eitaa logo
دانشنامه حضرت صادق علیه السلام
554 دنبال‌کننده
632 عکس
46 ویدیو
23 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
ا ﷽ ا 🍀اخلاص در عمل حضرت فاطمه (علیها السّلام) : 🔸مَن اَصعَدَ إلَی اللهِ خالِصَ عِبادَتِهِ، اَهبَطَ اللهُ اَفضَلَ مَصلَحَتِه 🔹هر کس عبادت خالص خود را به سوی خداوند بالا فرستد (و پیشکش آستان او کند)، خدا هم بهترین مصلحت خود را بر او فرو می فرستد. 📗بحار الأنوار ج۶۸ ص۱۸۴ 🔻شرح حدیث 🔸اگر گفته اند: «از تو حرکت، از خدا برکت» در زمینه ی مسائل عبادی و معنوی هم چنین است. 🔸خداوند عبادتهای ریایی و متظاهرانه را قبول نمی کند.اصلاً چنین عبادتی حالت «صعود» ندارد و بالا نمی رود و در حد و مرتبه ی زمین و مادیات و نفسانیات باقی می ماند. 🔸اما پروردگار خلوص در عبادت را می پذیرد و پاداش می دهد. 🔸اخلاص بالی می شود که اعمال را به پرواز در می آورد و تا عرش خدا می برد.کسی که بخواهد عبادتش پذیرفته ی خالق گردد، باید آن را به «اخلاص» مجهز کند تا زمینه ی صعود داشته باشد. 🔸خدا کریم است و به اقتضای کرم خویش آنچه را به مصلحت بنده ی مخلص خود بداند به او عطا می کند و از خزانه ی غیب و گنجینه ی جود خود به بنده اش ارزانی می دارد. 🔸انجام عمل خالص و عبادت بی ریا بسی دشوار است. 🔸عاملان گاهی در باتلاق ریا می افتند و اعمال گاهی به تظاهر و مردم فریبی و دنیاخواهی آلوده می شود. 🔸مخلصان هم به تعبیر روایات در «خطر عظیم» اند و ابلیس وسوسه گر پیوسته می کوشد تا نیتها را خراب و اعمال عبادی را آلوده به ریا کند. 🔸اگر بنده عبادت خالص به درگاه خدا بفرستد، او بهترین صلاح و مصلحت را به وی می بخشد. 📚 ، جواد محدثی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا حضرت‌ صادق علیه السلام: 🔹 فاطِمَةُ كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ بَيْنَ نِسَاءِ أَهْلِ اَلدُّنْيَا. 🔸فاطمه اختری تابناک در میان زنان دنیاست. 📚 اصول کافی (باب الاول) حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
24.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ا ﷽ ا 🍀محقق حلی 🔻‌محقق حلی با نام کامل ابوالقاسم نجم‌الدین جعفر بن حسن بن یحیی بن سعید هذلی حلی (۶۰۲ق-۶۷۶ق)، معروف به محقق اول، فقیه، اصولی و شاعر شیعه در قرن هفتم هجری قمری بود. 🔸وی در فقه صاحب كتاب‌های بسیار از جمله شرایع، معارج، معتبر، المختصر النافع و غیره بوده و با یک واسطه شاگرد ابن زهره و ابن ادریس حلی می‌باشد. 🔸در میان فقها وقتی کلمه «محقق» بدون قرینه استعمال می‌شود، منظور محقق حلی است. 🔸از شاگردان وی می‌توان به علامه حلی خواهرزاده‌اش، ابن داود حلی، سید عبدالکریم بن طاووس و ... اشاره کرد. 🔸محقق در سال ۶۷۶ قمری در شهر حله درگذشت و در همانجا به خاک سپرده شد. مطالعه کامل مقاله👇👇👇 📥 wikifeqh.ir/محقق_حلی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀جمع آوری قرآن توسط حضرت : 🔸ابن ابى‌الحدید معتزلى می‌ نویسد : همه اتفاق دارند که على بن ابی طالب(ع) قرآن را در زمان رسول خدا(ص) حفظ می‌‌کرد و غیر از او کسى قرآن را حفظ نمی‌‌کرد و او اول کسى است که قرآن را جمع‌آورى کرد.