eitaa logo
قلمرو حقیقت
312 دنبال‌کننده
85 عکس
76 ویدیو
2 فایل
قلمرویی به وسعت تمام طیف‌های فکری... فضایی برای حرف‌های نو و بستری برای تفکری جدید.... 💥تعصب ممنوع💥 اینجا فقط جای عقل و منطق است. محتواهای ارسالی پس از تنقیح و تصحیح بارگذاری می‌شود. ارتباط با مدیر، پرسش و پاسخ، ارسال یادداشت و تبادل @S_mohammad_mosavi
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 💠معرفت شناسى دينى، يك نوع معرفت درجه‌ى دوم است كه شخص معرفت شناس با ديد تاريخ‌مند خود، به معارف دينى نظر مى‌كند و از مبادى تصورى، تصديقى، احكام و عوارض آن گزارش می‌دهد. براى توضيح بيش‌تر لازم است به يك تقسيم‌بندى كلى در زمينه‌ى معرفت شناسى اشاره كنيم. معرفت شناسى، به دو گونه‌ى معرفت شناسى پيشينی و معرفت شناسى پسينى تقسيم شده است. 🌐 آدرس کانال: @qalamro_din
📚 💠 مسأله «انتظار بشر از دین» از مباحث مهم و نو پیدای «دین پژوهی» مدرن است که امروزه در حوزهٔ «فلسفه دین» و «کلام جدید» اهمیت خاصی پیدا کرده و نظر دین پژوهان و اندیشمندان دینی (و حتی غیر دینی) را به خود جلب کرده است. هر کدام از این‌ها از منظرهای مختلف پاسخ‎های متفاوتی داده‎اند؛ برخی از موضع دینی به این بحث پرداخته و عده‎ای هم تبیینی سکولاریستی از آن ارائه داده‎اند. 🌐 آدرس کانال: @qalamro_din
21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📚 💠در ادامه پادکست قبلی که در آن به تبیین مدرنیسم پرداختیم، اکنون تلاش داریم که مختصری از مفهوم پست مدرنیسم را برای شما شرح دهیم، و در آینده به نسبت این دو مکتب با امر دین خواهیم پرداخت. 🌐 آدرس کانال: @qalamro_din
📚 💠واژه هرمنوتیک دارای دو اصطلاح است: اصطلاح عام: در این اصطلاح، این واژه هرگونه تحقیقی را که درباره تفسیر متن صورت بگیرد، شامل می‌‌شود، از این رو هرمنوتیک، تمام نحله‌‌‌‌‌ها را در این زمینه در برمی‌گیرد و حتی مباحث الفاظ علم اصول نیز مباحثی هرمنوتیکی و حتی مباحث الفاظ علم اصول نیز مباحثی هرمنوتیکی شمرده می‌‌شوند. 🌐 آدرس کانال: @qalamro_din
14.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰فلسفه دین 🎧 💠دکتر حامد ساجدی 🔻چرا نیاز به دین داریم؟ 🔻آیا عقل و تجربه کافی نیست؟ •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🌐 آدرس کانال: @qalamro_din
44.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰فلسفه دین 🎧 ⏺ قسمت دوم 💠دکتر حامد ساجدی 🔻وحی و دین، چه تاثیری در بینش‌ها و بایدهای زندگی ما دارد؟ •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🌐 آدرس کانال: @qalamro_din
