🔸 در همین سفر آخر اربعین – انگار جلوی چشم ماست – که امیر در موکبِ بارانگرفته در کربلا چطور زحمت میکشید. شما باید آن صحنهها و آن باران کربلا و زحمات این پسر را میدیدید. اگر کسی خادم امام حسین (ع) باشد، حضرت او را بینصیب نمیگذارد.
(حجتالاسلام قاسمیان در مراسم ختم شهید اژدری - ۱۳۹۷)
🔻 مراسم اولین سالگرد جهادگر آسمانی، شهید امیرمحمد اژدری
🗓 پنجشنبه ۲۳ آبان ۹۸
⏰ از ساعت۱۴:۳۰ تا ۱۶
📌مسجد جامع جماران
🆔 @g_emamreza
✅ @qasemian_ir
💐 هفته وحدت گرامی باد.
📝 امام حسن عسکری (ع) بیانی در خصوص نوعی وحدت بین جوامع مسلمین دارند؛
⚠️ در این بیان حضرت به شیعیان توصیه میکنند به «حُسْنِ الْجِوَارِ»؛ میفرمایند با عامّه مسلمانان (منظور اهل سنت) حُسن همسایگی باید داشته باشید «فَبِهَذَا جَاءَ مُحَمَّدٌ (ص)» میفرمایند پیغمبر با این معارف آمد.
🤝 سپس میگویند در قبیلهها و عشیرههای آنها نماز بخوانید، در تشییع جنازههای آنان شرکت کنید، از مریضهای آنان عیادت کنید و حقوق آنها را ادا کنید.
❇️ در ادامه حضرت عسکری میفرمایند «اگر فردی از شما ورع و صدق حدیث و ادای امانت داشته باشد و با مردم حُسن خلق داشته باشد، میگویند این فرد شیعی است.»
💎 یعنی شیعه باید مثل نگینی بدرخشد که با اهل سنت خوب برخورد میکند و صدق حدیث دارد. «فَیَسُرُّنِی ذَلِکَ» و این کار منِ امام عسکری (ع) را خوشحال میکند.
📖 منبع حدیث: بحار الانوار، ج۷۵، ص۳۷۲
#حجت_الاسلام_قاسمیان
✅@qasemian_ir
💐 هفته وحدت گرامی باد.
📌 ملاک برادری دینی
🔶 اینکه من مال این شهرم و تو مال آن شهر، من ایرانیام و تو لبنانی، تو آمریکایی هستی و تو مسلمانِ فلان جا هستی؛ اینها حریمگذاریها اصلاً در دین مسخره است! همین که اسم من و تو مسلمان است تمام؛ ما اخوت دینی داریم! اخوت دینی را حمل بر مَجاز نکنید؛ بلکه حمل بر حقیقت کنید!
✳️ اینکه پیامبر (ص) می فرماید «أنَا وَ عَلِیٌ أبَوا هَذه الأمَة» (من و علی پدران این امت هستیم)، این را حَمل بر مَجاز و کنایه نکنید. نگویید: والدینِ حقیقی من همین است که شما میبینید، اما مجازاً هم میپذیریم که پیامبر (ص) و امیرالمؤمنین (ع) پدران ما هستند! نه! آنها واقعاً و بیتعارف أب و پدر ما هستند.
⛓ بیتعارف؛ ما در رَحِم و اصل دین، پیوند اخوت داریم «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ»؛ اینکه مؤمنان برادر هم هستند را، مَجاز تلقی نکنید! بدون مجامله ما برادر همدیگر هستیم.
⁉️ اما آیا حقوق برادری رعایت میشود؟ این را باید از خودمان سؤال کنیم که چقدر داریم در حق همدیگر برادری میکنیم؟
#حجت_الاسلام_قاسمیان
✅ @qasemian_ir
💐 ولادت رسول اکرم (ص) و امام صادق (ع) مبارک!
👶 امام صادق (ع) از ابوهارون میپرسند چند وقت است نیامدهای! میگوید بچهدار شده بودم. حضرت از جنسیت و اسم نوزاد میپرسند و هارون میگوید "محمد".
