ـ‌اللهم‌ـ‌عجل‌ـ‌لولیک‌ـ‌الفرج‌ـ‌
11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👆عید تفرقه 👈عیدالزهرا عید است یا عید تفرقه است؟ 🔰دروغ هایی که به خورد برخی دادند -------------------------- ☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در 👇 https://chat.whatsapp.com/HxY4PQXh3XLBcjDsUvstOt کانال ایتا:👇🏻 🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 📱پیام رسان روبیکا ما👇 🆔https://rubika.ir/porseshgar 📱پیام رسان تلگرام 👇 🆔https://t.me/poorseshgar ـ‌اللهم‌ـ‌عجل‌ـ‌لولیک‌ـ‌الفرج‌ـ‌
📌 *متن شبهه* 👇 شیخی که فتوایش ۱۲ استان ایران را بر باد داد! شيخ جعفر را فتحعلى شاه از نجف به ايران آورد تا اوضاع شيعيان ايران را سامان دهد. او را استاد بزرگ فقاهت مي‌دانستند. اما شيخ جعفر همانى است كه فتحعلى شاه را به جنگ با روسها تشويق كرده و تهديد مي‌كند كه اگر شاه چنين نكند، خود شخصا اعلام جهاد خواهد كرد. در عين حال به شاه اطمينان مي‌دهد كه با توسل و قدرتهاى ماوراءالطبيعه، پيروزى را نصيب سپاه ايران خواهد كرد و سپاه روس به دست لشكر ايران، نابود خواهد شد. فتحعليشاه كه زمام عقل را به دست شيخ جعفر خرافه پرور داده بود، پسر خود عباس ميرزا را با لشكرى ضعيف و فاقد تجهيزات كافى، به جنگ روسها ميفرستد، در حاليكه لشكر روس، مجهز و مسلح به توپ و سلاحهاى سنگين بود. نتيجه اين حماقت، شكستهاى فضاحت بار و جدا شدن ۱۲ استان از كشور و پرداخت غرامتهاى سنگين بود.. 📌 *پاسخ به شبهه*👇 💢 آنچه در متن فوق آمده مخلوطی از راست و دروغ است. ✅ اینکه مرحوم کاشف‌ الغطاء فتوای جهاد در جنگ با روس‌ها دارد ادعای صحیحی است. ❌ اما اینکه وی را تشویق به جنگ کرده یا ادعا کرده با توسل به قدرت ماوراءالطبیعه پیروزی را ضمانت کرده است کذب محض و ادعایی بدون سند و مدرک است. 🔷 حقیقت این است که وقوع جنگ دوم بین ایران روس سه دلیل عمده داشت 1. متن در تعیین خطوط مرزی ابهام داشت و تکلیف بسیاری از اراضی سرحدی که مراتع احشام ایلات اطراف بود را تعیین نکرده بود و همین سبب درگیری های مرزی شد. 2. مردم مسلمانی که مطابق با عهدنامه زیر حکومت روس رفته بودند دائماً با نامه نگاری با حکومت ایران و علما درخواست از اذیت و آزار روس‌ها شکایت و از آنها درخواست کمک می‌کردند. 3. تعدادی از خوانین محلی مانند حسین خان قاجار بیکلر بیگی که نمی‌خواستند مالیات بپردازند هم در دامن زدن به اختلافات بین ایران و روس موثر بودند. آنها به این وسیله تلاش می کردند تا از حمله عباس میرزا به خودشان جلوگیری کنند. 🔺از سوی دیگر با توجه به اصلاحاتی که به تازگی در سیستم نظامی ایران صورت گرفته بود، تامین نیروهای نظامی که قبلاً با طوایف و ایلات بود با مشکل مواجه شده بود از این رو پادشاه دست به دامن علما می‌شدند.  ☑️ (از جمله مرحوم کاشف‌الغطاء) هم که قبلاً درخواست مسلمانان به آنها رسیده بود، با شرایطی که در متن فتوای آنها آمده است شرکت در جنگ را جایز دانستند که همین باعث شرکت مردم در جنگ و پیروزی‌های چشمگیری شد.  