🔵 شناخت خود حقیقی و نیاز به دین 🔹دین به‌طور طبیعی از والدین دیندار به فرزندان میرسد به‌قول مولوی «میراث ارزان پدری» میشود: سر ز شکر دین از آن برتافتی کز‌ پدر میراث ارزان یافتی 🔻در این حالت دین حکم فرهنگ دارد؛ یعنی همانطور که رسم است در یک روز خاص به دیدار هم بروند، رسم است که باورها و اعمالی حاکی از تعلق به یک دین بروز دهند. حال فرزندان یا این فرهنگ را به‌صرف علاقه پاس میدارند، یا بی‌اعتنا میشوند و یا از آن نفرت میابند و انکارش میکنند. اما کمتر کسی میداند که واقعا از دین چه میخواهد؟ انتظار او از دین چیست و آدمی چه نسبتی با دین دارد تا بتواند موضعی مناسب در برابر آن بگیرد. 🔸من وقتی این را از خود میپرسم، میبینم برای باور به تعدادی گزارهٔ نظری به دین نیاز ندارم؛ زیرا فلسفه بابت تعهدش به منطق، برای باورهای خردمندانه بس است. قانون هم امری‌ست فرهنگی که بسته به نوع ارتباطات انسان با جهان تغییر میکند؛ بنابراین معمولا آنچه حقوقدانان به‌طور پیوسته عرضه میکنند، برای نیازهای زمانه متناسب‌تر است تا آنچه در میراث قانونی یک دین (حتا با قدمت صد سال) آمده باشد. اخلاق هم هرچند با دین رابطهٔ نزدیک دارد، اما تنها از دین مایه نمیگیرد. 🔸آنچه جز در دین نیافتم روبرویی و انس با خود حقیقی است، همانکه در دینهای غربی (برآمده از غرب آسیا) خدا میخوانند. این سطح از خودشناسی را من در هیچ‌کجا جز دین امید و انتظار ندارم و سایر شاخه‌های معرفت بشری از فلسفه و علم و هنر را در آن ناتوان یافتم. دکارت که گفت: «می‌اندیشم پس هستم» (cogito ergo sum) سخنی از سر عمق خودشناسی نگفت؛ زیرا آن خودِ اندیشنده یا ذهن، هستی حقیقی را سوژهٔ اندیشه کرده است و نه اینکه خود آن هستی از طریق ذهن دکارت نمایان شده باشد. آیا شما میتوانید واقعا به خودتان بیندیشید؟ یا آنچه به آن میاندیشید تصویری‌ست که از خود در ذهن دارید؟ وقتی میگویید «من» واقعا خود «من» را می‌بینید یا ایده‌ها و تصوراتی که راجع به «من» دارید؟! 🔹خودشناسی عمیق از طریق معرفت متعارف ذهنی به‌دست نمیآید؛ زیرا نیاز به «بودن در لحظه‌ی حال» دارد؛ درحالی که ذهنیات ما همه در لحظات گذشته سیر میکنند. ولی مناسک دینی که حکم «مراقبه» دارند، میتوانند به طالب جدی و کوشا کمک کنند تا آرام‌آرام بتواند از گذشته و آینده فارغ شود و در لحظه‌ی حال سیر کند. 🔻 در این راه فرد دیندار میتواند به‌اقتضای حال خود از میراث همهٔ دین‌ها بهره ببرد. مابقی هرچه در راه این خودشناسی حقیقی نباشد، دین‌بازی و دین‌پرستی است. در دو چشم من نشین ای آنکه از من من‌تری! تا قمر را وانمایم کز قمر روشن‌تری ✍🏻 معین مشکات 🌐 آدرس کانال: @qalamro_din
خداوند انسان را برای خود خلق نموده است.mp3
1.85M
🔸خداوند انسان را برای خود خلق نموده است 🔸شهید سید مرتضی آوینی 🌐 آدرس کانال: @qalamro_din
🔹اعتقاد من این است که صحف علوم عقلى و عرفانى اساسى و اصیل، تفسیر انفسى خطاب محمّدى و کشف تامّ احمدى‏اند- صلّى اللّه علیه و آله و سلم- که بدون دراست و تعلیم و تعلّم آنها فهم اسرار نهفته در آیات و روایات براى نفوس غیر مکتفیه حاصل نمی ‏شود فافهم. 📚هزار و یک کلمه، ج‏۱، ص ۲۹۰. 🌐 آدرس کانال: @qalamro_din
هدایت شده از مجله خردورزی