🔆 در روایت نقل شده حضرت صادق (ع) با شنیدن این نام - همینطور که نشستهاند - شروع میکنند به تعظیم کردن در برابر نام پیغمبر؛ میگویند "محمد، محمد" و مدام سر خود را پایین میآورند. آنقدر پایین میآورند که در نقل آمده صورتِ حضرت، از شدت احترام به نام پیغمبر، به زمین میچسبد.
❇️ ائمه نسبت به وجودِ نازنینِ پیغمبر اینگونه احترام قائل بودهاند.
#حجت_الاسلام_قاسمیان
✅ @qasemian_ir
مدح رسول الله.mp3
1.78M
📻 #بشنوید #ویژه
💐 مدح حضرت محمد رسول الله (ص)
با نوای #حجت_الاسلام_قاسمیان
شب ۱۷ ربیعالاول، ۲۳ آبان ۹۸
هیئت رایةالعباس چیذر
🌙 ماه فروماند از جمال محمد
🌳 سرو نباشد به اعتدال محمد
🔸 سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی
🔆 عشق محمد بس است و آل محمد
✅ @qasemian_ir
📿 نخ تسبیح
🔸 اگر امام میگویند "ولایت فقیه، همان ولایت رسول الله است"، حرف این است که این عنصر ولایت، همان نخِ تسبیح است.
🔺 اگر شما این عنصر محوری را جدا کنید، اگر نخ تسبیح را بکشید - با این که خیلی دیده نمیشود - امّا از این به بعد همهی دانهها را پاشیده شده دارید؛ یعنی شما دانهها دارید ولی دانههای پاشیده. به این حالت، امّت واحده نمیگویند؛ این را مجموعهی متدیّنین میگویند و امّت واحده نیست.
💎 تسبیحِ محوری امّت واحده، خود بحث ولایت است. اندیشهی ولایت، ولایت یک آدم و یک شخص است. حالا اگر گاهی وقتها از سر تعجّب و حسادت و این حرفها نمیتوانیم این چیزها را باور بکنیم حرف دیگری است؛ کما اینکه در خود قرآن دارد «أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلى ما آتاهُمُ اللَّهُ» چون حسادت میکردند، نمیتوانستند بفهمند که این نخِ تسبیحِ اصلی، عنصر ولی است. این امّت به واسطه ولایت، امت میماند و امّت میشود.
#حجت_الاسلام_قاسمیان
✅ @qasemian_ir
🔆 نصر قریب الهی
🔸 یک سنت الهی وجود دارد که در قرآن به عنوان «نصر قریب» از آن یاد شده است؛ جایی که میفرماید «آیا می پندارید که شما به راحتی به بهشت وارد می شوید، بدون آنکه اتفاقاتی که بر گذشتگان افتاده برای شما رخ بدهد؟»
🔺 «مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاء وَالضَّرَّاء وَزُلْزِلُواْ حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللّهِ» چه زمانی نصر قریب و نزدیک است؟ زمانی که گرفتاریها و مشکلات و تزلزلها چنان هجوم میآورد و فشار میآورد که نه فقط مؤمنین، که پیامبران الهی هم میگویند پس یاری خدا چه زمانی است؟ یعنی به این نقطه میرسند! که این خود نشان میدهد که رسول و همراهانش وا ندادهاند و تا اینجا مقاومت کردهاند.
🌱 آن موقع است که خداوند میگوید «أَلا إِنَّ نَصْرَ اللّهِ قَرِيبٌ» نصر خدا در این مواقع نزدیک است.
❇️ ان شاءالله ما شاهد آن نصر و یاری بزرگ الهی باشیم و دست خدا از آستین امام زمان (عج) بیرون بیاید و عالم را از این بلبشو نجات دهد. بدانیم که این مقاومتهاست که نصر خدا را میرساند.
#حجت_الاسلام_قاسمیان
✅ @qasemian_ir
⚖ معیار حق
🔆 بصیرت یک کلمه قرآنی است. در سوره یوسف، خدا به پیغمبر میگوید «قُلْ هَذِهِ سَبِیلِی أَدْعُواْ إِلَی اللَّهِ عَلَی بَصِیرَةٍ أَنَاْ وَمَنِ اتَّبَعَنِی» من بر بصیرت دعوت میکنم. نه فقط من، کسانی که از من پیروی می کنند هم بر بصیرت دعوت میکنند.
