eitaa logo
کانون نویسندگان قم
2هزار دنبال‌کننده
463 عکس
70 ویدیو
8 فایل
🔹کانال رسمی کانون نویسندگان قم ارتباط با مدیر کانال: @kanooneqom نشانی: قم: خیابان دورشهر،نبش میدان رسالت، جنب دانشگاه طلوع مهر ، کانون نویسندگان قم تلفن: ۳۷۸۳۱۴۲۱ - ۰۲۵
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 سه‌گانه‌های نگارش محمدکاظم کاظمی 🔻متن اصلی «نشانی دقیقی از تاریخ دقیق تولد او در منابع تاریخی نیست.» 🔹 نظر ویراستار عبارت به گونه‌ای است که گویا شخص در منابع تاریخی متولد شده است. در ضمن دو تا «دقیق» داریم که یکی کافی است. ✅ حاصل ویرایش در منابع تاریخی نشانی دقیقی از تاریخ تولد او نیست. ۱۴۰۳/۰۵/۰۹ تلگرام | ایتا | سایت|
💢 دیکته یا انشا محمد اسفندیاری نویسندگان را به دو دسته می‌توان تقسیم کرد: آنان که دیکته می‌نویسند و آنان که انشا. دیکته‌نویس کسی است که موضوع یا محتوای نوشته‌اش را دیگری تعیین می‌کند و انشانویس، متفکّری است که خود معیّن می‌کند چه بنویسد و چه نویسندگان بزرگ، انشانویس هستند، اما دیکته‌نویسان هم کم نیستند. شاید بشود گفت که اینها فراوانند، ولی چون کپی یکدیگرند، کم به نظر می‌آیند. به هرحال کم یا زیاد، لازم است پدیدۀ دیکته‌نویسی کالبد شکافی شود. گاه نویسنده‌ای به سفارش دیگری در موضوعی می‌نویسد؛ بی آنکه به آن راغب باشد، این، منزل اول دیکته‌نویسی است. منزل بعد و بدتر این است که دیگری برای نویسنده تعیین کند که سمت و سوی نوشته‌‎اش چه باشد. پس دیکته‌نویس کسی است که حداقل، موضوع نوشته‌اش و حداکثر، محتوای آن به فرموده دیگری است. البته ممکن است نویسنده‌ای به تقاضای دیگری در موضوعی بنویسد، اما آن تقاضا، مطابق خواسته خودش نیز باشد. هیهات که چنین نویسنده‌ای را بتوان دیکته‌نویس خواند. کسی که به تقاضای آن مجلّه و به خواهش آن نهاد علمی چیزی می‌نویسد و آن دغدغه خاطر او نیز هست، هرگز دیکته‌نویس نامیده نمی‌شود. یک گروه از دیکته‌نویسان، تاجران علمی هستند. اینها با علم از طریق قلم تجارت می‌کنند. برایشان فرقی نمی‌کند که از این موضوع بنویسند یا آن موضوع. به فرمان این و آن می‌نویسند و به فرموده آن و این. نمی‌نگرند چه باید نوشت، می‌نگرند چه می‌خواهند تا نوشت. روزی از تمدّن ری می‌نویسند و روزی از تمدّن روم. گاهی از دیالکتیک می‌نویسند و گاهی از هرمنوتیک. یک بار از اتیک می‌نویسند و دیگر بار از پولیتیک. برگرفته از کتاب «اخلاق نگارش» ۱۴۰۳/۰۵/۱۰ تلگرام | ایتا | سایت|
💢 مثنوی‌خوانی 🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا 🔹 استاد: علی حیدری یساولی 🔹 جلسه شصت‌‌و پنجم: شنبه۱۳مرداد۱۴۰۳ ساعت۱۸ 🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت، دانشگاه طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است تلگرام | ایتا | سایت|
