گعده و رواق نویسندگان
دوستان عزیز از این فرصتهای خوب و طلایی که رایگان براتون مهیا شده نهایت استفاده رو ببرید و برای علا
.
نشانی کارگاه روایت👇👇👇👇
https://www.skyroom.online/ch/bineshno/revayat
اکنون در اسکای روم
ترسیم خطوط رسانه ای جبهه انقلاب توسط استاد سیدپویان حسین پور
💐💐💐💐💐💐💐💐
14030709 کارگاه روایت - بررسی خطوط رسانهای جبهه انقلاب در تقویت گفتمان مقاومت - سیدپویان حسینپور.mp3
29.75M
هفته پیش، شب قبل از عملیات وعده صادق ۲، به دعوت و لطف رفقای مدرسه اندیشهورزی رحا، یک جلسه آنلاین برگزار کردیم با موضوع خطوط رسانهای جبهه انقلاب در تقویت گفتمان مقاومت..
در آستانه سالگرد عملیات بزرگ، طوفانالاقصی، صوت این جلسه جهت بهرهبرداری عزیزان، تقدیم میشود..
@sp_hos
رواق دهم اهل قلم با ۶ توصیه کارساز
سیدپویان حسینپور یادداشت را نوشتهای مستدّل عنوان کرد که مخاطب با خواندن آن ضمن همراه شدن با متن باید استدلال و به نتیجه رسیدن متن را هم دریابد، برای این کار نویسنده به دامنهای از اطلاعات و داده نیاز دارد که خواندن کتب، یادداشت، مقاله، شعر و داستان در این زمینه میتواند یاریگر نویسنده باشد.
https://rahamedia.net/?p=5506
#لوازم_یادداشت_نویسی
✍️ رواق دهم اهل قلم
استاد سید پویان حسین پور
🔖اصل در یادداشت
در یادداشت نویسی؛ استدلال داشتن و تحلیل خیلی مهم است.
دامنه : دانش و اطلاع
و اخباری از موضوع داشته باشیم و قلم تحلیلی داشته باشیم.
📌نکته مهم:
گاهی وقتی کوتاه و مفید میخواهیم بنویسیم برای سخت بودن چون عادتا طولانی و همراه رفرنس مینوشتم. و بعد از کلی بالا و پایین کردن یادداشتی ۸۰۰ کلمه ای مینوشتم، الان برای مثال در ایتا و... مختصر و مفید نوشتن لازمه کار است یعنی باید کوتاه و مستدل بنویسیم.
🔖معماری محتوا
بنده همیشه در زمان نویسندگی و رونویسی و درفضای مجازی وقتی اراده به نوشتن میکنم باید ستون و نمای ساختمان را ابتدا آماده کنم یعنی همچون یک معمار، مهندسی و معماری کار کنیم. نه صرف تخلیه ذهن و دورن خویش، بلکه باید کُنش رسانهای و تولید محتوا داشته و اثرگذاری کنیم دقیقا مثل معماری که آجر ها را یکی یکی میچیند.
و ساختن یک ساختمان؛ اداری، تجاری و مسکونی ... هرکدام از دیگری متفاوت هستند. درمقابل در نویسندگی، باید بدانیم کجا از چه چیزی و چه موضوعی نقل قول، استدلال و ضرب المثل و... استفاده کنیم. و نقطه زنی و یا از خلال گزارهها آن شکل نهایی که خارج میشود و مخاطب را به منظور ما برساند و در ادامه مخاطب از خواندن متن به منظور و قصد ما برسد. پس مهندسی پیام مهم است که از چه کلید واژه ، جملات و حروف ربطی استفاده کنیم.
📌نکته مهم:
برای مثال از تمام نکات و فکت هایی که مدنظرم بوده را و بناست که در متن بیاورم در یک صفحه یادداشت کرده و بعدا همین جملات کلیدی را در بحث می آوردم. یعنی در ادامه متن آنها را درجای لازم کار میکردم درواقع میدانستم که کجا چه چیزی قرار است بیاورم مثل؛ متن و ارجاع ها و... درنتیجه: معماری گونه نگاه کنید تا قابل فهم تر باشد.