🔺 به عبارتی در مسیر دینی قرار نیست کسی را تحمیق کنیم. دین ما، حرکت کورمال کورمال را نمیپسندد.
⁉️ در جنگ جمل فردی به نزد حضرت امیر میآید و میگوید این طرف شما هستید و آن طرف طلحه و زبیر و همسر پیغمبر! حضرت در جواب آن جملهای را میفرمایند که دکتر طه حسین (وزیر فرهنگ مصر، به عنوان یک شخصیت متفکر و فرهنگی) میگوید بعد از انقطاع وحی، از این جمله ما بالاتر نداریم!
💎 میفرمایند: "اِنَّ الْحَقَّ وَ الْباطِلَ لا یُعْرَفانِ بِاَقْدارِ الرِّجالِ، اِعْرِفِ الْحَقَّ تَعْرِفْ اَهْلَهُ وَ اعْرِفِ الْباطِلَ تَعْرِفْ اَهْلَهُ" معیار حق را بشناس! معیارها که شناخته شود فرد دیگر درگیر تحزب و گروهبندیها نمیشود. این شناخت حق و باطل میشود بصیرت.
🔸 چه روزی میشود یومالله؟ روزی که در یک حرکت اجتماعی، انسان از سمت ظلمت خارج شود و از آن غبارها و تیرگیها خارج شود. نه یک فرد! بلکه برآیند امت.
#حجت_الاسلام_قاسمیان
✅ @qasemian_ir
💡 بروید سراغ قرآن و جلساتی که دستتان را در دست قرآن بگذارند.
❓ مقداد از رسول خدا (ص) سؤال کرد که ما این فتنهها را چه طور پشت سر بگذاریم؟ حضرت جواب معروفی دادند؛ ولی ما باورمان نمیشود. فرمودند: «اگر فتنهها شبیه پارههای شب تار خیلی پیچیده شد، بروید سراغ قرآن.»
⚠️ مشکل ما این است؛ که پیغمبر هم بابت آن از ما شکایت خواهد کرد که «...يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا». پروردگارا! قوم من انتخاب کردند که این قرآن کنار برود.
🔸 باید بفهمیم حرف قرآن چیست؟ حرف حساب این کتاب چیست؟ اگر این کتاب «يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ» است و اگر واقعاً این آیات درست است و این قرآن دارد به محکمترین جا هدایت میکند، پس خیلی راحت میشود از توی قرآن پیامهای واضح آن را استخراج کرد؛ که معلوم بشود چه اتفاقاتی قرار است بیفتد و چه کار باید کرد.
🔹 بهترین تبیین قرآن در کلام امامَین انقلاب است. بروید ببینید اینها چه گفته اند و چه دارند میگویند و کجا را دارند نشانه میروند. حرفهای دو امام انقلاب را باید گوش داد. اینها حرفهای ولایت است. باید در آن سمت حرکت کرد.
#حجت_الاسلام_قاسمیان
✅ @qasemian_ir
💐 به مناسبت سالروز میلاد حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)
⚠️ در موضوع زیادت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، آیتالله بهجت میگویند: مردم تهران جفا کردهاند اگر هفتهای یک بار به زیارت ایشان نروند.
🔸 ایشان مقام علمی و عرفانی بالایی دارند. صبحهای جمعه اگر حوصله کردید، از این نعمتی که دمِ دست است استفاده کنید.
🕌 واقعاً وجود عبادتگاهها، پرستشگاهها و امامزادهها که دور و بر ما هستند جای شکر دارد و بعضی بیتوجهاند! فردی را در مشهد همراه بچه شش سالهاش دیدیم؛ او گفت: من مشهدی هستم و این بار اول است که بچهام را حرم آوردهام! میبینید طرف همه جا میرود، ولی زیارت نمیرود! یک جمکران، یک زیارت قم، یک زیارت سیدالکریم نمیرود!
