#احکام_عددی
🔹در چه مواردی شکستن نماز جایز است؟
🔻نکته: شکستن نماز واجب از روی اختیارحرام است.
🔻اما در پنج جا مى توان نماز را شكست:👇
1⃣ جلوگيرى از ضرر مالى (دزد میخواهد مالت را ببرد.)
2⃣ برای حفظ جان خود یا دیگری(کسی در مقابلت جانش در خطر است)
3⃣ بدهکار طلب خود را میخواهد و وقت نماز وسعت دارد و بدون شکستن نمیتواند بدهی خود رابدهد.
4⃣در بين نماز بفهمد مسجد نجس شده چنانچه وقت نماز وسعت دارد بايد نماز را بشكند و مسجد را تطهير كند.
5⃣ اگر پيش از آن كه به اندازه ركوع خم شود يادش بيايد كه اذان و اقامه را فراموش كرده چنانچه وقت نماز وسعت دارد مستحب است نماز را بشکند و با اذان واقامه نمازش را بخواند.
🔻نکته اخر اینکه شکستن نماز مستحب اشکالی ندارد.
#احکام_دین 👇
@darolquranebasijenahavand
به مناسبت ایام فاطمیه وبزرگداشت ویادبود سردار سپاه اسلام سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی وهمرزمانش مراسمی درفا طمیه مسجد علی ابن ابیطالب ع از طرف پایگاه علمی حضرت زکیه مورخه ۲۵ دی ۹۸برگزار گردید
سخنران :حجه الاسلام عباس مولوی ریاست حوزه علمیه شهرستان
با مداحی خواهر گیوی و پخش فیلم وقرایت یک ختم کامل قران وچندین هزار صلوات انجام گرفت
در پایان جلسه به همه خواهران شرکت کننده عکس سردار دلها اهدا گردید
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَقَالَتْ أُولَاهُمْ لِأُخْرَاهُمْ فَمَا كَانَ لَكُمْ عَلَيْنَا مِن فَضْلٍ فَذُوقُوا الْعَذَابَ بِمَا كُنتُمْ تَكْسِبُونَ»
و پیشوایان آنها به پیروان خود مى گویند: «شما برترى بر ما نداشتید. پس بچشید عذاب (الهى)
را در برابر آنچه انجام مى دادید!»
(سوره مبارکه اعراف/ آیه ۳۹)
تفسیر
برگزیده تفسیر نمونه - آیت الله مکارم
(آیه 39) در این آیه پاسخ پیشوایان گمراه را چنین نقل میكند كه: «آنها به پیروان خود میگویند شما هیچ تفاوت و برتری بر ما ندارید، (یعنی اگر ما گفتیم شما تأیید كردید و اگر گام برداشتیم كمك نمودید و اگر ستم نمودیم شما یار و مددكار ما بودید) بنابراین شما هم در مقابل اعمالتان عذاب دردناك الهی را بچشید» (قالَتْ اُولاهُمْ لِاُخْراهُمْ فَما كانَ لَكُمْ عَلَیْنا مِنْ فَضْل فَذُوقُوا الْعَذابَ بِما كُنْتُمْ تَكْسِبُونَ).
حسودی میکنم به تهرانی ها😔✋❤️
دلم آرامشی از جنس نماز خواندن پشت سر شمارا میخواهد
حسودی میکنم به تهرانی ها😔✋❤️
دلم آرامشی از جنس نماز خواندن پشت سر شمارا میخواهد
@darolquranebasijenahavand
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴کجایی #سردار_دلها
قربون خندت حاج قاسم
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«إِنَّ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَاسْتَكْبَرُوا عَنْهَا لَا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوَابُ
السَّمَاءِ وَلَا يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّىٰ يَلِجَ الْجَمَلُ فِي سَمِّ الْخِيَاطِ ۚ
وَكَذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُجْرِمِينَ»
کسانى که آیات ما را تکذیب کردند و دربرابر آن تکبّر ورزیدند، (هرگز) درهاى آسمان به رویشان گشوده نمى شود. و(هیچ گاه) داخل بهشت نخواهند شد؛ مگر این که شتر از سوراخ سوزن بگذرد! این گونه، مجرمان را کیفر مى دهیم.
(سوره مبارکه اعراف/ آیه ۴۰)
❇تفســــــیر ❇
مجازات ویژه
بار دیگر قرآن به سراغ سرنوشت افراد متکبر و لجوج، یعنى آنها که زیر بار آیات پروردگار نمى روند و در برابر حق تسلیم نیستند؛ رفته، مى فرماید: کسانى که آیات ما را تکذیب کنند و در برابر آن تکبر ورزند؛ درهاى آسمان به روى آنان گشوده نمى شود (إِنَّ الَّذینَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا وَ اسْتَکْبَرُوا عَنْها لاتُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوابُ السَّماءِ)
🌼🌼🌼
ممکن است منظور از آسمان در اینجا معنى ظاهر آن باشد، و نیز ممکن است کنایه از مقام قرب خدا بوده باشد، همان طور که در آیه ۱٠ سوره فاطر مى خوانیم: إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصّالِحُ یَرْفَعُه: سخنان پاکیزه به سوى او بالا مى روند و عمل صالح را ترفیع مى دهد .
سپس اضافه مى کند: آنها وارد بهشت نخواهند شد، تا زمانى که شتر از سوراخ سوزن بگذرد! (وَ لایَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتّى یَلِجَ الْجَمَلُ فی سَمِّ الْخِیاطِ).
این تعبیر، کنایه لطیفى از محال بودن این امر است، در واقع براى این که عدم امکان دخول این افراد در بهشت به صورت یک مسأله حسى درآید، این مثال انتخاب شده است، تا همان طور که هیچ کس تردید ندارد که ممکن نیست شتر با آن جثّه بزرگش از سوراخ باریک سوزن عبور کند، همین طور مسلّم بدانند راهى براى ورود افراد بى ایمان متکبر در بهشت مطلقاً موجود نیست!
🌼🌼🌼
جَمَل در لغت به معنى شترى است که تازه دندان برآورده، ولى یکى دیگر از معانى جمل طناب محکمى است که کشتى ها را با آن مهار مى کنند و از آنجا که طناب و سوزن، تناسب بیشترى با هم دارند، بعضى این معنى را در تفسیر آیه بهتر دانسته اند.
ولى بیشتر مفسران اسلامى معنى اول را ترجیح داده اند، و حق با آنها است ;
زیرا در روایات پیشوایان اسلام نیز تعبیراتى دیده مى شود که با تفسیر اول متناسب است.
حداقل از این جمله چنین استفاده مى شود که این کنایه، از قدیم در میان اقوام معمول بوده است.
هم امروز نیز در میان ما این ضرب المثل درباره افرادى که گاهى زیاد سختگیرند و گاهى بسیار آسان مى گیرند رائج است، مى گویند فلان کس گاهى از دروازه وارد نمى شود، ولى گاهى از چشمه سوزن عبور مى کند .
ثانیا ـ با توجه به این که کلمه جمل بیشتر در معنى اول به کار مى رود و استعمال این کلمه در معنى طنابِ ضخیم، بسیار کم است تفسیر اول مناسب تر به نظر مى رسد.
و در پایان آیه براى تأکید و توضیح بیشتر اضافه مى کند: این چنین گنهکاران را کیفر مى دهیم (وَ کَذلِکَ نَجْزِی الْمُجْرِمینَ).
(تفســــــیر نمونه، ذیل آیه ۴۰ سوره مبارکه اعراف)