eitaa logo
قلمرو حقیقت
299 دنبال‌کننده
89 عکس
78 ویدیو
2 فایل
قلمرویی به وسعت تمام طیف‌های فکری... فضایی برای حرف‌های نو و بستری برای تفکری جدید.... 💥تعصب ممنوع💥 اینجا فقط جای عقل و منطق است. محتواهای ارسالی پس از تنقیح و تصحیح بارگذاری می‌شود. ارتباط با مدیر، پرسش و پاسخ، ارسال یادداشت و تبادل @S_mohammad_mosavi
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀پرتوی از عقلانیت نهضت حسینی (۳) تقابل ۷۲ یا ۱۳۰ نفر در مقابل ۳۰ هزار تن. عقلانیت یا پیروی از احساسات؟ 🔻امام حسین ع پس از امام حسن مجتبی ع خلیفه‌ی بر حق خداوند و واسطه خلق با خالق است. هرچند خلیفه‌ی ظاهری نبودن ایشان، لطمه‌ای به خلافت الهی ایشان نمی‌زند؛ ولی خلافت ظاهری موجب تکمیل خلافت حقیقی است. 🔻کسی که از ویژگی‌های خلافت‌الهی مانند عصمت و عدالت برخوردار نیست و خلافت را بر عهده می‌گیرد، غاصب است، نه خلیفه. پس یزید و خلفای نابحق دیگر غاصب‌اند؛ نه خلیفه. 🔻پس از مرگ معاویه و خلافت یزید، فشارها بر امام حسین ع به عنوان نوه‌ی پیامبر و بزرگ قریش برای بیعت با یزید رو به فزونی گرفت؛ زیرا او قصد توجیه و مستحکم کردن خلافت خود را داشت. تهدیدهای مکرر ولیدبن عتبه (حاکم مدینه) در پی نامه‌ی یزید که از او خواسته بود در صورت امتناع حسین ع او را به قتل برساند، منجر به خروج شبانه و در واقع خروج از مهلکه توسط امام حسین ع شد. 🔻همراه داشتن اهل و عیال به قصد سفر حج بود؛ نه برای قیام علیه یزید. در واقع امام حسین ع فقط نمی‌خواست یزید را تایید کند و در آن شرایط خفقان، مجالی برای قیام نمی‌دید. 🔻در حین سفر حج، مردم کوفه که خلافت علی ع را نیز درک کرده بودند، حدود ۵۰ نامه با مهر ۱۲ هزار نفر برای امام حسین ع فرستادند. 🔻در این نامه ها از امام برای قیام دعوت شده بود و با ایشان بیعت کرده بودند. همین عناصر موجب اتمام حجت بر امام و قصد ایشان برای قیام شد. 🔻در شرایط عادی، امام ع به راحتی وارد کوفه شده و در آنجا برای قیام برنامه‌ریزی و پشتیبانی می‌شد. عدم حرکت امام برای قیام موجب قضاوت تاریخ بر علیه ایشان و متهم شدن اهل‌بیت می‌شد. 🔻امام ع در مسیر حرکت از مکه به کوفه، با افراد زیادی دیدار و از آنان برای قیام دعوت کردند. عده‌ای پذیرفتند و همراه شدند و عده‌ای دعوت امام را نپذیرفتند. پس حرکت امام ع برای قیام برنامه‌ریزی شده و دقیق و طبق عقل سلیم بوده، نه از روی احساسات. 🔻در زمان رسیدن حضرت به نزدیکی کوفه (ذو حسم) سپاه یزید به فرماندهی حربن ریاحی از ورود امام ع به کوفه منع شدند و حضرت راه کربلا را برگزیدند. عدم پیکار امام با سپاه حر، نشان از عدم قصد حضرت برای جنگ با تعداد کم بود. 🔻وقتی حضرت به کربلا رسیدند، ابن زیاد سپاهی عظیم به فرماندهی عمر سعد عازم کربلا کرد و راه پس و پیش بر حضرت بستند. ابن زیاد خطر وجود امام را درک کرده و تصمیم به قتل امام گرفته بود و هیچ چیز جلودار او نبود. 🔻حتی طبق شواهد تاریخی امام از لشکر عمر سعد خواست تا او را رها کند و او به مدینه برگردد، ولی عمر دستور به قتل امام داشت. 🔻امام ع دراین‌باره می‌فرمایند: (( قد رکض بین‌اثنتین، بین السله و الذله)) یعنی یزید مرا بین کشته شدن و بیعت ذلیلانه مخیر کرده و هیهات مناالذله... ✍محمد موسوی 🔹ادامه دارد... 🖇لینک پارت (۱) https://eitaa.com/qalamro_din/400 🖇لینک پارت (۲) https://eitaa.com/qalamro_din/401 🆔http://eitaa.com/qalamro_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻معنی (( الذین بذلوا مهجهم دون الحسین علیه‌السلام)) اسلام علیکم ایهاالشهداء الصدیقون... 🔷صلی الله علیک یا ابااعبدالله... http://eitaa.com/qalamro_din
هدایت شده از مجله خردورزی
📕| مروری بر مطالب شماره پنجم خردورزی (قسمت 1) ✅ پرونده «علوم شناختی در ایران و جهان» ◀️ آیا علوم شناختی آخرین علم بشری است؟ 📮 پیش‌خرید شماره پنجم مجله خردورزی با ارسال رایگان، به مبلغ 150 هزار تومان. 💳 لطفا وجه مذکور را به شماره کارت 6221068800011741 به‌نام شناخت‌پژوهان رسانه (بانک پارسیان) واریز نمایید. 📃 سپس ‌رسید واریز، نشانی دقیق و کدپستی را برای ادمین ارسال کنید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
