eitaa logo
غلامرضا قاسمیان
4.7هزار دنبال‌کننده
405 عکس
189 ویدیو
5 فایل
📌اطلاع رسانی جلسات، برنامه‌ها و متون برگزیده از مباحث حاج آقای قاسمیان www.qasemian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ تلاش، هدایت، معیّت با خدا 🔆 «وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا» کسی که در راه ما جهاد و سخت‌کوشی کند، بعد از آن راه خودمان را به او نشان می‌دهیم. این یعنی قبل از مجاهده و کوشش، راه‌ها مشخص نیست. تا شما جهاد نکنید، اتاق فکر و برنامه‌ریزی و جلسه تشکیل دادن چیز بی‌خودی است! ⚠️ تا کسی به میزان دانسته‌هایش عمل و تلاش نکند، برنامه‌ریزی او روی هواست. در صورت مجاهده، خدا به شما راه را هدیه می‌کند و نشان می‌دهد و قبلش این چیزها را نشان نمی‌دهد. کسی بی‌خود ننشیند اتاق فکر درست کند. پیدا کردن راه‌ها اینگونه نیست. 🔸 در فرض جهاد است که در ادامه آیه دارد «وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ» وقتی کسی جهاد کرد می‌شود محسن و نیکوکار و خدا با او معیت پیدا می‌کند؛ یعنی می‌آید دستش را می‌گیرد و در این راهها می‌برد. پس معلوم است که «لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا» منظور این نیست که خدا اشاره می‌کند که برو دست چپ! برو دست راست! بلکه می‌گوید "بنشین ببرمت." این جوری دیگر خیال آدم راحت است؛ چون او می‌گوید این راه خودم است و لذا تا آخر می‌برد و می‌رساند. 🌱 این‌که دارد «وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ» یعنی کسی که محسن و نیکوکار شده، دیگر خدا کنار دستش می‌نشیند و می‌بردش. این مدل هدایتی است که خدا به خودش نسبت داده است. @qasemian_ir
💡 خدا، خدای دست‌گیر است نه مچ‌گیر! 💎 یک قاعده‌ی کلی به بیان قرآن این است «إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبَائِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ» شما خطاهای بزرگ نکن، خدا خطاهای کوچک را تکفیر می‌کند و می‌پوشاند؛ یعنی اثر آن را حذف می‌کند. ‼️ بعضاً تصور می‌شود اگر این‌جا من کمی پایم را کج بگذارم، خدا چنین و چنان می‌کند. انگار با یک خدای مچ‌گیر و جهنم‌بِبَر طرف هستیم که منتظر است او را به جهنم ببرد! 🔸 شما در زندگی خطای بزرگ نکن، حالا در مسیری که می‌روی خطای کوچکی سر بزند خدا تو را می‌بخشد. استاد جاودان می‌فرمودند: "تمام این خطاهای کوچک با اولین نمازی که به آن می‌رسید، بخشیده می‌شود؛ یعنی اثرش محو می‌شود." 📌 در زندگی فردی هم همین است؛ مثلاً برای رفتن اصفهان GPS بزن که معلوم شود مقصد کجاست. اگر در این مسیر، اندکی کج شدی و به شانه‌ی خاکی جاده رفتی، گاردریل‌هایی هم هست که هشدار بدهد. ولی اگر می‌خواهی اصفهان بروی، سمت شمال نرو! تا بعد اعتراض کنی که چرا اینطور شد و زندگی‌ام به این‌جا کشید؟ 🔆 خدا، خدای‌ مچ‌گیر نیست؛ خدا، خدای دست‌گیر است. شما GPS را درست بزن، بالاخره گاهی هم آدم پایش را کج می‌گذارد. حتماً خدا آن‌ها را می‌بخشد. البته انسان باید مراقب باشد و خدا ملائکه‌ی محافظ را می‌فرستد که به او تذکر بدهند. @qasemian_ir