⚫ بازنشر به‌مناسبت سالروز رحلت آیت‌الله مصباح‌یزدی (ره) 💠 چهاردهمین شماره مجله خردورزی 🔸به همت مؤسسه فرهنگی ـ هنری شناخت چهاردهمین شماره مجله «خردورزی»، ویژه‌نامه «مذهب و جهان معاصر» در شهریورماه ۱۴۰۱ منتشر شد. این شماره از «خردورزی» به تبیین اندیشه‌ها، مسائل، انگاره‌ها، و چالش‌های «مذهب و جهان معاصر» می‌پردازد. 📌 فایل مجله را اینجا دانلود کنید 📍کانال مجله خردورزی: @kheradvarzi_ir
هدایت شده از مؤسسه حضرت‌زینب(س)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر انقلاب، صبح امروز: حجاب یک ضرورت است منتها کسانی که حجاب کامل ندارند را نباید متهم به بی‌دینی و ضد انقلابی کرد 🗓 ۱۴۰۱/۱۰/۱۴ @hazratzainab_com
هدایت شده از رادیو فکرت
30.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هویت جنسی مهمترین آثار پذیرش هویت جنسی در بحث آموزش و تربیت است و تربیت هم تنها به منظور ایفای نقش‌های متفاوت نیست بلکه نحوه مواجهه زن و مرد با مسایل مختلف را نشان می‌دهد. بنابراین نوع تربیتی که برای زنان و مردان در نظر گرفته می‌شود، باید متناسب با این تفاوت‌ها باشد. شناخت زن و مرد از این تفاوت‌ها، طریقه مواجهه این دو جنس با یکدیگر را مشخص می‌کند. ولی متأسفانه، نظام آموزشی ما نظام خنثایی است. نظام آموزشی ما به دختران و پسران، هویتی متناسب با جنس آنها نمی‌دهد. •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻 کانال رادیو فکرت: 🆔 rubika.ir/radiofekrat 🆔 eitaa.com/radiofekrat
هدایت شده از رادیو فکرت
نسخه نهایی-3.mp3
7.86M
📻 اسلام‌گرایی و ملی‌گرایی(بخش سوم) 📑قسمت 94 💠ملی گرایی بنیان خود را بر تمایزات طبیعی مثل زبان و نژاد قرار می‌دهد و عوامل مادی را شکل دهنده‌ی ماهیتش می‌داند. در حالی که در اسلام شالوده‌ی اجتماع مسلمان‌ها بر اساس عقیده ریخته می‌شود و زبان و رنگ و نژاد، ملاک وحدت و امتیاز نیست. 💠اساس ناسیونالیسم بر اصالت دادن واحدهای ملی و نژادی است، بنابراین مخاطب ملی گرایی یا ناسیونالیسم، کل بشریت نیست، بلکه واحدهای ملی است و هدف نهایی‌اش هم استقرار جامعه جهانی نیست بلکه جوامع ملی بوده. •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻 کانال رادیو فکرت: 🆔 rubika.ir/radiofekrat 🆔 eitaa.com/radiofekrat
هدایت شده از نقدنامه
📌بیابان خشک‌سالی و قحطی 🌱وَ ضَاعَ الْمُلِمُّونَ إِلاَّ بِكَ وَ أَجْدَبَ الْمُنْتَجِعُونَ إِلاَّ مَنِ انْتَجَعَ فَضْلَكَ ☘️ وآنان كه به درگاه غير تو روی آوردند به تباهى رسيدند و آنان كه فضل تو را طالب نکردند تهیدست (در بیابان خشک‌سالی و قحطی) ماندند. ————— 🌸يا بُنَيَّ إِنَّهَا إِنْ تَكُ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ فَتَكُنْ فِي صَخْرَةٍ أَوْ فِي السَّمَاوَاتِ أَوْ فِي الْأَرْضِ يَأْتِ بِهَا اللَّهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَطِيفٌ خَبِيرٌ ﴿١٦﴾ 🍃پسرکم! اگر عمل هموزن دانه خردلی و در درون سنگی یا در آسمان ها یا در دل زمین باشد، خدا آن را می آورد؛ یقیناً خدا لطیف و آگاه است. ————— 🌿فیض کاشانی: جز تنعم بغم یار عبث بود عبث هر چه کردیم جز این کار، عبث بود