eitaa logo
دانشنامه حضرت صادق علیه السلام
555 دنبال‌کننده
680 عکس
50 ویدیو
23 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
ا ﷽ ا 🍀نور فاطمه سلام‌الله‌علیها 📝 معنای این روایت که می فرماید:« خداوند، نخست نور مرا آفرید و از نور من، نور علی را و از نور من و علی، نور فاطمه و از نور فاطمه بهشت را.» بیان ترتّب ولایتی آنها نسبت به مقام واقعیت وجود است. 📖 در محضر علامه طباطبایی صفحه ۱۶۲ 📚کانال علامه طباطبایی حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀منزلت حضرت فاطمه سلام الله علیها 🔻الإمامُ الصّادق عليه ‏السلام: ▪️فاطِمَةُ كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ بَيْنَ نِسَاءِ أَهْلِ الدُّنْيَا. ✍️فاطمه اختری تابناک در میان زنان دنیاست. 📚 الکافی، ج۱، ص۱۹۵. ‌ حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀نکته‌ای در مورد کتاب حلبی ✍️محمدباقر ملکیان خاندان حلبی از بیوتات مشهور شیعه کوفی است که بنا به گزارش نجاشی چون برای تجارت به حلب می‌رفته‌اند به حلبی شهرت یافته‌اند. نام بسیاری از افراد این خاندان در مصادر رجالی ذکر شده است، مثل: أبو شعبه و پسرانش علی و عمر، ونوادگانش عبید الله، عبد الأعلی، عمران، محمّد، احمد. نجاشی می‌گوید: تمامی افراد این خاندان مورد وثوق و مراجعه شیعیان بوده‌اند، اما شاخص ترین آنها ـ و به تعبیر نجاشی: «کبیرهم و وجههم» ـ عبید الله بن علی بن أبی شعبه است. عبید الله حلبی مؤلف کتابی مشهور است، کتابی که بسیاری از اصحاب امامیه آن را روایت کرده‌اند، و شاید مبالغه نباشد اگر بگوییم: منقولات آن در تمامی کتب روائی و أبواب فقهی به چشم می‌خورد. شیخ طوسی و نجاشی نقل کرده‌اند که عبید الله حلبی، کتابش را به امام صادق علیه السلام عرضه کرد، و مورد پسند ایشان واقع شد و صحّت آن را تأیید کردند. عبید الله برادری به نام محمّد دارد که او هم کتابی شبیه به کتاب برادرش دارد: «له کتاب مبوّب فی الحلال و الحرام». نکته قابل توجه این که در موارد متعدّدی، روایات این دو برادر حتی در الفاظ و عبارات هم مثل هم است. 📚 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=76703 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀سندیت احادیث تاریخی ▫️استاد سیدکاظم طباطبایی: 🔹علامه و آیت‌الله معتقدند در روایات فقهی، ظن کفایت می‌کند ولی در گزاره‌های تاریخی نیازمند علم و یقین هستیم زیرا دائرمدار جعل شرعی نیست؛ یقین البته مقداری اغراق‌آمیز است و اگر بخواهیم در گزاره‌های تاریخی به علم هم کفایت کنیم چیزی از آنها باقی نخواهد ماند. لذا برخی گفته‌اند، روایات فقهی سند معتبر لازم دارند ولی در روایات تاریخی اگر بخواهیم با رویکرد فقهی جلو برویم دانش تاریخ متلاشی خواهد شد و داده‌های تاریخی به حد صفر خواهد رسید. اگر دانش تفسیر را هم بخواهیم با رویکرد فقیهانه بررسی کنیم باز شاید یک درصد از روایات سند صحیح و وثوق سندی فقیهانه را داراست. 🔹خود فرد فقیه اگر از یک عرصه علمی به عرصه دیگر برود مانند شیخ طوسی در نوشتن کتاب الغیبه، رویکرد کاملا متفاوتی به خود خواهد گرفت؛ تفسیر تبیان را با تهذیب بررسی کنیم، آنقدر تفاوت در استناد به روایات وجود دارد که اگر کسی بگوید این دو کتاب را دو نفر نوشته‌ مایه تعجب نیست. 🔹روایات فقهی ویژگی خاصی دارد که در حوزه‌های معرفتی دیگر مورد توجه نیست، لذا نباید با معیار روایات فقهی دنبال سایر روایات برویم؛ فقیه دنبال حجیت شرعی است ولی بقیه عرصه‌ها حتی اعتقادات هم دنبال حجیت شرعی نیستند یا فقیه از اصول عملی نقلی به راحتی استفاده می‌کند یعنی اصل برائت را جاری می‌کند ولی در تاریخ آیا امکان جاری کردن اصل برائت وجود دارد؟ 