eitaa logo
کانون نهج البلاغة پردیس آیت الله طالقانی ( ره ) قم
284 دنبال‌کننده
422 عکس
257 ویدیو
25 فایل
یا علی 🇮🇷💐┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈💐🇮🇷 🌻کانون نهج البلاغة نهاد مقام معظّم رهبری🌻 🌷دانشگاه فرهنگیان🌷 🌺پردیس آیت الله طالقانی(ره) قم🌺 🌼برگزاری جلسات،ارائهٔ محتوا🌼 🌾ارتباط و تعامل با ما @javanhossini67
مشاهده در ایتا
دانلود
18.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⎝💔🎞⎞ : وداع و خدا حافظى من با شما چونان جدایى کسى است که آماده ملاقات پروردگار است...🥀 «فرازی از خطبه۱۴۹ نهج‌البلاغه» | | | ╭❀••••• @pnahj_ir •••••❀╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اعمال شب قدر اعمال شبهای قدر بر دو نوع است یکی آنکه در هر سه شب باید انجام داد و دیگر آنکه مخصوص است به هر شبی امّا اوّل رعایت چند چیز لازم است: ۱.غسل ۲.دو رکعت نماز شب قدر دو رکعت نماز است در هر رکعت بعد از حمد هفت مرتبه توحید بخواند و بعد از فراغ هفتاد مرتبه اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَاَتُوبُ اِلَیْهِ بگوید ۴.قرآن به سر گرفتن و استمداد از قرآن و ۱۴ معصوم ۵.زیارت امام حسین علیه السلام۶.احیاء وشب زنده داریبه همراه راز و نیاز و توبه و انابه۷.صد رکعت نماز در شب قدر۸. خواندن دعای اَللّهُمَّ اِنّی اَمْسَیْتُ لَکَ عَبْداً داخِراً لا اَمْلِکُ لِنَفْسی نَفْعاً وَ...۹. تلاوت قرآن کریم به ویژه سوره مبارکه قدر انا انزلناه فی لیله القدر...قرائت ادعیه:الف.دعای افتتاح (در هر شب از ماه رمضان بخواند: اللَّهُمَّ إِنِّی أَفْتَتِحُ الثَّنَاءَ بِحَمْدِکَ وَ أَنْتَ مُسَدِّدٌ لِلصَّوَابِ...)ب.دعای ابوحمزه ثمالی (درسحر ماه رمضان این دعا را بخواند: إِلَهِی لا تُؤَدِّبْنِی بِعُقُوبَتِکَ وَ لا تَمْکُرْ بِی فِی حِیلَتِکَ...ج.دعای جوشن کبیر (را در هر یک از این سه شب بخوانند: سُبْحَانَکَ یَا لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ خَلِّصْنَا مِنَ النَّارِ یَا رَبِّ...د. دعای مجیره.دعای جوشن صغیر و دعاهای دیگر...ز- دعای مخصوص شب بیست و سوم در مفاتیح الجنان: این دعا را بخواند: یا رَبَّ لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَ جاعِلَها خَیْراً مِنْ اَلْفِ شَهْرٍ وَ رَبَّ اللَّیْلِ وَ النَّهارِ... علاوه بر اعمال مشترک فوق در شب های قدر از قبیل قرآن بر سرگرفتن و قرائت دعای جوشن کبیر و.. شایسته است این اعمال نیز در شب ۲۳ ماه رمضان انجام شود. البته این اعمال با استناد به روایات در ذیل ذکر می شود. الف ـ تأکید بر غسل. ب ـ تأکید بر شب زنده داری ج ـ تأکید بر صد رکعت نماز د ـ تأکید بر زیارت امام حسین علیه السلام ه-خواندن سوره های عنکبوت، روم و دُخان و ـ خواندن هزار بار سوره قدر زـ دعا برای امام زمان علیه السلام