🔖ریتم :
توجه بسیاری به هارمونی دارم. آهنگی که از متن در ذهن مخاطب شکل میگیرد. وقتی گزارش یا متن مطبوعاتی نوشتید لطفاً به اتاقی رفته و متن را مثل حالت بیانیه خوانی بلند بلند بخوانید. توجه کنید کوبندگی و فرودهای مدنظر در متن هست یا خیر! در جایی که تناسب میان متن هست، سمفونی رعایت شده یا خیر؟ متن را به حالت بیانات خوانی خوانده و تند و کند شدن و مرتب بودن، تاکیدات و... لحن یکنواخت و بی حال نباشد. باید این ها را به خوبی ترکیب کنیم. مخصوصاً در شاکله نویسندگی و البته خیلی خاص در یادداشت نویسی خیلی مهم است.
📌نکته مهم:
*موضوع: اصل حرف ما میباشد و بقیه متن این یک جمله اول را تکمیل میکند. مثلا، ( انقلاب ما انفجار نور بود)
*جملات پشتیبان: این جملات اولین را کامل میکند یعنی پشتیبان تکمیل کننده و توضیح دهنده متن است.
*مورد بعدی: جمع بندی و پاراگراف است. که البته گاهی لازم نیست.
🔖 حال این قاعده پاراگراف ها میتوان رعایت کرد. یک بند؛ حرف اصلی گاهی و دومی تبین و تفسیری میکنند اما اگر رعایت کنیم هارمونی و نقطه زنی قطعا شکل میگیرد.
مثال؛ یک رویکردی در نویسندگی یادداشت به نام (چهار بلوک خبری_یا سبک رویترز_ سبک قالی ایرانی ) وجود دارد. که اصل آن ۴ رکن دارد از جمله نقل قول طلایی، توصیف رنگی و...
به این معنا که فرش های دستباف و قدیمی تار و پود محکم و گره خورده ای دارند و وقتی متن خوبی داریم که کلمات و جملات درهم تنیده شده باشند. و اگر یک قسمتی از قالی نخ کش شود به تعبیری کلمه یا جملهای ناقص باشد یادداشت بدفرم میشود.
📌 نکته مهم:
در یادداشت ما رویکرد و تحلیل شخصی داریم. و به موضوع مطرح شده از نظر شخصی خود و از زاویه دیدمان استفاده میکنیم. و اینکه یادداشت تریبون و نقطه نظرات ما است و درنهایت مخاطب نظر ما را مطالعه میکند و حتما باید ذکر کنیم که از کجا و طبق چه چیزی به این نظر و دیدگاه که در یادداشت آمده رسیدیم.
پایان.
تهیه و تنظیم: سیده ناهید موسوی
رواق دهم اهل قلم
#تاریخ _۱۴۰۳/۷/۱۴
#تبلیغ_مکتوب
#پویش_نوشتن
#نویسندگان
@howzavian
مدرسه اندیشهورز رحا برگزار میکند؛
✍️رواق اهل قلم(۱۱)✍️
💢 ۲۰ تجربه از دنیای نویسندگی
🖊تجربههای استاد خانم سمیه عالمی
نویسنده و مدرس داستاننویسی
👤به میزبانی حجت الاسلام محمدرضابابایی، فعال فرهنگی_تبلیغی
📅 زمان: شنبه ۲۱ مهر
⏰ ساعت: ۲۰ الی ۲۱
🔗 در بستر اسکای روم
نام نویسی:
@Jahaderevayat
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
باسلام و تسلیت
امشب در جلسه آنلاین گعده روایت دو یادداشت از نویسندگان حوزوی عزیز رو نقد و بررسی خواهیم کرد👇
✍️از ترور کیفی تا ترور کمی؛ چند نکته در باب انفجار پیجرها در لبنان و سوریه
👤 سامان اقدامی
🔹سه شنبه بعدازظهر لبنانی ها با حادثه عجیبی روبه رو شدند. انفجارهایی که مانند همیشه نبود. نه ساختمانی فروریخت و نه شخصیتی کلیدی ترور شد. بلکه این بار انفجارهایی در حجم کوچک و با کمیتی زیاد. در خانه ها ، مغازه ها، ماشین ها، کوچه و خیابان... و پشت سر هم! دقایق اولیه، مردم در شوک بودند تا بلافاصله مشخص شد که این پیجر های آلوده هستند که منفجر می شوند.