کربلا نبرد اسلام و کفر عدالت و ظلم ▫️ در جریان کربلا وجود مبارک می گوید اسلام حق است، باید «إلی یوم القیامه» بماند و محور نگهداری و خلافت و ولایتش ما اهل بیت هستیم؛ اما یزید می گفت که کفر حق است، اسلام ـ معاذالله ـ باطل است و حکمران من هستم. سخن از اسلام نبود، سخن از نفی اسلام بود! ▫️ وقتی دین باشد، حق در برابر باطل است، صدق در برابر کذب است، عدل در برابر ظلم است، اعتدال و تفاهم اقتصادی در قبال تکاثر است، کوثر در مقابل تکاثر است، خیر در مقابل شرّ است، حَسن در مقابل قبیح است. 🆔 http://eitaa.com/qalamro_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌀پرتوی از عقلانیت نهضت حسینی (۴) تقابل ۷۲ یا ۱۳۰ نفر در مقابل ۳۰ هزار تن. عقلانیت یا پیروی از احساسات؟ 🔻(( قدرکضنی بین اثنتین؛ بین السله و الذله و هیهات مناالذله...)) بیعت ذلیلانه، همان بیعتی است که پیامبر اکرم ص در فتح مکه از پدربزرگ یزید (ابوسفیان) گرفت. یعنی بیعت کند و تسلیم شود که اگر یزید خواست او را زنده نگه دارد و اگر خواست بکشد... 🔻یعنی بدون جنگ، زندگی و مرگ خلیفه بر حق الهی به دست شخصی فاسق بیفتد... فهم این مطلب گریه‌ی عزادار بر ابی عبدالله ع را حقیقی‌تر خواهد کرد... 🔻یزید قصد گرفتن انتقام اجداد خود از اهل بیت پیامبر را داشت؛ ولی در جریان کربلا، کاملا مقهور بزرگ منشی اهل بیت شد. طوری که حضرت زینب س در مجلس یزید به او گفت: ((یابن الطلقاء...)) یعنی شما بنده آزادشده‌ی ما هستید... در واقع اسرای کربلا اسارت را اسیر خود کردند و این یکی از بزرگترین ضرباتی بود که یزید از واقعه عاشورا خورد. 🔻درست است که در جریان عاشورا یاران امام ع بنابر بیشترین نقل حدود ۱۳۰ تن و سپاهیان عمر سعد را حدود ۳۰ هزار تن عنوان کرده‌اند؛ ولی امام ع به هیچ عنوان بدون برنامه و تاکتیک وارد میدان نبرد نشدند... 🔻ابتدا دور خیمه‌ها خندق حفر کرده و چوب و خار و خاشاک در آن ریختند و آتش زدند تا از شبیخون و حمله‌ی ناگهانی و سراسری سپاه یزید جلوگیری کنند. خیمه‌ها را هم در جایی برپا کرده بودند که کمترین دسترسی را داشت... پشت تل‌های خاکی و شنی. 🔻حضرت برادر خود را به فرماندهی برگزید و برای لشکر ۱۳۰ نفره خود جناح راست و چپ تعیین کرد. نهایتا به سپاه دشمن قبولاند که جنگ تن به تن باشد؛ زیرا معلوم بود که در حمله‌ی سراسری، لشکر ۱۳۰ نفره از شانس کمی در برابر لشکر ۳۰ هزار نفره برخوردار بود... 🔻علاوه بر اینکه اتفاقات کربلا و مظلومیت امام ع باید در اذهان و تاریخ ثبت می‌شد که این مهم با نبرد تن به تن بهتر محقق می‌شد. 🔻همین تدابیر امام موجب شد که کارزار، بنابر نقل تاریخ تا بعد از ظهر روز عاشورا به طول بینجامد. لشکری ۱۳۰ نفره و تشنه، در برابر سپاه ۳۰ هزار نفره یک روز دوام آورد. این یعنی تدبیر یک فرمانده دلیر که تسلیم نمی‌شود. 🔻حضرت جوانمرد نبودن دشمن و قطع آب بر روی اهل و عیال را با آوردن طفلی شیرخواره و طلب آب برای او، به گوش تمام مردم ادوار تاریخ رساندند. خباثت سپاهیان یزید به حدی بود که نه‌تنها به او آب ندادند، بلکه طفل شش ماهه‌ای را به شهادت رساندند. 🔻بعد از واقعه‌ی عاشورا و شهادت امام ع، رهبری کاروان را زینب کبری س به عهده گرفت و مقهور احساسات ناشی از شهادت برادر و فرزندان خود نشدند. زن مظهر احساسات است؛ ولی حضرت زینب س به همه گوشزد کرد که قیام و شهادت ما عاقلانه و برای بیداری خلق از این خواب جهالت بوده است... ✍محمد موسوی 🔹ادامه دارد.... 🖇لینک پارت (۱) https://eitaa.com/qalamro_din/400 🖇لینک پارت (۲) https://eitaa.com/qalamro_din/401 🖇لینک پارت (۳) https://eitaa.com/qalamro_din/407 🆔http://eitaa.com/qalamro_din
8.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 امشبی را شه دین در حرمش مهمان است، مکن ای صبح طلوع... •┈•• اللهم عجل لولیک الفرج •┈•• 🆔http://eitaa.com/qalamro_din