(۱) امام علی(ع) پس از هفت روز کار جمع آوری قرآن را به اتمام رساند و پس از اتمام مصحف، آن را مهر کرد. ابن شهر آشوب می نویسد : 📋《أَنَّهُ آلَى أَنْ لاَ يَضَعَ رِدَاءَهُ عَلَى عَاتِقِهِ إِلاَّ لِلصَّلاَةِ حَتَّى يُؤَلِّفَ اَلْقُرْآنَ وَ يَجْمَعَهُ فَانْقَطَعَ عَنْهُمْ مُدَّةً إِلَى أَنْ جَمَعَهُ ثُمَّ خَرَجَ إِلَيْهِمْ بِهِ فِي إِزَارٍ يَحْمِلُهُ وَ هُمْ مُجْتَمِعُونَ فِي اَلْمَسْجِدِ》 ♦️امام علی(ع) رداء بر دوش ننهاد مگر برای اقامه نماز تا اینکه قرآن تالیف و جمع آوری شد. پس بعد از اینکه حضرت(ع) برای مدتی، رابطه اش با مردم مدینه قطع شده بود، از منزل به سوی مسجد و اجتماع مردم روانه شد، در حالی که قرآن را در پارچه ای پیچیده بود. هنگام ورود به مسجد، حضرت(ع) آن را به مردم عرضه کرد و مردم را برای عمل به آن دعوت نمود و خطاب به آنان فرمود : پس از درگذشت حضرت رسول اکرم(ص) به جمع‌آوری قرآن مشغول شدم، تا اینکه آن را در یک جا جمع آوردم، خداوند آیه‌ای از قرآن بر پیامبرش نازل نکرده، مگر آنکه من آن را گرد آورده‌ام و آیه‌ای از قرآن نیست مگر آنکه رسول اکرم(ص) بر من قرائت کرد و تأویل آن را به من آموخت، فردا نگوئید که ما از چنین امری غافل بودیم. در این هنگام عمر بن خطاب بلند شد و گفت : 📋《إِنْ يَكُنْ عِنْدَكَ قُرْآنٌ فَعِنْدَنَا مِثْلُهُ فَلاَ حَاجَةَ لَنَا فِيهِ》 ♦️اگر نزد تو قرآن هست، بدان که نزد ماهم قرآنی مثل آن هست و ما نیازی به قرآن تو نداریم. امام علی(ع) فرمودند : قسم به خدا که از این پس، هرگز آن را نخواهید دید.(۲) و بعضی بر این عقیده‌اند و روایات هم به این مطلب اشاره دارد که آن مصحف به عنوان میراثی نزد امامان است و از امامی به امام دیگر می‌رسد. آنگاه داخل خانه خود شد و کسی مصحف را پس از آن زمان ندید. 📚منابع: تاریخ اسلام ۱)شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج۱، ص۲۷ ۲)مناقب ابن شهر آشوب، ج۲، ص۴ علیه‌السلام حضرت علیه‌السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀 نظر مرحوم محمدتقی مجلسی(ره) در مورد تشیّعِ «سکونی» 🔸 مرحوم محمدتقی مجلسی(ره) قائل است که «سکونی» شیعه امامی بوده، اما به خاطرِ مشهور بودنش نزد اهل‌سنت (و‌ شاید اینکه قاضی آنها بوده) تقیّه می‌نموده. همچنین مرحوم محمدتقی مجلسی(ره) معتقد می‌باشد که سکونی روایاتِ زیادی که خلاف عامّه است، از امام (علیه‌السلام) نقل نموده و امام (علیه‌السلام) از او تقیه نکرده‌اند: 🔹 «...الّذي يغلب على الظّن أنه كان إمامياً، لكن لما كان مشتهراً بين العامة و كان يتّقي منهم لأنّه روى عنه (عليه‌السلام) في جميع الأبواب و كان (عليه‌السلام) لا يتّقي منه و يروي عنه (عليه‌السلام) جلّ ما يخالف العامة، و الأصحاب تارة يعملون بخبره و تارة يردونه بضعفه.» 