💢 سه‌گانه‌های نگارش محمدکاظم کاظمی 🔻 متن اصلی هنگامی‌که عبدالرحمان خان به مزارشریف رسید، به مشکل توانست بدگمانی و نفرت شدید خود از کاکایش را پنهان کند. 🔹 نظر ویراستار وقتی «هنگامی‌که»‌ را در ابتدا می‌آوریم که ادامهٔ جمله هم به آن زمان برگردد. مثلاً گفته شود که « هنگامی‌که عبدالرحمان خان به مزارشریف رسید، آن شهر در التهاب بود. یعنی اینجا آن «هنگام» مهم است. ولی اگر قرار است ادامهٔ جمله به عبدالرحمان خان برگردد، باید اسم او در ابتدا بیاید. ✅ حاصل ویرایش عبدالرحمان خان هنگامی‌که به مزارشریف رسید، به مشکل توانست بدگمانی و نفرت شدید خود از کاکایش را پنهان کند. ۱۴۰۳/۰۵/۱۵ تلگرام | ایتا | سایت|
کانال«کانون نویسندگان قم»، مدرسۀ مجازی ادبیات و هنرِ متعهد است و نیز فرصتی است برای همدلی و همراهی بیشتر استادان و هنرجویان. تلگرام | ایتا | سایت|
💢كوتاه‌نویسی رضا بابایی اگر كوتاه‌ترین فاصله میان دو نقطه، خط راست است، كوتاه‌ترین فاصله میان دو مغز نیز جملۀ كوتاه و رسا است. هر چه جمله‌ها كوتاه‌تر باشد، خواندن و فهم آنها برای خواننده آسان‌تر است. برای كودكان، جمله‌های بیش از پنج كلمه دشوار است. این رقم در نوشته‌های علمی تا پنجاه هم می‌رسد؛ اما تا می‌توان باید از شمار كلمات جمله كاست. مهم‌ترین عوامل درازنویسی، تکرار کلمات مشابه در یک یا چند جمله و توضیح واضحات است. در بسیاری از مواقع می‌توان واژگان مکرر را حذف کرد و جمله‌ها را به هم جوش داد. توضیحات اضافی و تكرارهای بیهوده، پیام اصلی عبارت را در زیر آوار كلمات پنهان كرده، خواننده را برای درك منظور نویسنده به زحمت می‌اندازد. هر كلمه، مقداری از هوش و حواس خواننده را می‌رباید. هر كلمه باید بخشی از مسئولیت جمله را بر عهده بگیرد و اگر یك كلمه می‌تواند به‌خوبی از عهدۀ مسئولیتش برآید، نباید آن مسئولیت را میان چند كلمه تقسیم كرد. بیماری درازنویسی، با «حذف كلمات و توضیحات اضافی» یا «تجزیۀ یك جملۀ بلند به چند جملۀ كوتاه» درمان می‌شود. در مثال‌های زیر، جمله‌ها از طریق حذف و پیرایش، كوتاه و در نتیجه رساتر شده‌ است: ـ هدف و نهایت چیزی كه این گروه از گفتن و نوشتن این‌گونه سخنان دنبال می‌كنند، این است كه نباید به زندگی خیلی اهمیت داد. «هدف آنان از این‌گونه سخنان، این است كه زندگی را نباید جدی گرفت.» «هدف آنان از این‌گونه سخنان، جدی نگرفتن زندگی است.» ـ تقاضا می‌شود نسبت به ثبت نام‌ كسانی كه برای كلاس‌های نویسندگی حضور به هم می‌رسانند و علاقه‌مند به فراگیری این فن مهم و شریف می‌باشند، اقدام مقتضی به عمل آید. «خواهشمند است علاقه‌مندان را به كلاس‌های آموزش نویسندگی، ثبت‌نام فرمایید.» ـ در سخنان امام علی(ع) هیچ چیزی به اندازۀ تقوای دینی و پرهیز از دنیای دون، مورد تأكید و سفارش ایشان قرار نگرفته است. «در سخنان امام علی(ع) بر هیچ امری به اندازه تقوا تأكید نشده است.» ـ محقق واقعی تمام سعی و كوشش و تلاش خود را مصروف آن می‌سازد كه در تحقیقات و پژوهش‌های خود به نقطه‌ای برسد كه برای كشوری كه در آن زندگی می‌كند و همۀ افراد جامعه و انسان‌ها مثمر ثمر و مفید فایده باشد. «محقق واقعی می‌كوشد برای جامعۀ خود سودمند باشد.» گاهی نیز برای كوتاه كردن جملۀ بلند، چاره‌ای جز تجزیۀ آن به چند جملۀ كوتاه و تبدیل جمله‌های فرعی