📚 #انتظار_بشر_از_دین
💠 مسأله «انتظار بشر از دین» از مباحث مهم و نو پیدای «دین پژوهی» مدرن است که امروزه در حوزهٔ «فلسفه دین» و «کلام جدید» اهمیت خاصی پیدا کرده و نظر دین پژوهان و اندیشمندان دینی (و حتی غیر دینی) را به خود جلب کرده است. هر کدام از اینها از منظرهای مختلف پاسخهای متفاوتی دادهاند؛ برخی از موضع دینی به این بحث پرداخته و عدهای هم تبیینی سکولاریستی از آن ارائه دادهاند.
🌐 آدرس کانال:
@qalamro_din
21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📚 #پست_مدرنیسم
💠در ادامه پادکست قبلی که در آن به تبیین مدرنیسم پرداختیم، اکنون تلاش داریم که مختصری از مفهوم پست مدرنیسم را برای شما شرح دهیم، و در آینده به نسبت این دو مکتب با امر دین خواهیم پرداخت.
🌐 آدرس کانال:
@qalamro_din
📚 #هرمنوتیک
💠واژه هرمنوتیک دارای دو اصطلاح است:
اصطلاح عام: در این اصطلاح، این واژه هرگونه تحقیقی را که درباره تفسیر متن صورت بگیرد، شامل میشود، از این رو هرمنوتیک، تمام نحلهها را در این زمینه در برمیگیرد و حتی مباحث الفاظ علم اصول نیز مباحثی هرمنوتیکی و حتی مباحث الفاظ علم اصول نیز مباحثی هرمنوتیکی شمرده میشوند.
🌐 آدرس کانال:
@qalamro_din
14.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰فلسفه دین
🎧#پادکست
💠دکتر حامد ساجدی
🔻چرا نیاز به دین داریم؟
🔻آیا عقل و تجربه کافی نیست؟
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🌐 آدرس کانال:
@qalamro_din
44.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰فلسفه دین
🎧#پادکست
⏺ قسمت دوم
💠دکتر حامد ساجدی
🔻وحی و دین، چه تاثیری در بینشها و بایدهای زندگی ما دارد؟
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🌐 آدرس کانال:
@qalamro_din
🔵 شناخت خود حقیقی و نیاز به دین
🔹دین بهطور طبیعی از والدین دیندار به فرزندان میرسد بهقول مولوی «میراث ارزان پدری» میشود:
سر ز شکر دین از آن برتافتی
کز پدر میراث ارزان یافتی
🔻در این حالت دین حکم فرهنگ دارد؛ یعنی همانطور که رسم است در یک روز خاص به دیدار هم بروند، رسم است که باورها و اعمالی حاکی از تعلق به یک دین بروز دهند. حال فرزندان یا این فرهنگ را بهصرف علاقه پاس میدارند، یا بیاعتنا میشوند و یا از آن نفرت میابند و انکارش میکنند. اما کمتر کسی میداند که واقعا از دین چه میخواهد؟ انتظار او از دین چیست و آدمی چه نسبتی با دین دارد تا بتواند موضعی مناسب در برابر آن بگیرد.
🔸من وقتی این را از خود میپرسم، میبینم برای باور به تعدادی گزارهٔ نظری به دین نیاز ندارم؛ زیرا فلسفه بابت تعهدش به منطق، برای باورهای خردمندانه بس است. قانون هم امریست فرهنگی که بسته به نوع ارتباطات انسان با جهان تغییر میکند؛ بنابراین معمولا آنچه حقوقدانان بهطور پیوسته عرضه میکنند، برای نیازهای زمانه متناسبتر است تا آنچه در میراث قانونی یک دین (حتا با قدمت صد سال) آمده باشد. اخلاق هم هرچند با دین رابطهٔ نزدیک دارد، اما تنها از دین مایه نمیگیرد.
🔸آنچه جز در دین نیافتم روبرویی و انس با خود حقیقی است، همانکه در دینهای غربی (برآمده از غرب آسیا) خدا میخوانند. این سطح از خودشناسی را من در هیچکجا جز دین امید و انتظار ندارم و سایر شاخههای معرفت بشری از فلسفه و علم و هنر را در آن ناتوان یافتم. دکارت که گفت: «میاندیشم پس هستم» (cogito ergo sum) سخنی از سر عمق خودشناسی نگفت؛ زیرا آن خودِ اندیشنده یا ذهن، هستی حقیقی را سوژهٔ اندیشه کرده است و نه اینکه خود آن هستی از طریق ذهن دکارت نمایان شده باشد. آیا شما میتوانید واقعا به خودتان بیندیشید؟ یا آنچه به آن میاندیشید تصویریست که از خود در ذهن دارید؟ وقتی میگویید «من» واقعا خود «من» را میبینید یا ایدهها و تصوراتی که راجع به «من» دارید؟!
🔹خودشناسی عمیق از طریق معرفت متعارف ذهنی بهدست نمیآید؛ زیرا نیاز به «بودن در لحظهی حال» دارد؛ درحالی که ذهنیات ما همه در لحظات گذشته سیر میکنند. ولی مناسک دینی که حکم «مراقبه» دارند، میتوانند به طالب جدی و کوشا کمک کنند تا آرامآرام بتواند از گذشته و آینده فارغ شود و در لحظهی حال سیر کند.
🔻 در این راه فرد دیندار میتواند بهاقتضای حال خود از میراث همهٔ دینها بهره ببرد. مابقی هرچه در راه این خودشناسی حقیقی نباشد، دینبازی و دینپرستی است.
در دو چشم من نشین ای آنکه از من منتری!
تا قمر را وانمایم کز قمر روشنتری
✍🏻 معین مشکات
🌐 آدرس کانال:
@qalamro_din
خداوند انسان را برای خود خلق نموده است.mp3
1.85M
🔸خداوند انسان را برای خود خلق نموده است
🔸شهید سید مرتضی آوینی
🌐 آدرس کانال:
@qalamro_din