🔹بخواهیم یا نخواهیم جنگ امنیتی تبدیل به پاشنه آشیل محور مقاومت شده است. ضربه پذیری اسرائیل در جنگ گسترده نظامی و عدم تمایل جامعه جهانی و خصوصا ایالات متحده به چنین جنگی ، اسراییل را هر چه بیشتر به سمت مقابله امنیتی می برد. که در مقاطعی نیز به نفع رژیم اشغالگر است.
از جمله هدف قرار دادن سوژه های کمی و یا کیفی مهم و حذف نیروهای تاثیرگذار، به رخ کشیدن هیمنه امنیتی کم نظیرش، ضربه به حیثیت محور مقاومت و تضعيف اعتماد به نفس آن، از بین بردن اعتماد مردم کشورهای محور به رهبرانشان، زنده نگه داشتن امید به پیروزی در جامعه اسرائیل و...
و این در صورتی است که می داند طرف مقابل در بسیاری از موارد نه تنها توان ضربه متقابل را ندارد؛ بلکه حتی نیت آن را هم ندارد!
🔹 آیا پس از عملیات روز سه شنبه، باید منتظر عملیات هم عرض در دیگر کشورهای محور مقاومت باشیم؟ آیا بالاخره جنگ بزرگ حزب الله و لبنان شروع خواهد شد؟ آیا حزب الله این بار "واکنش" متوازنی به این "کنش" مرگبار اسرائیل نشان خواهد داد؟ یا مانند پاسخ ترور فوادشکر به افزایش تنش کنترل شده اکتفا خواهد کرد؟ سوال هایی مهم با پاسخ هایی غیرقطعی!
#نویسندگان_حوزوی_خراسان
https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
هجرتی برای ولایت، میراثی برای جهان اسلام
یوسف پورجم
حضرت فاطمه معصومه(س)، دختر امام موسی کاظم و خواهر امامرضا(علیهماالسلام)، از چهرههای برجسته و مورد احترام در تاریخ تشیع است که نقش مهمی در ترویج و تقویت این مذهب داشتهاند. ایشان با هجرت تاریخی خود به قم، نهتنها مرکزیت این شهر را بهعنوان پایگاه تشیّع تثبیت کردند، بلکه با حضورشان زمینهساز شکلگیری و توسعه حوزه علمیه و تأثیرگذاری در تمدن اسلامی شدند. این یادداشت به بررسی نقش حضرت معصومه (س) در ترویج تشیع، رشد و بالندگی حوزه علمیه، جایگاه قم در روایات، و اقدامات سیاسی و اجتماعی ایشان در حمایت از ولایت میپردازد.
حضرت معصومه(س) بهعنوان یکی از بانوان برجسته خاندان اهلبیت(ع)، نقش بیبدیلی در ترویج و گسترش تشیّع ایفا کردهاند. مهاجرت ایشان به قم، شهر را به مرکز بزرگ علمی و دینی تبدیل کرد. حضور حضرت در این شهر، نقطه آغاز تقویت جایگاه قم بهعنوان مرکزیت تشیع بود. همچنین حضور حضرت معصومه(س) و زیارتگاه ایشان، نقش بهسزایی در جذب عالمان و اندیشمندان شیعه از نقاط مختلف جهان به قم داشته و بهنوعی ایشان، پیامآور اندیشههای ناب تشیّع در این شهر شدند.