🔸اما در ادامه به دلیل خیانت برخی طوایف (از جمله آصف الدوله قاجار که از رساندن کمک به عباس میرزا خودداری کرد) و نیز عدم انجام فرانسه به تعهدات نظامی که قبلاً منعقد شده بود و باعث شد تا سپاه ایران با کمبود سلاح مخصوصا سرب مواجه شود، ایران شکست خورد و منجر به عهدنامه ترکمنچای و جدا شدن برخی از شهرهای ایران شود 🌹حق‌جو و حق‌طلب باشیم🌹 -------------------------- ☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در 👇 https://chat.whatsapp.com/HxY4PQXh3XLBcjDsUvstOt کانال ایتا:👇🏻 🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 📱پیام رسان روبیکا ما👇 🆔https://rubika.ir/porseshgar 📱پیام رسان تلگرام 👇 🆔https://t.me/poorseshgar ـ‌اللهم‌ـ‌عجل‌ـ‌لولیک‌ـ‌الفرج‌ـ‌
📌 *متن شبهه*👇 حاکمان از راه انداختن هیچ جنگی ترس نـدارند، چون‌ کـسـان دیگـری کشته می‌شوند ... آبراهام لینکلن 📌 *پاسخ به شبهه*👇 بسمه تعالی 1️⃣تاریخ اسلام نشان می دهد که حاکمان الهی هیچگاه آغازگر جنگ نبوده یا دوستدار جنگ نبوده اند و از جمله عمده جنگ های صدر اسلام جنبه دفاعی داشته است. 2️⃣حاکمانی که به وصیت پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله عمل نکردند جنگ هایی داشتند که مورد تایید اهل بیت علیهم السلام نبود و این بزرگواران در چنین جنگ هایی شرکت نکرده اند. 3️⃣تاریخ صدر اسلام متعدد گزارش ثبت کرده که شخص حاکم اسلامی و الهی در پیشانی جبهه ها حضور داشته و حتی مجروح شده است. 4️⃣در جنگ تحمیلی عراق و حامیان صدام علیه کشورمان نیز بسیاری از فرماندهان جلوتر از نیروهای خود بودند و به شهادت رسیدند. -------------------------- ☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در 👇 https://chat.whatsapp.com/HxY4PQXh3XLBcjDsUvstOt کانال ایتا:👇🏻 🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 📱پیام رسان روبیکا ما👇 🆔https://rubika.ir/porseshgar 📱پیام رسان تلگرام 👇 🆔https://t.me/poorseshgar ـ‌اللهم‌ـ‌عجل‌ـ‌لولیک‌ـ‌الفرج‌ـ‌
10.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | سندروم جینوسی 🌹تقدیم به شهید امربه‌معروف‌ونهی‌از‌منکر، شهید محمد محمدی -------------------------- ☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در 👇 https://chat.whatsapp.com/HxY4PQXh3XLBcjDsUvstOt کانال ایتا:👇🏻 🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 📱پیام رسان روبیکا ما👇 🆔https://rubika.ir/porseshgar 📱پیام رسان تلگرام 👇 🆔https://t.me/poorseshgar ـ‌اللهم‌ـ‌عجل‌ـ‌لولیک‌ـ‌الفرج‌ـ‌
📌 *متن شبهه*👇 چین و کانیبالیسم (آدمخواری) بخوانید، به نتیجه جالبی خواهید رسید!!! ✍ فرید قدمی شبحی در حال تسخیر جهان است: شبح کانیبالیسم چینی!!! نزدیک به یک ماه پیش نوشتم که چین با انتشار داده های غلط عامدانه در کار انتشار ویروس چینی در جهان است و با اتکا به داده های اروپا گفتم که قدرت کشندگی این ویروس نمی تواند کمتر از بیست درصد باشد ، (امروز در حدود بیست و یک درصد گزارش شده) چین از همان آغاز با انتشار اطلاعات غلط راه انتشار ویروس چینی را به جهان باز کرد و با ضعیف تر خواندن آن نسبت به آنفولانزا و مرگ و میر دو درصدی ناشی از آن ؛ حال آنکه پکن ، پایتخت چین ، یکسره از هر نوع ابتلایی مصون ماند . حالا نیز جان مردم جهان به