عبث هر چه جز مصحف آن روی، غلط بود غلط جز حدیث لب دلدار، عبث بود عبث پِی، به منزلگه مقصود نبردیم آخر قطع این وادی خونخوار عبث بود عبث اشک خونین بنگاهی بخریدند از ما کوشش چشم گهر بار عبث بود عبث هر چه بردیم زکردار هِبا بود هبا هر چه بستیم زگفتار عبث بود عبث خویش را کاش در اول بخدا می بستم از خودی این همه آزار عبث بود عبث هر چه گفتیم و شنیدیم خطا بود خطا غیر حرف دل و دلدار عبث بود عبث ————— 💐امیرالمؤمنین علی علیه السلام می‌فرماید:: اِحْذَروا ضِیاعَ الاَْعْمار فیما لا یَبقی لکم فَقائِتُها لا یَعُود. بپرهیزید از این که عمرتان را در آنچه برای شما نمی ماند ضایع سازید که عمر گذشته بازگشتی ندارد. ————— 🌺وقتى كه خدا شيرين شد و در دل‏ نشست، هنگامى كه پس از اين هدايت، او مالك تو شد، وسوسه ‏ها ديگر اثرى نمى ‏گذارد و تلقين ‏ها و تحريك ‏هاى شيطان‏ها و انسان‏ها خنثى مى ‏شود. عین‌صاد، تطهیربا جاری قرآن | ص ۴۹ ————— عمر عزیز تا به کی صرف در آرزو کنم؟ هان بیا که آرزو جمله فدای هو کنم🌹 ————— بخش اول، ضرر از اصل سرمایه؛ خابَ الوافِدونَ عَلَی غَیرَکَ... 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
هدایت شده از رادیو فکرت
نهایی.mp3
7.74M
📻 شروع سیر در ایران 📑قسمت 95 ❇️ در دست کم یک صد سال، پیش از به حکومت رسیدن ، یک علاقه جمعی و یک خواست عمومی و یک نوع ضرورت تاریخی برای «ترقی‌خواهی» و «تجدید آگاهی» به وجود آمده بود و جریان نوسازی به صورت داوطلبانه شروع شد که رضاخان هم از یک مرحله‌ای به این فرآیند وارد شد و رهبری سیاسی آن را بر عهده گرفت. ❇️ اما از وقتی که رهبر و مجری تجدد و نوسازی در ایران شد، سه مشکل اساسی در روند نوسازی و تجدد شروع شد که هنوز هم پیامدهای منفی آن ادامه دارد. •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻 کانال رادیو فکرت: 🆔 rubika.ir/radiofekrat 🆔 eitaa.com/radiofekrat
هدایت شده از میلاد پورعسگری
44.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📻 شروع سیر در ایران ❇️ در دست کم یک صد سال، پیش از به حکومت رسیدن ، یک علاقه جمعی و یک خواست عمومی و یک نوع ضرورت تاریخی برای «ترقی‌خواهی» و «تجدید آگاهی» به وجود آمده بود و جریان نوسازی به صورت داوطلبانه شروع شد که رضاخان هم از یک مرحله‌ای به این فرآیند وارد شد و رهبری سیاسی آن را بر عهده گرفت. ❇️ اما از وقتی که رهبر و مجری تجدد و نوسازی در ایران شد، سه مشکل اساسی در روند نوسازی و تجدد شروع شد که هنوز هم پیامدهای منفی آن ادامه دارد. •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻 کانال رادیو فکرت: 🆔 rubika.ir/radiofekrat 🆔 eitaa.com/radiofekrat
هدایت شده از رادیو فکرت
ملی گرایی 4.mp3
6.99M