نهج البلاغه خطبهٔ ۱۷ - شناخت مدعیان قضاوت و من كلام له عليه‌السلام في صفة من يتصدى للحكم بين الأمة و ليس لذلك بأهل (در اين خطبه مدّعيان قضاوت را مى‌شناساند كه عهده دار قضاوت هستند و شايستۀ آن نيستند) و فيها أبغض الخلائق إلى اللّه صنفان شناخت بدترين انسانها الصنف الأول إنَّ أَبْغَضَ اَلْخَلاَئِقِ إِلَى اَللَّهِ رَجُلاَنِ دشمن‌ترين آفريده‌ها نزد خدا دو نفرند : رَجُلٌ وَكَلَهُ اَللَّهُ إِلَى نَفْسِهِ مردى كه خدا او را به حال خود گذاشته، فَهُوَ جَائِرٌ عَنْ قَصْدِ اَلسَّبِيلِ و از راه راست دور افتاده است، مَشْغُوفٌ بِكَلاَمِ بِدْعَةٍ وَ دُعَاءِ ضَلاَلَةٍ دل او شيفتۀ بدعت است و مردم را گمراه كرده، فَهُوَ فِتْنَةٌ لِمَنِ اِفْتَتَنَ بِهِ به فتنه انگيزى مى‌كشاند ضَالٌّ عَنْ هَدْيِ مَنْ كَانَ قَبْلَهُ و راه رستگارى گذشتگان را گم كرده مُضِلٌّ لِمَنِ اِقْتَدَى بِهِ فِي حَيَاتِهِ وَ بَعْدَ وَفَاتِهِ و طرفداران خود و آيندگان را گمراه ساخته است. حَمَّالٌ خَطَايَا غَيْرِهِ بار گناه ديگران را بر دوش كشيده رَهْنٌ بِخَطِيئَتِهِ و گرفتار زشتى‌هاى خود نيز مى‌باشد. الصنف الثاني وَ رَجُلٌ قَمَشَ جَهْلاً و مردى كه مجهولاتى به هم بافته، مُوضِعٌ فِي جُهَّالِ اَلْأُمَّةِ و در ميان انسان‌هاى نادان امّت، جايگاهى پيدا كرده است، عَادٍ فِي أَغْبَاشِ اَلْفِتْنَةِ در تاريكى‌هاى فتنه فرو رفته، عَمٍ بِمَا فِي عَقْدِ اَلْهُدْنَةِ و از مشاهدۀ صلح و صفا كور است. قَدْ سَمَّاهُ أَشْبَاهُ اَلنَّاسِ عَالِماً وَ لَيْسَ بِهِ آدم نماها او را عالم ناميدند كه نيست، بَكَّرَ فَاسْتَكْثَرَ مِنْ جَمْعٍ مَا قَلَّ مِنْهُ خَيْرٌ مِمَّا كَثُرَ چيزى را بسيار جمع آورى مى‌كند كه اندك آن به از بسيار است، حَتَّى إِذَا اِرْتَوَى مِنْ مَاءٍ آجِنٍ وَ اِكْتَثَرَ مِنْ غَيْرِ طَائِلٍ تا آن كه از آب گنديده سيراب شود، و دانش و اطّلاعات بيهوده فراهم آورد. جَلَسَ بَيْنَ اَلنَّاسِ قَاضِياً ضَامِناً لِتَخْلِيصِ مَا اِلْتَبَسَ عَلَى غَيْرِهِ در ميان مردم، با نام قاضى به داورى مى‌نشيند، و حلّ‌ مشكلات ديگرى را به عهده مى‌گيرد، فَإِنْ نَزَلَتْ بِهِ إِحْدَى اَلْمُبْهَمَاتِ هَيَّأَ لَهَا حَشْواً رَثًّا مِنْ رَأْيِهِ ثُمَّ قَطَعَ بِهِ پس اگر مشكلى پيش آيد، با حرف‌هاى پوچ و تو خالى و رأى و نظر دروغين، آمادۀ رفع آن مى‌شود. سپس اظهارات پوچ خود را باور مى‌كند، فَهُوَ مِنْ لَبْسِ اَلشُّبُهَاتِ فِي مِثْلِ نَسْجِ اَلْعَنْكَبُوتِ عنكبوتى را مى‌ماند كه در شبهات و بافته‌هاى تار خود چسبيده، لاَ يَدْرِي أَصَابَ أَمْ أَخْطَأَ نمى‌داند كه درست حكم كرده يا بر خطاست‌؟ فَإِنْ أَصَابَ خَافَ أَنْ يَكُونَ قَدْ أَخْطَأَ اگر بر صواب باشد مى‌ترسد كه خطا كرده، وَ إِنْ أَخْطَأَ رَجَا أَنْ يَكُونَ قَدْ أَصَابَ و اگر بر خطاست، اميد دارد كه رأى او درست باشد!. جَاهِلٌ خَبَّاطُ جَهَالاَتٍ نادانى است، كه راه جهالت مى‌پويد، عَاشٍ رَكَّابُ عَشَوَاتٍ كورى است كه در تاريكى گمشدۀ خود را مى‌جويد، لَمْ يَعَضَّ عَلَى اَلْعِلْمِ بِضِرْسٍ قَاطِعٍ از روى علم و يقين سخن نمى‌گويد، يَذْرُو اَلرِّوَايَاتِ ذَرْوَ اَلرِّيحِ اَلْهَشِيمَ روايات را بدون آگاهى نقل مى‌كند، چون تند بادى كه گياهان خشك را بر باد دهد، روايات را زير و رو مى‌كند، كه بى حاصل است. لاَ مَلِيٌّ وَ اَللَّهِ بِإِصْدَارِ مَا وَرَدَ عَلَيْهِ به خدا سوگند، نه راه صدور حكم مشكلات را مى‌داند، وَ لاَ أَهْلٌ لِمَا قُرِّظَ بِهِ و نه براى منصب قضاوت أهليّت دارد! لاَ يَحْسَبُ اَلْعِلْمَ فِي شَيْءٍ مِمَّا أَنْكَرَهُ آنچه را كه نپذيرد علم به حساب نمى‌آورد، وَ لاَ يَرَى أَنَّ مِنْ وَرَاءِ مَا بَلَغَ مَذْهَباً لِغَيْرِهِ و جز راه و رسم خويش، مذهبى را حق نمى‌داند، وَ إِنْ أَظْلَمَ عَلَيْهِ أَمْرٌ اِكْتَتَمَ بِهِ لِمَا يَعْلَمُ مِنْ جَهْلِ نَفْسِهِ اگر حكمى را نداند آن را مى‌پوشاند تا نادانى او آشكار نشود، تَصْرُخُ مِنْ جَوْرِ قَضَائِهِ اَلدِّمَاءُ خون بى گناهان از حكم ظالمانه او در جوشش وَ تَعَجُّ مِنْهُ اَلْمَوَارِيثُ و فرياد ميراث بر باد رفتگان بلند است. إِلَى اَللَّهِ أَشْكُو مِنْ مَعْشَرٍ يَعِيشُونَ جُهَّالاً وَ يَمُوتُونَ ضُلاَّلاً به خدا شكايت مى‌كنم از مردمى كه در جهالت زندگى مى‌كنند و با گمراهى مى‌ميرند، لَيْسَ فِيهِمْ سِلْعَةٌ أَبْوَرُ مِنَ اَلْكِتَابِ إِذَا تُلِيَ حَقَّ تِلاَوَتِهِ در ميان آنها، كالايى خوارتر از قرآن نيست اگر آن را آنگونه كه بايد بخوانند، وَ لاَ سِلْعَةٌ أَنْفَقُ بَيْعاً وَ لاَ أَغْلَى ثَمَناً مِنَ اَلْكِتَابِ إِذَا حُرِّفَ عَنْ مَوَاضِعِهِ و متاعى سود آورتر و گرانبهاتر از قرآن نيست اگر آن را تحريف كنند،
وَ لاَ عِنْدَهُمْ أَنْكَرُ مِنَ اَلْمَعْرُوفِ وَ لاَ أَعْرَفُ مِنَ اَلْمُنْكَرِ و در نزد آنان، چيزى زشت‌تر از معروف، و نيكوتر از منكر نمى‌باشد.