✳️ جلسه هفتگی تفسیر 🔸 صدوهشتمین جلسه 🗓 پنجشنبه ۲۸ آذر، از ساعت ۶:۳۰ صبح 🕌 میدان شهدا - خیابان خورشید (ناطقی) - حسینیه شهید حاج همت 📌 https://maps.app.goo.gl/Z1MbJSArgT9bSvUC9 📱 پخش زنده از طریق حساب کاربری اینستاگرام www.instagram.com/qasemian_ir@qasemian_ir
⛔️ مسیر را کج نکنید! 🔺 گناه کردن یک بحث است - که خدا توبه‌ها را می‌پذیرد و از گناهان می‌گذرد - ولی خداوند از کج کردن مسیر خدا نمی‌گذرد. ✂️ کسانی که سرِ رشته‌ها، کارها و فهم مردم به دستشان است و فهم‌های ملت را تحریک می‌کنند، چنانچه آن‌ها راه‌ها را کج کنند، راه یک امت کج می‌شود! برای همین است که در بحث بدعت داریم: «وَ منْ سنَّ سنةً سیئة کانَ له وزرُ منْ عملَ بها»؛ وقتی کسی راه را کج کند، هر کس در این راه برود بیفتد، تقصیر اوست. این‌قدر مهم است. 👁 طائفه‌ای که به عنوان نخبگان اجتماعی قرار می‌گیرند، آدم‌ها چشم‌هایشان به دهن‌های این‌هاست و می‌گویند: لابد این‌ها می‌فهمند! حتی اگر کسانی که اهل حکم و نظر هستند، اگر یک جاهایی چیزی نشان ندهند و تذکری ندهند که مردم بفهمند که این راه کج است، مسئولند. 🔥 این عده هستند که کار به دستشان است و این‌ها علما و نخبگان و اصحاب رسانه هستند. خدا کرور کرور از مردم را از جهنم نجات می‌دهد، ولی این‌ها را جلوی در جهنم نگه می‌دارد؛ یعنی هزاران هزار گناه از مردم بخشیده می‌شود، ‌ولی یک گناهِ کج کردن مسیرها بخشیده نمی‌شود. @qasemian_ir
shab yalda.mp3
1.06M
❇️ بازنشر گفتاری از در جلسه تفسیر قرآن چند سال قبل در باب ، و رسومات ملی و نگاه و به این موضوعات و سنت‌های صالحه با توجه به کلام @qasemian_ir
غلامرضا قاسمیان
❇️ بازنشر گفتاری از #حجت_الاسلام_قاسمیان در جلسه تفسیر قرآن چند سال قبل در باب #شب_یلدا ، #نوروز و ر
📻 برگزیده کلیپ صوتی❓ آیا شب یلدا شرک آلود است؟ آیا باید با نوروز بجنگیم؟ 🔸 حضرت امیر (ع) -در توصیه به مالک- می‌فرمایند «وَلَا تَنْقُضْ سُنَّةً صَالِحَةً عَمِلَ بِهَا صُدُورُ هذِهِ الْأُمَّةِ» سنت‌های صالحه‌ای که سینه‌های امت به آن خو گرفته را نقض نکن. ⚠️ گاهی نوروز و شب یلدا باعث می‌شوند یک سری مفاهیم دینی خرج این موارد شوند. با نوروز، دل‌های این مردم شکل گرفته. مردم در نوروز خانه تمیز می کنند و دید و بازدید می‌روند؛ این چه مشکلی دارد؟ اتفاقاً این روزها که بیشتر به این‌ها نیاز داریم! 🔺 حضرت می‌فرمایند اگر این سنت‌ها را بشکنی، وزر و وبالش بر گردن تو خواهد بود. شما احکام را هم نگاه کنید، خیلی از احکام در موضوع معاملات، امضایی هستند؛ یعنی دین رفتار مردم در معاملات را دیده، کثیری از رفتار را تأیید و قلیلی را هم نهی کرده. قرار نیست اسلام بیاید و شخم بزند و بگوید همه بی‌خود بوده و از اول همه را بنا کند. 🔹 نه فقط سنت ایرانی؛ سنت کوبایی حتی! اسلام را به کوبا می‌برید، می‌بینید سنت‌های صالحه‌ای داشتند، آن‌ها را امضا می کنید و اگر چیز مشکل‌داری بوده حذف می‌کنید و چیزهایی هم اضافه می‌کنید؛ نه این که کلاً قرار است اسلام شخم بزند. @qasemian_ir