📚 روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه، المجلسي‌، محمد تقى ج14 ص59 🔹 البته بسیاری از فقهای شیعه با مرحوم مجلسی(ره) هم‌نظر نیستند و «سکونی» را شیعه نمی‌دانند. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀سخنان سید ناصر حسین هندی فرزند علامه میرحامد حسین دربارۀ فاطمیه سید ناصر حسین (م ۱۳۶۱ قمری) از علمای هند و فرزند علامه میرحامد حسین در شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام که امری متواتر و قطعی است و علمای شیعه نیز در طول تاریخ به همین اعتقاد تأکید و اصرار داشته اند در این زمینه می‌نویسند: «ومن الفجائع التي تبكى له عيون الأسلام والدين، والوقائع التي أحرقت قلوب المؤمنين والموقنين ما أرتكبه عمر بن الخطاب من الظلم العظيم الذي أوجب سقوط المحسن من بطن سيدتنا فاطمة الزهراء علیهاالسلام، و هذه الواقعة الهائلة قد بلغ حد التواتر واليقين عند أهل الحق المبين» از فجایعی که چشم‌های اسلام و دین برای آن گریه می‌کند و از وقایعی که دل‌های مؤمنان و اهل یقین را می‌سوزاند، آن ظلم بزرگی است که عمر بن خطاب مرتکب شد که سبب سقط حضرت محسن از شکم حضرت فاطمه علیهاالسلام شد و این واقعه به حد تواتر و یقین رسیده است در نزد اهل حق مبین (شیعه). 📚افحام الأعداء والخصوم الموسوی، ج ۱، ص ۹۳. حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
خطبه فدکیه.pdf
1.91M
ا ﷽ ا 🍀 متن کامل خطبۀ فدکیۀ حضرت زهرا(س) 🔸خُطبه فدکیه یا خطبة لُمَّة، خطبه حضرت فاطمه(سلام الله علیها) در مسجدالنبی است که در اعتراض به غصب فدک ایراد شد. ابوبکر پس از رسیدن به خلافت‌ با انتساب روایتی به پیامبر(صلی الله علیه و آله) مبنی بر اینکه پیامبران از خود ارث نمی‌گذارند، دهکده فدک را که پیامبر(صلی الله علیه و آله) به فاطمه(سلام الله علیها) بخشیده بود، به نفع خلافت مصادره کرد. فاطمه(سلام الله علیها) پس از بی‌ثمر بودن دادخواهی‌اش به مسجد پیامبر رفت و خطبه‌ای ایراد کرد که به خطبه فدکیه مشهور شد. او در این خطبه بر مالکیتش درباره فدک تصریح کرد. همچنین به دفاع از حق علی(علیه السلام) درباره خلافت پرداخت و مسلمانان را به‌خاطر سکوت در مقابل ستم به اهل‌بیت(علیهم السلام) سرزنش کرد. 🔸خطبه فدکیه مجموعه‌ای از معارف را در زمینه‌های خداشناسی، معادشناسی، نبوت و بعثت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)، عظمت قرآن، فلسفه احکام و ولایت دربردارد. حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀دلیل شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها 🔸و كَانَ سَبَبُ وَفَاتِهَا أَنَّ قُنْفُذاً مَوْلَى عُمَرَ لَكَزَهَا بِنَعْلِ السَّيْفِ بِأَمْرِهِ، فَأَسْقَطَتْ مُحَسِّناً وَ مَرِضَتْ مِنْ ذَلِكَ مَرَضاً شَدِيداً 🔰امام صادق علیه السلام فرمودند: دلیل شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها ضرباتی بود که قنفذ، غلام عمر بن الخطاب به دستور عمر بن الخطاب با قداقه شمشیر (ته شمشیر که مثل یک توپ است از جنس آهن یا نقره)به حضرت زهرا سلام الله علیها زد و به وسیله همین ضربات حضرت محسن سلام الله علیه سقط شدند و به وسیله همین ضربات مریضی شدیدی به حضرت زهرا سلام الله علیها وارد شد و به وسیله همین مریضی به شهادت رسیدند. اگر دقت کرده باشید «لَكَزَهَا» را بنده به ضربات ترجمه کردم. کتب لغت «لَكَزَهَا» اینگونه معنا کردند: «هو الضَّرْبُ بالجُمْع في جميع الجَسَد» زدن ضربات به همه بدن 📚منابع: کانال علم حدیث 1: دلائل الامه۱۳۴ 2: تاج العروس ج۸ ص۱۴۴ حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀محبت حضرت زهرا سلام الله علیها، مایه جلب رحمت و آمرزش الهی 🔸فرازی از زیارت حضرت زهرا سلام الله علیها: 🔸خداوندا، بر حضرت زهرا صلوات بفرست صلواتی که به مقام و شرافتش در پیشگاه تو بیفزاید و منزلتش در رضایت تو را افزون کند و سلام و تحیت ما را به او برسان و به خاطر دوست داشتن حضرت زهرا از پیشگاه خودت به ما تفضل و احسان و مهربانی و آمرزش عطا کن که تو صاحب عفو کریمانه‌ای! 🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَيْهَا صَلَاةً تَزِيدُ فِي مَحَلِّهَا عِنْدَكَ وَ شَرَفِهَا لَدَيْكَ وَ مَنْزِلَتِهَا مِنْ رِضَاكَ وَ بَلِّغْهَا مِنَّا تَحِيَّةً وَ سَلاماً وَ آتِنا مِنْ لَدُنْكَ فِي حُبِّهَا فَضْلًا وَ إِحْسَاناً وَ رَحْمَةً وَ غُفْرَاناً إِنَّكَ ذُو الْعَفْوِ الْكَرِيم‏ 📚مفاتیح الجنان حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀 امام زمان عجّل‌الله‌فرجه در نامه‌ای به شیعیان فرمودند: 🔸 وَفِي‏ ابْنَةِ رَسُولِ‏ اللَّهِ‏ لِي أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ؛ 🖤برای من در دختر رسول الله سرمشقی نیکوست. 📚الغيبة «طوسی»، ۲۸۶ و إحتجاج «طبرسی»، ج ۲، ص ۴۶۷. حضرت علیه‌السلام حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀 تشیّع ابان بن تغلب ❖ استاد جواد شبیری : ● امامی بودن، دارای مراتبی است. 🔸 ابن حجر عسقلانی در لسان المیزان آورد است که ابان با وجود آنکه شیعه‌‌مذهب است، قول او معتبر است. او بیان کرده است که بدعت بر دوگونه است. بدعت صغری و بدعت کبری. ابان دارای بدعت صغری است. گرایشات ابان به تشیّع برای عموم مردم روشن بوده ولی تبرّی او از شیخین برای مردم واضح نیست، و مراد از بدعت کبری، تبرّی از شیخین است. ● حکایت زیر که نجاشی در مورد ابان نقل کرده، قابل توجه است: «عن عبد الرحمن بن الحجاج قال: كنا في مجلس أبان بن تغلب فجاء [ه‏] شاب فقال: يا أبا سعيد، أخبرني، كم شهد مع علیّ بن أبي طالب عليه السلام من أصحاب النبي صلى الله عليه و آله؟ قال: فقال له أبان: كأنّك تريد أن تعرف فضل علیّ بمن تبعه من أصحاب رسول الله. قال: فقال الرجل: هو ذاك، فقال: و الله ما عرفنا فضلهم إلّا باتّباعهم إياه ........ قال: فقال أبان له: يا أبا البلاد تدري مَن الشيعة؟ الشيعة الذين إذا اختلف الناس عن رسول الله صلى الله عليه و آله، أخذوا بقول علیّ عليه السلام، و إذا اختلف الناس عن علیّ أخذوا بقول جعفر بن محمّد عليه السلام» [۱]. 🔹عبدالرحمن بن حجاج می‌گوید: در مجلس درس ابان بن تغلب نشسته بودیم که جوانی بر او وارد شد و گفت: ای ابا سعید! بگو چند نفر از اصحاب پیامبر همراه علی در جنگ‌ها شرکت جستند؟ ابان گفت: گویا تو می‌خواهی فضل علی را از روی تعداد صحابه‌ای که از او پیروی کرده‌اند بشناسی؟ گفت: چنین است. ابان گفت: (ولی برعکس) به خدا سوگند، ما فضل اصحاب پیامبر را جز از طریق پیروی آنان از علی نمی‌شناسیم! ابان به ابی بلاد گفت: می‌دانی شیعیان چه کسانی هستند؟ آنان کسانی هستند که وقتی مردم پس از رسول خدا اختلاف کردند از علی پیروی کردند و هنگامی که مردم بعد از علی اختلاف کردند از جعفر بن محمد پیروی کردند! ● این نقل نشان می‌دهد که 👈ابان، خود را پیرو امام صادق علیه‌السلام معرّفی می‌کرده ولی در گفتار و رفتار به گونه‌ای عمل نمی‌کرده که حسّاسیّت‌زا و تحریک‌آمیز و مشکل‌آفرین باشد. ...................................... ۱. رجال النجاشی، ج۱، ص۱۲ 🔺درس خارج فقه؛ ۲۳ مهر ۱۴۰۲ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀ایرانیانی که اصحاب حضرت امام باقر علیه‌السلام شدند 🔸بر اساس منابع تاریخی و رجالی، در فهرست‌واره شاگردان امام باقر علیه‌السلام، نام ایرانیان دیده می‌شود. از جمله اصحاب ایرانی که برای حضرت ادعا شده، عبارتند از: 1⃣ محمد بن اسحاق 2⃣ داوود بن ابی هند سرخسی 3⃣ ثابت بن هرمز 4⃣ جعفر بن عمر بن ثابت 5⃣ حسین بن عبدالله الارجانی 6⃣ ابوحسان انماطی 7⃣ حمّاد بن ابی سلیمان  ۸-۱۰. شهاب؛ عبدالخالق و وهب بن عبدربه (از طایفه ایرانی‌تبار بنی عبدربه) 1⃣1⃣ معاویه بن عمار بن خباب بن عبدالله دهنی بجلی کوفی 2⃣1⃣ حکیم بن معاویه 🔰 شاخص‌ترین آنها: محمّد بن اسحاق  ابوعبدالله محمّد بن اسحاق بن یسار (۸۰ یا ۸۵ - ۱۵۱) محدث و مورخ ایرانی‌تبار از موالیانی است که در مدینه متولد شد. جد او یسار، از مسیحیانی بود که در حوالی عین التّمر (از توابع حکومت ساسانیان) دستگیر شد. خالد بن ولید در سال ۱۲ق یسار را اسیر کرد و نزد ابوبکر در مدینه برد. محمدبن اسحاق در مدینه که مرکز عمده حدیثی بود، متولّد و بالنده شد. کتاب سیره ایشان، اولین سیره‌نگاری نسبتاً جامع است که زندگانی پیامبراکرم (ص) را به رشته نگارش در آورده. شیخ طوسی و برقی او را در شمار اصحاب امام باقر و امام صادق (ع) نام برده‌اند و برخی پدرش اسحاق را نیز از اصحاب امام سجاد (ع) شمرده‌اند. غالب رجالیون شیعه، ابن اسحاق، را سُنّی ولی دوستدار اهل بیت (ع) می‌دانند (رجال کشی و...) اما شهید ثانی در حاشیه‌ بر الخلاصه تصریح می‌کند که او سنّی نبود؛ با آنها مباشرت داشت. زمانی که در مدینه بود، به شیعه بودن متهم شد. علمای عامه مثل خطیب بغدادی نیز او را به تشیّع منتسب کردند. 🖊استاد ابوالحسنی حضرت باقر علیه السلام حضرت علیه‌السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