نهج البلاغه نامهٔ ۱۷ - نامه اى در جواب نامه معاويه و من كتاب له عليه‌السلام إلى معاوية جوابا عن كتاب منه إليه وَ أَمَّا طَلَبُكَ إِلَيَّ اَلشَّامَ فَإِنِّي لَمْ أَكُنْ لِأُعْطِيَكَ اَلْيَوْمَ مَا مَنَعْتُكَ أَمْسِ معاويه! اينكه خواستى شام را به تو واگذارم، همانا من چيزى را كه ديروز از تو باز داشتم، امروز به تو نخواهم بخشيد وَ أَمَّا قَوْلُكَ إِنَّ اَلْحَرْبَ قَدْ أَكَلَتِ اَلْعَرَبَ إِلاَّ حُشَاشَاتِ أَنْفُسٍ بَقِيَتْ أَلاَ وَ مَنْ أَكَلَهُ اَلْحَقُّ فَإِلَى اَلْجَنَّةِ وَ مَنْ أَكَلَهُ اَلْبَاطِلُ فَإِلَى اَلنَّارِ و امّا در مورد سخن تو كه «جنگ، عرب را جز اندكى، به كام خويش فرو برده است» آگاه باش، آن كس كه بر حق بود، جايگاهش بهشت، و آن كه بر راه باطل بود در آتش است وَ أَمَّا اِسْتِوَاؤُنَا فِي اَلْحَرْبِ وَ اَلرِّجَالِ فَلَسْتَ بِأَمْضَى عَلَى اَلشَّكِّ مِنِّي عَلَى اَلْيَقِينِ وَ لَيْسَ أَهْلُ اَلشَّامِ بِأَحْرَصَ عَلَى اَلدُّنْيَا مِنْ أَهْلِ اَلْعِرَاقِ عَلَى اَلْآخِرَةِ امّا اينكه ادّعاى تساوى در جنگ و نفرات جهادگر را كرده‌اى، بدان، كه رشد تو در شك به درجه كمال من در يقين نرسيده است، و اهل شام بر دنيا حريص‌تر از اهل عراق به آخرت نيستند وَ أَمَّا قَوْلُكَ إِنَّا بَنُو عَبْدِ مَنَافٍ فَكَذَلِكَ نَحْنُ وَ لَكِنْ لَيْسَ أُمَيَّةُ كَهَاشِمٍ وَ لاَ حَرْبٌ كَعَبْدِ اَلْمُطَّلِبِ وَ لاَ أَبُو سُفْيَانَ كَأَبِي طَالِبٍ وَ لاَ اَلْمُهَاجِرُ كَالطَّلِيقِ وَ لاَ اَلصَّرِيحُ كَاللَّصِيقِ وَ لاَ اَلْمُحِقُّ كَالْمُبْطِلِ وَ لاَ اَلْمُؤْمِنُ كَالْمُدْغِلِ و اينكه ادّعا كردى ما همه فرزندان «عبد مناف» هستيم، آرى چنين است، امّا جدّ شما «اميّه» چونان جدّ ما «هاشم»، و «حرب» همانند «عبد المطلّب»، و «ابو سفيان» مانند «ابو طالب» نخواهند بود، هرگز ارزش مهاجران چون اسيران آزاد شده نيست، و حلال زاده همانند حرام زاده نمى‌باشد، و آن كه بر حق است با آن كه بر باطل است را نمى‌توان مقايسه كرد، و مؤمن چون مفسد نخواهد بود وَ لَبِئْسَ اَلْخَلْفُ خَلْفٌ يَتْبَعُ سَلَفاً هَوَى فِي نَارِ جَهَنَّمَ و چه زشتند آنان كه پدران گذشته خود را در ورود به آتش پيروى كنند وَ فِي أَيْدِينَا بَعْدُ فَضْلُ اَلنُّبُوَّةِ اَلَّتِي أَذْلَلْنَا بِهَا اَلْعَزِيزَ وَ نَعَشْنَا بِهَا اَلذَّلِيلَ از همه كه بگذريم، فضيلت نبوّت در اختيار ماست كه با آن عزيزان را ذليل، و خوار شدگان را بزرگ كرديم وَ لَمَّا أَدْخَلَ اَللَّهُ اَلْعَرَبَ فِي دِينِهِ أَفْوَاجاً وَ أَسْلَمَتْ لَهُ هَذِهِ اَلْأُمَّةُ طَوْعاً وَ كَرْهاً كُنْتُمْ مِمَّنْ دَخَلَ فِي اَلدِّينِ إِمَّا رَغْبَةً وَ إِمَّا رَهْبَةً عَلَى حِينَ فَازَ أَهْلُ اَلسَّبْقِ بِسَبْقِهِمْ وَ ذَهَبَ اَلْمُهَاجِرُونَ اَلْأَوَّلُونَ بِفَضْلِهِمْ و آنگاه كه خداوند امّت عرب را فوج فوج به دين اسلام در آورد، و اين امّت برابر دين اسلام يا از روى اختيار يا اجبار تسليم شد، شما خاندان ابو سفيان، يا براى دنيا و يا از روى ترس در دين اسلام وارد شديد، و اين هنگامى بود كه نخستين اسلام آورندگان بر همه پيشى گرفتند، و مهاجران نخستين ارزش خود را باز يافتند فَلاَ تَجْعَلَنَّ لِلشَّيْطَانِ فِيكَ نَصِيباً وَ لاَ عَلَى نَفْسِكَ سَبِيلاً وَ اَلسَّلاَمُ پس اى معاويه شيطان را از خويش بهره‌مند، و او را بر جان خويش راه مده. با درود