📻 اسلام‌گرایی و ملی‌گرایی(بخش چهارم) 📑قسمت 96 ❇️ اسلام به انسان یک جهان بینی بر اساس محور توحید می‌دهد و یک فرهنگ بشری را پایه گذاری می‌کند که انحصار به هیج و یا هیچ گروهی ندارد. از نظر اسلام‌گراها، اسلام به عنوان دینی جهان شمول و الهی به اهمیت فوق العاده‌ای داده و تحقق اهداف خودش ررا در جامعه مطلوب و آرمانی مورد نظرش یعنی «» ممکن می‌داند. ❇️به عبارتی می‌شود گفت اسلام به جای تاکید بر ایدئولوژی‌هایی مانند ، که باعث تفرقه و جدایی جامعه انسانی می‌گردد ، ترجیح می‌دهد برداشتی اَنتِرناسیونالیستی از باورهای اسلامی داشته باشد. •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻 کانال رادیو فکرت: 🆔 rubika.ir/radiofekrat 🆔 eitaa.com/radiofekrat
هدایت شده از رادیو فکرت
28.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📻 شروع سیر در ایران 📑قسمت 95 ❇️ در دست کم یک صد سال، پیش از به حکومت رسیدن ، یک علاقه جمعی و یک خواست عمومی و یک نوع ضرورت تاریخی برای «ترقی‌خواهی» و «تجدید آگاهی» به وجود آمده بود و جریان نوسازی به صورت داوطلبانه شروع شد که رضاخان هم از یک مرحله‌ای به این فرآیند وارد شد و رهبری سیاسی آن را بر عهده گرفت. ❇️ اما از وقتی که رهبر و مجری تجدد و نوسازی در ایران شد، سه مشکل اساسی در روند نوسازی و تجدد شروع شد که هنوز هم پیامدهای منفی آن ادامه دارد. •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻 کانال رادیو فکرت: 🆔 rubika.ir/radiofekrat 🆔 eitaa.com/radiofekrat
هدایت شده از حریم عشق
📌دین یعنی «آزاد شو» و «دیگران را آزاد کن» همین! 🔸ولایت یعنی عامل آزادی‌بخش؛ ✅آزادی برای جامعه بدون «مدیریت ولائی» محقق نمی‌شود 📌 ؛ راه سومی نیست. ➖غیر از اولیاءخدا هرکس قدرت پیدا ‌کند، آزادی دیگران را سلب می‌کند و آنها را به بردگی می‌کشاند. ➖ حاکمان امروز آمریکا همان‌ برده‌داران دیروز هستند؛ فقط روش‌ برده‌گیری آنها عوض شده. ➖ طبق آیه قرآن، خدا از برده‌گیرها و برده‌شونده‌ها به یک اندازه بدش می‌آید. 📚(سوره مبارکه اعراف،آیه38) 👌➖ مشکل ارباب‌ها با دین‌ چیست؟ 1. دین‌داران می‌خواهند آزاد باشند. 2. می‌خواهند همه را آزاد کنند. 📍با ما همراه باشید🌹 @harimaeshgh
هدایت شده از مجله خردورزی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️ فرهنگ جامعه ما نه شرقی است و نه غربی 🔻دکتر مهدی گلشنی در گفتگوی اختصاصی با خردورزی: 🔹در شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی، در زمان آقای روحانی گفتم فرهنگ حاکم بر جامعه ما نه شرقی است و نه غربی و ایشان خندیدند. 🔹به این دلیل غربی نیست که غرب اقلاً در جهاتی پیشرفت کرده است. شرقی هم نیست؛ زیرا چین و ژاپن با تغییر فرهنگ حاکم بر جامعه، خودشان را نجات داده‌اند. 🔹فرهنگ حاکم در ایران، اسلامی هم نیست؛ زیرا وقتی عکاس-خبرنگار فرانسوی به تهران می‌آید، هنگام ارائه گزارش می‌گوید: «آنها در مقام شعار، عکس اوباما و شمر را با هم منتشر می‌کنند؛ اما همه چیز ایرانی‌ها آمریکایی است.» 🔹فرهنگ باید از دوران دبستان، دبیرستان و دانشگاه مورد توجه قرار ‌گیرد. 📥 جهت دریافت نسخه الکترونیکی مجله کلیک کنید. 📍کانال مجله خردورزی: @kheradvarzi_ir
هدایت شده از رادیو فکرت