راحتی از دست داده می شود و چین اقتدارش را بر روی تلی از اجساد صد چندان می کند ، همچنان که اقتصادش را بر ویرانه اقتصاد جهانی مرتفع تر و پرشکوه تر می سازد . حتی کمک های چین به کشورهای دیگر نیز راهی برای گسترش بیشتر این ویروس بود ، ماسک های معیوب و کیت های تشخیص با هشتاد درصد خطا ، امروز و دیروز کیانوش جهانپور و دونالد ترامپ تازه تردیدهایی را درباره ی اطلاعات چینی ها گوشزد کرده اند. اعتماد به داده های چینی ها همدستی با آنها در کشتاری مهیب است ، برای توقف این کشتار جهان باید چین را کنار بگذارد !!! خلاصه شده 📌 *پاسخ به شبهه*👇 1️⃣ کانیبالیسم یا دیگر خواری در چین اثبات نشده و در حد یک شایعه است، در سالهای گذشته گفتند آنها از سوپ جنین انسان استفاده می کنند که البته ثابت نشد. مردم چین تقریبا هر موجود زنده ای را برای غذا استفاده می کنند، گفته شده شاید با خوردن برخی از جوندگان یا خزندگان، از چین این بیماری منتشر شده است، بله این عاقبت بی دینی است. 2️⃣ هیچ دلیل قطعی وجود ندارد که چین عمدا این ویروس را تولید و برای تسلط بر جهان پخش کرده است، بله به عنوان یک احتمال می تواند مطرح باشد، همچنان که این احتمال درباره آمریکا مطرح است. 3️⃣ البته این سخن درستی است که سرزمینهای کفر و الحاد مانند چین و آمریکا و... برای منافع خود دست به هر کار غیرانسانی می زنند، درست مانند فروش سلاحهای کشتار جمعی و نسل کشی در کشورهای مختلف. 4️⃣ بعضی از افراد سعی دارند نگاه مردم ایران را از دشمن بزرگشان یعنی آمریکا منحرف کنند و القا نمایند که دشمن اصلی چین است نه آمریکا. همچنین برخی با انتشار این اخبار می خواهند مردم را فریب دهند که رابطه ایران و چین خسارت محض است و قرارداد بزرگ ایران و چین به ضرر کشورمان است. 5️⃣ چین تا حدود زیادی توانسته است کرونا را کنترل نماید، شاید علت آن قرنطینه و سخت گیری شدید دولت چین در رعایت دستورات بهداشتی باشد، همچنین گفته می شود آنان نوعی داروی سنتی برای این بیماری ساخته اند و از واکسن چینی برای کنترل این بیماری استفاده کرده اند. البته ظاهرا ابتلای به کرونا و تلفات آن در چین هم کم نبوده و شهر پکن هم آلوده به کرونا شده است. https://b2n.ir/859753 -------------------------- ☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در 👇 https://chat.whatsapp.com/HxY4PQXh3XLBcjDsUvstOt کانال ایتا:👇🏻 🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 📱پیام رسان روبیکا ما👇 🆔https://rubika.ir/porseshgar 📱پیام رسان تلگرام 👇 🆔https://t.me/poorseshgar ـ‌اللهم‌ـ‌عجل‌ـ‌لولیک‌ـ‌الفرج‌ـ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹⭕️ مومو به فضای شیطنت برای گروه‌های همسال تبدیل شده است رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا: 🔹 از زمانی که موضوع مومو گزارش و اعلام رسمی شد، ۳ هزار تماس مردمی داشتیم. 🔹 افرادی که تماس گرفتند به هر نحوی درگیر این موضوع شده بودند، اما برای بسیاری از این موارد پرونده سازی نمی‌شود و به مراجع قضائی وارد نمی‌شوند. 🔹 در فضای رسانه‌ای مطرح شده است چالشی تحت عنوان چالش مومو به وجود آمده است که در این چالش مردم به سمت اقدامات خشن راهنمایی می‌شوند. 