❓در روایت داریم «إنّ الله یُحبُّ التّجمُّل» خداوند تجمل را دوست دارد به چه معناست؟ ❇️ منظور از تجمل، عبارتی است در مقابل تباؤس به معنای بدبخت‌نمایی. در روایات تأکید شده تباؤس نکنید؛ مثل اینکه لباس‌های کثیف و مندرس نپوشید! پس وقتی گفته می‌شود مؤمن باید متجمل باشد؛ یعنی باید مرتب باشد و عطرش را بزند. 🔺 اما اگر کسی تجمل در دین را به این معنا گرفته که باید "دک و پُز" به هم بزند و خانه آن‌چنانی برای خودش درست کند، مثل این است با یک روایت می‌خواهد همه‌ی معارف گسترده دین را پشت گوش بیاندازد و برود! 🔻درست است که گفته‌اند متجمل باشید ولی ببینید خود پیغمبر چگونه عمل می‌کردند. این که قارون «فَخَرَجَ عَلَى قَوْمِهِ فِي زِينَتِهِ» بوده مذموم قرآن است. 🔅 البته از آن طرف هم نباید مؤمن قیافه بدبخت‌ها را به خودش بگیرد. در روایت داریم «فَلْیُرَ عَلَیْهِ النِّعْمَه» باید اثر نعمت در مؤمن دیده شود. خدا پول داده؛ برای خانواده میوه بخر. خودت را بدبخت نشان نده! انسان نباید خودش را بدبخت نشان بدهد ولی این‌که مؤمن تجملاتی حرکت کند با قرآن و روایات دیگر تناسبی ندارد. @qasemian_ir
📿 برخی ادعیه و استغفارهای منقول از بزرگان، نوع خاصی از استغفار است که برای کسب درجات بالاتر به آن مبادرت می‌کردند؛ یک جور استغفار دائمی. 🔘 کسی که برای انجام کار از خانه بیرون می‌رود، این بیرون رفتن او که به نوبه‌ی خود کار بدی نیست که نیاز به استغفار داشته باشد؛ ‌ولی همین‌که بیرون می‌رود، آلوده می‌شود. این استغفار، حمامِ بعد از بیرون رفتن از خانه است. 🏙 این فرد با این‌که تمیز از خانه بیرون می‌رود ولی آلودگی هوا را که کاری نمی‌تواند کند! این مال آلودگی دنیاست. اصلاً این خاصیت در دنیا زندگی کردن است؛ برای همین در قرآن داریم «فَطَالَ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ» عمر طولانی می‌شود و دل سخت می‌شود. این دو تا با هم است: هرچه عمر طولانی‌تر شود، دل قسی‌تر می‌شود؛ مگر این‌که کسی مرتب حمام برود و خود را نظافت کند. 💡 در حالت عادی دل در مسیر دنیا به آلودگی‌هایی دچار می‌شود؛ مانند این‌ است که هرچقدر هم تمیز باشی، اگر مدتی در هوای تهران فقط راه بروی و جایی هم ننشینی آلوده می‌شوی. خاصیت دنیا هم همین است. ذات اجتماع و انسان به گونه‌ای است که آدم دائم باید در دنیا باشد و برای رفع این آلودگی‌ها دائم باید حمام کند و استغفار کند. @qasemian_ir
📻 فایل صوتی جلسه ۱۰۸ 🗓 جلسه صد و هشتم ۹۸/۰۹/۲۸ 📥 لینک دانلود: http://dl.qasemian.net/upload/TS/1042.T00210801.mp3 @qasemian_ir
🎄 میلاد حضرت عیسی علیه‌السلام مبارک باد! 🔶 خیلی فوق العادگی درحضرت مسیح (ع) است. تعبیر قرآن در مورد ایشان «وَ أَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ ﭐلْقُدُسِ» است. این تأیید روح‌القدس، یکی از شئون امامان ماست که مقام بسیار فوق العاده‌ای است و حتی همه حضرات انبیاء مؤید به رُوح ﭐلْقُدُس نیستند. 💎 این شأن به این معناست که این فرد اصلاٌ خطاکار نیست. برای همین است که در مورد حضرت مسیح (ع) هیچ هَفَوات و لغزشی - مانند آنچه در مورد حضرت آدم و حضرت یونس ذکر شده - در قرآن گزارش نشده است. این به خاطر مؤید به رُوح ﭐلْقُدُس بودن ایشان است. ✋ حضرت عیسی (ع)، زنده هستند، می‌آیند و برمی‌گردند. لذا خوب است که سلام بکنیم به حضرت مسیح، آنچنان که ما راجع به حضرت خضر داریم که هر موقع اسم ایشان آمد سلام کنید. همین الان به این حضرات که زنده هستند سلام کنیم! @qasemian_ir