نهج البلاغه حکمت ۱۷ - تغییر حکم با تغییر شرایط وَ سُئِلَ عليه‌السلام عَنْ قَوْلِ اَلرَّسُولِ صلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم غَيِّرُوا اَلشَّيْبَ وَ لاَ تَشَبَّهُوا بِالْيَهُودِ فَقَالَ عليه‌السلام و درود خدا بر او، فرمود: (از امام پرسيدند كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرمود: موها را رنگ كنيد، و خود را شبيه يهود نسازيد يعنى چه‌؟ فرمود) إِنَّمَا قَالَ صلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم ذَلِكَ وَ اَلدِّينُ قُلٌّ فَأَمَّا اَلْآنَ وَ قَدِ اِتَّسَعَ نِطَاقُهُ وَ ضَرَبَ بِجِرَانِهِ فَامْرُؤٌ وَ مَا اِخْتَارَ پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم اين سخن را در روزگارى فرمود كه پيروان اسلام اندك بودند، امّا امروز كه اسلام گسترش يافته، و نظام اسلامى استوار شده، هر كس آنچه را دوست دارد انجام دهد. 🕊 ای_شویم ╭❀••••• @qom_cfu_nab •••••❀╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بیانیه جمعی از تشکل های دانشجویی دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور بسم رب المسجد الاقصی ".....وَلا يَطَئونَ مَوطِئًا يَغيظُ الكُفّارَ وَلا يَنالونَ مِن عَدُوٍّ نَيلًا إِلّا كُتِبَ لَهُم بِهِ عَمَلٌ صالِحٌ ۚ إِنَّ اللَّهَ لا يُضيعُ أَجرَ المُحسِنينَ." [.. هیچ حرکت دسته جمعى که کفار را عصبانى کند، صورت نمیگیرد مگر این که براى آن، پاداش عمل صالح ثبت میشود..] (توبه،۱۲۰) ▪️سالیان سال است صهیونیست‌ها، این مریدان شیطان، با راه و روش‌های ناجوانمردانه قصد بیرون کردن فلسطینیان از سرزمین مادری خود را دارند. ▪️اسرائیل باید بداند که نه تنها مردم فلسطین، بلکه تک تک مسلمانان در سراسر جهان تا آخرین لحظه پای آزادی قبله اول مسلمانان خواهد ایستاد و هیچ‌گاه مردم مظلوم فلسطین را تنها نخواهند گذاشت. ▪️خون پاک و مطهر یکایک جوانان مظلوم فلسطینی که به ناحق و به دست رژیم غاصب و کودک کُش صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند در پای درختان زیتون جاری خواهد شد و آرامش، امنیت و آزادی را برای فلسطینیان به ارمغان خواهد آورد. ▪️ما اعضای انقلابی تشکل های اسلامی دانشگاه فرهنگیان، تا آخرین قطره خون خود، همراه و هم پای مردم مظلوم فلسطین خواهیم ماند و خواستار ترک رژیم غاصب و کودک کُش صهیونیستی از قدس مقدس هستیم و از تمامی ملت شریف ایران، بالاخص دانشجو معلمان دعوت می کنیم با حضور مومنانه و شرکت پرشور در راهپیمایی روز قدس با مردم مظلوم فلسطین هم صدا شده و اشغال قدس عزیز توسط اسرائیل را محکوم کنند. 🔹جمعی از تشکل های اسلامی دانشگاه فرهنگیان 🌐 روابط عمومی سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان https://eitaa.com/cfu_acac_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
✏️ جمهوری اسلامی ایران حامی و طرفدار جبهه‌ی مقاومت است 📝 بخشی از دستخط رهبر انقلاب اسلامی 📥نسخه قابل چاپ👇