🔹 عمده فضایی که در ایران وجود دارد فضای آزار و اذیت گروه‌های همسال است. 🔹 ۷ دانش آموز همکلاس دبیرستانی با هدایت یک نفر از همان دانش آموزان برای عده زیادی در شهر هرمزگان و استان‌های جنوبی کشور با عکس پروفایل مومو پیام می‌فرستادند. -------------------------- ☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در 👇 https://chat.whatsapp.com/HxY4PQXh3XLBcjDsUvstOt کانال ایتا:👇🏻 🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 📱پیام رسان روبیکا ما👇 🆔https://rubika.ir/porseshgar 📱پیام رسان تلگرام 👇 🆔https://t.me/poorseshgar ـ‌اللهم‌ـ‌عجل‌ـ‌لولیک‌ـ‌الفرج‌ـ‌
📌 *متن شبهه*👇 اگر خدا روزی رسونه و نمیزاره کسی از گشنگی بمیره، چرا آفریقایی ها فرت و فرت از گشنگی میمیرن؟ اگر رزق و روزی از طرف خدای رزاق تأمین شده، پس چرا بسیاری بر اثر گرسنگی می‌میرند؟ 📌 *پاسخ به شبهه*👇 منظور از این‌ که خدا روزی رسان است؛ یعنی تمام نعمت‌ها و روزی‌ها از سوی او سرچشمه می‌گیرد، و او برای تمام انسان‌ها و موجودات رزق و روزی معین می‌کند. اما این بدان معنا نیست که روزی مادی انسان چون از قبل مشخص و معین شده؛ لذا اعمال وی نقشی در آن ندارد؛ چیزی آن‌را کم و زیاد نمی‌کند؛ یا افراد با گرسنگی مورد آزمایش خدا قرار نمی‌گیرند، و یا آن‌که در طول تاریخ، هیچ فردی از گرسنگی نخواهد مرد! بهره‌مندی از رزق خدا شرایطی دارد که با وجود آن شرایط روزی مقدر شده به فعلیت می‌رسد. کسانی ‌که سعی و تلاشی در به دست آوردن روزی نمی‌کنند، قطعاً شرط تحقق آن‌را اجرایی نکرده‌اند. یا کسانی که در برابر شکر نعمت‌هایی که خداوند به آنها داده کفران نعمت می‌کنند، خود درهای گشایش روزی را به روی خود می‌بندند. از طرفی ممکن است مصلحت خدا در تنگ‌گرفتن روزی برخی افراد و جوامع باشد. گنه‌کاران به دلیل مجازات و نیکوکاران جهت آزمایش! * پاسخ تفصیلی خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «هیچ جنبنده‌‏‌‌اى در زمین نیست، مگر آن‌‌که رزقش به عهده خدا است».[1] اما در عین حال مشاهده می‌شود که در طول تاریخ بسیاری از مردم، همین‌طور دیگر موجودات بر اثر گرسنگی از دنیا رفته‌اند؛ لذا با توجه به مقدر بودن روزی و رزاقیت خداوند، این مسئله چگونه توجیه پذیر است؟! در ارتباط با این موضوع باید گفت؛ منظور از این‌که خدا روزی رسان است؛ یعنی تمام نعمت‌ها و روزی‌ها از سوی او سرچشمه می‌گیرد و او برای تمام انسان‌‌ها و موجودات دیگر رزق و روزی مقدر کرده است. اما این بدان معنا نیست که چون روزی مادی انسان از قبل مشخص و معین شده، اعمال انسان نقشی در آن ندارد و آن‌را کم و زیاد نمی‌کند و یا هیچ فردی از گرسنگی نخواهد مرد. بهره‌‌مندی از رزق خدا شرایطی دارد که با وجود آن شرایط روزی به فعلیت می‌رسد. کسانی ‌که سعی و تلاشی در به دست آوردن روزی نمی‌کنند، قطعاً شرط تحقق آن‌را اجرایی نکرده‌اند. یا کسانی که در برابر شکر نعمت‌هایی که خداوند به آنها داده کفران نعمت می‌کنند، اینان خود درهای گشایش روزی را به روی خود می‌بندند. قرآن کریم در این زمینه داستانی را از امت‌های گذشته نقل می‌کند: «وَ ضَرَبَ اللهُ مَثَلاً قَرْیَةً