18.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ا ﷽ ا 🍀ذکر قال الباقر،! 🍀بیان خاطره‌ ای از هانری کربن توسط استاد 🔖 مرحوم علامه طباطبایی سالهای اواخر عمرشان جلساتی با هانری کربن فیلسوف و عرفان‌پژوه فرانسوی، پیرامون معارف اسلامی وتشیع و همچنین خوانش و تفسیر سایر متون فلسفی و عرفانی دنیا داشتند. در این جلسات برخی از اهل حکمت وطالبان معارف الهی نیز شرکت میکردند. علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀چرا قبر حضرت فاطمه‌سلام‌الله‌علیها مخفی است 🔸عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام لِأَيِّ عِلَّةٍ دُفِنَتْ فَاطِمَةُ (عليها السلام) بِاللَّيْلِ وَ لَمْ تُدْفَنْ بِالنَّهَارِ قَالَ لِأَنَّهَا أَوْصَتْ أَنْ لا يُصَلِّيَ عَلَيْهَا رِجَالٌ [الرَّجُلانِ‏]. 🔰علي بن ابوحمزه از امام صادق عليه‌السلام پرسيد: چرا حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها را شب دفن كردند نه روز؟ فرمود: فاطمه سلام‌الله‌عليها وصيت كرده بود تا در شب وى را دفن كنند تا ابوبكر و عمر بر جنازه آن حضرت نماز نخوانند. 📚: علل الشرائع، ج‏1، ص185 حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀 بخاطر ولایت و محبت امیرالمؤمنین بخشیدم 🔸 أن يونس بن عبد الرحمن قيل له: ان كثيرا من هذه العصابة يقعون فيك و يذكرونك بغير الجميل، فقال: أشهدكم أن كل من له في أمير المؤمنين عليه السّلام نصيب فهو في حل مما قال. 🔹روایت شده که به یونس بن عبدالرحمن (از اصحاب امام رضا علیه السلام) گفتند: جمعیت فراوانی از مردم تو را مذمت می کنند و از تو به زشتی یاد می کنند. یونس گفت: شما شاهد باشید! هر کسی که در مورد من چنین کرده و می کند اما بهره ای از امیرالمومنین دارد، او را کردم. 📚رجال الكشي، ص 488 حضرت علیه‌السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا حضرت فاطمه زهرا سلام اللّه علیها 🔸مَنْ عَادَانَا فَقَدْ عَادَى اَللَّهَ، وَ مَنْ خَالَفَنَا فَقَدْ خَالَفَ اَللَّهَ، وَ مَنْ خَالَفَ اَللَّهَ فَقَدِ اِسْتَوْجَبَ مِنَ اَللَّهِ اَلْعَذَابَ اَلْأَلِيمَ 🔹هر کس با ما دشمنی کند، با خدا دشمنی کرده است، وهر کس با ما مخالفت کند، با خدا مخالفت کرده است، و هر کس با خدا مخالفت کند، به یقین از سوی خداوند مستوجب عذاب دردناک است. 📗 بحار الأنوار ج29 ص194 🔻شرح حدیث 🔸بزرگترین فضیلت اهل بیت پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم معیار بودن آنان برای خشم و رضای الهی و موافقت و مخالفت با پروردگار است. 🔸آنان فانی در خدایند و آنچه را خدا می خواهد، می گویند و به آنچه پروردگار می پسندد، عمل می کنند و محبوب خداوند جهانند. پس خواسته ی آنان با خواسته ی پروردگار یکی است و عملشان با حکم خدا منطبق است. 🔸دوستی با دوستان هر کس، نشانه ی صداقت در دوستی است. 