24.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📻کتاب «زمانی میان زمان‌ها: امام، شیعه و ایران» 📑قسمت 97 📗کار خانم عشقی را می‌توان به معنای وسیع کلمه از سنخ توضیح‌های فرهنگی قلمداد کرد که در آن، نقش فرهنگ عمومی، دیانت، روحانیت، باورها مردم، ارزش‌ها و ... در انقلاب پررنگ است. منتها ویژگی خاصی که این اثر را از سایر تبیین‌های فرهنگی متمایز می‌کند، این است که او این تبیین فرهنگی را در یک نظامی از مفاهیم و معانی کلی، دور و دارای فاصله از مفاهیم و معارف مدرن ارائه کرده است. 📗فوکو اشاره مختصری به دارد و عشقی هم آن را در این کتاب بسط می‌دهد، به این معنا که معنویت به مثابه سیاست تجربه می‌شود یا تحقق می‌یابد. اما کار عشقی از این جهت ممتاز و خاص شده که سعی نموده با به‌کارگیری نظام معانی و مفاهیم ، به کنه این معنا نزدیک و از این جهت، بسط و تفسیری از مفهوم «معنویت سیاسی» را که خیلی سربسته مطرح کرده بود، ایجاد کند. •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻 کانال رادیو فکرت: 🆔 rubika.ir/radiofekrat 🆔 eitaa.com/radiofekrat
هدایت شده از رادیو فکرت
tekno krat-1.mp3
6.31M
📻مدریت تکنوکرات‌ها 💠بخش اول 🔹برخی از جامعه شناسان و سیاست مداران نگاه خوبی نسبت به تکنوکراسی ندارند. به طور مثال «آلوین اِم واین برگر» می‌گوید: «تکنوکرات‌ها می‌توانند سؤال و حتی سؤالاتی مهم را در حوزه سیاست گذاری مطرح کنند ولی پاسخ به اون سؤالات بر عهدۀ آن‌ها نیست. بنابراین اعطای حق سیاستگذاری عمومی به تکنوکرات‌ها مسئله ساز خواهد شد.» 🔹در حقیت تکنو کراسی ارتباط بسیار نزدیکی با علم زدگی دارد. در این نگاه مدیریت بر اشیاء، مقدم بر مدیریت بر انسان‌هاست و فرد تکنوکرات تصور می‌کند بهتر از بقیه، نیاز‌ها را می‌فهمد. این خود خواهی و خود پرستی در فرد تکنوکرات نه تنها مخرب است بلکه باعث ظهور ناکامی‌هایی در این نظریه شده و میزان نفوذ آن را به شدت کاهش داده و از اعتبار آن کم کرده است. •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻 کانال رادیو فکرت: 🆔 rubika.ir/radiofekrat 🆔 eitaa.com/radiofekrat
هدایت شده از رادیو فکرت
tekno krat-2.mp3
7.48M
📻مدیریت تکنوکرات‌ها 💠بخش دوم 🔹باید دقت کنیم که وقتی سلطه و حاکمیت چیزی را بر خودمان می‌پذیریم، مجبوریم قوانین و دستورات آن را هم بپذیریم. یعنی حاکمیت فن و ماشین به معنای قبول نظم و قوانین ماشینی است. به یه عبارت دیگر در اتخاذ سیاست‌ها و تصمیم گیری‌ها، عوامل فنی و ماشینی، نقش اول را داشته و از سایر عوامل مثل: ارزش‌های انسانی و اخلاقی و دینی صحبتی نخواهد شد. 🔹دلیل این نگاه بر می‌گردد به هدف این جریان. یعنی چون در تکنوکراسی هدف نهایی توسعه و منظور توسعه‌ای است که از طریق اعداد ریاضی بدست می‌آید، در نتیجه ارزش‌های انسانی و اخلاقی جایگاهی نخواهند داشت. •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻 کانال رادیو فکرت: 🆔 rubika.ir/radiofekrat 🆔 eitaa.com/radiofekrat