این نقش در ترویج تشیّع، با حضور علمای برجستهای مانند شیخ صدوق و دیگر شخصیتهای علمی در قرون بعدی، به اوج خود رسید. اگر حضرت معصومه(س) قم را بهعنوان مقصد خود انتخاب نمیکردند، شاید امروز قم بهعنوان امالقرای جهان اسلام و پایتخت علمی و معنوی شیعه شناخته نمیشد.
حضور حضرت معصومه(س) در قم نهتنها باعث اهمیّت علمی و مذهبی این شهر شد، بلکه زمینهساز رشد حوزه علمیه گردید. از قرنها قبل، روایات متعددی در خصوص جایگاه والای قم بیان شده بود، از جمله روایات پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) که جایگاه قم را بهعنوان پایگاه اهلبیت و مرکز نشر معارف شیعه معرفی میکردند. این پیشبینیها به یمن حضور حضرت معصومه(س) به واقعیت پیوست.
قم با حضور ایشان، بهعنوان یکی از مهمترین مراکز علمی و فرهنگی جهان تشیع شناخته شد و حوزه علمیه آن نیز در طی قرون بعدی، به یکی از بزرگترین نهادهای علمی و فقهی تبدیل گردید. حوزه علمیه قم در تربیت علما و مراجع تقلید، نقشی کلیدی داشته و در انتقال و حفاظت از علوم اسلامی به نسلهای بعدی، نقشی محوری ایفا کرده است.
جایگاه قم در روایات اهلبیت(ع) بهعنوان شهری مقدّس و محل نشر معارف اسلامی به کرّات بیان شدهاست. امامصادق(ع) در روایتی فرمودهاند: «خاک قم مقدّس است و ساکنانش از ما هستند و ما از آنان». حضور حضرت معصومه(س) در این شهر، جایگاه ویژهای به آن بخشید و روایات مربوط به قم را بیش از پیش جلوهگر ساخت. قم به لطف حضور معنوی حضرت معصومه(س)، به یکی از مهمترین مراکز علم و ایمان تبدیل شد و امروز بهعنوان مرکزیت حوزه علمیه و پایگاه اهلبیت(ع)، نقش پررنگی در جهان اسلام ایفا میکند.
هجرت حضرت معصومه(س) به قم، اقدامی مهم و سیاسی در راستای حمایت از ولایت و مقابله با دشمنان اهلبیت(ع) بود. پس از شهادت پدر بزرگوارشان و تبعید امامرضا(ع) به خراسان، حضرت معصومه(س) تصمیم گرفتند بهسوی برادرشان بشتابند و از ولایت حمایت کنند. این هجرت، بهنوعی نشانهای از ولایتمداری ایشان بود. شرایط زمانه نیز ایجاب میکرد که این بانوی بزرگوار بهصورت علنی از اهلبیت و امام وقت حمایت کند.
هجرت حضرت معصومه(س) را میتوان یکی از گامهای مهم در تقویت جایگاه ولایت و افشاگری علیه جریاناتی مانند جریان برائتی دانست که در تلاش بودند با تضعیف موقعیت اهلبیت(ع)، پیروان راستین تشیع را تحت فشار قرار دهند.
حضرت معصومه(س) نمونهای از زنانی هستند که با سیره و منش خود، نقش زنان در حمایت از ولایت را بهخوبی نمایان کردند. اسلام همواره بر نقش محوری زنان در تربیت نسلها و حمایت از ولایت تأکید کرده است. حضرت معصومه(س) با حضور در خط مقدم حمایت از ولایت و با هجرت تاریخی خود، نشان دادند که زنان میتوانند در مهمترین مسائل سیاسی و دینی زمانه نقشآفرینی کنند.