به جمله‌های مستقل نیست: ـ مقالۀ كوتاه و خواندنی یكی از روشنفكران فرانسوی به نام لوكاس كه در روزنامه فیگارو چاپ شده است و طی آن بر این واقعیت صحه می‌گذارد كه دشوارنویسی به دلیل كم‌حوصلگی خوانندگان معمولی، موجب بی‌رونقی مطالعه و كتاب‌خوانی در جامعه‌ می‌شود، ضرورت ساده‌نویسی را به‌خوبی ثابت می‌كند. «لوكاس، روشنفكر فرانسوی، در مقاله‌ای كه روزنامۀ فیگارو آن را چاپ كرد، به‌خوبی ضرورت ساده‌نویسی را آشكار می‌كند. وی در این مقالۀ كوتاه و خواندنی، از این واقعیت سخن می‌گوید كه دشوارنویسی نویسندگان و كم‌حوصلگی خوانندگان، موجب بی‌رونقی كتاب و كتاب‌خوانی در جامعه شده است.» برگرفته از کتاب «آیین قلم» ۱۴۰۳/۰۵/۱۷ تلگرام | ایتا | سایت|
🏴سالروز شهادت مظلومانۀ دُردانه و ریحانة‌الحسین (علیه‌السلام)، حضرت رقیه (سلام‌الله‌علیها) را تسلیت می‌گوییم تلگرام | ایتا | سایت|
💢راحت بنویس محمدکاظم کاظمی 🔻 متن اصلی «از سال۱۳۷۶ به بعد طی چندین سال به عنوان استاد در دانشگاه کابل و دارالمعلمین ولایت غزنی ایفای وظیفه نموده است.» خوب عزیز جان! راحت بنویس «از سال۱۳۷۶ به بعد، چند سال استاد دانشگاه کابل و دارالمعلمین ولایت غزنی بوده است.» این که آسان‌تر است. چرا این قدر «به عنوان» و «تحت عنوان»؟ چرا این قدر «ایفای وظیفه کردن» و «ایفای نقش کردن»؟ به راستی شما به هم‌اتاقی‌تان می‌گویید «تو امروز باید به عنوان آشپز ایفای نقش کنی.» یا مثل آدم می‌گویید «تو باید امروز آشپزی ‌کنی.» چرا زبان نوشتار با زبان گفتار این قدر فاصله داشته باشد؟ در حالی که زبان اصلی، زبان گفتار است و زبان نوشتار سایه‌ای از آن است. ۱۴۰۳/۰۵/۲۰ تلگرام | ایتا | سایت|
💢لینک فیلم کامل جلسۀ شانزدهم«شرح مثنوی» استاد علی حیدری یساولی 👇👇 http://qomqalam.ir/masnavi16/ تلگرام | ایتا | سایت|
💢 حافظ‌‌‌خوانی 🔸 جلسه شرح غزلیّات حافظ 🔹 استاد: دکتر حسن عزیزی 🔹جلسه نهم: یک‌شنبه۲۱مرداد۱۴۰۳ ساعت۱۸ 🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت دانشگاه طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است تلگرام | ایتا | سایت|
💢نکته‌های نگارش و ویرایش محمدکاظم کاظمی 🔻مشکل مهم این عبارت چیست؟ «در بهار سال ۱۳۲۶ ش زنان قبایل منگلی به یافتن مسکوکاتی در آب آن چشمه موفق شدند.» شاید در نظر اول بگوییم که «به یافتن... موفق شدند» یک ساختار خوب نیست. بهتر بود مثلاً گفته شود «موفق شدند مسکوکاتی در آب آن چشمه بیابند». در این صورت ما یک ویرایش زبانی کرده‌ایم. ولی نکتۀ مهم‌تر که مغفول مانده است، این است که اینجا اصلاً «موفق شدن» مطرح نیست. این زنان کاوشگران باستا‌ن‌شناسی نبودند که بگوییم در تلاش چیزی بودند و سرانجام موفق شدند. آن‌ها این سکه‌ها را به طور اتفاقی یافتند. «موفق شدن» برای جایی خوب است که شخصی عمداً برای کاری تلاش کرده و سرانجام به نتیجه رسیده است. پس من عبارت را چنین می‌نویسم. «در بهار سال ۱۳۲۶ ش زنان قبایل منگلی در آب آن چشمه مسکوکاتی یافتند.» به همین دلیل من همیشه می‌گویم که در ویرایش بیش از این که نگران مسائل فنی مثل نقطه‌گذاری و قطع و وصل کلمات باشیم، در پی این باشیم که ببینیم عبارت مورد نظر هدف نویسنده را می‌رساند یا نه. ۱۴۰۳/۰۵/۲۱ تلگرام | ایتا | سایت|