🔸وقتی خاندان پیامبر، دوستان و اولیای برگزیده ی خدایند، پس دشمنی با آنان دشمنی با خداست و مخالفت با آنان هم خروج از دایره ی ولایت و اطاعت خدای سبحان است. 🔸اینکه اهل بیت علیه السّلام معیارند، نعمتی برای بشریت و مسلمانان است، تا خط اصلی و راه درست را گم نکنند و هر جا تردید داشتند یا در حق و باطل بودن هر فرقه و گروه مردد ماندند، آن مورد و آن گروه را با این «معیار الهی» مقایسه کند تا راه درست را بشناسند. 🔸کیفر مخالفت با خدا عذاب دوزخ است. 🔸شخص مسلمان باید مواظب باشد تا از مدار بندگی خدا و اطاعت پیامبر و امام و همسویی با اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السّلام خارج نشود. 📚 ، جواد محدثی حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم (سلام الله علیه) مولف: سید محمد تقی موسوی اصفهانی (فقیه احمدآبادی) (م ۱۳۴۸ق) 🔸 بنا بر آنچه که در مقدمه کتاب درباره آن نگاشته‌اند: 🔹 «کتابی است ارزنده، ابتکاری و مهم؛ مؤلف بسیاری از مطالب مربوط به عقیده مهدویت و موضوع حضرت حجت (سلام الله علیه) را تحت عنوان «دعا برای آن حضرت و تضرع به درگاه الهی برای حفظ وجود شریف امام عصر (سلام الله علیه) از ناملایمات و آفات» مورد بررسی قرار داده است». 🔸 این کتاب مشتمل بر بحث‌های مختلف و بسیار با اهمیت در زمینه‌های فقه، حدیث، کلام، رجال، تفسیر و حتی فلسفه و ادبیات است که با اسلوبی بدیع و سبکی جالب و نتیجه گیری‌هایی فنی همراه می‌باشد. 🔺 در این کتاب با دلایل عقلی و نقلی ثابت شده که دعا برای امام عصر (سلام الله علیه) از مهم‌ترین وسائل برای رسیدن به مراحل عالی کمال و نیل به درجات برجسته معنوی است و آثار دنیوی بسیاری را نیز در پی دارد. 🔸 این اثر به شهادت صاحب نظران، از نظر جامعیت و ژرف‌اندیشی و بهره‌گیری از علوم عقلی و نقلی و استنباطات دقیق و اجتهادات عمیق از آیات و روایات بی‌نظیر بوده و به خوبی می‌توان دست عنایت مولا که مؤلف را هدایت و دلالت می‌کند دید. 🔹 آیت‌الله صافی گلپایگانی (رحمۀ الله علیه) درباره این کتاب می‌نویسد: این کتاب گویای حوصله فراوان مؤلف و گستردگی تحقیق و تفکر و تلاش اوست و در موضوع خود بی‌نظیر است و جز این کتاب در موضوع مهدویت و آداب دعا بر حضرت مهدی (سلام الله علیه) و فواید آن، کتابی سراغ ندارم. حضرت علیه‌السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
.ا ﷽ ا 🍀 مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم مولف: سید محمد تقی موسوی اصفهانی (فقیه احمدآبادی) (م ۱۳۴۸ق) 🔸 مکیال المکارم، به معنای «معیار سنجش خوبی‌ها»، کتابی است که به سفارش خود حضرت مهدی (ارواحنا له الفداء) نوشته شده است. ༺ این کتاب را بنویس و عربی هم بنویس و نام او را بگذار: مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم. ... همچون تشنه ای از خواب بیدار و در پی اطاعت امرش شدم، ولی توفیق یاری ام نکرد، تا این که در سال