کانَتْ آمِنَةً مُطْمَئِنَّةً یَأْتیها رِزْقُها رَغَداً مِنْ کُلِّ مَکانٍ فَکَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللهِ فَأَذاقَهَا اللهُ لِباسَ الْجُوعِ وَ الْخَوْفِ بِما کانُوا یَصْنَعُون»؛‏[2] خداوند (براى آنان که کفران نعمت می‌کنند،) مثالى زده است. منطقه آبادى که امن و آرام و مطمئن بود و همواره روزیش از هر جا می‌رسید، امّا به نعمت‌هاى خدا ناسپاسى کردند و خداوند به سبب اعمالى که انجام می‌دادند، لباس گرسنگى و ترس را بر اندامشان پوشاند. خداوند در این آیه داستان شهرى را یادآور می‌شود که از هر نوع امکانات رفاهى برخوردار بود؛ امنیّت و آرامش داشت؛ روزى آن از هر سو به فراوانى می‌رسید، ولى نعمت‌‏هایى را که خداوند داده بود، ناسپاسى کرد. نتیجه این شد که خداوند تلخى گرسنگى و ترس را به آنان چشانید، آن‌چنان که گویا گرسنگى و تلخى مانند یک تن پوش آنها را احاطه کرده است. فراوانى روزى به گرسنگى، و امنیت و آرامش به ترس تبدیل شد و این نتیجه عملکرد خود مردم بود. نقل شده است منظور از «قریه»، در این آیه مکه است که خداوند هفت سال مردم آن‌را گرفتار گرسنگى و بدبختى کرد، تا آن‌جا که ظرف‌هاى پوستین و پشم‌هاى آغشته به خون و حشرات بدن حیوانات را می‌خوردند. این جریان اتفاق افتاد که پیامبر(ص) نسبت به آنها نفرین کرد و از خداوند خواست که مردم کافر و ناسپاس را مانند مردم زمان حضرت یوسف(ع)، هفت سال دچار قحطى و بدبختى کند. برخى نیز می‌گویند؛ مقصود قریه‌‏‌اى است که پیش از پیامبر اسلام، خداوند پیامبرى به سوى آنها فرستاد، آنها کافر شدند، او را کشتند و خداوند آنها را گرفتار عذاب کرد.[3] امام باقر(ع) فرمود: همانا انسان گناه می‌کند، پس روزى از او دفع می‌شود: «إِنَّ الرَّجُلَ لَیُذْنِبُ الذَّنْبَ، فَیُدْرَأُ عَنْهُ الرِّزْقُ».[4] امام صادق(ع) در همین مورد فرمود؛ حتی نیت گناه از سوی فرد مؤمن می‌تواند وی را از رزق خداوند محروم ساز: «إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَیَنْوِی الذَّنْبَ فَیُحْرَمُ رِزْقَهُ».[5] در همین رابطه در تفاسیر قرآن ذیل آیات 17- 19 سوره قلم داستانی به این مضمون نقل شده است: پیرمرد مؤمن و بزرگواری در یمن در دهکده «صروان» باغی داشت، او به قدر نیاز از محصول آن برداشت می‌کرد، و بقیه را به مستحقان و نیازمندان می‌داد. هنگامى که چشم از دنیا فرو بست، فرزندانش گفتند ما خود به محصول این باغ سزاوارتریم؛ چرا که عیال و فرزندان ما بسیارند، و ما نمی‌توانیم ما
نند پدرمان عمل کنیم! به این ترتیب تصمیم گرفتند تمام مستمندان را که هر ساله از آن بهره می‌گرفتند محروم سازند. سوگند یاد کردند که میوه‌‏‌هاى باغ را صبح زود، دور از چشم مستمندان بچینند و براى مستمندان چیزى نگذارند. این نیت آنان باعث شد تا در حالی‌که آنها خواب بودند آتشى آن باغ را احاطه نمود و تمام محصول را سوزاند.