💢 از رویِ دستِ ویراستار نمونۀ سوم 🔸منبع: کتاب طریق ویرایش تلگرام | ایتا | سایت|
💢لینک فیلم کامل جلسۀ هفدهم«شرح مثنوی» استاد علی حیدری یساولی 👇👇 http://qomqalam.ir/masnavi17/ تلگرام | ایتا | سایت|
💢قانون طلایی نویسندگی رضا بابایی در نویسندگی، درستی، سادگی و نغزگویی كافی است؛ گو اینكه اگر كسی نوشتن برای او آسان باشد، بسیار می‌نویسد و بسیارنویسی، خواه‌ناخواه به زیبانویسی طبیعی می‌انجامد؛ زیرا كار نیكو كردن از پر كردن است. آن ‌كه بسیار می‌نویسد و از قلم خود بیش از دیگران كار می‌كشد، به‌حتم قلم توانمندتری می‌یابد؛ چنانكه از دو دست ما، دستی قوی‌تر است كه از آن كار بیشتری می‌كشیم. بنابراین قانون زیر را باید قانون طلایی نویسندگی دانست: راحت نوشتن ← بسیار نوشتن ← زیبا و سنجیده نوشتن. غیر از این، نویسندۀ مطلوب، ویژگی‌های دیگری نیز دارد: نواندیشی، آزاداندیشی، جامعیت نسبی‌، سخت‌كوشی در جمع‌آوری اطلاعات و مواد اولیه، تردید در اقوال و آرای مشهور، اهتمام به درست‌نویسی و آراستگی در حد معمول، توانایی در پرورش مطالب و نگاه مهندسی به سازۀ نوشتار، از آن میان است. برگرفته از کتاب «آیین قلم» ۱۴۰۳/۰۵/۲۴ تلگرام | ایتا | سایت|
💢 مثنوی‌خوانی 🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا 🔹 استاد: علی حیدری یساولی 🔹 جلسه شصت‌‌و ششم: شنبه۲۷مرداد۱۴۰۳ ساعت۱۸ 🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت، دانشگاه طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است تلگرام | ایتا | سایت|
کانون نویسندگان قم و دفتر مهارت‌افزایی طلوع مهر برگزار می‌کنند 🔹خواهران برادران 🔸کارگاه داستان‌نویسی 🔸مدرس: استاد علی اصغر کاویانی 🔹 زمان برگزاری: دوشنبه‌ها ساعت۱۶ تا۱۸ پنجشنبه یک هفته درمیان ساعت ۱۵ تا ۱۸ برای ثبت‌نام با دفتر مهارت‌‌افزایی طلوع مهر تماس بگیرید 🔸تلفن: کانون نویسندگان قم ۳۷۸۳۱۴۲۱ دفتر مهارت‌افزایی ۳۲۶۱۴۰۷۰ 🔸آیدی‌ ارتباط: @Toloumehr شبکه‌های اجتماعی: تلگرام و ایتا @qomqalam سایت: www.qomqalam.ir 💢کانون نویسندگان قم 💢دانشگاه طلوع مهر تلگرام | ایتا | سایت|دفتر مهارت افزایی
💢 سعدی‌خوانی 🔸 جلسه شرح غزلیّات سعدی و ادبیات معاصر 🔹 استاد: دکتر حسن عزیزی جلسۀ بیستم: یک‌شنبه۲۸مرداد۱۴۰۳ ساعت۱۸ 🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت دانشگاه طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است تلگرام | ایتا | سایت|
💢 سه‌گانه‌های نگارش محمدکاظم کاظمی 🔻 متن اصلی با رسیدن به شهر محمدعلی خان از حضورش در شهر عبدالرحمان خان را اطلاع داد، با اشاره اینکه شهزاده به احترام او باید حاضر شود. 🔹 نظر ویراستار متنی را ویرایش می‌کنم که در آن، نویسنده گویا کلمات را داخل جعبه‌ای می‌ریزد، تکان می‌دهد و بعد خالی می‌کند. اجزای جمله معمولاً‌ پریشان و جابه‌جا هستند. و این کتاب حدود ۱۲۰۰ صفحه است. سال‌هاست که متنی چنین پریشان برای ویرایش بر سر دست نداشته‌ام. ✅ حاصل ویرایش محمدعلی خان با رسیدن به شهر، به عبدالرحمان خان از حضور خودش اطلاع داد، با اشارهٔ اینکه شهزاده باید به احترام او حاضر شود. ۱۴۰۳/۰۵/۲۹ تلگرام | ایتا | سایت|