گذشته(۱۳۳۰ق) به مکّه معظّمه سفر کردم، و چون آنجا را وبا گرفت، با خداوند - عزّوجلّ - عهد بستم که هرگاه مرا از مهلکه نجات دهد و بازگشتم را به سوی وطن آسان گرداند، تألیف این کتاب را شروع نمایم.... ✓ مؤلف در این کتاب با استناد به آیات و روایات، به تفصیل راجع به فواید دعا برای فرج و وظایف شیعیان در قبال آن حضرت، سخن گفته شده است... ▤ بخش‌های کتاب: کتاب مکیال المکارم بر محور بیش از ۱۰۰۰ حدیث و دارای هشت بخش است: ⩴ وجوب شناخت امام زمان(عج) از دیدگاه عقل و نقل. ⩴ اثبات وجود حضرت مهدی(عج) به وسیله آیات و روایات. ⩴ حقوق و توجهات آن حضرت نسبت به شیعیان. ⩴ درجات و ویژگی‌های آن حضرت به استناد آیات و روایات. ⩴ آثار دعا برای حضرت مهدی(عج). ⩴ پنجاه زمان و هشت مکان مشخص جهت دعا برای آن حضرت. ⩴ چگونگی دعا برای تعجیل ظهور امام مهدی(عج). ⩴ تبیین وظایف و تکالیف نسبت به امام مهدی(عج). 📖 مطالعه و دانلود کتاب حضرت علیه‌السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا روایت «صحیفة ملعُونة» در الکافی!👇
✅منظور از «صحیفه ملعونه» پیمان عدّه‌ای از منافقینی بود که در زمان حضرت رسول اکرم(ص) در واقع اسلام نیاورده بودند و تظاهر به اسلام می کردند و فقط در ظاهر از ترس جان خویش مسلمان شده بودند، و بر غصب خلافت از خاندان حضرت رسول اکرم(ص) بعد از رحلت ایشان اصرار داشتند. بر این اساس که؛ 📋《..كَتَبُوا الْكِتَابَ بَيْنَهُمْ وَ تَعَاهَدُوا وَ تَوَافَقُوا لَئِنْ مَضَى مُحَمَّدٌ لَا تَكُونُ الْخِلَافَةُ فِى بَنِى هَاشِمٍ وَ لَا النُّبُوَّةُ أَبَداً》 ♦️کتاب را بین خود نوشتند و باهم هم پیمان شدند که اگر محمد(ص) بمیرد یا کشته شود، این امر خلافت را از اهل بیتش بگیریم، بطوری که تا ما هستیم احدی از آنان به خلافت و نبوت دست نیابد. با نوشتن آن صحیفه، اساس ظلم و ستم به اهل بیت(ع) را بنا نهادند، که به فرموده ی امام صادق(ع) که فرمود : 📋《إذا کُتِبَ الکِتابُ قُتِلَ الحُسَینُ(علیه السلام)》 ♦️هنگامی که صحیفه ی ملعونه نوشته شد، امام حسین(ع) به شهادت رسید.(۱) در روایتی دیگر آمده است که؛ امیرالمومنین امام علی(ع) از نیرگ آنان مطّلع بود و در جواب این منافقین فرمود : 📋《لَقَد وَفَيتُم بِصَحيفَتِكُم المَلعُونةِ الّتي تُعاقِدتُم عَليها في الكَعبَة!》 ♦️خوب به پیمان‌نامه خود (مبنی بر اینکه بعد از محمد(ص) این خلافت را از ما اهل‌بیت بگیرید) که آن را در کعبه گذاشتید، وفاء کردید. در این موقع ابوبکر گفت : 📋《فَمَا عِلْمُكَ بِذَلِكَ مَا أَطْلَعْنَاكَ عَلَيْه؟》 ♦️تو از کجا دانستی و چه کسی تو را به آن مطّلع ساخته‌ است؟! امیرالمومنین(ع) نیز ابوذر و سلمان و مقداد را شاهد گرفت بر اینکه رسول اکرم(ص) خبر صحیفه را به ایشان گفته‌ است و ایشان نیز بر آن شهادت دادند.(۲) 📚منابع : تاریخ اسلام ۱)اصول کافی کلینی، ج۸، ص۱۷۹ ۲)کتاب سلیم بن قیس هلالی، ص۱۵۴ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135