[6] گاهی نیز تنگی روزی برای آزمایش و امتحان است: «وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرینَ»؛[7] قطعاً همه شما را با چیزى از ترس، گرسنگى، و کاهش در مال‌ها، جان‌ها و میوه‌‏ها، آزمایش می‌کنیم و بشارت ده به استقامت ‏کنندگان. «وَ أَمَّا إِذا مَا ابْتَلاهُ فَقَدَرَ عَلَیْهِ رِزْقَهُ فَیَقُولُ رَبِّی أَهانَنِ»؛[8] و امّا هنگامى که براى امتحان، روزیش را بر او تنگ می‌گیرد، می‌گوید: پروردگارم مرا خوار کرده است. بنابر این، ما هم معتقدیم روزى هر کس مقدر و ثابت شده، ولى در عین حال مشروط به تلاش و کوشش است. هر گاه این شرط حاصل نشود مشروط نیز از میان خواهد رفت. این درست مانند آن است که می‌گوییم هر کس اجلى دارد و مقدار معینى از عمر، مسلماً مفهوم این سخن آن نیست که اگر انسان حتى دست به انتحار و خودکشى بزند، یا از مواد زیان‌بخش تغذیه کند تا اجل معینى زنده می‌ماند! مفهومش این است که این بدن استعداد بقا تا یک مدت قابل ملاحظه دارد، اما مشروط بر این‌که اصول بهداشت را رعایت کند و از موارد خطر بپرهیزد، و آنچه سبب مرگ زودرس می‌شود از خود دور کند.[9] گاهى خشک‌سالى و قحطى شدیدى پیش می‌آید و موجود زنده هر چه تلاش می‌کند غذایى را به دست نمی‌آورد و می‌میرد، در چنین حالتى معلوم می‌شود که روزى او در طبیعت تمام شده و باید بمیرد. حتى اگر غذا آماده باشد و سهم روزى حیوان تمام شده باشد، نمی‌تواند از آن روزى استفاده کند و می‌میرد.[10] گفتنی است؛ همان‌گونه که با گناه و کفران نعمت روزی کم یا قطع می‌شود، با دعا و اعمال نیک می‌توان آن‌را افزایش داد. لازم به یادآوری است، آیات و روایات مربوط به معین بودن روزى در حقیقت هشدار به مردم حریص و دنیاپرست که براى تأمین زندگى به هر دری می‌زنند، و هر ظلم و جنایتى را مرتکب می‌شوند، به گمان این‌که تنها با این راه و روش می‌توانند به روزی دست یابند. قرآن و احادیث به این‌گونه افراد تذکر می‌دهد که بیهوده دست و پا نکنند، و از راه‌های نامشروع براى تهیه روزى تلاش ننمایند، همین اندازه که آنها در طریق مشروع گام بگذارند و تلاش و کوشش کنند مطمئن باشند خداوند از این راه همه نیازمندی‌هاى آنها را تأمین می‌کند.[11]   [1]. هود، 6 [2]. نحل، 112 [3]. ر. ک: طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه، بلاغی‏، محمد جواد، ج ‏6، ص 600، تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم، 1372ش [4]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج ‏3، ص 672، قم، دار الحدیث، چاپ اول، ‏1429ق [5]. برقی، ابو جعفر احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، محقق، مصحح، محدث، جلال الدین، ج ‏1، ص 116،‏ قم، دار الکتب الإسلامیة، چاپ دوم، 1371ق [6]. مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج ‏10، ص 505 [7]. بقره، 155 [8]. فجر، 16 [9]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج ‏9، ص 22، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ اول، 1374ش [10]. جعفری، یعقوب، کوثر، ج ‏5، ص 176، بی‌جا، بی‌تا [11]. تفسیر نمونه، ج ‏9، ص 22 -------------------------- ☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در 👇 https://chat.whatsapp.com/HxY4PQXh3XLBcjDsUvstOt کانال ایتا:👇🏻 🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 📱پیام رسان روبیکا ما👇 🆔https://rubika.ir/porseshgar 📱پیام رسان تلگرام 👇 🆔https://t.me/poorseshgar ـ‌اللهم‌ـ‌عجل‌ـ‌لولیک‌ـ‌الفرج‌ـ‌