🤲 ادب درخواست از خدا 🔸 از مصادیق «ادب مع الله» که در قرآن ذکر شده این است که وقتی چیزی از خدا خواسته می‌شود، به شیوه تحکّم نباید باشد. وقتی چیزی از بزرگی می‌خواهید، می‌گویید "اگر صلاح می‌دانید"؛ این یعنی ادب. مصداق این ادب در قرآن از حضرت عیسی (ع) دیده می‌شود. 📖 در سوره مائده ببینید حضرت عیسی برای قوم خودش چطور دعا می‌کند. این نیست که به خدا بگوید باید این کار بکنی! وقتی می‌خواهد بگوید که خدایا این‌ها را عذاب نکن، می‌گوید: «إِنْ تُعَذِّبْهُمْ فَإِنَّهُمْ عِبَادُكَ» اگر عذابشان کنی این‌ها بنده‌های خودت هستند، هر جور صلاح می‌دانی! «وَ إِنْ تَغْفِرْ لَهُمْ فَإِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ» اگر ببخشی خداوند عزیز و حکیم هستی. حالت التماس دارد. 🔺 نقطه مقابل رفتار ماست که در دبیرستان و مدرسه همینجور بودیم و هنوز همان اخلاق را حفظ کردیم. می‌گوییم ۲۰ گرفتیم و ۱۰ به ما دادند! یا می‌گوییم استاد ما را انداخت! در برابر خدا هم همینطور برخورد می‌کنیم و می‌گوییم خدا گرفتاری داده. البته که همه‌چیز تحت چنبر قدرت الهی است، ولی ادب چنین بیانی را اقتضا می‌کند. 💎 و اینکه عرفا می‌گویند در دعا اسم مرتبط با خواسته خود را از اسامی خدا را صدا بزنید؛ مثلاً در استغفار، "یا غافر الذنب" و اگر رزق می‌خواهید "یا رازق" @qasemian_ir
❗️پشت کنکور قیامت 💎 قیامت‌باوری باعث می‌شود انسان دست و پایش را جمع کند. انسانِ قیامت‌باور وقتی کسی را آزار می‌دهد یا می‌بیند کسی از دستش ناراحت می‌شود واقعاً به هم می‌ریزد. چون این برایش مهم است که در جواب ناراحتی او باید چه کند؟ به این فکر می‌کند که اگر در همین لحظه یا حتی بیست سال دیگر عمرش تمام شود او در مورد این آزار و ناراحتی چه باید بکند؟ 💡 ضربِ شست معادباوری چنین است که قرآن وقتی می‌خواهد بفرماید بندگان خیلی ویژه‌مان را می‌خواهیم خالص کنیم، می‌گوید «إِنَّا أَخْلَصْنَاهُم بِخَالِصَةٍ ذِکْرَى ﭐلدَّارِ» ما با یاد آن طرف، با "معادباوری"، این‌ها را خالص می‌کنیم. 🔸 در احوالات بزرگان هم چنین است. مثلاً آقای بهجت واقعاً تلاش عجیبی می‌کرد! برای چه اینقدر مثل بچه کنکوری‌ها تلاش می‌کرد؟! هفتاد سال صبح به صبح آن موقعی که کربلا بوده است در حرم سیدالشهدا، آن موقعی که نجف بوده حرم امیرالمؤمنین، آن موقعی که قم بوده حرم حضرت معصومه. زیارت عاشورا، نماز جعفر طیار، درس و بحث، عبادت و ... ترک نشده. ⚠️ انگار پشت کنکور تلاش می‌کند. این‌ها برای این است که آقای بهجت فکر می‌کند که بالاخره یک «وقتی» برای ما هست که این وقت در حال تمام شدن است و نان این وقتِ در اختیار را خواهد خورد. @qasemian_ir