نقش حضرت معصومه(س) در تاریخ اسلام، نمونهای بارز از جایگاه والای زنان در حمایت از حق و عدالت و ولایت است. ایشان با هجرت و شهادت خود، الگوی کاملی از وفاداری به ولایت و دفاع از اهلبیت(ع) برای همه زنان و مردان مسلمان ارائه کردند.
هدایت شده از نویسندگان قم
.
.
✍️ ۷ توصیه قلمی از یک بانوی داستاننویس
🖍 گزارشی از یازدهمین رواق اهل قلم
🔸خانم عالمی گفت: نویسنده باید حوزه کار خود را بلد باشد و در مورد آن مطالعه کافی کند سپس نگاه خود را در مسئلههای آن موضوع ظهور و بروز بدهد. همین امر سبب اشتهار نویسنده در موضوعی خاص میشود که بعد از مدتی ارجاعات آن موضوع متعلق به نویسنده میشود. پس باید حوزه مطالعاتی خود را مشخص کنیم و مسائل پیرامون را با عینک خود نگاه کنیم.
متن کامل در رحا مدیا
https://rahamedia.net/?p=5715
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#نویسندگان_قم
@howzavian_qom
هدایت شده از قلمدار (سعید احمدی)
تنوع تعبیر در نوشتن
✍ سعید احمدی
از رموز نویسندگی این است که برای نوشتن یک معنا، همیشه از یک واژه استفاده نکنیم. سیب یکی از میوهها است. وقتی داریم دربارهِ سیب مینویسیم آیا لازم است همیشه نام سیب را تکرار کنیم؟ یک سطر گذشت و سهتا سیب در آن بود؛ پس هنگامی که میخواهیم از این میوهی هفتسینی بگوییم میتوانیم عبارتهای گوناگونی را سر جای آن نام بگذاریم؛ مثل نماد سلامت، بیکار کنندهی پزشکان یا میوهی هبوط (به قولی). گاهی نیز عبارتهایی به تناسب جمله و حالوهوای متن میشود یافت و برای آن بهکار برد. حال که سخن از نوزادان درخت شد، از گلابی هم بگوییم که به آن شاهمیوه، تحفهی نطنز و آمرود هم میگویند. کسی که دربارهی اصفهان مینویسد، چقدر هنر دارد که چند واژه و عبارت جورواجور از آستین خود بیرون بریزد روی صفحه؟ نوشتن درباره کاشان، تهران، خوزستان، بغداد، مکه و دیگر شهرها و مکانها چطور؟ آیا مکه همیشه مکه است که بگوییم رسول خدا در مکه به دنیا آمد، در مکه بزرگ شد و در مکه به پیامبری رسید؟ اشخاص، افراد، اخلاق و صفات چطور؟ حیوانات، اندامها، شغلها، اشیاء و حوادث اگرچه نام صریح و رایجی دارند، از ویژگیهای برخوردارند که بیان آنها لطف دیگری به نوشتهها و کلام ما میبخشد. آیا ما همیشه غذا میخوریم یا جای چنین معنایی میشود عبارتهایی را کاشت که بوی تری و تازگی بدهند و بر لطافت و حلاوت بیان بیفزایند؟ شیر یک حیوان است و مردم به آن سلطان جنگل نیز میگویند. آیا نمیشود به او گربهسان اعظم هم گفت؟ چند واژه و عبارت متفاوت اما هممعنا برای کلاغ هست؟ اکنون که تب جنگ اسرائیل داغ است و متون بسیاری در اینباره مینویسیم و مینویسند، چند روزنامهنگار وجود دارد که در یک یادداشت، فقط یک بار، این نام را ببرد و در دیگر جملات «رژیم غاصب، فلسطین اشغالی، خانهی عنکبوت، کشور جعلی، غدهی سرطانی، سردستهی کودککشها، قاتل بالفطره، خونآشام مدیترانه» و همانند آنها را جایگزین کند؟
#آموزشی
#نویسندگی
#قلم
https://eitaa.com/ghalamdar/496
🌱
@ghalamdar