💢تصور مخاطب واحد رضا بابایی نویسنده‌ای كه هنگام نوشتن، مخاطبی آشنا را تصور می‌كند و گویی فقط برای او می‌نویسد، خودبه‌خود قلمش ساده و مهربان می‌شود؛ همچنان‌كه هر یك از ما در گفت‌وگوهای دوستانه با هر یك از اطرافیان خود، زبانی ساده و مهرآمیز داریم. نمونۀ تاریخی و بسیار شكوهمند این‌گونه سخنوری و اثرآفرینی، مثنوی معنوی و دیوان غزلیات شمس تبریزی است كه مخاطب اثر نخست، حسام‌الدین چلبی و مخاطب دومین، شمس تبریزی است. برگرفته از کتاب «آیین قلم» ۱۴۰۳/۰۵/۳۱ تلگرام | ایتا | سایت|
فرا رسیدن اربعین حسینی را تسلیت می‌گوییم. تلگرام | ایتا | سایت|
💢سفر شگفت‌انگیز به کربلا؛ هدیه‌ای ادبی برای کودکان در اربعین در اقدامی فرهنگی و ارزشمند، کتاب «سفر شگفت‌انگیز» که به همت آقای عرفان عسگری و «خانم زهرا صباغی» یکی از اعضای انجمن داستان کانون نویسندگان قم، نگارش شده است، در موکب‌های اربعین در کشور عراق توزیع شد. این کتاب که به دو زبان فارسی و عربی نگاشته شده است، با روایتی جذاب و کودکانه، کودکان را به سفری دلنشین به کربلای معلا می‌برد. بخش دوم این کتاب به طور کامل به زندگانی حضرت امام حسین (علیه‌السلام) اختصاص یافته است که نگارش چهار داستان آن بر عهده خانم زهرا صباغی، یکی از نویسندگان توانای قم، بوده است. قلم شیوا و روان ایشان، داستان‌های این بخش را به اثری ماندگار برای کودکان تبدیل کرده است. توزیع این کتاب در موکب‌های اربعین، فرصتی ارزشمند برای آشنایی کودکان با فرهنگ عاشورا و سیره ائمه معصومین (علیهم‌السلام) فراهم کرده است. همچنین، این اقدام فرهنگی نشان از اهمیت توجه به ادبیات کودک و نوجوان و نقش آن در تربیت نسل آینده دارد. ۱۴۰۳/۰۶/۰۶ تلگرام | ایتا | سایت|
💢انیمیشن «شهر من» با نویسندگی فاطمه کیمیا مهمان خانه‌های ایرانی شد انیمیشن جذاب و آموزنده «شهر من» با نویسندگی «خانم فاطمه کیمیا»، عضو انجمن داستان کانون نویسندگان قم، هر روز صبح ساعت ۹:۴۵ از شبکه پویا پخش می‌شود. این انیمیشن که با روایتی شیرین و داستانی، کودکان را به دنیای تخیل می‌برد، توانسته است توجه بسیاری از خانواده‌های ایرانی را به خود جلب کند. خانم فاطمه کیمیا با قلم شیوا و روان خود، داستان‌هایی جذاب و آموزنده را برای کودکان خلق کرده است که در این انیمیشن به تصویر کشیده شده است. این انیمیشن علاوه بر سرگرم کردن کودکان، به آن‌ها مفاهیم ارزشمندی را نیز آموزش می‌دهد. موفقیت انیمیشن «شهر من» نشان از آن دارد که اعضای انجمن داستان کانون نویسندگان قم به جایگاهی رسیده‌اند که آثارشان در سطح ملی مورد توجه قرار گرفته است. این دستاوردهای ارزشمند، حاصل تلاش‌های مستمر استادان، هنرجویان و دست‌اندرکاران کانون نویسندگان قم است. ۱۴۰۳/۰۶/۰۷ تلگرام | ایتا | سایت|