💎 اینها جزو ذخایری است که اطراف ما هست، تحویل بگیریم! اصلاً اینها خودش یک عنایتی است. باید بگویید: من برنامهای دارم که هفتهای یا دو هفتهای یک بار سیدالکریم میروم که این توجهات در انسان شکل بگیرد. این هم یک توصیهای که آقای بهجت کردند و بنده خواستم انتقال بدهم.
#حجت_الاسلام_قاسمیان
✅ @qasemian_ir
🔆 مدافعان اصلی انقلابها
🔸 تاریخ قرآن و انبیا را نگاه کنید، میبینید همین مستضعفین و پابرهنهها، مدافعان اصلى انقلابها درطول تاریخ بودهاند.
🔹 اوایل هجرت پیامبر، گروهى از مشرکین به مدینه آمدند. به حضرت گفتند شما جلوى در مجلس ننشین، برو بالاى مجلس بنشین تا ما هم که با تو کار داریم بیاییم بالاى مجلس. بعد به حضرت گفتند اینها چه کسانى هستند که اطراف خودت جمع کردى؟! در روایت آمده که گفتند بوى گند زیربغلهاى اینها ما را آزار مىدهد.
▪️ اصحاب ناراحت شدند و رفتند در زاویهاى از مسجد نشستند. آیه نازل شد: پیغمبر (که البته وقتى قرآن اینطور تعبیر میکند، درحقیقت ما را هم خطاب قرار داده است) اى پیامبر خودت را عادت بده که با همین ضعفا بگردى. اینها کسانىاند که «لِوَجهِ الله» دور تو جمع شدهاند بدون هیچ امیدى!
🔺 واقعاً کسانى که قبل از فتح مکه دور پیامبر جمع شدند با چه امیدى جمع شده بودند؟ حساب بکنید به پیغمبر ایمان آوردن یعنى کتک خوردن، شِعب رفتن، گداى مدینه شدن، یعنى اگر جزو انصار باشى وسط خانه پرده بزنى تا مهاجرین بیایند در خانه شما زندگى کنند؛ همه این ها براى خدا. در ادامه آیه مىفرماید از این ها چشم برنگردانى به سوی آدمهایى که - به قول امیرالمؤمنین - ته گلویشان از بس که سیر هستند ترش کرده است! نکند از آنها به سوی این افراد چشم برگردانى به سوى این افراد.
💎 در روایت هست پیامبر بلند شدند و رفتند کنار اصحاب نشستند و فرمودند: «مَعَکُمُ المَحیَا وَ مَعَکُمُ المَمَات» با شما زنده مىمانم و با شما مىمیرم.
#حجت_الاسلام_قاسمیان
✅ @qasemian_ir
⭕️ مؤمن بنبست ندارد!
🌱 خدا مؤمن را به بنبست نمیرساند. ممکن است او را به گوشههایی ببرد و تحت فشار قرار بگیرد که به تعبیر امیرالمؤمنین؛ "رأیَ اللهُ صِدْقَنَا" اتفاق بیفتد، که خدا صدق ادعای این مؤمن را ببیند، ولی هیچجا برای مؤمن بنبست نیست.
🔸 مرگ هیچ مرگ، مؤمن را به بن بست نمیرساند؛ خدا او را از این بنبستها خارج میکند و اینها هم وعده الهی است: «وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا» کسی که تقوای الهی رعایت کند، خدا برای او محل خروج درست میکند. «وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ» و از جایی که اصلاً گمانش را نمیکند خدا رزق او را به او میدهد. از جایی که فکر او را نمیکند، خدا او را از این بنبست خارج میکند.
🔆 «وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ» کسی که به خدا توکل کند و تکیهاش به خدا باشد، خدا برایش کفایت میکند. نه اینکه بگوید: البته دیگران هم هستند! استفاده از وسایل چیز دیگری است و توکل یک چیز دیگر! خیلی وقتها کارها به خاطر عدم توکل انجام نمیشود.
⚠️ البته نمیگوییم آدم هیچ عقلی را به کار نگیرد، اما این را باید توجه کنیم که «وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ» کسی به خدا تکیه کند، خدا برای او بس است. «إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ» خدا کار خودش را جلو میبرد.
#حجت_الاسلام_قاسمیان
✅ @qasemian_ir