📚ادامه مطلب •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 💠 وجه تسمیه «بتریّه» «بُتریّه» یا «بَتریّه» یا «اَبتَریّه»، شاخه ای از زیدیّه بودند. در وجه تسمیه «بتریه»، نظرات گوناگونی بیان شده است: أ. به گزارش کشّی، روزی رهبران این شاخه به محضر امام باقر علیه السلام رسیدند، در حالی که زید هم، نزد امام علیه السلام بود. آنان به امام باقر علیه السلام عرض کردند: «ما علی و حسن و حسین [علیهم السلام] را ولیّ خویش می دانیم و از دشمنان ایشان تبرّی می جوییم و به ابوبکر و عمر نیز تولّی می ورزیم و از دشمنان آنان تبرّی می جوییم.» ناگهان، زید رو به آنان کرد و گفت: «أَ تَتَبَرَّءُونَ مِنْ فَاطِمَةَ؟! بَتَرْتُمْ‏ أَمْرَنَا بَتَرَكُمُ اللَّهُ! (آیا از فاطمه [علیهاالسلام] تبرّی می جویید؟! امر ما را قطع کردید؛ خدا [امر] شما را قطع کند!» طبق این نقل آنان از آن روز، «بتریه» نام گرفتند. (رجال الكشي؛ ص236) ب. یکی از رهبران این شاخه، کثیر نوّاء است. برخی معتقدند چون وی ملقّب به ابتر بود (مقالات الاسلامیّین، ص68)، یا چون ابتر الید (مقطوع الید و دست بریده) بوده (السرائر، ج3، ص566) شاخه وی «بتریّه» نامیده شده است. گفته اند مغیرة بن سعید، لقب ابتر به او داده است (الحور العین، ص 155). ج. در برخی منابع، آنان را به سبب تبرّی جستن از عثمان در شش سال پایانی خلافتش، «بتریّه» نامیده اند (مسائل الامامة، ص200). با توجه به نام یکی از رهبران این شاخه، یعنی حسن بن صالح بن حیّ، آنان را «صالحیّه» نیز خوانده اند (رجال الطوسیّ، ص130، رقم1327). 📚 استناد؛ ص۴۵۴ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀فلسفه عطسه کردن 🔹عَنْ صَالِحِ بْنِ أَبِي حَمَّادٍ قَالَ: سَأَلْتُ الْعَالِمَ ع عَنِ الْعَطْسَةِ وَ مَا الْعِلَّةُ فِي الْحَمْدِ لِلَّهِ عَلَيْهَا فَقَالَ إِنَّ لِلَّهِ نِعَماً عَلَى عَبْدِهِ فِي صِحَّةِ بَدَنِهِ وَ سَلَامَةِ جَوَارِحِهِ وَ إِنَّ الْعَبْدَ يَنْسَى ذِكْرَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى ذَلِكَ وَ إِذَا نَسِيَ أَمَرَ اللَّهُ الرِّيحَ فَتَجَاوَزَ «3» فِي بَدَنِهِ ثُمَّ يُخْرِجُهَا مِنْ أَنْفِهِ فَيَحْمَدُ اللَّهَ عَلَى ذَلِكَ فَيَكُونُ حَمْدُهُ عِنْدَ ذَلِكَ شُكْراً لِمَا نَسِيَ. 🔸از صالح بن ابی حماد نقل شده است که گفت: از امام کاظم «علیه السلام»: درباره عطسه و علت حمد خداوند پس از آن پرسیدم. فرمود: «خداوند نعمت‌هایی بر بنده‌اش در سلامتی بدن و سلامت اعضای او دارد و بنده در این باره یاد خداوند عزوجل را فراموش می‌کند و غفلت می کند. پس اگر بنده غافل از این نعمت شد، خداوند فرمان می‌دهد که باد (هوا) در بدن او عبور کند و سپس آن را از بینی‌اش خارج می‌کند. آنگاه بنده، خدا را حمد می‌کند و این حمدش در واقع شکر نسبت به چیزی است که فراموش کرده است.» 📚الکافي: ج 2 ص 654 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀 (س) ✨ "فاطمه"(س)بود سراپا "احمد"(ص) " مصطفی"(ص) بود سراسر " زهرا " 🔸دَخَلَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله ) ذَاتَ يَوْمٍ عَلَى فَاطِمَةَ (علیها السلام ) فَقَالَ لَهَا: ....فَإِذَا اسْتَقَرَّ أَوْلِيَاءُ اللَّهِ فِي الْجَنَّةِ زَارَكِ آدَمُ وَ مَنْ دُونَهُ مِنَ النَّبِيِّين‏ 🔹روزی رسول خدا صَلَّى‌اللَّهُ‌عَلَیهِ‌وَآلِهِ وارد بر منزل حضرت فاطمه عَلَیهاالسَّلَامُ شدند و خطاب به ایشان فرمودند: ... وقتی که اولیاء خدا در بهشت مستقر شدند، حضرت آدم عَلَیهِ‌السَّلَامُ و همه‌ی پیغمبران بعد از آدم عَلَیهِ‌السَّلَامُ به زیارتت می‌آیند. 📚بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏8، ص: 53 مناقب آل أبی طالب، ج۳، ص۱۱۰ حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135